Suvaitsevaisuus, mielistely

ynnämuu*

Suvaitsevaisuus; onko se erilaisuuden ymmärtämistä ja sietämistä? Siitä huolimatta, vaikka olisikin eri mieltä asioista. Onko se muutakin?
Mielistely; onko se lähes kaiken kattavaa hyväksymistä? Vaikkapa "jengin johtajan nuoleskelu" tarkoituksena päästä suosioon? Lienee tuttua mm.politiikassa.
Kehuminen tai tunnustuksen antaminen; senhän voi tehdä ko. asiassa, vaikka ei muutoin olisikin samalla "aaltopituudella". Siinä on vain riskinsä; jos "väärä" henkilö kehaisee, kohde voi kokea sen rasitteena. Samoin voi käydä kehaisseellekin, ruvetaan puhumaan erään sortin kärpäsestä.
Pähkäilyni ei saanut pontta yksin Ahtisaaren Nobelista. Hän on palkintonsa ansainnut.
En kuitenkaan hyväksy hänen Nato-kantaansa. Vielä vähemmän sitä, että hän heti hyödyntää tätä saamaansa tunnusta ja propakoi Natoon liittymisen puolesta.
Niin... vielä mielipiteensä sanomisen oikeus; se pitää voida tehdä. Tottakai se on Ahtisaarellakin, mutta...tuolla kokemuksella mielestäni olisi voinut tehdä tahdikkaamminkin.

28

1311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvottavaa

      Öööh.
      Näin vaan ruohonjuuritasolla ymmärrän mielistelyn sellaisena vilpillisenä oireena että ensin mielistellään valhein toiselle hyvä mieli ja sitten päästäänkin pikkuhilja sellaiseen vaiheeseen jotta voidaan esittää toive jonka mielistelyn kohde totetuttaa.
      Mielistelijä on hetken taas tyytyväinen.
      Kunnes kaikki taas alkaa alusta.

    • "suvaitseva" ihminen,joka sanoo ...antaa kaikkien kukkien kukkia,olettaa,että kaiken pitäisi olla lyllyn-lällyn-mukavaa.Mitähän olinkaan sanomassa,hyvä oli aloituksesi,mutta sen sanoisin,että meidän "poikkeavien" on sopeuduttava tähän lyllyn-lällyn-mentaliteettiin.
      Ookko mun kaa...heh...olenhan minä,mutta sinnikkäästi,periaatteessa eri mieltä.Jos joku ei ymmärrä,niin leikkiä lasken,huumori on niin vaikee ala.Ja mitä enemmän on tekemisissä eri kulttuurien kanssa,sen huomaa.
      No,minusta on ihan kiva,kun joku ottaa kantaa ihan kiivaastikin asioihin,se piristää.

    • Hintriika*

      Nato-kannanotto särähti pahasti minunkin korvaani. Sotilaallista propagandaa rauhanpalkinnon siivellä... Olisi jättänyt lausuntonsa edes muuhun yhteyteen.

      • Katicat2

        Tarkotatteko Ahtisaaren Ykkösaamussa perustelemaa Natokantaa. Siinä hän ei itse ottanut Natoa esille, vaan toimittaja sen teki. Ahtisaari perusteli kantansa olevan sama kuin viisi vuotta sitten. Hän ei siis mielistellyt meitä.


      • ohikuljeskelija

        Natolla oli iso osuus Kosovon rauhoittamisessa. Rauha tarvitsee rautaa tuekseen.


    • Kekkonen sen olisi aikanaan ansainnut.
      Jos oikein muistan,hän ei ollut ajamassa synnyinmaatamme sotilasliittoon.

    • Laritsa M

      Suvaitsevaisuuden vastakohta on rettelönhakuisuus. Rettelönhakuisia ovat ainakin uskovaiset ja raivoraittiit.

      Mielistely tarkoittaa suomettumista. Hulluille kannattaa mielistellä.

      • Ei mitenkään uskoisi rauhanpalkintoa myönnettävän miehelle joka vuosia on tyrkyttänyt Suomea sotilasliitto Natoon.


      • LateVaan kirjoitti:

        Ei mitenkään uskoisi rauhanpalkintoa myönnettävän miehelle joka vuosia on tyrkyttänyt Suomea sotilasliitto Natoon.

        Ja osaa käyttää tilannetta hyväkseen. Tottakai!
        Nyt kun on palkittu, ja koko maailman laajuisesti tunnustettu Rauhan solmija. Nyt on hyvä ajaa Suomea Natoon.Kyllä ihmiset uskoo että noin viisas mies tietää kyllä mitä puhuu ja tekee,minä mäntti ei vaan ymmärretä sitä.


      • ___.

        ___


      • muuten olen samaa mieltä,mutta turha meille hulluille on mielistellä.
        Poliittisiin ja yleismaailmallisiin asioihin olenkin ihan blondi,mutta kaikesta muusta ttiiänkin niin "pirun paljon".
        Siis huumorilla.


    • Tunkeudunpa palstalle, kun on niin hyvä keskustelu. "Luontaisessa paikassani" olen vuosikymmentä nuorempien porukassa. Suvaitsevuuden perustaksi olen ymmärtänyt kaikkien ihmisten eli "Homo sapiens"-nisäkäslajilaisten yhden ja saman ihmisarvoisuuden. Homosapienslaiset ovat erilaisia, monenlaisia ja samalla samanarvoisia ihmisarvoltaan.

      Eri mieltä alan olla siinä vaiheessa, kun ihmisiä ruvetaan luokittelemeen parempiin ja vähemmän kelvollisiin ja kun siinä luokittelussa on perusteena johonkin tiettyyn ryhmään kuuluminen kuten ihonvärisävy, kieli, sukupuoli. Esim. rotu-uskovaisnatsit ja kastijakoon uskovaiset ovat semmoisia porukkalaisia, joitten kanssa minä olen jyrkästi eri mieltä eli olen suvaitsematon heitä kohtaan.

      "LarissaM" esitti osuvan ja hauskan näkökulman eli että suvaitsevuuden vastakohta on rettelönhakuisuus ja siinä samalla hän mainitsi raivoraittiit ja uskovaiset. Voin todeta olevani samoilla linjoilla. Toisaalta onhan niitä suvaitsevaisiakin raittiita ja uskonnollismielisiä, tiettävästi ja toivottavasti.

      Edelleen sekin on vinha tarkasteluvinkkeli, että hulluille kannattaa mielistellä. Siitäpä saattaakin päätyä monenlaisiin ajatuskuvioihin. Kansainvälisessä kanssakäymisessä mielistelyä muistuttavat käytöstavat taitavat suorastaan kuulua diplomatian perusosaamiseen. Siis millainen onkaan mielistelyn kohteesta tehty etukäteisarvio, että mielistely puree?

      Monenlaiseen kaupusteluun kuuluu usein mielistely. Menetelmä on yleisesti käytössä niin ääntenkalastelussa vaalien edellä kuin ovelta ovelle kaupustelijoittenkin käyttämänä, kun jotain tavaraa ollaan myymässä.

      Mielistelystä tulee mieleen myös meidän oma sielunelämämme. Ulkomaalaiset pääsevät varsin pitkälle suomalaisten suosion tavoittelussa, kun heittäytyvät mielistelemään meitä suomalaisia, vaikka tietäisivät puhuvansa täysin vastoin omia todellisia näkemyksiään ja käsityksiään. Me suomalaiset olemme aika persoja mielistelylle ja meitä on usein helppo hassuttaa mielistelemällä.

      • Maalaismies*

        Raivoraittiit ja uskovaiset on listattu suvaitsemattomiksi rettelöijiksi. Mistä moinen suvaitsemattomuus? Minä en juo ja olen suunnattoman kiinnostunut uskonnoista. Tuskin kuitenkaan saarnaan saati rettelöin näiden asioiden tiimoilta.

        Ei, en ole loukkaantunut, koska pyrin suvaitsemaan jopa ahdasmielisiä mielipiteitä.


      • ynnämuu*

        ...paneutunut puheenvuoroosi. Eipä tuohon ole paljon sanomista ja kerrata en viitsi.
        Kuiten yksi kohta;"hulluille kannatta aina mielistellä." Mitenkähän tuon rajan vetäsee? Meinaan "rajatapauksia."
        Hulluksi voi nääs heittäytyäkin, sitäpaitsi heittäytyjäkin on itse väärä henkilö arvioimaan tilaansa.
        Kerran mökkerö - kesäpaikassani konttasin muurahaisten huoltoreittiä, halusin nähdä kuinka ne raskaan raahaamistyönsä tekee. Minähän vielä juttelin niille ja autoinkin jättiläisenä tiukassa paikassa. Olin sellaisessa korvessa, että en kuvitellut kenenkään siellä olevan, kunnes äkkiä kohotin päätäni; pari metsämiestä torrakoinneen seisoi takanani.
        - Ka mitteepä se mies puuhasteloo? kysyivät virneessä.
        - Auttelen nuita kusiaisii joutessain, pitäshän nuihenkii pesä suaha valamiiks, talavi tuloo...
        Tein perinjuurin selkoa hommastani ja totisella naamalla. Tulihan sitä myötätuntoa; hyvähän se kun niin teet, auttaahan pitää. Lähtiessään kyllä varmistivat, kysyivät että onko minulla muuten kaikki hyvin. Olihan minulla, etelän kummajaisella.
        Kyllä juttu oli levinnyt kylällekin ja saipa tuosta kuulla hienovaraisia vihjailujakin. Enkä minä ole aivan varma olenko hullu vai heittiö.
        Tämä nyt oli sellainen "jäniskevennys." Mutta tämä tarina on totta.


      • Sanana
        Maalaismies* kirjoitti:

        Raivoraittiit ja uskovaiset on listattu suvaitsemattomiksi rettelöijiksi. Mistä moinen suvaitsemattomuus? Minä en juo ja olen suunnattoman kiinnostunut uskonnoista. Tuskin kuitenkaan saarnaan saati rettelöin näiden asioiden tiimoilta.

        Ei, en ole loukkaantunut, koska pyrin suvaitsemaan jopa ahdasmielisiä mielipiteitä.

        kuulostaa väärältä "raivoraitis".

        Miksi ei vain raitis, kaunis ja asiallinen ilmaisu.

        "Raivojuoppo" on myös usein asiallinen nimitys.

        Uskonnollisuutta on monenlaatuista, pahanlaatuista

        ja hyvänlaatuista.

        Jälkimmäinen kunnioittaa paitsi itseään, myös lähimmäistään.
        ja heissä myös Luojaansa.


      • miten,
        ynnämuu* kirjoitti:

        ...paneutunut puheenvuoroosi. Eipä tuohon ole paljon sanomista ja kerrata en viitsi.
        Kuiten yksi kohta;"hulluille kannatta aina mielistellä." Mitenkähän tuon rajan vetäsee? Meinaan "rajatapauksia."
        Hulluksi voi nääs heittäytyäkin, sitäpaitsi heittäytyjäkin on itse väärä henkilö arvioimaan tilaansa.
        Kerran mökkerö - kesäpaikassani konttasin muurahaisten huoltoreittiä, halusin nähdä kuinka ne raskaan raahaamistyönsä tekee. Minähän vielä juttelin niille ja autoinkin jättiläisenä tiukassa paikassa. Olin sellaisessa korvessa, että en kuvitellut kenenkään siellä olevan, kunnes äkkiä kohotin päätäni; pari metsämiestä torrakoinneen seisoi takanani.
        - Ka mitteepä se mies puuhasteloo? kysyivät virneessä.
        - Auttelen nuita kusiaisii joutessain, pitäshän nuihenkii pesä suaha valamiiks, talavi tuloo...
        Tein perinjuurin selkoa hommastani ja totisella naamalla. Tulihan sitä myötätuntoa; hyvähän se kun niin teet, auttaahan pitää. Lähtiessään kyllä varmistivat, kysyivät että onko minulla muuten kaikki hyvin. Olihan minulla, etelän kummajaisella.
        Kyllä juttu oli levinnyt kylällekin ja saipa tuosta kuulla hienovaraisia vihjailujakin. Enkä minä ole aivan varma olenko hullu vai heittiö.
        Tämä nyt oli sellainen "jäniskevennys." Mutta tämä tarina on totta.

        Panitko merkille näiden metsäherroiksi luulemisiasi miesten asusteita, oliko molemmilla valkoinen takki ?


      • ynnämuu*
        miten, kirjoitti:

        Panitko merkille näiden metsäherroiksi luulemisiasi miesten asusteita, oliko molemmilla valkoinen takki ?

        En tullut kiinnittäneeksi huomiotani niiden miesten takin väriin, muuten ihan mukavia miehiä.
        Sen muistan, että yksin ne minut jätti hommiani jatkamaan.


      • sitten
        ynnämuu* kirjoitti:

        En tullut kiinnittäneeksi huomiotani niiden miesten takin väriin, muuten ihan mukavia miehiä.
        Sen muistan, että yksin ne minut jätti hommiani jatkamaan.

        myöhemmin noutamaan ?


    • yks" jonka nimi----

      joka on jostain syystä jäänyt hyllyyn tomuttumaan.
      Se on Paavo Haavikon Runot1949-1974.
      Ja nehän on ovat pieniä runoja ilman nimeä.
      Kirjan sivuja kertyy kyllä 488 .

      Sitten kun olin katsonut hänestä tehdyn Dokumentin ,joka tuli nyt sunnuntaina TV"stä.
      Olin hänestä pikkusen kiinnostuneempi ,koska hän on sellainen "totuuden hakia".
      Ja saanut siittä paljon suuttumusta "joissakin "piireissä.

      Hain internetistä lisää tietoa ja olin yllättynyt kun huomasin, kuinka siinä aikoja sitten tapahtuneessa Pankkiryöstössä joka tapahtui Helsingissä ja pako päättyi 9 poliisin kuolemaa ja panttianki sai ryöstäjän kanssa surmansa .
      Haavikko ei hyväksynyt poliisin toimia.
      Hän kirjoitti siittä ja sai vihat päällensä, hän oli totuuden hakia.
      Ja hyvä liikemies ,vaikka olikin taiteilia.

    • Mielistelemätön

      joten kyllähän Ahtisaari saa sanoa mielipiteensä, se hänelle suotakoon.

      Meillä muillakin on oikeus sanoa päinvastainen mielipide, jos meillä yleensä on jonkinlainen ajatus asiasta.

      Paavo Väyrynen on olevinaan natovastainen, hänen pitää olla Venäjälle mieliksi niinkuin aina.

      Stubb ei mielistele ainakaan Natoasialla. Muuten kylläkin hänen on oltava mielinkielin kuten Suomenkin on aina pitänyt kumarrella sinne itään päin.

      Natosta saa itsekukin ajatella kuten haluaa. Minä en arvostele ja mielestäni hän oli rohkea uskaltaessaan sanoa tuon ääneen. Sehän on melkein kuin kirosana joillekin suomalaisille. Siis sellaisille, jotka pelkäävät, että naapuri suuttuu.

      Olen muuten sitä mieltä, että meidän pitäisi mennä Natoon.

      • tämmöistäkin nähnyt

        Olen nähnyt niin venäläisten kuin saksalaistenkin sotilaitten marssivan kaduillamme ja jälkimmäisistä eräs rohkea tähtäsi kerran minua pikkuista pistoolillaankin, leikillään, mutta kuitenkin.
        Tällaisten näköhavaintojen keskellä pelkäsin omassa maassani.
        Jos tänne tulisi Naton sotilaita uskoisin kokevani myös samalla tavalla; olen vieras omassa maassani.


    • Jo aikaisemminkin olen todennut näin aivan julkisesti, että en näe Suomen Nato-jäsenyyttä edesauttavaiseksi oman suomalaismielisen turvallisuuteni kannalta ja siinä suhteessa olen eri näkemyskanalla kuin erittäin korkealle arvostamani Nobelisti presidentti Martti Ahtisaari. Tuskinpa Hän tuosta pahastuu, jos on olemassa vaihtelevaisia näkemyksiä erilaisista asioista.

      Tämän keskusteluketjun aloituksessa on kaksi mielenkiintoista termiä: Suvaitsevuus, mielistely ja nimimerkkinä "ynnämuu*". Juuri niitten mukana avautuvien ulottuvuuksien aprikointi kiinnostaa. Paljon mahtuu noitten termien piiriin.

      Itse asiassa minua kovasti kiinnostaisi jatkaa mielistelyn käsitteestä irtoavaa ajatustenvaihtoa. Ounastelen juuri siinä piilevän runsaasti meihin suomalaisiin liittyvää suhtautumislatinkia. Tehoaako mielistely erityisen hyvin juuri meihin suomalaisiin? Teemmekö me suomalaiset ulkomaalaisten kanssa huonoja kauppoja omaa hölmöyttämme noitten ulkomaalaisten meihin kohdistuvan mielistelyn onnistumisen takia? Esimerkiksi: OMX, Nordea, TeliaSonera, StoraEnso, pohjoismainen sähköpörssi, jne.?

      • että nuo ns. huonot kaupat, jos ne sitä ovat olleet, johtuvat enemmänkin suomalaisesta jääräpäisyydestä. On tehty päätös, että myydään tai ostetaan ja sitten mennään laput silmillä tehdyn päätöksen mukaan osaamatta sanoa ei sitten.

        Mielistelyä uskoisin suomalaisen inhoavan, jos sen havaitsee.
        Meille ei sovi pokkurointi, mutta jos alemmuudentuntoinen hyväksytään kaveriksi, niin heikoilla ollaan. Ja kaveriahan ei jätetä.


      • Jopel kirjoitti:

        että nuo ns. huonot kaupat, jos ne sitä ovat olleet, johtuvat enemmänkin suomalaisesta jääräpäisyydestä. On tehty päätös, että myydään tai ostetaan ja sitten mennään laput silmillä tehdyn päätöksen mukaan osaamatta sanoa ei sitten.

        Mielistelyä uskoisin suomalaisen inhoavan, jos sen havaitsee.
        Meille ei sovi pokkurointi, mutta jos alemmuudentuntoinen hyväksytään kaveriksi, niin heikoilla ollaan. Ja kaveriahan ei jätetä.

        mutta ei kaikki voi olla kaverii.Onko siinä se mielistely.
        Ök..ymmärän kyllä motä tarkoitat,provosoin ehkä,olen itse ainakin kyllästynyt näihin suomen sotien ihannointimuisteloihin...kaverrii ei jätetä.
        Mitäs se muuten tarkoittaa?


      • Postmies
        susmorsian kirjoitti:

        mutta ei kaikki voi olla kaverii.Onko siinä se mielistely.
        Ök..ymmärän kyllä motä tarkoitat,provosoin ehkä,olen itse ainakin kyllästynyt näihin suomen sotien ihannointimuisteloihin...kaverrii ei jätetä.
        Mitäs se muuten tarkoittaa?

        tainu lukee Joopelin juttua kunnolla eikä ymmnärtäny kaikkea tai ymmärsitahallaan väärin.


      • Postmies kirjoitti:

        tainu lukee Joopelin juttua kunnolla eikä ymmnärtäny kaikkea tai ymmärsitahallaan väärin.

        Jos menemme ,aivan ruohonjuuritasolle,niin perheessä
        hyvin huomaa,kun lapset alkavat mielistelemään vanhempiaan,niin jotain haluavat.Niin ,tuli heti kysyttyä,että paljonko.Sama se on suuremmissakin puitteissa,aina on taka-ajatuksia mielistelijällä..
        Ilmaisia lounaita,ei ole olemassakaan.Mielistely,
        ei oikein ole koskaan sopinut meille suomalaisille.
        Olemme enempi sellaisia ; "Tästä poikki ja pinoon" -tyyppejä. Suvaitsevaisuus,on aivan eriluokkaa..Voimme suvaita erilaisia ihmisiä ja näkemyksiä,vaikka emme olisikaan samaa mieltä..Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä.
        Ajattelen ,esim. itseäni,en käytä alkoholia,mutta en myös mene kenellekään sanomaan siitä jotain..
        Kai ne ovat jokaisen henk.koht.ratkaisuja..
        Sus kirjoitti,et mitä tarkoittaa: Kaveria ei jätetä.. Minusta se oli sodassa,ettei jätetty
        haavoittuneena mihinkään.. Minä ajattelin samoin,kun mieheni makasi sairaalassa vuosikausia,
        että käytin samaa periaatetta,kun hyppäsin sairaalassa jatkuvasti.No,tämmöisiä tuli mieleen tästä... Moi taas..t.Irkku


      • Katicat2
        irkku-37 kirjoitti:

        Jos menemme ,aivan ruohonjuuritasolle,niin perheessä
        hyvin huomaa,kun lapset alkavat mielistelemään vanhempiaan,niin jotain haluavat.Niin ,tuli heti kysyttyä,että paljonko.Sama se on suuremmissakin puitteissa,aina on taka-ajatuksia mielistelijällä..
        Ilmaisia lounaita,ei ole olemassakaan.Mielistely,
        ei oikein ole koskaan sopinut meille suomalaisille.
        Olemme enempi sellaisia ; "Tästä poikki ja pinoon" -tyyppejä. Suvaitsevaisuus,on aivan eriluokkaa..Voimme suvaita erilaisia ihmisiä ja näkemyksiä,vaikka emme olisikaan samaa mieltä..Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä.
        Ajattelen ,esim. itseäni,en käytä alkoholia,mutta en myös mene kenellekään sanomaan siitä jotain..
        Kai ne ovat jokaisen henk.koht.ratkaisuja..
        Sus kirjoitti,et mitä tarkoittaa: Kaveria ei jätetä.. Minusta se oli sodassa,ettei jätetty
        haavoittuneena mihinkään.. Minä ajattelin samoin,kun mieheni makasi sairaalassa vuosikausia,
        että käytin samaa periaatetta,kun hyppäsin sairaalassa jatkuvasti.No,tämmöisiä tuli mieleen tästä... Moi taas..t.Irkku

        Sinä tahdoit rakastaa niin myötä- kuin vastamäessä, kunnes kuolema teidät erotti.


      • Jatta
        susmorsian kirjoitti:

        mutta ei kaikki voi olla kaverii.Onko siinä se mielistely.
        Ök..ymmärän kyllä motä tarkoitat,provosoin ehkä,olen itse ainakin kyllästynyt näihin suomen sotien ihannointimuisteloihin...kaverrii ei jätetä.
        Mitäs se muuten tarkoittaa?

        Tässä lehtiä lukiessani täältä koneelta poikkesin välillä tällekin palstalle.

        Ei minustakaan kaikkien kanssa tarvitse olla kaveri tai ystävä.

        Sotatantereella se taisi olla niin, että kaveria ei jätetty hädänhetkelläkään, vaan omaa henkeä uhmaten autettiin toista. Kyllä siinä monesti taisi omakin henki mennä.
        Sama se taitaa olla ystävienkin kanssa: "Auta ystävää hädässä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2107
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1720
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      257
      1063
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      988
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      951
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      885
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      825
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      811
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      764
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      729
    Aihe