Mikä koirarotu sopisi minulle?

koirakuumeinen

Olen pitkään harkinnut koiran ottamista, rodusta ei vain ole tietoa, vaihdellut kultaisen noutajan väliltä saksanpaimenkoiraan.

Saksanpaimenkoira kiinnostaa sen aktiivisuuden ja touhukkuuden takia (voisi harrastaa, eloisa koira), mutta pelkään koiran olevan liian kova pala koulutettavaksi sekä myös luonteen kovuus ja jatkuva "lauman paikan näyttäminen jottei ongelmia syntyisi" ei kiinnosta. Haluaisin kuitenkin että koiralle voisi osoittaa hellyyttä ilman kauheaa "koira ojennuksessa" juttua. (Toki panostan paljonkin koiran kouluttamiseen!) Kyse on ensimmäisestä omasta koirasta, kokemusta koirista löytyy. Kultainen noutaja taas olisi hyvä vaihtoehto koska se on suht helppo kouluttaa, iloinen ja reipas, mutta silti pelkään että se olisi liian "tylsä" sohvakoira. Metsästyslinjaista en halua, koska en metsästä. Jotakin koiraharrastusta voisin kyllä harrastaa.

Haluaisin siis "suurehkon (normaalikokoisen) koiran, joka olisi mielyttämisen haluinen (ei tarvi kuitenkaan mikään villakoira olla), iloinen ja tykkäisi touhuta omistajan kanssa, aktiivinen, mutta myös tyynen rauhallinen eikä jatkuva riehunta (kuten terrieri).

Ehdotuksia? Olen lukenut monia koirakirjoja ja keskustelupalstoja mutta haluan vain tietää muistakin vaihtoehdoista sekä Mielipiteistä!

15

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      belgianpaimenkoira? sillä riittää virtaa touhuun ja liikuntakaverina ihan huippu,koulusta toki vaatii mutta palveluskoirana siltä kuitenkin löytyy suuri mielyttämisen halu.jokaisessa rodussa on omat plussat ja miinukset mutta minä olen aivan rakastunut "omaan" rotuuni

      • mietin vain...

        Ymmärtääkseni belgianpaimenkoira on saksanpaimenkoiraakin vaativampi koira kasvatuksen suhteen ja hyvin herkkä? Eli siis mikä on näkemyksesi koiran kasvattamisesta sekä tottelevaisuudesta? Tietenkin peruskoulutukseen panostan, mutta en jaksa koiraa jolle täytyy jatkuvasti osoittaa Minä olen pomo, sillä se tuntuu raskaalta enkä halua mikään tyranni olla koiralleni. Haluan myös, että voin helliä koiraa ilman että tarvii ajatella,että nyt lauman paikka on vaihtunut.


      • belgialaista.
        mietin vain... kirjoitti:

        Ymmärtääkseni belgianpaimenkoira on saksanpaimenkoiraakin vaativampi koira kasvatuksen suhteen ja hyvin herkkä? Eli siis mikä on näkemyksesi koiran kasvattamisesta sekä tottelevaisuudesta? Tietenkin peruskoulutukseen panostan, mutta en jaksa koiraa jolle täytyy jatkuvasti osoittaa Minä olen pomo, sillä se tuntuu raskaalta enkä halua mikään tyranni olla koiralleni. Haluan myös, että voin helliä koiraa ilman että tarvii ajatella,että nyt lauman paikka on vaihtunut.

        Belgianpaimenkoira on todellakin vaativa rotu. Sitä en lähtisi noin vain kaikkille ehdottelemaan.
        Ehdottaisin uros kultsua vaikka pelkäät sen olevan liian tylsä. Kultsu on oiva harrastuskoira ja sitä voi helliä(yleensä) ilman seurauksia.
        Miten olis sitten espanjanvesikoira? Ne ovat uskollisia, tottelevaisia, iloisia, rohkeita ja tasapainoisia. Se on erinomainen harrastuskoira. Ei yhtä helppo kultsu mutta ei yhtä vaativa kuin sakemanni. =)


    • hieman...

      Minusta erittäin hyvä sanonta, mikä pitää myös paikkansa on se, että jos harkitset saksanpaimenkoiran ja jonkin toisen rodun välillä niin ota se toinen rotu!!!

      Saksanpaimenkoira on aktiivinen ja vahva koira, sen tulee olla rotuvalintana itsestään selvyys ja se vaatii omistajaltaan perehtymistä.

      Suosittelen sinulle jotain muuta rotua kuin sakemanni varsinkin kun sinun toinen vaihtoehto oli kultsu... ne koirat on ku yö ja päivä...

      Itselläni on sakemanni eikä meillä koko ajan mitään valtataistelua käydä siitä kumpi on pomo... koira tietää paikkansa...

      Onnea rodun etsintään...!=)

    • ...

      Mielestäni tämä kesksutelu kertoo hyvin vastauksen siihen mitä olen viimeaikoina ihmetellyt.

      Eli kultasillahan on nykyisin äärimmäisen paljon agressiivisuutta ja käytöshäiriöitä.

      Tämän kesksutelun kulku valaisee hyvin sitä, mistä on siis kyse: Ihmiset luulevat ottavansa koiran johon ei tarvitse panostaa.

      En tietenkään voi sanoa mitään yleispätevää tilastoa, mutta omalta kohdaltani paikallisen palvelus-ja seurakoira yhdistyksen koulutusohjaajana, olen törmännyt kultaisten agressiivisuuteen huomattavasti useammin kuin saksanpaimenen. Ongelma kultaisten kohdalla tuntuu olevan se, että ne purevat omistajaansa. Jos saksanpaimenen olen kuullut jotain purreen, niin se on ollut perheen ulkopuolinen ja koira on sen seurauksena lopetettu. Mutta jos koira puraisee omaa ihmistään, se jätetään henkiin ja siinä vaiheessa vasta aletaan miettiä, että pitäisiköhän koiralle tehdä jotain...

      Aloittaja onneksi kertoi, että koirasta tulee aktiivikoira oli se kumpi tahansa. Vastaukset vain ovat ne jotka ovat järkyttäneet. Kultaisen pitää tietää roolinsa laumassaan aivan samoin kuin minkä muun koiran tahansa. Jos aloittaja hakee harrastustkoiraa, niin noista on ihan sama kumman ottaa, jos koiran kouluttaa ja sen kanssa harrastaa. Ihmisen miellyttämisen halua ei ole kummallakaan, kuten ei ole millään koiralla, mutta kultaisen on helpompi miellyttää itseään ruualla, saksanpaimenen taas saa tyytyväiseksi melkein pelkkä aktiivinentekeminen. Oppimiskyvyltään, eli kovuudeltaan tai pehmeydeltään rodut eivät juurikaan eroa toisistaan, vaikkakin jokainen yksilö rotujen sisällä eroaa kovastikin.

      Ehkä aloittajan kannattaa miettiä tarkemmin koiran käyttötarkoitusta...Saksanpaimen on erittäin lähellä työskentelvä koira, eli jos meinaat esimerkiksi jotain sienien ilmaisua koiralle, niin saksanpaimenen kanssa saat kulkea enemmän. Noutaja on myös lähellä työskentelvä, mutta kuitenkin hiukan isommalla säteellä menevä. Jos meinaat agilitya tai vastaavaa, niin silloin noutaja ehdottomasti, sillä saksanpaimenien rakenne ei ole agilityyn hyvä. Sama jos lenkkeilet paljon emtsissä tai ahrrastat vaellusta tai vastaavaa, niin noutajan rakenne on parempi epätasaiseen maastoon. Tottahan myös noutajissa on huonolonkkaisia, mutta ei niin paljoa... Jos taas meinaat harrastaa jälkeä tai muuta nenätyöskentelyä, niin paimen on siinä parempi, keskittyy työhönsä intensiivisemmin...

      • edellinenkin oikeassa

        Kyllähän sakuista löytyy niitä pentuja jotka sopivat aloittelijankin käteen. Joskus jopa paremmin kuin joku minirotu.

        Isompien koirien kanssa homma aloittelijan kanssa oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikeassa seurassa on selkeämpää ja näin hyvä. Tämä jos ymmärtää laskea oman kapasiteetin oikein eikä kurota tähtiä taivaalta nähdessään huipputreenatun palveluskoiran. Koira opettaa.

        Mieltymykseni on musta suursnautseri muttei papu ikänä riittäisi viillättää sen kanssa kentällä ja metiköissä jäljellä missä milloin. Tosin olen tavannut aikoinaan mahtavan suursanutserin joka oli niin sanotusti ´helppo´ jos siitä sen niin voisi luontoa muotoilla.


        Yksi nyrkkisääntö on lähteä siitä ettei ajattelekaan pääsevänsä helpolla. Tuon kun aivoittaa niin on jo edempänä määränpäätä. Luulen että aloittaja on jo tavoittanut tämän spiritin ja hakee ajatuksilleen & aikomuksilleen maata jalkojen alle.


        Ei saku ole välttämättä vaikea jos keskitytte siihen minkälaisesta linjasta haette sen ja pennun siitä pentueesta, kerrotte mitä haette mitä olette.


        Siihen mihin kannattaa pistää ajatusta on se että se särmä mitä sakusta löytyy, sitä et löydä kultsista ja toisinpäin. Tästä syystä aloitukseen on vaikea vastata tämän enempää. ;)


      • On koettu ja nähty läheltä

        mielletään aina simppeleiksi ja sopiviksi ensimmäiseksi koiraksi.

        Kultsujen aggre on tietyissä linjoissa geeneissä.

        Muutenkin ne ovat ongelmakoirien kärjessä-kait niitä kohdellaan kuin ne ei olisi koiria?

        Noutajissa on yllättävän kovia tapauksia. Labukoissa olen huomannut, ihme kyllä, että moni metsästyslinjainen on pehmompi ja helpompi.

        Aloittajalle en suosittelisi kumpaakaan. Pitää miettiä koiran tarpeita, ominaisuuksia yms ja omia kykyjään ja luontaista tatsia, kokemusta/kokemattomuutta. Ennemmin helpompi otus joka pysyy koirananne kuin koira, josta tulee kierrätystavaraa tai viedään piikille.


      • silti..
        On koettu ja nähty läheltä kirjoitti:

        mielletään aina simppeleiksi ja sopiviksi ensimmäiseksi koiraksi.

        Kultsujen aggre on tietyissä linjoissa geeneissä.

        Muutenkin ne ovat ongelmakoirien kärjessä-kait niitä kohdellaan kuin ne ei olisi koiria?

        Noutajissa on yllättävän kovia tapauksia. Labukoissa olen huomannut, ihme kyllä, että moni metsästyslinjainen on pehmompi ja helpompi.

        Aloittajalle en suosittelisi kumpaakaan. Pitää miettiä koiran tarpeita, ominaisuuksia yms ja omia kykyjään ja luontaista tatsia, kokemusta/kokemattomuutta. Ennemmin helpompi otus joka pysyy koirananne kuin koira, josta tulee kierrätystavaraa tai viedään piikille.

        Jossain rodussa se ensiaskel tehtävä.


      • Tietää mistä puhuu

        "Jos taas meinaat harrastaa jälkeä tai muuta nenätyöskentelyä, niin paimen on siinä parempi, keskittyy työhönsä intensiivisemmin..."

        Itseasiassa ei. Noutajia käytetään nykyään paljon jäljesyksessä -itse asiassa se on osa noutoa, johon rotu alunperin luotiin.
        Saksanpaiemnkoira- nimi kertoo paljon. Se n lunperin tarkoitettu paimeneksi.
        En nyt halua vähätellä mitenkään tuntemustasi erirotujen välillä, mutta näin se asia on.
        Kultainennoutaja on parempi myös jäljestyksessä.


      • ...
        Tietää mistä puhuu kirjoitti:

        "Jos taas meinaat harrastaa jälkeä tai muuta nenätyöskentelyä, niin paimen on siinä parempi, keskittyy työhönsä intensiivisemmin..."

        Itseasiassa ei. Noutajia käytetään nykyään paljon jäljesyksessä -itse asiassa se on osa noutoa, johon rotu alunperin luotiin.
        Saksanpaiemnkoira- nimi kertoo paljon. Se n lunperin tarkoitettu paimeneksi.
        En nyt halua vähätellä mitenkään tuntemustasi erirotujen välillä, mutta näin se asia on.
        Kultainennoutaja on parempi myös jäljestyksessä.

        Noutajia käytetään paljon jäljestyksessä. Johtunee varmasti siitä, että ne on rotuyna helpommin kouluytettavia tiettyyn lajiin kuin saksanpaimenet.

        Omaa laiskuutta itse taas en pitäisi mittarina, sitä milloin pääsee itse helpoimmalla (kumpi olikaan helpompi kouluttaa jäljelle). Pidän omasta kokemuksesta mittarina sitä kumpi työskentelee jäljellä intensivisemmin. Omani on belgianpaimen ja noutaja tolleri ja voin sanoa, että ero on kuin yöllä ja päivällä kun koira on jäljellä, olkoonkin, että noutaja oli puolet helpompi motivoida jäljille. Vaikka oma paimeneni onkin pehmeä vastoin rodun yleistä linjausta, niin kyllä siinä se terävyys on kuitenkin aivan eriluokkaa kuin noutajassa, jolla ei rotunsa mukaisesti ole juuri yhtään terävyyttä.


    • en suosittele

      paitsi työ- tai erittäin aktiiviseen harrastuskäyttöön. Ihan liikaa näkee "pipipäitä" sakemanneja koska ihmiset ottaa niitä sohvakoiriksi. Eikä kaikki terrierit suinkaan ole jatkuvia riehujia, kuten asian ilmaisit. Itse olen terrieri-ihmisiä eikä yksikään koiristani ole ollut "riehuja". Terriereistä suosittelisin tutustumista amstaffiin ja airikseen, jos suurehkoa koiraa haet.

      • saqemannit

        saksanpaimenkoirat ei ole 'pipipäitä' ja näyttelylinjaiset ja jotkut käyttölinjaiset sopivat kotikoiriksi, kunhan muistaa lenkittää pitkiä lenkkejä ja järjestää jotain aivotoimintaa. kasvattaja osaa valita usein sopivimman yksilön. viestiketjun aloittaja sanoi harrastavansa kuitenkin koirallaan jotain. jos itse saisin valita terrieristä kultaisestanoutajasta ja sakemannista olisi sakemanni ekana, ne ovat helposti koulutettavia ja tasaisia koiria. belgianpaimenkoirista sen verran, että useat yksilöt joita olen nähnyt ovat erittäin villejä ja saattavat näykkiä, itse pidän kuitenkin rodusta.


    • Taje

      Itse otin ensimmäisen koirani reilu vuosi sitten. Mietin sakemannia, mutta sain monilta koira-alan ihisiltä saksanpaimenkoiran ottamiseen vaadittavan erityistä tarkkuutta. Tosiaan juuri melko yleisen luonne vikasuuden vuoksi. Eivät kaikki katso mitä elukoita jalostukseen käyttävät.

      Toiseksi suosittelisin lämpimästi ensimmäisesksi koiraksi ottaa yli puoli vuotiaan ja hyvästä kodista. Silloin koira tietää jo perus asioita ja on oppinut sisäsiistiksi. Omalla kohdalla ikä haarukka kulki 8kk-2v välillä kun koiraa etsiskelin.

      Sitten törmäsin sellaiseen rotuun josta en ollut aijemmin koskaan edes kuullut. Sileäkarvainen noutaja. Se on noutajista aktiivisin ja sitä kautta ehkä vaikeinkin koulutettava. Joka tapauksessa se haluaa miellyttää ihmistä ja yrittää AINA parhaansa. Oppii äärettömän nopeasti vähillä toistoilla ja on aina valmis lenkkiin. Jos sinulla on kärsivällisyyttä ja kouluttamisesi on määrätietoista, niin parjäisit varmasti loistavasti. Kuten minäkin, ensimmäisen koiran omistajana.

      Jos epäilet ettei koira tuon ikäisenä kiinny tarpeeksi, niin kyllä tuo haukku ainakin omistajansa tietää. Ja mitään valtataistelua ei koskaan ole tarvinnut ottaa. Mitä nyt joskus vähän saanu nappaa poskista, kun ei sana kuulu. Kuitenkin nöyrä rotu, jos miettii että noutajat ovat ylipäätää vähän kovapäisepää "ei niin herkkää" porukkaa, jos välillä joutuu retuuttamaan.

      Viikossa täällä oltuaan koira oppi istumaan, menemään maahan, antamaan tassua ja nuolemaan nenän käskystä. Luoksetulon se osasikin jo melko hyvin. Parin kuukauden luonani olon jälkeen olimme kokeilleet joitain toko juttuja ja agility esteet oli tosi iisi juttu.

      Hän on oppinut täysin ongelitta viereen käskyn, ravistelemään, vilkuttamaan, kuolemaan käskystä, noutamaan ja irrottamaan pallon, olemaan paikallaan, haukkumaan kun sanoo "kova sana". Että oppimis ongelmaa ei ole.

      Tosin kerrostalo koira tämä ei ole ja tykkää kovasti uida. =)
      Katso toki rodusta luonne määritelmä flatti.com niin voin luvata, että koira on oikeasti juuri sellainen. Häntä heiluu aina ja koira on iloinen, leikkisä ja takuulla polttaa kynttilöitä molemmista päistä. Elämän halu suuri.

    • Anonyymi

      Terrierit on ärsyttäviä, koska ne räksyttää, eikä ole suolaisia.:( Älä ota ensimmäiseksi koiraksi saksanpaimenkoiraa! Se on oikeasti liian vaikea. Suosittelen ehdottomasti tiibetinspanielia, labradorinnoutajaa tai kultainennoutajaa. Ei kultaiset noutajat ole mitään sohvaperunoita, ihan normi liikunnallisia.

      • Anonyymi

        Siis äskeisestä, sori tuli kirjoitusvirhe terrierit eivät ole mielestäni suloisia. PS en tarkoittanut pahoittaa kenenkään mieltä, se on minun mielipide ja siitä ei kenenkään tulisi "loukkaantua".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe