Teknillistä alaa tytölle?

tekniikkatyttö

Teknillisistä aloista kiinnostunut "kauniimpaa sukupuolta" edustava jatkaja vähän kyselee. Elikkä, kiinnostuin viime vuonna teknillisistä aloista, kun luonnontieteet (kemia-fysiikka-matikka) alkoi pyyhkiä suhteellisen hyvin (8-10). Nyt teknillinen, etenkin TTY on alkanut kovasti kiinnostamaan, mutta alasta en ole aivan varma. Nyt on päällimmäisenä mielessä tuotantotalous, mutta myös tietojohtaminen ja tietotekniikka. ehdottakaa joitakin muitakin, jotka voisivat sopia kuvaukseen!

En niinkään ole kiinnostut koneista ja niiden toiminnasta, siispä pyyhin kaikki kone-, elektroniikka- ym. pois mielestäni. Tietotekniikka on aina ollut kiinnostavaa, etenkin koodaaminen. Lukiossa olen ottanut tietotekniikasta mm. JavaScript- kursseja. Siksi tuntuukin, että tuo tietotekniikka voisi olla se "mun juttu". Mutta joutuuko tietotekniikassa sitten sitä tietokoneen toimintaa ym. syvempää tutkimaan? Juuri sellaista pientä säätämistä kun en hae. Myös kansainvälisyys ja liiketalous kiinnostavat paljon, mutta haluaisin niihin vielä lisätä tuon teknisen puolen. Kemia kiinnostaa ehkä vielä enemmän kuin fysiikka- mutta ei mikään biologiaan ja soluihin viittaava! En toivo tulevaisuuden työpaikkani olevan mikään työmaa! Mikäli nyt päädyn jollekkin muulle pääaineelle kuin tuotantotaloudelle- jolle nyt ei kovin helposti pääsekkään- ottaisin sen sivuaineeksi. Jotenkin olen asennoitunut sillä tavalla, että en kuitenkaan tuotantotalouteen pääse, joten valitsen pääaineen jota on helpompi päästä opiskelemaan.

Jos nyt et osaa mihinkään ympäripyöreistä kysymyksistäni vastata, toivoisin kuulevani naispuolisilta tekniikan opiskelijoilta kokemuksia alasta kuin alasta jolla on opiskelemassa! Etenkin tuo tietotekniikka. Tässä on onneksi vielä yli vuosi aikaa pohtia.

6

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TKK:lainen

      En nyt TTY:yn hakukohteisiin ole tutustunut, mutta tietojohtaminen taitaa olla aika vastaava informaatioverkostojen kanssa (http://inf.tkk.fi/), joka voisi olla aika kiinnostavaa jos ei tekniikka itsessään kiinnosta mut tietotekniikka jonkinverran. Muita ei-teknisiä on esim. kiinteistötalous. Tuotantotalous on ihan hyvä valinta, itse opiskelen sitä TKK:llä ja olen viihtynyt. Tietotekniikasta löytyy vaikka mitä eikä siellä ole ollenkaan tietokoneen teknisiin ominaisuuksiin liittyvää asiaa ellei itse halua, tästä näet pääaineet http://tieto.tkk.fi/Opinnot/Paaainekaavio.pdf

      TTY:n opinnot ehkä poikkeavat hieman, mutta kannattaa katsella opinto-oppaita ym. niin saa vähän selville mitä opinnot sisältää. Itsekään en opiskele lähes mitään teknistä vaikka olenkin Teknillisessä korkeakoulussa, joten sen suhteen voi olla ihan huoletta :)

      • tekniikkatyttö

        Tuo helpotti paljon! Älysin katsoa TTY:nkin sivuilta vähän noita opintosisältöjä, niin jopas sieltä löytyi paljon ja monenlaista. Tietotekniikassakin oli pakollisissa vain hyvin vähän oikein teknistä. Ja kun alkoi katsomaan vähän muidenkin aineiden aineiden opinto-oppaita, kokee kaikenlaisia ahaa- elämyksiä, että tässähän on aikalailla vapaat kädet. :)


      • Lumette
        tekniikkatyttö kirjoitti:

        Tuo helpotti paljon! Älysin katsoa TTY:nkin sivuilta vähän noita opintosisältöjä, niin jopas sieltä löytyi paljon ja monenlaista. Tietotekniikassakin oli pakollisissa vain hyvin vähän oikein teknistä. Ja kun alkoi katsomaan vähän muidenkin aineiden aineiden opinto-oppaita, kokee kaikenlaisia ahaa- elämyksiä, että tässähän on aikalailla vapaat kädet. :)

        Tuotantotalous on varmasti hyvä valinta, jos ei "kovaa tekniikkaa" välttämättä halua opiskella. Itse olen automaatiotekniikan insinööriksi (amk) lukenut tyttönen ja kyllä automaation puolella ainakin tuota ihan "kovaa tekniikkaa" piisasi. En sitten korkeakoulusta tiiä millaista meininkä siellä on, mutta tuta enempi mielestäni on sitä talouspuolta ja siten ei niinkään perinteinen tekniikan ala. Tosin vaativa se on sitten senkin edestä.

        Mutta tsemppiä vaan opintoihin! Kiva, että meitä naisiakin sentään tekniikan aloillakin jokunen on!!


    • Teekkkari

      Kuten edellinen vastaaja, voisin itsekin suositella informaatioverkostoja, tietyin varauksin automaatio- ja systeemitekniikkaa sekä tuotantotaloutta. Miksei tietotekniikkaakin.

      Kannattaa huomata se, että ainakin TKK:lla pystyt lukemaan tuotantotaloutta runsaasti, vaikka pääaineesi olisikin jossain muualla.

      Naiseudesta tekniikan alan yliopistoissa: tilastojen mukaan naiset taitavat viihtyä paremmin ja osallistuvat aktiivisemmin opiskelijatoimintaan. Opiskelumenestys lienee ~ yhtä hyvää kuin miehillä. Etenkin tietotekniikkaan liittyvillä aloilla uskon naiseuden olevan jopa jonkinlainen etu työpaikkoja hakiessa.

    • DI + LL

      Omasta mielestäni tekniikan ala on hyvä ja monipuolinen valinta myös naiselle. Kannattaa kuitenkin miettiä tulevaisuutta myös sen kannalta minkä alan töitä tulee olemaan jatkossa tarjolla olemaan kun maailmantalouden ja Suomenkin muutokset ovat melkoisen nopeita.

      Olisin varovaisempi hakeutumisessa erityisesti uusiin koulutusohjelmiin kuten informaatioverkostoihin jne. kun työnantajat eivät näitä niin hyvin tunne. Lähes kaikki diplomi-insinöörit työllistyvät firmoihin joten olennainen osa koulutusta on saada perustietoja kaupallisesta alasta ja johtamistaidosta tekniikan lisäksi.

      • tyttö TkK

        Itse opiskelen linjalla jossa vain 10% on tyttöjä ja tykkään tosi kovasti. Tyttöjen puute omalla alalla ei haittaa ja minusta on kiva olla "yksi jätkistä". Lisäksi työtä hakiessa varmasti erottuu hakijamassasta. ;) Lisäksi olen luonut paljon suhteita muilla aloilla opiskeleviin tyttöihin.

        Kauppatieteistä tai muusta vastaavasta, esim tutasta, on varmasti hyötyä työelämässä etenkin jos korkeammat virat kiinnostavat. Onneksi ainakin meillä pystyy lukemaan vapaasti sivuaineena noita kumpaakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3418
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2098
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1662
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1517
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1097
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      150
      933
    Aihe