napatyrä

Nimetön

onko kenelläkään kokemusta napatyrän poistosta? paljon maksaa? minkälainen operaatio on?

14

5172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      haluaisin siis pieneltä koiralta tietoa. esim. cavalier.

    • keuruu

      kuule kysy eläin lääkäriltä paljonko maksaa.käy vaikka näyttämässä koiraa eläinlääkärillä. sit tiedät mitä napatyrän poisto maksaa.

      • Nimetön

        no kuule en ole viemässä koiraani nyt mihkään. kysymys oli asiallinen ennen kuin tulit aukomaan päätäsi....


    • Nimetön

      saisiko asiallisia vastauksia kun haluaisin tietää toimenpiteestä oikeasti.

    • napatyräpentunen

      mutta täällä oli jossakin keskustelu aiheesta.
      Vastasin sinne...

      Normaalisti pientä napatyrää ei operoida, joskus voidaan jos koira rauhoitetaan muun toimenpiteen takia.

      Omallani oli pentuna niin iso, että sieltä tuli kaikki "tavarat" ulos. Kasvattaja on velvollinen joko leikkauttamaan ja myymään pennun hyväkuntoisena tai vastaavasti korvaamaan ostajalle leikkauskulut.
      (Toki ne saavat halvemmalla, suhdelääkärit ;-D)

      Ei ollu pitkään ompeleita, osan poisti kasvattaja ensin, oli tarkoitus itse (kokemusta on) poistaa loput, mutta kasvattaja kuitenkin poisti itse kaikki ompeleet, joten pentu tuli yhtenä kappaleena ja ilman ompeleita kotiin.

      Minkä ikäinen koirasi on ja miten suuri eli pieni ilmeisestikin napatyrä on? Ei se ole yleensä kuin omistajalle kosmeettinen juttu.

      • Nimetön

        koira on 3.5 vuotta. sillä on tyrä noin puolet peukalosta oleva. ei ole kyllä vaivannut sillä tuo tyrä vaikka on kahdet pennut tehnyt. kysyin oikeestaan siksi koska nämä pennut mitkä on nyt luovutus ikäisiä meillä niin niistä yhdellä on napatyrä. juttelin omien koirien kasvattajan kanssa asiasta ja sanoi samaa kuin sinäkin että ei yleensä poisteta. lähdin kyselemään koska nämä nyt tehdyt pennut on minun vastuulla vaikka kasvattajan pyynnöstä ne tehtiinkin( koirat rakenteelta niin hyviä). itse en ole harkinnut omaltani leikata sen tuoman rasituksen tähden ellei sitten ala vaivaamaan. netistä on löytynyt tosi vähän tietoa jota voisin infoa pennun ottajalle. pennun lääkärin tarkistuksessa lääkäri totesi lievän tyrän.


      • napatyräpentu
        Nimetön kirjoitti:

        koira on 3.5 vuotta. sillä on tyrä noin puolet peukalosta oleva. ei ole kyllä vaivannut sillä tuo tyrä vaikka on kahdet pennut tehnyt. kysyin oikeestaan siksi koska nämä pennut mitkä on nyt luovutus ikäisiä meillä niin niistä yhdellä on napatyrä. juttelin omien koirien kasvattajan kanssa asiasta ja sanoi samaa kuin sinäkin että ei yleensä poisteta. lähdin kyselemään koska nämä nyt tehdyt pennut on minun vastuulla vaikka kasvattajan pyynnöstä ne tehtiinkin( koirat rakenteelta niin hyviä). itse en ole harkinnut omaltani leikata sen tuoman rasituksen tähden ellei sitten ala vaivaamaan. netistä on löytynyt tosi vähän tietoa jota voisin infoa pennun ottajalle. pennun lääkärin tarkistuksessa lääkäri totesi lievän tyrän.

        ei suositella, koska se VOI OLLA perinnöllistä. Koirani pentueessa yhdellä oli ell:n merkintä 'pieni napatyrä?'

        Omallani tuo johtui siitä, että napanuoraa jouduttiin syntymähetkellä liiaksi venyttämään, eli mekaanisesti aiheutunut.
        Uroskoiraani tullaan käyttämään jalostuksessa, mutta narttu ei saa olla napatyräkoira, se on ainut, mikä on varmistettava...kuitenkin.

        Suotta tuota enää kohdallanne leikkauttamaan. Jos nyt haluaa joskus jos koira jostakin syystä on narkoosissa, mutta koska tuosta ei ole haittaa, ei sitä tarvitse tietenkään leikata.

        Kasvattaja tosiaan on vastuussa kustannuksista/leikkauttamisesta pennulla, mikäli tyrä on niin suuri, tuo kun oli aikamoinen. Eka pentu ja oli jouduttu hiukan tosiaan vetämään. Tuo kin on suht yleistä.

        Minkälainen sen pennun napatyrä sitten on?


      • Nimetön
        napatyräpentu kirjoitti:

        ei suositella, koska se VOI OLLA perinnöllistä. Koirani pentueessa yhdellä oli ell:n merkintä 'pieni napatyrä?'

        Omallani tuo johtui siitä, että napanuoraa jouduttiin syntymähetkellä liiaksi venyttämään, eli mekaanisesti aiheutunut.
        Uroskoiraani tullaan käyttämään jalostuksessa, mutta narttu ei saa olla napatyräkoira, se on ainut, mikä on varmistettava...kuitenkin.

        Suotta tuota enää kohdallanne leikkauttamaan. Jos nyt haluaa joskus jos koira jostakin syystä on narkoosissa, mutta koska tuosta ei ole haittaa, ei sitä tarvitse tietenkään leikata.

        Kasvattaja tosiaan on vastuussa kustannuksista/leikkauttamisesta pennulla, mikäli tyrä on niin suuri, tuo kun oli aikamoinen. Eka pentu ja oli jouduttu hiukan tosiaan vetämään. Tuo kin on suht yleistä.

        Minkälainen sen pennun napatyrä sitten on?

        pennulla on n.pari milliä halkasialta ja korkeus on sellanen että juuri ja juuri huomaa kun pitää sitä silleen että tyrän näkee. painamalla menee hienosti sisään niinkun kuuluu. ei tunnu mitenkään haittaavan kun koskee siihen. en oikeen tiedä miten kuvailla... pehmeä ja pieni. omallani oli luovutus tilanteessa mielestäni hieman isompi.


      • napatyräpentu...
        Nimetön kirjoitti:

        pennulla on n.pari milliä halkasialta ja korkeus on sellanen että juuri ja juuri huomaa kun pitää sitä silleen että tyrän näkee. painamalla menee hienosti sisään niinkun kuuluu. ei tunnu mitenkään haittaavan kun koskee siihen. en oikeen tiedä miten kuvailla... pehmeä ja pieni. omallani oli luovutus tilanteessa mielestäni hieman isompi.

        mukaan tuota ei todellakaan tarvitse operoida, kun sieltä ei tule suolistot yms ulos, tuo mun pennun kohdalla ollut oli varmaan kananmunan kokoinen :-O

        Nou hätä siis, mutta merkintä kauppakirjaan/ell:n paperiin siitä tulee.

        Monta pentua tuli?Yhdellä oli siis pienenpieni napatyrän"poikanen"?


      • Nimetön
        napatyräpentu... kirjoitti:

        mukaan tuota ei todellakaan tarvitse operoida, kun sieltä ei tule suolistot yms ulos, tuo mun pennun kohdalla ollut oli varmaan kananmunan kokoinen :-O

        Nou hätä siis, mutta merkintä kauppakirjaan/ell:n paperiin siitä tulee.

        Monta pentua tuli?Yhdellä oli siis pienenpieni napatyrän"poikanen"?

        5 pentua tuli. nyt ei kyllä tehä enään vaikka kaikki onkin mennyt kummassakin pentueessa hyvin. ekat oli sijoituksen takia ja nämä nyt olevat oli koska kasvattaja suositteli kun on tuo oma uros mitä voimme käyttää. mutta nyt päädyttiin että ei tehä tosiaan pentuja kun tuo hälinä mitä tulee luovutukseen asti kotona niin on aika raskasta. narttu synnytti kotona nuo kasvattajankin pennut. ajattelinkin että tuo tyrä on varmaan niin pieni että ei ole pakko leikata mutta täytynee infoo ostajia tarkasti ja ilmoittaa että jos poistoa suunnittelee niin minuun yhteys ensin jos eivät itse maksa. sen tiedän että kasvattaja saa päättää paikan ja ajan jos poisto tehdään. se olikin ainoa mitä tiedän entuudestaan siitä. siinä mielessä on kiva kun täältä voi kysellä. vaikkakin olen huomannut että on paljon ketkä käy mussuttamassa.


      • napatyräpentu
        Nimetön kirjoitti:

        5 pentua tuli. nyt ei kyllä tehä enään vaikka kaikki onkin mennyt kummassakin pentueessa hyvin. ekat oli sijoituksen takia ja nämä nyt olevat oli koska kasvattaja suositteli kun on tuo oma uros mitä voimme käyttää. mutta nyt päädyttiin että ei tehä tosiaan pentuja kun tuo hälinä mitä tulee luovutukseen asti kotona niin on aika raskasta. narttu synnytti kotona nuo kasvattajankin pennut. ajattelinkin että tuo tyrä on varmaan niin pieni että ei ole pakko leikata mutta täytynee infoo ostajia tarkasti ja ilmoittaa että jos poistoa suunnittelee niin minuun yhteys ensin jos eivät itse maksa. sen tiedän että kasvattaja saa päättää paikan ja ajan jos poisto tehdään. se olikin ainoa mitä tiedän entuudestaan siitä. siinä mielessä on kiva kun täältä voi kysellä. vaikkakin olen huomannut että on paljon ketkä käy mussuttamassa.

        arvioi sen,onko leikkaus tarpeen,meillä tosiaan ennen luovutusta kasvattaja leikkautti.Et ole korvausvelvollinen tietenkään jos ell:n mielestä tyrä ei vaadi leikkausta. Jos jotakuta häiritsee, se on oma lukunsa...


      • Nimetön
        napatyräpentu kirjoitti:

        arvioi sen,onko leikkaus tarpeen,meillä tosiaan ennen luovutusta kasvattaja leikkautti.Et ole korvausvelvollinen tietenkään jos ell:n mielestä tyrä ei vaadi leikkausta. Jos jotakuta häiritsee, se on oma lukunsa...

        kysyin kasvattajan vastuusta rotuyhdistyksen pentu neuvojalta sähköpostissa niin tuli vastaus että jos ostaja vaatii leikkausta niin minun on maksettava leikkaus. täytyy selvittää ostajalle leikkaus tarpeet. jotta eivät lähde koiraa turhaan rasittamaan vaan harkintaa käyttämällä poisto. omallani ei ole tosiaan häirinnyt vaikka on niinkin iso.


      • mummonmökki
        Nimetön kirjoitti:

        kysyin kasvattajan vastuusta rotuyhdistyksen pentu neuvojalta sähköpostissa niin tuli vastaus että jos ostaja vaatii leikkausta niin minun on maksettava leikkaus. täytyy selvittää ostajalle leikkaus tarpeet. jotta eivät lähde koiraa turhaan rasittamaan vaan harkintaa käyttämällä poisto. omallani ei ole tosiaan häirinnyt vaikka on niinkin iso.

        kasvattaja on aina vastuussa napatyrä pennusta ja siitä on myyntivaiheessa ilmoitettava sille joka pentua ostamassa että sellanen on ja jos ei mene kasvaessa kiinni niin kasvattaja vastaa kuluista..

        mutta pienenä se kannataa laittaa sellasella niinkuin haavalaastarilla/perhoslaastariksikin kutsutulla kiinnis siis vetää se niinkuin suppuun siitä tyränkohdalta ettei ole pullottavana ulospäin ja antaa koiran kasvaa, sillä yleensä ne menee kiinni pennun kasvaessa ja ei jätä mitään jälkeensä ja kaikki hyvin mutta jos vaatii operomista niin kasvattaja on velvollinen sen kustantamaan jos on myyntitilanteessa ottanut täyden hinnan pennusta ja sitten se ei kasvaessa menekkään umpeen ja vaaatii hoitoa mutta toinen asia on että kasvattaja myy pennun halvemmalla ja siten seuranta ja vastuu siirtyy ostotilanteen jälkeen ostajalle ja vastuu asian hoidosta, mutta asiasta on kirjattva sopimukseen maininta miten se hoidetaan ettei tule asiasta riitaa sitten myöhemmin ja jos vastuu siirtyy ostajalle olisi kuitenkin kasvattajan hyvä tietää miten se homma sitten on mennyt ja onko mahdollinen tyrä mennyt kasvun aikana umpeen vai onko jouduttu operoimaan ja olisi hyvä jos asiasta kasvattajaa infottaisiin...


    • koiranomis

      Nykyään ei uusien sopparien mukaan napatyrää korvata. Eikä leikkauksia makseta. Silleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe