Minua ärsyttää ihmisten etuilu jonossa. Sitä etuijua ilmenee enenevässä määrin. Pahimpia ovat keski-ikäiset naiset.
Etuilun sanoma on, että sinulla on aikaa odottaa, minulla ei - olen parempi ja arvokkaampi. Lisäksi ärsyttää, että joku päästää eteensä kysymättä loppujonolta, voinko tehdä näin. Silloinhan tuo yhden väliintulo vie aikaa yhteensä niin paljon kuin jonossa on hännässä väkeä. Saa suusi aúki, kun joku ohittaa jonossa.
etuilu
57
12787
Vastaukset
- saman huomannut..
Joo kauppojen kassoilla etuilee keski-ikäiset matamit jotka kai ikänsä puolesta olettavat että heillä on oikeus etuilla. TODELLA HÄRSKIÄ. Silloin minä kyllä sanon että "Anteeksi mutta minä olin jonossa ennen teitä". Jokaisella meistä on kiire jonnekin. Mietin vaan että nämä ovat niitä samoja akkoja jotka hurskaana käyvät kirkon menoissa ja esittävät hyvää ihmistä, vaikka oikeasti heitä kiinnostaa vain oma napa ja oman edun tavoittelu.
Baarijonoissa sitten kiilaavat yleensä nuoret naiset. Ilmeisesti nämä ovat nuoria versioita noista vanhemmista matameista. Onko tämä joku tietty naistyyppi, joka on oikeasti vain kasvatettu ihan päin persettä - että kotona ei ole ollut minkäänlaista käyttäytymistapojen koulutusta. Kummallista kyllä, en itse koskaan kehtaisi käyttäytyä noin kun tietää minkä imbesillin tittelin siitä saa - ja vihaiset katseet vähintään kaikilta muilta jonottajilta.- kerron
tarinan Helsingin rautatieasemalta 70-luvun lopulta. Olin ennen töihin menoa ostamassa rautatieaseman kioskista possumunkkeja aamukahville. Kiire oli töihin.
Keski-ikäinen turkkirouva purjehti ohi jonon. Huusin hänen peräänsä, että "hei, tässä on jono". Rouva tuli sanomaan minulle: " Etkö sinä tiedä, että minä olen insinöörin rouva." Joopa, joo! - ettäpä
kerron kirjoitti:
tarinan Helsingin rautatieasemalta 70-luvun lopulta. Olin ennen töihin menoa ostamassa rautatieaseman kioskista possumunkkeja aamukahville. Kiire oli töihin.
Keski-ikäinen turkkirouva purjehti ohi jonon. Huusin hänen peräänsä, että "hei, tässä on jono". Rouva tuli sanomaan minulle: " Etkö sinä tiedä, että minä olen insinöörin rouva." Joopa, joo!valehtelet.
- niin työ- kuin asiakasnäkök...
Baaritiskillä harvemmin on selkeää jonoa samaan tyyliin kuin kaupassa tai pankkkiautomaatilla, vaan uudet asiakkaat työntyvät siihen kohtaan riviä missä tilaa on.
Ammattitaitoinen baarimestari palvelee asiakkaat saapumisjärjestyksessä silloin, kun heitä on niin vähän että on todellakin mahdollista huomata kuka on tullut ensin. Kun tiski on täynnä, systeemi vaihtuu sellaiseksi että jommastakummasta reunasta aloitetaan ja edetään toiseen reunaan, sen jälkeen sama alusta uudestaan. Ihan vain ja ainoastaan siksi kun siinä ei mikään baarivelho kykene pysymään perillä siitä missä vaiheessa kukakin asiakas on tiskille saapunut.
Turha syytellä toisia baaritiskillä etuilusta, kun palvelun saamisen nopeus määräytyy kiiretilanteessa ihan täysin sen mukaan mihin kohtaan tiskiä satut asettumaan. Tarkkaile itse minuutin verran, missä kohdassa baarimikko on menossa ja kumpaan suuntaan hän etenee, ja valitse paikkasi sen mukaan - saat palvelua nopeasti. Jos etenemissuunta on oikealle, ja asetut juri palveltavan henkilön vasemmalle puolelle, joudut odottamaan kunnes koko tiski on käyty kertaalleen läpi ennenkuin tulee vuorosi.
Tämä ei ole vittuilua, vaan ihan vaan ystävällinen vinkki niksistä jolla saa nopeammin palvelua. Cheers! - siitä
niin työ- kuin asiakasnäkök... kirjoitti:
Baaritiskillä harvemmin on selkeää jonoa samaan tyyliin kuin kaupassa tai pankkkiautomaatilla, vaan uudet asiakkaat työntyvät siihen kohtaan riviä missä tilaa on.
Ammattitaitoinen baarimestari palvelee asiakkaat saapumisjärjestyksessä silloin, kun heitä on niin vähän että on todellakin mahdollista huomata kuka on tullut ensin. Kun tiski on täynnä, systeemi vaihtuu sellaiseksi että jommastakummasta reunasta aloitetaan ja edetään toiseen reunaan, sen jälkeen sama alusta uudestaan. Ihan vain ja ainoastaan siksi kun siinä ei mikään baarivelho kykene pysymään perillä siitä missä vaiheessa kukakin asiakas on tiskille saapunut.
Turha syytellä toisia baaritiskillä etuilusta, kun palvelun saamisen nopeus määräytyy kiiretilanteessa ihan täysin sen mukaan mihin kohtaan tiskiä satut asettumaan. Tarkkaile itse minuutin verran, missä kohdassa baarimikko on menossa ja kumpaan suuntaan hän etenee, ja valitse paikkasi sen mukaan - saat palvelua nopeasti. Jos etenemissuunta on oikealle, ja asetut juri palveltavan henkilön vasemmalle puolelle, joudut odottamaan kunnes koko tiski on käyty kertaalleen läpi ennenkuin tulee vuorosi.
Tämä ei ole vittuilua, vaan ihan vaan ystävällinen vinkki niksistä jolla saa nopeammin palvelua. Cheers!ei kai kukaan ole puhunut baarietuilusta vaan jonossa etuilusta. Siis silloin kun on selkeä jono esim. baarin ulkopuolella, kassalla, tms.
- etuiltu
kerron kirjoitti:
Keski-ikäinen turkkirouva purjehti ohi jonon. Huusin hänen peräänsä, että "hei, tässä on jono". Rouva tuli sanomaan minulle: " Etkö sinä tiedä, että minä olen insinöörin rouva." Joopa, joo!Itselläni kävi niin että olin juuri ottanut jonotusnumeron sellaisesta laitteesta ja takaani tullut vanharouva nappasi sen suoraan kädestäni ja sanoi "tämä on kyllä minun" !!!! Siinä sitten suu auki en tiennyt mitä edes sanoa, yllätti täysin!
- etuilematon
on se kyllä niin väärin kuin vain väärin voi olla, ettei enää väärimmin ole
- koputan
Minä koputan jonottajaa olkapäälle ja ilmoitan vittumaisesti hymyillen, että meillä täällä Helsingissä on tapana jonottaa omaa vuoroaan, en tiedä miten teillä siellä Pihtiputaalla.
Jos tämä ei tehoa, niin ei sitten mikään. Ellei sitten muut jonossa olevat puutu asiaan.- hyvä vihje
tästä tuli minulta hyvä nauru täällä yksinään. Ssa varmaan lainata, tätä tulen käyttämään! Kiitos!
- Nimetön
huomautan, että jonon pää on tuolla...
- ystävällinen ja
kohtelias, minust aei. On asioita, joita voi ilmaista suoraan. Etuilu on 1 sellainen,
- haittaisi?
ystävällinen ja kirjoitti:
kohtelias, minust aei. On asioita, joita voi ilmaista suoraan. Etuilu on 1 sellainen,
Eihän tässä maailmassa tietenkään ole montaa asiaa, joita "pitää" tehdä. Mutta mitä se ketään haittaa, jos on ystävällinen ja kohtelias, vaikka sitten etuilijalle huomauttaessaan. Itselleen siinä vain muiden jonottajien näkökannalta hankkii törpön maineen, jos toisen tökeröön etuiluun vastaa ärisemällä ja käsimerkeillä. Kyllä se asia eli "jonon pää..." tulee varmaan kaipaamallasi tavalla ihan suoraan sanottua, vaikka vähän ystävällisemminkin sanottuna. ;-)
- kohtelias...
ystävällinen ja kirjoitti:
...viestität vaan vielä selkeämmin etuilijalle millainen moukka hän on sivistyneisiin ihmisiin verrattuna. Ja vittuillakin voi kohteliaasti ;)
- Häpeän edelleen
Jonotettiin vuosia sitten meidän skidin ja äitini kanssa jossain etelän lomakohteen vesipuistossa snagareita. Eteemme kiilasi röyhkeästi mies, jonka oletimme olevan saksalainen - niitä oli lomakeskus turvoksissa ja oltiin jo kyllästytty niiden tapaan varastaa aamiaispöydästä kaikki, mikä ei ollut naulattu pöytään tai noutopöytään kiinni.
Siitä allekirjoittanut, häpeäkseni lapsen läsnäollessa loihe lausumahan äidilleni, että voi v***n mulkku, varmaan saksalainen. Johon kaveri "On ilmoja pidellyt joo..." Mutta siirtyi sujuvasti jonon takapäähän.
Naama punaisena haettiin ne snagarit, mutta tulipa todistettua se, että röyhkeydenkin voi taklata.- esimerkki
muisti varmaan jälkeenkinpäin.
- Secureman
Eiköhän olisi syytä ensin varmistaa syyttely, kuka lie ollut. Saattoi olla vaikka suomalainenkin! Täytyy olla pitävät faktat ennenkuin oikeuteen mennään!
- että ei
minä aina sanon etuilijoille, että minun aikaani et varasta. Joskus se on sanottava kahteen kertaan.
- isän lääkkeitä
Muista katkerasti, miten joka ikinen kerta mummot ja vaarit meni apteekin jonossa ohi, kun koulun ruokatunnilla kävin isälle lääkkeitä hakemassa. Oikein käskivät sieltä tädit tiskin takaa mummoja ja vaareja tulemaan palveltavaksi ja minä tyttönen (14-18v) sain jäädä odottamaan vuoroani. Myöhästyin tietysti aina koulutunnilta. Näin myös muiden siskojeni kohdalla.
Tasan tarkkaan varmasti apteekissa pienellä paikkakunnalla tiesivät ja tunsivat minut ja siskoni, sekä myös sen, että ruokatunnilla olimme isän lääkkeitä hakemassa. Tahallista kiusaamista ja vallankäyttöä apteekin akoilta, kun antoivata muiden etuilla meitä! Tämän muistan ikäni!- vanha ja sairas
pitää olla, että päästät vanhuksen ohi jonossa? Luulisi jokaisen tajuavan, että sairas vanhus,joka luultavasti tulee apteekkin taksilla ja jaksaa olla tolpillaan muutaman tunnin päivässä ansaitsee päästä jonon edelle. Jos sinulla 14-18 vuotiaalla oli niin kiire koulun ruokatunnilla, mikset käynyt apteekissa koulupäivän jälkeen? No onneksesi nykyään on jonotuslaput, joten ei tarvitse pelätä, että joku päästää sinut ohi jonossa kun olet itse vanha ja sairas.
- ja paskat!
vanha ja sairas kirjoitti:
pitää olla, että päästät vanhuksen ohi jonossa? Luulisi jokaisen tajuavan, että sairas vanhus,joka luultavasti tulee apteekkin taksilla ja jaksaa olla tolpillaan muutaman tunnin päivässä ansaitsee päästä jonon edelle. Jos sinulla 14-18 vuotiaalla oli niin kiire koulun ruokatunnilla, mikset käynyt apteekissa koulupäivän jälkeen? No onneksesi nykyään on jonotuslaput, joten ei tarvitse pelätä, että joku päästää sinut ohi jonossa kun olet itse vanha ja sairas.
heh..ei ne kaikki oo sairaita..vain mulkkuja..tänäänkin paineli yksi junassa ohi muiden odottaessa kiltisti..piikitin sitä sarkasmilla..apina ei edes ymmärtäny heh..:D
- metsien miäs
ota mukaasi koivuhalko ja kumauta sillä etuilijaa kunnolla päähän. Varmasti tulee tilaa jonossa.
- ja kun tässä
tuli puheeksi niin ärsyttäviä ihmisiä nekin joiden täytyy aivan välttämättä seistä (ja ihan erityisesti niissä pitkissä, monirivisissä jonoissa) mahdollisimman epämääräisen leveällä ja kaukana edeltävästä jonottajasta ja sitten tylyn/ivallisen hymyn saattelemana kertoa uusille tulijoille että tässä on jonokin. Ihan vinkkinä niille jotka kokevat tulevansa etuilluksi koko ajan... ;)
- Darkblood
Olimme perheemme kanssa kesällä Serenassa.
Tunnin jonotettuamme, eteen tuli venäläis perhe, sanoin asiallisesti miehelle että olimme tässä ennen teitä, sen jälkeen mies alkoi huutaa ''Älä enään lyö minua, en tehnyt sinulle pahaa älä lyö enään!'' En edes koskenut mieheen. osaavat olla törkeitä! - on pahimpia..
Yksikin kerta oltiin kotiruokaa valitsemassa kaupan tiskillä ja odotettiin, että myyjä saa meitä ennen olleen palveltua. Niin eikös sieltä sellanen mummon köppänä röyhkeästi tuuppinu ittensä kärryjensä kanssa ihan meidän eteen ja työnsi nenän kiinni siihen lasiin ettei vaan muut nää mitään ja mies tuli perässä. Ja sitten meitä nuorempia haukutaan, että etuilevat.. Sitten se myyjä jopa kehtas palvella heidät ensin, vaikka tiesi meidän olleen ennemmin siinä. Just olin pääni aukaisemassa, ku tuli onneksi toinen myyjä siihen.
En voi käsittää miksi ei voi kysyä, että pääsisinkö ohi, jos on hoppu jne.- "Äitien" ruokaako?
>>>kotiruokaa valitsemassa kaupan tiskillä
- uudelleen
Kirjoituksestasi paistaa läpi, ettet taida tuntea henkilökohtaisesti yhtään todella vanhaa ihmistä. Älä ota itseesi jos joku reuman runtelema jatkuvista säryistä kärsivä mummeli tai dementoitunut köpöttelevä paappa kävelee suoraan tiskille huomaamatta muita ympärillä olevia. Kuulo, näkö, muisti ja havainnointi voi olla jo aika heikkoa vanhuksilla. Kaikki kunnioitus vanhuksille. Miksi emme tekisi heidän elämänsä ehtoosta mahdollisimman mukavaa? Aikuisuuteen kuuluu, että muiden tarpeet otetaan huomioon (joskus omien kustannuksella).
- oikea..
"Äitien" ruokaako? kirjoitti:
>>>kotiruokaa valitsemassa kaupan tiskillä
muusi ja oikea itse tehty lihapullakastike yms ole kotiruokaa? parempi nekin kuin jotain eines mössöjä ostaa ruokatunnilla..
- ne ole
oikea.. kirjoitti:
muusi ja oikea itse tehty lihapullakastike yms ole kotiruokaa? parempi nekin kuin jotain eines mössöjä ostaa ruokatunnilla..
kotiruokaa, elleivät ole kotona tehty?
Kenen kotona luulet että kaupoissa myytävä ruoka tehdään? Niiden kuuluisien "äitienkö"? - sairaita vanhuksia
uudelleen kirjoitti:
Kirjoituksestasi paistaa läpi, ettet taida tuntea henkilökohtaisesti yhtään todella vanhaa ihmistä. Älä ota itseesi jos joku reuman runtelema jatkuvista säryistä kärsivä mummeli tai dementoitunut köpöttelevä paappa kävelee suoraan tiskille huomaamatta muita ympärillä olevia. Kuulo, näkö, muisti ja havainnointi voi olla jo aika heikkoa vanhuksilla. Kaikki kunnioitus vanhuksille. Miksi emme tekisi heidän elämänsä ehtoosta mahdollisimman mukavaa? Aikuisuuteen kuuluu, että muiden tarpeet otetaan huomioon (joskus omien kustannuksella).
joille tulee antaa tilaa bussissa, kassajonossa jne. Kyllä se itseä huonokuntoisempi tulee huomattua ja huomioonotettua, älä siitä huolehdi.
Mutta että sairas ja raihnainen ihminen kykenisi esim. tuuppimaan ostoskärryillä nuoren ja vetreän ihmisen pois tieltään, juupa juu. Sinun kirjoituksestasi puolestaan paistaa läpi se, että et tunne tällaista perusterveenä pysynyttä vanhusta tai olet äärettömän vedätettävissä - tai kenties hyödyt itse siitä, että ihmiset pitävät kaikkia vanhoja ihmisiä automaattisesti avuttomina ja havainnointikyvyttöminä?
Mm. hyvin mieleeni jäänyt tapaus oli metrossa istuessani sattunut lipuntarkastus, jolloin vastapäätä istunut, hajamielisen oloinen erittäin vanha rouva unohtanut leimata arvokorttinsa. Asiaa voivoteltuaan tarkastaja tyytyi lunastamaan lipun hinnan kortilta ja opastamaan olemaan tarkempi jatkossa. Tarkastajien lähdettyä alkoi vanhus hihittelemään että aina ne menevät halpaan...
Ja täydessä ratikassa/bussissa on tullut matkustettua niin kainalosauvoissa kuin viimeisillään raskaana selittäen, että kyllä tässä saa istua nuoretkin "vajaakuntoiset"... - ei etuile,
uudelleen kirjoitti:
tekosairaat hakee niitä lumelääkkeitään etuilemalla.
- Eppo
Olen huomannut myös sellaista, että jos kaupassa on yksi kassa käytössä ja viereen avautuu toinen, niin siihen ryntäävät aina toisen jonon viimeiset, jotka siis ovat jonottaneet kaikkein vähiten. Onneksi fiksut myyjät osaavat opastaa: "Jonossa seuraava voi tulla tähän kassalle".
En myöskään ymmärrä niitä ihmisiä, jotka käyttävät viisi minuuttia etsiessään supermarketin lyhyintä kassajonoa. Siinä ajassa olisi jo jonottanut itsensä pihalle kaupasta.
Minua ei jonottaminen ole haitannut sen jälkeen kun kävin kaupunkilomalla New Yorkissa. Lentoasemalla sai jonottaa monta tuntia, taksitolpalla samoin. Empire State Buildingiin oli kahden ja puolen tunnin jono. Sen reissun jälkeen mikään jonotus ei ole tuntunut enää miltään. Eilen jonotin päivystyksessä kaksi tuntia, eihän siinä kerennyt edes lukemaan lehteä loppuun. - Sanji1
Enemmän ärsyttää ihmiset jotka ei osaa päättää missä jonossa seisovat. Olin tässä yksi päivä pikaruokalassa, ja edessäni seisoi mies kahden jonon välissä. Mietin hetken että kumman jonon kohdalle menen seisomaan ja kysyin lopulta, "kumassa jonossa seisot?" ja mies vastasi röyhkeästi, "siinä kumpaa palvellaan ensin".
EI NÄIN.- myöskin
"yhteisiä" jonoja, eli jos mahdollista ensin pitempi yhteisjono, joka sitten useiden palvelupisteiden jakautuu/purkautuu vuoron perään aina sinne mistä vapautuu ensimmäinen kassahenkilö. Niinhän Helsinki-Vantaan lentoasemallakin menetellään.
- nykyään
myöskin kirjoitti:
"yhteisiä" jonoja, eli jos mahdollista ensin pitempi yhteisjono, joka sitten useiden palvelupisteiden jakautuu/purkautuu vuoron perään aina sinne mistä vapautuu ensimmäinen kassahenkilö. Niinhän Helsinki-Vantaan lentoasemallakin menetellään.
Joo, minäkin sitten sain suuni auki kun sellainen rouva vaan hekotteli ja rynni minun eteen kaupassa.
-" rouva menee sinne jonon taakse, niin siellä muutkin jonottaa" sanoin.
Rouva meni ihan tulipunaiseksi ja meni jonoon.
Mutta arvatkaa mitä! Pienessä kaupungissa törmää ennenpitkää samaan naamaan väistämättä ja niin tämäkin rouva muisti minut ja alkoi uhkailemaan:
-" KUULE, ANNA OLLA VIIMEINEN KERTA KUN MULLE SOITTELET SUUTASI, KYLLÄ MINÄ SINUT TIEDÄN JA OTAN SELVILLE MISSÄ ASUT!"
Olin siis "soitellut suutani" tämän kaupungin pahimmalle rappusiivojalle joka kyllä kuulemma käy vaikka kimppuun.(ulkonäkö ei tukenut tätä luonteenkuvausta, lihakset olivat vissiin piilossa.)
Olisko sittenkin pitänyt olla hiljaa kun ei tiedä minkä kahelin saa niskaansa?
- Tebaz X
Olemukseni ilmeisestikin huokuu viestiä, ettei kannata etuilla. Koskaan ei ole kukaan yrittänyt ja näin todennäköisesti tulee jatkossakin olemaan, geeniarvonnassa tuli hiukan pituutta osakseni sekä urheilullinen olemus.
Onhan noita kiilaajia muiden eteen tullut nähtyä, usein ovat niitä keski-ikäisiä naisia. Aika usein pitävät etuoikeutenaan mennä miesten eteen jonossa, jotkut miehistä kun moista käytöstä sietävät...minä en kuulu niihin.
Vaikeaa kommentoida mikä ihmiset saa käyttäytymään jonossa moukan tavoin, itselleni kun käytöstavat opetettiin kotona. Suomi ei ole kuningaskunta mutta jotenkin tuntuu että täällä on prinsessoja joka korttelissa. - justus2
no etkö sinä perkeleen pökiö saa suutasi auki
tai osaa käyttää kyynärpäitäsi tai nyrkkejäsi??
Syytä itseäsi!!!!! tuo asia ärsyttää koulubussiin mennessä. Joko odotat kiltisti jonossa kun muut rynnivät tylysti eteen, tai rynnit itsekin ja voit satuttaa itsesi... Kauppoissa en ole tähän vielä törmännyt.
- Tapakasvatuksen saanut
Omasta kokemuksesta voin sanoa että eniten ne keski-iän ohittaneet naiset kiilaa ja etuilee. Erikseen tietty oikeasti raihnaiset, joille liikkuminen tekee tiukkaa, niille nyt kohteliaisuudesta voi paikkansa luovuttaakin. Mutta ne joilla vielä jalka nousee, myös vauhtia ja kyynärpäitään käyttää vihasen näköisinä höyryjunina. Alta pois tai alle jää...
- kaupantäti 2
Joskus nuorempana työskenteltyäni eräässä pienessä liikkeessä juuri nämä keski-ikäiset ja hiukan vanhemmat naisihmiset tuppasivat jatkuvasti tulemaan kassajonon ohi ja etuilemaan. Minusta se oli todella ikävää ja törkeää muita asiakkaita kohtaan. Monesti sanoin heille, että jonon pää on tuolla ja on jonotettava niinkuin muidenkin. Yleisin reaktio oli, että heittäydyttiin tyhmäksi, ettei muka huomattu sitä jonoa....
- Kaspian 80
Siis tää on niin totta.
Keski-ikäiset naiset on pahimpia etuilijoita ja tönijöitä kaupungilla, ja kävelee aina päälle, mikä ihme niitä vaivaa?Onko estrogeenilaput pudonnut pepusta? Ja miltei aina keski-ikäiset naiset näyttää samalle, päärynäkroppa,huonosti (itse) värjätyt hiukset, silmälasit, vittumainen katse yms. Tekisi laittaa ojennukseen tuo ihmisryhmä,mutta miten? - tuleeko minustakin samanlai...
Silloin kun kuljin vielä vaunujen kanssa niin juuri nämä keski-ikäiset "äidit" etuilivat ja pamauttelivat ovia nenän edestä kiinni. Turha odottaa että olisi ovea avattu tai väistytty, puhumattakaan linkkariin autettu. Nuoret ja vanhemmat miehet kyllä olivat auttamassa, eivät nämä joskus saman eläneet. Neuvoja tuli kyllä niin vauvan pukemiseen, syöttämiseen kuin muutenkin esim. kaupassa käymiseen. Eli oli joko liikaa liian vähän vaatetta tai milloin mitäkin. Kerran joku tunki päänsä vaunuihin ja huusi että kuinka hyvin tämä NUKKKUUUU! juu eipä sen jälkeen nukkunu kun vieras pärstä huusi sentin päästä, sama rouva antoi jälkeenpäin ruokkimisohjeita, että 2kk vauvalle perunaa ja hunajalla maustettua puuroa. Turha selitellä mistään imettämissuosituksista!
- nenään siinä samalla
Mieti miltä ne mammasti näyttää loukku naamassa :D.
Täytyy kyllä olla aika tyhjä päästään jos tunkee naamansa vaunuihin.
Minulla on silmälasit enkä koskaan tuppaudu vaunuihin naamani kanssa kysymättä ensin, sitäpaitsi mitä asiaa oikeastaan kellään on sinne, se on vauvan yksityialuetta ja sitä pitää kunnioittaa.
Ohjeita minhäkin sain, usein pukeutumisesta, sitten kun vaavi alkaa kävellä niin silloin kuule ne mammat (ei kaikki) riehaantuu!!
Oli liikaa vaatteita, liian vähän, väärä väri!
"onpa sinulla kaunis poika" toetan että työttöhän minulla on, "no mutta noin tommoset vaateet, ei sovi" ja palappalpalaaa........
Ihan vieraat ihmiset katsovat oikeudekseen arvostella!
Kumma etten kertaakaan sanonut kenellekkään rumasti, outoa. Nyt sanoisin kyllä! - jos ei itse joskus selviä
Minä olen se keski-ikäinen nainen joka kyllä pitää ovea auki vaunuille mutta ei nosta bussiin; ja miksiköhän pitäisi, ennen nostelin ja aina sain raskaamman puolen itselleni, selkä siinä tuli kipeäksi, sitten jouduin leikkaukseen ja kerran kun en mennyt nostamaan niin vaunuja työntävä nainen aloitti että "te keski-ikäiset ette sitten viitsi auttaa toisia ....yms. Enkä edes viitsinyt sanoa että olen ollut leikkauksessa ja nosteleminen on kielletty sen kauhean vuodatuksen jälkeen. Ja siihen loppuivat minun vaunujen bussiin nostot. OLen siis ilkeä keski-ikäinen nainen jolla on OIKEUS huolehtia omasta terveydestään. Jonoissa en kiilaa ja ovia pidän auki.
- 2 kk vauvalle???
Ymmärrän kyllä tilanteen, mutta kun nyt etikettipalstalla ollaan, kiinnittäisin huomiosi siihen, miten kirjoitat. "2kk vauvalle". Miksi et sano että "kahden kuukauden ikäiselle vauvalle" tai sama lyhennettynä. Jostain syystä näille palstoille on pesiytynyt tämä "kk-kieliasu", joka puistattaa. Jos odotat hyvää käytöstä bussissa jne. muilta, osoita myös omat käytöstapasi kirjoittamalla oikein.
- koikkalainen
2 kk vauvalle??? kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tilanteen, mutta kun nyt etikettipalstalla ollaan, kiinnittäisin huomiosi siihen, miten kirjoitat. "2kk vauvalle". Miksi et sano että "kahden kuukauden ikäiselle vauvalle" tai sama lyhennettynä. Jostain syystä näille palstoille on pesiytynyt tämä "kk-kieliasu", joka puistattaa. Jos odotat hyvää käytöstä bussissa jne. muilta, osoita myös omat käytöstapasi kirjoittamalla oikein.
No niin,taas yksi maton hapsujen oikaisija... Jos ei vaaraa ymmärtää väärin, niin anna ihmeessä olla..
- tapatietoinen
varmaan kaikki ovat huomanneet saman, ja myös sen, että etuileminen ja yleensäkin huonot käytöstavat ovat juuri naisten ongelmia. joillakin miehilläkin sitä joskus ilmenee, mutta lähinnä vain silloin, kun ovat humalassa. naisten huonoon käytökseen ei tarvita edes humalatilaa.
mistä tämä sitten johtuu? se johtuu siitä, että naiset eivät ole käyneet armeijaa. näin on. armeijassa jokainen mies oppii käytöstapojen perusasiat: tervehtimisen, kohteliaisuuden, jonossa liikkumisen, tottelemisen ja toisten huomioon ottamisen. vain muutamia mainitakseni. naisille näitä ei opeteta missään, ellei niitä ei ole kotona opetettu.
yleensä voikin siis päätellä, että aina kun joku (nainen) etuilee jossain, tai käyttäytyy muuten moukkamaisesti, niin todennäköisesti myös hänen äitinsäkin (ja äidinäitinsäkin) on ollut täsmälleen samanlainen junttipösilö. kotikasvatuksesta se kaikki johtuu.- Täysi Ääliö
Olen mies, ja minulle kyllä opetettiin käytöstavat kotona. Armeijassa sen sijaan opin velttoilemaan, valehtelemaan, teeskentelemään ja etuilemaan aina kun silmä vältti (sain mm. kahden päivän loman valheilla, enkä jäänyt kiinni). Mitä tapoja osoittavat toinen toistaan saastaisemmat jutut ja törkyhuumori tuvissa? Mitä "hyvää käytöstä" se on kun joudut poistumiskiellon uhalla hiljaa kuuntelemaan kun joku kusipää huutaa vasten naamaasi että olet idiootti ja mulkku? Mitä toisten huomioon ottamista on, kun alikersantti ihan piruuttaan antaa ruokailuaikaa KAKSI minuuttia raskaan taisteluharjoituksen jälkeen ja sen jälkeen juoksuttaa täyttä vauhtia kolme kilometriä kasarmille? Olisin ymmärtänyt, jos olisi oikeasti ollut kiire, mutta tässä oli kyse vain ko. alikersantin huvista. Eipä tuollainen kauheasti innosta käyttäytymään hyvin. Siviilissä käyttäydyin erinomaisesti ennen armeijaakin ja käyttäydyn edelleen.
Näin siis Suomen armeijassa. Lieneekö "tapatietoinen" sitten käynyt Utopian armeijan?
P.S. Tämä ei muuta sitä että armeija on edelleen mielestäni välttämätön ja hyödyllinen laitos. Mutta mikään käytöskoulu se ei ole eikä koskaan tule olemaankaan. - sinulla
Täysi Ääliö kirjoitti:
Olen mies, ja minulle kyllä opetettiin käytöstavat kotona. Armeijassa sen sijaan opin velttoilemaan, valehtelemaan, teeskentelemään ja etuilemaan aina kun silmä vältti (sain mm. kahden päivän loman valheilla, enkä jäänyt kiinni). Mitä tapoja osoittavat toinen toistaan saastaisemmat jutut ja törkyhuumori tuvissa? Mitä "hyvää käytöstä" se on kun joudut poistumiskiellon uhalla hiljaa kuuntelemaan kun joku kusipää huutaa vasten naamaasi että olet idiootti ja mulkku? Mitä toisten huomioon ottamista on, kun alikersantti ihan piruuttaan antaa ruokailuaikaa KAKSI minuuttia raskaan taisteluharjoituksen jälkeen ja sen jälkeen juoksuttaa täyttä vauhtia kolme kilometriä kasarmille? Olisin ymmärtänyt, jos olisi oikeasti ollut kiire, mutta tässä oli kyse vain ko. alikersantin huvista. Eipä tuollainen kauheasti innosta käyttäytymään hyvin. Siviilissä käyttäydyin erinomaisesti ennen armeijaakin ja käyttäydyn edelleen.
Näin siis Suomen armeijassa. Lieneekö "tapatietoinen" sitten käynyt Utopian armeijan?
P.S. Tämä ei muuta sitä että armeija on edelleen mielestäni välttämätön ja hyödyllinen laitos. Mutta mikään käytöskoulu se ei ole eikä koskaan tule olemaankaan.Valitettavasti olet joutunut kokemaan armeijassa tuollaista. Meidän aikanamme (palvelin 2005-2006) ei saanut tuollaista enää tehdä, kaikki leimattiin simputukseksi. Tapoja kyllä tunnen vihreissä(kin) oppineeni, teitittelystä lähtien (jota tarvitsen työssäni vanhusten parissa). Paljolti on omasta asenteesta kiinni, haluaako lusmuta vai hoitaa asiat särmästi ja kunnolla: en minä vain "oppinut velttoilemaan, valehtelemaan ja teeskentelmään".
Niistä keski-ikäisistä naisista sen verran, että omasta mielestänikin juuri he ovat pahin ryhmä, etenkin nuoria kohtaan. Syytä on kyllä palvelualan ihmisissäkin, kun antavat näiden tätien etuilla nuoria. Voisivat aivan hyvin kohteliaasti sanoa, että anteeksi mutta tämä tyttö/poika taisi olla ennen teitä jonossa.
Vanhukset ovat eri asia, ilman muuta lahjoitan esim. täydessä autossa oman paikkani ikäihmiselle. Voin sen luovuttaa jopa keski-ikäiselle, kunhan saan tehdä sen oma-aloitteisesti, ilman että huomautellaan nykynuorisosta.
Myös se ärsyttää, että kauppajonoissa ei voida muka päästää ohi ihmistä, jolla on vain yksi tuote (etenkin kaupoissa, joissa ei pikakassaa ole), vaikka itsellä olisi kärryllinen ostettavaa. - poliisivaltiossai
sinulla kirjoitti:
Valitettavasti olet joutunut kokemaan armeijassa tuollaista. Meidän aikanamme (palvelin 2005-2006) ei saanut tuollaista enää tehdä, kaikki leimattiin simputukseksi. Tapoja kyllä tunnen vihreissä(kin) oppineeni, teitittelystä lähtien (jota tarvitsen työssäni vanhusten parissa). Paljolti on omasta asenteesta kiinni, haluaako lusmuta vai hoitaa asiat särmästi ja kunnolla: en minä vain "oppinut velttoilemaan, valehtelemaan ja teeskentelmään".
Niistä keski-ikäisistä naisista sen verran, että omasta mielestänikin juuri he ovat pahin ryhmä, etenkin nuoria kohtaan. Syytä on kyllä palvelualan ihmisissäkin, kun antavat näiden tätien etuilla nuoria. Voisivat aivan hyvin kohteliaasti sanoa, että anteeksi mutta tämä tyttö/poika taisi olla ennen teitä jonossa.
Vanhukset ovat eri asia, ilman muuta lahjoitan esim. täydessä autossa oman paikkani ikäihmiselle. Voin sen luovuttaa jopa keski-ikäiselle, kunhan saan tehdä sen oma-aloitteisesti, ilman että huomautellaan nykynuorisosta.
Myös se ärsyttää, että kauppajonoissa ei voida muka päästää ohi ihmistä, jolla on vain yksi tuote (etenkin kaupoissa, joissa ei pikakassaa ole), vaikka itsellä olisi kärryllinen ostettavaa.vain suomessa ja pohjois-koreassa kaikki armeijaan.sivistysvaltioissa eli muut kuin äsken mainitut, ihmiset saa elää vapaina.
- p.P.p.P
sinulla kirjoitti:
Valitettavasti olet joutunut kokemaan armeijassa tuollaista. Meidän aikanamme (palvelin 2005-2006) ei saanut tuollaista enää tehdä, kaikki leimattiin simputukseksi. Tapoja kyllä tunnen vihreissä(kin) oppineeni, teitittelystä lähtien (jota tarvitsen työssäni vanhusten parissa). Paljolti on omasta asenteesta kiinni, haluaako lusmuta vai hoitaa asiat särmästi ja kunnolla: en minä vain "oppinut velttoilemaan, valehtelemaan ja teeskentelmään".
Myös se ärsyttää, että kauppajonoissa ei voida muka päästää ohi ihmistä, jolla on vain yksi tuote (etenkin kaupoissa, joissa ei pikakassaa ole), vaikka itsellä olisi kärryllinen ostettavaa.Kotiuduin 02.10.2008, eli juuri. Enkä minäkään osaa sanoa missä utopiassa olet käynyt, mutta tuo ei ole se Suomen Armeija, josta sinulle vastannut henkilö kertoi. Puhutte TÄYSIN eri asiasta!
Yhdyn täysin hänen puheeseensa. Mistä helvetistä SINÄ puhut?? Mikä saatanan KÄYTÖSKOULU?!
Jos mielestäsi käytöskoulu on sellainen, jossa opetellaan valehtelemaan.. Jossa opetellaan etuilemaan, kiroilemaan, huutamaan herkimmillekin ihmisille, on sinun päässäsi asiat todella huonosti. Kehottaisin miettimään kahdesti ennenkuin avaat suusi.
Suomen armeija on käytännössä erinomainen paikka. Mutta kuten edellinenkin henkilö sanoi, KÄYTÖSKOULUSTA SE ON KAUKANA!
- ****JAnMIeN****
kyllä. Se on ärsyttävää. Ja se on totta, etuilija
t luulevat kanssa että heillä on joku ihmeen oike
us tehdä niin ! ja mikä oikeus ? ei sellaista ole
kaan ! ja jos kaupoissa olisi kaikki mahdolliset kassat aina käytössä, ei tulisi mitään kauheita jonoja. Ja etenkin lapset, juuri koululaiset, hei
dän käytöksensä on HÄVETTÄVÄÄ. Eikö vanhempia ede
s HÄVETÄ ? kun oma lapsi käyttäytyy tyhmästi. Oma
t vanhemmat huomio ! VAHTIKAA LAPSIANNE ! K-18. Aina kun se on mahdollista, vie lapsesi kouluun ja hae hänet, niin ei tule mitään tyhmää kiusaami
sta..............
okei ?
kiitos.- ihmeen
risuaitaa tuo koko kirjoituksesi on? Miten oikein kirjoitat noin hassusti???
- Huomio!
En viitsinyt edes alkaa lukea tuollaista sotkukirjoitusta!
Mikä sinua vaivaa?
- lapset
Kiilaamista ja ohittelua on joka puolella. Usein näkee kaupoissa ja kioskeissa, miten kiltisti jonossa seisova lapsi ohitetaan härskisti. Sen tekee kaiken ikäiset, niin miehet kuin naisetkin.
Näitä ketjuja lukiessani tuli mieleeni, että kaikenlaisissa palvelualojen koulutuksissa yhtenä aineena olisi; miten huomata myös ne hiljaisimmat, pienimmät, vajaakuntoiset ym. asiakkaat jotka eivät voi, osaa tai pysty pitämään puoliaan. - Komsuttaja
Minua ei ole elämäni aikana etuiltu kuin kerran. Mutta opin erinomaisen keinon ystäviltäni, jotka tätä ovat enemmän sietäneet. Nimittäin mikäli joku etuilee, siirryt kylmän rauhallisesti hänen eteensä takaisin. Mikäli hän kysyy mitä ihmettä teet, vastaat "Samaa kuin sinä. Onko se nyt muka väärin?"
Toimii. Hän ei voi sanoa että se olisi väärin, tai voit sanoa "Jos tiedät sen olevan väärin, miksi teet niin? Minä hoidin asiani ja olin tässä ensin. Sinulla ei ole mitään asiaa tehdä noin, ellen minä saa tehdä niin myös"
Mutta on aina toiminut. Roskeinkaan pappa ei ole osannut tähän vastata! Kannattaa ainakin koittaa :) - Löpöttäjä
Kehtasi kiekua yksikin nainen bensa-automaatille tullessa, että etuilin muka! Itse oli vastavirrassa väärinpäin jonossa - eipä onnistunut etuilu tässä tapauksessa, vaikka oli paha suustaan!
tuo on tullu huomattua kyllä moneen kertaan, törkeää käytöstä. Jos on niin kiire ettei jouda jonottamaan, niin voi sanoa vaikka että "anteeksi,pääsisinkö ohi". Se ois asia joka lieventäisi tätä rikosta. Vaan eipä kuulu siitä leipälävestä yhtään mitään, surutta vaan jonojen ohi. Törkeää
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132041
- 1131667
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421523Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161201006Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87965Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35947