Viljanviljelyn kannattavuus?

Siirryn nurmiviljelyyn.

Mitä mieltä arvon raati. Lypsäviä noin 50-60, peltoa noin sata. Tähän saakka ollut noin 30-40 ha viljalla. Tuntuu liian kalliilta harrastukselta tuo viljanviljely. Reilulle kolmannekselle alasta ei voi levittää kuin apulantaa (vuokraisäntä). Jos ottaisin nurmesta vain yhden sadon 80-90 ha voisi olla helpoin ja kannattavin juttu, näillä kustannuksilla ja jatkossa nurmet suorakylväen.

9

2664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      Viljat puitu ja kuivattu rahtina, tuoresäilöntä ei tule kyseseen. Vuokrataso noin 300 ha. Kaipaisin todellakin kommenttia.

      • Paalinpyörittäjä

        Hyviä keinoja kustannusten hallintaan. Oletko harkinnut luomua?
        Itse aion siirtyä luomuun ja nurmien ikää pyrin jatkamaan suorakylvöllä, joita kokeiltiin jo parikymmentä hehtaaria tänävuonna. Noin 10 prossaa nurmista kynnän vuosittain olkilannan sijoituksen takia ja turvelannat levitetään suoraan nurmille ekan sadon korjuun jälkeen sadepäivien täytteenä. Kynnetyt kylvetään paalattavalle vihantaviljalle tai suoraan nurmeksi esim viherlannoitusnurmeksi tilanteen mukaan. Tänä vuonna en enää jaaraa levitellyt ja silti tuli reilut 1600 paalia heiniä.
        Laskeskelin joku päivä päissäni, että 5 apupussin hinnalla saa rekallisen turvetta ja rekallisen kalkkia levitettynä...


      • P.Ölvästi

        ei tule kyseeseen? Urakoitsija hoitaa tuon vilja-alan päivässä makkaraan jos laakasäilöä ei ole ja murskesäilötty vilja sopii erinomaisesti lehmille. Vastoin väittämiä ja yleisiä käsityksiä se toimii myös kioskeissa ja ruokinta-automaateissa, kun asiaan kerralla kunnolla perehdytään ja hoidetaan homma kuntoon.

        Yhden sadon korjaaminen ei ole mikään ratkaisu, mutta sitten se toimii jos siirtyy luomuun.

        Itse luopuisin ensiksi niistä vuokramaista... katsoisin sitten millä taktiikalla tarvittava nurmirehu tuotetaan, ja loppun osan pelloista voisi vuokrata pois.


      • paalipyörittelijä
        P.Ölvästi kirjoitti:

        ei tule kyseeseen? Urakoitsija hoitaa tuon vilja-alan päivässä makkaraan jos laakasäilöä ei ole ja murskesäilötty vilja sopii erinomaisesti lehmille. Vastoin väittämiä ja yleisiä käsityksiä se toimii myös kioskeissa ja ruokinta-automaateissa, kun asiaan kerralla kunnolla perehdytään ja hoidetaan homma kuntoon.

        Yhden sadon korjaaminen ei ole mikään ratkaisu, mutta sitten se toimii jos siirtyy luomuun.

        Itse luopuisin ensiksi niistä vuokramaista... katsoisin sitten millä taktiikalla tarvittava nurmirehu tuotetaan, ja loppun osan pelloista voisi vuokrata pois.

        kirjoitti miten hyvä kate viljasta jää....


      • hetkellä
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Hyviä keinoja kustannusten hallintaan. Oletko harkinnut luomua?
        Itse aion siirtyä luomuun ja nurmien ikää pyrin jatkamaan suorakylvöllä, joita kokeiltiin jo parikymmentä hehtaaria tänävuonna. Noin 10 prossaa nurmista kynnän vuosittain olkilannan sijoituksen takia ja turvelannat levitetään suoraan nurmille ekan sadon korjuun jälkeen sadepäivien täytteenä. Kynnetyt kylvetään paalattavalle vihantaviljalle tai suoraan nurmeksi esim viherlannoitusnurmeksi tilanteen mukaan. Tänä vuonna en enää jaaraa levitellyt ja silti tuli reilut 1600 paalia heiniä.
        Laskeskelin joku päivä päissäni, että 5 apupussin hinnalla saa rekallisen turvetta ja rekallisen kalkkia levitettynä...

        tavanomaiselle. kustannuksia kyllä pystyy karsimaan mut ei sieltä enää mitään tulekaan paitsi roskaa koko kylään ja seuraavaankin. olen seurannut täs lähellä meilläpäin luomutilat alueen pohjasakkaa, hintasuhteet täytyy muuttua vielä reippaasti, niin sit mäkin rupeen.


      • Paalinpyörittäjä
        hetkellä kirjoitti:

        tavanomaiselle. kustannuksia kyllä pystyy karsimaan mut ei sieltä enää mitään tulekaan paitsi roskaa koko kylään ja seuraavaankin. olen seurannut täs lähellä meilläpäin luomutilat alueen pohjasakkaa, hintasuhteet täytyy muuttua vielä reippaasti, niin sit mäkin rupeen.

        Luomu on hyvä karjatilalle, tuki korkeampi, lantaa omasta takaa ja nurmi kasvaa yhtä hyvin kuin apulla, tosin rikat heikentää maittavuutta(joka ei ongelma emolehmillä). Viljanviljely luomuna onkin sitten haasteellisempaa, mutta kaksinkertainen viljan hinta luomuna luulisi hiukan houkuttavan?


    • Henkselit kannattaa

      Tottakai viljan viljely kannattaa, naapurista vuokrattiin peltoa yli 600e/ha ja viljellään kauraa,kylvetään uudella kalustolla, puidaan uudehkolla tsampo 2065:lla ja kuivautetaan rahtina, mainittakoon, että viljavuustutkimus vielä punaisella suurelta osin... Karvankasvattaja vuokrasi, joten sen täytyy kannattaa!!

    • viljelemään viljaa

      että ei varmaan kannata, jos ei saa kun 4 tonnia hehtaarilta.

      • maito

        Monesti kyllä toisinpäin, maidontuottajat koulutettuja osaavia, eturivin isäntiä. Ottavat ainakin täällä eri kovia satoja kuin pelkät viljanviljeliät!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe