Terve,
Millaisella budjetilla olette saaneet hankittua toimivan aurinkopaneelijärjestelmän mökkiolosuhteisiin?
Minulla olisi tarvetta saada toimimaan sähköttömään mökkiin vain valaistus ja televisio kyseisellä tekniikalla.
Muuta en oikeastaan tarvitse. Agreettia en viitsi käyttää enää ja akkujen lataaminen ja raijaaminen ei innosta.
aurinkopaneelit mökille, kustannukset
39
18029
Vastaukset
- näin........
meillä suurinpiirtein tuli kaikkinensa maksamaan hitusen päälle 2000,- näkyy tv, valaistus toimii sekä imurointi onnistuu toki osa toiminnoista invertterin avulla.
- kaikkineen
itse asennettuna eikä tarvitse 12 voltin laitteilla pelata, kaikki invertterin kautta. Ja järjestelmä TOIMII. Aurinkosähköliikkeestä ostettuna järjestelmä olisi tullut maksamaan n.5000te asennus.
- kertoa minulle
minkälainen järjestelmä sinulla on: paneleiden koko, akkujen kapasiteetti eli kaikki asiaan vaikuttavat jutut. saisin paremman käsityksen.
- kertoakin
kertoa minulle kirjoitti:
minkälainen järjestelmä sinulla on: paneleiden koko, akkujen kapasiteetti eli kaikki asiaan vaikuttavat jutut. saisin paremman käsityksen.
Paneelit 2kpl 130W/kpl, 470Ah akkua, 4kW invertteri (3000W jatkuvaa), säädin, c-tek 25000multi-laturi, aggregaatti. Siinä nyt alkuun kysele pois jos jotain tulee mieleen. Kuitenkin yksi neuvo: älä alimitoita laitteistoasi.
- Repe
kertoakin kirjoitti:
Paneelit 2kpl 130W/kpl, 470Ah akkua, 4kW invertteri (3000W jatkuvaa), säädin, c-tek 25000multi-laturi, aggregaatti. Siinä nyt alkuun kysele pois jos jotain tulee mieleen. Kuitenkin yksi neuvo: älä alimitoita laitteistoasi.
päin ostit tarvikkeet? Aggregaatti löytyy kyllä, mutta nuo muut...
- päin ostin
Repe kirjoitti:
päin ostit tarvikkeet? Aggregaatti löytyy kyllä, mutta nuo muut...
Paneelit ja säädin nettikauppiaalta www.Solartracker, 470Ah akut "Työsuhde-etuja", 4kW invertteri (3000W jatkuvaa)Bongasin kelt.pörssistä ilmoituksen , c-tek 25000multi-laturi löytyi myös pörssistä.
Itse asiassa etsiskelin tarvikkeita jo ennen kuin edes omistettiin mökkiäkään, sai ainakin rauhassa tutustua aiheeseen ja etsittyä edullisesti sieltä sun täältä. - vain halpaa ostetaan
päin ostin kirjoitti:
Paneelit ja säädin nettikauppiaalta www.Solartracker, 470Ah akut "Työsuhde-etuja", 4kW invertteri (3000W jatkuvaa)Bongasin kelt.pörssistä ilmoituksen , c-tek 25000multi-laturi löytyi myös pörssistä.
Itse asiassa etsiskelin tarvikkeita jo ennen kuin edes omistettiin mökkiäkään, sai ainakin rauhassa tutustua aiheeseen ja etsittyä edullisesti sieltä sun täältä.olipas kalliit hinnat solartrackerillä !
- näkyy
viime vuonna ostin koko aurinkosetin, nyt 5 valopistettä invertteri. TV näkyy, jonka ostin huuto.netistä käytettynä.
yht. n. 1500 valaisimineen. - valopiste ja
tv toimii Puuilon panelisysteemillä joka saa akun kanssa n 500 eurolla.
Turha ylimitoittaa järjestelmää koska tarvittaessa saa agrikaatilla lisävirtaa jos tulee pimeä ja pilvinen kesä.- vinkkejä
Mutta muista että kysyjä nimenomaan halusi luopua aggren käytöstä, joten järjestelmä on todellakin syytä ylimitoittaa.
- romuja saa
vinkkejä kirjoitti:
Mutta muista että kysyjä nimenomaan halusi luopua aggren käytöstä, joten järjestelmä on todellakin syytä ylimitoittaa.
pörssistä ostettuaan vähän väliä tinailla ja teippailla.Ostakaa uutta kunnon kamaa.
- panelit ja toimii
romuja saa kirjoitti:
pörssistä ostettuaan vähän väliä tinailla ja teippailla.Ostakaa uutta kunnon kamaa.
150L jääkaappi, valot , tietokone invertterillä, akusto 2x150Ah AGM ja koko roska 3000e.
- uusiakin
romuja saa kirjoitti:
laitteita. Ite en ole mitään käytettyjä aurinkosähköheebeleitä ikinä ostanut, mutta pörssissä on kyllä aivan tuliteriäkin myynnissä, tietenkin edullisemmin kuin kaupassa. Olen ollut niihin tyytyväinen.
Sitäpaitsi se on juottamista eikä tinaamista ;) - syytetä varastettuun
uusiakin kirjoitti:
laitteita. Ite en ole mitään käytettyjä aurinkosähköheebeleitä ikinä ostanut, mutta pörssissä on kyllä aivan tuliteriäkin myynnissä, tietenkin edullisemmin kuin kaupassa. Olen ollut niihin tyytyväinen.
Sitäpaitsi se on juottamista eikä tinaamista ;)tavaraan yhtymisestä
- miks pitäis
syytetä varastettuun kirjoitti:
tavaraan yhtymisestä
säkö meinaat syyttää?
Taas näköjään joku jota harmittaa kun toisella on toimiva aurinkosähkö mökillään. - aloittelija ja
miks pitäis kirjoitti:
säkö meinaat syyttää?
Taas näköjään joku jota harmittaa kun toisella on toimiva aurinkosähkö mökillään.lapsenuskoinen,pörsissä on varastettua tavaraa.
Ja rosvot nimenomaan lukee Ostetaan palstaa ja lähtevät yölliselle keikalle ja kas,tässähän tällainen nyt olisi.Äly hoi. - "Vanha tekijä"
aloittelija ja kirjoitti:
lapsenuskoinen,pörsissä on varastettua tavaraa.
Ja rosvot nimenomaan lukee Ostetaan palstaa ja lähtevät yölliselle keikalle ja kas,tässähän tällainen nyt olisi.Äly hoi.jos ilmaisu sallitaan. Joo, sitä en epäile yhtään, etteikö pörssissä olisi varastettuakin tavaraa myynnissä, itse en usko silti semmoiseen ryhtyneeni.
Syitä tähän: kaikki ilmoitukset, vaikka ovatkin pörssissä olleet, ovat olleet yritysilmoituksia ja niissä on ollut myös linkki yrityksien sivuille. Luuletko että yrityksen nimellä moni viitsii myydä varastettua tavaraa, no ehkä, kuka tietää?
Mistään ostetaan palstalta he eivät ole minua kohteekseen ottaneet, vaan olen itse kysellyt "myydään" palstalta että millaista tavaraa siellä kaupataan.
Mutta, vaikka tavara sattuisikin olemaan hieman lämpöistä, mistä sen voi tietää, varsinkin kun saa vielä kuitin ja takuun tuotteille? Ja siinä vaiheessa, kun nuo kriteerit täyttyy: edullista, kuitti, takuu, niin miksi ihmeessä pitäisi alkaa jotain epäilemään? Ei kaikkialla ole salaliittoteorioita...
- Tyytyväinen A-sähköläinen.
Ostin valmiin paketin jossa 80w paneeli, 215 ah akku ja säädin sekä muita kilkkeitä. Paketti kustansi 1420 E.
Näillä pääsee alkuun. Paketin jatkoksi olen hankkinut lisää valoja ym. Telkkarin hankin myöhemmin.
Suurehkossa mökissä valoja tällähetkellä 13 kpl.
Yläkertaan laitan valot ensikesänä.
Valaisintyypin olen pyrkinyt valitsemaan käyttötarkoituksen mukaan mahd. energiaa säästäen, kuitenkaan tinkimättä liikaa valotehosta esim. ledejä sekä energian säästö-
lamppuja käyttäen.
Tällähetkellä rahaa on mennyt alle 2000 E ja virta on riittänyt normi viikonloppu käytössä mainiosti. Suosittelen... - kpd
Suokaa anteeksi, en lukenut (vanhaa) ketjua ollenkaan.
Tässä melko kattavaa ja järkevästi suomeksi selitettyä tietoa lataussäätimistä, akuista/akustoista ja muusta aurinkosähköön liittyvistä asioista.
Tuon lukaisemalla voi sanoa jo tietävänsä jotain asioista.
Mikäli on tee-se-itse vikaa, ei paneeleja kannata suomesta ostaa. mm. tsekeistä, saksasta ja briteistä saa paneelit huomattavasti järkevämpään hintaan kuin suomesta. Googlella löytää :)
http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/54015/Seppala_Heikki.pdf?sequence=1 - mökkiläinen
Hei
Mökin sähköistys on edessä. Siitä varten olen ostanut 2kpl 130W paneelit, akut 4kpl 120 Ah= 480Ahja C-tek laturi. Lisäksi mökille on aggregaatti . Mökissä on kaasujääkaappi ja kaasuhella. Sähkö on tarkoitus käyttää valaistuksen ja tv, puhelin lataamiseen ja kannetavan tietokoneen lataamiseen. Valaisimet ja Tv olen hommannut 12v, valaistus –Ledit on runsaasti kun on isompi mökki, mutta toiselta eivät kaikki valaisimia ovat yhtä aika päälle. Kysyn neuvoa minkälainen invertteri tarvitsen tietokoneen ja lataamiseen? Kahvikeitin haaveilen laittamaan, mutta kuinka paljon se vie sähköä, onko parempi 12v kahvikeitin vai invertterin kautta toimiva 230v? Kolmas kysymys on pistorasioista, tarkoitus on investoida 2-3 lukuvalaisimia, minkälaisia pistorasioita? Sähkötyö en olen tehnyt muuta kun kotona vaihtanut joskus valaisimet ja hehkut, joten neuvoja otan mielelläni. - kahvikaisa 61
Kahvinkeittimen teho on n. 800w. Meillä kuuden kupin suodattaminen tiputtaa 4x150Ah akuston jännitteen 11,7v:hen.Alkujännite 12,7v.Tämä kaikki siis inventterin kautta. Keitin napsautetaan pois päältä heti, kun vesi on mennyt suodattimen läpi. Eihän tuo aikaa vie kuin viitisen minuuttia, mutta kuinka "terveellisä" tuo on akustolle, kun tämä ylös- alas sykli tapahtuu pari kertaa päivässä ja lähes koko kesän ajan ??
- Seppo2k
Philipsin termoskannullinen kahvin keitin, mikä katkaisee sähkön valuttamisen jälkeen automaattisesti, on invertterin perässä toiminut moitteetta. Talvellakin toimii aamukahvien keitto, vaikka akut ovatkin olleet "ulkona" -20 pakkasessa. 24V systeemissä ei kahvin keitto montaa ampeerituntia syö (muistelisin olevan jotain 5-10Ah väliltä riippuen keitettävästä määrästä), joten se ei sähkön riittävyyden kannalta ole kovin suuri ongelma, vastannee noin tunnin telkkarin katselua.
Tuolla sinun 4x120ah akustolla ei kyllä pitäisi olla mitään ongelmia kahvinkeiton suhteen invertterillä. Jos keitin vie invertterin kanssa n. 1200w se on karkeasti 100A virtaa akulta, jolloin kunnolla kaapeloidut (=tarpeeksi järeät kaapelit) ja kunnossa olevat akut ovat aivan riittävät.
Suuret virrat ovat näissä akkujärjestelmissä ongelmallisia, joten suosittelen ehdottomasti 12v systeemin korvaamista 24v tai jopa 48V systeemillä. Samoin jättämällä pois kaikki pienjännite kulutuslaitteet ja tekemällä koko systeemi 230V ja laadukkaan invertterin perään. Voisin väittää, että invertterin hyötysuhteen tehohäviön voittaa jo siinä, että saa sähkön kulkemaan kaapeloinneissa ilman suuria häviöitä ja samoin lepotillassa laadukas invertteri pyörii hyvin pienellä kulutuksella. Samaa laadukasta sini-aalto invertteriä voi myös käyttää kaikkien vehkeiden lataamiseen ja pyörittämiseen ongelmitta.
- mökkiläinen
Kiitos vastauksesta
Olisiko joku nyt viisas vastaaman myös tietokone lataamiseen, pistorasioiden ja invertteri kysymyksiin? - kahvia autossa
Mökkiläinen. Jostain testistä luin kerran että 12v järjestelmän kahvinkeittimellä kahden kupillisen "turaamiseen" menisi aikaa 20min. No harvoinhan mökillä kiire on, mutta jos se kahvi on kaiken lisäksi haaleata niin ehkei kannata tämä systeemi. Tosin siitä lukemastani testistä on jokunen vuosi aikaa, joten voihan olla että laitteet ovat kehittyneet paremmiksi.
- Renee'
Ostin 80W:n käytetyn kennon 150€, Glaes ohlsonin säätäjän jotain 38€. 90Ah:n akku oli ennestään ja piuhaakin oli omasta takaa.
Sitten Lappiin mökille viime kesänä.
Asennus, puusta teline räystäänalle seinään piuhat kiinni ja siinä se latasi.
Vähän jännitti kuoleeko akku kaamosaikaan. Pääsiäisenä mökille ja akku oli täynnä kuin turusen pyssy. Olihan keväällä ollut jo aurinkoista.
Vertailin säätäjiä ja GO:n säätäjässä oli paremmat arvot kuin 200€: vehkeissä. Lepovirta oli pienempi ja pakkaskesto oli parempi.
Että ei niihin vimpaimiin pakosta tarvi tuhansia laittaa.
Sähköt riittää hyvin valaistukseen puhelimen latauksee ja muille pikkuvimpaimille.
Aikaisemmin olen vienyt akun mukana, mutta eipä tarvitse enään raahata.- Mökkiä rakentamassa
Olen suunnittelemassa mökkiä ja sähkö tontille tulee. Tarkoitus oli laittaa lattia valuuseen sähkökaapelit lattialämmitystä varten, jota käytettäisiin keväällä ja syksyllä viileämpään aikaan. Kaikki keneltä olen asiasta kysynyt, sanovat sen kuitenkin tulevan kalliiksi ratkaisuksi. Vaihtoehdoksi annettiin aurinkopaneeli ja lattiavaluuseen vesiputket. Lisäksi pieni varaaja, jonka vettä käytettäisiin vain lattialämmitykseen. Mökillä on kantovesi ja saunassa olisi kiukaan vieressä vesisäiliö. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ratkaisusta?
- Tommi1950
Mökkiä rakentamassa kirjoitti:
Olen suunnittelemassa mökkiä ja sähkö tontille tulee. Tarkoitus oli laittaa lattia valuuseen sähkökaapelit lattialämmitystä varten, jota käytettäisiin keväällä ja syksyllä viileämpään aikaan. Kaikki keneltä olen asiasta kysynyt, sanovat sen kuitenkin tulevan kalliiksi ratkaisuksi. Vaihtoehdoksi annettiin aurinkopaneeli ja lattiavaluuseen vesiputket. Lisäksi pieni varaaja, jonka vettä käytettäisiin vain lattialämmitykseen. Mökillä on kantovesi ja saunassa olisi kiukaan vieressä vesisäiliö. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ratkaisusta?
Kysymyksesi on älyttömyydessään niin omaa luokkaansa, että sen on pakko olla ns. trolli;)
- Helppoa
Mökkiä rakentamassa kirjoitti:
Kantovesi kannattaa sähköistää aurinkopaneeleilla. Laita ämpäriin paneelit ja vettä päälle. Sähköinen juomavesi on myös terveellista Juhan Af Granin mukaan.
- Mökillä mukavaa
Tästä paneelit.
http://www.ebay.de/itm/100Watt-12V-12Volt-Solarpanel-Solarmodul-Solarzelle-Solar-Poly-Polykristallin-/261069512849?pt=Solaranlagen&hash=item3cc8f4a091#shId
tai 300W
http://www.ebay.de/itm/Solarmodul-2-Stuck-150-Watt-poly-Solarpanel-Photovoltaik-150-W-NEU-/350747340565?pt=Solaranlagen&hash=item51aa2baf15
Honkkarin hinta. = http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/haku?searchTerm=Aurinkopaneeli&cm_mmc=sem3-_-brandi-_-hakusana-_-aurinkopaneeli&gclid=CPSUicWflrcCFdOXcAod5AQAiw - Alatalon perttu
Itse olen tilannut täältä
http://www.enjoy-solar.de/
Nopea ja varma toimitus.- Ylitalon kusti
Olen tilannut täältä.
http://www.firmenwissen.de/az/firmeneintrag/04177/3150407044/JOERG_HAGEN_WINDOLF_VON_MEDING_SOLARTRONICS.html
http://www.solar-tronics.de/solarmodule.html
ja täältä.
http://www.firmenwissen.de/az/firmeneintrag/31180/2210171858/WADIM_SCHNAR_IMPORT_U_VERTRIEB_JWS_STORE.html
http://www.ebay.de/itm/100Watt-12V-12Volt-Solarpanel-Solarmodul-Solarzelle-Solar-Poly-Polykristallin-/261069512849?pt=Solaranlagen&hash=item3cc8f4a091#shId - Ylitalon kusti
EnjoySolar ei suostu myymään Suomeen.
Nuo muut kyllä myyvät.
http://www.ebay.de/itm/Solarmodul-190-W-Monokristallin-Solarpanel-24V-5-6A-/220816126983
- Enjoyn tyytväinen as
Enjoy solar toimittaa vaikka kuuhun
http://www.enjoy-solar.de/Versandkosten:_:1.html - Sain kotiini
Ei toimita.....
tämä toimittaa..
http://www.ebay.de/itm/100Watt-12V-12Volt-Solarpanel-Solarmodul-Solarzelle-Solar-Poly-Polykristallin-/261069512849?pt=Solaranlagen&hash=item3cc8f4a091#shId- Tilaa säästät
Netikauppa jyllää....
http://www.talouselama.fi/kumppaniblogit/tieto/kun pieni saksalaiskyla myy suomalaisille/a2141669
- Palliaivoinen Ulla
Ihmetyttää vaan miksi täällä takahikiällä ei ole osattu alkaa tekemään bisnestä nettikaupalla, vaan tavarat pitää tilata saksata saksalaisilta sivuilta. Hommanhan pitäs mennnä niin päin että Suomi on nettikaupan mekka ja täältä kuskataa romua keskieuroopaan eikä päinvastoin.
- minävaantaas
saksa, britannia = takaisinostovelvoite ylijäämätuotolle.
sähkö 22-25c/kwh , takaisinosto 18c/kwh.
valtio tukee rahallisesti asennusta ja käyttöönottoa 40% hankintahinnasta...
täällä vain kotitalousvähennys, ei takaisinostovelvoitetta, täällä tehdään 2kpl ydinvoimalaa joten valtion intressit muualla...
siinä sitte kauppaat panelejasi täällä webbikaupassa, täällä muutama sata kilowattia kun saksassa tehdään paneleja viikossa koko suomen aurinkosähkökuorma.... eiköhän nämä riitä syyksi.
ps. kiinapanelien laatu ei aina yllä edes standardien tasolle saakka. ja mietipä ostaisitko esim. lapsellesi smartin vaiko kiinakopion??? minä en miettisi hetkeäkään tuota kysymystä. ja tuv gs on aika hyvä vertailukohta! - K. Inukki
minävaantaas kirjoitti:
saksa, britannia = takaisinostovelvoite ylijäämätuotolle.
sähkö 22-25c/kwh , takaisinosto 18c/kwh.
valtio tukee rahallisesti asennusta ja käyttöönottoa 40% hankintahinnasta...
täällä vain kotitalousvähennys, ei takaisinostovelvoitetta, täällä tehdään 2kpl ydinvoimalaa joten valtion intressit muualla...
siinä sitte kauppaat panelejasi täällä webbikaupassa, täällä muutama sata kilowattia kun saksassa tehdään paneleja viikossa koko suomen aurinkosähkökuorma.... eiköhän nämä riitä syyksi.
ps. kiinapanelien laatu ei aina yllä edes standardien tasolle saakka. ja mietipä ostaisitko esim. lapsellesi smartin vaiko kiinakopion??? minä en miettisi hetkeäkään tuota kysymystä. ja tuv gs on aika hyvä vertailukohta!Mtiä, onko kinukki paneeleiden törmäsytestitulokset niin huonoja?
- Aivot narikassa
Suomalaiset aurinkosähkökauppiaat repii 150% voitot. Saksasta saa halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781