Onko kukaan ottanut papakoetta itse? Laboratorioita näytteen tutkimiseen löytyy kyllä, mutta mistä voi ostaa papakokeen välineet? Olen käynyt monesti gynekologilla, enkä mene enää. EN kaipaa kommentteja epäonnistumisesta enkä lääkäriin menosta.
papakoe
14
1274
Vastaukset
- ottaa itse,
sillä näytettä pitää ottaa useasta eri paikasta emättimen sisältä, yksi näyte kohdunkaulasta. Ei onnistu käsikopelolla, muutenkin näytteen ottamisessa ja kiinnittämisessä lasilevylle on oltava tarkkana.
Neuvoloiden terveydenhoitajat osaavat näytteitä ottaa, joten gynekologille ei ole sen takia pakko mennä. Soita omaan terveyskeskukseesi. - hob
Yksinkertaisesti ei. Miten ihmeessä edes taipuisit näkemään omaan alapäähäsi? Sinun pitäisi päästä kohdunkaulan ohi ottamaan näytettä kohtusi seinämästä. Siinä on melkoiset riskit saada infektioita tai tuhota epäammattimaisella ronkkimisella koko värkki. Ja mitä luulet, että labrassa sanotaan kun viet sinne näytelevyn ja kerrot mikä se on? Mahtavatko analysoida mitään kotigynekologin rääppimisiä?
Unohda nyt koko onneton idea papasta kotona. Se varmasti sattuisikin ihan helkkaristi ja todennäköisesti siitä kuitenkin seuraisi lääkärireissu.- Nimetön
Juu, papaa ei voi kukaan itseltään ottaa, vaikka ei sitä kohdusta asti otetakaan.
- Labrahoitaja
Olisi mukavaa kun voisi hoitaa kaiken itse:) huisia olisi kun voisi vain pissata purkkiin ja vois tutkia kaikkia siitä- mutta papkokeen otto ei onnistu kyllä itse:)
Mutta papa- koehan ei ole pakollinen kellekkään kuten ei mitkään lääkärin tarkastuksetkaan... - huolimatta
en kerta kaikkiaan voi olla kommentoimatta. Miten VOI gynelle meno olla noin vaikeaa? Miten kykenet harrastamaan seksiä, täytyyhän sun siinäkin näyttää alapääsi toiselle ihmiselle ja antaa ehkä jopa koskea siihen. :D Ihan oikeasti, ei se gyne sua syö. Sanot sille että sua pelottaa, niin se on varovainen.
Ehkä kommenttini oli asiaton, mutta multa meinaa joskus lähteä järki, kun niin moni nainen pelkää ihan hysteerisenä pikkujuttua joka ei edes kestä kauaa. Totta on, ettei papakokeet ole pakollisia, mutta itse ainakin menen tuhat kertaa mieluummin gynen ronkittavaksi kuin sairastun syöpään. - ?O?
niin, jos se gynelle meno hirvittää. Pyydä vaikka tk-lääkäriltä lähete tai mene joukkoseulontaan.
Jos on tullut joku trauma tms. jostakin gynestä, niin asiasta kannattaa jonnekin mennä puhumaan! Naisen on vähän vaikea elää ilman gynegologia, jos haluaa joskus saada lapsia jne. niin sitten on kyllä pakko mennä viimeistään. - vitsi??
Hahah...tää oli hauskin juttu aikoihin :D
Kuules nyt, jos olet ns. aikuinen nainen, niin KESTÄ SE!
Jos sun sisuksiis mahtuu miehen pirri, niin kyllä joku papa-koe on sen rinnalla aika pieni juttu.
Että älä valita kun oot siitä nauttinukki.
Kai sen jo järkikin sanoo, ettei tollasia kokeita itse VOI tehdä. - Hormoonihurmio
Kurjaa, että sinulla on ollut huonoja kokemuksia gynekologeista. Onko kyse kenties yhdestä ainoasta lääkäristä vai useammasta?
Papaa varten ei gynekologia tarvita, niin kuin moni on jo vastannutkin, mutta naisihmisen on käytännöllisesti katsoen mahdotonta elää koko elämäänsä käymättä gynekologilla. Vaikka sinulla ei olisi mitään vaivoja, hoitaisit ehkäisyn kondomeilla, et ikinä hankkisi lapsia eikä sinulle tulisi koskaan vaihdevuosioireita, säännöllinen gynekologinen tarkastus on vähän samanlaista itsestään huolehtimisen rutiinia kuin hammaslääkärillä käynti. Monet vakavat taudit oireilevat vain hyvin loppuvaiheessa, mutta ne on helpompi hoitaa tai jopa ehkäistä, kun huomataan ajoissa, että kaikki ei ole niin kuin pitää.
Minuakin jännittää oudolle gynekologille meno, ja se on ihan luonnollista. Kun minulle tuli tarve vaihtaa gynekologia, pyysin tuttavilta suosituksia. Tutun suosituksen perusteella varasin ajan gynekologilta, joka osoittautui empaattiseksi ja kiireettömäksi. Nyt olen käynyt hänen vastaanotollaan jo monta vuotta, ja olen oppinut luottamaan hänen neuvoihinsa. - enkös....
Enkös alkuperäisessä kysymyksessä kertonut, millaisia vastauksia en kaipaa? Kuinka vastaajat osaavat kirjoittaa, kun lukutaito tai luetun ymmärtäminen puuttuu? Olen 40v neljä lasta synnyttänyt nainen. Gynellä käyntejä kymmeniä. Ei lääkäri eikä kokeenotto pelkoa. Tämä on oma valintani. Mieheni on 80-luvun ottanut työkseen kaikenlaisia näytteitä ihmisistä. Hän suorittaa varsinaisen näytteen oton. Ei vain ole alalla enää tuttuja, jolta hakea tarvikkeet. T: keskustelun aloittaja ps. Onpa kansa tyhmää, kun tarvii gyneä lasten tekoon. Itse en ole tarvinnut kuin ky.......
- kannattanut
selittää asia tarkemmin jo aluksi, niin kuin nyt teit. Kas kun tuosta sun aloitusviestistä jäi sellainen vaikutelma, että sä olet taas yksi nuori nainen, jolla on sellainen luulo että gynellä käynti on suunnilleen kamalinta mitä naiselle voi sattua. Et sä tuossa aloitusviestissäsi kertonut, että A) sua ei pelota tai B) sun miehellä on kokemusta näytteenotosta. Siitä jäi se käsitys, että aiot itse ronkkia itseäsi.
Eli kannattaisiko selittää asiat jatkossa paremmin sen sijaan, että syytät muita luetun ymmärtämisen puutteesta =) - gbc
Minäkin pystyisin papoja ottamaan, mutta käynpä ihan
lääkärillä/terkkarilla sen teettämässä.
Voihan tuostakin asiasta tehdä itselleen vaikean! - yli/määräinen
"Mieheni ottanut 20 vuotta sitten kaikenlaisia näytteitä...!"
Siis on sulla joku ongelma, kun et voi mennä normaalisti lekuriin kuten muut! Ja gynellä käynnithän kannattaakin lopettaa 40:nä kun ne pahimmat ongelmat saattaa juuri silloin alkaa. Papastahan ei näe mitään kohdun/munasarjojen muutoksia. Meinasitteko sitten kotiultrat ja vehkeetkin hommata helkkari!
Jos oma mies ei ole gynegologi, ei ole mitään syytä suoritella mitään kotitutkimuksia vaan seuliin vaan säännöllisesti. Toi touhu kuulostaa jo oikeasti ihan sairaalta. Anna yksikin hyvä syy, miksi ei voi mennä gynelle tai teettää tutkimuksia asianmukaisesti. Asutteko jossain hippiluomuyhteisössä metsän keskellä?!!!
- ja ei ole mahdollista
Tätä on ennenkin kyselty täällä ja se ei tosiaan ole mitenkään mahdollista. Piste.
Ole menemättä papaan, itsepähän sitten kärsit mahdollisista seuraamuksista. Vähän sama homma hammaslääkärin kanssa, ei sinnekään kukaan pakota menemään mutta sitten saa itkeä yksin surunsa kun hampaat tippuu suusta.
Tietenkin on ihmisiä, jotka eivät koskaan mene hammaslääkäriin ja pitävät omat hampaansa hautaan asti. Samoin ihmisiä jotka eivät koskaan käy Papassa ja joilla ei koskaan tule mitään kohdunkaulan syöpää.
Se on ihan oman harkinnan mukaan. Mutta Papa on tehtävä siellä gynekologin penkissä, jos sen haluaa tehdä.
Sanottakoon nyt että tuntuu hurjalta että riskeeraat oman terveytesi epämukavuuden tai mahdollisen kivun tai pelon takia. Mutta luulenpa että syöpähoidot ja tutkimukset sitten joskus myöhemmin ovat vielä miljoona kertaa ikävämpiä kuin yksikään Papa-koe, että mietipä siltä kannalta. Ja syöpään kuoleminen, se se vasta onkin kurjaa. - alkuperäiselle
On aivan samantekevää, kuinka monta näytettä miehesi on ottanut. Vaikka hän jostain syystä osaisi ottaa papanäytteen, huolellisesti täytetty lähete on sen tulkinnassa ensiarvoisen tärkeä. Enkä usko, että papavälineitä (spekulat, rassit, lastat), lasilevyjä, kiinnitteitä ja lähetteitä on mistään tilattavissa - saati että sitten jonnekin labraan kotiklinikalta laitettavissa.
Mikset voi käydä terveydenhoitajalla antamassa näytettä? Vai oletteko puuhanneet miehenne kanssa jotain niin noloa, ettei se onnistu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676