Miksi

lennonjohdon tutkat

15

1301

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wamha mekaanikko

      Jos lentokoneen ohjausjärjestelmä on niin huonosti suojattu että matkapuhelimella voi muttaa jäjestelmän tomintaa,eihän ohjausjäjestelmässä ole minkäänlaista antennia eikä radiotaajuista vastaanotinta,joten sitä ei voi häiritä ulkoa päin,mutta jos voi niin laitteiden suojaus on todella huono,silloi tällainen tapaus menisi valmistajan piikkiin

    • Sohvatiikeri

      Vaikea uskoa, että kännykkä aiheuttaisi tuollaista. Onhan joka lennolla joku kännykkä auki, kyllä niitä ihmisiltä unohtuu. Kännykkä kommunikoi tai ainakin yrittää viestittää ympäristön kanssa, ilmankin että sillä soittelee puheluita.

      Mutta hyvähän se on syyllistää ihmisiä, jospa nyt useampi muistaisi sulkea.

      Tutka on koneen ulkopuolella, sen säteily ei tule koneeseen sisälle kovinkaan voimakkaana. Samoin kaikki maailman radio- ja tv-lähetykset. Faradayn häkki, nääs.

      • mm. autossa

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -


      • Sohvatiikeri
        mm. autossa kirjoitti:

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -

        Niinhän ne on tutkan ja kännykkätukiaseman ja tv-aseman lähetystehot paljon isompia kuin kännykän. Mutta signaalin teho vähenee etäisyyden suhteessa, potensiin kolme (taisi olla vähän vajaa kolme, johtuen antennin suuntaamisesta). 10 metrin päässä olevan kännykän tehoa pitää verrata 10 kilometrin päässä olevaan 1 000 000 000 kertaa voimakkaampaan lähettimeen.

        Ja kyllä se signaali pomppii faradayn häkin sisällä paremmin kuin ulkoa sisään.


      • on kapea
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Niinhän ne on tutkan ja kännykkätukiaseman ja tv-aseman lähetystehot paljon isompia kuin kännykän. Mutta signaalin teho vähenee etäisyyden suhteessa, potensiin kolme (taisi olla vähän vajaa kolme, johtuen antennin suuntaamisesta). 10 metrin päässä olevan kännykän tehoa pitää verrata 10 kilometrin päässä olevaan 1 000 000 000 kertaa voimakkaampaan lähettimeen.

        Ja kyllä se signaali pomppii faradayn häkin sisällä paremmin kuin ulkoa sisään.

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...


      • Sohvatiikeri
        on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta. (Jos lehtien karttoihin on uskomista)

        Mutta, toistan, henk koht en usko siihenkään, että kännykät häiritsisivät. Silti pidän kännykän suljettuna, onhan niin sovittu.

        Näyttävät nykyään epäilevän autopilottivikaa:
        http://www.thewest.com.au/default.aspx?MenuID=77&ContentID=102182


      • on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....


      • miten eristetään
        Pärepilot kirjoitti:

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....

        suurtehoinen lähtevä pulssi herkästä vastaanottimesta - sitä ajoin takaa?

        Minä tiedän jo siksi, että olen tutkatekniikan kanssa nysvännyt.

        - de 0H3..


      • Wanha mekaanikko
        miten eristetään kirjoitti:

        suurtehoinen lähtevä pulssi herkästä vastaanottimesta - sitä ajoin takaa?

        Minä tiedän jo siksi, että olen tutkatekniikan kanssa nysvännyt.

        - de 0H3..

        Lähtöpussin ajaksi suljetaan vastaanottimelle menevä kanava diodilla ja kun pussi on mennyt maailmalle niin pannaan vastaaotin kuuntelemaan kaikupussia joka tulee kohteesta


      • ollut kyse
        mm. autossa kirjoitti:

        ja se on jo melkoinen faradayn-häkki ja tutkan tehot ovat monta dekaadia paremmalla puolen kännyyn verrattuna?

        -de oh... -

        Toimiihan se känny lentokoneessakin. Autossakin se häiritsee mm. radiota, ja lentokone on paljon tiiviimpi faradayn häkki kuin auto (ikkunapinta-alaa suhteessa vähemmän). Lisäksi lentokoneen rungon pyöreä muoto on omiaan kohdistamaan sisäpuolelta tulevaa säteilyä. Jos polttopisteeseen osuu vääriä johtoja, on häiriön mahdollisuus olemassa.


      • GPL
        ollut kyse kirjoitti:

        Toimiihan se känny lentokoneessakin. Autossakin se häiritsee mm. radiota, ja lentokone on paljon tiiviimpi faradayn häkki kuin auto (ikkunapinta-alaa suhteessa vähemmän). Lisäksi lentokoneen rungon pyöreä muoto on omiaan kohdistamaan sisäpuolelta tulevaa säteilyä. Jos polttopisteeseen osuu vääriä johtoja, on häiriön mahdollisuus olemassa.

        Lentokoneessa on vain se ongelma, että tukiasemien antennien keilat on suunnattu horisinttitason alapuolelle. Eli känny joutuu käyttämään suurempaa/suurinta lähetystehoa ylläpitääkseen linkkiä.Antenni-mystiikkaa paremmin tuntevat voi sitten kommentoida, pajonko tehoa on likkiasemien antennien sivukeiloissa.
        t:PM


      • Sohvatiikeri
        GPL kirjoitti:

        Lentokoneessa on vain se ongelma, että tukiasemien antennien keilat on suunnattu horisinttitason alapuolelle. Eli känny joutuu käyttämään suurempaa/suurinta lähetystehoa ylläpitääkseen linkkiä.Antenni-mystiikkaa paremmin tuntevat voi sitten kommentoida, pajonko tehoa on likkiasemien antennien sivukeiloissa.
        t:PM

        On pari kertaa mennyt kännykän akku tyhjäksi, kun on unohtunut päälle ja se rassukka yrittää ylläpitää yhteyttä.

        Vaikka ihan sekaisinhan se on, ainakin ylempänä. Noin 500 metrin korkeudessa puhelut jotenkin onnistuu.

        Ei kyse liikennekoneista.


      • t.a.p.
        on kapea kirjoitti:

        ja intensiteetti omaa luokkaansa kohteessa - josta HELVETIN pieni osa heijastuu kohteesta takaisin. Kännykkä on ympärisäteilevä.

        Tarinahan kertoo, että mikroaaltouuni keksittin siitä, kun sorsaparvi lensi tutka-antennin ohitse lähietäisyydeltä. :)


        Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?


        de oh...

        Tarkoitit varmaankin aaltoputkessa. Kulkuaaltoputki tosin voi olla tutkan lähettimen pääteputkena.


      • t.a.p.
        Pärepilot kirjoitti:

        "Miten tutkassa vastaanotin erotetaan lähtevän pulssin aikana - samassa kulkuaaltoputkessa molemmat signaalit - niin lähtevä kuin kohteesta tuleva HEIKKO signaali?"
        Kyllä siihen lääkkeitä löytyy. Ensinnäkin ne eivät esiinny yhtä aikaa. Siis lähetys ja vastaanotto. Pulssin teho on aika runsas. Siinä magnetroni huutaa kipeetä lyhyen ajan. kokonaisteho jatkuvana kohtuullinen. Antennissa erottelun takia aallonpituuteen nähden vahvistusta ihan riittävästi, joka vaikuttaa molempiin tilanteisiin. Erotusta saadaan lisäksi polarisaatiosta. Heiastuma kohteesta voi sisältää kääntynyttä polarisaatiota. Vastaanotettaessa voidaan lisäksi käyttää mekaanista kidettä jolla sähköisesti ohjattuna voidaan viivästää antennin vastaanottamaa pulssia pitemmäksi kuin se oli alkuperäisenä jolloin erottelutarkkuus ja putkelle piirto tulee paremmaksi. Sitten kun käytössä on suurtaajutena yksi "tarkka" taajuus saadaan vastaanottimen ja lähettimet erotettua hyvin toisistaan kiertoelimillä. Siinä nyt joitakin.
        73 de .....

        Vieläkö valmistetaan tutkia joissa käytetään magnetronia? Olettaisin olevan Wanhaa tekniikkaa.


      • AN/TPS-1
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta. (Jos lehtien karttoihin on uskomista)

        Mutta, toistan, henk koht en usko siihenkään, että kännykät häiritsisivät. Silti pidän kännykän suljettuna, onhan niin sovittu.

        Näyttävät nykyään epäilevän autopilottivikaa:
        http://www.thewest.com.au/default.aspx?MenuID=77&ContentID=102182

        "Minun logiikkani kuitenkin menisi niin, että jos tutka häiritsisi, niin ennemmin se häiritsisi tutkan vieressä nousussa/laskussa, kuin tuollaista konetta, joka on merellä satojen kilometrien päässä rannikosta."

        Maailman merillä liikkuu erittäin voimakkaita tutkia kuten esimerkiksi nämä:
        http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-spy-1.htm
        tai
        http://www.sinodefence.com/electronics/radar/top-plate.asp

        Mutta tapaukseen liittyen... Lentoyhtiölle on varmasti mieluisampaa syyttää matkustajaa tapahtumasta kuin myöntää että lentokoneessa itsessään olisi vikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      91
      11886
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      106
      9020
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      108
      4896
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      36
      4125
    5. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      100
      4114
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      6
      3906
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3699
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      26
      3539
    9. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      69
      3526
    10. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      5
      3504
    Aihe