Miksi

lennonjohdon tutkat

15

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wamha mekaanikko

      Jos lentokoneen ohjausjärjestelmä on niin huonosti suojattu että matkapuhelimella voi muttaa jäjestelmän tomintaa,eihän ohjausjäjestelmässä ole minkäänlaista antennia eikä radiotaajuista vastaanotinta,joten sitä ei voi häiritä ulkoa päin,mutta jos voi niin laitteiden suojaus on todella huono,silloi tällainen tapaus menisi valmistajan piikkiin

    • Sohvatiikeri

      Vaikea uskoa, että kännykkä aiheuttaisi tuollaista. Onhan joka lennolla joku kännykkä auki, kyllä niitä ihmisiltä unohtuu. Kännykkä kommunikoi tai ainakin yrittää viestittää ympäristön kanssa, ilmankin että sillä soittelee puheluita.

      Mutta hyvähän se on syyllistää ihmisiä, jospa nyt useampi muistaisi sulkea.

      Tutka on koneen ulkopuolella, sen säteily ei tule koneeseen sisälle kovinkaan voimakkaana. Samoin kaikki maailman radio- ja tv-lähetykset. Faradayn häkki, nääs.

      • mm. autossa

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -


      • Sohvatiikeri
        mm. autossa kirjoitti:

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -

        Niinhän ne on tutkan ja kännykkätukiaseman ja tv-aseman lähetystehot paljon isompia kuin kännykän. Mutta signaalin teho vähenee etäisyyden suhteessa, potensiin kolme (taisi olla vähän vajaa kolme, johtuen antennin suuntaamisesta). 10 metrin päässä olevan kännykän tehoa pitää verrata 10 kilometrin päässä olevaan 1 000 000 000 kertaa voimakkaampaan lähettimeen.

        Ja kyllä se signaali pomppii faradayn häkin sisällä paremmin kuin ulkoa sisään.


      • on kapea
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Niinhän ne on tutkan ja kännykkätukiaseman ja tv-aseman lähetystehot paljon isompia kuin kännykän. Mutta signaalin teho vähenee etäisyyden suhteessa, potensiin kolme (taisi olla vähän vajaa kolme, johtuen antennin suuntaamisesta). 10 metrin päässä olevan kännykän tehoa pitää verrata 10 kilometrin päässä olevaan 1 000 000 000 kertaa voimakkaampaan lähettimeen.

        Ja kyllä se signaali pomppii faradayn häkin sisällä paremmin kuin ulkoa sisään.

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...


      • Sohvatiikeri
        on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta. (Jos lehtien karttoihin on uskomista)

        Mutta, toistan, henk koht en usko siihenkään, että kännykät häiritsisivät. Silti pidän kännykän suljettuna, onhan niin sovittu.

        Näyttävät nykyään epäilevän autopilottivikaa:
        http://www.thewest.com.au/default.aspx?MenuID=77&ContentID=102182


      • on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....


      • miten eristetään
        Pärepilot kirjoitti:

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....

        suurtehoinen lähtevä pulssi herkästä vastaanottimesta - sitä ajoin takaa?

        Minä tiedän jo siksi, että olen tutkatekniikan kanssa nysvännyt.

        - de 0H3..


      • Wanha mekaanikko
        miten eristetään kirjoitti:

        suurtehoinen lähtevä pulssi herkästä vastaanottimesta - sitä ajoin takaa?

        Minä tiedän jo siksi, että olen tutkatekniikan kanssa nysvännyt.

        - de 0H3..

        Lähtöpussin ajaksi suljetaan vastaanottimelle menevä kanava diodilla ja kun pussi on mennyt maailmalle niin pannaan vastaaotin kuuntelemaan kaikupussia joka tulee kohteesta


      • ollut kyse
        mm. autossa kirjoitti:

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -

        Toimiihan se känny lentokoneessakin. Autossakin se häiritsee mm. radiota, ja lentokone on paljon tiiviimpi faradayn häkki kuin auto (ikkunapinta-alaa suhteessa vähemmän). Lisäksi lentokoneen rungon pyöreä muoto on omiaan kohdistamaan sisäpuolelta tulevaa säteilyä. Jos polttopisteeseen osuu vääriä johtoja, on häiriön mahdollisuus olemassa.


      • GPL
        ollut kyse kirjoitti:

        Toimiihan se känny lentokoneessakin. Autossakin se häiritsee mm. radiota, ja lentokone on paljon tiiviimpi faradayn häkki kuin auto (ikkunapinta-alaa suhteessa vähemmän). Lisäksi lentokoneen rungon pyöreä muoto on omiaan kohdistamaan sisäpuolelta tulevaa säteilyä. Jos polttopisteeseen osuu vääriä johtoja, on häiriön mahdollisuus olemassa.

        Lentokoneessa on vain se ongelma, että tukiasemien antennien keilat on suunnattu horisinttitason alapuolelle. Eli känny joutuu käyttämään suurempaa/suurinta lähetystehoa ylläpitääkseen linkkiä.Antenni-mystiikkaa paremmin tuntevat voi sitten kommentoida, pajonko tehoa on likkiasemien antennien sivukeiloissa.
        t:PM


      • Sohvatiikeri
        GPL kirjoitti:

        Lentokoneessa on vain se ongelma, että tukiasemien antennien keilat on suunnattu horisinttitason alapuolelle. Eli känny joutuu käyttämään suurempaa/suurinta lähetystehoa ylläpitääkseen linkkiä.Antenni-mystiikkaa paremmin tuntevat voi sitten kommentoida, pajonko tehoa on likkiasemien antennien sivukeiloissa.
        t:PM

        On pari kertaa mennyt kännykän akku tyhjäksi, kun on unohtunut päälle ja se rassukka yrittää ylläpitää yhteyttä.

        Vaikka ihan sekaisinhan se on, ainakin ylempänä. Noin 500 metrin korkeudessa puhelut jotenkin onnistuu.

        Ei kyse liikennekoneista.


      • t.a.p.
        on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        Tarkoitit varmaankin aaltoputkessa. Kulkuaaltoputki tosin voi olla tutkan lähettimen pääteputkena.


      • t.a.p.
        Pärepilot kirjoitti:

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....

        Vieläkö valmistetaan tutkia joissa käytetään magnetronia? Olettaisin olevan Wanhaa tekniikkaa.


      • AN/TPS-1
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta. (Jos lehtien karttoihin on uskomista)

        Mutta, toistan, henk koht en usko siihenkään, että kännykät häiritsisivät. Silti pidän kännykän suljettuna, onhan niin sovittu.

        Näyttävät nykyään epäilevän autopilottivikaa:
        http://www.thewest.com.au/default.aspx?MenuID=77&ContentID=102182

        "Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta."

        Maailman merillä liikkuu erittäin voimakkaita tutkia kuten esimerkiksi nämä:
        http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-spy-1.htm
        tai
        http://www.sinodefence.com/electronics/radar/top-plate.asp

        Mutta tapaukseen liittyen... Lentoyhtiölle on varmasti mieluisampaa syyttää matkustajaa tapahtumasta kuin myöntää että lentokoneessa itsessään olisi vikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4526
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2079
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      160
      1463
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      165
      1458
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1442
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      255
      1228
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      193
      1158
    8. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1102
    9. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1027
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      61
      998
    Aihe