Siis tarkoittaa käytännössä mitä? Ja mitä siitä maksetaan? Onko kenelläkään kokemusta?
Olen aloitteleva kotisiistijä ja nyt kun näin alussa on nämä tienestit aika minimissä, silmääni osui muutaman siivousfirman sivuilla mahdollisuus noihin alihankintahommiin. Tienaako niillä oikeasti mitään?
Alihankinta
16
7016
Vastaukset
- Luutunvääntäjä
Pieni yrittäjä minäkin.
- Luutunvääntäjä
Kotisiivous kirjoitti:
En tarkemmin tutustunut tuohon yritykseen mutta kyllä minä henk.koht kyselisin tarkemmin ja ottaisin selvää systeemistä ja ehdoista. Pitääkin etsiä olisiko omalla suunnalla näitä. Toisaalta sitten taas mieluusti pitäisin asiakkaani ihan omissa nimissäni enkä toiselle firmalle antaisi "kunniaa" tekemästäni työstä...
- Kotisiivous
Luutunvääntäjä kirjoitti:
En tarkemmin tutustunut tuohon yritykseen mutta kyllä minä henk.koht kyselisin tarkemmin ja ottaisin selvää systeemistä ja ehdoista. Pitääkin etsiä olisiko omalla suunnalla näitä. Toisaalta sitten taas mieluusti pitäisin asiakkaani ihan omissa nimissäni enkä toiselle firmalle antaisi "kunniaa" tekemästäni työstä...
mutta kun tässä alussa ei tuo kalenteri niin kovin täyttä näytä ja laskutkin pitäisi maksaa.
Jep, soittamalla ko. firmaan homman nimi tietysti selviää parhaiten, mutta ihan mielenkiinnosta vaan kyselen millaisia kokemuksia muilla on. Ilmeisesti ei ole kokemuksia.
Missäspäin muuten luutuilet? - Luutunvääntäjä
Kotisiivous kirjoitti:
mutta kun tässä alussa ei tuo kalenteri niin kovin täyttä näytä ja laskutkin pitäisi maksaa.
Jep, soittamalla ko. firmaan homman nimi tietysti selviää parhaiten, mutta ihan mielenkiinnosta vaan kyselen millaisia kokemuksia muilla on. Ilmeisesti ei ole kokemuksia.
Missäspäin muuten luutuilet?kysyisin tuossa tapauksessa. Kokemusta mulla ei moisista siis ole mutta luulisi toimivan jos on ehdot kohdillaan. Pohjois-Karjalassa minä luuttuan. :) Entä itse?
- Kotisiivous
kysyisin tuossa tapauksessa. Kokemusta mulla ei moisista siis ole mutta luulisi toimivan jos on ehdot kohdillaan. Pohjois-Karjalassa minä luuttuan. :) Entä itse?
Ajattelin, että olisi hyvä ikäänkuin verkostoitua ja saada esim. apua jos sairastuu. Siis puolin ja toisin. Mutta ei taida olla toimia näillä etäisyyksillä.
- Luutunvääntäjä
Kotisiivous kirjoitti:
Ajattelin, että olisi hyvä ikäänkuin verkostoitua ja saada esim. apua jos sairastuu. Siis puolin ja toisin. Mutta ei taida olla toimia näillä etäisyyksillä.
Vähän on pitkä matka. Täällä suunnassa olen kyllä yrittänyt yhteyksiä ottaa muihin yksinyrittäjiin ja enemmänkin tehdä yhteistyötä kuin kilpailla.
- Kotisiivous
Vähän on pitkä matka. Täällä suunnassa olen kyllä yrittänyt yhteyksiä ottaa muihin yksinyrittäjiin ja enemmänkin tehdä yhteistyötä kuin kilpailla.
Harmillista vaan, kun moni ajattelee, että toinen yrittäjä vie hänen asiakkaansa. Pitäisi enemmän suosia sellaista "ystävyys ja avunanto"-mentaliteettia. Yksin yrittäjä on välillä niin yksin.
- tmi...kotisiivooja
Kotisiivous kirjoitti:
otitko yhteyttä alihankinta paikoista?
olen joskus tehnyt alihankintana kotisiivous työtä.eihän siitä juuri mitään jää.vastuullinen ja raportointi velvoite tietysti pääyritykseen.ja kun teet tietysti työsi hyvin niin et saa mainostaa kellekään omaa yritystystäsi.kaikki se ns:(hyvästä työstä puskaradio poikii)tulin itse ainakin huomaamaan=totta.poikiihan se.mutta ei se poikiminen tuota omalle yritykselle.vaan sille kenelle teet alihankinta työtä.koska on ehdottomasti kiellettyä maininta oma yritys.alihankkija.tai omalle yritykselle asiakas hankinta.
eli helppo tie alkuun.mutta jälkeenpäin en olisi ryhtynyt alihankkijaksi,koska huomasin olevani ns.naimisissa sopimukseni kanssa,ja kaikkien mahd.kieltojen. - Kotisiivous
tmi...kotisiivooja kirjoitti:
otitko yhteyttä alihankinta paikoista?
olen joskus tehnyt alihankintana kotisiivous työtä.eihän siitä juuri mitään jää.vastuullinen ja raportointi velvoite tietysti pääyritykseen.ja kun teet tietysti työsi hyvin niin et saa mainostaa kellekään omaa yritystystäsi.kaikki se ns:(hyvästä työstä puskaradio poikii)tulin itse ainakin huomaamaan=totta.poikiihan se.mutta ei se poikiminen tuota omalle yritykselle.vaan sille kenelle teet alihankinta työtä.koska on ehdottomasti kiellettyä maininta oma yritys.alihankkija.tai omalle yritykselle asiakas hankinta.
eli helppo tie alkuun.mutta jälkeenpäin en olisi ryhtynyt alihankkijaksi,koska huomasin olevani ns.naimisissa sopimukseni kanssa,ja kaikkien mahd.kieltojen.millaisia kieltoja ja millainen sopimus? Pääseekö siitä eroon kohtuuajassa, kun esim. omat työt lisääntyy vai mitä tarkoitat että olit "naimisissa sopimuksen kanssa"? Onko siis sitovampi kuin tavallisessa työsuhteessa olevalla? Paljonko teit tunteja per päivä/viikko?
Minulla vielä starttiraha, vaikuttaakohan nämä alihankitahommat siihen jotenkin, siis saako niitä tehdä jos saa starttirahaa? - kilpailu-kielto
Kotisiivous kirjoitti:
millaisia kieltoja ja millainen sopimus? Pääseekö siitä eroon kohtuuajassa, kun esim. omat työt lisääntyy vai mitä tarkoitat että olit "naimisissa sopimuksen kanssa"? Onko siis sitovampi kuin tavallisessa työsuhteessa olevalla? Paljonko teit tunteja per päivä/viikko?
Minulla vielä starttiraha, vaikuttaakohan nämä alihankitahommat siihen jotenkin, siis saako niitä tehdä jos saa starttirahaa?sitoudut isolla uhkasakolla mm.kilpailukieltoon.joka lopulta tarkoittaa juuri kyseistä alaa=tulkinnan varainen asia!periaatteessa et siis saa myydä saman alan palvelua!on erilaisia sopimuksia:2-6 vuotta kieltoon olen törmännyt.
ja(teet siis alihankkijana työtä.et saa asiakkaalle kertoa olevasi alihankkija!olet aina ns:työntekijä firmassa jossa oletkin alihankkijana!jos asiakkaat pitää sinusta!saat ns:mainosta ja kyselyä lisä töihin.et saakaan itse niitä.kunnia menee firmaan jossa olet alihankkijana.asiakkaat samaten.koska!et saa siis puhua omasta yrityksestä!et mainostaa!et ottaa näitä ns:poikivia asiakkaita!ja miten saat suosituksia omalle yritykselle kun ne hyvästä työstä poikivat menee sinne missä olet alihankkijana!
eli!naimissa!niin koska jäät siihen alihankintaan kiinni.et ole voinnut omaa yritystä mainostaa!et ole ehtinyt!et saa suosituksia jne!
irtautuminen alihankinnasta on usein yhtä kuin tulot nollissa!
okei.aluksi oli kiva.tunti liksa 18e.jeee huusi minä!
sitten hyvä työpanos!asiakkaita poiki!ei minun taskuun!sitten jo harmitti!yhtiö kelle mm.tein alihankinta työtä veloitti 34e tunti.minä sain 18eh.itse maksoin kilsat!aineet!välineet!jne.ei se ole kannattavaa!kilpailukielto sitoo neljä vuotta.
sitten on kyllä muutamia yrityksiä mitkä hakevat alihankkijoita..heillä ihan taktikoidusti jätetään laskut maksamatta.eli reklamoivat esim.asiakas valittanut eikä maksa.tätä et saa tietää mikä on totuus,koska sinähän olet ns.työntekijänä.eli et voi siis periä saataviakaan.
näitä on muutamia ainakin pääkaupunkiseudulla.
ja tiedossa että tekevät säännöllisesti näin.
silti joudut itse maksamaan mahdollisille työntekijöille kuuluvat palkat.
tämä nyt esimerkki vain!mutta taistelepa vaikka lassilan kokoista yritystä vastaan saataviasi(pienenä yrityksenä)ei pieni yrittäjä pysty.
alihankinnassa on hyvää:jos tunnet ja tiedät todella hyvin firman jolle työtä teet!jos teet hyvin varoen!
pidät huolen ettet jää ns:koukkuun toiseen yritykseen.
silloin olet ns:työntekijä jolla vain isompi vastuu!kulut!epävarmat saatavat!
alihankkija joutuu pitämään esim:sen toisen yrityksen vaatteet ynm mainos jutut! - Kotisiivous
kilpailu-kielto kirjoitti:
sitoudut isolla uhkasakolla mm.kilpailukieltoon.joka lopulta tarkoittaa juuri kyseistä alaa=tulkinnan varainen asia!periaatteessa et siis saa myydä saman alan palvelua!on erilaisia sopimuksia:2-6 vuotta kieltoon olen törmännyt.
ja(teet siis alihankkijana työtä.et saa asiakkaalle kertoa olevasi alihankkija!olet aina ns:työntekijä firmassa jossa oletkin alihankkijana!jos asiakkaat pitää sinusta!saat ns:mainosta ja kyselyä lisä töihin.et saakaan itse niitä.kunnia menee firmaan jossa olet alihankkijana.asiakkaat samaten.koska!et saa siis puhua omasta yrityksestä!et mainostaa!et ottaa näitä ns:poikivia asiakkaita!ja miten saat suosituksia omalle yritykselle kun ne hyvästä työstä poikivat menee sinne missä olet alihankkijana!
eli!naimissa!niin koska jäät siihen alihankintaan kiinni.et ole voinnut omaa yritystä mainostaa!et ole ehtinyt!et saa suosituksia jne!
irtautuminen alihankinnasta on usein yhtä kuin tulot nollissa!
okei.aluksi oli kiva.tunti liksa 18e.jeee huusi minä!
sitten hyvä työpanos!asiakkaita poiki!ei minun taskuun!sitten jo harmitti!yhtiö kelle mm.tein alihankinta työtä veloitti 34e tunti.minä sain 18eh.itse maksoin kilsat!aineet!välineet!jne.ei se ole kannattavaa!kilpailukielto sitoo neljä vuotta.
sitten on kyllä muutamia yrityksiä mitkä hakevat alihankkijoita..heillä ihan taktikoidusti jätetään laskut maksamatta.eli reklamoivat esim.asiakas valittanut eikä maksa.tätä et saa tietää mikä on totuus,koska sinähän olet ns.työntekijänä.eli et voi siis periä saataviakaan.
näitä on muutamia ainakin pääkaupunkiseudulla.
ja tiedossa että tekevät säännöllisesti näin.
silti joudut itse maksamaan mahdollisille työntekijöille kuuluvat palkat.
tämä nyt esimerkki vain!mutta taistelepa vaikka lassilan kokoista yritystä vastaan saataviasi(pienenä yrityksenä)ei pieni yrittäjä pysty.
alihankinnassa on hyvää:jos tunnet ja tiedät todella hyvin firman jolle työtä teet!jos teet hyvin varoen!
pidät huolen ettet jää ns:koukkuun toiseen yritykseen.
silloin olet ns:työntekijä jolla vain isompi vastuu!kulut!epävarmat saatavat!
alihankkija joutuu pitämään esim:sen toisen yrityksen vaatteet ynm mainos jutut!valaisevasta kertomuksestasi! Taitaa todella olla viisainta kiertää nämä alihankintahommat kaukaa. Kuulostaa todelliselta riistolta, jossa työntekijältä (yrittäjältä) on viety viimeisetkin oikeudet ja täydellinen vapaus.
Parempi siis köyhänä, mutta vapaana!
- Luutunvääntäjä
näitä viestejä lukiessa ja muutenkin että parempi on olla sotkeutumatta noihin. :D Varsinkin kun kalenteri tuntuu muutenkin täyttyvän jo sellaiseen tahtiin että ehkäpä pärjään ihan omillani. Mulla tietty lisänä piha- yms työt jotka tuo lisää hommia. Ensimmäinen osa-aikainen työntekijä hakusessa. :)
- Kotisiivous
että sinulla on jo noin hyvä tilanne! Itse aloitin juuri ja tilaa kalenterissa on vaikka kuinka. Mutta positiivisella mielellä kuitenkin, ehkä työt lisääntyy pikkuhiljaa. Onnea ja menestystä sinullekin!
Tuo ylläoleva kokemus alihankintahommista kyllä laittaa harkitsemaan kaksi kertaa, kannattaako moista palloa jalkaansa laittaa. Joten eikun vyötä tiukemmalle ja nokka kohti tulevaa, toivottavasti työteliästä vuotta:) - Luutunvääntäjä
Kotisiivous kirjoitti:
että sinulla on jo noin hyvä tilanne! Itse aloitin juuri ja tilaa kalenterissa on vaikka kuinka. Mutta positiivisella mielellä kuitenkin, ehkä työt lisääntyy pikkuhiljaa. Onnea ja menestystä sinullekin!
Tuo ylläoleva kokemus alihankintahommista kyllä laittaa harkitsemaan kaksi kertaa, kannattaako moista palloa jalkaansa laittaa. Joten eikun vyötä tiukemmalle ja nokka kohti tulevaa, toivottavasti työteliästä vuotta:)Valtavasti tsemppiä ja jaksamista yrittämiseen sinullekin! Minä aloitin kesällä 2006 ja NYT vasta rupeaa näyttämään siltä että kyllä tästä jotain tulee. Sitkeyttä tarvitaan ja myös niitä kaurapuuroviikkoja. :P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844