Jarrut vinkuu

Auris´

Mulla on ollut Auris parisen kuukautta. Auto on kaikin puolin hyvä ja toiminut hyvin. Yksi kiusallinen ongelma siinä tosin on, nimittäin jarrut vinkuu aivan perkeleesti! Kerran parkkihallissa yx muija oikein piteli korviaan ja muutenkin se on alkanut herättämään huomiota muissa autoilijoissa tuolla liikenteessä. Onko muilla Auriskuskeilla samaa??? Menee tosin kohta 3 tkm kohdalla öljyjen vaihtoon niin että saavat katsoa sen huollossa samalla, mutta kiinnostaisi tietää onko tämä vika vai ominaisuus???

15

4593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phu

vaihtavat uudet jarrupalat.

• Kehä III

Ajelin eilen kehän ruuhkassa ja ihmettelin outoa vinkumista. Ei onneksi tullut autostani vaan vieressä ajaneesta Auriksesta! Ilmeisesti jarrut laahaavat ja ei moisella menolla palat&levyt kauaa kestä. Ratissa istui vanha pappa ja ei varmaan Auriksen kovan sisämelun (renkaat) ja heikon kuulon vuoksi edes asiaa kuule/ymmärrä.

Tiedoksi, että itsellänikin alla Auris -08 ja tässä kokemuksia:

-mittaristo vaihdettu heti uutena (ajotietokoneen näyttö pimeni)
        -jarrut tosiaan välillä vinkuvat
        -mittariston kehys natisee
        -autom.ilmastoinin näyttö heikosti toteutettu
        kute myös ajotietokoneen käyttö mittaristosta
        -takapenkki/selkänoja kolisee
        -hanskalokero irvistää/roikkuu pahasti o. reunasta
        -rengasmelu karkealla pinnalla
        -irtonaisen tuhkakupin/roskiksen sijoittelu????
        -takaturvavöiden roikkuminen/löysyys eli pitää aina saattaa&avittaa niin solki ei kolise reunaan. On kuulema turvallisuuden takia räikkä säädetty "löysäksi".
        -Auriksessa vain toisessa avaimessa kake?? uudessa Corollassa molemmissa, kuten vanhemissa.

kojelaudan muotoilu!
        paikasta A paikkaan B varmasti eli luotettavuus
        turvavyön piippauksen saa ohjelmoitua itse POIS
        kone (1.6 Dual) ok vaikka TSI kilpailijalla parempi

Ceed ihan ok vaikka ulkonäkö apinoitu suoraan edellisestä Hb corollasta. Ceedin muoviosat kuin suoraan ämpäristä! Vaihteensiirto tutisee ja vapisee, delta-auton toiminta surkeaa, "takuu", huoltohinnat... kun hyvitys ja tärkein eli väliraha on Tojosta Tojoon aivan omaa luokkaansa voin hyvillä mielillä ajella Auriksella.

• omista
        Kehä III kirjoitti:

Ajelin eilen kehän ruuhkassa ja ihmettelin outoa vinkumista. Ei onneksi tullut autostani vaan vieressä ajaneesta Auriksesta! Ilmeisesti jarrut laahaavat ja ei moisella menolla palat&levyt kauaa kestä. Ratissa istui vanha pappa ja ei varmaan Auriksen kovan sisämelun (renkaat) ja heikon kuulon vuoksi edes asiaa kuule/ymmärrä.

-takaturvavöiden roikkuminen/löysyys eli pitää aina saattaa&avittaa niin solki ei kolise reunaan. On kuulema turvallisuuden takia räikkä säädetty "löysäksi".
        -Auriksessa vain toisessa avaimessa kake?? uudessa Corollassa molemmissa, kuten vanhemissa.

kojelaudan muotoilu!

Ceed ihan ok vaikka ulkonäkö apinoitu suoraan edellisestä Hb corollasta. Ceedin muoviosat kuin suoraan ämpäristä! Vaihteensiirto tutisee ja vapisee, delta-auton toiminta surkeaa, "takuu", huoltohinnat... kun hyvitys ja tärkein eli väliraha on Tojosta Tojoon aivan omaa luokkaansa voin hyvillä mielillä ajella Auriksella.

kokemuksista. Lainaan vähän viestiäsi selvyyden vuoksi ja kommentoin itse sinne sekaan == -merkeillä alkavilla riveillä.

==Minulla -07 Japanissa valmistettu ihan ensimmäisiä luovutettuja pelejä.

==Mitään ei ole vielä hajonnut. 40.000 tulee juuri täyteen.

==Ei ole toistaiseksi vinkunut.

==Minulla kuoppaisella hiekkatiellä natisee toisinaan alempi hanskalokeron kansi. Ei muita natinoita.

==Ilmastoinnin näyttö tosiaan heikohko toteutus. Toisaaltaan, laitoin luovutuspäivänä lämmöksi 20 astetta ja siinä tuo on melkein kokoajan ollut. Ei sitä näyttöä juuri tarvitse. Ajotietokoneen näytöstä olen täysin samaa mieltä. Haluaisin nähdä vähän enemmän informaatiota kerralla ilman napin painelua.

==Täällä OK ilman kolinoita.

==Täällä on kohdallaan.

==Tämän allekirjoitan. Renkaina mukana tulleet Dunlopit. Ensi kesäksi pitää etsiä hiljaisemmat jostakin rengastestistä.

==En polta, mutta allekirjoitan keksinnön idioottimaisuuden!

==Takapenkillä ei ole kukaan vielä istunut, joten tuohon en osaa sanoa mitään. Neliovinen vehje lähinnä ostosten kuskaamisen helppouden vuoksi. Kaksistaan emännän kanssa (ja työmatkat yksin) tuolla tulee liikuttua.

==Joo. Idioottimaista!

kojelaudan muotoilu!

==Nuo -kohtasi allekirjoitan kaikki.

• yksi juttu
        omista kirjoitti:

kokemuksista. Lainaan vähän viestiäsi selvyyden vuoksi ja kommentoin itse sinne sekaan == -merkeillä alkavilla riveillä.

==Minulla -07 Japanissa valmistettu ihan ensimmäisiä luovutettuja pelejä.

==Mitään ei ole vielä hajonnut. 40.000 tulee juuri täyteen.

==Ei ole toistaiseksi vinkunut.

==Minulla kuoppaisella hiekkatiellä natisee toisinaan alempi hanskalokeron kansi. Ei muita natinoita.

==Ilmastoinnin näyttö tosiaan heikohko toteutus. Toisaaltaan, laitoin luovutuspäivänä lämmöksi 20 astetta ja siinä tuo on melkein kokoajan ollut. Ei sitä näyttöä juuri tarvitse. Ajotietokoneen näytöstä olen täysin samaa mieltä. Haluaisin nähdä vähän enemmän informaatiota kerralla ilman napin painelua.

==Täällä OK ilman kolinoita.

==Täällä on kohdallaan.

==Tämän allekirjoitan. Renkaina mukana tulleet Dunlopit. Ensi kesäksi pitää etsiä hiljaisemmat jostakin rengastestistä.

==En polta, mutta allekirjoitan keksinnön idioottimaisuuden!

==Takapenkillä ei ole kukaan vielä istunut, joten tuohon en osaa sanoa mitään. Neliovinen vehje lähinnä ostosten kuskaamisen helppouden vuoksi. Kaksistaan emännän kanssa (ja työmatkat yksin) tuolla tulee liikuttua.

==Joo. Idioottimaista!

kojelaudan muotoilu!

==Nuo -kohtasi allekirjoitan kaikki.

Omani on MultiMode. Joskus sopivalla vauhdikkaalla mutkapätkällä on kiva fiilistellä ja heittää tuo manuaalimoodiin jolloin siis napsutella pykäliä kepistä tai ratin läpysköillä isompaan/pienempään.

Mutta kun vitun vehjes vaihtaa manuaalimoodissakin halutessaan automaattisesti pienempään. Tuo ominaisuus on itse saatanasta eikä sitä saane ohjelmoitua pois.

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos moodi on manuaalinen ei silloin tietokoneen tule päättää vaihtamishetkestä yhtään mitään.

Tosin, tuommoinen se lienee manuaalimoodi ainakin joissakin muissakin merkeissä. Perseestä kumminkin!

• jarruttelet?

Jarrutteletko kenties liian kevyesti. Raskaampi jarrutus silloin tällöin pitää enimmät vinkunat poissa.

• Auris´

Höyhenjarrutuksissa nimenomaan vinkuu. Sitten jos jarruttaa voimakkaammin, niin ei vingu. Olen kyllä kokeillut tätä että pakitan vauhdilla ja voimakas jarrutus, sitten eteenpäin ja voimakas jarrutus ja taas pakkia, jarrutus jne. mutta eipä ollut hyötyä. Ja välillä olen jarrutellut voimakkaammin, ei auta. Toisaalta, kyllä höyhenjarrutuksia pitää voida tehdä ilman että jarrut tommosta hemmetinmoista ääntä pitää, eihän sitä tuolla liikenteessä koko aikaa voi täysillä jarrutella, muuten voi tulla pusuja pyllyyn....

• Hnnk

Moi, jarrupaloissa ei saa käyttää enää asbestia joka on tuonut monille merkeille kuvailemasi vinkumisongelman kevyessä jarrutuksessa. Erityisen ikävä tuo on juuri parkkihalleissa, joissa ääni kaikuu.

Omassa -04 corollassa oli samaa vika mutta sen sai pois kun laski esim. motarin ramppiin 120-130 km/h ja teki tehojarrutuksen eli niin että absit alkoivat toimia. Toimenpide polttoo jarruihin kertyneen pölyn ja lian pois ja vinkunat häviää. Jos ykkösellä ja pakilla jarrutelet edestakaisin, siitä ei ole hyötyö koska jarrut eivät lämpene tarpeeksi.

• jape-65

Itselläni on Corolla jonka ostin helmikuussa.Siinä kanssa jarrut vinkui ja vähän ärsytti moinen vinkuna.Mainitsin huollossa asiasta niin se tuntuu olevan ominaisuus uutena,että vinkuu.Kehottivat jarruttelemaan voimakkaasti ja kun autolla oli n.8000km ajettu niin vinkuminen hävisi kokonaan...Joten jarruttele vaan reilusti kun siihen mahdollisuus,kyl ne siitä häviää.

• vinkunaa

Auriksessa tosiaan höyhenjarrutuksessa vinkuu lähes aina jarrut ja 14tkm on tullut tehojarruteltua!

Corollaan vaihtoivat 3000km vapaaehtoisessa huollossa palat, koska alihankkijalla on kuulema tullut sutta ja sekundaa. Loppui vinkuminen! -08 Corolla made in Japan ja -08 Auris Turkissa.

Molemmissa natisee mittariston kehys ja auriksessa hanskalokeron kansi & takapenkin selkänojan lukitus kolisee.

• ----

Meillä on firmassa useampi auris. Lähes kaikki ovat valittelleet tätä vikaa. Jarrut ovat liian kovat ja se aiheuttaa vinkumista. Pinta lasittuu helposti. Edes useat tehojarrutukset eivät poistaneet vinkumista, mutta ajankuluessa meteli väheni. Ainakaan 10 tkm kohdalla auto tuntui paranevan. Asiakkaille oli noloa selitellä, että vika oli ominaisuus. Ihmettelen kyllä miksi Toyota ei vaihda suomessa kaikkiin auriksiin heti toisi jarrupaloja.

• Auris´

Joo, mulla menee auto 3 tonnin kohdalla öljyn vaihtoon. Saavat kyllä samalla tehdä jarruille jotain. On niin helvetinmoinen meteli etten kuuntele sitä yhtään enempää kuin on pakko. :=(!

• nauriksessa

soitin huoltoon että vinkuu ja ne sano suoraan että tule käymään niin vaihdetaan palat. Enää ei vingu vaikka kuin varovasti jarruttelis. Väittivät, että palat on jotenkin liian kevyet ja pääsevät värisemään, joka aiheuttaa vinkunan. Tiedä sitten pitääkö paikkansa mut sama se mulle kuhan on hiljaset nykyään.

• d4d

Itsellä on 20tkm ajettu Auris, jossa myös jarrut vinkuu joskus vähemmän josku enemmän, mutta ei päivää ettei vinkuisi.
      Ongelma alkoi kun autolla oli ajettu 500km eikä vinkuna poistu kilometrien eikä kovienkaan jarruttelujen myötä, 5000km ajettuna koitin muutaman perättäisen 150km/h->0km/h täysjarrutuksen ja vinkuna pysyi poissa päivän eli se siitä. 10tkm ajettuna kävin reissussa Itävallassa ja vinkuna säilyy siitäkin huolimatta, että laskeuduin Grossglocknerin jyrkkää alppitietä useita kilometrejä jossa jarrut oli ainakin kovassa käytössä moottorijarrutuksesta huolimatta ja pysähdyttäessä jäähdyttelemään jarruja nousee vanteen välistä harmaa savu, jolloin ne lienevät kyllä riittävän kuumana :) Ongelmana lienee nyt vääränlainen materiaali jarrupaloissa tai levyissä, olin viime viikolla yhteydessä Toyota huoltoon ja siellä on kuulemma käynyt Toyotan tehtaalta kavereita ihmettelemässä ongelmaa ja sitä käsittääkseni tutkitaan paraikaa, huolto sanoi että autoon voidaan vaihtaa uudet palat mutta eivät kuulemma voi taata ettei nekin alkaisi vinkumaan.

Itse aattelin odotella 30tkm huoltoon asti, jos sillon olisivat saaneet jo kehitettyä parempaa materiaalia olevat palat.

Muilta osin Auris on kyllä toiminut just niinkuin Toyotalta odotinkin eli ei vian vikaa ja tosi tyytyväinen oon, koko ajetun matkan keskikulutuskin vain 4,7 L/100km.

• vs. amatöörismies

Enpähän jaksa uskoa että tehtaan miehet kävisivät ihmettelemässä jarrujen vinkumista. Biltemasta saa värähtelynvaimennuskumia jota jarrupalan taakse liimaamalla vinkuminen poistuu. Tämä kumi on tehty ihan vinkumisen poistamista varten. Välitän täten tehtaalle ilouutisen. Amatööriasentaja xxxx kylältä ratkaisi Toyota tehdasta vaivanneen laatuongelman.

• auriskuski

Sukuvika se vinkuna ilmeisesti on. Keväällä -08 rekisteröidyssä autossa uudekseltaan jarrujen kiljahtelu katosi, kun huolto vaihtoi erilaiset jarrupalat. Muuta huomautettavaa autossa ei ole ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe