Paleleminen leikkauksen jälkeen?

Wolfie76

Tervehdys!

Olin pari viikkoa sitten polvileikkauksessa. Leikkaus tehtiin selkäpuudutuksessa ja sujui aika mukavasti, eli suurempia ongelmia ei ollut. Itse asiassa ihan omatoimisesti jopa nukuin hetken (ei siis nukutettu).

Lähes välittömästi leikkauksen jälkeen minulle tuli suoranainen horkka ja kirjaimellisesti tärisin sängyssä. Samaan aikaan kun jalat tuntuivat olevan lähes tulessa, lantiosta ylöspäin olin ihan jäässä. Mistä moinen johtuu, onko kenelläkään tietoa?

Asia toki korjaantui lähes heti, kun hoitaja latasi suoraan suoneen jotain lääkettä, mutta jäin ihmettelemään ko. reaktiota. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?

6

8336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus tulee

      horkka joskus ei.

      Ekan sektion jälkeen tuli muutama tunti leikkauksen jälkeen, tikan sektion jälkeen se tuli vasta seuraavana päivänä. Nukutuksessa tehtyjen leikkauten yhteydessä en muista horkkaa tulleen.

    • mutta vaaraton

      "ongelma". Tulee varsin usein puudutuksen seurauksena. Sait petidiiniä suoneen. Sillä se saadaan menemään tehokkaasti ohi.

    • Wolfie76

      Eli mistä tuo reaktio aiheutuu? Tai siis onko kyseessä joku tahaton reaktio? Liittyykö se kipuun vai todelliseen kylmyyden tuntemukseen? Olen kuullut että samaan ongelmaan käytetään myös lämpöpeitteitä, onko lääkkeen (petidiini) käyttöön joku erityinen syy?

      Eihän se nyt suuren suuri "ongelma" ollut, mutta jäi kuitenkin kiinnostamaan. Ja apukin oli lähempänä kuin arvasinkaan...

    • nina-80

      Nimittäin mulla on joka leikkauksessa ollut aina kauhee kylmyyden tunne ja tärisen ihan kauheasti...joko ennen leikkausta tai leikkauksen jälkeen. Kaikista kylmin tulee jalkoihin ja jalat mulla alkaa täristä, sitte se leviää myös yläkroppaan osittain.

      Viime sectiossa en edes saanut mitään lääkettä vielä leikkaussalissa kun alkoi tärinä ja kylmyys tulemaan, mutta sitten kun hieman rentouduin niin se hieman helpotti. Välillä taas leikkauksen jälkeen tulee sama juttu.

      Nyt viimeksi kun olin 2kk sitte operoitavana, niin ei ollut mitään tärinää, mutta se tuli sitten heräämössä..kauhea kylmä. Kun sain lämpöpeitteen niin se alkoi pikku hiljaa helpottamaan. Ylihuomenna menen taas leikkaukseen ja varmaan alkaa taas sama tärinä ja kylmyys..voisinkin samalla kysyä hoitajilta, josko he tietävät mistä se mahtaa johtua.

      • on ollut

        mulla kans olkaleikkauksen jälkeen - pitkä nukutus ja siitä seurasi kylmä, tosiaan se bear hugger vai mikä lie auttoi. Vissiin oma lämpö jonkun verran alhaisempi leikkauksen aikana..siis siksi kylmä jälkeenpäin.

        kohta olen menossa uudelleen kans "leikkuriin" - ei kiva


    • Anonyymi

      Ihan sama tilanne ja kokemus. Hampaat kalisivat yms. Heräämössö LÄMPÖPEITTO auttoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe