Mitä mieltä arvon raati. Lypsäviä noin 50-60, peltoa noin sata. Tähän saakka ollut noin 30-40 ha viljalla. Tuntuu liian kalliilta harrastukselta tuo viljanviljely. Reilulle kolmannekselle alasta ei voi levittää kuin apulantaa (vuokraisäntä). Jos ottaisin nurmesta vain yhden sadon 80-90 ha voisi olla helpoin ja kannattavin juttu, näillä kustannuksilla ja jatkossa nurmet suorakylväen.
Viljanviljelyn kannattavuus?
9
2776
Vastaukset
- aloittaja
Viljat puitu ja kuivattu rahtina, tuoresäilöntä ei tule kyseseen. Vuokrataso noin 300 ha. Kaipaisin todellakin kommenttia.
- Paalinpyörittäjä
Hyviä keinoja kustannusten hallintaan. Oletko harkinnut luomua?
Itse aion siirtyä luomuun ja nurmien ikää pyrin jatkamaan suorakylvöllä, joita kokeiltiin jo parikymmentä hehtaaria tänävuonna. Noin 10 prossaa nurmista kynnän vuosittain olkilannan sijoituksen takia ja turvelannat levitetään suoraan nurmille ekan sadon korjuun jälkeen sadepäivien täytteenä. Kynnetyt kylvetään paalattavalle vihantaviljalle tai suoraan nurmeksi esim viherlannoitusnurmeksi tilanteen mukaan. Tänä vuonna en enää jaaraa levitellyt ja silti tuli reilut 1600 paalia heiniä.
Laskeskelin joku päivä päissäni, että 5 apupussin hinnalla saa rekallisen turvetta ja rekallisen kalkkia levitettynä... - P.Ölvästi
ei tule kyseeseen? Urakoitsija hoitaa tuon vilja-alan päivässä makkaraan jos laakasäilöä ei ole ja murskesäilötty vilja sopii erinomaisesti lehmille. Vastoin väittämiä ja yleisiä käsityksiä se toimii myös kioskeissa ja ruokinta-automaateissa, kun asiaan kerralla kunnolla perehdytään ja hoidetaan homma kuntoon.
Yhden sadon korjaaminen ei ole mikään ratkaisu, mutta sitten se toimii jos siirtyy luomuun.
Itse luopuisin ensiksi niistä vuokramaista... katsoisin sitten millä taktiikalla tarvittava nurmirehu tuotetaan, ja loppun osan pelloista voisi vuokrata pois. - paalipyörittelijä
P.Ölvästi kirjoitti:
ei tule kyseeseen? Urakoitsija hoitaa tuon vilja-alan päivässä makkaraan jos laakasäilöä ei ole ja murskesäilötty vilja sopii erinomaisesti lehmille. Vastoin väittämiä ja yleisiä käsityksiä se toimii myös kioskeissa ja ruokinta-automaateissa, kun asiaan kerralla kunnolla perehdytään ja hoidetaan homma kuntoon.
Yhden sadon korjaaminen ei ole mikään ratkaisu, mutta sitten se toimii jos siirtyy luomuun.
Itse luopuisin ensiksi niistä vuokramaista... katsoisin sitten millä taktiikalla tarvittava nurmirehu tuotetaan, ja loppun osan pelloista voisi vuokrata pois.kirjoitti miten hyvä kate viljasta jää....
- hetkellä
Paalinpyörittäjä kirjoitti:
Hyviä keinoja kustannusten hallintaan. Oletko harkinnut luomua?
Itse aion siirtyä luomuun ja nurmien ikää pyrin jatkamaan suorakylvöllä, joita kokeiltiin jo parikymmentä hehtaaria tänävuonna. Noin 10 prossaa nurmista kynnän vuosittain olkilannan sijoituksen takia ja turvelannat levitetään suoraan nurmille ekan sadon korjuun jälkeen sadepäivien täytteenä. Kynnetyt kylvetään paalattavalle vihantaviljalle tai suoraan nurmeksi esim viherlannoitusnurmeksi tilanteen mukaan. Tänä vuonna en enää jaaraa levitellyt ja silti tuli reilut 1600 paalia heiniä.
Laskeskelin joku päivä päissäni, että 5 apupussin hinnalla saa rekallisen turvetta ja rekallisen kalkkia levitettynä...tavanomaiselle. kustannuksia kyllä pystyy karsimaan mut ei sieltä enää mitään tulekaan paitsi roskaa koko kylään ja seuraavaankin. olen seurannut täs lähellä meilläpäin luomutilat alueen pohjasakkaa, hintasuhteet täytyy muuttua vielä reippaasti, niin sit mäkin rupeen.
- Paalinpyörittäjä
hetkellä kirjoitti:
tavanomaiselle. kustannuksia kyllä pystyy karsimaan mut ei sieltä enää mitään tulekaan paitsi roskaa koko kylään ja seuraavaankin. olen seurannut täs lähellä meilläpäin luomutilat alueen pohjasakkaa, hintasuhteet täytyy muuttua vielä reippaasti, niin sit mäkin rupeen.
Luomu on hyvä karjatilalle, tuki korkeampi, lantaa omasta takaa ja nurmi kasvaa yhtä hyvin kuin apulla, tosin rikat heikentää maittavuutta(joka ei ongelma emolehmillä). Viljanviljely luomuna onkin sitten haasteellisempaa, mutta kaksinkertainen viljan hinta luomuna luulisi hiukan houkuttavan?
- Henkselit kannattaa
Tottakai viljan viljely kannattaa, naapurista vuokrattiin peltoa yli 600e/ha ja viljellään kauraa,kylvetään uudella kalustolla, puidaan uudehkolla tsampo 2065:lla ja kuivautetaan rahtina, mainittakoon, että viljavuustutkimus vielä punaisella suurelta osin... Karvankasvattaja vuokrasi, joten sen täytyy kannattaa!!
- viljelemään viljaa
että ei varmaan kannata, jos ei saa kun 4 tonnia hehtaarilta.
- maito
Monesti kyllä toisinpäin, maidontuottajat koulutettuja osaavia, eturivin isäntiä. Ottavat ainakin täällä eri kovia satoja kuin pelkät viljanviljeliät!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446