pinser vai dobermanni

koirakuumeinen

Olen jo pidempään miettinyt koiran hankkimista, nyt on enää sopivan rodun löytäminen haasteena. Eniten kiinnostaa ulkonäön puolesta pinseri tai dobermanni, onko muita vastaavan näköisiä rotuja? Soveltuuko jompi kumpi hyvin ensimmäiseksi koiraksi? Olen liikunnallinen ja aktiivinen henkilö. Kodissani ei ole kovin paljoa neliöitä (kerrostalo).

5

4485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahdesta

      vaihtoehdosta pinseri, mutta älä osta rotua vain siksi että sen ulkonäkö sinua miellytää. Tutustu em. rotuihin www.pinserit.fi ja www.sdy.fi ja mielellään myös muihin. Lue koirista, jututa omistajia ja käy tapaamassa koiria "livenä".

    • :-)

      Mieti ihan ensimmäisenä, että mihin tarkoitukseen koiran haluat. Jos etsit lenkkiseuraa, niin dobermann ei välttämättä ole oikea vaihtoehto. Se vaatii muutakin kun paljon lenkkeilyä. Saattavat äityä ikävystyessään jopa hankaliksi. Dobberin omistaminen vaatii johdonmukaisuutta ja halua myös kouluttaa koiraa. Se on palveluskoira, eikä voi henkisesti hyvin, jollei se sellainen saa olla. Eikö sinustakin kuullosta hassulta, että ensin jalostetaan kymmeniä vuosia koiria palvelustehtäviin ja sitten aletaan pitämään niitä lenkkiseurana ja sohvankoristeena. Sellaiseksi seurakoiraksi sopii parhaiten seurakoirarotu! Eli koira, jota on seurakoiraksi jalostettu! Kyllä koiranjalostuksella on alunperin ihan muut tarkoitusperät olleet kun ulkonäön saaminen tietynlaiseksi. Pidetään palveluskoirat tulevaisuudessakin palveluskoirina ja vaaditaan kasvattajilta koiria, joiden kanssa harrastaminen on hauskaa!

      En tässä koita sanoa, ettet voisi dobberia ottaa. Dobermannin kanssa on nimittäin kiva tutustua koirankoulutuksen maailmaan. Dobermann on suhteellisen helppo koulutettava ja nopeaoppinen. Tuloksia saa aloittelijakin esimerkiksi TOKO:ssa helposti. Siitä on kiva jatkaa PK-lajeihin, kun huomaa, ettei se niin mahdotonta olekaan. Koiran kouluttamisesta voi kehkeytyä sinulle uusi harrastus ja kilpaileminenhan ei ole pakollista. Omaksi ilokseen kouluttaminen on ihan yhtä arvokasta koiran kannalta! Jos sinussa on kiinnostuksenkipinä, halua yrittää ja motivaatiota oppia, niin tervetuloa dobberinomistajien leiriin!

    • Sussex spaniel

      Jos kerran haluat lemmikiksi dobermannin tai pinserin, voit tietysti tehdä muutakin kuin pelkästään haaveilla. Ensimmäiseksi koiraksi kumpikaan niistä ei kumminkaan sovi, sillä molemmat ovat hyvin temperamenttisia niin ihmisiä kuin muita koiria kohtaan. Ne ovat saksalaisia rotuja, eivätkä saksalaiset rodut yleisesti ottaen ole helposti motivoitavia. Dobermanni ja pinseri ovat yleensä niiden koiraharrastajien rotuja, jotka haluavat koiraltaan haastetta. Ennen kuin hankit jomman kumman näistä roduista, sinun kannattaa hommata jokin rotu, joka ei ole kovin dominoiva. Samassa taloudessa voi asua useampikin koira, mutta aijemmin hankitun koiran on oltava tottunut muihin koiriin reviirillään. Katso netistä tietoa vaikka spinonesta tai kooikerhondjesta. Ne ovat kyllä aika eri näköisiä kuin dobermanni ja piseri, mutta oikean näköistä koiraa yhdistettynä luonteeseen voi olla vaikea löytää. Minusta ainakin luonne ja terveys ovat koirassa tärkeämpiä ominaisuuksia kuin ulkomuoto. Spinonen ja kooikerhondjen turkit ovat suhteellisen helppohoitoisia, ne vaativat paljon liikuntaa, sopivat myös kerrostaloon ja ne eivät yleensä ole luonteeltaan hallitsevia. Silti ne, kuten tietysti kaikki koirat rodustaan riippumatta, kannattaa kaiken varalta totuttaa pennusta alkaen vieraisiin tilanteisiin ja ihmisiin sekä muihin koiriin. Tämä on hyvä tehdä siltä varalta, jos aiot hankkia koiralle myöhemmin toisen koiran seuralaiseksi samaan talouteen. Tietysti voit toteutettava joskus haaveesi, eli hankkia lemmikiksi dobermannin tai pinserin, mutta aloittaa kannatta jollakin muulla rodulla. Spinone ja kooikerhondje ovat juuri ne rodut, joita minä itse sinulle ehdottaisin näin aluksi. Tosin sitä mukaa kun kiinnostus koiriin ja eri rotuihin kasvaa, voi suosikkirotu vaihdella mielessä jatkuvasti. Tällä hetkellä dobermanni ja pinseri vaikuttavat olevan omat suosikkirotusi, mutta aika voi tuoda muutoksia mieleen, jos alat selailla rotuja laajalta valikoimalta. Minä olen nyt kertonut tämän kaiken sinulle sen takia, koska tiedän oman kokemuksen perusteella, miten paljon koirasta oppii vasta kun itse sellaisen omistaa. Tiedän myös, että oikean rodun valinta on hankalaa, voi vaivata yöunia ja aiheuttaa päänsärkyä. Laita myös Suomi24 Keskustelun Hakuun hakusanaksi Sussex spaniel. Siinä minä olen kertonut dobermannista eräälle muulle, joka sitä tavoitteli. Lopuksi on vielä sanottava, että pinseri on niin luonteeltaan kuin ulkomuodoltaan aivan kuin dobermannin pienoismalli.
      T: Sussex spaniel

    • dogosetä
    • MANCHESTERINTERRIERI!

      Manssi on aivan kuin pienikokoinen dobermanni/pinseri, mutta sen hallinta on huomattavasti helpompaa, ja sopii paremmin pieneen asuntoon. Lenkkeillä jaksaa vaikka miten paljon...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe