Hei, nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Olin luullut olevani suht ok kunnossa koska kuntoilen 5-6 krt viikossa johon sisältyy salia ( treenaan isoilla painoilla 8-10 toistoa per sarja), hot yogaa, spinningiä ja kävelylenkkejä. No, kävin mittauttamassa salilla rasvaprosenttini ja laite antoi luvuksi 27%!! Olin aivan ihmeissäni. Pituutta on 170cm ja painoa sellainen 62kg ja nyt mietin että onkohan tullut syotyä liian vähän kulutukseen nähden ja sen takia ei ole lihas kasvanut. Aiemmin tein kaikki treenit aamuisin tyhjällä mahalla mutta nyt otan banaanin tai jugurttia ennen salitreeniä ja palkkarin heti treenin jälkeen. Aerobiset aion tehdä kyllä edelleen tyhjällä masulla. Osaiskohan joka antaa hyviä neuvoja ruokailuun ja sopivaan energiansaantiin? Olen vältellyt aika paljon hiilareita ja pitänyt ruokavalion enemmän proteiinipainotteisena mutta ei siis näytä toimivan. Kiitos kovasti jo etukäteen neuvoista!
Neuvoa ruokailuun
15
1912
Vastaukset
- aleksi-78
27% kuulostaa sen verran suurelta määrältä, että saat oikein tosissasi yrittää syödä väärin, että pääset noihin lukuihin! Kun tekstistäsi vielä kävi ilmi, että kontrolloit melkoisen tiukasti suupalojasi.
Tämä salisi laite... olisikohan antanut väärän tuloksen? Josko mittaisit uudestaan, vaikkapa jossain muussa paikassa/toisella tavalla?
Yleisesti ottaen olisi mielestäni hyvä pitää mielessä, että rasvaprosentti ei ole mikään oraakkalin absoluuttinen totuus, joka kertoo missä mennään. Suosittelisin lukaisemaan seuraavan artikkelin:
http://www.kuntolehti.com/main.php?id=126- Neuvoton neiti -75
Kiitos kommentista, kävin lukemassa artikkelin. Niin, voihan se olla että on ollut sitten nesteitä paljon tms. Kalorien saanti on kieppunut 1300-1600 kcal välillä per päivä joten ei läskiä pitäisi kyllä tulla. Olen melko isorintainen ja käsivarret on paksuhkot, alakroppa on sen sijaan jaloista tosi hoikka. Rasva kertyy erityisesti keskivartaloon. Kyllä tässä on kuitenkin varmaankin laitettava mietintämyssy päähän josko teen jotain väärin, aikoinaan samalla laitteella sain tulokseksi 20% joten aika iso nousu on ja treenaan kuitenkin huomattavasti kovempaa nykyään.,,,
- tööööt
"27% kuulostaa sen verran suurelta määrältä, että saat oikein tosissasi yrittää syödä väärin, että pääset noihin lukuihin!"
Niinkö tosiaan?? Mun rasvat on 32%, paino 64kg, pituus 174cm eli ulkoisesti olen hoikka, silti korkeat rasvat. Syön hyvinkin terveellisesti ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan, esim. piilorasvat minimissä, reipaasti kasviksia, hiilarit minimissä ja proteiinia melkoisesti. Ateriani ovat kuin suoraan oppikirjasta.
Silti ei ole rasvaprosentti pienentynyt vuoden aikana pätkääkään! Ei siitäkään huolimatta, että lihasmassaosuus on kasvanut, kun liikuntaa on 4 krt/vko, salia ja aerobista vuorotellen. En todellakaan syö tosissani väärin eli en aivan allekirjoita tuota ylläolevaa kommenttia. - aleksi-78
tööööt kirjoitti:
"27% kuulostaa sen verran suurelta määrältä, että saat oikein tosissasi yrittää syödä väärin, että pääset noihin lukuihin!"
Niinkö tosiaan?? Mun rasvat on 32%, paino 64kg, pituus 174cm eli ulkoisesti olen hoikka, silti korkeat rasvat. Syön hyvinkin terveellisesti ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan, esim. piilorasvat minimissä, reipaasti kasviksia, hiilarit minimissä ja proteiinia melkoisesti. Ateriani ovat kuin suoraan oppikirjasta.
Silti ei ole rasvaprosentti pienentynyt vuoden aikana pätkääkään! Ei siitäkään huolimatta, että lihasmassaosuus on kasvanut, kun liikuntaa on 4 krt/vko, salia ja aerobista vuorotellen. En todellakaan syö tosissani väärin eli en aivan allekirjoita tuota ylläolevaa kommenttia.oli siis vastaus neidin kysymykseen, kun hän epäili rasvaprosentin olleen suuri vääränlaisen ruokavalion takia. No, tavallaan se olikin (koska hän on harjoittelullaan polttanut lähinnä omia lihaksiaan pois liian niukan energiansaannin takia). Mutta koska hänen harjoittelumääränsä olivat niin suuret, niin eihän vaihtoehdoksi korkealle rasvaprosentille enää jää kuin ruokavalio. (jos unohdetaan se tosiseikka, että yksipuolinen harjoittelu ajan mittaan vähentää kalorinkulutusta lihasten tottuessa aina samaan ärsykkeeseen/vastukseen. Sitä hänen tarinansa ei tainnut mainita.)
Ja mitä tulee sinuun... en kyllä ymmärrä sinun lukemiasi! Pituus-paino -suhde kunnossa, lihaksia löytyy (joilla poltat energiaa) ja ruokavalio asiantuntijan laatima. Rasvaprosentti 32% vuoden mittaisen projektin tuloksena!! Jos siis hylkäät sen väittämän, että sinullaKAAN tuo ruokavalio ei ole tasapainossa, niin mitä jää jäljelle? Kuntoilumuotosi/-määräsi?
Olisiko sitten syytä kokeilla puhtaasti aerobista urheilua välillä? Itse olen 185 cm pitkä ja painan rapiat 90 kiloa. Minulla 2 tunnin tasainen pyörälenkki sykealueella 130-160 kuluttaa n. 2000 kaloria. Olen valmis lyömään vetoa, että sinullakin tunnin pyörälenkki tuolla samalla sykealueella kuluttaa enemmän kaloreita kuin salilla vääntäminen.
Ja itseasiassa koko tämä kysymys redusoituu tuohon rasvaprosentin merkitykseen: mitä väliä sillä on? Vaikutat olevan tyytyväinen ulkonäköösi ja syöt terveellisesti, lihastakin löytyy, niin mikä on enää murheena? Vain korkea rasvaprosentti? Mielestäni melko mitätön yksityiskohta.
- arthur49
Yleinen rasvaprosentin suositus on naisille 18-24. Tuo kenties epätarkan laitteen antama tulos 27 ei siten ole hirmuisesti yli suositusten. Kilpaurheilijoilla kuten fitness- ja bodynaisilla kisakunnossa rasvaprosentti kieppuu yleensä välillä 5-10, muulloin huomattavasti korkeammalla.
Pituutesi (170) ja painosi (62) avulla laskettu painoindeksisi on 21 (normaalipaino 19-27). Sinun ei tule siis pudottaa painoasi, vaan pikemminkin lisätä lihasmassaasi.
Käy sivuilla http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyneed.pl?session_id=762d91e5327afce363df834e3b6bf974
määrittelemässä energiantarpeesi. Se lienee jotain väliltä 2200-2800 kcal.
Lihastyön pääasiallisin energianlähde on hiilihydraatit. Jos niitä ravinnossa on liian vähän, energiaa ei yksinkertaisesti riitä tehokkaaseen treeniin. Tehokasta treeniä taas tarvitaan tuloksiin pääsemiseen.
Ylimääräisestä (yli kehon tarpeiden) proteiinista ei ole hyötyä. Kun kehosi on ottanut tarvitsemansa, se joko poistaa ylimäärän nesteiden mukana tai varastoi sen kehoon rasvaksi (jos liikaa kokonaisenergiaa). Koska proteiinit ovat kehon kudosten rakennusaineita, niitä pitää olla koko ajan kuitenkin saatavilla. Niinpä jotain proteiinipitoista on syytä syödä päivän jokaisella 5-7 pienellä aterialla.
Elimistö tarvitsee hyviä rasvahappoja ylläpitämään tehokasta hormonitoimintaa ja siten myös edistämään rasvanpolttoa. Ruokavaliossa pitäisi olla vähintään gramma jokaista kehon painokiloa kohden hyviä rasvanlähteitä (kasvis- ja kalaöljyt, kasvislevitteet, pähkinät ja siemenet).
Tsemppiä Sinulle - terveisin Arthur49
http://kuntoguru.blogspot.com
http://www.kuntoguru.com- timmi tyttö
Minulla on rasvat 15% eli alle suositusten. Syön paljon ja terveellistä ruokaa, mutta myös viikoittain suklaata ja leivonnaisia. Liikuntaa tulee todella reippaasti. Oloni on oikein hyvä, vaikka rasvaprossa on alhainen, ja jotta pääsisin tuohon suositusalueelle, olisi minun todella oikein urakalla syötävä paljon rasvaista ja lihottavaa ruokaa. Miksi tekisin niin? Jo nyt välillä oikein hirvittää kalorimäärät... Sitäpaitsi kuukautiset ovat normaalit ja säännölliset, enkä muutenkaan ole huomannut mitään muita haittoja, kuin että olen aivan tosi viluinen. (Hanskoissa kuljen monesti kesällä.)
Kyllä se on hyvin paljon kiinni aineenvaihdunnasta, kuinka paljon luonnollinen kalorikulutus on ja kuinka rasva varastoituu kroppaan. Monet ihmiset syövät hirveän paljon vähemmän (oman lajini urheilijat, joilla siis harjoitusmäärät samat tai korkeammat kuin minulla) ja silti heidän rsavaprosenttinsa on korkeampi. Eikös se niin ole, että mitä hoikempi ihminen, sen enemmän se syö...? - Personal Trainer**
timmi tyttö kirjoitti:
Minulla on rasvat 15% eli alle suositusten. Syön paljon ja terveellistä ruokaa, mutta myös viikoittain suklaata ja leivonnaisia. Liikuntaa tulee todella reippaasti. Oloni on oikein hyvä, vaikka rasvaprossa on alhainen, ja jotta pääsisin tuohon suositusalueelle, olisi minun todella oikein urakalla syötävä paljon rasvaista ja lihottavaa ruokaa. Miksi tekisin niin? Jo nyt välillä oikein hirvittää kalorimäärät... Sitäpaitsi kuukautiset ovat normaalit ja säännölliset, enkä muutenkaan ole huomannut mitään muita haittoja, kuin että olen aivan tosi viluinen. (Hanskoissa kuljen monesti kesällä.)
Kyllä se on hyvin paljon kiinni aineenvaihdunnasta, kuinka paljon luonnollinen kalorikulutus on ja kuinka rasva varastoituu kroppaan. Monet ihmiset syövät hirveän paljon vähemmän (oman lajini urheilijat, joilla siis harjoitusmäärät samat tai korkeammat kuin minulla) ja silti heidän rsavaprosenttinsa on korkeampi. Eikös se niin ole, että mitä hoikempi ihminen, sen enemmän se syö...?Ota ennen sitä aamulenkkiä n.20g heraproteiinia, ellet halua heittää hyvästejä lihaksille. Elimistö on aamusin purkaavassa tilassa, joten ei kannata riehua kauheesti ilman proteiinia. bansku pieni heradrinksu ennen lenkkiä on toimiva ratkaisu. tuossa edellä tulikin jo sitten muut. treenin jälkeen palkkari 1:1 suhteessa prot/hiil. dietillä vähemmän hiilaria, prodea 30-40g. älä tuijota liikaa lukuja (puntaria,rasvapros. yms) vaan katso edistymistä peilistä. Syöt todella vähän kaloreita. Noilla kaloreilla on turha haaveilla lihaskasvusta. Kroppa voi olla säästöliekillä, jos vähän yli tonnia vaan syöt. Syö puhtaista bodysafkoista 2000kcal kuntosalipäivinä. Salitreenipäivinä älä harrasta ylimääräistä aerobista, jos tarkoituksesi on lisätä lihasmassa. Voit nyt dietata useamman kilon pois ja sen jälkeen lähteä talven ajaksi kasvattamaan lihasmassaa -> nosta painoa maltillisesti max.0,5kg/vko, niin rasvaa ei kerry liikaa. Sitten ensi vuoden puolella kerkeet vetää pienen dietin jos kesäkunto on toiveissa. Jatkuva dietillä oleminen ja vähillä kaloreilla heiluminen ei auta sinua kasvattamaan lihaksia.
- ihmettelen...
Personal Trainer** kirjoitti:
Ota ennen sitä aamulenkkiä n.20g heraproteiinia, ellet halua heittää hyvästejä lihaksille. Elimistö on aamusin purkaavassa tilassa, joten ei kannata riehua kauheesti ilman proteiinia. bansku pieni heradrinksu ennen lenkkiä on toimiva ratkaisu. tuossa edellä tulikin jo sitten muut. treenin jälkeen palkkari 1:1 suhteessa prot/hiil. dietillä vähemmän hiilaria, prodea 30-40g. älä tuijota liikaa lukuja (puntaria,rasvapros. yms) vaan katso edistymistä peilistä. Syöt todella vähän kaloreita. Noilla kaloreilla on turha haaveilla lihaskasvusta. Kroppa voi olla säästöliekillä, jos vähän yli tonnia vaan syöt. Syö puhtaista bodysafkoista 2000kcal kuntosalipäivinä. Salitreenipäivinä älä harrasta ylimääräistä aerobista, jos tarkoituksesi on lisätä lihasmassa. Voit nyt dietata useamman kilon pois ja sen jälkeen lähteä talven ajaksi kasvattamaan lihasmassaa -> nosta painoa maltillisesti max.0,5kg/vko, niin rasvaa ei kerry liikaa. Sitten ensi vuoden puolella kerkeet vetää pienen dietin jos kesäkunto on toiveissa. Jatkuva dietillä oleminen ja vähillä kaloreilla heiluminen ei auta sinua kasvattamaan lihaksia.
Ihmettelen tuota aerobisella pelottelua, että sit ei muka kasva lihakset. Ittelläni on ainakin vuosien saatossa kasvanu lihakset pelkällä aerobisella sekä pari kertaa viikossa olen käyny salilla tekemässä 20-40- sarjoja. Todella paljon olen treenannut, mutta siis pääasiassa aerobista /vk:ta/mk:ta. Ja ihmiset luulevat minua fitness-urheilijaksi, vaikken koskaan ole sellaista harrastanut. Ja olen siis nainen.
- Personal Trainer**
ihmettelen... kirjoitti:
Ihmettelen tuota aerobisella pelottelua, että sit ei muka kasva lihakset. Ittelläni on ainakin vuosien saatossa kasvanu lihakset pelkällä aerobisella sekä pari kertaa viikossa olen käyny salilla tekemässä 20-40- sarjoja. Todella paljon olen treenannut, mutta siis pääasiassa aerobista /vk:ta/mk:ta. Ja ihmiset luulevat minua fitness-urheilijaksi, vaikken koskaan ole sellaista harrastanut. Ja olen siis nainen.
Heh, en usko että ne kovin isoiksi on kasvaneet. Tottakai kireys/ erottuvuus/alhainen rasvaprosentti hämää, lihakset erottuvat hyvin ja näyttävät "isoilta". Sehän se on kehonrakentajilla/bodyfitness kilpailijoillakin tarkoitus, kireänä lihakset erottuvat hyvin ja näyttävät isohkoilta. Mutta aika hiljaista on kasvattaa lihaksia tekemällä a) ylipitkiä 20-40toiston sarjoja b) tekemällä aerobista liikaa -> kulutus nousee suureksi c) vähäisillä MIINUS kaloreilla.
Lihaskasvu vaatii plussakaloreita= painon nousua vaikka 1kg/kk kunhan paino nousee. Toistot väliltä 6-12 ja 3-4 salikertaa viikossa. Aerobinen on hyvästä, mutta liikaa tehtynä kääntyy itseään vastaan. Siksi kannattaa jaotella treenit eri kausiin. Miinuskaloreilla= painoa pudotellessa (esim .kesäkunto) tekee enemmä aerobista. Syksyllä sitten lihaskasvua tavoitellessa rajoittaa sen aerobisen treenin jälkeisiin palauttaviin 10min polkaisuihin ja 1-2krt max. rauhallista kävelyä/pyöräilyä välipäivinä 30-45min kerta, ettei kulutus nouse järin suureksi, muuten joudutaan ahmimaan kauheita määriä ruokaa että paino nousee. Tällöin keskitytään syömään enemmän (=yli kulutuksen)ja treenikertoja salilla voi tulla jo 5krt/vko. Painoja/lisää toistoja pyritään nostamaan jokaisella treenikerralla pienin askelin. Nousujohteisuus on avain kehitykseen. - isot lihakset
Personal Trainer** kirjoitti:
Heh, en usko että ne kovin isoiksi on kasvaneet. Tottakai kireys/ erottuvuus/alhainen rasvaprosentti hämää, lihakset erottuvat hyvin ja näyttävät "isoilta". Sehän se on kehonrakentajilla/bodyfitness kilpailijoillakin tarkoitus, kireänä lihakset erottuvat hyvin ja näyttävät isohkoilta. Mutta aika hiljaista on kasvattaa lihaksia tekemällä a) ylipitkiä 20-40toiston sarjoja b) tekemällä aerobista liikaa -> kulutus nousee suureksi c) vähäisillä MIINUS kaloreilla.
Lihaskasvu vaatii plussakaloreita= painon nousua vaikka 1kg/kk kunhan paino nousee. Toistot väliltä 6-12 ja 3-4 salikertaa viikossa. Aerobinen on hyvästä, mutta liikaa tehtynä kääntyy itseään vastaan. Siksi kannattaa jaotella treenit eri kausiin. Miinuskaloreilla= painoa pudotellessa (esim .kesäkunto) tekee enemmä aerobista. Syksyllä sitten lihaskasvua tavoitellessa rajoittaa sen aerobisen treenin jälkeisiin palauttaviin 10min polkaisuihin ja 1-2krt max. rauhallista kävelyä/pyöräilyä välipäivinä 30-45min kerta, ettei kulutus nouse järin suureksi, muuten joudutaan ahmimaan kauheita määriä ruokaa että paino nousee. Tällöin keskitytään syömään enemmän (=yli kulutuksen)ja treenikertoja salilla voi tulla jo 5krt/vko. Painoja/lisää toistoja pyritään nostamaan jokaisella treenikerralla pienin askelin. Nousujohteisuus on avain kehitykseen.usko pois. Hierojani on tätä myös ääneen ihmetellyt, ja hän tietää asioista minua enemmän, on kokemusta paljon. Olen kyllä poikkeus, se myönnettäköön, mutta ei se ihan mahdotonta ole näköjään. Mutta täyttä totta se on, isot lihakset ovat tulleet, eikä puhettakaan mistään isoista painoista punttitreenesitä. ja pitkää aerobista on tullut tehtyä, 2-4h:n lenkkejä. Ei ne lihakset tosiaankaan oo minnekään hävinneet, päinvastoin.
- aleksi-78
isot lihakset kirjoitti:
usko pois. Hierojani on tätä myös ääneen ihmetellyt, ja hän tietää asioista minua enemmän, on kokemusta paljon. Olen kyllä poikkeus, se myönnettäköön, mutta ei se ihan mahdotonta ole näköjään. Mutta täyttä totta se on, isot lihakset ovat tulleet, eikä puhettakaan mistään isoista painoista punttitreenesitä. ja pitkää aerobista on tullut tehtyä, 2-4h:n lenkkejä. Ei ne lihakset tosiaankaan oo minnekään hävinneet, päinvastoin.
ja hän oli Personal Trainer. Yhdyn 99% siihen, mitä hän sanoi.
Ja mitä taas tulee sinun "isoihin lihaksiin"... Olisi mukavaa nähdä kuva kropastasi ennen näitä lihaksia-kasvattavia-monen-tunnin-lenkkejä ja kuva tällä hetkellä! Ts. nähdä konkreettisesti se muutos. Hieman luulen, että lihaksesi ovat ne samat entiset, jotka vain ovat tulleet entisen, poltetun rasvakerroksen alta esiin.
Toisaalta, periaatteesas voin kyllä uskoa sen, että sinulla on "isot" (mitä tuo sana sitten kertookaan) lihakset, mutta juoksemalla/kävelemällä/pyöräilemällä useita tunteja et ole niitä saanut. Kun siis emme puhu pelkästään jaloista. Kerropa, mitä sinun "aerobinen lenkkisi" pitääkään sisällään, paljonko painat ja millä sykealueella teet lenkkisi? Kiitos.
Pelkästään peruskestävyyden sykealueella tehty lenkki ei kasvata lihasta siinä mittakaavassa kuin annat ymmärtää. Eikä takuulla niissä lihaksissa, joita harjoituksessa ei edes aktiivisesti käytetä. - lihaksikas
aleksi-78 kirjoitti:
ja hän oli Personal Trainer. Yhdyn 99% siihen, mitä hän sanoi.
Ja mitä taas tulee sinun "isoihin lihaksiin"... Olisi mukavaa nähdä kuva kropastasi ennen näitä lihaksia-kasvattavia-monen-tunnin-lenkkejä ja kuva tällä hetkellä! Ts. nähdä konkreettisesti se muutos. Hieman luulen, että lihaksesi ovat ne samat entiset, jotka vain ovat tulleet entisen, poltetun rasvakerroksen alta esiin.
Toisaalta, periaatteesas voin kyllä uskoa sen, että sinulla on "isot" (mitä tuo sana sitten kertookaan) lihakset, mutta juoksemalla/kävelemällä/pyöräilemällä useita tunteja et ole niitä saanut. Kun siis emme puhu pelkästään jaloista. Kerropa, mitä sinun "aerobinen lenkkisi" pitääkään sisällään, paljonko painat ja millä sykealueella teet lenkkisi? Kiitos.
Pelkästään peruskestävyyden sykealueella tehty lenkki ei kasvata lihasta siinä mittakaavassa kuin annat ymmärtää. Eikä takuulla niissä lihaksissa, joita harjoituksessa ei edes aktiivisesti käytetä.Mitat 163cm/57kg ja rasvat 15% eli painan aika paljon siihen nähden, miten alhainen rasvaprossani on. Lihas painaa. Kyllä itsekin olen ihmetellyt tätä lihaksikkuutta, hierojani vain sanoo, että toisiin se liha tarttuu helpommin. Enkä ole käyttänyt kiellettyjä aineita!
Sykealuetta vaikea sanoa, treenaan tunteella, koska tiedän, milloin vauhtini on pk, milloin vk ja milloin mk. Olen siis kilpaurheilija. Aerobinen lenkki on rauhallinen lenkki n. 1-2.30h tällä hetkellä, joskus on tullut tehtyä 4h:n lenkkejäkin, muttei enää tarvitse, kun on jo pohjaa.. Aika paljon teen tehoja rankoissa maastoissa. Erityisesti jalka- ja pakaralihakset on kasvanu jostain kumman syystä (ei kyllä ainakaan puntista, koska liian suuren lihaskasvun pelossa laiminlöin jalkojen punttitreenejä monta vuotta). Olkapäät ja ojentajat on myös naiselle isot, hauiksetkin erottuvat. No, tasurilenkillä kyllä yläkroppa joutuu koville, jos treeni kestää sen 2h, muttei se nyt mitään varsinaista voimatreeniä ole.
Kävin arvoituttamassa kroppani eräällä tunnetulla fitness-urheilijalla, koska ajattelin jopa lajinvaihtoa, ja hän sanoi, että ainakaan lihasmassaa ei tarvitse enää yhtään hankkia, pelkästään rasvaprossaa alemmaks, jos lavalle meinaa nousta... Mitä olen muita fitneesnaisia nähnyt, niin joillain on enemmän lihasta kuin itselläni, joillain selvästi vähemmän. Ja minun lajini naisurheilijat ovat todella vähemmän lihaksikkaita kuin minä, vaikka samantyyppistä treeniä ollaan tehty. - aerobisella
lihaksikas kirjoitti:
Mitat 163cm/57kg ja rasvat 15% eli painan aika paljon siihen nähden, miten alhainen rasvaprossani on. Lihas painaa. Kyllä itsekin olen ihmetellyt tätä lihaksikkuutta, hierojani vain sanoo, että toisiin se liha tarttuu helpommin. Enkä ole käyttänyt kiellettyjä aineita!
Sykealuetta vaikea sanoa, treenaan tunteella, koska tiedän, milloin vauhtini on pk, milloin vk ja milloin mk. Olen siis kilpaurheilija. Aerobinen lenkki on rauhallinen lenkki n. 1-2.30h tällä hetkellä, joskus on tullut tehtyä 4h:n lenkkejäkin, muttei enää tarvitse, kun on jo pohjaa.. Aika paljon teen tehoja rankoissa maastoissa. Erityisesti jalka- ja pakaralihakset on kasvanu jostain kumman syystä (ei kyllä ainakaan puntista, koska liian suuren lihaskasvun pelossa laiminlöin jalkojen punttitreenejä monta vuotta). Olkapäät ja ojentajat on myös naiselle isot, hauiksetkin erottuvat. No, tasurilenkillä kyllä yläkroppa joutuu koville, jos treeni kestää sen 2h, muttei se nyt mitään varsinaista voimatreeniä ole.
Kävin arvoituttamassa kroppani eräällä tunnetulla fitness-urheilijalla, koska ajattelin jopa lajinvaihtoa, ja hän sanoi, että ainakaan lihasmassaa ei tarvitse enää yhtään hankkia, pelkästään rasvaprossaa alemmaks, jos lavalle meinaa nousta... Mitä olen muita fitneesnaisia nähnyt, niin joillain on enemmän lihasta kuin itselläni, joillain selvästi vähemmän. Ja minun lajini naisurheilijat ovat todella vähemmän lihaksikkaita kuin minä, vaikka samantyyppistä treeniä ollaan tehty.liikunnallakin saa "lihakset 2 (jalat) kasvamaan. Olen 188 cm pitkä ja painan 74 kiloa. Pyöräilen vuodessa kaudesta riippuen 10-14000 km ja hiihdän 1500-2000 km talvesta riippuen sekä käyn " bodaamassa " noin 40-50 kertaa syksy-talvikaudella. Kun käyn esimerkiksi ostamassa farkkuja, kokoni on yleensä 31", mutta eivät mahdu reisistä jalkoihin, vyötäröllä on tuntuvasti kyllä löysää. 33 " housut menevät reisistä, mutta ovat muuten kuin Pelle Hermannilla->erittäin löysät vyötäröstä. ps. jalkoja en tee lainkaan salilla !
- aleksi-78
lihaksikas kirjoitti:
Mitat 163cm/57kg ja rasvat 15% eli painan aika paljon siihen nähden, miten alhainen rasvaprossani on. Lihas painaa. Kyllä itsekin olen ihmetellyt tätä lihaksikkuutta, hierojani vain sanoo, että toisiin se liha tarttuu helpommin. Enkä ole käyttänyt kiellettyjä aineita!
Kävin arvoituttamassa kroppani eräällä tunnetulla fitness-urheilijalla, koska ajattelin jopa lajinvaihtoa, ja hän sanoi, että ainakaan lihasmassaa ei tarvitse enää yhtään hankkia, pelkästään rasvaprossaa alemmaks, jos lavalle meinaa nousta... Mitä olen muita fitneesnaisia nähnyt, niin joillain on enemmän lihasta kuin itselläni, joillain selvästi vähemmän. Ja minun lajini naisurheilijat ovat todella vähemmän lihaksikkaita kuin minä, vaikka samantyyppistä treeniä ollaan tehty.Niin, sinulla menivät nyt hieman jo nuo tietosi ristiin.
Tässähän puhuttiin alunperin aerobisella harjoittelulla hankituista lihaksista. Viittasit tehoharjoituksiin ja vauhtikestävyyteen, joita ei ihan siihen lueta. Eli ei se lihaksistosi nyt siis ole pelkällä aerobisella harjoituksella rakennettu.
Lisäksi yritin jo viedä keskustelun jalkalihasten ulkopuolelle. Puhuit suurista olkapäistä, ojentajista ja hauiksista. Asiaa voi pyöritellä miten haluaa, mutta juoksemalla pari tuntia putkeen (oli sykealue mikä tahansa) sinä ET kasvata em. lihasryhmien massaa.
Se on hienoa, että saat lihasmassaa puolihuolimattomasti, mutta aerobisella juoksuharjoittelulla yläkroppasi ei kasva. Esitän edelleen saman teorian: olet ahkeralla kuntoilulla polttanut rasvat käsivarsista ja nyt lihakset näyttäytyvät aiempaa isompina. Sitä tapahtuu monelle. Ja eiköhän suurin osa painostasi selity tiukoilla, lihaksikkailla jaloilla. - lihaksikas
aleksi-78 kirjoitti:
Niin, sinulla menivät nyt hieman jo nuo tietosi ristiin.
Tässähän puhuttiin alunperin aerobisella harjoittelulla hankituista lihaksista. Viittasit tehoharjoituksiin ja vauhtikestävyyteen, joita ei ihan siihen lueta. Eli ei se lihaksistosi nyt siis ole pelkällä aerobisella harjoituksella rakennettu.
Lisäksi yritin jo viedä keskustelun jalkalihasten ulkopuolelle. Puhuit suurista olkapäistä, ojentajista ja hauiksista. Asiaa voi pyöritellä miten haluaa, mutta juoksemalla pari tuntia putkeen (oli sykealue mikä tahansa) sinä ET kasvata em. lihasryhmien massaa.
Se on hienoa, että saat lihasmassaa puolihuolimattomasti, mutta aerobisella juoksuharjoittelulla yläkroppasi ei kasva. Esitän edelleen saman teorian: olet ahkeralla kuntoilulla polttanut rasvat käsivarsista ja nyt lihakset näyttäytyvät aiempaa isompina. Sitä tapahtuu monelle. Ja eiköhän suurin osa painostasi selity tiukoilla, lihaksikkailla jaloilla.Pointti olikin se, ettei lihasten kasvuun tarvita mitään 6-12- toistoja isoilla painoilla, siis kaikilla ihmisillä. Ja kun puhun aerobisesta liikunnasta, niin jotenkin luin nuo tehotreenit kuuluvaksi samaan kastiin, vaikka ovatkin eri asia. Nähtävästi nuo kovat juoksutreenit sitten ovat kasvattaneet jalkalihaksiani. Kas, kun eivät maratonareiden lihaksia kasvata, heidän jalkalihaksensa ovat sen verran pieniä... Tuntuu vain, että toiset (fitness-urheilijat esim.) tekevät hirveästi töitä, että lihakset kasvavat, ja minä taas joudun passaamaan, ettei lihakset kasva omaan lajini liian suuriksi. Ei ole reilua!
Et vieläkään usko, että olkapääni ja ojentajani ovat isot. Kai nyt silmät päässä minullakin on, ja tiedän kyllä alhaisen rasvaprossan vaikutuksen siihen, miten lihas erottuu. Ja luotan tuon fitness-urheilijan ja hierojani kommentteihin paljosta lihasmassasta sekä ylä- että alakropassa. Ehkäpä sitten pitkät tasttyöntölenkit rullasuksilla sekä hiihto talvella ovat kasvattaneet yläkropan lihaksiani. Siihenkin siis pätee sama - lihasten kasvuun ei tarvita isoilla painoilla tehtäviä 6-12- toistoja, vaan lihakset voivat kasvaa monella eri tavalla, ja ilmeisen tehokkaasti...
Ja vielä: en todellakaan kuntoile, treenini ovat menestykseen tähtääviä harjoituksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408