Keltarauhashormoni = menkat takaisin?

WiiviNeaSofiiiiia

moi

oisko täällä ketään sellaista, joka voisi valaista minua näissä keltarauhashormoni-asioissa? olen 22-vee nainen reippaan vuoden verran ollut jo "normaali"(=terveen) mitoissa 169/n60kg. Minulla lähti menkat rankan laihdutusrääkin sekä koulustressin/paineen takia reiluksi vuodeksi, jonka jälkeen ei niitä ole kuulunut. Välillä on kuukaudessa maha kipua mutta ei itse menkkoja. Enää en viitsi odottaa vaan ajattelin heti ma:na tilata ajan lääkärille. Nyt haluaisinkin tietää kuinka kauan teillä itsellä oli menkat pois? ja kuinka kauan söitte keltarauhashormonia ennen kuin menkat palautuivat ja tulivat takaisin että pystyitte lopettamaan niiden syönnin? mitä merkkiä käytitte? millainen annostus? entä haittavaikutukset? ... voikun saisin nyt vastauksia koska ko. aihe pelottaa hirveästi ja tarvitsisin "tsemppiä"...

2

2311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin minulla.

      Ensinnäkin, sinun olisi ollut hyvä jo aiemmin hakeutua lääkärin vastaanotolle, yleensä sanotaan että kuukautiset saisivat olla poissa maksimissaan 6 kk:ta, pidempi aika voi altistaa jo kohtusyövälle. Hyvä kuitenkin että nyt olet päättänyt mennä lääkäriin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

      Mulla oli menkat keltarauhashormonin vajauksen takia poissa n. 4 kk:ta, ja sain keltarauhashormonikuurin, lääkkeen nimi oli Terolut. Söin sitä muistaakseni 12 päivää 1 tabl. päivässä, ja vikana päivänä vuoto alkoi. Joskus saattaa mennä pari päivää pillereiden syömisen jälkeen ennenkuin vuoto alkaa. Mitään sivuvaikutuksia ei mun mielestä noista Teroluteista tullut.

      Mä aloitin siitä sitten syömään e-pillereitä, koska muuten olisin joutunut jatkuvasti syömään noita Teroluteja. Jotkut tekevät kyllä niinkin, joilla jostain syystä on keltarauhashormonin vajetta. Silloin keltarauhashormonia syödään tietyt päivät kierrosta, näin se lääke toimii tavallaan kuin keltarauhashormoni normaalissa kuukautiskierrossa.

      Mut jos sulla ei ole todettu mitään muuta syytä siihen kuukautisten poisjääntiin kuin rankka laihdutus niin voi olla hyvinkin että se yksi kuuri riittää käynnistämään normaalin kuukautiskierron.

    • Anonyymi

      Itselläni myös saman tyylisiä pelkoja. Olen varannut ajan jo gynekologille, kun kuukautiset ovat muuttaneet tahtiaan ja jääneet välillä jopa pois kokonaan. Itselläni ollut vain 3-4 menkatonta kuukautta ja nämä ovat olleet joka toinen kuukausi. Vaikuttaa että jokin olisi vialla, mutta muuta ongelmaa ei ole ollut, kuin puuttuvat menkat vähän välissä. Toki tämä kaikki alkoi kun sain 25kg painoa lisää harrastin seksiä ekaa kertaa- en muuhun sitä osaa yhdistää. :s

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe