Lakitietoiset, apua, kiitos!

Avioehdon ulottuvuus?

Hei!

Haluaisin selvittää avioeron sattuessa omaisuuden jakoperusteita, lähinnä nyt talon osalta. Tätä varten pyytäisin mielipiteitä kyseisessä tapauksessa:

Taloa hankittaessa on otettu yhteistä lainaa, X€. Tämän lisäksi toinen puoliso on sijoittanut talon ostoon edellisestä, täysin omassa omistuksessaan olleesta, asunto-osakkeesta saamiaan varoja, Z€. Vuosi talon oston jälkeen samainen puoliso on lisäksi sijoittanut talon laajennukseen varojaan, Y€. Kaikista laajennukseen liittyvistä kuluista on olemassa kuitit. Työkuluja ei ole, koska laajennustyö on tehty itse. Talo on merkitty molempien nimiin.

Kysymys kuuluukin, mitä tapahtuu eron sattuessa varakkaamman puolison sijoittamille varoille, Z€ Y€? Voiko niitä vähentää talosta saatavasta myyntihinnasta vai menevätkö nekin jakoon? Miten tähän sopivat fidusiaariperiaate, tai avioliittolain 92§ vastikesäännös?

Avioehdon sanamuoto ( rekisteröity maistraatissa ):

"Me allekirjoittaneet puolisot, rouvaxx ( 000000-0000 ) ja herraxx ( 000000-0000 ), määräämme täten, ettei kummallakaan meistä ole avioeron sattuessa avio-oikeutta toistemme omistamaan eikä myöhemmin saamaan omaisuuteen eikä tällaisen omaisuuden tuottoon. Tämä sopimus ei päde mikäli avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan."

9

2869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sut on petetty

      muttei jätetty. Kärsi tappiosi kuin mies/nainen, jos oli ekakerta edes lasten tähden. Jos pettäminen on jatkuvaa, voishan ajatella itsekin pettää, sopisi vaan puolison kanssa, että lasten takia voisi olla tällainen moderni suhde, missä vaan asutaan kämppiksinä saman katon alla ja muuten mennään niinkuin huvittaa, ks will&grace subilta.

      Jos et itse jaksaa kaivaa pykäliä, kaiva apua juristilta. Täällä suomi24 näkee paljon laiskaa porukkaa jotka ei osaa itse ottaa selvää mistään, eipä ihme, että hommat kusee.

      • Itsekin samaa pohtinut

        Luulen, että tämän tyyppisiä kysymyksiä on monella. Itsekin olen joskus tässä miettinyt, että jäänkö kuiville siinä tapauksessa, että mieheni kyllästyy minuun. Lähes kaikki omaisuus kotiamme lukuunottamatta on hänen, talon omistamme puoliksi. Mutta entä piharakennus, autotalli, yms...?

        Ei täällä kukaan varmaan huvikseen kysele. Lakimiehet ovat verenimijöitä ja vievät lopunkin omaisuuden, miksei voi hakea vastauksia tai mielipiteitä täältä? Siksihän nämä keskustelupalstat kai ovat? Toivottavasti jollakin on jotakin asiallista tietoa aiheesta.


      • lakimies puhelin
        Itsekin samaa pohtinut kirjoitti:

        Luulen, että tämän tyyppisiä kysymyksiä on monella. Itsekin olen joskus tässä miettinyt, että jäänkö kuiville siinä tapauksessa, että mieheni kyllästyy minuun. Lähes kaikki omaisuus kotiamme lukuunottamatta on hänen, talon omistamme puoliksi. Mutta entä piharakennus, autotalli, yms...?

        Ei täällä kukaan varmaan huvikseen kysele. Lakimiehet ovat verenimijöitä ja vievät lopunkin omaisuuden, miksei voi hakea vastauksia tai mielipiteitä täältä? Siksihän nämä keskustelupalstat kai ovat? Toivottavasti jollakin on jotakin asiallista tietoa aiheesta.

        palveluja, esim vakuutusyhtiön lakimiehet ovat hyviä.


      • vastauksia?
        Itsekin samaa pohtinut kirjoitti:

        Luulen, että tämän tyyppisiä kysymyksiä on monella. Itsekin olen joskus tässä miettinyt, että jäänkö kuiville siinä tapauksessa, että mieheni kyllästyy minuun. Lähes kaikki omaisuus kotiamme lukuunottamatta on hänen, talon omistamme puoliksi. Mutta entä piharakennus, autotalli, yms...?

        Ei täällä kukaan varmaan huvikseen kysele. Lakimiehet ovat verenimijöitä ja vievät lopunkin omaisuuden, miksei voi hakea vastauksia tai mielipiteitä täältä? Siksihän nämä keskustelupalstat kai ovat? Toivottavasti jollakin on jotakin asiallista tietoa aiheesta.

        Joopa joo. Mielenkiintoista, kun/jos käräjillä tulee esiin se, että mihin nämä tiedot perustuvat?

        Sain ne Suomi24 palstoilta!!!


      • Keskustelupalsta
        vastauksia? kirjoitti:

        Joopa joo. Mielenkiintoista, kun/jos käräjillä tulee esiin se, että mihin nämä tiedot perustuvat?

        Sain ne Suomi24 palstoilta!!!

        Ihme porukkaa täällä. Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta,ja täällä voi kysyä asioita. Ei ole pakko vastata. Tuskin näillä sivuilla jaettua "tietoa" kukaan käyttää missään lakituvassa! Tai ehkä joku niinkin tekee, mutta mitä se sitten muille kuuluu,jos toinen nolaa itsensä?
        Jos tuntuu,että on pakko keljuilla, voi mennä harrastamaan sitä vaikka nakkikioskin jonoon perjantai-iltana.


    • kysymykseesi

      ellei teillä ole avioehtoa joka muuta määrää niin puolison sijoittamat rahat menevät jakoon taloa jaettaessa. ´Jos talo on molempien nimissä ja laina siihen molempien nimissä niin ainoastaan se lainan osuus vähennetään molempien osuutta lasketaissa. Aivan sama kuka on muutoin maksanut ja miten paljon, vain lainat vähennetään.

      • Mitä järkeä?

        Kiitos vastauksesta. Noinhan se järjellä ajatellen on, mutta mikä silloin on tuon avioehdon merkitys? Paskapaperia? Jos "yhteinen" omaisuus on pääasiassa hankittu todistettavasti toisen varoilla, tai omaisuuden arvoa kasvatettu ( laajennus ), niin aika outoa, jos avioerotilanteessa avioehdosta huolimatta tehdään tulonsiirtoa suoraan varojensa ( oli niitä tai ei ) päällä istuneen hyväksi!


      • täi**
        Mitä järkeä? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Noinhan se järjellä ajatellen on, mutta mikä silloin on tuon avioehdon merkitys? Paskapaperia? Jos "yhteinen" omaisuus on pääasiassa hankittu todistettavasti toisen varoilla, tai omaisuuden arvoa kasvatettu ( laajennus ), niin aika outoa, jos avioerotilanteessa avioehdosta huolimatta tehdään tulonsiirtoa suoraan varojensa ( oli niitä tai ei ) päällä istuneen hyväksi!

        Ei avioehto ole mikään turha: se takaa että saat pitää täysimääräisesti sinun nimissä olevat rahat ja omaisuuden sekä mahdolliset osuudet kuolinpesistä. Toisella siis ei ole avio-oikeutta toisen omaisuuteen, ilman avioehtoa kaikki pistettäisiin tasan puoliksi.

        Teidän tilanteessa olet hyväuskoisesti itse toiminut nyt "väärin": jos kerran olet sijoittanut huomattavasti enemmän rahaa jo lähtötilanteessa taloon, niin miksi se on laitettu 50-50 omistukseen puolison kanssa? Siinä tilanteessahan teidän olisi pitänyt järkeillä oikeudenmukainen omistusjako.


    • varma vastaus

      Kuule. Ihan turha hakata päätä seinään pähkäälemäälä noita ite! Kysy joltain lakihemmolta niin ei tarrte katua. Vaikka se oikeusapu.net tai joku... Toi on tyyristä arvaaluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe