Törkeä "asiakas"...

R niin kuin vittuile?

Kävipä tänään aasiakas joka ei vain mielestä poistu. Hän saapui paikalle noin 21.20 jolloin minä siellä viimisiä siivouksia suoritin, olinpa kumihanskat kädessä ja pesin lattiaa kahvipisteen edestä.

Hän karjaisi jo ovelta: "eikö jumalauta täällä saa palvelua? Oletsä siivooja vai myyjä?" Minä tähän vastasin että meillä ei (valitettavasti!) siivoojia käy joten sekin homma on minun. Kesti varmaan sen 3 sekuntia kävellä tiskin taakse ja herra sai ostettua röökiaskinsa.

Lähdin sitten jatkamaan siivoamista ja herra jäi pelikoneelle. Kuulinpa siinä sitten: "oletpas surkea luuseri, toivottavasti ainakaan minun tyttäreni ei eksy tähän puljuun töihin" sekä että hän aikoo ilmoittaa eteenpäin että "sai asiatonta palvelua kun myyjäkin käytti jotain kumihanskoja".

Siinä vaiheessa alkoi pinna olla melko tiukalla, totesin että ehkäpä herran olisi parempi jatkossa asioida jossain muualla kun meillä asiointi on niin järkyttävää. Vastaukseksi sain puhinaa ja murinaa, ja tottakai tän klassikon: "hankin sulle vielä kuule nenäkäs tyttö potkut!"

Voi jestas kun pelottaa! Ihanko todella on olemassa ihmisiä jotka kuvittelevat että minä saan potkut koska he ovat aaseja???

53

6687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihaa

      Kyllä moni uskoo, että on niin tärkeä ihminen, ettei tarvitse kuin sormia napsauttaa ja "huono" palvelija saa potkut. Annetaan heidän elää omassa pienessä kuplassaan .. kyllä se jonain päivänä paukahtaa puhki ja kovaa :)

    • kaltoin kohdeltu

      Turha syyttää asiakasta.
      Itse varmaan olit naama norsunveellä, kun näit että asiakas on ovella..
      Törkeä tosiaan,,,Kehtasi tulla niin myöhään ja häiritsi vielä arvon kassaneidin siivousta. tuskinpa edes tervehdit asiakasta. Ja kumihanskatkin vielä! kyllä sitä nyt vähemmästäkin pitäisi lempata pihalle. Hyi häpeä.
      Sanoitko edes kiitos ja näkemiin? Epäilen...

      • olet sinä

        Ihan.....en usko tuota.
        Jotenkin niin keksittyä.


      • asiakaspalvelija

        Oletkohan mahtanut itse olla asiakaspalvelutyössä? Epäilen. Jos olisit niin etpä täällä olisi moisia ääliömäisyyksiä kirjoittelemassa.

        Asiakaspalvelijoiden EI tarvitse nuoleskella asiakkaiden persettä, sillä sekä asiakas että asiakaspalvelija ovat molemmat samanarvoisia ihmisiä. Mikäli asiakas siis haukkuu myyjää luuseriksi niin myyjällä on täysi oikeus tuntea olonsa vittuuntuneeksi ja (tietysti kohteliaasti vittuillen) toivottaa asiakas tervemenneeksi johonkin muuhun kauppaan. Totta kai pitäisi terveen järjen jo sanoa että ei kassamyyjille mennä laukomaan ihan mitä lystää koska hekin ovat ihmisiä joilla on tunteet. Kaiken lisäksi he voivat pidättäytyä palvelemasta asiakasta mikäli tämä heittäytyy liian törkeäksi.


      • Aristokraattinen
        asiakaspalvelija kirjoitti:

        Oletkohan mahtanut itse olla asiakaspalvelutyössä? Epäilen. Jos olisit niin etpä täällä olisi moisia ääliömäisyyksiä kirjoittelemassa.

        Asiakaspalvelijoiden EI tarvitse nuoleskella asiakkaiden persettä, sillä sekä asiakas että asiakaspalvelija ovat molemmat samanarvoisia ihmisiä. Mikäli asiakas siis haukkuu myyjää luuseriksi niin myyjällä on täysi oikeus tuntea olonsa vittuuntuneeksi ja (tietysti kohteliaasti vittuillen) toivottaa asiakas tervemenneeksi johonkin muuhun kauppaan. Totta kai pitäisi terveen järjen jo sanoa että ei kassamyyjille mennä laukomaan ihan mitä lystää koska hekin ovat ihmisiä joilla on tunteet. Kaiken lisäksi he voivat pidättäytyä palvelemasta asiakasta mikäli tämä heittäytyy liian törkeäksi.

        "Asiakaspalvelijoiden EI tarvitse nuoleskella asiakkaiden persettä, sillä sekä asiakas että asiakaspalvelija ovat molemmat samanarvoisia ihmisiä. Mikäli asiakas siis haukkuu myyjää luuseriksi niin myyjällä on täysi oikeus tuntea olonsa vittuuntuneeksi ja (tietysti kohteliaasti vittuillen) toivottaa asiakas tervemenneeksi johonkin muuhun kauppaan."

        Sinulla asiakaspalvelijana ei ole MITÄÄN oikeutta päättää siitä, että häädetäänkö asiakas ulos vai ei. Sen päättää paikan johtaja. Saat palkaa ja on kestettävä tuollaiset tapaukset. Ja se, että sanot että ihmiset ovat samanarvoisia, herää jo! Todellisessa maailmassa ihmiset eivät koskaan ole ollut samanarvoisia, raha ja valta yleensä määrää, kuka on missäkin. Sinä jos olet asiakaspalvelija ja saat siitä palkaa, niin kyllä sinun pitää vaikka asiakkaan persettä nuolla kunhan kauppa käy (kuvainnolisesti siis, ei konkreettisesti)! Jos ei tyydytä, niin saat pian potkut. Mukava aina tuollaisia itsepäisiä asiakaspalvelijoita tahallaan kiusata ja asettaa ne maanpäälle.


    • Toinen R niinkuin vittuile.

      Tuleehan niitä. Ei auta kuin ajatella että onpa rassulla ollut huono päivä, mutta huomenaamulla taas herää ihmisenä ja jos muistaa mitä sanoi,toivoo ettei olisi sanonut. Asiakaspalveluihmisen niskaan kun kaatuu myös psykologin ja sielunhoitajan hommat, valitettavan usein. Juuri noista sen näkee. Kun pitää päteä siivoavalle koko päinä jaloillaan olleelle iltaväsyneelle palveluhenkilöstölle, ei omassa elämässä mene hyvin. Eikö ole ketään muuta jolle isotella?

      Joutuu kyllä miettimään kuinka monelle ihmiselle on tuonut helpotusta suostumalla olemaan likasanko tuollaiselle käytökselle. EI se nyt ihan ylevin ajatus ole, mutta helpottaa sitä vitutusta joka itselle jää. Ettei se purkaudu siihen seuraavaan asiakkaaseen.

      Nimimerkillä sitkeästi alalla, parissakymmenessä vuodessa oppii kikan jos toisenkin.

      • aasiakaspalvelija

        Asiakaspalvelija on nimenomaan asiakaspalvelija, ei sylkykuppi. Mitä mieltä olette, onko rahaton pummi asikas??? Kerron myöhemmin lisää.


    • näihin tosiaan välillä törm...

      Törkeä tyyppi kuvailusi perusteella, ei tuollaista pidä kenenkään sietää! Luulen tietäväni mistä työpaikasta puhut (ketju siis)ja voin kyllä siellä työskennelleenä todeta, että rahat saat ansaittua paljon paljon helpomminkin. Sellainen riistofirma nääs. Hommaa piisaa enemmän kuin ehtii, lisät kehnot ja asiakaskunta osaltaan vähintäänkin "haasteellista".

    • asiakas joka vaatii palvelua!

      Myönnettäköön että asiakas oli todella tökerö ja moukka.

      Mutta sinun tehtäväsi asiakaspalvelijana on sietää tuo ja vieläpä pyrkiä siihen että ko. asiakas lähtee liikkeestä tyytyväisenä, ja vast edeskin tuo rahansa sinne teidän liikkeeseen, ja kertoo mahdollisesti vielä tuttavilleenkin miten hyvän palvelun sai.

      Haastetta kerrassaan, siksipä myyjän työstä pitäisikin mielestäni maksaa parempi palkka, siinä kun vaaditaan todella hyviä asiakaspalvelutaitoja.

    • Kauppias itse

      Meillä asiakas on kuningas, jota palvellaan loppuun asti. Asiakkaan ei tarvitse olla mikään aurinkoinen, onhan kaikilla erilaisia päiviä. Asiallinen käytös on oltava.

      Mutta: jos minun putiikissani asiakas alkaa VITTUILEMAAN myyjille ja huutamaan esim. pomoa paikalle, heittää tämä pomo "asiakkaan" niska-perse -otteella hevon vittuun. Meidänkään firmalle ei jonkun yksityisasiakkaan pikku roposet ole niin korvaamattomia, että myisimme heille vittuilunkuuntelupalvelua.

      • asiakas...

        Kielenkäyttösi kertoi paljon kauppasi laadusta.
        En moiseen kauppaan jalallani astuisi...
        Pidä roposesi.
        Sanavarastoosi ei mahdu kuin VITTU.


      • Moukan tunnistaja
        asiakas... kirjoitti:

        Kielenkäyttösi kertoi paljon kauppasi laadusta.
        En moiseen kauppaan jalallani astuisi...
        Pidä roposesi.
        Sanavarastoosi ei mahdu kuin VITTU.

        Tunnistan moukan kielenkäytöstä... tuon kauppiaan lafkaan en minäkään roposiani kanna. Mokomakin puotipuksu.


      • Kauppias itse
        Moukan tunnistaja kirjoitti:

        Tunnistan moukan kielenkäytöstä... tuon kauppiaan lafkaan en minäkään roposiani kanna. Mokomakin puotipuksu.

        Hienoa, juuri tätä ajoinkin takaa. Asiattomasti käyttäytyvillä ei ole asiaa kauppaamme. Ei asiattomasti voi käyttäytyä ravintolassakaan, siellä asiasta huolen pitävät portsarit.

        Onneksi teidän kaltaisillanne ei ole taloudellista vaikutusvaltaa ollenkaan, joten jatkamme vastedeskin normaalisti käyttäytyvän majoriteetin palvelemista iloisella mielellä!


      • hoi!
        Kauppias itse kirjoitti:

        Hienoa, juuri tätä ajoinkin takaa. Asiattomasti käyttäytyvillä ei ole asiaa kauppaamme. Ei asiattomasti voi käyttäytyä ravintolassakaan, siellä asiasta huolen pitävät portsarit.

        Onneksi teidän kaltaisillanne ei ole taloudellista vaikutusvaltaa ollenkaan, joten jatkamme vastedeskin normaalisti käyttäytyvän majoriteetin palvelemista iloisella mielellä!

        Ja miten tässä nyt käyttäydyttiin asiattomasti?
        Kauppias ei osaa kuin Vittua haastella ja se kertoo myös sen miten tuollainen kauppias suhtautuu kassaneiteihin...Ei anna paskankaan arvostusta..
        Häpeä! Kyllä se heijastuu myös kassaneitien käytökseen.
        Ja kauppiaat ovat häikäilemättömän rahanahneita.
        Vähennetään vaan porukkaa niin että kassaneiti hoitelee postin ja siivoukset omien töidensä lisäksi. Ei mikään ihme, että asiakas käyttäytyy törkeästi kun kassa juoksentelee kauppiaan hölmöyden vuoksi kuin päätön kana..


      • Kauppias itse
        hoi! kirjoitti:

        Ja miten tässä nyt käyttäydyttiin asiattomasti?
        Kauppias ei osaa kuin Vittua haastella ja se kertoo myös sen miten tuollainen kauppias suhtautuu kassaneiteihin...Ei anna paskankaan arvostusta..
        Häpeä! Kyllä se heijastuu myös kassaneitien käytökseen.
        Ja kauppiaat ovat häikäilemättömän rahanahneita.
        Vähennetään vaan porukkaa niin että kassaneiti hoitelee postin ja siivoukset omien töidensä lisäksi. Ei mikään ihme, että asiakas käyttäytyy törkeästi kun kassa juoksentelee kauppiaan hölmöyden vuoksi kuin päätön kana..

        Tässä olen nyt muutaman viestin ajan esittänyt täysin päinvastaista kantaa, mistä nyt minua syytät.

        Nimenoman se vitun haistattelu EI KUULU ASIALLISEEN KÄYTÖKSEEN, joten sitä on aivan turha tulla meidän kassahenkilöille huutamaan, seison takuulla heidän puolellaan. Heitä kohtaan törkeästi käyttäytyvä asiakas saa porttikiellon, ei niin, että kassahenkilön pitäisi vielä pyydellä tällaiselta anteeksi. Asiakaspalveluihmisten on saatava tehdä työnsä hyvissä olosuhteissa, eikä häiriköiden temmellyskentällä.


      • sinä..
        Kauppias itse kirjoitti:

        Tässä olen nyt muutaman viestin ajan esittänyt täysin päinvastaista kantaa, mistä nyt minua syytät.

        Nimenoman se vitun haistattelu EI KUULU ASIALLISEEN KÄYTÖKSEEN, joten sitä on aivan turha tulla meidän kassahenkilöille huutamaan, seison takuulla heidän puolellaan. Heitä kohtaan törkeästi käyttäytyvä asiakas saa porttikiellon, ei niin, että kassahenkilön pitäisi vielä pyydellä tällaiselta anteeksi. Asiakaspalveluihmisten on saatava tehdä työnsä hyvissä olosuhteissa, eikä häiriköiden temmellyskentällä.

        alennut samalle tasolle huonosti käyttäytyvän asiakkaan kanssa v-jutuillasi...
        "Heitän hevon vittuun",,,
        Ei kuulosta asialliselta sekään:DD
        Ammattitaitoinen kauppias pitää malttinsa ja kielensä kurissa, on asiakas miten sivistymätön tahansa...
        Siksipä en ropojani puljuusi tuo.
        Et ole oikea kauppias.


      • Se toinen R niinkuin vittuile.
        sinä.. kirjoitti:

        alennut samalle tasolle huonosti käyttäytyvän asiakkaan kanssa v-jutuillasi...
        "Heitän hevon vittuun",,,
        Ei kuulosta asialliselta sekään:DD
        Ammattitaitoinen kauppias pitää malttinsa ja kielensä kurissa, on asiakas miten sivistymätön tahansa...
        Siksipä en ropojani puljuusi tuo.
        Et ole oikea kauppias.

        "et oel oieka kauppias", mikäli ilmoittaa seisovansa henkilöstönsä puolella eikä edellytä vittuilun kuuntelemista ja herjaamisen sietämistä heiltäkään, vaan edellyttää asiallista käytöstä myös asiakkailta.

        Jep. Jos nöyristelyä tahdot, muita kertoa se etukäteen asioidessasi. Ei tule sitten yllätyksenä nämä tilanteet.

        Meillä meinaan taas eilen sai yksi tyttä niskaansa sellaisen paskaryöpyn ettei ole tosikaan, asiasta johon hänellä ei ollut mitään vaikutusta. Yritti selittää ja pahoitella, mutta ei saanut huudolta sanaakaan väliin. Ymmärrettävästi järkyttyi hiukan.


      • Merkonomi
        Kauppias itse kirjoitti:

        Tässä olen nyt muutaman viestin ajan esittänyt täysin päinvastaista kantaa, mistä nyt minua syytät.

        Nimenoman se vitun haistattelu EI KUULU ASIALLISEEN KÄYTÖKSEEN, joten sitä on aivan turha tulla meidän kassahenkilöille huutamaan, seison takuulla heidän puolellaan. Heitä kohtaan törkeästi käyttäytyvä asiakas saa porttikiellon, ei niin, että kassahenkilön pitäisi vielä pyydellä tällaiselta anteeksi. Asiakaspalveluihmisten on saatava tehdä työnsä hyvissä olosuhteissa, eikä häiriköiden temmellyskentällä.

        Sinusta huomaa sen että et ole saanut liikealan edes peruskoulutusta. Tai sitten,jos olet esim. merkantti tai merkonomi, ei ainakaan koulutus ole mennyt kaaliin perille.

        Hyvän asiakaspalvelun perussääntö on, että asiakas, vaikka kuinka hankala, ja v-mäinen, palvelllaan alusta loppuun hyvin.

        Jos et näin tee etkä tätä osaa, sinun ei pitäisi oll kauppiaana ollenkaan.

        Myös sana, jota käytät "kauppias", vanhahtava, sana, paljastaa sinut. Taidat olla näitä 70-luvun kasvatteja, jotka eivät osaa nykymaailman käyttäytymissääntöjä eikä EU-ajan asiakaspalvelua?

        Suosittelisin sinulle joko asiakaspalvelun perusasioiden opettelemista,tai sitten alanvaihtoa vaikka paskakuskiksi, siinä ei tarvitse ihan niin pajoa asiakkaita palvella (vaikka palvelutyö on sekin tietyssä määrin)


      • ymmärrys hoi..
        Se toinen R niinkuin vittuile. kirjoitti:

        "et oel oieka kauppias", mikäli ilmoittaa seisovansa henkilöstönsä puolella eikä edellytä vittuilun kuuntelemista ja herjaamisen sietämistä heiltäkään, vaan edellyttää asiallista käytöstä myös asiakkailta.

        Jep. Jos nöyristelyä tahdot, muita kertoa se etukäteen asioidessasi. Ei tule sitten yllätyksenä nämä tilanteet.

        Meillä meinaan taas eilen sai yksi tyttä niskaansa sellaisen paskaryöpyn ettei ole tosikaan, asiasta johon hänellä ei ollut mitään vaikutusta. Yritti selittää ja pahoitella, mutta ei saanut huudolta sanaakaan väliin. Ymmärrettävästi järkyttyi hiukan.

        Tottakai kauppias puuttuu peliin, mutta Asiallisesti käyttäytymällä, ei menemällä mukaan asiakkaan V-meininkiin.
        Niin tekee ammattinsa osaava kauppias.

        Vieläkin naurattaa..."heittää hevon vittuun" Heh.
        Tosi sivistynyt ihminen tämä puotipuksu;D

        En tahdo noyristelyä, vaan ripeän ja iloisen palvelun, että pääsen nopeasti ja hyvillä mielin ulos kaupasta.


      • edelleen sama
        ymmärrys hoi.. kirjoitti:

        Tottakai kauppias puuttuu peliin, mutta Asiallisesti käyttäytymällä, ei menemällä mukaan asiakkaan V-meininkiin.
        Niin tekee ammattinsa osaava kauppias.

        Vieläkin naurattaa..."heittää hevon vittuun" Heh.
        Tosi sivistynyt ihminen tämä puotipuksu;D

        En tahdo noyristelyä, vaan ripeän ja iloisen palvelun, että pääsen nopeasti ja hyvillä mielin ulos kaupasta.

        Et varmaankaan luullut että kauppias asiakasta poistaessaan käyttää moista kieltä tai käyttätyy huonosti? Täällä kirjoittaessa ja omalle henkilökunnalle puhuessa on kielenkäyttö tottakai erilaista kuin asiakkaalle suoraan, olkoon sitten idiootti. Minäkin voin kutsua sitä meidän tyttöä haukkunutta asiakasta täydeksi taulapääksi, mutta en minä sitä asiakkaalle sanoisi :D :D

        Kauppiaan käytöstä täällä käytetyn ilmaisun perusteella et pysty arvioimaan, saatikak sitten hänen sivistystasoaan. Lakkaa siis käyttämästä tuota argumenttia. Ethän todella usko että pystyt kertomaan mitään ihmisestä sillä perusteella mitä termiä hän typerästä asiakkaasta tai häneen littyvästä poistotoimenpiteestä käyttää keskustelupalstalla? Jestas tuota röyhkeyttä.


      • Kauppias itse
        sinä.. kirjoitti:

        alennut samalle tasolle huonosti käyttäytyvän asiakkaan kanssa v-jutuillasi...
        "Heitän hevon vittuun",,,
        Ei kuulosta asialliselta sekään:DD
        Ammattitaitoinen kauppias pitää malttinsa ja kielensä kurissa, on asiakas miten sivistymätön tahansa...
        Siksipä en ropojani puljuusi tuo.
        Et ole oikea kauppias.

        Saatatpa tuoda jatkuvasti, mistäs tiedät :)


      • Kauppias itse
        ymmärrys hoi.. kirjoitti:

        Tottakai kauppias puuttuu peliin, mutta Asiallisesti käyttäytymällä, ei menemällä mukaan asiakkaan V-meininkiin.
        Niin tekee ammattinsa osaava kauppias.

        Vieläkin naurattaa..."heittää hevon vittuun" Heh.
        Tosi sivistynyt ihminen tämä puotipuksu;D

        En tahdo noyristelyä, vaan ripeän ja iloisen palvelun, että pääsen nopeasti ja hyvillä mielin ulos kaupasta.

        Meiltä se "hevonvittu" löytyy kaupan edesta. Terveisin toimitusjohtaja, liikevaihto 7 miljoonaa.


      • Kauppias itse
        Merkonomi kirjoitti:

        Sinusta huomaa sen että et ole saanut liikealan edes peruskoulutusta. Tai sitten,jos olet esim. merkantti tai merkonomi, ei ainakaan koulutus ole mennyt kaaliin perille.

        Hyvän asiakaspalvelun perussääntö on, että asiakas, vaikka kuinka hankala, ja v-mäinen, palvelllaan alusta loppuun hyvin.

        Jos et näin tee etkä tätä osaa, sinun ei pitäisi oll kauppiaana ollenkaan.

        Myös sana, jota käytät "kauppias", vanhahtava, sana, paljastaa sinut. Taidat olla näitä 70-luvun kasvatteja, jotka eivät osaa nykymaailman käyttäytymissääntöjä eikä EU-ajan asiakaspalvelua?

        Suosittelisin sinulle joko asiakaspalvelun perusasioiden opettelemista,tai sitten alanvaihtoa vaikka paskakuskiksi, siinä ei tarvitse ihan niin pajoa asiakkaita palvella (vaikka palvelutyö on sekin tietyssä määrin)

        Koulutus on KTM, 70-luvulla en käynyt kuin syntymässä.

        Kait minä vain nautin idioottien kyykyttämisestä. Turha nöyristellä yhtään, jollei se tuota mitään. Asiakkuudet kannattaa arvottaa, ja panostaa niihin 20 prosenttiin, jotka tuovat 80% liikevaihdosta. Karua, mutta erittäin totta.

        Kaikkia segmenttejä ei todellakaan edes haluta asiakkaiksi, tämän tietää jokainen talousasioita suuremmalla skaalalla hoitava.


      • Merkonomi
        Kauppias itse kirjoitti:

        Koulutus on KTM, 70-luvulla en käynyt kuin syntymässä.

        Kait minä vain nautin idioottien kyykyttämisestä. Turha nöyristellä yhtään, jollei se tuota mitään. Asiakkuudet kannattaa arvottaa, ja panostaa niihin 20 prosenttiin, jotka tuovat 80% liikevaihdosta. Karua, mutta erittäin totta.

        Kaikkia segmenttejä ei todellakaan edes haluta asiakkaiksi, tämän tietää jokainen talousasioita suuremmalla skaalalla hoitava.

        Huomaa että sinulta puuttuu perustaidot joita menestyksekkäässä liikkeenharjoittamisessa tarvitaan.

        Rahan tuo siis jokainen asiakas joka yrityksestäsi ostaa. Lasket tosi pahasti väärin, jos luulet,että vain ns. tärkeät asiakkaat tuovat sen rahan, ja muilla voi haistatella v:tä. Et ole ottanut tässä huomioon muuta kuin hyvin lyhytnäköisesti hetkellisesti sisään tulevan liikevaihdon ja voiton.

        Et huomoi sitä kuinka sana kulkee törkeästä käytöksestä ja kyseenalainen maine kasvaa. Asiakkailla on yllättävän pitkä muisti, ja sana kulkee hyvin! Menetettyä imagoa on TODELLA vaikea saada takaisin. Itse olen ollut yksityisyrittäjänä 7 vuotta, ja hyvin on mennyt, nyt jo voitollisesti. Ohjenuora on se, että ns. vaikea asiakas onkin HAASTE,josta täytyy selvitä. eli jättää se v-mäinen asiakaskin tyytyväiseksi. Se ei ole aina helppoa, mutta tuottaa pitemmän päälle paremman tuloksen kun sinun "kyykyttämisesi", joka kuvaa lyhytnäköisyyttä, kärsimättömyyttä, kehittymättömyyttä, ja omille mieliteoille periksi antamista. Sen pystyy itse toteamaan siinä ,miten paljon enemmän jää viivan alle ;)

        Minulla ei tulisi mieleenikään ottaa noin ylimielistä asennetta liikkeenharjoittajana kuin sinulla, siksipä liikkeeni onkin niin hyvin menestynyt. Se että on nöyrä asiakkaiden edessä, on ihan ensimmäinen asia, joka yrittäjän tulee mieltää ja painaa kaaliinsa, jos liikkeen perustaa. Ps. en ole "kauppias", tuo sana kuuluu muinaisjäämistöön ;)


      • ..............................
        Merkonomi kirjoitti:

        Huomaa että sinulta puuttuu perustaidot joita menestyksekkäässä liikkeenharjoittamisessa tarvitaan.

        Rahan tuo siis jokainen asiakas joka yrityksestäsi ostaa. Lasket tosi pahasti väärin, jos luulet,että vain ns. tärkeät asiakkaat tuovat sen rahan, ja muilla voi haistatella v:tä. Et ole ottanut tässä huomioon muuta kuin hyvin lyhytnäköisesti hetkellisesti sisään tulevan liikevaihdon ja voiton.

        Et huomoi sitä kuinka sana kulkee törkeästä käytöksestä ja kyseenalainen maine kasvaa. Asiakkailla on yllättävän pitkä muisti, ja sana kulkee hyvin! Menetettyä imagoa on TODELLA vaikea saada takaisin. Itse olen ollut yksityisyrittäjänä 7 vuotta, ja hyvin on mennyt, nyt jo voitollisesti. Ohjenuora on se, että ns. vaikea asiakas onkin HAASTE,josta täytyy selvitä. eli jättää se v-mäinen asiakaskin tyytyväiseksi. Se ei ole aina helppoa, mutta tuottaa pitemmän päälle paremman tuloksen kun sinun "kyykyttämisesi", joka kuvaa lyhytnäköisyyttä, kärsimättömyyttä, kehittymättömyyttä, ja omille mieliteoille periksi antamista. Sen pystyy itse toteamaan siinä ,miten paljon enemmän jää viivan alle ;)

        Minulla ei tulisi mieleenikään ottaa noin ylimielistä asennetta liikkeenharjoittajana kuin sinulla, siksipä liikkeeni onkin niin hyvin menestynyt. Se että on nöyrä asiakkaiden edessä, on ihan ensimmäinen asia, joka yrittäjän tulee mieltää ja painaa kaaliinsa, jos liikkeen perustaa. Ps. en ole "kauppias", tuo sana kuuluu muinaisjäämistöön ;)

        Taidatkin olla muita parempi, jos olet ihan merkonomi! Hui, miten pelottaa! Sivistymättömän ihmisen on ilmeisesti tuotava esiin koulutuksensa päteäkseen. Kyllä minullakin koulutus on mutta jääköön se omaan tietooni.


      • räkänauru
        Kauppias itse kirjoitti:

        Meiltä se "hevonvittu" löytyy kaupan edesta. Terveisin toimitusjohtaja, liikevaihto 7 miljoonaa.

        Hevonvitusta löytyy sun miljoonat;D
        Kauppias ei roiku palstoilla aamusta iltaan "kyykyttämäsä" ihmisiä.
        Kyllä mä tunnen seitsemän miljoonan kauppiaita ja toimitusjohtajia ja niillä on ihan muut huvit:DDDD


      • Varakas

        Sinä nuolet vaikka persvakoni, köyhä!


      • Kauppias (KTM)
        Merkonomi kirjoitti:

        Huomaa että sinulta puuttuu perustaidot joita menestyksekkäässä liikkeenharjoittamisessa tarvitaan.

        Rahan tuo siis jokainen asiakas joka yrityksestäsi ostaa. Lasket tosi pahasti väärin, jos luulet,että vain ns. tärkeät asiakkaat tuovat sen rahan, ja muilla voi haistatella v:tä. Et ole ottanut tässä huomioon muuta kuin hyvin lyhytnäköisesti hetkellisesti sisään tulevan liikevaihdon ja voiton.

        Et huomoi sitä kuinka sana kulkee törkeästä käytöksestä ja kyseenalainen maine kasvaa. Asiakkailla on yllättävän pitkä muisti, ja sana kulkee hyvin! Menetettyä imagoa on TODELLA vaikea saada takaisin. Itse olen ollut yksityisyrittäjänä 7 vuotta, ja hyvin on mennyt, nyt jo voitollisesti. Ohjenuora on se, että ns. vaikea asiakas onkin HAASTE,josta täytyy selvitä. eli jättää se v-mäinen asiakaskin tyytyväiseksi. Se ei ole aina helppoa, mutta tuottaa pitemmän päälle paremman tuloksen kun sinun "kyykyttämisesi", joka kuvaa lyhytnäköisyyttä, kärsimättömyyttä, kehittymättömyyttä, ja omille mieliteoille periksi antamista. Sen pystyy itse toteamaan siinä ,miten paljon enemmän jää viivan alle ;)

        Minulla ei tulisi mieleenikään ottaa noin ylimielistä asennetta liikkeenharjoittajana kuin sinulla, siksipä liikkeeni onkin niin hyvin menestynyt. Se että on nöyrä asiakkaiden edessä, on ihan ensimmäinen asia, joka yrittäjän tulee mieltää ja painaa kaaliinsa, jos liikkeen perustaa. Ps. en ole "kauppias", tuo sana kuuluu muinaisjäämistöön ;)

        Anteeksi vain, mutta sinä olet merkonomi. Selität kyllä asian tasan, kuten alemman tason oppikirjoissa on annettu ymmärtää jo parisen vuosikymmentä.

        Tiedoksesi vain, esimerkiksi monet jättimäiset yritykset eivät todellakaan panosta asiakaspalveluunsa (vai miksi luulet, että esim. matkapuhelinoperaattoreille saa jonottaa törkeästi?) yhtään enempää, kuin on tuottavuuden rajoissa järkevää. Yrityksen tehtävä numero yksi on tuottaa omistajilleen voittoa. Jos tuotto ei lisäänny edes epäsuorasti kasvattamalla asiakaspalvelun kapasiteettia, sitä ei todellakaan kasvateta! Tässä on hieman 2005 -> taloustietoa sinulle.


      • että minä
        räkänauru kirjoitti:

        Hevonvitusta löytyy sun miljoonat;D
        Kauppias ei roiku palstoilla aamusta iltaan "kyykyttämäsä" ihmisiä.
        Kyllä mä tunnen seitsemän miljoonan kauppiaita ja toimitusjohtajia ja niillä on ihan muut huvit:DDDD

        tunnen myös monen monta yritysjohtajaa jotka todella tykkäävät palstoilla käydä. Kuvitteletko sinä ihan tosissasi että täällä käyvät vain tietyn ammatin tai tuloluokan ihmiset? Meitä on täällä ihan joka junasta ja asemalta!

        Ihmisisä ne meinaan on pomotkin, ellet tiennyt.


      • rahvaan
        Varakas kirjoitti:

        Sinä nuolet vaikka persvakoni, köyhä!

        suomi24 palstalle on eksynyt varakas, merkonoomi ja ktm. luulin että noin fiksut ja menestyneet kirjoittelevat vain kauppalehden ja the economistin keskusteluihin.


      • palveluhenkilöt

        eivät todellakaan ole palkattu sylkykupeiksi ja haukkumista varten
        Asiat, myös ne negatiiviset , normaali ihminen pystyy hoitamaan asiallisesti ilman huutoa ja haukkumista. mutta epänormaalit ei tätä ymmärrä joten käyttäytyvät törkeästi mutta jätettäköön heidät sille arvolle mikä heille kuuluu ja ei kun naamaa perushymyyn ja joustoa polviin ja ei oteta henkilökohtaisesti. ongelma on asiakkaan oma , ei palveluammatissa olevan.


      • Asiakas.
        Kauppias itse kirjoitti:

        Saatatpa tuoda jatkuvasti, mistäs tiedät :)

        Luuletko olevasi jotain, kun pyörit veloissasi tyhjänpäiväisessä puljussasi.


      • asiakaspalvelija
        Merkonomi kirjoitti:

        Huomaa että sinulta puuttuu perustaidot joita menestyksekkäässä liikkeenharjoittamisessa tarvitaan.

        Rahan tuo siis jokainen asiakas joka yrityksestäsi ostaa. Lasket tosi pahasti väärin, jos luulet,että vain ns. tärkeät asiakkaat tuovat sen rahan, ja muilla voi haistatella v:tä. Et ole ottanut tässä huomioon muuta kuin hyvin lyhytnäköisesti hetkellisesti sisään tulevan liikevaihdon ja voiton.

        Et huomoi sitä kuinka sana kulkee törkeästä käytöksestä ja kyseenalainen maine kasvaa. Asiakkailla on yllättävän pitkä muisti, ja sana kulkee hyvin! Menetettyä imagoa on TODELLA vaikea saada takaisin. Itse olen ollut yksityisyrittäjänä 7 vuotta, ja hyvin on mennyt, nyt jo voitollisesti. Ohjenuora on se, että ns. vaikea asiakas onkin HAASTE,josta täytyy selvitä. eli jättää se v-mäinen asiakaskin tyytyväiseksi. Se ei ole aina helppoa, mutta tuottaa pitemmän päälle paremman tuloksen kun sinun "kyykyttämisesi", joka kuvaa lyhytnäköisyyttä, kärsimättömyyttä, kehittymättömyyttä, ja omille mieliteoille periksi antamista. Sen pystyy itse toteamaan siinä ,miten paljon enemmän jää viivan alle ;)

        Minulla ei tulisi mieleenikään ottaa noin ylimielistä asennetta liikkeenharjoittajana kuin sinulla, siksipä liikkeeni onkin niin hyvin menestynyt. Se että on nöyrä asiakkaiden edessä, on ihan ensimmäinen asia, joka yrittäjän tulee mieltää ja painaa kaaliinsa, jos liikkeen perustaa. Ps. en ole "kauppias", tuo sana kuuluu muinaisjäämistöön ;)

        "Itse olen ollut yksityisyrittäjänä 7 vuotta, ja hyvin on mennyt, nyt jo voitollisesti."

        ei kuulosta miltään riemuvoitolta tuo sinun yrittäjänurasi. Ehkä asiakkaiden aukkojen nuolemisesta ei maksetakaan ihan niin hyvin kuin voisi luulla.


      • aspana
        Merkonomi kirjoitti:

        Sinusta huomaa sen että et ole saanut liikealan edes peruskoulutusta. Tai sitten,jos olet esim. merkantti tai merkonomi, ei ainakaan koulutus ole mennyt kaaliin perille.

        Hyvän asiakaspalvelun perussääntö on, että asiakas, vaikka kuinka hankala, ja v-mäinen, palvelllaan alusta loppuun hyvin.

        Jos et näin tee etkä tätä osaa, sinun ei pitäisi oll kauppiaana ollenkaan.

        Myös sana, jota käytät "kauppias", vanhahtava, sana, paljastaa sinut. Taidat olla näitä 70-luvun kasvatteja, jotka eivät osaa nykymaailman käyttäytymissääntöjä eikä EU-ajan asiakaspalvelua?

        Suosittelisin sinulle joko asiakaspalvelun perusasioiden opettelemista,tai sitten alanvaihtoa vaikka paskakuskiksi, siinä ei tarvitse ihan niin pajoa asiakkaita palvella (vaikka palvelutyö on sekin tietyssä määrin)

        Kirkuen pyrkisin töihin tuollaisen kauppiaan palvelukseen!
        Ja miksi? No siksi tietysti, että hän vaikuttaa sellaiselta työnantajalta, jonka tukeen työntekijät voivat luottaa. Ei ole todellakaan nykyajan trendi, että törkeästi käyttäytyviä ihmisiä pitäisi hyvitellä ja lipoa viimeiseen asti. Kalliiksi sekin lopulta käy, ja hyötysuhde vaillinaiseksi.
        Kohta tulee täyteen 20 v. aspana, mutta niin paljon en työpaikan menetystä pelkää, että alkaisin typeryyksiä kuuntelemaan asiakkaalta. Jos sellaista alkaa kuulua liian kanssa, lähden nostelemaan tilanteesta, ja asiakas saa selvitä itse. Myymälästä löytyy aina liuta muita apua tarvitsevia, jotka osaavat käyttäytyä ihmisen lailla.


    • Tee työsi

      Siivous kuuluu tehdä sulkemisajan jälkeen. Sinulla oli kiire makaamaan.

      • ..................

        Mistä voit tietää, miten aloittajan työpaikalla on ohjeistettu siivoamisen ajankohta. Monessa paikassa liike sulkeutuu samaan aikaan kuin siivouksen pitää olla valmis. Eli asiakaspalvelua loppuun asti ja venymistä joka suuntaan.


      • R niin kuin vittuile?

        Sulkemisen jälkeen työaikaa on tasan 15 min. joka käytetään ihan muihin asioihin kun siivoamiseen. Joten todellakin se siivous on suoritettava ennen sulkemista. Ilmeisestikään et ole kyseistä hommaa tehnyt kun noinkin "asiantuntevasti" kommentoit..


      • ärräläiseltä
        R niin kuin vittuile? kirjoitti:

        Sulkemisen jälkeen työaikaa on tasan 15 min. joka käytetään ihan muihin asioihin kun siivoamiseen. Joten todellakin se siivous on suoritettava ennen sulkemista. Ilmeisestikään et ole kyseistä hommaa tehnyt kun noinkin "asiantuntevasti" kommentoit..

        siivous tosiaan kuuluu tehdä työajan puitteissa, ja ennen sulkemista, hiljaisena aikana. Voi siitä seuraavasta vastaantulevasta puljusta asian tarkistaa jos epäilee. Ei varmaan jäänyt epäselväksi mistä puodista oli kyse?


      • Kaikkihan tämän puljun tied...
        ärräläiseltä kirjoitti:

        siivous tosiaan kuuluu tehdä työajan puitteissa, ja ennen sulkemista, hiljaisena aikana. Voi siitä seuraavasta vastaantulevasta puljusta asian tarkistaa jos epäilee. Ei varmaan jäänyt epäselväksi mistä puodista oli kyse?

        Ihmiset eivät ymmärrä tai edes voi kuvitella, että maanlaajuinen ketju voi toimia näin. Kuvitellaan, että siellä se kassa vaan myy tiskin takana. Ihmiset eivät käsitä, että tämä yksi ja sama ihminen pyörittää koko puljua sen kahdeksan tuntia ilman mahdollisuutta syödä rauhassa tai käydä wc:ssä. Täytetään hyllyjä, keitetään kahvia, tehdään tilauksia, leikitään postikonttoria, paistetaan leivonnaisia, käydään läpi kiloittain aamupostia ja järjestellään lehtihyllyä poistaen ja palauttaen vanhat lehdet. Vaihdetaan mainoksia, reklamoidaan virheellisistä tuotelähetyksistä, lasketaan kassa, selvitetään kassaeroja niin ja siivotaan. Ja työ ei ole pelkkää myymistä ja rahastusta vaan siinä pitää tuntea Veikkauksen pelit, joita riittää, erilaisten prepaid-mobiilituotteiden ominaisuudet ja hinnat, ym ym.

        Tämä kaikki siis normaalin kassatyöskentelyn ohessa. Mukavaa eikö totta. Työaika venyy aina yli sovitun työajan ja ylimennyttä aikaa ei korvata palkkana vaan vapaana, jota et milloinkaan ehdi pitää. Reilua toimintaa työnantajan puolelta? Työaika on mitoitettu riittämättömäksi ja työntekijästä välitetä p****n vertaa.


      • ???
        Kaikkihan tämän puljun tied... kirjoitti:

        Ihmiset eivät ymmärrä tai edes voi kuvitella, että maanlaajuinen ketju voi toimia näin. Kuvitellaan, että siellä se kassa vaan myy tiskin takana. Ihmiset eivät käsitä, että tämä yksi ja sama ihminen pyörittää koko puljua sen kahdeksan tuntia ilman mahdollisuutta syödä rauhassa tai käydä wc:ssä. Täytetään hyllyjä, keitetään kahvia, tehdään tilauksia, leikitään postikonttoria, paistetaan leivonnaisia, käydään läpi kiloittain aamupostia ja järjestellään lehtihyllyä poistaen ja palauttaen vanhat lehdet. Vaihdetaan mainoksia, reklamoidaan virheellisistä tuotelähetyksistä, lasketaan kassa, selvitetään kassaeroja niin ja siivotaan. Ja työ ei ole pelkkää myymistä ja rahastusta vaan siinä pitää tuntea Veikkauksen pelit, joita riittää, erilaisten prepaid-mobiilituotteiden ominaisuudet ja hinnat, ym ym.

        Tämä kaikki siis normaalin kassatyöskentelyn ohessa. Mukavaa eikö totta. Työaika venyy aina yli sovitun työajan ja ylimennyttä aikaa ei korvata palkkana vaan vapaana, jota et milloinkaan ehdi pitää. Reilua toimintaa työnantajan puolelta? Työaika on mitoitettu riittämättömäksi ja työntekijästä välitetä p****n vertaa.

        Miten ihmeessä tarvitsee tuollaisia työoloja kenenkään kestää ???? Eihän sitä muutosta ikinä tule, ellei kukaan toimi!Kyllä pitää kaikilla olla ruoka/wc tauot !Jos tilanne mennyt noin hurjaksi, yhteys työsuojelupiiriin kannattaa tai jos kuulut liittoon ja maksat jäsenmaksuja niin anna heidän hoitaa työnsä.


      • rohkeasti vaan
        ??? kirjoitti:

        Miten ihmeessä tarvitsee tuollaisia työoloja kenenkään kestää ???? Eihän sitä muutosta ikinä tule, ellei kukaan toimi!Kyllä pitää kaikilla olla ruoka/wc tauot !Jos tilanne mennyt noin hurjaksi, yhteys työsuojelupiiriin kannattaa tai jos kuulut liittoon ja maksat jäsenmaksuja niin anna heidän hoitaa työnsä.

        Kyllähän tämä ketju on ollut tapetilla puutteellisten työolojensa vuoksi jo useaan otteeseenkin. Ainakin PAM:in toimesta. Mutta kun tosiaan on yksin vuorossa niin noita asioita on todella vaikea järjestää. Liikettä on vaikea saada tyhjäksi ja kun sen teet niin sitten ovat asiakkaat vihaisia ja soitellaan konttorille, että täällä on liike kiinni. Ei tosiaan ymmärretä, että sen yhden ihmisen täytyy käydä myös joskus wc:ssä ja syödä jossain välissä. Joillekin se ei tule edes mieleen ja jotkus taas katsovat, että se oma lottolappu on niin tärkeä, että liikeen pitää olla auki juuri silloin kun sitä tuodaan ja odottaa ei voida. Kyllä, näitäkin ihmisiä on. Ja liikettä ei tosiaan voi jättää valvomatta eli jotenkin se olisi saatava tyhjäksi.

        Alan ongelma on pitkälti siinä, että myyjien vaihtuvuus on suurta ja ala on naisvaltainen. Uudet tulokkaat suostuvat ja mukautuvat tällaiseen toimintaan, ainakin joksikin aikaa kunnes vaihtavat työpaikkaa. Ja naiset ovat liian kilttejä luonteeltaan. Ottakaapa ruokatunnit tai mahdollisuus wc:ssä asioimiseen pois miesvaltaiselta alalta niin jo on maanlaajuinen mielenilmaus tai lakko pystyssä. Mikä on oikein.


      • teoria ja käytäntö
        rohkeasti vaan kirjoitti:

        Kyllähän tämä ketju on ollut tapetilla puutteellisten työolojensa vuoksi jo useaan otteeseenkin. Ainakin PAM:in toimesta. Mutta kun tosiaan on yksin vuorossa niin noita asioita on todella vaikea järjestää. Liikettä on vaikea saada tyhjäksi ja kun sen teet niin sitten ovat asiakkaat vihaisia ja soitellaan konttorille, että täällä on liike kiinni. Ei tosiaan ymmärretä, että sen yhden ihmisen täytyy käydä myös joskus wc:ssä ja syödä jossain välissä. Joillekin se ei tule edes mieleen ja jotkus taas katsovat, että se oma lottolappu on niin tärkeä, että liikeen pitää olla auki juuri silloin kun sitä tuodaan ja odottaa ei voida. Kyllä, näitäkin ihmisiä on. Ja liikettä ei tosiaan voi jättää valvomatta eli jotenkin se olisi saatava tyhjäksi.

        Alan ongelma on pitkälti siinä, että myyjien vaihtuvuus on suurta ja ala on naisvaltainen. Uudet tulokkaat suostuvat ja mukautuvat tällaiseen toimintaan, ainakin joksikin aikaa kunnes vaihtavat työpaikkaa. Ja naiset ovat liian kilttejä luonteeltaan. Ottakaapa ruokatunnit tai mahdollisuus wc:ssä asioimiseen pois miesvaltaiselta alalta niin jo on maanlaajuinen mielenilmaus tai lakko pystyssä. Mikä on oikein.

        Oli muuten osuva viimeinen lause, lätkäisepä miesvaltaiselle alalle samat työolot niin jo on helvetti irti alta aikayksikön.

        Itse saman ketjun työntekijänä sopeudun hommiin, syön pikapikana silloin kun asiakasta ei juuri ole, niin ettei kukaan näe, ja käyn vessassa aivan silmitöntä vauhtia tai en ollenkaan. Kauan alalla olleet sanovat että kroppa sopeutuu, ja vuoron kestää hyvinkin käymättä ilman että sitä edes huomaa. Kaikkeen tottuu.

        Fakta on fakta. Ketjulla ei ole varaa kahteen työntekjään joka vuorossa, siihen ei auta mikään. Voittoakin pitäisi ketjun takoa... se on kylmää todellisuutta. Toisinaan voisi sanoa että se joka kestää, tekee tätä hommaa ja se joka ei kestä siirtyy muualle, mutta totta tasan pakiset kun sanot että työoloja pitäisi voida muuttaa parempaan.

        Kysymys kuuluukin vain että miten.


      • todellakin
        teoria ja käytäntö kirjoitti:

        Oli muuten osuva viimeinen lause, lätkäisepä miesvaltaiselle alalle samat työolot niin jo on helvetti irti alta aikayksikön.

        Itse saman ketjun työntekijänä sopeudun hommiin, syön pikapikana silloin kun asiakasta ei juuri ole, niin ettei kukaan näe, ja käyn vessassa aivan silmitöntä vauhtia tai en ollenkaan. Kauan alalla olleet sanovat että kroppa sopeutuu, ja vuoron kestää hyvinkin käymättä ilman että sitä edes huomaa. Kaikkeen tottuu.

        Fakta on fakta. Ketjulla ei ole varaa kahteen työntekjään joka vuorossa, siihen ei auta mikään. Voittoakin pitäisi ketjun takoa... se on kylmää todellisuutta. Toisinaan voisi sanoa että se joka kestää, tekee tätä hommaa ja se joka ei kestä siirtyy muualle, mutta totta tasan pakiset kun sanot että työoloja pitäisi voida muuttaa parempaan.

        Kysymys kuuluukin vain että miten.

        Ketjulla olisi aivan hyvin varaa palkata lisää työntekijöitä, parhaillaan yksittäinen työntekijä hoitaa töitä kahden edestä!!! Harvassa paikassa tilausten teko, hyllyttäminen, myyminen, pullan paistaminen, kampanjoiden hoitaminen, siivoaminen ja kaikki muu kuuluu yhden työntekijän harteille. Toivoisin todella näin ex-ärräläisenä, että työntekijät alkaisivat pullikoida moista hulluutta vastaan ja penäämään oikeuksiaan (väh. lakisääteisiä taukoja ja inhimillistä työmäärää). Ketju laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaa ja koko ajan myyjän pitäisi olla tietoinen uusista tempauksista ("no jos ne tämänkin vielä hyväksyy, niin vois tällästäkin vielä tuputtaa"). Jälkikäteen ihmettelen, miten viitsin niinkään pitkään joustamaan noin kehnoissa työoloissa ja harmittaa hirveästi entisten työkavereiden puolesta, jotka ovat suostuneet tähän jo vuosia ja pelkäävät, että asiasta valittaessaan menettäisivät vain työpaikkansa. Työkaveria kompaten, työmäärä viimeisen kymmenen vuoden aikana on moninkertainen. Itse tunsin usein riittämättömyyttä, kun en ehtinyt tehdä kaikkea työajan sisällä. Jatkuva kiire, tauottomuus ja siihen vielä päälle vittuilevat asiakkaat, aika tappava yhdistelmä..usein työvuoron jälkeen oli aivan voimaton olo.


      • se edellinen
        todellakin kirjoitti:

        Ketjulla olisi aivan hyvin varaa palkata lisää työntekijöitä, parhaillaan yksittäinen työntekijä hoitaa töitä kahden edestä!!! Harvassa paikassa tilausten teko, hyllyttäminen, myyminen, pullan paistaminen, kampanjoiden hoitaminen, siivoaminen ja kaikki muu kuuluu yhden työntekijän harteille. Toivoisin todella näin ex-ärräläisenä, että työntekijät alkaisivat pullikoida moista hulluutta vastaan ja penäämään oikeuksiaan (väh. lakisääteisiä taukoja ja inhimillistä työmäärää). Ketju laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaa ja koko ajan myyjän pitäisi olla tietoinen uusista tempauksista ("no jos ne tämänkin vielä hyväksyy, niin vois tällästäkin vielä tuputtaa"). Jälkikäteen ihmettelen, miten viitsin niinkään pitkään joustamaan noin kehnoissa työoloissa ja harmittaa hirveästi entisten työkavereiden puolesta, jotka ovat suostuneet tähän jo vuosia ja pelkäävät, että asiasta valittaessaan menettäisivät vain työpaikkansa. Työkaveria kompaten, työmäärä viimeisen kymmenen vuoden aikana on moninkertainen. Itse tunsin usein riittämättömyyttä, kun en ehtinyt tehdä kaikkea työajan sisällä. Jatkuva kiire, tauottomuus ja siihen vielä päälle vittuilevat asiakkaat, aika tappava yhdistelmä..usein työvuoron jälkeen oli aivan voimaton olo.

        Montako r-kioskia Suomessa on? Kerro se aukiolotunteina ja laske millainen rhamäärä siitä jo yhdessä kuukaudessa tulee. Ei ole varaa. Kaksinkertaistaa koko henkilöstökustanukset? Hehhehee...

        "Ketju laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaa ja koko ajan myyjän pitäisi olla tietoinen uusista tempauksista"

        Kuuluu työnkuvaan, kuten kaikkialla muuallakin. Töitäkin pitää tehdä, ei sitä palkkaa ihan tyhjästä tule. Pitäisikö tulla? Minä taas rakastan sitä kiirettä, työn pitää olla haastavaa eikä peukkunsa päällä istumista päivät pitkät... täytyy sanoa että kiska on ehkä sellaiselle ihmiselle oikea paikka joka ei vain ole valmis raatamaan vaan nauttii siitä. Kyllä sellaisiakin on!

        Käytännössä valitettavaa on paljon mutta ne ovat asioita joille vain ei voi tehdä mitään, ketjulla ei ole varaa tuplata työvoimakustannuksiaan sen vuoksi että työntekijä saisi käydä vessassa kiireettä. Ne pienet asiat jotka taas voidaan muuttaa, pitää ottaa puheeksi ylempiensä kanssa. Neuvotellen.


      • Vain osittain samaa mieltä
        se edellinen kirjoitti:

        Montako r-kioskia Suomessa on? Kerro se aukiolotunteina ja laske millainen rhamäärä siitä jo yhdessä kuukaudessa tulee. Ei ole varaa. Kaksinkertaistaa koko henkilöstökustanukset? Hehhehee...

        "Ketju laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaa ja koko ajan myyjän pitäisi olla tietoinen uusista tempauksista"

        Kuuluu työnkuvaan, kuten kaikkialla muuallakin. Töitäkin pitää tehdä, ei sitä palkkaa ihan tyhjästä tule. Pitäisikö tulla? Minä taas rakastan sitä kiirettä, työn pitää olla haastavaa eikä peukkunsa päällä istumista päivät pitkät... täytyy sanoa että kiska on ehkä sellaiselle ihmiselle oikea paikka joka ei vain ole valmis raatamaan vaan nauttii siitä. Kyllä sellaisiakin on!

        Käytännössä valitettavaa on paljon mutta ne ovat asioita joille vain ei voi tehdä mitään, ketjulla ei ole varaa tuplata työvoimakustannuksiaan sen vuoksi että työntekijä saisi käydä vessassa kiireettä. Ne pienet asiat jotka taas voidaan muuttaa, pitää ottaa puheeksi ylempiensä kanssa. Neuvotellen.

        Et ilmeisesti ole ollut kaikkein kiireisimmillä Ärrillä töissä päivästä ja vuodesta toiseen? Kaikilla Ärrillä tätä henkilöstömitoituksen ongelmaa ei ole, mutta joillakin taas on. On Ärriä, joissa on kaksi myyjää ja Ärriä, joissa pitäisi olla kaksi myyjää ainakin kaikkein kiireisimpinä päivinä, jotta liiketilasta ja tuotevalikoimasta saataisiin kaikki hyöty irti. Sitten on taas Ärriä, joilla pärjätään mainiosti yhdellä työntekijällä. Näitä Ärriä on kuitenkin enemmistö. Emme voi arvioida - tai kieltää kahden työntekijän tarvetta, jos emme itse ole toimineet kyseisissä liikkeissä tai tunne liikkeen asiakasmääriä, sairauslomien määrää tai muita tunnuslukuja. Pahoinvointi työkuormituksen alla ei tee kenestäkään laiskaa. Se, että työntekijämäärää lisätään joillakin Ärrillä joinakin päivinä harkitusti ei kaksinkertaista ketjun työvoimakustannuksia, mutta parantaa oleellisesti työnteon edellytyksiä ja mahdollisesti myös kannattavuutta.

        Ei ole viisasta repiä tehoja yhdestä työntekijästä irti vain sen vuoksi, että säästetään henkilöstökustannuksissa. Näin säästetyt henkilökustannukset maksetaan kuitenkin sairasloma-ajan palkoissa ja heikentyneenä asiakaspalveluna. Henkilöstön suuri vaihtuvuuskaan ei tule halvaksi, sillä rekrytointi ja perehdyttäminen maksavat aina.

        Mikäli henkilöstömäärää on mahdoton lisätä, on toinen mahdollisuus karsia kiireisten Ärrien tuote- ja palveluvalikoimaa ja näin säädellä työn määrää. Esimerkiksi jotkin uudet sovellukset, kuten Matkahuollon latauskorttien lataus ovat erittäin hitaita asiakastapahtumia. Lehtipisteen lehtivalikoimaa voidaan karsia määrällisesti usein vielä järkevästi kaventamatta kuitenkaan olennaisesti valikoimaa. Samaten noutopakettien suuri määrä joillakin Ärrillä vie runsaasti aikaa, kun viereisellä Ärrällä käsitellään vain muutama paketti päivässä. Työmäärään voidaan vaikuttaa, jos on tahtoa. Asioille voidaan tehdä jotain.

        Ja valikoimaa on varaa karsia. Valikoiman kasvattaminen on karannut joiltakin osilta käsistä. On syytä miettiä sopivatko valikoimiin esimerkiksi sopimukselliset liittymät, matkavakuutukset, elektroniikkalaitteiden osamaksu-sopimukset, jotka edellyttävät sopimusten täyttämistä ja ehtojen läpikäymistä. Tämä on erittäin aikaavievää ja hidastaa asiakaspalvelua paljon. Tähän asti työntekijät ovat joustaneet, mutta on tarpeen arvioida myös muita tekijöitä, kuten juuri valikoimaa.

        Niin ja sen edellyttäminen, että työntekijä voi käydä työpäivänsä aikana wc:ssä on kyllä vähintäänkin kohtuullista.


      • edellinen yhä
        Vain osittain samaa mieltä kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ollut kaikkein kiireisimmillä Ärrillä töissä päivästä ja vuodesta toiseen? Kaikilla Ärrillä tätä henkilöstömitoituksen ongelmaa ei ole, mutta joillakin taas on. On Ärriä, joissa on kaksi myyjää ja Ärriä, joissa pitäisi olla kaksi myyjää ainakin kaikkein kiireisimpinä päivinä, jotta liiketilasta ja tuotevalikoimasta saataisiin kaikki hyöty irti. Sitten on taas Ärriä, joilla pärjätään mainiosti yhdellä työntekijällä. Näitä Ärriä on kuitenkin enemmistö. Emme voi arvioida - tai kieltää kahden työntekijän tarvetta, jos emme itse ole toimineet kyseisissä liikkeissä tai tunne liikkeen asiakasmääriä, sairauslomien määrää tai muita tunnuslukuja. Pahoinvointi työkuormituksen alla ei tee kenestäkään laiskaa. Se, että työntekijämäärää lisätään joillakin Ärrillä joinakin päivinä harkitusti ei kaksinkertaista ketjun työvoimakustannuksia, mutta parantaa oleellisesti työnteon edellytyksiä ja mahdollisesti myös kannattavuutta.

        Ei ole viisasta repiä tehoja yhdestä työntekijästä irti vain sen vuoksi, että säästetään henkilöstökustannuksissa. Näin säästetyt henkilökustannukset maksetaan kuitenkin sairasloma-ajan palkoissa ja heikentyneenä asiakaspalveluna. Henkilöstön suuri vaihtuvuuskaan ei tule halvaksi, sillä rekrytointi ja perehdyttäminen maksavat aina.

        Mikäli henkilöstömäärää on mahdoton lisätä, on toinen mahdollisuus karsia kiireisten Ärrien tuote- ja palveluvalikoimaa ja näin säädellä työn määrää. Esimerkiksi jotkin uudet sovellukset, kuten Matkahuollon latauskorttien lataus ovat erittäin hitaita asiakastapahtumia. Lehtipisteen lehtivalikoimaa voidaan karsia määrällisesti usein vielä järkevästi kaventamatta kuitenkaan olennaisesti valikoimaa. Samaten noutopakettien suuri määrä joillakin Ärrillä vie runsaasti aikaa, kun viereisellä Ärrällä käsitellään vain muutama paketti päivässä. Työmäärään voidaan vaikuttaa, jos on tahtoa. Asioille voidaan tehdä jotain.

        Ja valikoimaa on varaa karsia. Valikoiman kasvattaminen on karannut joiltakin osilta käsistä. On syytä miettiä sopivatko valikoimiin esimerkiksi sopimukselliset liittymät, matkavakuutukset, elektroniikkalaitteiden osamaksu-sopimukset, jotka edellyttävät sopimusten täyttämistä ja ehtojen läpikäymistä. Tämä on erittäin aikaavievää ja hidastaa asiakaspalvelua paljon. Tähän asti työntekijät ovat joustaneet, mutta on tarpeen arvioida myös muita tekijöitä, kuten juuri valikoimaa.

        Niin ja sen edellyttäminen, että työntekijä voi käydä työpäivänsä aikana wc:ssä on kyllä vähintäänkin kohtuullista.

        Heh, olen ullout kiireessä töissä ärrillä ja muuallakin, ja täytyy kyllä sanoa että ärrillä on rankinta. Itse vain kerta kaikkiaan sovellun siihen, en yhtään ihmettele että kaikki eivät. Suurimmassa osassa työhistoriani paikkoja on tosiaan ollut sama ongelma; ei vain ole rahaa pitää montaa myyjää töissä yhtä aikaa. Henkilöstöstä leikataan ensimmäisenä on tuotto takeltelee. Työntekijänä se ärsyttää, mutta toisaalta myös yrittäjän ymmärrän toiminnan tarpeellisuuden.

        "Se, että työntekijämäärää lisätään joillakin Ärrillä joinakin päivinä harkitusti ei kaksinkertaista ketjun työvoimakustannuksia, mutta parantaa oleellisesti työnteon edellytyksiä ja mahdollisesti myös kannattavuutta. "

        Olet täysin oikeassa. Mutta miten? Miten erotellaan ne liikkeet joissa kahden myyjän tarve on todellinen ja missä yksikin pärjäisi mutta ei tahdo pärjätä? Jos lisätyöhön sijoitetaan, se on tehtävä niihin kohteisiin ja niihin aikoihin joissa siitä on eniten hyötyä. Toki se on mahdollista, keinot ja tahto vain puuttuvat. Miten tuon voisi muuttaa? Kuka näissä asioissa päättää, ja miten sen ihmisen mielenkiinto saadaan heräämään? Ennen kaikeka; miten esitys voitaisiin tarjota johtoportaalle houkuttelevana, tuottavuutta ja hyvinvointia lisäävänä, eikä marisemalla?


      • Ärrrrrr
        todellakin kirjoitti:

        Ketjulla olisi aivan hyvin varaa palkata lisää työntekijöitä, parhaillaan yksittäinen työntekijä hoitaa töitä kahden edestä!!! Harvassa paikassa tilausten teko, hyllyttäminen, myyminen, pullan paistaminen, kampanjoiden hoitaminen, siivoaminen ja kaikki muu kuuluu yhden työntekijän harteille. Toivoisin todella näin ex-ärräläisenä, että työntekijät alkaisivat pullikoida moista hulluutta vastaan ja penäämään oikeuksiaan (väh. lakisääteisiä taukoja ja inhimillistä työmäärää). Ketju laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaa ja koko ajan myyjän pitäisi olla tietoinen uusista tempauksista ("no jos ne tämänkin vielä hyväksyy, niin vois tällästäkin vielä tuputtaa"). Jälkikäteen ihmettelen, miten viitsin niinkään pitkään joustamaan noin kehnoissa työoloissa ja harmittaa hirveästi entisten työkavereiden puolesta, jotka ovat suostuneet tähän jo vuosia ja pelkäävät, että asiasta valittaessaan menettäisivät vain työpaikkansa. Työkaveria kompaten, työmäärä viimeisen kymmenen vuoden aikana on moninkertainen. Itse tunsin usein riittämättömyyttä, kun en ehtinyt tehdä kaikkea työajan sisällä. Jatkuva kiire, tauottomuus ja siihen vielä päälle vittuilevat asiakkaat, aika tappava yhdistelmä..usein työvuoron jälkeen oli aivan voimaton olo.

        kaikki mitä sanot. Tämän lisäksi vielä työntekijöiden olisi ilmaiseksi omalla ajallaan haettava ja palautettava kiskojen avaimia. Kysyin asiaa ammattiliitosta ja vastaus oli ehdoton ei. Avainten kanssa juokseminen on työaikaa ja siitä kuuluu maksaa palkka. Nykyisin otan vain sellaiset vuorot vastaan missä avainasia on järjestetty toisin. En juokse omalla ajallani palkatta ärrän asioilla.


      • Kysyn vaan
        Kaikkihan tämän puljun tied... kirjoitti:

        Ihmiset eivät ymmärrä tai edes voi kuvitella, että maanlaajuinen ketju voi toimia näin. Kuvitellaan, että siellä se kassa vaan myy tiskin takana. Ihmiset eivät käsitä, että tämä yksi ja sama ihminen pyörittää koko puljua sen kahdeksan tuntia ilman mahdollisuutta syödä rauhassa tai käydä wc:ssä. Täytetään hyllyjä, keitetään kahvia, tehdään tilauksia, leikitään postikonttoria, paistetaan leivonnaisia, käydään läpi kiloittain aamupostia ja järjestellään lehtihyllyä poistaen ja palauttaen vanhat lehdet. Vaihdetaan mainoksia, reklamoidaan virheellisistä tuotelähetyksistä, lasketaan kassa, selvitetään kassaeroja niin ja siivotaan. Ja työ ei ole pelkkää myymistä ja rahastusta vaan siinä pitää tuntea Veikkauksen pelit, joita riittää, erilaisten prepaid-mobiilituotteiden ominaisuudet ja hinnat, ym ym.

        Tämä kaikki siis normaalin kassatyöskentelyn ohessa. Mukavaa eikö totta. Työaika venyy aina yli sovitun työajan ja ylimennyttä aikaa ei korvata palkkana vaan vapaana, jota et milloinkaan ehdi pitää. Reilua toimintaa työnantajan puolelta? Työaika on mitoitettu riittämättömäksi ja työntekijästä välitetä p****n vertaa.

        llisätä, että jos satut sairastumaan virka-ajan ulkopuolella, saat itse soitella työntekijä listan läpi löytääksesi tuuraajan. Missä muussa työpaikassa työntekijät itse hankkivat sair.tuuraajan? Mitään "palvelevaa puhelinta" ei ärrällä ole.


      • Ärrällä..
        edellinen yhä kirjoitti:

        Heh, olen ullout kiireessä töissä ärrillä ja muuallakin, ja täytyy kyllä sanoa että ärrillä on rankinta. Itse vain kerta kaikkiaan sovellun siihen, en yhtään ihmettele että kaikki eivät. Suurimmassa osassa työhistoriani paikkoja on tosiaan ollut sama ongelma; ei vain ole rahaa pitää montaa myyjää töissä yhtä aikaa. Henkilöstöstä leikataan ensimmäisenä on tuotto takeltelee. Työntekijänä se ärsyttää, mutta toisaalta myös yrittäjän ymmärrän toiminnan tarpeellisuuden.

        "Se, että työntekijämäärää lisätään joillakin Ärrillä joinakin päivinä harkitusti ei kaksinkertaista ketjun työvoimakustannuksia, mutta parantaa oleellisesti työnteon edellytyksiä ja mahdollisesti myös kannattavuutta. "

        Olet täysin oikeassa. Mutta miten? Miten erotellaan ne liikkeet joissa kahden myyjän tarve on todellinen ja missä yksikin pärjäisi mutta ei tahdo pärjätä? Jos lisätyöhön sijoitetaan, se on tehtävä niihin kohteisiin ja niihin aikoihin joissa siitä on eniten hyötyä. Toki se on mahdollista, keinot ja tahto vain puuttuvat. Miten tuon voisi muuttaa? Kuka näissä asioissa päättää, ja miten sen ihmisen mielenkiinto saadaan heräämään? Ennen kaikeka; miten esitys voitaisiin tarjota johtoportaalle houkuttelevana, tuottavuutta ja hyvinvointia lisäävänä, eikä marisemalla?

        Ihan suoraan asiakasmääristähän näkee onko kiire vai eikö. Itse työskentelen kiireessä kahden kassan kioskilla enkä vaihtaisi sitä mihinkään =)
        Tottakai myös se että minkälainen palveluvalikoima kioskissa on vaikuttaa asiaan. Esim. meille ns. minimarket-kioskiin tuli ärräexpress-paketit, ensin olimme kovasti asiaa vastaan mutta kun kävi ilmi että paketit yleensä toimitetaan ennen lehtikuormaa niin olimme ja olemme ihan tyytyväisiä. (Kuten myös asiakkaat..)
        Se on vaan semmonen duuni joka ei kaikille sovi, myönnän toki että paljon epäkohtiakin on. Mutta jos pokka ja sisu riittää niin se on hyvä työpaikka kuitenkin!


      • Yksin etulinjassa
        Ärrällä.. kirjoitti:

        Ihan suoraan asiakasmääristähän näkee onko kiire vai eikö. Itse työskentelen kiireessä kahden kassan kioskilla enkä vaihtaisi sitä mihinkään =)
        Tottakai myös se että minkälainen palveluvalikoima kioskissa on vaikuttaa asiaan. Esim. meille ns. minimarket-kioskiin tuli ärräexpress-paketit, ensin olimme kovasti asiaa vastaan mutta kun kävi ilmi että paketit yleensä toimitetaan ennen lehtikuormaa niin olimme ja olemme ihan tyytyväisiä. (Kuten myös asiakkaat..)
        Se on vaan semmonen duuni joka ei kaikille sovi, myönnän toki että paljon epäkohtiakin on. Mutta jos pokka ja sisu riittää niin se on hyvä työpaikka kuitenkin!

        Pääsääntöisesti Ärrillä työskennellään yksin vuorossa ja moni kokee erityisesti sen raskaana. Ei ole työkavereita, joiden kanssa vaihtaa kokemuksia tai joilta saada tukea (se puhelimen päässä oleva kassatuki ei todella aja samaa asiaa). Työyhteisö on yksi tärkeimpiä jaksamista edistäviä tekijöitä työpaikoilla. Ja työkaveri on tärkeä ihan käytännön asioissa; viikkokuorman purussa, inventaariossa, turvallisuuden takia ja siksi että toinen voi ruokailla ja käydä wc:ssä.

        Se puoli tuntia päällekkäistä aikaa vuoronvaihtojen välillä ei riitä. Hyvä kun ehtii käymään läpi kaikki välttämättömät asiat.

        Tämä työ voisi sopia useammalle (niinkuin se sopii sinulle), jos tässä työssä olisi työkavereita, erityisesti niillä kiireisillä Ärrillä, joissa nyt sinnitellään yhden työntekijän voimin ja tehdään kahden edestä töitä.


      • Ärrällä..
        Yksin etulinjassa kirjoitti:

        Pääsääntöisesti Ärrillä työskennellään yksin vuorossa ja moni kokee erityisesti sen raskaana. Ei ole työkavereita, joiden kanssa vaihtaa kokemuksia tai joilta saada tukea (se puhelimen päässä oleva kassatuki ei todella aja samaa asiaa). Työyhteisö on yksi tärkeimpiä jaksamista edistäviä tekijöitä työpaikoilla. Ja työkaveri on tärkeä ihan käytännön asioissa; viikkokuorman purussa, inventaariossa, turvallisuuden takia ja siksi että toinen voi ruokailla ja käydä wc:ssä.

        Se puoli tuntia päällekkäistä aikaa vuoronvaihtojen välillä ei riitä. Hyvä kun ehtii käymään läpi kaikki välttämättömät asiat.

        Tämä työ voisi sopia useammalle (niinkuin se sopii sinulle), jos tässä työssä olisi työkavereita, erityisesti niillä kiireisillä Ärrillä, joissa nyt sinnitellään yhden työntekijän voimin ja tehdään kahden edestä töitä.

        Se onkin aivan älytöntä ettei kaikille kiireisille pisteille anneta toista kassaa sekä sen mukana tulevia lisätunteja.
        Minäkään en todellakaan jaksaisi tuota hommaa ilman mahtavaa esi(mies)naista ja muita kivoja työkavereita.
        Ei muuta kun pommittamaan amp:ä ja faktat tiskiin, esim. kassapaineraportit!
        Tsemppiä vaan kaikille nopean ja mukavan asioinnin sankareille =)


    • PalveluaSaa

      Meillä saa paskamainen asiakas puukosta! Jos ei mene perille niin sitten tulee luotia!

    • Kommenteista päätellen osalla "asiantuntijoista" on jokseenkin harhainen käsitys myyjien ja muidenkin asiakaspalvelijoiden "velvollisuuksista" törkeällä tavalla käyttäytyvää asiakasta kohtaan.

      Ei todellakaan ole tarkoitus, että myyjät taikka muutkaan asiakaspalvelijat joutuisivat nöyristelemään haistattelun, loukkauksien taikka uhkailujen edessä. Tarkoituksena ei tietenkään ole, että asiakaspalvelija alentuu käytöksellään samalle tasolle kuin luokattomalla tavalla käyttäytyvä asiakas, vaan häntä palvellaan asianmukaisesti ja asiallisella tavalla.
      Nöyristely haistattelujen edessä ei ole asianmukaista palvelua, koska ensinnäkin turhien haistattelujen kuuntelu on pois myyjän tuottavasta työajasta. On myös selvää, että haistattelemaan alkava asiakas ei ole aikeissa ostaa mitään taikka hän ei ole ainakaan aikeissa ostaa mitään aikomansa lisäksi, vaikka myyjä hänen haistattelujaan miten paljon kuuntelisikin.

      Haistattelevan asiakkaan tapauksessa on myyjän syytä pyytää joko esimies, järjestyksenvalvoja taikka heidät molemmat paikalle. Yleensä myyjä ei voi itse haistatteluasteella olevaa asiakasta saada leppymään, koska heidän välisensä suhde on jo ehtinyt tulehtunut. Myyntineuvottelua tai muuta asiointia voidaan jatkaa, kun asiakas on rauhoittunut ja kykenee taas hallitsemaan omaa käytöstään. Mikäli esimies on tullut myyjän pyynnöstä paikalla, hoituu asiointi hänen kanssaan, jolloin myyjä on koko tapauksen ajan vapaa palvelemaan tuottoisalla tavalla muita asiakkaita.

      Mikäli kyse on aloituksessa kerrotunlaisesta tilanteesta, missä myyjä on ilman muiden työntekijöiden, järjestyksenvalvojien ja esimiehen tukea aggressiivisesti ja loukkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kanssa, hoidetaan asia silloinkin asiallisella ja asianmukaisella käytöksellä, kuten aloituksessa mainitussa tapauksessa myyjä tekikin.

      Aggressiivisesti ja loukkaavasti käyttäytyvä asiakas saa muut asiakkaat pelkäämään liikkeessä asioimista. Mikäli myyjä tai muu henkilökuntaan kuuluva ryhtyy huutokilpasille räyhäävän asiakkaan kanssa, alkavat muut asiakkaat pelkäämään entistäkin enemmän. Tämän vuoksi asiattomasti käyttäytyvästä asiakkaasta pitää päästä mahdollisimman nopeasti eroon, viime kädessä vaikka poistamalla hänet toimitiloista voimakeinoja käyttämällä.

      Kenties jossakin huippukalliita tavaroita ja vaatteita myyvissä liikkeissä voidaan tietyiltä erittäin varakkailta ja tuottoisilta asiakkailta hyväksyä diivailevaa käytöstä. Tavanomaisessa kioskissa taikka kaupassa yhden huonosti käyttäytyvän asiakkaan tuoma liikevaihto on niin mitätöntä, ettei ole mitään syytä vaivata täystyöllistettyjen myyjien työaikaa heidän kiukuttelujensa kuunteluun, ellei asiassa ole mahdollisuutta päästä yhteisymmärrykseen muutaman lauseen jälkeen.

      Toki palaute on aina asiakaspalveluvetoisessa yrityksessä tervetullutta ja sitä voidaan antaa niin myymälässä kuin kirjeitse ja puhelimitsekin. Palautteen antaminenkin onnistuu parhaiten asiallisesti käyttäytymällä, koska suu vaahdossa meuhkaavan asiakkaan sanomisista on vaikea saada selkoa, paitsi sen, että hän on ilmeisestikin pahoittanut mielensä jostakin. Myyjien on siten suotavaa pahoitella asiakkaalle aiheutunutta epämukavuutta ja ohjata palautteen antaja esimiestensä juttusille.

      Kaikin puolin haitallisinta myymälässä annetun äänekkään ja loukkaavan palautteen tapauksessa on, että sen annetaan jatkua, koska mekkala kantautuu muidenkin asiakkaiden korviin. Mikäli asiakas ei myymälässä ollessaan suostu rauhoittumaan, tulee hänet ohjata tarvittaessa järjestyksenvalvojien toimesta sellaisiin tiloihin, missä asia voidaan muiden asiakkaiden häiriytymättä selvittää.

      Asiakas ei siis ole kuningas, eikä aina edes oikeassa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1927
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1589
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1539
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1435
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1380
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1337
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1167
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe