2 x Omc 260hv kulutus?

Kapu69

Bayliner tyylinen isohko matkavene (3x10m) jossa
2 x 260hv omc.
Matkanopeus noin 20-23 solmua.
Mikähän on se realistinen kulutus silloin?
Pääseeköhän 50 litraan tunnissa?

34

3985

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta noin

50 litraa tunnissa tekee 2,5 litraa meripeninkulmaa kohden. Suunnilleen sillä varmaan menee.

• on totta

lue myös venelehtien testit. Niissä on mitatut kulutuslukemat.

• 20-23 solmua, eli n. 50 l/h

kelistä vähän riippuen. Täydellä kaasulla ajaessa kulutus n. 80-100 l/h. Että tälleen se menee käytännössä.

• Sheppare

Mahtaako alle 100l/h liikahtaa.

• FrankZane

Veikkaisin että yhteiskulutus olisi n. 3.5 l/maili

• kulutus 35 l/h per kone

23 solmun marssivaihdilla. Paljon hilempaa ei voi ajaa, alkaa perä roikkua. Vaihdoin kevyet 155 hv: dieselit = kulutus n. 17 -18 l/h per kone.

• antijenkki

No jos niin aasi on, että yleensä jonkin vanhemman beikun ostaa paskoilla vanhoilla OMC:n koneilla niin kyllä sitten bensaa sopiikin kulua paljon eikä ole väliä kulutuksella!!!

• ulinaa

Siirrä tarmosi kiimaan, kateuden sijasta.
        400 litran tankkia joutuu 30 solmun vauhdilla
        täyttämään 5 tunnin välein. Meriasemalla on sit mukavaa kattella kaltaisiasi mittarille jonottavien persaukisten pirkkaveneilijöiden ilmeitä, kun kauppiasta rahoitetaan kunnolla!

• antijenkki
        ulinaa kirjoitti:

täyttämään 5 tunnin välein. Meriasemalla on sit mukavaa kattella kaltaisiasi mittarille jonottavien persaukisten pirkkaveneilijöiden ilmeitä, kun kauppiasta rahoitetaan kunnolla!

nimimerkki ulinaa menee nyt sinne kohtuunsa takaisin kehittymään, sulla ei ainkaan kivekset ole laskeutuneet etkä venettä omista. Itse omistan mieluummin yhden 80 hv pirkkaperämoottorin kuin kaksi isoa vanhaa omc:n murheenkryyniä.

• B.F.
        ulinaa kirjoitti:

Nuo OMC:n mottorit ovat todennäköisesti siinä 20 vuotta vanhat joten niiden päälle ei voi arvoa juuri laskea. Todennäköisesti myös vene on vanhemman mallinen siniharmaa runkoinen Bayliner joissa on erinäisiä laatuongelmia ollut. Tämmöisestä paketista ei sitten pidä paljon maksaa. Itse kyllä laittaisin hiukan enemmän rahaa veneen hankintaan ja ostaisin uudemman ja luotettavammalla tekniikalla.

Ensimmaäinen Oma veneeni oli aikoinaan v 1989 bayliner OMC 5.8 l v-kasilla ja ongelmia oli niin veneen kuin tekniikan kanssa ihan riittämiin.

• volvo pelaa
        B.F. kirjoitti:

Nuo OMC:n mottorit ovat todennäköisesti siinä 20 vuotta vanhat joten niiden päälle ei voi arvoa juuri laskea. Todennäköisesti myös vene on vanhemman mallinen siniharmaa runkoinen Bayliner joissa on erinäisiä laatuongelmia ollut. Tämmöisestä paketista ei sitten pidä paljon maksaa. Itse kyllä laittaisin hiukan enemmän rahaa veneen hankintaan ja ostaisin uudemman ja luotettavammalla tekniikalla.

Ensimmaäinen Oma veneeni oli aikoinaan v 1989 bayliner OMC 5.8 l v-kasilla ja ongelmia oli niin veneen kuin tekniikan kanssa ihan riittämiin.

Mutta mistäpä me sen voimme tietää josko tämä kyseinen kaveri joka haluaa moisen murheenkryynin hankkia, on tietoinen tästä ja on joku kova jenkkivenefani metallin kiiltävine aurinkolaseineen ja lippiksineen. Saattaapi kyseinen kaveri ajella vaikkapa jollain Fordilla tai Cadillacillakin.

• että saa
        ulinaa kirjoitti:

maksaa suolaisesti. Luulisin siitä hommasta kyllä nautinnon häviävän jo yhdessä kesässä.

• Cobra 8
        antijenkki kirjoitti:

nimimerkki ulinaa menee nyt sinne kohtuunsa takaisin kehittymään, sulla ei ainkaan kivekset ole laskeutuneet etkä venettä omista. Itse omistan mieluummin yhden 80 hv pirkkaperämoottorin kuin kaksi isoa vanhaa omc:n murheenkryyniä.

Jätän asiattomuudet sikseen, mutta täytyy OMC:n paskuuteen puuttua sen verran, että sen rakenne ei juuri eroa Mer cruiserin tai Volvon vastaavista tekeleistä. Itsellä OMC:stä kokemusta muutamalta kesältä ja olen tyytyväinen, ei vähäistäkään häiriötä. Chevyn lohkoon tehty kone (Mer cruiser ja Volvo tehnyt koneita aivan samaan lohkoon) ja raakavesijäähdytteinen. Tosiasia on, että kansiremontti ja pakosarjojen uusiminen on syytä tehdä kymmenen vuoden välein tämän kaltaiseen koneeseen merkistä riippumatta. varsinkin, jos ajetaan merivedessä. Itsellä kyseinen remontti tehtiin, kun kone täytti neljätoista vuotta. Toki makeavasijäähdytteinen dieselkone on pitkäikäisempi ja taloudellisempi, mutta koneiden hintaerolla ainakin itse veneilen vielä näillä bensan hinnoilla todella pitkään. Lisäksi voin manita, että minulla on ollut kaikenlaisia merimoottoreita, eivätkä ne mitkään täysin ongelmattomia ole.

• jeejee.,.
        ulinaa kirjoitti:

...yksi wannabee veneilijä lisää jonka lahoo pulpettivenettä on jonku peräaallot viime kesänä heiluttanut hiukan liikaa...
        Jos kateuteen vois kuolla niin tuolla olisi taas yksi ruumis lisää kirjaston koneen päällä...

• Karvaiset
        antijenkki kirjoitti:

Ja longblockit uudenkarheat, eli jatka köyhäkaula itsesi kanssa vaan olemista, niin saat bensua säästöön kesän 09 veneilykautta varten.

• Jaatsi
        Cobra 8 kirjoitti:

Jätän asiattomuudet sikseen, mutta täytyy OMC:n paskuuteen puuttua sen verran, että sen rakenne ei juuri eroa Mer cruiserin tai Volvon vastaavista tekeleistä. Itsellä OMC:stä kokemusta muutamalta kesältä ja olen tyytyväinen, ei vähäistäkään häiriötä. Chevyn lohkoon tehty kone (Mer cruiser ja Volvo tehnyt koneita aivan samaan lohkoon) ja raakavesijäähdytteinen. Tosiasia on, että kansiremontti ja pakosarjojen uusiminen on syytä tehdä kymmenen vuoden välein tämän kaltaiseen koneeseen merkistä riippumatta. varsinkin, jos ajetaan merivedessä. Itsellä kyseinen remontti tehtiin, kun kone täytti neljätoista vuotta. Toki makeavasijäähdytteinen dieselkone on pitkäikäisempi ja taloudellisempi, mutta koneiden hintaerolla ainakin itse veneilen vielä näillä bensan hinnoilla todella pitkään. Lisäksi voin manita, että minulla on ollut kaikenlaisia merimoottoreita, eivätkä ne mitkään täysin ongelmattomia ole.

Käsittääkseni OMC käytti moottorilohkoinaan paljon myös Fordia. Esim. se 5,8 litrainen on Fordin ja 5,7 litrainen on Chevyn. Perusrakenteen kestävyydellä ei varmasti ole hirveästi eroa, mutta ero tulee siitä, että vaikka Fordin moottorienkin valmistusmäärät ovat suuria, on pikkulohko Chevy maailman valmistetuin moottori. Se pitää varaosahinnat hieman alempana.

Vaikka Merc, OMC ja Volvo ovat bensakoneissaan tukeutuneet amerikan autovalmistajien moottoreihin, on kukin valmistaja "marinoinut" ne hieman eri tavalla omilla osillaan. Ilmeisesti näiden osien laatu on OMC:llä heikoin. En epäile hetkeäkään, etteikö OMC:tä saisi toimimaan nykyisellä varaosatarjonnalla ja viitseliäisyydellä.

• vielä1

Kertoisitko tarkan venetyypin ja painon?

• maksimikulutus

on n. 0.35 kertaa maksimiteho. Eli n. 0.35x 520= 182 litraa. Jos matkanopeus vaatii vaikka puolet tehosta, kulutus voisi olla n. 90 litraa. Noin iso vene voi vaatia tehoa enemmänkin.

• Mcm ja omc

Kyllä se vie 35L tunnissa matkanopeudella per kone.

Omalle mercruiserille 5,0L 220hv:lle Kippari on mitannu 38L/H/3500rpm matkanpeudella 28kts eli 1,38L/mpk joka oli taloudellisin mittaustulos per mpk. Vene on Beikku 7,27m pitkä ja 2000kg painava, ja ainakin itselläni on potkurikin oikean kokoinen 19"teräs kiertää 4700rpm/39,3kts. Huippu kulutukseksi mittasivat 76L/H 4800rpm 40,5kts eli 1,88L/mpk.

Omalla kohdalla taloudellinen nopeus/mpk oli huipputeho -27,5%, että siltä pohjalta ei ihan puolet tehoista riitä taloudellisimpaan matkanopeuteen.

Itse en ole viitsinyt mitata kulutuksia ku Kippari on jo mitannu ne ennen mua. Ja nämä koneet on tehty ameriikan maalla jossa bensiini on halpaa verrattuna suomeen, ja aikaan jolloin kulutus lukemilla ei ollu mitään väliä. Että näin.

• on 7,27 metrinen
        Mcm ja omc kirjoitti:

Kyllä se vie 35L tunnissa matkanopeudella per kone.

Omalle mercruiserille 5,0L 220hv:lle Kippari on mitannu 38L/H/3500rpm matkanpeudella 28kts eli 1,38L/mpk joka oli taloudellisin mittaustulos per mpk. Vene on Beikku 7,27m pitkä ja 2000kg painava, ja ainakin itselläni on potkurikin oikean kokoinen 19"teräs kiertää 4700rpm/39,3kts. Huippu kulutukseksi mittasivat 76L/H 4800rpm 40,5kts eli 1,88L/mpk.

Omalla kohdalla taloudellinen nopeus/mpk oli huipputeho -27,5%, että siltä pohjalta ei ihan puolet tehoista riitä taloudellisimpaan matkanopeuteen.

Itse en ole viitsinyt mitata kulutuksia ku Kippari on jo mitannu ne ennen mua. Ja nämä koneet on tehty ameriikan maalla jossa bensiini on halpaa verrattuna suomeen, ja aikaan jolloin kulutus lukemilla ei ollu mitään väliä. Että näin.

vene. Kaveri kyselee 10 metrisestä, vie varmaan enemmän kuin 35 per kone.

• Cobra 8

Mittailin viimesuvena kulutusta veneestäni (Four winns 245, paino ilman lastia n.2500kg), moottorina nimenomaan OMC 5.7/260 hv. Litroissa per maili kulutus oli hyvällä kelillä ja vene sopisvasti trimmattuna 1,6l/maili. Huonoissa oloissa, elikkäs vasta-aallokkoon paukutettaessa puoliplaanissa jne. kulutus helposti yli 2 l/maili. Elikkä mielestäni, kun kone on kaikin puoolin säädössä ja peli tyyni keli, niin kyllä on mahdollista päästä 25l/kone/tunti kulutukseeen, mutta mikään keskikulutus se kyllä ei ole. Kun laskee kulutuksen konetta kohti noin neljäksikymmeneksi litraksi tunnissa per kone, niin ei pahasti pety.

• mittailija

Eli h....tin "halpaa" ajoa on tiedossa ja siihen päälle vielä sitten koneiden vaihto jossain vaiheessa...

• accuman
        mittailija kirjoitti:

Eli h....tin "halpaa" ajoa on tiedossa ja siihen päälle vielä sitten koneiden vaihto jossain vaiheessa...

Niin ja vanhat omssit kun on kyseessä, niin koneiden vaihto/remontti tulee nopeammin vastaan kuin moni arvaakaan!!

• mitä eroa
        accuman kirjoitti:

Niin ja vanhat omssit kun on kyseessä, niin koneiden vaihto/remontti tulee nopeammin vastaan kuin moni arvaakaan!!

on tuon ikäisissä OMC, Mercruiser tai Volvo-moottoreissa? Itse moottorissa ei mitään. Lähes kaikki ovat GM valmistetta, paitsi jotkut harvat OMC.t ovat Ford moottoreita.

• että jotkut
        mitä eroa kirjoitti:

on tuon ikäisissä OMC, Mercruiser tai Volvo-moottoreissa? Itse moottorissa ei mitään. Lähes kaikki ovat GM valmistetta, paitsi jotkut harvat OMC.t ovat Ford moottoreita.

ovat fordkonsernin lohkoon tehty ei ole käytännössä mitään merkitystä,muuta kuin että gm moottoriin on helpommin ja halvemmalla osia saatavilla. normaalikäyttöä ajatellen on aivan sama mikä valurauta möykky siellä lepää. paitsi että itse valitsen kyllä aina mielummin chevyn,jostain syystä.ja mielummin mustalla vetolaitteella...

• Omc on jostain syystä
        mitä eroa kirjoitti:

töpeksinyt aina vetolaitteiden kanssa, ne ovat todellista paskaa.

• minkä vetolaitteen
        Omc on jostain syystä kirjoitti:

töpeksinyt aina vetolaitteiden kanssa, ne ovat todellista paskaa.

tilalle voi asentaa Volvon SX-vetolaitteen? Vihjeeksi voi sanoa, että Volvo osti OMC.n. Että onkos Volvokin töpeksinyt?

• minkä vetolaitteen kirjoitti:

tilalle voi asentaa Volvon SX-vetolaitteen? Vihjeeksi voi sanoa, että Volvo osti OMC.n. Että onkos Volvokin töpeksinyt?

OMC:n vetolaitteet ovat aina olleet surkeita, Mercruiserin ehkä aavistuksen parempia. Mutta VP:n 200-sarjan vetolaitteet ovat olleet kestäviä ja toimivia!

Olin jo ehtinyt vaihtaa alaa kun Volvo lanseerasi SX-vetolaitteen, mutta siinä taitaa olla sekä Volvon kaksiokartiokytkin ja Volvon vetonivel, joten VP:tä sekin :)

• Jake ,.,.

itse ajelen n 1500kg liukuvalla jenkilä jossa horseja joskus ilmotettu sen 260hv itse asensin kulutusmittarin joka näyttää toki hiukan liikaa mutta hyvällä kelillä nätisti plaanaten kulutus on 18-20 litraa tunissa ja 50 solmun nopeudessa se jotakuinkin 60 l tunissa... nämä minimilukemat olen testanut käytänössä kanisterista ottamalla suoraan... eli ajan 21-26:teen solmuun n.litra per meripeninkulma! Kone on tässä paatissa ehkä jonkun papan mielestä liian suuri kun suomeen tullessa vakio kone on 130hp mutta on se kiva ajella kun pintaan nousee vielä kymmenen henkilön lastissakin ja kulkee vielä 35 solmua nätisti

Kesää odotellessa ; )

ps. kauhee ajella paatilla jossa naftisti voimaa niinku useimmiten kuten peikuissa.. voimaaa on sillon sopivasti kun pintaan nouseee puolella kaasulla yleisemmin ajetulla lastilla!!!

• vts00x

Minulla samainen paketti vie täydellisesti peruskorjatulla koneella ja hetkellisen kulutuksen näyttävällä virtausmittarilla (Floscan 7000) 25-30 solmun nopeudessa jokseenkin tasan 2l/maili.

Molemmin puolin menee sitten enemmän. Täydellä kaasulla mennään hiukan yli 38 solmua ja bensaa palaa hiukan yli 90 l tunnissa. Paikalta 30 solmuun tarvitaan 20 sekuntia tasan.

Jos laskentatapaan otetaan huomioon kaikki ajot ja mitataan vain käyttötunnit ja tankatut litrat, päästään kyllä alle 20 l/h.

Jos taas lasketaan kaikki litrat ja verrataan ajomatkoihin, keskikulutus on 2,3-2,8l/maili. Kylmemmillä keleillä tulee konetta lämmitettyä tyhjäkäynnillä enemmän ja se näkyy kulutuslukemissa.

• ei voi mitään

kulutus noin 120l/h

• että et.

Pääse. Mulla lähes samanlainen setti,ja kyllä se on paraimmillaankin siellä n.60 L tunnissa. Yleensä jonkin verran enemmän.

• ..........

Itsellä hieman leveämpi runko, mutta pituus sama ja yli 100l/h meni että heilahti. 50l/h on kyllä paskapuhetta...

• vitusti.

100L/h ei riitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3888
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1879
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1202
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      980
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      954
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      800
    10. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe