Olla-verbi

Piip

Pohjalainen olla-verbin taivutus...

Moon oikias, soot vääräs, soon kans vääräs. Moomma oikias, tootta vääräs, noon aivan vääräs.

38

1590

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiskalaanen

Moon meiltä ja muut on meirän krannista.
      Mitä ei meillä oo, sitä ei tarvitakkaa.
      Tuuli se taivutti koivun larvan...

• señora lyyli

pahus ko en tiiä mite karjalaiset sannoo,minult taitaa tulla vaa, en tiiää;)

mites sitte savolaiset taivuttaa, olla verbin ,sen tahtosin heilt mielellä kuulla.
        kylhä hyö yhen pohjalaisen kaataa olemises.

• Savolainen
        señora lyyli kirjoitti:

pahus ko en tiiä mite karjalaiset sannoo,minult taitaa tulla vaa, en tiiää;)

mites sitte savolaiset taivuttaa, olla verbin ,sen tahtosin heilt mielellä kuulla.
        kylhä hyö yhen pohjalaisen kaataa olemises.

Minä oo' oekeessa, sinä oot viärässä, myö olemme oekeessa, työ olette viärässä, ne o' aevav viärässä

• aeto savolaenen
        Savolainen kirjoitti:

Minä oo' oekeessa, sinä oot viärässä, myö olemme oekeessa, työ olette viärässä, ne o' aevav viärässä

Minnoon oekeessa, sinnoot viärässä, myö ollaan oekeessa, työ ootta viärässä, neo´ aevav viärässä.

• Savolainen
        aeto savolaenen kirjoitti:

Minnoon oekeessa, sinnoot viärässä, myö ollaan oekeessa, työ ootta viärässä, neo´ aevav viärässä.

Sinun kiännöksesi näötti ihan savolaeselta.

• Liena

karjalaisii taivutus mänis jotekute tälviisii:
      mie tiijä kaik, siekii oot vääräs, sekkää ei tiijä mittää, o iha vääräs.
      Myö ollaa oikias, työ ootta vääräs, nekkii o iha vääräs.

• Saskia

Mää tiärän, sää es tiärä ja noi muut ei tiärä sit yhtää mitään...

• sofia

Minä oun oikkeessa, sinä out viärässä, hyö on viärässä. Myö oumma oikkeessa, työ outta viärässä, hyö on viärässä.

Perjanttai Ropin Huutille ainekirjoituksessa v. 1957
      Piäassiissa jokkaisen pitäs suaha joskus olla oman pöytäsä iäressä oikkeessa ja viärässä olliit saisivat männä syömmään oman pöytäsä iäreen.

• señora lyyli

muistu mieleen mite kuulin äitin sanovan usseesti, hää ko ol useimite oikeessa ja muut väärässä ;)

"hyö ei tiiä hevonpaskaakaa."

• sofia
        señora lyyli kirjoitti:

muistu mieleen mite kuulin äitin sanovan usseesti, hää ko ol useimite oikeessa ja muut väärässä ;)

"hyö ei tiiä hevonpaskaakaa."

ainekirjoituksiini siitä kun kotiasioillani oli seuraavanlainen perusta: isäni oli ostanut ja maksanut tilan, jossa isäni, äitini ja sisarukseni asuimme, mutta lisäksi myös isovanhempani, isän siskoja ja veljiä asui jonkun aikaa muuten samassa taloudessa, vaikkakin aika ajoin eri ruuissa.

• señora lyyli
        sofia kirjoitti:

ainekirjoituksiini siitä kun kotiasioillani oli seuraavanlainen perusta: isäni oli ostanut ja maksanut tilan, jossa isäni, äitini ja sisarukseni asuimme, mutta lisäksi myös isovanhempani, isän siskoja ja veljiä asui jonkun aikaa muuten samassa taloudessa, vaikkakin aika ajoin eri ruuissa.

no siin ol opettajal hauskaa ko sie levitit kotiasiat aine kirjotuksee.:))) on teil ollu vipinää ko niin suur sakki välillä,mutta varmaa mukavaakin.ja sinul riitti aiheita;) minkäslaisii numeroita niistä sait.

muistan et minun äitil ol jatkuvast muistutti,et kotiasioita ei sitte puhuta muualla. en ymmärrä sitä ,ko meil ei mittää salaperästä ollukkaa.

muta se on varmaa perujaa sodan ajoilta ko piti ain puhheissa olla niin varovainen,sillo punasten ja valkosten aikaa etenkin,ehkä minul äitil on siit jäänny jottain pelkoo, koska ihmisii ilmiannetti ja pidätettii mite sattu,ihan viattomiakin.

• sofia
        señora lyyli kirjoitti:

no siin ol opettajal hauskaa ko sie levitit kotiasiat aine kirjotuksee.:))) on teil ollu vipinää ko niin suur sakki välillä,mutta varmaa mukavaakin.ja sinul riitti aiheita;) minkäslaisii numeroita niistä sait.

muistan et minun äitil ol jatkuvast muistutti,et kotiasioita ei sitte puhuta muualla. en ymmärrä sitä ,ko meil ei mittää salaperästä ollukkaa.

muta se on varmaa perujaa sodan ajoilta ko piti ain puhheissa olla niin varovainen,sillo punasten ja valkosten aikaa etenkin,ehkä minul äitil on siit jäänny jottain pelkoo, koska ihmisii ilmiannetti ja pidätettii mite sattu,ihan viattomiakin.

kotiväen asiat, vaan naapurienkin asiat tuli kerrottua.
        Lisäksi minulla oli koulussa kirjeenvaihtokaveri ja kun hän asui kauempana, minä tulin tuntemaan senkin perukan ihmisten asiat ja hän puolestaan meidän ja meidän naapurien suhteet.

Kyllä meidänkin äiti ja isä olis kieltäneet jos olis huomanneet sen.

Oli minulla ihan hyvä numero, vaikka kielioppia en osaa vieläkään.

Sinun kirjoituksistasi päättelen, että olet kirjailija. Olen lukenut aika paljon kirjoja ja päättelykykyä olen siitä saanut. Lisäksi kerran tuolla chatin puolella muuan nimimerkki kysyi: "onkos kirjailija?". Ja vaikka en sinun nimimerkkiäsi nähnytkään, etkä kai ollut paikalla, tein siitäkin omat päätelmäni.

Se sisällissodan aika on ollut pelottavaa aikaa, voin hyvin kuvitella. Vaikka Itä-Suomessa ei tosin ole ollutkaan siinä määrin niitä tappeluita kuin etelässä ja lännessä, niin silti.

Hyvää päivänjatkoa!

• sofia

on jo nimimuistia häiritsemässä. Ainekirjoittamisen aikoihin oli tuoreessa muistissa se, että kirjoitimme Robinson Crusoesta ja Perjantaista, eikä Robin Hoodista.

• señora lyyli
        sofia kirjoitti:

Lisäksi minulla oli koulussa kirjeenvaihtokaveri ja kun hän asui kauempana, minä tulin tuntemaan senkin perukan ihmisten asiat ja hän puolestaan meidän ja meidän naapurien suhteet.

Sinun kirjoituksistasi päättelen, että olet kirjailija. Olen lukenut aika paljon kirjoja ja päättelykykyä olen siitä saanut. Lisäksi kerran tuolla chatin puolella muuan nimimerkki kysyi: "onkos kirjailija?". Ja vaikka en sinun nimimerkkiäsi nähnytkään, etkä kai ollut paikalla, tein siitäkin omat päätelmäni.

Se sisällissodan aika on ollut pelottavaa aikaa, voin hyvin kuvitella. Vaikka Itä-Suomessa ei tosin ole ollutkaan siinä määrin niitä tappeluita kuin etelässä ja lännessä, niin silti.

Hyvää päivänjatkoa!

nythä mie oon imarreltu,ihanko tosissa vai oliko se huumorii. en mie tosiaa ole kirjotellu koskaa mihinkää muuhu ko tääl ja päiväkirjaan.voiha sentää ,silviisikö mie kirjotan ,oho en oikee usko taiat kokkeila mitä tuumaan.

ei minul oo kyllä semmosta haluakkaa et tekis miel kirjottaa kirjaa,paitsi runoja tykkäisin.

sillä voi esittää asioita traagillisesti, mikä olis joskus tarpee ko ei voi kertomalla sanoa mitä meinaa, koska se oisi sillo imelää,runossa ei.

kysykö joku satissa minusta vai,kävin kerran siel, ja tapasin tuttuja täältä, mut minun kirjottaminen on hidasta ,enkä ehdi samal lukkee,mitä muut sannoo ja ko oikee sähläsin niin yhteys katkes ja sillo minul oli vaikeuksii tietokonneen kanssa muutenki.

et se ei oikee ole minun paikka,oon liian hidas ja en ossaa niin lyhyesti sanoa,se tuntuu ko töksäykselle.

ai sinulkii on huono kielioppi,hyvinhän sie tunnut kirjottavan.on se minulkii kielioppi ollu ain vaikea.sain ehtojakkii ,ja just just selvisin uusinta kokkeesta.

minust sanavarasto ja kielioppi harjaantuu ko on erilaisten ihmisten kanssa puheissa,tai lukemalla. mielestäin oon nyt tääl muutamas vuuessa oppinu paljo uusii nykyaikan käytettyjä sanoja .

sie lauloit lapsena teiän asiat;)ja mie teen sitä viel aikusenakin,en tiiä onko se hyväks, mut mistä mie muute kertosin,ko omast elämäst.oon niin vähä lukennu että olis jottain tietopuolista tai pystys puhhuu historiasta.

mutta televisioo katson ja sieltä saap paljo oppii ,kute prisma on hyvä ja dokumentit katson.

nyt täl hetkel tykkään siitä amerikkalisesta jossa on nainen joka antaa ain ruusun kenen miehen hää jättää viimeseks sulhaseksee.se on mukavaa ohjelmaa, ei tuu vaa nimi mielee nyt.

minul on täs yövieraita ja hyö huutelee saikalle jote hyvät yöt sinulle ja kaikille kirjottajille ja lukijoille.tännää onkin ollu vilkas päivä täällä ja paljo luettavvaa huomisellekii.heippa

• Liena
        sofia kirjoitti:

Hyvää päivänjatkoa!

olen kanssasi señora lyylistä, ei hän mikään kouluja käymätön voi olla.
        Kerran hän muistaakseni kirjoitti käyneensä koulua vain kolme vuotta, ja jos alakoulusta aloitti, niin ei kielioppia ollut kuin vasta neljännellä luokalla.
        Mutta olkoon mikä hyvänsä, hyvin osaa ainakin kirjoittaa, vaikka murre onkin sellaista sekasotkua, niinkuin minulla itsellänikin, kun olen kiertänyt sota-aikana monessa paikassa.
        (Laskeskelin tuossa että olen asunut 10:ssä eri pitäjässä 19 vuoden sisällä)

Minulle oli kieli-sekä mittausoppi helppoa kun olin hyvä oppimaan ulkolukua, ja niissähän oli molemmissa säännöt, ja kun ne osasi, niin osasi laskea pinta-alat, sekä laatusanat sun mut kieliopin säännöt.
        Ikävä kyllä, kun nyt ovat kadonneet muistista kaikki "säännöt.

Minulle kävi samaten chatissa kerran kun kaksi miestä olivat "privassa" ja minä hullu menin jollekin kolmannelle epäilemään oliko homochatti.
        Toinen poistui ja toinen tuli selvittelemään minulle että se oli kirjailija ja suuttui kun minä nimitin homoksi.
        Melkein meinasin saada selville kuka tuo kirjailija oli, juteltiin toistekin kaverin kanssa, mutta sitten hän katosi vähin erin. Oli nikkinä "Tiedät", ja minä etsiskelin tätä jopa ilmoituspalstalla, mutta ei tullut enää näkösälle.
        Minä tosin halusin vain tietää oliko eräs kirjailija jonka minä satun "tuntemaan".

Nyt taas kirjoittelin asiasta joka ei kai ketään kiinnosta. Mutta señora lyyli on mainio kertoja, ja sopuisa kirjoittaja.

• sofia
        Liena kirjoitti:

Kerran hän muistaakseni kirjoitti käyneensä koulua vain kolme vuotta, ja jos alakoulusta aloitti, niin ei kielioppia ollut kuin vasta neljännellä luokalla.
        Mutta olkoon mikä hyvänsä, hyvin osaa ainakin kirjoittaa, vaikka murre onkin sellaista sekasotkua, niinkuin minulla itsellänikin, kun olen kiertänyt sota-aikana monessa paikassa.

Minulle oli kieli-sekä mittausoppi helppoa kun olin hyvä oppimaan ulkolukua, ja niissähän oli molemmissa säännöt, ja kun ne osasi, niin osasi laskea pinta-alat, sekä laatusanat sun mut kieliopin säännöt.

Minulle kävi samaten chatissa kerran kun kaksi miestä olivat "privassa" ja minä hullu menin jollekin kolmannelle epäilemään oliko homochatti.
        Toinen poistui ja toinen tuli selvittelemään minulle että se oli kirjailija ja suuttui kun minä nimitin homoksi.
        Melkein meinasin saada selville kuka tuo kirjailija oli, juteltiin toistekin kaverin kanssa, mutta sitten hän katosi vähin erin. Oli nikkinä "Tiedät", ja minä etsiskelin tätä jopa ilmoituspalstalla, mutta ei tullut enää näkösälle.
        Minä tosin halusin vain tietää oliko eräs kirjailija jonka minä satun "tuntemaan".

Nyt taas kirjoittelin asiasta joka ei kai ketään kiinnosta. Mutta señora lyyli on mainio kertoja, ja sopuisa kirjoittaja.

niiden kahden chatissa kaapissa keskustelleen ihmisen olleen miehiä?

Kaavoihin minäkin tukeudun epäillessäni että yleensä ihmisillä on taipumus luulla toisista sitä mitä itse on, siis siinä tapauksessa jos perustelut puuttuvat.

No, mitäs se minulle kuuluu, ihan symppis oot, olitpa kumpi tahansa.
        Kaavojen luotettavuutta testatakseni olisi kyllä mukava tietää osuinko oikeaan.

• señora lyyli
        Liena kirjoitti:

pittää heti oikasta käsitys.enhä mie kouluja käymätön oon, oon vaa käynny vähempi ko monet muut.kävin viipurissa kaksi vuotta ja suomessa kolme.viisi vuotta yhteensä.

opetusta sain enne kouluun mennoo. piikomispaikois sain lukuopetusta,raamattu ol minun aapinen siit opin ensimmäiset tavaamiset.
        osasin laskee ja lukkee kouluun männessä.

muutamii ommaa puhekielen sanoja on pakko pittää koska minust tuntuu,et keskustelu muuttuu virallisemmaksi jos alan puhhuu sinun,teidän,meidän. se jotenkii ei istu minun suuhun.haluun puhua ko tuttaville,en ko "wirkailijalle".;)

enhä mie niin paljo murretta ennää viljelekkää,yritän koko ajan kirjottaa enenpi suomee,totta kai se on sekasotkuu,ko mennee suomen kans sekasin.

välil ko luen jälest päin kirjotuksen, huomaan siin olevan monast kirjotusvirheitäkkii,ettei mikkää ihme jos kummastelet kirjotusta.

mut jos luen tämänkii ko oon saanu valmiiks,minust se ei oo julkasu kelponen,alan korjailla ja lopuks hävitän koko sepustuksen.

minun pittää yritää sana sanalta kirjottaa oikein,että pystyn kirjottelemaa tänne.
        oon niin rkiittinen itelle.:)

yritän kirjottaa niinko muutkin,tahon sulautuu joukkoo,en olla huomion kohteena,se on minul vierasta.kulen ennenmin hännän päässä ko etunenässä.

sehä ikävästi kävi kirjailijan kanssa. jos hää oli tunnettu nimi sen arvaa ,ettei taho nimellää huomiota. mites sinulla tuommonen nimittely lipsahti, kyl siin varmaa tykkää pahhaa ja häviää näkyvist.

kyl näil palstoil saattaa olla tunettujakii ihmisii,mut hyö ei varmaa paljasta sitä.onkii mukava ajatusleikkii ,et oon saattanu presidentin kans vaihtaa sanan,niin etten oo tietäny.;)

miksei hääkii kävis vilkasemas mitä samanikäset ihmiset puhhuu. eihä hää saa muute selville,ko poikkeemalla tämän tapasissa missä hänt ei tunnisteta.hänen ympärillää ihmiset ei voi olla iha sitä mitä on,tääl kaik paljastuu;)

tämä palsta on vähä saman ajatus mallinen ko aa.kerho. siel ihmiset on anonyymejä,siel ei saa onkii selville toisen oikeeta nimmee,siel on kans nimimerkit. ihmiset kertoo itestää jos tahtoo ja mitä tahtoo.

nyt ko oon tavannu niitä ihmisii toivon kautta, niin pittää sannoo, et entinen juomari on ihmisenä aivan uppee. hää on ylleensä niin kovan koulun käynt oppiaakseen tuntemaa viinan kirot.

hyö on niin hienotunteisii, elämää ymmärtävvii, ja nöyrii sen eessä.se ei tarkota nöyristellyy, kyl heil tuntuu ryhtii olevan.

mie oon ilonen että oon saanuu tutustuu semmosii ihmisii,heiän seuras tullee niin levollinen olo.

tääl minulkii ko tehhää remonttii.kaik käy niin sutjakasti,minun ei tarvii ko käyvä vilkasemas mitä tapahtuu. toivo ko on vähä semmosel alalla hää tekkee piirustuksii.

niin kaik on suunniteltu tarkkaa,melkee joka naulan määrä tiietä mitä mennee.:) niin huolellisesti hää on ne tehny.

aa -ihmisis on putkimies,kirvesmies ja taiteilija.hyö kaikki tullee hyvän hyvyyttää auttamaa. saan pari naistakii appuun ruuan teos,sitte ko on täys teho päällä ja enenpi porukkaa.

en ois jaksana remonttii lähteekää,siin ko mennee paikat sekasii ettei mistää löyvä mittää. mutta ko puhuin asiasta toivolle,et tahtosin panna uusiks koko isommanpuolen.

lattiost tullee kylmää. seinät ko on hirttä ja ne on käsin jalmari veistänt,eikä ne oo niin sileitä. niit pitäs jotenkii käsitellä ettei pöly mänis joka rakkoo,puhdistus on ollu niin vaikeaa.

minul on vissii hajuaisti herkistynny vanhempan,mie ko oon haistavani kaikki pienenmätkii asiat. tuvas tuntuu niin tunkkaselle vaik kuin tuulettas kuinka.
        remontil saap uuvet tuoksut puhaltammaa:)

minul on ruuat valmiina tälle päivälle,tein kahen päivän ruuan muussii ja lihapullii.paistan vain muussiin pannulla voissa ja mikrossa lihapullat ja kastikkeen.

jälki ruuaks ostin kondittoorista ihanaa rahkapiirakkaa,sitä sitte kahvin ja teen kanssa.
        eile illalla oli kyl niin suur kiusaus ottaa pala, mutt mie selvisin siit kiusauksest vahval luonnolla ja kanelikorpuilla.;)

mukavaa sunnuntaita kaikille, heippa

• sofia
        señora lyyli kirjoitti:

pittää heti oikasta käsitys.enhä mie kouluja käymätön oon, oon vaa käynny vähempi ko monet muut.kävin viipurissa kaksi vuotta ja suomessa kolme.viisi vuotta yhteensä.

opetusta sain enne kouluun mennoo. piikomispaikois sain lukuopetusta,raamattu ol minun aapinen siit opin ensimmäiset tavaamiset.

muutamii ommaa puhekielen sanoja on pakko pittää koska minust tuntuu,et keskustelu muuttuu virallisemmaksi jos alan puhhuu sinun,teidän,meidän. se jotenkii ei istu minun suuhun.haluun puhua ko tuttaville,en ko "wirkailijalle".;)

enhä mie niin paljo murretta ennää viljelekkää,yritän koko ajan kirjottaa enenpi suomee,totta kai se on sekasotkuu,ko mennee suomen kans sekasin.

välil ko luen jälest päin kirjotuksen, huomaan siin olevan monast kirjotusvirheitäkkii,ettei mikkää ihme jos kummastelet kirjotusta.

mut jos luen tämänkii ko oon saanu valmiiks,minust se ei oo julkasu kelponen,alan korjailla ja lopuks hävitän koko sepustuksen.

minun pittää yritää sana sanalta kirjottaa oikein,että pystyn kirjottelemaa tänne.

yritän kirjottaa niinko muutkin,tahon sulautuu joukkoo,en olla huomion kohteena,se on minul vierasta.kulen ennenmin hännän päässä ko etunenässä.

sehä ikävästi kävi kirjailijan kanssa. jos hää oli tunnettu nimi sen arvaa ,ettei taho nimellää huomiota. mites sinulla tuommonen nimittely lipsahti, kyl siin varmaa tykkää pahhaa ja häviää näkyvist.

kyl näil palstoil saattaa olla tunettujakii ihmisii,mut hyö ei varmaa paljasta sitä.onkii mukava ajatusleikkii ,et oon saattanu presidentin kans vaihtaa sanan,niin etten oo tietäny.;)

miksei hääkii kävis vilkasemas mitä samanikäset ihmiset puhhuu. eihä hää saa muute selville,ko poikkeemalla tämän tapasissa missä hänt ei tunnisteta.hänen ympärillää ihmiset ei voi olla iha sitä mitä on,tääl kaik paljastuu;)

tämä palsta on vähä saman ajatus mallinen ko aa.kerho. siel ihmiset on anonyymejä,siel ei saa onkii selville toisen oikeeta nimmee,siel on kans nimimerkit. ihmiset kertoo itestää jos tahtoo ja mitä tahtoo.

nyt ko oon tavannu niitä ihmisii toivon kautta, niin pittää sannoo, et entinen juomari on ihmisenä aivan uppee. hää on ylleensä niin kovan koulun käynt oppiaakseen tuntemaa viinan kirot.

hyö on niin hienotunteisii, elämää ymmärtävvii, ja nöyrii sen eessä.se ei tarkota nöyristellyy, kyl heil tuntuu ryhtii olevan.

mie oon ilonen että oon saanuu tutustuu semmosii ihmisii,heiän seuras tullee niin levollinen olo.

tääl minulkii ko tehhää remonttii.kaik käy niin sutjakasti,minun ei tarvii ko käyvä vilkasemas mitä tapahtuu. toivo ko on vähä semmosel alalla hää tekkee piirustuksii.

niin kaik on suunniteltu tarkkaa,melkee joka naulan määrä tiietä mitä mennee.:) niin huolellisesti hää on ne tehny.

aa -ihmisis on putkimies,kirvesmies ja taiteilija.hyö kaikki tullee hyvän hyvyyttää auttamaa. saan pari naistakii appuun ruuan teos,sitte ko on täys teho päällä ja enenpi porukkaa.

en ois jaksana remonttii lähteekää,siin ko mennee paikat sekasii ettei mistää löyvä mittää. mutta ko puhuin asiasta toivolle,et tahtosin panna uusiks koko isommanpuolen.

lattiost tullee kylmää. seinät ko on hirttä ja ne on käsin jalmari veistänt,eikä ne oo niin sileitä. niit pitäs jotenkii käsitellä ettei pöly mänis joka rakkoo,puhdistus on ollu niin vaikeaa.

minul on vissii hajuaisti herkistynny vanhempan,mie ko oon haistavani kaikki pienenmätkii asiat. tuvas tuntuu niin tunkkaselle vaik kuin tuulettas kuinka.

minul on ruuat valmiina tälle päivälle,tein kahen päivän ruuan muussii ja lihapullii.paistan vain muussiin pannulla voissa ja mikrossa lihapullat ja kastikkeen.

jälki ruuaks ostin kondittoorista ihanaa rahkapiirakkaa,sitä sitte kahvin ja teen kanssa.
        eile illalla oli kyl niin suur kiusaus ottaa pala, mutt mie selvisin siit kiusauksest vahval luonnolla ja kanelikorpuilla.;)

toisella luokalla koulussa, kirjoitin "minä kannon kissan tupaan" ja opettaja käski korjata siinä olevan virheen.
        En löytänyt virhettä, vaikka kuinka etsin ja piti mennä kysymään opettajalta. Hän sanoi, että "pitää kirjoittaa kannoin, eikä kannon".

Opettaja ei hyväksynyt murretta ainekirjoituksissa, ei sitten yhtään.

Oliko sitten aikaisemmin hyväksyttyä koulussa murteella kirjoittaminen?

Jos oli, niin milloin sitä lakattiin hyväksymästä kouluaineissa ja kaunokirjallisuudessa?

Milloin muuten murretta alettiin käyttää repliikeissä?

Opettajani oli Kotkasta kotoisin ja toinenkin opettaja oli rannikolta, mutta en usko heillä olleen päätäntävaltaa siinä asiassa.

Tavallaanhan olen äidinkielessäni puolikielinen kun murteella kirjoittaminen on niin hidasta.
        Oma hitauteni panee turhanpäiten epäilemään, että sinunkin hitautesi johtuisi vain murteen "ruostumisesta" käytön puutteessa tai peräti vasta opetellessasi sitä kirjoittamaan.

• Ritu
        sofia kirjoitti:

toisella luokalla koulussa, kirjoitin "minä kannon kissan tupaan" ja opettaja käski korjata siinä olevan virheen.
        En löytänyt virhettä, vaikka kuinka etsin ja piti mennä kysymään opettajalta. Hän sanoi, että "pitää kirjoittaa kannoin, eikä kannon".

Jos oli, niin milloin sitä lakattiin hyväksymästä kouluaineissa ja kaunokirjallisuudessa?

Opettajani oli Kotkasta kotoisin ja toinenkin opettaja oli rannikolta, mutta en usko heillä olleen päätäntävaltaa siinä asiassa.

Tavallaanhan olen äidinkielessäni puolikielinen kun murteella kirjoittaminen on niin hidasta.
        Oma hitauteni panee turhanpäiten epäilemään, että sinunkin hitautesi johtuisi vain murteen "ruostumisesta" käytön puutteessa tai peräti vasta opetellessasi sitä kirjoittamaan.

Kai de puu kun on poissa, on haaskat taas hiffanneet uuden saaliin.
        Kateus paistaa helvetin selvästi, kun itse ette pysty lähellekkään samaan.
        On Lyyli sitten mikä vaan, hänen pakinoitaan on mukava lukea, joten näpit irti!

• Liena
        sofia kirjoitti:

niiden kahden chatissa kaapissa keskustelleen ihmisen olleen miehiä?

Kaavoihin minäkin tukeudun epäillessäni että yleensä ihmisillä on taipumus luulla toisista sitä mitä itse on, siis siinä tapauksessa jos perustelut puuttuvat.

No, mitäs se minulle kuuluu, ihan symppis oot, olitpa kumpi tahansa.
        Kaavojen luotettavuutta testatakseni olisi kyllä mukava tietää osuinko oikeaan.

En oikein muista , kuinka kaikki meni, kun siitä on niin paljon aikaa.
        Joka tapauksessa siellä oli useampi miehinen nikki, ja me kahdestaan naisia jotka siinä keskustelimme. Tämä"Tiedät" vain oli epämääräinen.

Minä vain ensin leikkiä laskien siitä homoudesta ihmettelin tälle naisnikille, kun ei kukaan miesnikeistä ottanut kantaa meidän keskusteluumme.
        Sitten tämä myöhemmin keskusteluun kanssani osallistunut kertoi heidän olleen miehiä, tiedä häntä sitten.

Lisäten vielä, ettei heistä kumpikaan ollut ainaskaan Señora lyyli, koska tämä minun kanssa keskustellut, ei tiennyt tällaista 65 palstaa olevankaan, Neuvoin häntä ja kyllä hän jossain vaiheessa tuolla vanhemmissa jutuissa kiittikin minua,,, "maikkia".

• Liena
        Ritu kirjoitti:

ihmeessä käytät kirosanoja noin paljon?
        Et kai yritä niitä käyttämällä nostaa kirjoitustesi laatutasoa?

• sofia
        Ritu kirjoitti:

ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi senioriitta Lyylille, enkä varsinkaan sinua edes maininnut.

Vain koska tämä on yleinen keskustelupalsta, selitän sinullekin, kun et tajunnut:

Kirjoittaessani mietteeni olivat omissa koulumuistoissani ja jatkoin eilistä aihetta murteista ym. senioriitta Lyylin kanssa siitä mihin eilen jäätiin. Siinä koko selitys.

Muuten en ole ajatellut että täällä sinulta pitäisi lupa kysyä kenelle saa kirjoittaa. Tunnetko pätemisen tarvetta tai ehkä sitä kateutta, mitä niin helposti vihjaat muiden tuntevan?

Lyylille: Olin itsekin ajatellut fiktiivisen henkilön luomista ja sille miljöötä, murretta, ym. ja testata sen "katsastuksesta läpäsemistä".
        Siksi katseeni helposti haki mahdollisia muita sellaisia, kuten varmasti ymmärrät mistä puhun.
        Jos sinulle on jotain epäselvää tässä niin kirjoitan siitä yksityiskohtaisemminkin mielelläni.

Eikä minulla ole mitään sitäkään vastaan, että selvitetään mitä vain näkemyseroja, mutta tällä palstalla sanonta "hiljaa hyvä tulee" ajanee saman asian. Käsittääkseni kuitenkin molemmat suvaitsemme erilaiset mielipiteet kirjoittajineen ainakin periaatteessa.

• Liena
        señora lyyli kirjoitti:

jos Sinäkin sait minun kirjoituksestani niin pahanlaisen käsityksen, että olisi mielesi tehnyt kiroilla minulle sen johdosta.

Muistat varmasti vielä minun jonkun vanhan nikkini, jossa kerroin epäileväni Sinun olevan joku muu kuin miksi täällä itseäsi esittelet?
        Kerroin siinä myös kuvittelevani tekevän jotain salapoliisi työtä, ja epäileväni jokaista joksikin muuksi.

Olin silloin vielä melko uusi tällä palstalla, ja luulin kaikkien kirjoittavan vakavissaan.

Nyt olen jo hieman oppinut "tapoja" ja hyväksyn jokaisen nikin siksi mitä kertookin.

Mutta kai epäillä silti voi toisen siitä loukkaantumatta. Eihän kukaan tiedä kuinka paljon minä itse kerron soopaa, Jos joku ei hyväksy, hän ei hyväksy.

Mutta en ole tarkoituksella Sinun kirjoituksistasi pahaa maininnut, ja jos jotkut sen pahaksi ymmärtävät, niin sillehän minä en voi mitään, se onkin kai jokaisen oma häpeä miten ymmärtävät.

Sinä kirjoitat aidon tuntuisesti, jatka samaan malliin, äläkä vain pahoita mieltäsi minun vanhan höperön kirjoittamisista.

Kaunista ja antoisaa syksyä.

• sofia
        Liena kirjoitti:

En oikein muista , kuinka kaikki meni, kun siitä on niin paljon aikaa.
        Joka tapauksessa siellä oli useampi miehinen nikki, ja me kahdestaan naisia jotka siinä keskustelimme. Tämä"Tiedät" vain oli epämääräinen.

Minä vain ensin leikkiä laskien siitä homoudesta ihmettelin tälle naisnikille, kun ei kukaan miesnikeistä ottanut kantaa meidän keskusteluumme.
        Sitten tämä myöhemmin keskusteluun kanssani osallistunut kertoi heidän olleen miehiä, tiedä häntä sitten.

Lisäten vielä, ettei heistä kumpikaan ollut ainaskaan Señora lyyli, koska tämä minun kanssa keskustellut, ei tiennyt tällaista 65 palstaa olevankaan, Neuvoin häntä ja kyllä hän jossain vaiheessa tuolla vanhemmissa jutuissa kiittikin minua,,, "maikkia".

Maikin. Kiinnitin siihen huomiota kun olin kauan, kauan sitten itsekin käyttänyt Maikki-nimeä Päiväkirjapalstalla.

En ole yleensä uskonut nikin ilmaisevan sitä, kumpaa sukupuolta kirjoittaja on.

• Liena
        sofia kirjoitti:

Maikin. Kiinnitin siihen huomiota kun olin kauan, kauan sitten itsekin käyttänyt Maikki-nimeä Päiväkirjapalstalla.

En ole yleensä uskonut nikin ilmaisevan sitä, kumpaa sukupuolta kirjoittaja on.

katsastamassa, se oli 18-19/7.
        Minä jotenkin vain kuvittelen mies- ja naisnikit erottuvan toisistaan. Olen kai liian hyväuskoinen.

• kellohame®
        sofia kirjoitti:

Minuunkin on koulussa iskostettu kirjakieli!Olen aina sitä käyttänyt automaattisesti paperilla.Puhekieleni on murretta,joka sekin ihan luonnollista.
        Tullessani chatin kuvioihin,huomaan- että olen alkanut käyttämään murretta kirjoituksissani-johtuen ehkä "yksinkertaisesti siitä" että otan kirjoittelut tavallaaan henkilökohtaisena jutteluna-siten päässyt lähemmäs toista ihmistä.Kirjakieli ei suju minulta luonnollisesti puhekielenä.
        Kouluopetuksen myötä se on säilynyt kirjoituskielenä,johon meidät pakotettiin,emme saaneet viljellä murretta koulussa!
        Minusta murteet on rikkaus,joita yritettiin "liiallisessa isänmaallisuudessa polkea jalkoihin"Tulevaisuudessa voi käydä, että scandit meiltä häviää tekniikan pakottamana.
        Rakastan lukea Lyylin ja muidenkin murteella kirjoitettuja juttuja,jostain ihmesyystä mikään murre ei tuota minulle vaikeuksia ymmärtää,outosana selviää lukemalla asiaa pidemmälle.
        Uskoisin että ne jotka marisee murteista,ovat niitä hätähousuja juuri,jotka toimivat joka-asiassa kiireellä ja hätiköiden.Pienikin viivytys saa heidät hermostumaan:-)

• Liena
        kellohame® kirjoitti:

Minuunkin on koulussa iskostettu kirjakieli!Olen aina sitä käyttänyt automaattisesti paperilla.Puhekieleni on murretta,joka sekin ihan luonnollista.
        Tullessani chatin kuvioihin,huomaan- että olen alkanut käyttämään murretta kirjoituksissani-johtuen ehkä "yksinkertaisesti siitä" että otan kirjoittelut tavallaaan henkilökohtaisena jutteluna-siten päässyt lähemmäs toista ihmistä.Kirjakieli ei suju minulta luonnollisesti puhekielenä.
        Kouluopetuksen myötä se on säilynyt kirjoituskielenä,johon meidät pakotettiin,emme saaneet viljellä murretta koulussa!
        Minusta murteet on rikkaus,joita yritettiin "liiallisessa isänmaallisuudessa polkea jalkoihin"Tulevaisuudessa voi käydä, että scandit meiltä häviää tekniikan pakottamana.
        Rakastan lukea Lyylin ja muidenkin murteella kirjoitettuja juttuja,jostain ihmesyystä mikään murre ei tuota minulle vaikeuksia ymmärtää,outosana selviää lukemalla asiaa pidemmälle.
        Uskoisin että ne jotka marisee murteista,ovat niitä hätähousuja juuri,jotka toimivat joka-asiassa kiireellä ja hätiköiden.Pienikin viivytys saa heidät hermostumaan:-)

että osuit minun kohdallani ainakin ihan nappiin.
        Olen nimittäin sen luonteinen että kaikki pitäisi käydä "siitä vain, suit'sait' sukkelaan".
        Ja onhan se niin ellei jotain murretta ymmärrä heti helpolla, niin täytyy ajatella pidempään.
        En kuitenkaan HERMOSTU jos joku kirjoittaa murteella, vaikka herkkä hermostumaan olenkin.
        Hermostuminen on aivan erilainen kooste, kuin se miten reagoin murteisiin.

Ja kyllä minä aika paljon Lyylin sanoja ymmärrän, koska itsekin olen lapsuuteni asunut Karjalassa, vieläkin alempana kartasta katsottuna kuin mitä Viipuri on.

Ei sille ihminen itse mitään mahda, mistä tykkää, mistä ei.
        Ja minä tykkään kyllä Señora lyylin kirjoitusten aiheista, vaikka murteista en pidäkkään.

Jos mie ruppeisin kirjottammaa karjala murteel, ei niist kukkaa pitäis senkää vertaa ku näist nykyisist miu kirjotuksist.

Terveiset sinne "lokarin naapuriin".

• señora lyyli
        Liena kirjoitti:

jos Sinäkin sait minun kirjoituksestani niin pahanlaisen käsityksen, että olisi mielesi tehnyt kiroilla minulle sen johdosta.

Muistat varmasti vielä minun jonkun vanhan nikkini, jossa kerroin epäileväni Sinun olevan joku muu kuin miksi täällä itseäsi esittelet?
        Kerroin siinä myös kuvittelevani tekevän jotain salapoliisi työtä, ja epäileväni jokaista joksikin muuksi.

Olin silloin vielä melko uusi tällä palstalla, ja luulin kaikkien kirjoittavan vakavissaan.

Nyt olen jo hieman oppinut "tapoja" ja hyväksyn jokaisen nikin siksi mitä kertookin.

Mutta kai epäillä silti voi toisen siitä loukkaantumatta. Eihän kukaan tiedä kuinka paljon minä itse kerron soopaa, Jos joku ei hyväksy, hän ei hyväksy.

Mutta en ole tarkoituksella Sinun kirjoituksistasi pahaa maininnut, ja jos jotkut sen pahaksi ymmärtävät, niin sillehän minä en voi mitään, se onkin kai jokaisen oma häpeä miten ymmärtävät.

Sinä kirjoitat aidon tuntuisesti, jatka samaan malliin, äläkä vain pahoita mieltäsi minun vanhan höperön kirjoittamisista.

Kaunista ja antoisaa syksyä.

pyyän anteeksi et olla-verbin otsikolla selvitettää minun asioita.mutta en kehtaa tämmösen selittelyn takkii avata uuttakaa,eihä tämä ole mikkää aihekaa.yritän laittaa sanomiseni noppeesti.

enhä mie mieltäin pahota. jokkainen saapi täällä aatella ja eppäillä mitä tahtoo,en mie siitä mitenkää kärsi.

uskon ettei ritukaa pahaa tarkota sanomisellaa,sie usein tuut minnuu puolustammaa,mutta ihan suotta ,ei tässä mitää oo sattunu.

sofian kirjotusta en ymmärrä kokonaa.sie siis aattelet ,et mie en oo mie ,vaa joku toinen, joka keksii asioita ja pittää niitä totena ja kirjottaa ne tänne.

tuo kyl kuulostas aika oudolle kuka semmosta jaksaa tehhä pitemmän päälle. ja jos näin olis eikö sillo kirjottas vähä jänittävimpii juttuja. pitäshän kirjailijalle sen verran mielikuvituata olla.

mie en nyt oo kuitenkaa mikkää outo salaperänen kirjottaja ,oon vaa vanha leski karjalasta,en sen enenpää, itelle kyl riittävä.

mie en ruppee mitenkää vakuuttelemaa kellekkää,jokkainen saap luulla mitä tahtoo. mie viihyn tääl hyvin teiän kanssa,enkä muuta pyydäkkää.

taian olla vähä lörppö niinko jalmari ain sano, ihmiset ei taho uskoo et kukkaa puhhuu asioistaa täällä paljon.
        oon monneen kertaan kertonu mite mie suhtaudun tähän palstan,etten siit en enää tässä.

jatketaan kirjottelua ja juttelua mukavammissa merkeissä,ei minun navan ympärillä,se voip nousta minul päähän,;))

• sofia
        kellohame® kirjoitti:

tuota vaikeuksia ymmärtää täällä keskusteluissa murteellista kirjoitusta.

Lyylin etelä-karjalaista murretta on melko helppo ymmärtää ja kiinnostavaa on muutenkin tietää, miten missäkin päin puhutaan.

Olen huomannut televisiossa - useammankin ihmisen - puhuvan karjalaisesta isästään ja pohjanmaalaisesta äidistään ja niin ollen hyvästä perimästään.
        Sitten jossain joku asiantuntija sanoi karjalaisten ja pohjalaisten sopivan hyvin keskenään.

Niinpä olen jo siitäkin syystä mielenkiinnolla seurannut pohjalaisten asenteita ja murretta. Kyllä he sympaattisia ovat vaikka alku on usein hankala.
        Yksi lapsudenkotini naapurista oleva nuori mies tosin palasi yksinään takaisin, asuttuaan jonkun aikaa lapualaisen tytön kanssa tytön kotikonnuilla.

• kellohame®
        Liena kirjoitti:

Olen nimittäin sen luonteinen että kaikki pitäisi käydä "siitä vain, suit'sait' sukkelaan".
        Ja onhan se niin ellei jotain murretta ymmärrä heti helpolla, niin täytyy ajatella pidempään.
        En kuitenkaan HERMOSTU jos joku kirjoittaa murteella, vaikka herkkä hermostumaan olenkin.

Ja kyllä minä aika paljon Lyylin sanoja ymmärrän, koska itsekin olen lapsuuteni asunut Karjalassa, vieläkin alempana kartasta katsottuna kuin mitä Viipuri on.

Ja minä tykkään kyllä Señora lyylin kirjoitusten aiheista, vaikka murteista en pidäkkään.

Jos mie ruppeisin kirjottammaa karjala murteel, ei niist kukkaa pitäis senkää vertaa ku näist nykyisist miu kirjotuksist.

Kyllä sinä Liena aina ossaat löytää joka sepustuksesta itelles moitetta.En ees tienny että olisit murteista joskus valitellut:-)
        Kuhan ihan vaan jatkoksi laitoin koulunoppien selityksii omalta kohdaltani.
        Kiitti terkuista,olen vasta Sunnuntaiaamussa ja sateiselta näyttää päivän koitos!Mutta lämmintä silti vielä ja lehtipuussa,pikkasen vaahterani jo
        yhdeltäkulmin punastelee syksynväriä!
        Sunnuntain Rauhaa!!

• Liena
        señora lyyli kirjoitti:

pyyän anteeksi et olla-verbin otsikolla selvitettää minun asioita.mutta en kehtaa tämmösen selittelyn takkii avata uuttakaa,eihä tämä ole mikkää aihekaa.yritän laittaa sanomiseni noppeesti.

enhä mie mieltäin pahota. jokkainen saapi täällä aatella ja eppäillä mitä tahtoo,en mie siitä mitenkää kärsi.

uskon ettei ritukaa pahaa tarkota sanomisellaa,sie usein tuut minnuu puolustammaa,mutta ihan suotta ,ei tässä mitää oo sattunu.

sofian kirjotusta en ymmärrä kokonaa.sie siis aattelet ,et mie en oo mie ,vaa joku toinen, joka keksii asioita ja pittää niitä totena ja kirjottaa ne tänne.

tuo kyl kuulostas aika oudolle kuka semmosta jaksaa tehhä pitemmän päälle. ja jos näin olis eikö sillo kirjottas vähä jänittävimpii juttuja. pitäshän kirjailijalle sen verran mielikuvituata olla.

mie en nyt oo kuitenkaa mikkää outo salaperänen kirjottaja ,oon vaa vanha leski karjalasta,en sen enenpää, itelle kyl riittävä.

mie en ruppee mitenkää vakuuttelemaa kellekkää,jokkainen saap luulla mitä tahtoo. mie viihyn tääl hyvin teiän kanssa,enkä muuta pyydäkkää.

taian olla vähä lörppö niinko jalmari ain sano, ihmiset ei taho uskoo et kukkaa puhhuu asioistaa täällä paljon.
        oon monneen kertaan kertonu mite mie suhtaudun tähän palstan,etten siit en enää tässä.

jatketaan kirjottelua ja juttelua mukavammissa merkeissä,ei minun navan ympärillä,se voip nousta minul päähän,;))

Ja jutellaan milloin mitä sattuu mielen juolahtamaan.
        Luulen että meillä kaikilla on lukiessamme taipumus ymmärtää asiat toisin kuin mitä kirjoittaja tarkoittaa, ja siitä sitten tulee tuollaista pientä, huomaa pientä, väärin ymmärrystä.

Mutta selvitellään. Hei!

• sofia
        señora lyyli kirjoitti:

sekä sinun että Ritun toive toteutuu tässä asiassa.

• Liena
        kellohame® kirjoitti:

Kyllä sinä Liena aina ossaat löytää joka sepustuksesta itelles moitetta.En ees tienny että olisit murteista joskus valitellut:-)
        Kuhan ihan vaan jatkoksi laitoin koulunoppien selityksii omalta kohdaltani.
        Kiitti terkuista,olen vasta Sunnuntaiaamussa ja sateiselta näyttää päivän koitos!Mutta lämmintä silti vielä ja lehtipuussa,pikkasen vaahterani jo
        yhdeltäkulmin punastelee syksynväriä!
        Sunnuntain Rauhaa!!

tosiaan olla liikaa itseni syyllistäjä, vaikka en sitä itse huomaakkaan. Kirjoittelen vain vastauksia sellaisiin joihin osaan jotain vastata.

Noihin niin sanoittuihin asiallisiin keskusteluihin en osaa vastailla mitään.

• Lokari
        Liena kirjoitti:

täälä mun naapuristossa tuttuja.
        Missähän kaukana ovat, ja ketä?
        Voisin mennä vaikka kylään.
        Jos ei ole toisella puolen mannerta.
        Sinne on kyllä vähä liika pitkä matka.

• meri I
        Liena kirjoitti:

tosiaan olla liikaa itseni syyllistäjä, vaikka en sitä itse huomaakkaan. Kirjoittelen vain vastauksia sellaisiin joihin osaan jotain vastata.

Noihin niin sanoittuihin asiallisiin keskusteluihin en osaa vastailla mitään.

Osaatko todella vastata jotain jollekin ?

• se mennee ;)

mää olen oikeesa, sää olet vääräsä, mei ollaan oikeesa, tei olette vääräsä, noi ei tiärä yhtäämmittää!

• Maisteri Kuunainen

Rupesin minähi nyt vastoomaan näihin tekstilöehin. Häätyy minunnii sevverran savolaesten puolija pittee, että räntteen tähän sen mitenkä se männöö tämä oekeessa oleminen savolaesittain. Siihe ee riitä lähellekkään nuin vähät puhheet ku tuolla pohjalaesella tuossa. Ja eekun, vot, tästähä se alakaa:

-   minä tiijän parraite ja sentähen oun aena oekeessa
      -   sinet tiijä mittään sennii rapajölli, out aena viärässä
      -   hiän ee ou ikänä mittään tiennä, on tääs tolovana
      -   myö ollaan yhtenä tässä asiassa ja tiijetään ihan varmana, myö ollaan oekeessa aena enempi ku kukkaan muu
      -   elekee naarattee, työkö tietäsittä! Voe voe sentään, työ ootta niin viärässä ku vua voep!
      -   nuohan ne vasta ruojia ovattii, eevät ou mittään oppineet halavatut, aena ovat viärässä

• Kirsikka

Onko niin kun sanonta kuuluu:
        Savolainen kun puhuu niin vastuu on kuulijalla.
        Sitä kait sanontasi siteerasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2627
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      249
      2146
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe