Vielä kerran sakkojutusta...

6-v. rottweilerin omistaja

Asiahan on nyt niin, että sakotettavaksi tulee TAAJAMASSA koiran paskojen keräämättä jättäminen.

Jos asia olisi niin, että sakot tulisi siitä, että jättää koiran ulosteet puistoalueille, lenkkipoluille tai kävelyteille, hyväksyisin jutun. Tottakai. Inhoan itsekin astua koiranläjään ollessani kävelyllä.

MUTTA, kun sakotettavaksi tulee käsittääkseni myös ne metsän siimeksissä tehtävät kökkäreet ja pellolle tehdyt lannoitteet, en todellakaan ymmärrä asian tätä puolta. Jos ihmiset kävelevät metsässä, pitäähän heidän muutenkin varoa eri eläinten jätöksiä sekä muita vaarallisia askelmia. Tai, jos he kävelevät pellolla, on se niin mutainen ja hevosenjätöksillä lannoitettu usein muutenkin, että mitä väliä.

Joten, ok, jos koirani sattuu tekemään ns. ihmisten alueille, kerään ne ja säästyn sakoilta. Mutta, jos koirani tekee metsään tai pellolle (niinkuin 99,9% tekeekin), en aio niitä kerätä. Enkä kyllä joudu siitä sakkojakaan maksamaan, koska eihän tuolla metsiköissä nyt poliiseja ole. Jos tästä on jollain valittamista, otan toki valitukset vastaan ja tarvittaessa kerään sieltäkin. Mutta eipä ole tähän päivään mennessä kukaan siellä metsässä tullut mitään sanomaan, joten annanpa olla.

Jokohan tämä kinastelu kohta loppuu? Koska tuo kys. laki on edes tulossa voimaan?

26

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poliisin veli

Ei ole koiranomistajien järjenjuoksu kovin hääppöistä. Ei tajuta sitä, että jos laki ei miellytä ei sillä ole mitään merkitystä. Laki on voimassa siitä huolimatta. Kun lakiin on otettu sanktioita noudattamatta jättämisestä tulevat ne koiranomistajille kalliiksi. Uskokaa hyvällä te keräätte paskat piditte siitä tahi ei! Mikään ei auta vaikka kuinka urputtaa! Toivonkin kansalaisten ottavan kiinni ihmiset jotka eivät koiransa jätöksiä halua vapaaehtoisesti korjata!

• -Arttu-

Täällä nyt keksii tällaisia sanktioita?

Mitään lakia ei vielä ole, eikä sinne tuollaisia sanktioita tule!

Turhaan ihmiset kiusaatte itteänne, kun tuollaiset provosoijat kirjoittelee..

Hymyä huuleen :)

• *Kiti*

eipä tuossa sinunkaan järjen juoksussa paljon kehumista ole...olisit innoissasi jos saisit pamputtaa jokaisen koiran paskan maahan jättäjän maan tasalle...olet ilmeisesti siis valmis kyylimään puskissa ja kusauttamaan jokaisen vastaan tulevan koiran ulkoiluttajan joka ei koiransa paskaa kerää...

mutta tuskin pystyt kaikkia tämän "rikoksen" tekijöitä käräyttämään joten voisit varmaan perustaa oman järjestön mikä keskittyy koiran ulkoiluttajien kusauttamiseen koiran paskan keräämättä jättämisestä...

minäkään en todellakaan näe siinä mitään järkeä kerätä metsään tehty läjä mutta tietysti jos koirani tekee tarpeensa puistoihin leikkikentille keskelletietä ja muille näkyville paikoille niin sillon kerään ne pois mutta niin tulee tuskin koskaan tapahtumaan että koirani ulostaisi muualle kuin metsään...

samallahan sitä voisi alkaa sakottamaan jotain metsäneläinten jätöksistä jos koirien jätökset siellä metikössä haittaa

• Koiranomistaja

Mitäköhän sanktioita lakiin on tulossa? Ei taida sinulla mikään auttaa, vaikka kuinka urputat...osa kakoista jää maahan silti.

• iiris:)

No kun asia on ensinnäkin niin, että kukaan ainakaan tälläpaikkakunnalla tuskin on sakkoja koiranomistajille antamssa, koska poliisejakaan ei ikinä näy maillahalmeilla, varsinkaan silloin kun tarvis olisi, ellei ihan oikeasti aleta pitämään jotain koirankakka ratsioita (tuskin). Täällä on paljon nuoria ilkivallantekijöitä ja niiden annetaan tehdä tuhojaan. Paikallisessa lehdessäkin vaan vatvotaan koiranpaskoista, mutta ilmeisesti ketään ei häiritse esim. mennä kauppaan kun nuoriso on kuseskellut ovet ja ikkunat täyteen tai potkinut postilaatikot hajalle tai kylällä on roskikset poltettu (eihän laki tätäkään salli, mutta silti ne pääsevät kuin koira veräjästä). Mielestäni koirankakka on pieni paha noihin edellämainittuihin, että kyllä jossain muuallakin olisi korjaamisen varaa, kuin ainoastaan koiranomistajien asenteessa korjata kakat pois. Jos koirani tekee läjät keskelle tietä niin kyllä minä sen siitä pois korjaan, mutta ojanpohjalle en lähde kakkoja pyydystämään.

• Entinen uhoaja

hanki itsellesi joku mukava harrastus, jossa voit toteuttaa itseäsi. Sellainen, jossa voit purkaa turhat paineesi, ylimääräisen energiasi ja negatiiviset tunteesi. Koiranvihaajana sinun ei kannata käydä näillä koirapalstoilla haukkumassa koiria ja niiden omistajia, ihan sinun itsesi vuoksi!

Tiedän, mistä puhun, sillä olen itse aikanaan syyllistynyt samantapaiseen kuin sinä nyt. Inhoan yli kaiken tekopyhiä uskovaisia ja kävin ärsyttämässä itseäni osallistumalla uskovaisten foorumeihin. Totuus on se, että eivät he minun jutuistani päätään kääntäneet, kukaan ei hylännyt uskoaan eikä kukaan ymmärtänyt järkeen perustuvia, tyhjentäviä perustelujani.

Olin ihmeellisessä innostuneen vihan tilassa, kun avasin tietokoneen ja pääsin lukemaan, mitä joku jeesusintoilija oli juuri minun viestiini vastannut. Ja ei kun lisää vettä myllyyn! Lopulta ymmärsin onneksi kiusaavani eniten itseäni. Koska uhoamiseni uskovaisten palstoilla ei johtanut toivomaani tulokseen, ainoa seuraus siitä oli se, että minä olin kovin usein täynnä vihaa ja kiukkua. Pidemmän päälle sellainen ei ole edes terveydelle hyväksi.

Suosittelen sinullekin asteittaista poisjäämistä tältä palstalta. Lähde vaikka kuntosalille hikoilemaan tai avantoon uimaan. Uudesta liikuntaharrastuksesta saat sisältöä elämääsi, toisin kuin näillä palstoilla roikkumisesta.

Ystävällisin terveisin

• Laki ei miellytä

kovin perehtynyt lakien maailmaan? Maailmassa on ennenkin ja on vieläkin lakeja jotka eivät kaikkia "miellytä", ovat siis epäinhimillisiä, ja täysin järjettömiä. Laeissa on myös paljon toinen toistaan vastaan sotivia ristiriitoja ja suuria epäkohtia. Viattomiakin ihmisiä teloitetaan yhä monessa valtiossa ja Suomessakin esim. turkistarhaus on laillista, mutta silti väärin, kuten monessa maassa onkin jo herätty tajuamaan. Ja olisiko nämäkään lait jo monessa maassa poistettu, elleivät ihmiset nousisi niitä vastaan? Kyllä järkevä ihminen katsoo lakia realistisin silmin;onko se toteutettavissa ja oikeudenmukainen, eikä noin kuin sinä että: "laki nyt vaan tulee ja joudutte sit parkumaan,lällällää!"

• Pilkkuneiti

tuo koiran kakkojen kerääminen koskee alueita, jotka "hoidetaan" esim. nurmikko, istutukset, pensaat jne ja tietenkin tiet. Ei siis mitään peltoja ym. alueita, joissa heinä rehottaa. Näin olen ymmärtänyt luonnosehdotuksesta, joka on menossa esittelyyn ja jonka sisältö esiteltiin mm. Koiramme-lehdessä jossain vaiheessa.

Eikös se Sisäministeriön edustaja myöskin täällä palstalla kertonut jotain lakiesityksen sisällöstä?

• Poliisin veli

Älkää hokeko onko koiranjätösten kerääminen mielestänne järkevää tai tarpeellista, sillä ei ole merkitystä!KUN SÄÄDETÄÄN LAKI SE ON VOIMASSA KAIKESSA ANKARUUDESSAAN PITI SIITÄ TAI EI! En ole koiran vihaajaa, mutta minua ärsyttää ihmiset jotka täällä uhoavat etteivä aijo noudattaa lakia! Varmasti yhteiskunnalla on keinot jolla sen jäsenet saadaan noudattamaan lakia, joko hyvällä tai pahalla!

• Sipsu
        Poliisin veli kirjoitti:

Älkää hokeko onko koiranjätösten kerääminen mielestänne järkevää tai tarpeellista, sillä ei ole merkitystä!KUN SÄÄDETÄÄN LAKI SE ON VOIMASSA KAIKESSA ANKARUUDESSAAN PITI SIITÄ TAI EI! En ole koiran vihaajaa, mutta minua ärsyttää ihmiset jotka täällä uhoavat etteivä aijo noudattaa lakia! Varmasti yhteiskunnalla on keinot jolla sen jäsenet saadaan noudattamaan lakia, joko hyvällä tai pahalla!

Äidin pikku kullat saavat edelleen rellestää maalaillen talojen seiniin rivoja kuvia, skinit kulkea kaupungilla huudellen mustille ja hakaten heiltä hampaita sisään ja romaanit varastella kaupoista hameensa alle tavaraa. Vaikka näitäkin vastaan on laki, ja rangaistukset paljon ankarampia kuin koiran kakkaläjästä, eivät ne mihinkään ole hävinneet.

Sinulla on naivi kuva maailmasta, jos uskot, että laki on "jumalan sana" ja sitä ihmiset pelkäävät. Ja tässä tapauksessahan rangaistus tulee olemaan pikku sakko tai pari (puhutaan satasista) ja se siitä. Mitään koirantappoa tai takavarikkoa tai ihmisten linnaan sulkemista ei ole odotettavissa. Eihän pikku läjä nyt maailmaa kaada, eikä siihen kukaan kuole.

Henkilökohtaisesti en aio ryhtyä sen kummempiin toimenpiteisiin kuin aiemminkaan. Eli sutaisen kakat pois, jos siihen tarvetta on, muuten annan olla.

• Melkein juristi
        Sipsu kirjoitti:

Äidin pikku kullat saavat edelleen rellestää maalaillen talojen seiniin rivoja kuvia, skinit kulkea kaupungilla huudellen mustille ja hakaten heiltä hampaita sisään ja romaanit varastella kaupoista hameensa alle tavaraa. Vaikka näitäkin vastaan on laki, ja rangaistukset paljon ankarampia kuin koiran kakkaläjästä, eivät ne mihinkään ole hävinneet.

Sinulla on naivi kuva maailmasta, jos uskot, että laki on "jumalan sana" ja sitä ihmiset pelkäävät. Ja tässä tapauksessahan rangaistus tulee olemaan pikku sakko tai pari (puhutaan satasista) ja se siitä. Mitään koirantappoa tai takavarikkoa tai ihmisten linnaan sulkemista ei ole odotettavissa. Eihän pikku läjä nyt maailmaa kaada, eikä siihen kukaan kuole.

Henkilökohtaisesti en aio ryhtyä sen kummempiin toimenpiteisiin kuin aiemminkaan. Eli sutaisen kakat pois, jos siihen tarvetta on, muuten annan olla.

On hyvä asia jos sinulla on muutamia satasia maksaa yhteskunnalle, ne tulevat tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen. Toisaalta jos yksi ja sama ihminen jatkuvasti rikkoo lakia et ehkä enää selviäkkään muutamalla satasella. Jos et maksa sakkoja on varmaan hienoa sovittaa ne vankilassa! Kukahan koirasi paskoja siivoaa sillä välin. Saattaa olla todennäköisempää, että koirasi saa viimeisen piikin!!

Poliisin veli kirjoitti:

Voisit ihan tosissaan hankkia jonkun harrastuksen. Mee vaikka lapiin vaeltamaan... mutta jos hätä yllättää keskenkaiken, niin katokin sitten ettet mene mihkään puskiin pyllistelee tai jos meetkin, niin läjät pussiin vaan ja pussin kiikutat kotios!

• -Arttu-
        iiris:) kirjoitti:

Voisit ihan tosissaan hankkia jonkun harrastuksen. Mee vaikka lapiin vaeltamaan... mutta jos hätä yllättää keskenkaiken, niin katokin sitten ettet mene mihkään puskiin pyllistelee tai jos meetkin, niin läjät pussiin vaan ja pussin kiikutat kotios!

Tuon lapinpaskani sulle kotiin asti, käykö?

• -Arttu-
        -Arttu- kirjoitti:

Tuon lapinpaskani sulle kotiin asti, käykö?

Käyttä noin agressiivista haukkumakieltä. Missä ne perustelut: miksi tuot lapinpaskaa kotiin?

Et sinä Suvi-Tuulikki koskaan tunnu oppivan. Koirat sentää oppivat uusi temppuja, mutta S-T ei...

• Sipsu
        Melkein juristi kirjoitti:

On hyvä asia jos sinulla on muutamia satasia maksaa yhteskunnalle, ne tulevat tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen. Toisaalta jos yksi ja sama ihminen jatkuvasti rikkoo lakia et ehkä enää selviäkkään muutamalla satasella. Jos et maksa sakkoja on varmaan hienoa sovittaa ne vankilassa! Kukahan koirasi paskoja siivoaa sillä välin. Saattaa olla todennäköisempää, että koirasi saa viimeisen piikin!!

Tiedätkö, kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulee pitää henkilöä vankilassa? Puhutaan useista satasista (muistaakseni jopa yli 500) per päivä. Ja toki maksan sakot, jos niitä tulee. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Kaikki muutkin sakot olen aina hoitanut ajallaan. Ja jos minun johonkin pitää mennä (en ole menossa linnaan), mieheni tai ystäväni pitävät kyllä koirasta huolen.

-Arttu- kirjoitti:

Käyttä noin agressiivista haukkumakieltä. Missä ne perustelut: miksi tuot lapinpaskaa kotiin?

Et sinä Suvi-Tuulikki koskaan tunnu oppivan. Koirat sentää oppivat uusi temppuja, mutta S-T ei...

Ehkäpä tuo oli vähän asiaton huomautus, mutta sama se minkä läjän sinne pussiin pistää. Jos tarvii koiranläjät korjata pois, niin miksei sitten niitä lapinpaskoja, VAIKKA tuskin sinne lapin TAAJAMIIN kukaan vaeltamaan menee, silti...
        Haluaisin vaan kuulla mikä järki on tunkea kauheita määriä puhdasta paskaa kaatopaikalle! Ja se on jo monta kertaa kuultu mitä laki sanoo tähän asiaan, että jos joku vaivautuisi kertomaan ilman että taas kerran perustelee lakia! Samoin tein kaatopaikalle voisi viedä mitätahansa ongelmajätettä, eli paskat kierrätyksestä. Nyt vaan jauhetaan sakoista, mutta en usko että kukaan meistä on niin puhdas pulmunen etteikö ikinä muka olisi jotain pikkurikkeitä tehnyt. Ja paskoja en edelleenkään kerää, ellei se läjä TOSIAAN ole keskellä tietä.

• Ktk
        Poliisin veli kirjoitti:

kielipoliisi.

"Koska minä olen oppinut, että täytyy sanoa 'alkaa sataa' eikä 'alkaa satamaan' ja koska minä tunnollisesti tätä sääntöä noudatan, täytyy muidenkin sitä noudattaa. On minua kohtaan väärin, että muut voivat rikkoa sääntöä, jota minun täytyy noudattaa."

Lait ovat ihmisten säätämiä, samoin kielioppisäännöt. Kumpaakin vastaan rikotaan. Ajatteleminen on sallittua, ja järjettömiä lakeja ei älykäs, ajatteleva ihminen noudata. Koirankakkaa koskeva järjestyssääntö, joka ei ole vielä edes voimassa, on joiltakin osin järjetön, joten jokainen fiksu ihminen rikkoo tätä sääntöä vastaan. Laki se ei ole.

• Kaki
        Poliisin veli kirjoitti:

kysytään, niin mieluusti juuri pahalla. Vai mikä olikaan sinun hyvällä-ehdoitus? Jokainen jo sen on huomannut, että odotat vain innolla lakia, joka olisi mahdollisimman hankala meille koiraihmisille toteuttaa. Odotat meidän nöyrinä itku kurkussa matelevan polvistuneina edessäsi keräämässä koiranpaskaa, niin sitten vasta tunnet itsesi mieheksi? Yhdyn joidenkin ehdotukseen hankkia elämällesi jokin muukin sisältö kuin puskajussina otsa kurtussa kyttääminen! maailmassa on oikeastikin pahoja ympäristö-epäkohtia, keskitä energiasi mieluumin niihin, jos oikeasti edes puhtaasta ympäristöstä piittaat? Mikä on edes kantasi kakkojen keräämisen tuomaan ympäristöongelmaan? Ei ole roskiksia,komposteja, kakkapusseja jo nyt heitetään luontoon kunnei ole mitään mihin ne laittaisi/saa laittaa. Kakat siis voidaan näennäisesti kerätä, mutta aijotko seurata jokaista koiranulkoiluttajaa, että kantaako se pussin kotiin asti? Tuskin olet edes kiinnostunut keräämisen kaikista seikoista; pääseminen pönkittämään omaa egoasi lain varjolla on sinulle etusijalla..

• poliisi
        Poliisin veli kirjoitti:

VAIHDA TUO HELVETIN ÄRSYTTÄVÄ NIMIMERKKI?

• PitBull

Taajamassa ei ole metsää tai peltoa, ainoastaan hoidettuja puistoalueita (hoitamattomalla kasvaisi korkea heinikko / pusikko).

Kyllä ne 99,9% koiran läjistä murjaistaan sinne hoidetulle nurmikolle, jalkakäytävälle, pyörätiellä, pyörätien pientareelle leikkikentälle, naapurin puutarhaan tai puistoon.

Enpä ole muuten taajama-alueella juuri muilta eläimiltä kuin koirilta peräisin olevia paskakasoja nähnyt. Ei siellä niitä hirviä, karhuja ymv. juurikaan juokse.

Valitettavasti yhteiskunta ei voi toimia niin että jokainen noudattaa vain niitä lakeja jotka kokee järkeviksi (jos tuo kakkalaki nyt toteutuu). Minä pidän täysin järjettömänä polttaa autossa ajovaloja päivällä, silti niin on pakko tehdä. Odotan myös punaisissa valoissa, vaikka näen että mistään suunnasta ei tule ketään. Jne,..

• Maria

Tänäkin päivänä on olemassa ihmisiä, jotka (yllätys yllätys) eivät asu taajamassa tai kaupungissa. Tai ihmisiä, jotka käyvät koirineen lenkillä jossain muualla kuin juuri taajamissa.

Että se siitä....

Maria

• Asun Vantaalla metsän keskellä

Taajamassa ei ole metsää? Hei, nyt puhutaan taajamasta, ei kaupungista. Menepä ihan mihin vain kehä III:n ulkopuolelle, niin suurin osa taajama-alueista on siellä hoitamatonta metsikköä ja pusikkoa. Siellä täällä voi olla asuinaluetta tai pikku kauppakeskusta, mutta taajamaa on myös niiden ympärillä olevat metsät. Haloo!

• *Kiti*

asun taajamaa alueella ja täälä kyllä sattuu olemaan metsää ja täälä asustaa kaiken maailma metsän eläimiä siellä metsässä ja täälä kyllä tosiaan hiimailee hirviä,oravia,kettuja,jäniksiä,rusakoita,supikoiria...ymym...muutama karhukin varmasti jossain...

• Höhs
        *Kiti* kirjoitti:

asun taajamaa alueella ja täälä kyllä sattuu olemaan metsää ja täälä asustaa kaiken maailma metsän eläimiä siellä metsässä ja täälä kyllä tosiaan hiimailee hirviä,oravia,kettuja,jäniksiä,rusakoita,supikoiria...ymym...muutama karhukin varmasti jossain...

jutut teillä koiranpaska-fanaatikoilla! ettäkö Suomessa ei metsiä taajamissa, missäpäin ei muka? Voi apua sentään.. Asun lähellä turun keskustaa ja olen nähnyt keskellä omakotialuetta mäyrän, ketun ja hirviä useammankin kerran. Jokin peto (se mäyrä kai..?) puri koiraanikin kaulasta, että kyllä täällä Suomessa vielä metsässä asutaan "suurkaupungeissakin". Ei teiltä näköjään vitsit lopu..

• kultsun omistaja

Siis jos se laki koskee sitäkin että pitää metsästäkin ne paskat kerätä niin sit oon kai jonkinlainen lainrikkoja, koska mä en ainakaan rupee metsästä niitä paskoja keräämään!
      Siis jos koirani paskoo tielle ja sillei niin sitten kerään sen läjän pois mut jos se koskee metsiäkin niin...
      Siis koskeeko se laki koko suomea???
      Ja millon se tulee voimaan???

• nti Surumieli

jos joku vielä väittää että suomi on vapaa maa niin itku kyllä pääsee. Sakot saan siitä että vien koirani ulos tarpeilleen, se onneton kun ei osaa ihmisten vessaa käyttää. Ja naapurin mummo, kissanomistaja, ilkkuu tyytyväisenä kun kakkapussin kanssa lähden lenkkeilemään. Eipä hymyilytä ei, etenkään kun puliukko kusee taloni nurkalle iltahämärässä. Tasan ei mene onnenlahjat :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      111
      5095
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      64
      4949
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      4000
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3550
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      3101
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2741
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2267
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1814
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      35
      1672
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1588
    Aihe