apua tarvittaisiin malin käytöksestä

häiriö?

Minä sain 6kk malinpennun ja koira on tosi arka ja haukkuu paljon. Voiko vielä opettaa koiralle olemaan hiljaa ja hyväksymään toiset perheenjäsenet ja vieraat? Onko tälläinen käytös malille tavallista? Miten voisin opettaa koiraa tälläisestä käytöksestä pos?

11

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalia millekkään

      Ei ole sen enempää normaalia käytöstä malille kuin muillekkaan koiraroduille.

      Koirasi on 6kk kun olet sen saanut, nyt herää kysymys mistä koira on lähtöisin, eli oletko ostanut koiran suoraan kasvattajalta ja jos olet onko koiraa sosiaalistettu siellä lainkaan. Jos et niin miksi koirasta on luovuttu? Ja millaisessa paikassa se on ollut ennen sinulle tuloaan?

      Tottakai tuon ikäistä voi vielä opettaa ( se on sitten eriasia saako sitä arkuutta koskaan kokonaan pois, riippuu niin niistä lähtötekijöistä) Belggarit on yleensä herkkiä koiria ja niitä tulisi totuttaa uusiin asioihin pikkuhiljaa ja rauhallisesti.

      Minkälaisia ne tilanteet on joissa koira alkaa haukkumaan ja arkailemaan? Ja mitä teet itse silloin? Meneekö koira vieraita ihmisiä karkuun vai miten arkuus näkyy?
      Nämä olisi ihan hyvä tietää ennenkuin lähtee miettimään mitä voisi kokeilla.

      Belgianpaimenkoirien sivuilla (olikohan finbelgi.fi) on paljon kokeneita harrastajia sieltä saat varmasti erittäin hyvää tietoa ja parempia neuvoja kuin täältä.

      Jos esität kysymyksen sielläkin laita ihan tosissaan enemmän tausta tietoa asioista kuin nyt, on helpompi saada käsitystä siitä itse tilanteesta tai tilanteista, ja neuvot osuu ehkä paremmin kohdalleen.

      • edelliseen

        En viitsi tänne ihan tarkkoja tietoja laittaa mistä koira on, mutta kasvattajalta se on alunperin hommattu ja yhdessä perheessä on ollut ennen minulle tuloa. Koira haukkuu kaikille vieraille ihmisille jotka vain ohi kulkevat ja myös minun vanhemmalle lapselleni. Komennan koiraa olemaan hiljaa ja pidän sievästi koiran kuonosta kiinni. Kun meillekkin tulee joku vieras aikuinen tai lapsi niin hirveä haukkuninen alkaa. Koira seuraa minua joka paikkaan myös saunaan, vaikka se nukkuu ja minä lähden liikkelle se herää ja lähtee seuraamaan. Kiitos kun autoitte ja yritän saada haukkumisen jotenkin loppumaan. Olisiko sitruunapannasta mitään hyötyä?


      • ihan pentu
        edelliseen kirjoitti:

        En viitsi tänne ihan tarkkoja tietoja laittaa mistä koira on, mutta kasvattajalta se on alunperin hommattu ja yhdessä perheessä on ollut ennen minulle tuloa. Koira haukkuu kaikille vieraille ihmisille jotka vain ohi kulkevat ja myös minun vanhemmalle lapselleni. Komennan koiraa olemaan hiljaa ja pidän sievästi koiran kuonosta kiinni. Kun meillekkin tulee joku vieras aikuinen tai lapsi niin hirveä haukkuninen alkaa. Koira seuraa minua joka paikkaan myös saunaan, vaikka se nukkuu ja minä lähden liikkelle se herää ja lähtee seuraamaan. Kiitos kun autoitte ja yritän saada haukkumisen jotenkin loppumaan. Olisiko sitruunapannasta mitään hyötyä?

        Se vielä ihan pentu. Se etsii itseään ja käyttäytyy välillä "lapsellisesti". Vie sitä mahdollisimman paljon ihmisten ilmoille, toreille, kauppakeskuksiin jne. Kyllä se nopeasti tottuu ihmisiin ja erilaisiin tilanteisiin. Anna sille aikaa ja älä ole sille hysteerinen idiootti.


      • vaatii johdonmukaisen
        ihan pentu kirjoitti:

        Se vielä ihan pentu. Se etsii itseään ja käyttäytyy välillä "lapsellisesti". Vie sitä mahdollisimman paljon ihmisten ilmoille, toreille, kauppakeskuksiin jne. Kyllä se nopeasti tottuu ihmisiin ja erilaisiin tilanteisiin. Anna sille aikaa ja älä ole sille hysteerinen idiootti.

        koulutuksen. Mene vaikka koirakouluun, saat sieltä neuvoja ja opit käytännössä koiran kouluttamista, eivät ongelmat pahene kun koira kasvaa.

        Totuta koira uusiin asioihin, komentamisesta ei ole hyötyä(vaan haittaa) jos koira pelkää tai suhtautuu asioihin varovaisesti/arasti. Anna rauhassa katsella pelottavia asioita matkan päästä ja kannusta pientä uskaltamaan:)


      • joko tai
        edelliseen kirjoitti:

        En viitsi tänne ihan tarkkoja tietoja laittaa mistä koira on, mutta kasvattajalta se on alunperin hommattu ja yhdessä perheessä on ollut ennen minulle tuloa. Koira haukkuu kaikille vieraille ihmisille jotka vain ohi kulkevat ja myös minun vanhemmalle lapselleni. Komennan koiraa olemaan hiljaa ja pidän sievästi koiran kuonosta kiinni. Kun meillekkin tulee joku vieras aikuinen tai lapsi niin hirveä haukkuninen alkaa. Koira seuraa minua joka paikkaan myös saunaan, vaikka se nukkuu ja minä lähden liikkelle se herää ja lähtee seuraamaan. Kiitos kun autoitte ja yritän saada haukkumisen jotenkin loppumaan. Olisiko sitruunapannasta mitään hyötyä?

        Käy siellä finbelge.fi sivuilla siellä on belgi harrastajia jotka tietävät miten varsinkin malinoisia on koulutettava.
        Ja sitten kannattaa mennä koulutuksiin ja siinäkin jos on mahdollista mene sellaiseen jossa on belgejä.
        Totuus on se ettei malinois ole joka pojan tai tytön koira. Vääränlaisella koulutuksella siitä koirasta saa pelkästään ongelman ja hankalan sellaisen


      • potaskaa
        vaatii johdonmukaisen kirjoitti:

        koulutuksen. Mene vaikka koirakouluun, saat sieltä neuvoja ja opit käytännössä koiran kouluttamista, eivät ongelmat pahene kun koira kasvaa.

        Totuta koira uusiin asioihin, komentamisesta ei ole hyötyä(vaan haittaa) jos koira pelkää tai suhtautuu asioihin varovaisesti/arasti. Anna rauhassa katsella pelottavia asioita matkan päästä ja kannusta pientä uskaltamaan:)

        Arkuuteen ja väärään aggressioon käytetään täsmälleen samaa lääkettä: se on pakote. Ei noita näyetlybelggareiden pelkotiloja pidä mitenkään huomioida. Jos niitä alkaa liikaa huomioimaan niin koirahan vaan oppii esittämään paluria ja hankaluuksia tulee sitten jatkuvasti. Menään vaan uusiin tilanteisiin vaihdilla, itsevarmasti ja numeroa tekemättä. Ei koiraa pidä hysteeriseksi akaksi opettaa.


      • häiriö??
        joko tai kirjoitti:

        Käy siellä finbelge.fi sivuilla siellä on belgi harrastajia jotka tietävät miten varsinkin malinoisia on koulutettava.
        Ja sitten kannattaa mennä koulutuksiin ja siinäkin jos on mahdollista mene sellaiseen jossa on belgejä.
        Totuus on se ettei malinois ole joka pojan tai tytön koira. Vääränlaisella koulutuksella siitä koirasta saa pelkästään ongelman ja hankalan sellaisen

        Kiitos kaikille vastanneille. Käyn tutustumassa Belgi-sivuihin.


      • Belgi-ihminen
        häiriö?? kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille. Käyn tutustumassa Belgi-sivuihin.

        Pentu on epäluuloinen. Siihen ei auta kieltäminen, sillä haukkuminen on vain oire. Epäluulo ei lähde kieltämällä minnekään. Seuraa sinua joko epävarmuudesta tai sitten tuumaa ettet pärjää ilman häntä (jolloin haukkuminenkin on epäluuloista puolustamista) ja kauhea taakka tuon ikäiselle.

        Hyvä, että olet huolissaan asiasta. Sille on tosiaan tehtävä jotain, sekä sinun että koiran kannalta.


      • kaduilla ja toreilla
        Belgi-ihminen kirjoitti:

        Pentu on epäluuloinen. Siihen ei auta kieltäminen, sillä haukkuminen on vain oire. Epäluulo ei lähde kieltämällä minnekään. Seuraa sinua joko epävarmuudesta tai sitten tuumaa ettet pärjää ilman häntä (jolloin haukkuminenkin on epäluuloista puolustamista) ja kauhea taakka tuon ikäiselle.

        Hyvä, että olet huolissaan asiasta. Sille on tosiaan tehtävä jotain, sekä sinun että koiran kannalta.

        Kävele sen kanssa metsissä, mutta myös usein kaduilla ja toreilla, ihmisvilinässä. Tottuu yllättävän nopeasti asioihin. Mutta muista, että itse et hysterisoi tilanteina. Menet vaan varmasti eteenpäin, mistään numeroa tekemättä. Älä anna koiran määräillä kavelyvauhtiasi. Älä myöskään sössötä sille liikaa. Ei koiralle pidä koko ajan sössöttää "hyvä poika", "hyvä tyttö" tms. Arka koira huomaa pian, että hysterisoimalla ei voita mitään. Se sille on opetettava. Räkyttäminen on myös pakotteilla lopetetteva. Koira saa lopulta haukkua vain kaskystä.


      • malibubitch
        kaduilla ja toreilla kirjoitti:

        Kävele sen kanssa metsissä, mutta myös usein kaduilla ja toreilla, ihmisvilinässä. Tottuu yllättävän nopeasti asioihin. Mutta muista, että itse et hysterisoi tilanteina. Menet vaan varmasti eteenpäin, mistään numeroa tekemättä. Älä anna koiran määräillä kavelyvauhtiasi. Älä myöskään sössötä sille liikaa. Ei koiralle pidä koko ajan sössöttää "hyvä poika", "hyvä tyttö" tms. Arka koira huomaa pian, että hysterisoimalla ei voita mitään. Se sille on opetettava. Räkyttäminen on myös pakotteilla lopetetteva. Koira saa lopulta haukkua vain kaskystä.

        ota yhteys koirasi kasvattajaan ja kerro ongelmastasi. jos häneltä et saa apua, laita mulle mailia: tässä näkyvä [email protected] niin koitan auttaa


    • Koira on ilmeisesti opetettu siihen ,että se saa kaikki haukkumalla.Eihän siinä ole mitään kun opetat koiran päin vastoin.Ja muistat KOIRAA EI SAA LYÖDÄ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe