Steinerkoulun hyödyt

Laitoimme lapsemme steinerkouluun, kun olimme itse pettyneet peruskoulussa tasapäistämiseen. Tapasin steinerkoululaisia, aikuisia ja lapsia. Minusta nämä ihmiset olivat tasapainoisia ja avarakatseisia. Otin selvää steinerpedagogiikasta. Luin Steinerin muitakin kirjoituksia. Minunlaiseni uskonnottoman mielessä eivät Steinerin uskomukset juurikaan eronneet muista henkimaailmaan uskovista, joten en sitä hänen viakseen lukenut ;o)

Pedagogiikka tuntui siihen tutustuttuani toimivan hyvin nykypäivässä ja lisäksi minua innosti vanhempien iso rooli koulun toiminnassa. Pieni mystisyys ei minua kovin pahasti haitannut. Ihminen kaipaa, ainakin pienenä, salaisuuksia.

Toistaiseksi minun kaksi lastani ovat kasvaneet äitinsä, minun ja steinerkoulun kasvattamina vapaina. Uskon heidän kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa. Koulun parissa on myös epäonnisempia yksilöitä, joilla on huonommat lähtökohdat elämään. Heillekin minusta steinerkoulu on parempi vaihtoehto.

Sitäpaitsi, koska minun nimimerkkini on rekisteröity, tulee tämä "hyödyt" otsikko lihavoidulla, joka jo pelkästään pitäisi riittää syyksi sille, että aloitin sen ;o)
SF

9

1794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopen kyllästynyt

      Että kerat kaikkiaan jaksat olla jokaisessa keskustelupätkässä ampumassa alas kaikkea ja kaikkia jotka eivät ole ko. koulun kannalla sataprosenttisesti. Joka ikinen keskutelun tynkä pitää systemaattisesti nujertaa, melkein maanisella sikaenergialla. Paljonko ko. koulu mahtaa makssa sulle tuosta yliampuvasta agitoinnista? Ja miten pienten lasten "faijalla" riittää öisin aikaa kaluta läpi kaikki nämä eri kannanotot ja vastata kilometrikaupalla jokaiseen?
      Antaisit nyt vain toisten kukkien edes yrittää kukkia, sulje tuutti vähäksi aikaa ja 'get a life!'

      • Kamppailun harrastaja

        Pikkuisen täytyy Steinerfaijaa puolustaa. Hän sentään jaksoi kaivaa behaviorismin "suuret nimet" ja ottaa selvän Ochamin partaveitsestä. Lisäksi osasi suhteuttaa ne omalla tavallaan omaa elämäänsä.

        Se on aika hyvin sellaiselta, joka ei ole näihin ennalta perehtynyt. Suomikakkosnelosellapäähän-palstalla se on todella hyvin.

        Lyhyesti: Steinerfaija näyttää halua oppia.(Mä oletan nyt, että nuo yllä olevat ei ollut Steinerfaijalle ennalta tuttua.) Sitä ei voi kuin kunnioittaa.


      • SpedaFaija

        Ai. Sori jos siltä tuntuu. Puolustan steinerkoulua kun sitä vastaan hyökätään. Kaikki mielipiteet ovat aina kuuntelemisen arvoisia, mutta minusta aika moni yrittää jostain syystä mustamaalata minun mielestäni hyvää koulua. Eihän se täydellinen ole, kaukana siitä, mutta ei missään tapauksessa sellainen hörhöjen salaseura, mitä jotkut tällä palstalla väittävät. Pienten lasten töissä käyvällä isällä ei juuri ole aikaa muulloin kuin yöllä seikkailla sähköisessä ihmemaassa ;o) Syy on siis se, että sitä muutakin elämää on... Enkä kyllä ole yrittänyt "ampua alas kaikkia, jotka eivät ole 100% steinerkoulun kannattajia". Vastaan niihin syytöksiin, jotka ovat mielestäni epäoikeudenmukasia tai virheellisiä.

        Minusta tämä on ihan O.K. keskustelua. Yhtenä yönä tuli melkoisia ylilyöntejä tehtyä, mutta olen siitä yrittänyt oppia.


      • SpedaFaija kirjoitti:

        Ai. Sori jos siltä tuntuu. Puolustan steinerkoulua kun sitä vastaan hyökätään. Kaikki mielipiteet ovat aina kuuntelemisen arvoisia, mutta minusta aika moni yrittää jostain syystä mustamaalata minun mielestäni hyvää koulua. Eihän se täydellinen ole, kaukana siitä, mutta ei missään tapauksessa sellainen hörhöjen salaseura, mitä jotkut tällä palstalla väittävät. Pienten lasten töissä käyvällä isällä ei juuri ole aikaa muulloin kuin yöllä seikkailla sähköisessä ihmemaassa ;o) Syy on siis se, että sitä muutakin elämää on... Enkä kyllä ole yrittänyt "ampua alas kaikkia, jotka eivät ole 100% steinerkoulun kannattajia". Vastaan niihin syytöksiin, jotka ovat mielestäni epäoikeudenmukasia tai virheellisiä.

        Minusta tämä on ihan O.K. keskustelua. Yhtenä yönä tuli melkoisia ylilyöntejä tehtyä, mutta olen siitä yrittänyt oppia.

        Tämä viesti meni ensin väärään paikkaan ja yritin poistaa ja kopsata sen tänne, mutta systeemi epäili minua spämmääjäksi. Siksi jouduin kirjautumaan ulos ensin ja lähettämään eri nimmarilla...


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Pikkuisen täytyy Steinerfaijaa puolustaa. Hän sentään jaksoi kaivaa behaviorismin "suuret nimet" ja ottaa selvän Ochamin partaveitsestä. Lisäksi osasi suhteuttaa ne omalla tavallaan omaa elämäänsä.

        Se on aika hyvin sellaiselta, joka ei ole näihin ennalta perehtynyt. Suomikakkosnelosellapäähän-palstalla se on todella hyvin.

        Lyhyesti: Steinerfaija näyttää halua oppia.(Mä oletan nyt, että nuo yllä olevat ei ollut Steinerfaijalle ennalta tuttua.) Sitä ei voi kuin kunnioittaa.

        ...käsite, eli kun eliminoidaan pois kaikki mahdottomat vaihtoehdot, jäljelle jäävän on oltava oikea vastaus, vaikka se olisi kuinka epätodennäköinen. Nuo muut kaverit olivat tosiaan aikaisemmin tuntemattomia. Täytyy myöntää, että ei mulla ihan puhtaita jauhoja ole pussisaani ;o) Yritin löytää todisteita siitä, että olisivat olleet omituisia hihhuleita hekin, mutta melko tolkullisia tuntuivat olevan ;o)


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        ...käsite, eli kun eliminoidaan pois kaikki mahdottomat vaihtoehdot, jäljelle jäävän on oltava oikea vastaus, vaikka se olisi kuinka epätodennäköinen. Nuo muut kaverit olivat tosiaan aikaisemmin tuntemattomia. Täytyy myöntää, että ei mulla ihan puhtaita jauhoja ole pussisaani ;o) Yritin löytää todisteita siitä, että olisivat olleet omituisia hihhuleita hekin, mutta melko tolkullisia tuntuivat olevan ;o)

        Äijä on taas humalassa. (Meni Ochamit ja S. Holmesit sekaisin?) Ei se mitään, sellaista sattuu.

        Kuunellaan biitlesiä: Hey Jude!

        http://www.youtube.com/watch?v=YXG83p2nkHw


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        ...käsite, eli kun eliminoidaan pois kaikki mahdottomat vaihtoehdot, jäljelle jäävän on oltava oikea vastaus, vaikka se olisi kuinka epätodennäköinen. Nuo muut kaverit olivat tosiaan aikaisemmin tuntemattomia. Täytyy myöntää, että ei mulla ihan puhtaita jauhoja ole pussisaani ;o) Yritin löytää todisteita siitä, että olisivat olleet omituisia hihhuleita hekin, mutta melko tolkullisia tuntuivat olevan ;o)

        Unohda tuo mun äskeinen ("äijä on taas...") viesti. Oli vähän tyhmästi sanottu.

        Ei kait. Täytyy pitää pieni katko tässä kirjoittelussa, alkaa nimittäin nettiriippuvaisuus nostaa päätään (ei pelkästään tämän foorumin vika). Treenejä on taas jäänyt väliin (yllättävän nopeasti alkaa näkymään vyötäröllä) ja töitäkin on kiusallisen paljon rästissä. Täytyy ryhdistäytyä.

        Terveisiä myös Koulun käyneelle, oli ihan mukava turista. Ehkä palataan asiaan toiste.


    • maapette

      Jaksaisitko laittaa kirjojen nimet joita luit ? asia ja pedakogiikka kiinnostaa minua. Kiitos.

      • Stefan Leber: Kouluyhteisön rakentaminen / ISBN 952-91-6311-8

        Eira Hernberg (toim.): Aurinkosydän / ISBN 951-31-1545-3

        Rudolf Steiner: Vapauden filosofia / ISBN 951-9443-53-3 (muista, että tämä on kirjoitettu 1894! ;o)

        Steinerkoulun kansainvälinen opetussuunnitelma / ISBN 952-99363-1-1


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe