Belgin turkki

Nea

Osaisiko joku Belgianpaimenkoiran omistaja neuvoa,miten saa Belgille tuuhean ja hyväkuntoisen turkin?
Itselläni on 5-vuotias uros jolta lähtee paljon karvaa ympäri vuoden.
Joku on neuvonut antamaan helokkiöljykapseleita tai Biorion nimistä valmistetta,olisiko apua?
Kiitos neuvoista!

6

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luomukoirat

ruokit ja muutenkin hoidat koirasi? Itse edustan vaihtoehtoista hoitoa, mutta en tyrkytä vaan jokainen valitkoon minkä itse on kokenut parhaaksi.

• mimosa

Lähteekö karva isoina tukkoina vai lähteekö sitä tasaisesti? Omalta koiraltani lähtee karvaa aika paljon, mutta se muuten hyväkuntoinen. Olen kuullut, että uroksilta saattaa lähteä aika paljon karvaa. Kannattaa miettiä, mitä koira syö ja oletko tarkastanut koiran terveydentilan?

• Marita

riittävän ravintorikkaan sapuskan lisäksi, harjaa koira kahdesti viikossa. Itselläni on paksuturkkinen pohjoisen koira (alusvilla, välikarva ja pitkähkö päälikarva) ja auttaa kovasti, kun sen viitsii harjata kunnolla. Näin talviaikaan kylppärissä ja karvakimppu sitten mielummin roskikseen kuin pönttöä tukkimaan.

Joiltakin koirilta (kuten kissoiltakin) lähtee karvaa enemmän kuin toisilta. Turkeissakin on eroja kuten ihmisten hiuksissa. Jos syötät koiralle pelkkää kotiruokaa, kannattanee harkita jotain vitamiinilisää mutta, jos koiran ateriat koostuvat pääasiassa raksupusseista, se saanee kaikki tarvittavat hivenaineet.

• ik

tulee minullakin ekana mieleen.
        Halpisruoalla ei kaikki koirat pärjää.
        Jos karvanlähtö runsasta muita (iho- tms.) oireita, kysäise eläin-lääkäriltä. Ei pitäis belgin karvan irrota jatkuvasti...

• minkki

Juu, turkkiongelmia meinasi meidänkin belgillä olla. turkki oli kiilloton ja eloton. Kovin ohueltakin turkki näytti. Ensin tarkistutimme koiran useaan otteeseen eläinlääkärillä, joka oli vakuuttunut, että koiralla on sisäloisia. Näin asia ei kuitenkaan ollut. Kyllä se oli ruokavalio, jolla turkki lopulta saatiin kuntoon. Halpisnapsuista luovuttiin. Lisättiin hieman ruokaöljyä (oliiviöljyä) tai voita ruokaan, sillointällöin jopa kalanmaksaöljyä (varovainen tämän annostuksen kanssa, toki monet koirat vieruksuvat hajua, eivätkä syö).

Meillä konstit olivat tällaisia "kotikonsteja", mutta tulokset olivat upeita! Näyttelyissäkin koira sai aina erityismaininnan upeasta turkista. Karvanlähtö on kylläkin yhä lähes jatkuvaa ja runsasta.

Mitä helokkiöljyyn tulee, sen todellakin pitäisi auttaa (kuten kalanmaksaöljy, luultavasti jopa turvallisempi vaihtoehto, en ole varma vitaamiannostuksista). Biotiinivalmisteita olen syöttänyt hevosilleni, ja kyllä niilläkin karva kiiltää. Aikalailla kallista vain tuo biotiini on.

• Mä vaan...

Mulla on puolivuotias belgi (groenendael), sillä on tosi nätti turkki, kiiltävä ja paksu turkki.
      Me laitetaan sen ruokaan aina hiukan tavallista ruokaöljyä, se tuntuu olevan yksi syy, miksi koirallani on hyväkuntoinen turkki.
      Sit mä yritän harjata sen joka ilta, silloin kun se on vähän rauhoittunut (se yrittää syödä sen harjan).
      Mulla ei oo omakohtaista kokemusta niistä helokkiöljykapseleista, mutta
      toivottavasti näistä on sulle apua...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      275
      7580
    2. Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita

Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat
      Maailman menoa
      65
      4287
    3. Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka

jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur
      Maailman menoa
      277
      3614
    4. SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"

Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden
      Maailman menoa
      52
      2299
    5. Sara Sieppi umpirehellisenä Amazing Race -kulissien takaisesta elämästä

Sara Sieppi oli mukana Amazing Race Suomi -realityssä. Somevaikuttajalla oli takana raskasta aikaa ja isoja suruja, eikä
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1767
    6. Herkkua vai hötöä? Kaksi Beck-leffaa tällä vkolla tv:stä

Beck-elokuvat tuntuvat olevan suomalaisten makuun. Tällä viikolla televisiosta tulee kaksi ruotsalaista taidonnäytettä,
      Elokuva
      3
      1412
    7. Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!

Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr
      Maailman menoa
      5
      1277
    8. Ajattelin silloin

että jos olet kiinnostunut, ihan oikeasti, niin kuulen sinusta vielä.
      Ikävä
      105
      1251
    9. TTP avajaiset

Tuhannen Taalan Paikka avautuu 1.3-26. Onpa tosi mukavaa! Kiitos Jaanalle kun olet niin aktiivinen ja jaksat yrittää ja
      Haapavesi
      40
      1172
    10. Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!

Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.
      Tv-sarjat
      0
      1151
    Aihe