Mitä tehdä kun, koira meinaa tukehtua??

Heidi ja Nikolai

Tarvitsen taas teidän apuanne.
Mulla on sekarotuinen koira, joka tykkää nuuskia kaiken maaliman asioita. Monta kertaa se meinaa tukehtua, kun sillä menee joku pöly tai jokin muu henkeen, ja sitten se alkaa aivan hirveästi yskimään ja haukkomaan henkeä niin, kuin se oisi tukehtumassa ja kaikkein kauheinta on se etten tiedä miten auttaa koiraani. En mä voi sitä estää nuuskimasta paikkoja enkä mä halua katsoa vierestä kun se meinaa tukehtua. Mitä teen?? Auto matkallakin koirani meinaa tukehtua(yleisin syy on se että sen oma karva on mennyt kirsuun)Pitäisikö mulla olla aina suolaa matkassa ja laittaa koira oksentamaan?? Please vastatkaa jos voitte auttaa jotenkin.

10

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia

...osta/lainaa koirien ensiapukirja! Niissä neuvotaan tukehtumisasioistakin!

• *Kiti*

jos se tukehtumis reaktio tulee usein ja pienistäkin asioista niin käväsehän eläilääkärin juttusilla...koirallasi voi olla jokin hengitykseen liittyvä sairaus/ongelma
      ...ja muutenkin eläinlääkäri tässä asiassa osaa auttaa parhaiten ja neuvoa ihan kädestä pitäen =)))

muuten en osaa auttaa...ei oo omalle kohalle vielä sattunu...ja toivottavasti ei satukaan...

ikävää tollanen varmasti huolesuttaa

• ^?^

Eihän koirallasi ole nenäpunkkeja? Saattavat nimittäin joskus aiheuttaa kuvailemasi kaltaisia "tukehtumiskohtauksia"

• Ada

Ei todellakaan kuulosta normaalille. Kun tuollaista tulee eteen, soitetaan eläinlääkärille, eikä odotella ja kirjoitella palstalle. Ihan oikeasti! Koirallasi on varmasti paha olla!

• Tiina

Yhdyn edellisiin,eli nenä punkki voi olla yks aiheuttaja mutta joka tapauksessa suosittelen ehdottomasti lääkärissä käyntiä!tai kilauta ainakin sille ell. ellet oo sitä vielä tehnyt...

• 2xhaukku

meillä nuo oireet johtuivat nenäpunkista, joka hoidettiin lääkkeillä pois.

• boogie

Samaa mieltä olen muiden vastanneiden kanssa siitä, että sinun olisi jo pitänyt oireiden alettua mennä eläinlääkärin juttusille. Koirillakin voi esiintyä astmaa tai anafylaksiaa eli allergisia reagtioita. Koira voi olla allerginen esim huonepölylle. Kun nyt varaat ajan pikapikaa lääkäriin ja jos koirasi ehtii ennen sitä vielä saamaan vastaavanlaisen kohtauksen, 1)pysy itse rauhallisena ja puhu koiralle rauhoittavalla, mutta ei säälittelevällä äänellä 2)jos kohtaus ei laukea muutamassa minuutissa, avusta koiran hengitystä painamalla koiran hengityksen tahtiin rintakehää molemmilta sivuilta melko voimakkaasti 3)jos koira lakkaa hengittämästä kokonaan (mm. hengitystie spasmi, hukkuminen) voit kokeilla pitää molemmilla käsillä kiinni sen kuonosta ja puhaltaa nenään. Hyvä sääntö kuinka paljon puhallat voisi olla 50kg-500ml, 40kg-400ml, 30kg-300 jne. arvioitua koiran oman hengityksen tahtia. Tässä vaiheessa, jollei lääkäri ole hetken kuluttua paikalla tilanne on jokseenkin toivoton.
      Mielestäni kaikkien koiraharrastajien kirjahyllystä pitäisi löytyä koirien hoito opas josta silloin tällöin voisi kertailla ensiapujuttujakin.

• Heidi ja Nikolai

Olen tyytyväinn teidän vastauksiinne ja apuihinne, kiitoksia.
        Soitan eläinlääkärille ja kysyn asiasta. Koti paikkakunnallani ón kyllä niin huono eläinlääkäri et saa nähä tietääkö se asiasta mitään(meidän elänlääkäri on erikoistunut karjan hoitoon ja se ei pidä koirasta pienempiä eläimiä eläiminä).
        Koirani saa sellaisia muutaman sekunnin kohtauksia, olen ollut huolissani ja tiedän että olen ollut tyhmä kun en heti mennyt eläinlääkärin juttusille. Mutta kun "kohtauksia" tulee aina silloin tällöin niin silloin ajattelin että se on ohimenevää.
        Kiitoksia vielä kerran vastauksistanne. Ps.Minkälaisia ne neäpunkit ovat??

• Porokoira
        Heidi ja Nikolai kirjoitti:

Olen tyytyväinn teidän vastauksiinne ja apuihinne, kiitoksia.
        Soitan eläinlääkärille ja kysyn asiasta. Koti paikkakunnallani ón kyllä niin huono eläinlääkäri et saa nähä tietääkö se asiasta mitään(meidän elänlääkäri on erikoistunut karjan hoitoon ja se ei pidä koirasta pienempiä eläimiä eläiminä).
        Koirani saa sellaisia muutaman sekunnin kohtauksia, olen ollut huolissani ja tiedän että olen ollut tyhmä kun en heti mennyt eläinlääkärin juttusille. Mutta kun "kohtauksia" tulee aina silloin tällöin niin silloin ajattelin että se on ohimenevää.
        Kiitoksia vielä kerran vastauksistanne. Ps.Minkälaisia ne neäpunkit ovat??

Minun koirallani oli myös
        nenäpunkki. Sai siihen kyllä
        lääkkeet, mutta jostain syystä
        lääkäri vasta tinkauksen jälkeen
        kirjoitti lääkereseptin. En tiedä mistä se johtui. Kohtaus kesti
        noin 10-15 sekunttia, jonka aikana
        koira oli aika onneton. Ota yhteys
        lääkäriin ja kerro että epäilet
        nenäpunkkia. Meille lääkkeet auttoi.

• Minni

Myös astma on mahdollinen syy hengenahdistukseen ja pöly tms. voi aiheuttaa silloin kohtauksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe