Mitä mieltä lappalaisista?

Porokoirahullu

Mitä mieltä olette lappalaisista roduista harrastuskoirina? Itselläni on lapinporokoira, jonka kanssa en kyllä harrasta muuta kuin lenneilyä yms, mutta ollaan käyty tottelevaisuuskoulutuksissa. Vaikken hirveästi harrastelekaan koirani kanssa, olen huomannut, että porokoirat ovat erinomaisia koulutettavia, ja varmasti myös muut lappalaiset! Mutta mitä kokemuksia teillä on?

8

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lappalaiset on in!

Onneksi täällä on joku jolla on melkein samanlainen koirarotu! Minulla on suomenlapinkoira eli melkein sama rotu..mää oon yrittänyt kouluttaa sitä mutta se tahtoo laittaa koko ajan vastaan mutta tiedän että kärsivällisyys palkitaan.Oon myös kuullut että lappalaiset ovat hyviä ja nopeita oppimaan...en tiedä onko tää totta mutta mun koirani ei ole vielä vuottakaan...en saa sitä mitenkään oppimaan...Että tällasta aattelin kertoa sinulle!

• Merrie

Harrastan puoli lappalaiseni kanssa yhtä sun toista:) emä on suomenlapin koira ja isä kultainen noutaja. nelli oppi pennusta saakka hurjan nopeasti, tosin se on superenerginen pakkaus jota saa väliin toppuutella.
        Agilityssä se saa loistaa, ketterä kun on. Tokossa tarvisi hieman lisää keskittymistä, koira kun hosuu tohkeissaan..
        Kaikenkaikkiaan, iloinen ja hurmaava koira:)

• Lydia

Minulla on kohta 5 kuukautta vanha suomenlapinkoira.
      Meidän neiti ainakin on nopea oppimaan ja se osaa jo paljon ikäisekseen (vaikkei montaa kertaa olla harjoiteltu)
      Ainakin meillä oppimiseen tarvitaan nakkeja tms. ilman herkkuja kiinnostuksen kohteena on toiset koirat....
      Kunhan neiti kasvaa, meillä olisi tarkoitus alkaa harrastaa mm. tokoa, agilitya ja hakua. Kyllä mun käsittääkseni lappalaista saa hyviä harrastuskoria, täytyy vaan löytää koiralle sopiva koulutustapa. Pakolla tuskin onnistuu...

• Marita

on pian 11-kuinen paimensukuinen Suomenlapinkoira (eli sellainen karvainen versio). Kaiken lisäksi se on uros ja tuntuu, että ne ovat luupäisempiä kuin nartut. Ja ovelia.

Aktiivisia koiriahan ne ovat, joten ne nauttivat kaikesta harrastamisesta. Jos lähelläsi on koirapuisto, kokeile ensin peruskoulutusta siellä. Ja varaa taskuihin herkkupaloja. Kun kutsut koiraa luokse ja se tulee, anna sille nami, mutta älä ota kiinni. Näin se tottuu tulemaan luoksesi ilman, että se tietää heti joutuvansa remmin jatkoksi. Jos puistossa ei satu olemaan muita koiria, myös herkkupalojen piilotusleikki on ihan hauskaa ja petaa tulevia vaikeampia tehtäviä esim. pelastuskoiratehtäviä.

Äläkä ota koirakoulutusta rasitteeksi; harrasta juuri sen verran, että sinulla ja koiralla on hauskaa ja mihin aikasi riittää.

Mukavia koulutusyrityksiä !

• Laura

Meillä on suomenlapinkoirauros Nalle,3 wee,ja harrastettaisiin kyllä,jos lähellä olisi harrastuspaikkoja,mutta kun ei...Tää on semmonen käpykylä,ja joutuu ajaan ainakin 50 kilsaa,et tulee agilitykenttä vastaan.Pitkiä lenkkejä kyllä tehdään...Harrastuskoirina lappalaiset ovat mielestäni mitä parhaimpia!Ne oppivat helposti uusia asioita,mutta kyllästyvät helposti saman asian jankuttamiseen,joten toiminnan on oltava mielekästä ja kiinnostavaa.Jos joku haluaa vaihtaa ajatuksia tästä ihanasta pörrökasasta,maili on [email protected]

• Hani

Itse en omista lappalaista, mutta tuttavani kasvattavat porokoiria sekä lapinkoiria, ja ainakaan minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kyseisistä roduista!

Itse toimin eräässä koirakerhossa koulutusohjaajana, ja katseltuani ystävieni koiria nyt viitisen vuotta, olen päätynyt ajatukseen hankkia jonkin lappalaisen myös itselleni. Vaikka välillä kaikki ei lappalaisten kanssa menekkään putkeen, ja niillä on omat metkunsa kaikkiin tilanteisiin, ovat ne silti erittäin FIKSUJA koiria, oman arvonsa tuntevia, lapsirakkaita, omistajiansa kunnioittavia ja kiitollisia!

Tottakai kaikissa roduissa on jotain "vikaakin", mutta koulutukseen liittyvät ongelmat ovat kyllä suurimmalta osalta yhteistyön ja luottamuksen puutetta koiran ja ohjaajan välillä. Jos nämä ovat kunnossa, on lappalaiset rodut eittämättä hyviä kouluttaa! Onhan TOKOn SM:issäkin lappalaisia rotuja pitkälläkin aikavälillä, agilityssä ja PK:ssakin pärjänneitä on paljon. JA MUUTAMAN VUODEN TAKAINEN VÄLKKYKOIRA ON SUOMENLAPINKOIRA...!

• porokoirien ystävä

Moi vaan kaikki lappailaisista koirista kiinnostuneet! Itelläni ei oo ollu yhtään porokoiraa tai muutakaan lappalaista rotua, vaikka sellaisen haluisinkin. Satun tuntemaan tosi hyvin ton alkuperäisen viestin kirjoittajan (sen on kirjottanu miun paras kaveri) ja tunnen myös sen porokoiran. Kiekki koira on ihana ja tosi oppivainen ja ystävällinen! Haluisin porokoiraa eniten ehkä just siks kun oon kuullu niistä pelkkää hyvää ja ne on niin ihanii ja oppivaisia! tsemmppiä kaikkille koiran erityisesti lappalisen koiran omistajille sillä porokoirat tekee kaiken miellyttääkseen omistajaansa!

T: Jaana porokoira

• Emäntä ja lappalainen

Minulla myös ollut jo kaksi Suomenlapinkoiraa. Yhteensä n.13v harrastanut niiden kanssa. Nyt on vuorossa 2v narttu, joka on innokas kaikkeen harrastamiseen. Lappalaisethan on todella monipuolisia koiria ihan käyttöön, näyttöön sekä kotikoiraksi. Pihalle sekä sisälle. Voiko tästä koira enää paremmaksi tulla? Siitä vaan harrastamaan ja tekemään lappalaisia tunnetuiksi. Vielä kun Tampereen seudulla näkisi enemmän lappalaisia vaikka ihan lenkkeilykaveriksi asti..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe