mikä olisi paras perustus/lattia rakenne hirsitalolle;
Rossipohja, koolattu lattia vai maanvarainen betonilaatta.
Jos jolla kulla olisi heittää linkkiä johonkin tutkittuun tietoon olisin kiitollinen.
Itse olisin vähän kallistumassa tuohon koolattuun ratkaisuun, eli alapohja ylhäältä kuvattuna;
lattian pintamateriaali, rakennuspaperi, lankkukoolaus eriste, roskavalu.
Etuna lämmin lattia. Kosteat tilat tulisi maanvaraisella laatalla.
Toinen vaihtoehto voisi olla rossipohja ja kosteat tilat maanvaraisella laatalla.
hirsatalon perustus
24
4719
Vastaukset
- kkkk
määrittää perustamistavan ja siitä seuraa yleensä millainen lattiarakenne tulee, älä vaivaa päätäsi etukäteen turhilla asioilla.
Saakohan sitä hirsitaloakaan tehdä ajettelemaasi paikkaan?- heppamies
minä saan rakentaa tontilleni ihan minkälaisen talon itse haluan, omistan maatilan (maatalous elinkeinoa en harrasta) ja lääniä on hehtaari sotalla eikä ole kaava alueella.
Rakennusoikeutta on jäljellä yli 600 neliöö.
Katemateriaali sekä talon pintavärit on aivan omassa handussa, saa valita minkä haluaa.
Rajennesuunnittelia tekee perustuksesta ihan minkä vaan haluan. Tällä tarkoitan juuri perustamistapaa, tottakai rakennusmääräyksiä on noudatettava.
- Werneri
Tuolta: www.hevosmiestentietotoimisto.fi
- Markus
Tee perustuksesta riittävän korkea - itse olen nähnyt muutamia laatalle perustettuja ja niissä on ollut vikana mataluus. Komea talo on näyttänyt hassulta 10-20cm perustuksen päällä.
Itse teetätin siirrettyyn hirsitaloon pilariperustuksen ja normaalin 300mm paksun "rossi"pohjan. Ihan OK mutta parempi olisi ollut vanhanaikainen betoninen perusmuuri ja kaikkein paras aito kiviperustus - aika ja rahat eivät antaneet myöten kumpaankaan vaihtoehtoon.
Tarpeeksi eristettä ja huolellinen työ niin rossipohjakin on lämmin.- heppamies
tuo rossipohja ole kaikkiein kallein ratkaisu? Maanvarainen laatta halvin?
- Tietäjätekijä
Mitäs tuommoisia kyselet.
Tuolla "talopaketit" osastossa osaat neuvoa toisia! Vai että kasvihuone? Varokin tekemästä mökkiisi ikkunoita mallia "HONKA" eli Hölmölä; tehdään ensin kunnon hirsiseinä ja hakattaan se pois ja tehdään erkkerin avulla suurempi ikkuna kuin seinälle mahtuu! Siinä sulle yllättäen ikionma "kasvihuone".
Vaikuttaa siltä, että olet niin vanhojen rakennustapojen kannattaja, ettei muuta mahdollisuutta ole kuin "MULTAPENKKI". Onhan sekin yhdensortin "perustamista".
Terveisiä vaan paikkakuntasi rakennusvalvontaan. Ja onnea!- heppamies
Otan osaa jos rahasi eivät riittäneet oikeaan taloon, itke itsesi uneen äläkä puutu sellaiseen mistä et tiedä mitään.
- Tietäjätekijä
heppamies kirjoitti:
Otan osaa jos rahasi eivät riittäneet oikeaan taloon, itke itsesi uneen äläkä puutu sellaiseen mistä et tiedä mitään.
vetoisessa torpassasi, mutta mieli lämpimänä!
Minulla rahat riitti tiilitaloon, jäi ylikin, eikä itketä yhtään.
Taidankin vaihtaa tuohon Sinun systeemiisi: MINÄITSE kun kysyn, ja samantien hyvin vastaan, niin senjäkeen olenkin "osaaja" ja voin neuvoa muitakin!
Et kai ollut tyytyväinen tuohon tekemääni multi(a)-penkki perustusehdotukseen? No, .....
Selvitäpäs seuraavaksi itsellesi, miten "hirsa(i?)-taloon tehdään pelkka(hirsi)kerros!
Pääset oikeille "raiteille" tai hevosmiehenä oikeastaan "kärryille"!. - heppamies
Tietäjätekijä kirjoitti:
Taidankin vaihtaa tuohon Sinun systeemiisi: MINÄITSE kun kysyn, ja samantien hyvin vastaan, niin senjäkeen olenkin "osaaja" ja voin neuvoa muitakin!
Et kai ollut tyytyväinen tuohon tekemääni multi(a)-penkki perustusehdotukseen? No, .....
Selvitäpäs seuraavaksi itsellesi, miten "hirsa(i?)-taloon tehdään pelkka(hirsi)kerros!
Pääset oikeille "raiteille" tai hevosmiehenä oikeastaan "kärryille"!.kirjoittelusta ei nyt ota selvää kuopion povarikaan, sovitaanko että opettelet ensin kirjoittamaan (välilyönnit jne.) ja sen jälkeen mietit hyvin tarkkaan etukäteen mitä haluat tuoda julki. Luultavasti olet oikeassa elämässä änkyttävä luuseri, ennen kuin lähetät tekstiäsi tänne pyydä jota kuta oikolukemaan se, vaikka naapuriasi siitä betonilähiöstä.
- heppamies
Tietäjätekijä kirjoitti:
Pääset oikeille "raiteille" tai hevosmiehenä oikeastaan "kärryille"!.jos nyt vaikka oletkin ihan aikamies joka sattui tietämättään paremmasta rakentamaan tiilitalon niin kysynpähän vaan onko järkee muurata ulkoseinää tiilestä. Se varastoi talvella kylmää jota sitten yritetään epätoivoisesti pitää loitolla sisätiloista eristekerroksella.
Järkevä rakentaja tekee ulkoseinän jostain ohuemmasta, sehän on vain kuori talon päällä jonkä täytyy näyttää kaunillta, se on kuin täytekakun kermakerros.
Mutta niinhän sitä sanotaan että moni kakku päältä kaunis.
Minä vasta suunnittelen taloa, minulla on peli auki joka suuntaan. Jos minut joku saa todella uskomaan ja voi näyttää kehumaansa asiaa toteen esim. kunnon tutkimustuloksilla niin teen sitten vaikka nykyaikaisen talon höyrynsulkumuovilla. - Minä vaan
heppamies kirjoitti:
jos nyt vaikka oletkin ihan aikamies joka sattui tietämättään paremmasta rakentamaan tiilitalon niin kysynpähän vaan onko järkee muurata ulkoseinää tiilestä. Se varastoi talvella kylmää jota sitten yritetään epätoivoisesti pitää loitolla sisätiloista eristekerroksella.
Järkevä rakentaja tekee ulkoseinän jostain ohuemmasta, sehän on vain kuori talon päällä jonkä täytyy näyttää kaunillta, se on kuin täytekakun kermakerros.
Minä vasta suunnittelen taloa, minulla on peli auki joka suuntaan. Jos minut joku saa todella uskomaan ja voi näyttää kehumaansa asiaa toteen esim. kunnon tutkimustuloksilla niin teen sitten vaikka nykyaikaisen talon höyrynsulkumuovilla.Eli lause aloitetaan yleensä isolla kirjaimella ja kappaleitten väliin on hyvä laittaa yksi tyhjä rivi.
Tuli vaan mieleen kun aloit muita neuvomaan.... - Tietäjätekijä
heppamies kirjoitti:
jos nyt vaikka oletkin ihan aikamies joka sattui tietämättään paremmasta rakentamaan tiilitalon niin kysynpähän vaan onko järkee muurata ulkoseinää tiilestä. Se varastoi talvella kylmää jota sitten yritetään epätoivoisesti pitää loitolla sisätiloista eristekerroksella.
Minä vasta suunnittelen taloa, minulla on peli auki joka suuntaan. Jos minut joku saa todella uskomaan ja voi näyttää kehumaansa asiaa toteen esim. kunnon tutkimustuloksilla niin teen sitten vaikka nykyaikaisen talon höyrynsulkumuovilla.vastauksia:
Olen,
ja tiedän sekä tietäen...
ja on järkevää( js:n tiiliverhouksen varaus tai varaamattomuudella ei ole merkitystä.
"Järkevänä" rakentajana tee Sinä talosi kuorrutus vaikka Karaatti -levystä, mikä sopiikin hirs(a)italoon. Kermakakkuvaikutusta saat lisää tekemällä sisäkattoverhoilut styroxista. Muista myös laittaa tiilitapettia makuuhuoneiden nurkkiin ja lattiat päällystät tietysti parkettikuvioisella muovimatolla. Huomaa että Anttilassa on tarjouksessa kullitettuja kristallikruunuja ja lampetteja.
Äläkä unohda teettää timpurillasi muutamaa holvikaarta sisätiloihin, niin pääset kotioloissasikin etelämaisiin tunnelmiin.
Kyselehän kuitenkin se höyrynsulkumuoviasia vaikka tuolta Tampereen Teknillisestä Yliopistosta.
(jos et ymmärrä tätä tekstiä, niin vie vaihteeksi Kuopion apteekkarille luettavaksi) - Tietäjätekijä
heppamies kirjoitti:
Minä vasta suunnittelen taloa, minulla on peli auki joka suuntaan. Jos minut joku saa todella uskomaan ja voi näyttää kehumaansa asiaa toteen esim. kunnon tutkimustuloksilla niin teen sitten vaikka nykyaikaisen talon höyrynsulkumuovilla.vastauksia:
Olen,
ja on järkevää( js:n tiiliverhouksen lämmönvaraus tai -varaamattomuudella ei ole merkitystä.
"Järkevänä" rakentajana tee Sinä talosi kuorrutus vaikka Karaatti -levystä, mikä sopiikin hirsitaloon. Kermakakkuvaikutusta saat lisää tekemällä sisäkattoverhoilut styroxista. Muista myös laitaa tiilitapettia makuuhuoneiden nurkkiin ja lattiat päällystät tietysti parkettikuvioisella muovimatolla. Huomaa että Anttilassa on tarjouksessa kullitettuja kristallikruunuja ja lampetteja.
Äläkä unohda teettää timpurillasi muutamaa holvikaarta sisätiloihin, pääset etelämaisiin tunnelmiin jo kotioloissasi.
Kyselehän kuitenkin se höyrysulkumuoviasia vaikka tuolta Tampereen teknillisestä yliopistosta.
(jos et ymmärrä tätä tekstiä, niin vie vaihteeksi Kuopion apteekkarille luettavaksi) - Tietäjätekijä
Tietäjätekijä kirjoitti:
vastauksia:
Olen,
ja on järkevää( js:n tiiliverhouksen lämmönvaraus tai -varaamattomuudella ei ole merkitystä.
"Järkevänä" rakentajana tee Sinä talosi kuorrutus vaikka Karaatti -levystä, mikä sopiikin hirsitaloon. Kermakakkuvaikutusta saat lisää tekemällä sisäkattoverhoilut styroxista. Muista myös laitaa tiilitapettia makuuhuoneiden nurkkiin ja lattiat päällystät tietysti parkettikuvioisella muovimatolla. Huomaa että Anttilassa on tarjouksessa kullitettuja kristallikruunuja ja lampetteja.
Äläkä unohda teettää timpurillasi muutamaa holvikaarta sisätiloihin, pääset etelämaisiin tunnelmiin jo kotioloissasi.
Kyselehän kuitenkin se höyrysulkumuoviasia vaikka tuolta Tampereen teknillisestä yliopistosta.
(jos et ymmärrä tätä tekstiä, niin vie vaihteeksi Kuopion apteekkarille luettavaksi)teknisiä ongelmia ???
t/tuplapostitus - heppamies
Tietäjätekijä kirjoitti:
vastauksia:
Olen,
ja on järkevää( js:n tiiliverhouksen varaus tai varaamattomuudella ei ole merkitystä.
"Järkevänä" rakentajana tee Sinä talosi kuorrutus vaikka Karaatti -levystä, mikä sopiikin hirs(a)italoon. Kermakakkuvaikutusta saat lisää tekemällä sisäkattoverhoilut styroxista. Muista myös laittaa tiilitapettia makuuhuoneiden nurkkiin ja lattiat päällystät tietysti parkettikuvioisella muovimatolla. Huomaa että Anttilassa on tarjouksessa kullitettuja kristallikruunuja ja lampetteja.
Äläkä unohda teettää timpurillasi muutamaa holvikaarta sisätiloihin, niin pääset kotioloissasikin etelämaisiin tunnelmiin.
Kyselehän kuitenkin se höyrynsulkumuoviasia vaikka tuolta Tampereen Teknillisestä Yliopistosta.
(jos et ymmärrä tätä tekstiä, niin vie vaihteeksi Kuopion apteekkarille luettavaksi)ei kannattaisi sellaiseten kirjoitella jotka jo ovat talonsa tehneet jollain tavalla ja jota itse pitävät ainoana oikeana ratkaisuna ja Sitä vielä tuputtavat ainoana oikeana ratkaisuna. Kun sitten itsekin huomaavat tehneensä tyhmästi niin käy kuten tässä eli tulee itku silmään.
Eli jos sinulla ei ole vastausta siihen mitä olen kysellyt niin pidä omat näkemyksesi omana tietonasi. Huom. ei teknisiä ongelmia. - heppamies
Tietäjätekijä kirjoitti:
teknisiä ongelmia ???
t/tuplapostitusei niin huonoa ettei jotain hyvääkin.
Kävin stekkaamassaa Tampereen yliopiston sivuja ja sieltä vois näköjään saada tietoa höyrynsuluttomasta rakenteesta. En ymmärrä miksi niin moni tällä palstalla polttaa päreensä kun erehtyy kysymäänkin ko. rakentamisesta.
Ilmansulku tulee tietysti, ja eristeeksi tulisi Pellava jonka lambda arvo on parempi kuin mineraalivillan eli k-arvot putoaa.
Lamellihirrelle ei pelkästään saa oikein lupia, pitäisi tehdä lisäeristyksiä jonnekkin.
Yksi vaihtoehto olisi 95 hirsi sisäpuolelle, ulos 125 koolaus plus eriste, sitten tuulensuojalevy ja hirsipaneeli ulkopintaan.
(Imansulkupaperi hirren ja eristeen väliin).
Jos jotain asioista tiedät etkä tuputa höyrynsulkua ja mineraalivillaa ainoa oikea ratkaisuna otan neuvoja nöyrästi vastaan.
Eräs talotehdas tarjosi talopaketti pellavalla eristettynä. Rakenne sisältä päin kuvattuna:
Gyprok levy, ilmasulkupaperi, 125 pystykoolaus 125 pellava eriste, 70mm vaakakoolaus 70 pellavaeriste. Tuulensuojalevy, 44mm ilmarako koolaus, ulkoverhouslauta.
Tässä mietityttää miten tehdä yläpohja kosteitten tilojen osalta (pesuhuone ja sauna).
Eli jos todella tiedät asioista ja kykenet normaaliin kommunikointiin otan tietoa mielellään vastaan.
- Tietäjätekijä
tähän alkuperäiseen kysymykseesi palatakseni; jos parasta etsit, niin sitä ei ole vielä keksittykään, mutta kun sanot olevasi avoin uusille ideoille, niin tässä tutkittua uutta tietoa alapohjarakenteesta: www.sepa.fi, Sepa 2000 puubetonilaatta. Pelkkahirsikerrokseen liitettynä etevästi ja tiiviisti... saattaisi olla melko optimaalinen ratkaisu alapohjarakenteeksi. (eli yksi ja ainoa rakenne) Ennenkuin kallistut mihinkään, soita firmaan ja kuuntele insinööri Pellikan kehut!?
Tuosta höyrynsulkuasiasta voit vielä saada tarkempaa tietoa ja tutkimustuloksia kun rohkaiset mielesi ja soitat prof. Matti Pentille Tampereen Teknilliseen Yliopistoon (Rak.tekn. osasto).- heppamies
nöyrästi.
Olen avoin uusille ideoille mutta olis hyvä jos saisi tutkittua tietoa. Talon tekeminen on kuitenkin niitä suurimpia investointeja elämässä. - KONSULTTI
heppamies kirjoitti:
nöyrästi.
Olen avoin uusille ideoille mutta olis hyvä jos saisi tutkittua tietoa. Talon tekeminen on kuitenkin niitä suurimpia investointeja elämässä.minä kirjoitan niin nopeasti etten sitten ala sulle välimerkkejä oikolukemaan.
Hirsitalo.
Miksi?
Ymmärsin, että ajualt jotakin luonnollista ja "hengittävää".
Ok. Jos niin on, et sitten samalla foilosofialla voikaan ttehdä maanvaraista laattaa. Miksi?
Maanvarainen laatta koolattuna aon maailman kosteusturvattomin ratkaisu.
Sen tekmiä homevahinkoja 700- ja 80-luvuilla voi vain arvailla.
kaikki pienetkin muuttujat jotka nostavat kosteuspitoisuutta eristetilassa saattavat aiheuttaa hometta tai lahoa.
Aioit kait rakentaa sadaksi vuodeksi tai sitäkin pidemmäksi koska hirrestä teet?
Hirrestä teet, niin teet rossipohjan.
Kukaan mesitä ammattilaisista ei muista tutkimusten nimiä tai numeroita, mutta yhden teki VTT. Se ksti 70-luvulta 90-luvulle ja koski pientalojen perustusten alasidepuun kosteusvaurioita (kaikki nämä sanat voit syöttä hakusanaksi nettiin ja voit saada oikean tutkimuksen). Se on synkkä koolautille lattioille.
Teet siis rossipohjan.
Kallisko?
Paskat. Siellä ei tarvita täyttöjä, tiivistyksiä ja radon-putkia.
Jos joudut ajamaan soran ja teettämään täytöt muilla, se se vasta makssakin.
Tee sokkli Lammin valumuottiharkoista.
Se on halvin tapa tehdä sellainen sokkeli jossa kaikki lankut ja hirret pysyy kiinni ja joka kestää vaikka suohon rakentaisit.
Sitten vaan valmiiksi tehdyt lattiavasat (tuulensuojalevyn kannakkeet naulattu valmiiksi kiinni alareunaan) paikoilleen, villat väliin, höyrynsulku kiinni ja paneloi.
Maanvaraista laattaa et epsutiloissa tarvitse, koska valat havuvaneerin päälle verkolla vahvisttetun betonilaatan ja sen päälle lammin väliseinäkivestä sen vedenkestävän betoniseinän ohutsaumaliimaten.
Jos tarvit tutkitumpaa tietoa, olen käytössäsi. - tasi
KONSULTTI kirjoitti:
minä kirjoitan niin nopeasti etten sitten ala sulle välimerkkejä oikolukemaan.
Hirsitalo.
Miksi?
Ok. Jos niin on, et sitten samalla foilosofialla voikaan ttehdä maanvaraista laattaa. Miksi?
kaikki pienetkin muuttujat jotka nostavat kosteuspitoisuutta eristetilassa saattavat aiheuttaa hometta tai lahoa.
Aioit kait rakentaa sadaksi vuodeksi tai sitäkin pidemmäksi koska hirrestä teet?
Kukaan mesitä ammattilaisista ei muista tutkimusten nimiä tai numeroita, mutta yhden teki VTT. Se ksti 70-luvulta 90-luvulle ja koski pientalojen perustusten alasidepuun kosteusvaurioita (kaikki nämä sanat voit syöttä hakusanaksi nettiin ja voit saada oikean tutkimuksen). Se on synkkä koolautille lattioille.
Teet siis rossipohjan.
Kallisko?
Se on halvin tapa tehdä sellainen sokkeli jossa kaikki lankut ja hirret pysyy kiinni ja joka kestää vaikka suohon rakentaisit.
Sitten vaan valmiiksi tehdyt lattiavasat (tuulensuojalevyn kannakkeet naulattu valmiiksi kiinni alareunaan) paikoilleen, villat väliin, höyrynsulku kiinni ja paneloi.
Maanvaraista laattaa et epsutiloissa tarvitse, koska valat havuvaneerin päälle verkolla vahvisttetun betonilaatan ja sen päälle lammin väliseinäkivestä sen vedenkestävän betoniseinän ohutsaumaliimaten.
Jos tarvit tutkitumpaa tietoa, olen käytössäsi.Ihmetyttää että kesämökkeihinkin rakennettaan laatalle lattioita, rassipohjaa parempaa saa hekea.
- heppamies
KONSULTTI kirjoitti:
minä kirjoitan niin nopeasti etten sitten ala sulle välimerkkejä oikolukemaan.
Hirsitalo.
Miksi?
Teet siis rossipohjan.
Kallisko?
Jos tarvit tutkitumpaa tietoa, olen käytössäsi.tarkemmin ajatellen minustakin tuo rossipohja ratkaisu ei voi olla kalliimpi kuin esim. maanvarainen laatta.
Mistä löytyisi enemmän tietoa tuosta kosteitten tilojen rakenteesta josta kirjoittelit.
Minulla on ensimmäinen palaveri viikonloppuna vastaavan rakennusmestarin kanssa.
Onko oikein tehty rossipohja varmasti lämmin jalalle? Eristeeksi riittänee 300mm esim. pellavaa. Jos käyttää mineraalivillaa höyrynsulku olisi laitettava myös.
Mitä suosittelet yläpohjan rakenteeksi, talosta tulee yksikerroksinen? - llll
heppamies kirjoitti:
tarkemmin ajatellen minustakin tuo rossipohja ratkaisu ei voi olla kalliimpi kuin esim. maanvarainen laatta.
Mistä löytyisi enemmän tietoa tuosta kosteitten tilojen rakenteesta josta kirjoittelit.
Minulla on ensimmäinen palaveri viikonloppuna vastaavan rakennusmestarin kanssa.
Onko oikein tehty rossipohja varmasti lämmin jalalle? Eristeeksi riittänee 300mm esim. pellavaa. Jos käyttää mineraalivillaa höyrynsulku olisi laitettava myös.
Mitä suosittelet yläpohjan rakenteeksi, talosta tulee yksikerroksinen?Kaikki rakennusmestarit ei tajua ollenkaan että taloon voi tehdä rossipohjan, pitävät niitä kesämökkien rakenteina.
Tarvitset rakennesuunnitelijan joka osaa sen suunnitella. - Rkm
llll kirjoitti:
Kaikki rakennusmestarit ei tajua ollenkaan että taloon voi tehdä rossipohjan, pitävät niitä kesämökkien rakenteina.
Tarvitset rakennesuunnitelijan joka osaa sen suunnitella.Terve,
Mielestäni se on asiakkaan oma asia minkälaisia rysiä se tekee. Pääasia että rakentaessa noudatetaan hyvää rakennustapaa ja tehdään hyvä ja kestävä lopputulos noudattaen suunnitelmia ja käyttäen hyviä rakennustarvikkeita.
- pha
Jos koolatun puulattian alle tulee roskavalu ja sitten soratäyttö on lattiarakenne muutaman vuoden päästä homeessa. Jos betonilaattaa käytetään alapohjatäytön päällä on lattian eristeistä pääosa sijoitettava betonilaatan alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348