Kertokaa millainen traktori on Valmet 1502.
Niitä on tehty vain 23 kappaletta, 140 hv. kuusi ratasta vetää (takapää on telillä). Olen nähnyt Seutulassa lentokoneiden vetäjänä, armeijalla aura keulassa, urakoitsijoilla katkaistu Jyry-Sisu peräkärrynä ja metsäkoneen. Sen teko on maksanut 1978 miljoona markkaa, ja puolivalmiita koneita jäi Tourulan pihalle lojumaan kymmeniä. Myynti katkesi kuin seinään.
Valmet 1502
9
7310
Vastaukset
- traktori
Tällainen yksi kappale oli myös Lappajärven Kivitippuun vievän tien varrella sijaitsevan firman /maatilan pihassa kauan aikaa .
Kone oli arvattavasti vähän kömpelö silloisissa oloissa ? - Putki Notkonen
Vain 23 kpl? Olen nähnut näitä niin paljon, että melkein puolet valmistetuista on tullut nähtyä! Vaikea uskoa. Ensimmäiset valmistetut muuten vetivät vain takatelillä ja etakseli oli "kylmä". Miksi niitä jäi puolivalmiiksi? Mistä hintatieto on peräisin ja jäivätkö osa puolivalmiiksi siksi, että myyntihintahan oli vain muro-osa tästä ja ostajat taisivat saada liikaa vastinetta rahoilleen? Myynnin loppuminen oli tosiaan yllättävä ja ilmeisesti ei johtunut kysynnän loppumisesta?
- rattorimies
Saamani tiedot ovat mieheltä, joka on 35-vuotta ollut Valmetin asentaja (kiertää Lapiia) ja on osan viikosta Valtaran Lapin keskuksessa huolto hommissa. Nuoruudessaan hän oli jopa tekemässä Valmet 565 malleja Tourulassa. Hän itse oli nähnyt Tourulassa lojuvan koko kesän näitä perä- ja vaihteisto osia, pääsivät ruostumaan siellä pihalla. Sen jälkeen insinöörit niitä katseltuaan olivat päättäneet jättääkin ne siihen, koska pintaruostetta oli ollut sen verran hammasrattaissa ettei voinut asentaa uusiin koneisiin. Hän kertoi, että 23 kpl niitä tehtiin. Kuitenkin tämä Valmetti on ollut eri tietolähteiden mukaan kaikkein kestävin, parhaimmista osista tehty ja parhain Valmetin moottorimalli keulalla.
Toinen erittäin hyvä Valmetti ja vähän tehty malli on 1960 ensimmäiset "isot Valmetit". Siihen aikaan tehtiin lähinnä 359-361 kolmisylinterisiä malleja, mutta tämä ns. iso malli oli hyvin raskas, ei ollut tasauspyörän lukkoa ja perä-vaihteisto oli "pillarin perä"- lienee kuitenkin International-mallia. Noilla traktoreilla ei ollut pellolle menemistä, koska raskas keula ja ilman lukkoa se oli kiinni pikku lätäköissäkin´, mutta se suuri lujuus siinä viehätti. Sen vuoksi tätä mallia käytettiin traktorikaivurin alustana. Vuodesta 1961 jälkeen aina 1964 saakka Valmet teki omalla perällä ja vaihteistolla samaa traktori, jostakin syystä jälleen myynti hiipui miinukselle.
Palatakseni 1502 malliin, siinä mm. työvalot on asennettu ohjaamon sisälle ja kúmityynin on kiinnitetty ikkunan pintaan heijastamaan valon työkohteeseen. Traktorissa on telistön takaosassa hydrauli sylinterit nostamassa telistön kakaosaa ylös käännettäessä, jolloin akseliväli on telin etummaisten pyörien ja etupyörien välillä lyhyt ja kääntösäde erittäin pieni. Vastaavasti traktorilla voi ajaa pelkästään telin etummaisilla pyörillä tai taimmaisilla pyörillä, koska hydraulisylintereillä voi telistön asentoa muuttaa. Lisäksi telistöön voi asentaa metsäkoneen telat ja sitten mentiin vaikka Kuuhun. Maantienopeus on 50 km/h, eli 20 km/h nopeampi kuin 1967-68 traktoreissa yleensä oli. Käännettäessä automaattisesti telistön sisempi jarru jarruttaa rattaiden pyörimisnopeutta kääntyvyyden parantamiseksi, mikäli telistön pyöriä ei nosteta ylös. Asentaja edelleen kertoi, että koneessa on ilmajarrut kuin kuorma-autoissa ja edessä ilma-nestejarrut. Tällaisesti traktorista maksaisin mitä vain saadakseni yleismallin koneen metsään, maatieajoon, lumitöihin, soranajoon jne.
- 1502
Lentokenttätraktori oli malliltaan 1542.
- rattorimies
voitko kertoa tarkemmin tuosta lentokenttä mallista. Miten se poikkeaa muista versioista? Onko siinäkin takana vetovarret, mahdollisesti etukuormaaja, vai mitä?
- gha<fvg
...pyörittää kenttäsirkkeliä Lapin luonto-opiston sahalla Hirvaalla, Rovaniemen maalaiskunnassa.
- vallu
....paikallinen Vallu-myyjä kertoi, että valmistuksen loppumisen syy oli voimansiirron heikkous...
- rattorimies
Tietosi oli uutta ja aika merkittävää. Itse olen saanut erinäisiä tietoja mieheltä, joka on päivittäin Valmetin huoltotehtävissä.
Silti kiinnostaa järjettömästi tuo erikonen malli. - Pioneeri
rattorimies kirjoitti:
Tietosi oli uutta ja aika merkittävää. Itse olen saanut erinäisiä tietoja mieheltä, joka on päivittäin Valmetin huoltotehtävissä.
Silti kiinnostaa järjettömästi tuo erikonen malli.Itsellä oli armeijassa 88-89 omana "kuittivaununa" valmetin tekemä pasin kilpailija PaVa(ainoa tehty protovaunu) jossa oli kyseisen 1502:n osia hyödynnetty,esim. telit nostosylintereineen ja etuakselisto sekä moottori.Nykyään ko. vaunun pitäisi olla panssarimuseossa parolannummella esillä.
-oli muuten mielenkiintoinen ajettava kun etupää oli ilmajousitteinen ja takana ei ollut jousia ollenkaan,kun tähän yhdistetään n.80kmh huippunopeus tiellä niin a´vot-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628