koulukiusaaminen

äiti

Poikani, ekaluokkalainen, on joutunut ihan
järjettömään kierteeseen enkä tiedä mitä tehdä.
Kiusaaminen alkoi viime vuoden lokakuussa,
opettaja piti sitä vähäpätöisenä, joten asiasta
ilmoitettiin minulle vasta joulukuussa lapsen
alkaessa "häiriköimään" tunneilla.

Kävin koulukuraattorin luona juttelemassa ja
hämmästyksekseni sain kuulla mitä uskomattomimpia
juttuja pojastani. Tuntui kuin he puhuisivat
aivan vieraasta lapsesta. Poikani oli käynyt
esim. kuraattorin luona jo lokakuusta eikä
minulle oltu ilmoitettu siitä mitään!

Tammikuussa, oppilaan arviointitilaisuudessa sain
kuulla millainen lapsi minulla on opettajan
mielestä: huolimaton, likainen, liian herkkä ja
häiriköivä. Opettajan mielestä poikani ei kestä
kiusaamista tarpeeksi hyvin vaan reagoi siihen
liian rankasti.

Helmikuussa opettajan mielestä oli tapahtunut jo
hieman parempaan suuntaan menevää edistystä.
Mutta...! jo kahden viikon päästä tästä
kuraattorin, opettajan ja minun palaverissa sain
taas kuulla millainen lapsi minulla on opettajan
mielestä: läksyt tekemättä, ei penaalia, reppu
sotkuinen, häiriköi tunneilla.

Tähän väliin varmaan parempi kertoa millainen
poikani on minun ja ystävieni mielestä; erittäin
kiltti, tottelevainen, osasi lukea jo 5
vuotiaana, nykyään lukee sujuvasti. Matikka on
hänellä lahja, laskee päässä ihan uskomattomia
laskuja. Ei ehkä niitä huolellisimpia lapsia
mutta ei missään tapauksessa likainen! Eikä
huoleton.

Opettaja totesi isänpäiväkorttia tehdessä,
poikani alkaessa luokassa itkeä ettei hänellä ole
isää, ettei hän (opettaja) voi isäksi muuttua!
Opettaja myös totesi että kaikki vika on kotona,
etten anna tarpeeksi huomiota, että olen liian
nuori äidiksi, etten ymmärrä asioista mitään.

Huhtikuussa palaverissa sama jatkui. Poikani on
kuulemma erittäin epäsosiaalinen, johon hoidoksi
perheneuvola sekä perhetukija pojalle. Missään
vaiheessa elämäänsä poikani ei ole ollut
epäsosiaalinen, kaikkea muuta! Hänellä on pihalla
ystäviä, hän osallistuu leikkeihin mutta vain
kotipihalla. Koulussa hän ei mene
liikuntatunnilla peleihin mukaan, koska siellä on
poika joka "pomottelee". Opettajan mielestä on
siis parasta ettei poikani osallistu liikuntaan.
Välitunneilla poikani seisoo ulkooven vieressä
eikä uskalla lähteä siitä mihinkään kiusatuksi
tulemisen pelosta.

Opettajan mielestä häiriköintiä on, kun poikani
valmistuttuaan tehtävistä lähtee hakemaan luokan
toiselta puolelta lisätyökirjaa tai paperia
piirtääkseen sen hetken kun muut tekevät tehtäviä.

Kaikesta opettaja syyttää kotioloja, joissa ei
omasta mielestäni ole mitään vikaa. Ainut seikka
on se että olen yh. Opettajan mielestä
kiusaamiseen ei kannata puuttua koska se on niin
pientä vaikka poikani oireilee vain ja ainoastaan
koulussa. Opettajan mielestä poikani pitäisi
oppia antamaan takaisin mutta kun näin viimein
tapahtui opettaja antoi pojalleni läksyjä ja
lähetti minulle lapun jossa taas ylisti millainen
kamala poika minulla on.

Ehdotukseeni että myös kiusaajien vanhemmat
tulisivat paikalle tällaiseen palaveriin,
opettaja totesi ettei näin vähäpätöiseen asiaan
kannata kaikkia sotkea. Siis kiusatun perhe,
kiusattu itse saa kantaa kaiken synnin, ravata
hoidossa ja etsimässä tukea. Onko siis kiusattu
syyllinen joka pitää kovettaa niin että kestää
kiusaamisen?

Käsitykseni mukaan kiusatut jatkavat kiusaamista.
Poikani oireilee yhä pahemmin, enemmän koulussa
kuin kotona. Yöt hän itkee. Koulussa ei ole
ystäviä, onneksi kotipihalla on. Kuraattorin
mielestä vika on kaikki siinä miten poikani
reagoi asioihin. Itse olen erimieltä. Minun
mielestäni jo pieneenkin kiusaamiseen pitäisi
puuttua lujalla kädellä. Mistä siis apua kun
koulu pitää poikaani häirikkönä tiedostaen
kuitenkin että hän on koulukiusattu? Miksi
poikani into lannistetaan näin? Minä alan olemaan
voimaton ja sydäntä särkee katsoa pientä lastani
kun vien hänet kouluun tietäen mitä siellä
tapahtuu ja hänen olevan siellä täysin vailla
turvaa. Opettaja kun on sanonut pojalleni ettei
tuollaisista asioista tulla hänelle kantelemaan.

Herranen aika, mihin asti tämä oikein menee?!

26

1380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      tuntuu siltä että sen koulun opettajat missä sun
      poika on koulus niin ei välitä mitä sun pojalle
      tapahtuu suurin syy on opettajissa olis hyvä jos
      voisit siirtä poikas johonkin toiseen kouluun jos
      sellä on toista koulua koska tuolla kiusaaminen
      jatkuu se on hyvin ikävää mitä sun pojalle
      tapahtuu voisin melkein arvata miltä hänestä
      tuntuu hänen ei varman tee mieli mennä sinne
      kouluun missä hän nyt on nin kuin sanoin et
      koulun vaihto olis nyt paikalla koittakaa pärjätä
      ja hyvää kesää semppiä pojallesi

      • Anonyymi

        Kiusaaminen jatkuu loppuelämän töissä jopa vanhainkodissa. Haudassa vasta saa olla rauhassa.


    • Mami

      Entäs, jos kääntyisit kyseisen koulun rehtorin
      puheille tai jonkun muun inhimillisemmän
      opettajan puheille. Tuollaiset asiat kannattaa
      selvittää perinpohjin ja olla yhteydessä myös
      kiusaajan vanhempiin.

      Vaikka oletkin saanut huonon kokemuksen yhdestä
      opettajasta, olen ihan varma, että koulusta kuin
      koulusta löytyy opettajia, joiden puoleen voi ja
      kannattaa kääntyä tällaisissa tilanteissa.
      Ainakin rehtori on periaatteessa vastuussa
      kaikista koulun oppilaista. Otat vaan rohkeasti
      yhteyttä.

    • Nina

      Halusin vastata sillä olen aikanani ollut
      koulukiusattu. Vastaukseksi ongelmaasi en voi
      muuta neuvoa antaa muuta kun että vaihda poikasi
      toiseen kouluun, uusiin luokkakavereihin. Minulla
      se olisi auttanut mutta en osannut silloin asiasta
      puhua koska kotona oli vaikeaa. Vaikka poikasi
      vaihtaisi koulussa luokkaa kiusaus jatkuu sillä
      kiusaajat eivät häviä koulusta vaikka luokasta
      häviäisivätkin. Tiedän että tilanne on
      painajaismainen... siitä pieni ihminen kärsii koko
      elämänsä:(

    • Typy

      Olen samaa mieltä edellä olleiden kanssa että
      ehkä koulun vaihto olisi se ainut
      ratkaisu.Kiusaaja ei ymmärrä tekojaan vasta kuin
      vanhempana ja silloin se on jo myöhäistä
      lapsellesi.

    • Masse -84

      Itse olen myös ollut koulukiusattu ja ajattelin
      juuri sen takia kirjoittaa.

      Enpä osaa minäkään sanoa tuohon mitään muuta
      tehokasta ratkaisua kuin koulunvaihto. Puhuminen
      opettajille, rehtorille tai kiusaajien
      vanhemmille auttaa hyvin harvoin.

      Noinkin nuoreen kiusaamisella voi olla traagisia
      vaikutuksia ja niinkuin Nina sanoi: "siitä pieni
      ihminen kärsii koko elämänsä:("

      Mitä nopeammin tilanne muuttuu sen parempi.

    • Jussi

      Meillä oli, ja on, vastaava tilanne meidän
      vanhimmaisen tytön kanssa (12v). Kaikki alkoi kun
      muutimme uudelle paikkakunnalle ja tyttö joutui
      isompaan luokkaan kuin missä hän aikaisemmin on
      ollut. Sen kummemmin meidän tapauksen
      yksityiskohtiin puuttumatta muutamia neuvoja ja
      kommentteja.

      - Opettajat on vain ihmisiä, samoin rehtorit, ja
      kaikki heistä eivät tehtäviinsä sovi.

      - Monelle opettajalle on kiusaamistapauksissa
      tärkeämpää pelastaa oma selkänahka kuin tehdä
      jotain asian hyväksi... mitä ei näe ei ole
      olemassa... syytetään sitä jota on helpoin
      syyttää.

      - Luokkatovereilla ja myös OPETTAJALLA on omat
      silmätikut, syntipukit ja suosikit.

      - Opettaja saattaa olla julistamassa omaa
      maailmankuvaansa, jossa yksinhuoltajan lapsi ei
      voi voida hyvin ja yksinhuoltaja ei voi olla hyvä
      vanhempi.

      - Pienellä paikkakunnalla vanhempien sosiaalinen
      status merkitsee lapselle erioikeuksia tai
      toisaalta sen puuttuminen silmätikuksi joutumista.

      - Jos opettaja ei ole yhteityöhaluinen tai -
      kykyinen asia kannattaa viedä eteenpäin... turha
      takuta opettajan ja rehtorin kanssa. Tee valitus
      ylemmälle taholle.

      - Menkää perheneuvolan psykologin puheille...
      saatte ulkopuolisen katsantokannan asiaan ja
      tukea itsellenne. Koulupsykologi tai -kuraattori
      ei ota eri kantaa kuin opettaja ja rehtori, ihan
      oman työrauhansa takia.

      Perheneuvola on varmasti paras tie saada asia
      ratkeamaan ja löytää tukea... koululaitoksen
      sisältä sitä tuskin löytyy. Muutenkaan ei kannata
      hävetä tai pelätä psykologin puheille menoa...
      siitä ei varmasti ole mitään haittaa ja
      objektiivinen näkökulma asioihin voi olla todella
      arvokas.

      Kiusaajan vanhempien tuominen mukaan palavereihin
      on toisaalta hyvä ajatus, mutta käytännössä
      harvoin varmaankaan toimii vaan lopputulos on
      ilmi riita aikuisten kesken... täytyy muistaa
      että tyhmillä ja käytöshäiriöisillä lapsilla,
      kuten kiusaajat, on yleensä samanlaiset vanhemmat.

      Opettajan ja rehtorin toiminnasta kannattaa
      todella harkita virallisen valituksen
      tekemistä... sitä ei voida painaa villasella vaan
      asiaa on tutkittava.

      Opettajan kanssa miekkaillessa kannattaa muistaa
      että halutessaan hän pystyy tekemään todella
      paljon kiusaa viranomaisteitä... eli jos hän on
      sitä mieltä että lapsesi on likainen ja sotkuinen
      yms niin mietippä mitä tapahtuu kun hän ilmoittaa
      asiasta vielä hieman enemmän väritettynä
      sosiaaliviranomaisille. Kannattaa myös seurata
      lapsesi koulumenestyksen arviointia
      (ekaluokkalaisilla se ei tosin ole muutenkaan
      kovin selkeää)... saako lapsesi oikeuden mukaisia
      arvioita koulumenestyksestään? Me huomasimme että
      meidän tyttöä arvosteltiin varsin kohtuuttomin
      perustein verrattuna luokkatovereihin.

      Etene varovasti, mutta päättävisesti ja
      johdonmukaisesti... periksi ei parane antaa...
      jos muita vastaavia tapauksia on ollut niin
      varmasti saat näiltä vanhemmilta apua ja tukea.

      Kertomuksestasi jäi kuva että sinä olet oikeassa
      ja opettajan ja rehtorin toiminnassa on jotain
      phasti mätää.

      Jos koulu lähtee tökkien käyntiin heti alkuunsa
      niin tuskin mitään kovin hyvää on luvassa
      jatkossakaan.

      • äiti

        Tänään juuri ollessani yhteydessä perheneuvolan
        psykologiin hän totesi ettei voi auttaa
        koulukiusaamisessa koska se on koulun tehtävä.
        Tämä psykologi ihmetteli suuresti koulun kantaa
        asiaan, tosin odotan vieläkin rehtorin
        yhteydenottoa asiasta.

        Tänään opettajalta tuli soitto hänen saadessaan
        tietää, että olen ollut yhteydessä rehtoriin ja
        perheneuvolaan, että rehtorin ei pidä puuttua
        tällaiseen mitättömään asiaan ja minä vain
        tuhlaan kaikkien aikaa tällä "omassa päässä
        keksityllä jutulla" ja jonka olen paisutellut
        liian isoksi.

        Hän myöskin kehuttu lastani
        erittäin "epäsosiaaliseksi, joka aiheuttaa
        häiriötä jo pelkästään läsnäololla". Myöskin hän
        totesi, että lapseni on pyytänyt jotakin
        luokkalaista tuomaan kouluun rahaa. Kysyessäni
        kuka tämä oppilas on, opettaja kieltäytyi
        antamasta nimeä. Sanoin, että haluan ottaa
        yhteyttä tämän luokkalaisen vanhempiin ja
        selvittää onko todella näin. Opettaja sanoi jo,
        että oppilaan äiti oli ollut kouluun yhteydessä
        ja ihmetellyt asiaa. Opettaja ei siis antanut
        minulle minkäänlaista ns. faktaa asiasta.

        Alan todella olemaan "täysi" tämän opettajan
        mielivaltaista käyttäytymistä, haukkumista ja
        ärsyttämistä asiaan.

        Mitä mainitsit siitä, että opettaja voi viedä
        asian eteenpäin virkavallan kautta, hänelle
        stoppaa seinä vastaan jo heti alkuunsa. Hänellä
        kun ei ole minkäänlaisia todisteita tai
        perusteita puolellaan. Minulla on todistajat
        lapseni hyvinvoinnista, elämänlaadusta.
        Tarvittaessa myös viranomaisen lausunto näistä.
        Viittaan siis perheneuvolaan ja perhetukijaan.

        Minusta vain on niin mieletöntä, että opettaja
        katsoo näiden kolmen pojan kiusaamisen läpi
        sormiensa ja kun omani antaa hieman takaisin (kun
        on sanottu tyhmäksi ja äidinnussimisen jälkeen)
        sanomalla että itse olette, opettaja laittaa
        hänet jälki-istuntoon, nämä kiusaajat pääsevät
        kuin koira veräjästä. Tämäkö on sitä
        oikeudenmukaisuutta?


      • Jussi
        äiti kirjoitti:

        Tänään juuri ollessani yhteydessä perheneuvolan
        psykologiin hän totesi ettei voi auttaa
        koulukiusaamisessa koska se on koulun tehtävä.
        Tämä psykologi ihmetteli suuresti koulun kantaa
        asiaan, tosin odotan vieläkin rehtorin
        yhteydenottoa asiasta.

        Tänään opettajalta tuli soitto hänen saadessaan
        tietää, että olen ollut yhteydessä rehtoriin ja
        perheneuvolaan, että rehtorin ei pidä puuttua
        tällaiseen mitättömään asiaan ja minä vain
        tuhlaan kaikkien aikaa tällä "omassa päässä
        keksityllä jutulla" ja jonka olen paisutellut
        liian isoksi.

        Hän myöskin kehuttu lastani
        erittäin "epäsosiaaliseksi, joka aiheuttaa
        häiriötä jo pelkästään läsnäololla". Myöskin hän
        totesi, että lapseni on pyytänyt jotakin
        luokkalaista tuomaan kouluun rahaa. Kysyessäni
        kuka tämä oppilas on, opettaja kieltäytyi
        antamasta nimeä. Sanoin, että haluan ottaa
        yhteyttä tämän luokkalaisen vanhempiin ja
        selvittää onko todella näin. Opettaja sanoi jo,
        että oppilaan äiti oli ollut kouluun yhteydessä
        ja ihmetellyt asiaa. Opettaja ei siis antanut
        minulle minkäänlaista ns. faktaa asiasta.

        Alan todella olemaan "täysi" tämän opettajan
        mielivaltaista käyttäytymistä, haukkumista ja
        ärsyttämistä asiaan.

        Mitä mainitsit siitä, että opettaja voi viedä
        asian eteenpäin virkavallan kautta, hänelle
        stoppaa seinä vastaan jo heti alkuunsa. Hänellä
        kun ei ole minkäänlaisia todisteita tai
        perusteita puolellaan. Minulla on todistajat
        lapseni hyvinvoinnista, elämänlaadusta.
        Tarvittaessa myös viranomaisen lausunto näistä.
        Viittaan siis perheneuvolaan ja perhetukijaan.

        Minusta vain on niin mieletöntä, että opettaja
        katsoo näiden kolmen pojan kiusaamisen läpi
        sormiensa ja kun omani antaa hieman takaisin (kun
        on sanottu tyhmäksi ja äidinnussimisen jälkeen)
        sanomalla että itse olette, opettaja laittaa
        hänet jälki-istuntoon, nämä kiusaajat pääsevät
        kuin koira veräjästä. Tämäkö on sitä
        oikeudenmukaisuutta?

        Kyllä perheneuvola voi puuttua tilanteeseen,
        suoraa virkatietä ei varmasti ole, mutta kyse ei
        ole koulun sisäisestä asiasta vaan lapsen
        hyvinvoinnista. Opettajan virheisiin tai
        väärinkäytöksiin he eivät tietäänkään voi puuttua
        koska niissä on kyse "koulun sisäisestä asiasta".

        Kuten varmaan opettajan soitosta huomaat hän
        yrittää nyt suojella vain omaa selkänahkaansa.

        Opettaja ei tarvitse todisteita jos hän haluaa
        viedä asian eteenpäin. Tosin hän ei pysty
        tekemään sillä mitään pahaa, koska todisteet
        puhuvat sinun puolestasi, mutta paljon kiusaa hän
        pystyy kylläkin tekemään. Tässä mielessä on hyvä
        että olet jo ollut yhteydessä perheneuvolaan ja
        saanut sieltä tukea itsellesi.

        Meille aikuisille lasten asioiden selvittely
        usein pirun hankalaa... herkästi oletamme että
        oma lapsi ja ns. kiltit lapset kertovat koko
        totuuden ja kaiken juuri niin kuin se on
        tapahtunut, mutta lapsilta jää kuitenkin paljon
        olennaisia asioita kertomatta, itsensä kannalta
        kaikkein nolompia asioita on vaikea kertoa ja
        niitä väritetään tai ne jätetään kertomatta...
        siitä syystä kiusaaminen saattaa ollakkin paljon
        vakavampaa kuin mitä puheista voisi uskoa,
        kannattaa uskoa meilkeimpä enemmän merkkeihin
        jotka näkyvät lapsen käytöksessä kuin siihen mitä
        hän puhuu. Meillä esimerkiksi asia tuli ilmi kun
        aloimme kiinnittää huomiota siihen kuinka
        tyttäremme maha oli usein aamuisin kipeä, päätä
        särki tai oli "kuumeinen olo"... pikkuhiljaa
        sitten selvisi mistä todella on kysymys, mutta
        tiedon sai lypsämällä lypsää ja tuskin nyttenkään
        tiedämme kuin pienen osan totuudesta. Kiusaaminen
        on kiusatulle erittäin arka asia, siitä ei
        mielellään puhu.

        Se että opettaja väittää poikasi kiusaavan muita
        ei välttämättä tarkoita että poikasi todella
        kiusaisi, mutta opettaja voi oikeasti silti
        luulla niin. Joku kuitenkin kiusaa jotakin ja jos
        poikasi on joutunut yleissyntipukin asemaan on
        muiden helppo vierittää syy hänen niskoilleen kun
        todellista kiusaajaa ei uskalleta paljastaa.

        Opettajan toimia kannattaa seurata tarkasti...
        meillä esimerkiksi paljastui varsin yllättäviä
        asioita... tyttäremme oli esimerkiksi pakotettu
        liikuntatunneilla uimaan 4 m syvään altaaseen
        vaikka hän hädin tuskin osaa koiraa uida.

        Onnea matkaan :)


    • Kamomilla

      vaan jatka edelleen asian hoitoa!

      Kiusaaminen, olkoon sitten koulussa tai
      työpaikalla on aina vakava asia ja siihen tulee
      suhtautua vakavasti.

      En todellakaan ymmärrä koulun ylioikoista
      suhtautumista asiaa ja sinuna ottaisin yhteyttä
      suoraan koulun rehtoriin ja kerrot hänelle koko
      asian. Jos hän on siellä sitä varten, kun
      rehtorin pitäisikin olla, hän laittaa rattaat
      pyörimään.

      On olemassa myös Kiusattunen Tuki Ry, mistä voi
      pyytää apua ja se on muistaakseni myös maksutonta!

      On ihana huomata, että lapsesi ei ole yksin, vaan
      että hänen hätäänsä äiti reagoi ja haluaa auttaa.
      Kaikilla lapsilla ei ole yhtä hyvin!!

      Asutko sellaisella paikkakunnalla, missä esim.
      ääritapauksessa koulun vaihtaminen voisi auttaa
      asiaa??

      Tsemppiä ja jaksamista teille molemmille!!

      • äiti

        Asun paikkakunnalla (Helsingissä) missä on
        vaihtoehtona koulun vaihtaminen, mutta en
        haluaisi sille tielle lähteä. Minusta olisi
        tärkeää, että tämä opettaja ja hänen käytöksensä
        laitettaisiin kuriin, koska ainahan tulee joku
        toinen herkkä lapsi ja kierre jatkuu.

        Minä olen niellyt opettajalta niin paljon
        asioita, että minun mielestäni on
        takaisinmaksunaika. Ei hyvällä, mutta ei
        pahallakaan vaan ajatellen seuraavia lapsia,
        jotka hänen kynsiinsä joutuvat.

        Tiedän olevani tällä hetkellä äärettömän vihainen
        tätä opettajaa kohtaa hänen kanssa käymänsä
        keskustelun jälkeen ja se vaikeuttaa tällä
        hetkellä järjellistä ajattelua. En vain
        yksinkertaisesti ymmärrä mikä tarkoitus hänellä
        on, mitä hän ajaa takaa yrittäessään nitistää
        niin äidin ja ennenkaikkea pienen poikani.

        Ihmettelen myös, miksi meillä ei ole ollut yhtään
        vanhempainkokousta. Minulla ei ole tiedossa
        kenenkään oppilaan nimeä, numerosta
        puhumattakaan. Opettajan mielestä kaikki nuo ovat
        turhia. Mistään en pysty tarkistamaan tällä
        hetkellä onko hän kenties jollekin toiselle
        oppilaalle koulussa samanlainen.

        Kyllä, ääri tapauksessa aion laittaa lapseni
        toiseen kouluun. Joka tapauksessa hän tulee
        vaihtamaan luokkaa ensi syksystä lähtien.


    • ope

      joskus joku "leimautuu" kaveripiirissä
      koulun vaihto auttaa ainakin niihin
      muutamiin pomottajiin
      jos pojallasi on vaikeuksia uudessakin
      koulussa, on syytä pojassasikin
      koulussa yleensä menestyy sellainen
      joka ei tule esille hyvässä tai pahassa
      jos on aktiivinen, niin usein joutuu
      silmätikuksi, jos on sosiaalinen ja
      huomioi muut, saa usein osakseen myös
      ystävällisyyttä, ehkä poikasi on tottunut
      yksilölliseen kohteluun ja vaatii sitä
      koulussakin, siellä pitää kuitenkin tehdä
      sitä mitä muutkin eikä saa tulla erityisesti
      esille ainakaan huonossa mielessä
      koulu tarjoaa paljon mahdollisuuksia
      lapselle, joka on tottunut tulemaan
      toimeen muiden kanssa, yleensä olen huomannut
      että sellainen lapsi, jolla on itsetuntoa
      riittävästi, saa kavereita, joka on vähän
      hiljainen ja pelokas, joutuu helposti
      kiusattavaksi, myös sellaiset, jotka ovat
      ns. yliaktiivisia, tuovat itseään esille,
      ovat tottuneet, että kaikki huomio kiinnitetään
      heihin, joutuvat vaikeuksiin, koulussa on
      usein satoja tai ainakin kymmeniä, jotka
      on huomioitava,
      jos nyt lapsesi on joutunut ikävään tilanteeseen,
      olisi hyvä neuvotella luokan vaihdosta tai
      koulun vaihdosta, usein lapsen siirto
      rinnakkaisluokalle on riittävä toimenpide
      jolla päästään eroon luokassa tapahtuvasta
      terrorista ( tarkoitan siis lapsenne kiusaamista,
      mutta käytin vähän vahvaa sanontaa), itse muistan
      olleeni kiusattu, mutta minulla oli luovuutta ja
      vaikka ei ollut paljon kavereita keksin
      tekemistä, esim lukemisen ja kirjoittelemisen ja
      monta muuta puuhaa, lapsen on hyvä löytää
      itsensä, jos hän on tottunut vaatimaan itselleen
      liikaa huomiota opettajalta, toiset eivät siedä
      sitä
      siis:
      1) pyydä luokan vaihtoa rinnakkaisluokalle
      2) pyydä koulun vaihtoa ( esim. rauhalliseen
      maalaiskouluun)
      3) keskustelua voi aina pyytää, mutta jos
      opettaja on turhautunut, kuten näyttää kertomasi
      perusteella, olisi löydettävä jotakin rakentavaa
      4) tietysti jos haluat pojallesi ns. "terveen
      paperit" voit testauttaa hänet psykologilla,
      siitä saat pohjaa jutella opettajan kanssa

    • Sioux

      Heippa. Ikävä juttu tuollainen ettei asiaan
      puututa vaikka se on täysin selvää. Eräs hyvä
      ystäväni joka on varatuomari sekä kansanedustaja
      on tehnyt eduskunnassa aloitteen, että
      koulukiusaamiseen aletaan puuttua kovemmalla
      kädellä. Toivottavasti asia etenee mahdollisimman
      nopeasti, koska koulukiusaamisen pitää loppua
      kokonaan. Opettajat jotka väittävät ettei sitä
      tapahdu, ovat sokeita tai eivät välitä asiasta ja
      silloin pitää vaihtaa ammattia. Itse olen
      joutunut koulun välitunnilla tapahtuneen
      pahoinpitelyn seurauksena pyörätuoliin ja
      taistellut asiasta monta vuotta, että kuka ottaa
      vastuun tapahtuneesta. En anna periksi ennen kuin
      asia on selvitetty perinpohjaisesti. Kaikkea
      hyvää sinulle ja pojallesi. PS. Jos haluat
      keskustella asiasta tai haluat tietää jotain mikä
      on epäselvää niin kirjoita sähköpostiini, autan
      parhaani mukaan.

    • minä vaan

      se etenee niin että kiusatusta tulee kiusaaja ja
      päinvastoin.
      ole ylpeä itsestäsi että jaksat puuttua
      tilanteeseen. omat vanhempani eivät puuttuneet
      asiaan kuin vasta lukiossa kun alkoi tavaroita
      lennellä päälle ja omiani sotkettiin.
      sinne asti poikasi kohdalla ei luultavasti mennä.
      ei ainakaan toivottavasti.
      olin itse hyvin herkkä ja aloin itkeä jo
      nimittelystä. opettajat eivät kiinnittäneet
      huomiota asiaan vaikka tiesivät kyllä.
      toiset vain kestävät enemmän kuin toiset. maailma
      on jokaiselle erilainen. kavereita ei ollut kun
      pelkäsivät joutuvan silmätikuksi niille
      kiusaajille. nyt samat tyypit ihmettelee että
      mikähän silloinkin vaivasi..
      silloiset kiusaajat.. no, joku.. naapurin poika
      huutelee edelleen mersustaan kun ohi ajaa ja
      keskisormi pystyssä.. näin lapsellisia ne voi
      olla vielä vuosienkin päästä..
      niin joo.. ja juoruthan liikkuu. vaihda poikasi
      koulua. mieluiten mahdollisimman kauas
      nykyisestä. tämäkin kaupunki on kivan kokoinen
      mutta kuitenkin jostain kumman syystä mut täälä
      tunnetaan. jopa yläastelaisetkin. sellaisia
      juoruja on kehittynyt.. ne on jo legendoja..
      vieläkään en tiedä miksi kukaan niistä kiusasi,
      mutta pohja siinä kaikelta lähti.
      vaihda se poikasi koulu. muuta en osaa sanoa.

    • somerandomguy

      Hmmm... onnistuisiko koulun vaihto?? koska tuon perusteella sen koulun opet on kyl ihan homeperseitä!

    • kalle,.,

      Minä kantelin kiusaamisesta lääniin. Johan tuli rehtoriin vipinää. Läänin viranomainen on opettajille ja rehtoreille kova paikka.

    • Anonyymi

      Voisitko tehdä Lastensuojeluilmoituksen skitä että lapsesi ei voi käydä koulja ja että opettajat ovat laiminlyönneet ilmoktusvelvollisujtgaan lapsestasi sinulle jne

      • Anonyymi

        No ketju on vanha niin että tämä poika on varmaan jo käynyt koulunsa loppuun siis vuodelta 2011 , se
        Samalla olisi mukava tietää miten pohjalle kävi ja saatiinko ongelma järjestykseen , ja mitä hän tänään tekee.


    • Anonyymi

      Eli sysäät vastuun koululle ja opettajille. Hyi, häpeä. Mitä itse olet tehnyt. Vanhempana sinulla on vastuu, kasvatatko lapsestasi kiusaajan vai kiusatun.

      • Anonyymi

        Joskus on niin että joku opettaja rankaisee yh äitejä siksi että he ovat yksin lapsensa kanssa
        Etenkin jos on uskovainen opettaja niin katsellaan isätöntä lasta karsaasti.
        Niin että paha mennä sanomaan mitään tähän asiaan , mutta voi kun tämä äiti kertoisi näin vuosien takaa miten pojan elämä on sujunut


    • Anonyymi

      Valehtelet poikasi kyvyistä

      Poikasi ihailee kiusaajiaan ja roikkuu niissä ja hakee niiden seuraa

      Sen sijaan että ottaisi etäisyyttä ja sopisi luokanvalvojan kanssa että välitunneila saisi jäädä luokkaan laskemaan
      koska haluaa yliopistoon ja harjoitella toisen kertaluvimun differentiaaliyhtälöiden ratkaisua lineaaridia muunnokdia käyttäen

      Eli etäsyyttä
      Ei kaveeraamista ei edes yrityksiä.
      Ei juhlia kiusaajien kanssa
      Ei yhteydenpitoa ollenkaan koulun ulkopuolella

      Lisää läksyjen tekoa ja valmistautumista qikuisuuten

    • Anonyymi

      Mielestäni on väärin, että koulunvaihtoon pitäisi mennä kiusatun. Todellisuudessa kiusaaja pitäisi vaihtaa toiseen kouluun, koska kyllä kiusaaja tarvitsee opetuksen hullusta kiusaamisesta. Ehkä kiusaaja oppisi jotakin, kun joutuu itse lähtemään pois itselle tutusta ja turvallisesta aivan uuteen ympäristöön. Kiusaajalle on tyypillistä, että sillä pitää olla aina joku, jonka alistaa kiusaamalla. Kun kiusaaja joutuisi lähtemään toiseen kouluun, se laittaisi hänet miettimään, kannattaako enää kiusata, jos joutuu taas vaihtamaan ympäristöään.

      • Anonyymi

        Aivan, kiusaaja ei opi mitään siitä, että kiusattu vaihtaa/joutuu vaihtamaan koulua. Kiusaaja jatkaa samaa tunteetonta kiusaamista johonkin toiseen. Toimenpide ei laita kiusaajaa miettimään tai katumaan lainkaan omaa törkeää käytöstään. Koulun ja kaveriporukan vaihtaminen ei ole kenellekään helppoa, miksi kiusatun tulisi syyttömänä joutua kokemaan se. Sen sijaan kiusaajan laittaminen toiseen kouluun olisi hyvä opetus syylliselle. Jos tästä tehtäisiin vielä yleinen käytäntö, voisi kiusaaminen vähentyä, sillä nykyiset kiusaajat eivät ole valmiita lähtemään itselle tutusta ympäristöstä, koska ovat itse usein pelkureita ja yrittävät peittää pelkuruuttaan alistamalla muita. Tähän asti kiusaajilla on ollut aina kuin "kuninkaan" osa= eivät ole menettäneet mitään.


    • Anonyymi

      AIKA ON TÄYTTYNYT!

      Pahuus vallitsee yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla.

      Maailma on suurten katastrofien edessä.
      Suuret sodat ja vakavat sairaudet ym.
      järkyttävät vitsaukset ovat vyörymässä
      ihmiskunnan päälle ennen näkemättömällä
      tavalla. Yhteiskuntarauha Suomessakin säröilee.
      Mellakat eivät ole kaukana. Miten kauan rauha
      kestää, sitä emme tiedä. Koko maailma on
      varustautumassa sotaan. Ihmiskunnan viimeinen
      murhenäytelmä ennen Jeesuksen takaisin tuloa
      on jo alkanut!
      -Tässä vaiheessa pitää laittaa asiat kuntoon
      Jumalan kanssa. Hän tahtoo antaa syntisi
      anteeksi. Rukoile, että pelastut ja että monet
      muutkin löytävät Jeesuksen!
      Jeesus sovitti syntimme Golgatan ristillä 2000
      vuotta sitten. Hän oli sijaisuhri: "Rangaistus oli
      Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi" Jes. 53:8
      Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle! ”Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista
      ole.” Jesaja 45:22

      1992 ja 2020 Raamattu on valheellinen. Hyviä käännöksiä on 1933/38, Raamattu Kansalle ja englanniksi KJV.

    • Anonyymi

      ("Kannanotto: Vertaismurha – Uusi Termi Kiusaamisen Vakavuuden Korostamiseksi"

      Hei kaikille,

      Haluan nostaa esille tärkeän aiheen ja ehdottaa uuden termin käyttöönottoa kiusaamisen vakavuuden korostamiseksi. Nykyiset termit, kuten ”koulukiusaaminen” ja ”työpaikkakiusaaminen”, eivät mielestäni riitä kuvaamaan ilmiön todellista vakavuutta ja tuhoisia vaikutuksia. Ehdotan, että alamme käyttää termiä ”vertais-murha”.

      Mikä on vertaismurha? Vertaismurha on vakava ja systemaattinen henkisen väkivallan muoto, jossa yksilö tai ryhmä pyrkii tarkoituksellisesti tuhoamaan toisen henkilön henkisen tai fyysisen hyvinvoinnin. Vertaismurhaaja käyttää vallan ja kontrollin metodeja aiheuttaakseen kärsimystä ja saavuttaakseen valta-aseman uhrin ja muiden ympärillä olevien ihmisten kustannuksella.

      Miksi termiä tulisi muuttaa?

      Vakavuuden korostaminen: ”Vertaismurha” -termi tuo esiin, että kyse ei ole vain pienestä häirinnästä, vaan vakavasta ja systemaattisesta henkisestä väkivallasta.
      Käytännön vaikutukset: Uuden termin käyttöönotto voi muuttaa yleistä suhtautumista kiusaamiseen ja edistää voimakkaampia ennaltaehkäisy- ja puuttumistoimia.
      Tietoisuuden lisääminen: ”Vertaismurha” auttaa lisäämään tietoisuutta kiusaamisen pitkäaikaisista vaikutuksista ja sen tuhoisasta luonteesta, mikä voi johtaa parempaan tukijärjestelmään uhreille.
      Toimintakäytännöt: Termimuutos voi edistää selkeiden sääntöjen ja toimintatapojen kehittämistä kouluissa ja työpaikoilla vertaismurhan tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi.

      Esimerkkejä vertaismurhasta:

      Työpaikalla: Työpaikalla vertaismurhaaja voi käyttää jatkuvaa kritiikkiä, eristämistä, huhujen levittämistä ja muita henkisiä hyökkäyksiä toisen työntekijän tuhoamiseksi. Tämä johtaa usein uhrin henkiseen uupumukseen, ahdistukseen ja jopa työpaikan menettämiseen.
      Koulussa: Koulussa vertaismurhaaja voi käyttää pilkkaamista, uhkailua, fyysistä väkivaltaa ja sosiaalista eristämistä toisen oppilaan nöyryyttämiseksi ja alistamiseksi. Tämän seurauksena uhri voi kärsiä vakavista mielenterveysongelmista ja oppimisvaikeuksista.

      Miten voimme edistää tätä muutosta?

      Koulut ja työpaikat: Ottavat käyttöön selkeät säännöt ja toimintatavat vertaismurhan tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi.
      Tuki: Tarjoavat henkistä tukea ja neuvontaa vertaismurhan uhreille.
      Koulutus: Järjestävät koulutusta ja tietoisuuskampanjoita vertaismurhan ehkäisemiseksi.

      Yhteenvetona haluan korostaa, että vertaismurha on äärimmäisen vakava henkisen väkivallan muoto, joka vaatii välitöntä huomiota ja tehokkaita toimenpiteitä sen lopettamiseksi. Termin käyttöönotto on mielestäni välttämätöntä, jotta koulu- ja työpaikkakiusaaminen tunnistetaan ja siihen puututaan asianmukaisesti, mahdollistamalla turvallinen ja arvostava ympäristö kaikille.

      Kiitos, että luitte tämän kannanoton. Toivon, että tämä herättää keskustelua ja johtaa tarvittaviin muutoksiin.

      Ystävällisin terveisin, ”Kiusatun pojan äiti”)

    • Anonyymi

      (""Kannanotto: Vertaismurha – Uusi Termi Kiusaamisen Vakavuuden Korostamiseksi

      Hei kaikille,

      Haluan nostaa esille tärkeän aiheen ja ehdottaa uuden termin käyttöönottoa kiusaamisen vakavuuden korostamiseksi. Nykyiset termit, kuten ”koulukiusaaminen” ja ”työpaikkakiusaaminen”, eivät mielestäni riitä kuvaamaan ilmiön todellista vakavuutta ja tuhoisia vaikutuksia. Ehdotan, että alamme käyttää termiä ”vertais-murha”.

      Mikä on vertaismurha? Vertaismurha on vakava ja systemaattinen henkisen väkivallan muoto, jossa yksilö tai ryhmä pyrkii tarkoituksellisesti tuhoamaan toisen henkilön henkisen tai fyysisen hyvinvoinnin. Vertaismurhaaja käyttää vallan ja kontrollin metodeja aiheuttaakseen kärsimystä ja saavuttaakseen valta-aseman uhrin ja muiden ympärillä olevien ihmisten kustannuksella.

      Miksi termiä tulisi muuttaa?

      Vakavuuden korostaminen: ”Vertaismurha” -termi tuo esiin, että kyse ei ole vain pienestä häirinnästä, vaan vakavasta ja systemaattisesta henkisestä väkivallasta.
      Käytännön vaikutukset: Uuden termin käyttöönotto voi muuttaa yleistä suhtautumista kiusaamiseen ja edistää voimakkaampia ennaltaehkäisy- ja puuttumistoimia.
      Tietoisuuden lisääminen: ”Vertaismurha” auttaa lisäämään tietoisuutta kiusaamisen pitkäaikaisista vaikutuksista ja sen tuhoisasta luonteesta, mikä voi johtaa parempaan tukijärjestelmään uhreille.
      Toimintakäytännöt: Termimuutos voi edistää selkeiden sääntöjen ja toimintatapojen kehittämistä kouluissa ja työpaikoilla vertaismurhan tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi.

      Esimerkkejä vertaismurhasta:

      Työpaikalla: Työpaikalla vertaismurhaaja voi käyttää jatkuvaa kritiikkiä, eristämistä, huhujen levittämistä ja muita henkisiä hyökkäyksiä toisen työntekijän tuhoamiseksi. Tämä johtaa usein uhrin henkiseen uupumukseen, ahdistukseen ja jopa työpaikan menettämiseen.
      Koulussa: Koulussa vertaismurhaaja voi käyttää pilkkaamista, uhkailua, fyysistä väkivaltaa ja sosiaalista eristämistä toisen oppilaan nöyryyttämiseksi ja alistamiseksi. Tämän seurauksena uhri voi kärsiä vakavista mielenterveysongelmista ja oppimisvaikeuksista.

      Miten voimme edistää tätä muutosta?

      Koulut ja työpaikat: Ottavat käyttöön selkeät säännöt ja toimintatavat vertaismurhan tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi.
      Tuki: Tarjoavat henkistä tukea ja neuvontaa vertaismurhan uhreille.
      Koulutus: Järjestävät koulutusta ja tietoisuuskampanjoita vertaismurhan ehkäisemiseksi.

      Yhteenvetona haluan korostaa, että vertaismurha on äärimmäisen vakava henkisen väkivallan muoto, joka vaatii välitöntä huomiota ja tehokkaita toimenpiteitä sen lopettamiseksi. Termin käyttöönotto on mielestäni välttämätöntä, jotta koulu- ja työpaikkakiusaaminen tunnistetaan ja siihen puututaan asianmukaisesti, mahdollistamalla turvallinen ja arvostava ympäristö kaikille.

      Kiitos, että luitte tämän kannanoton. Toivon, että tämä herättää keskustelua ja johtaa tarvittaviin muutoksiin.

      Ystävällisin terveisin, ”Kiusatun pojan äiti”")



      https://asiataivas.fi/kannanotto-vertaismurha-uusi-termi-kiusaamisen-vakavuuden-korostamiseksi/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe