roskis

PROdyykkari

miten saan roskikseen sellaiset oikeudet että tavalliset käyttäjät eivät voi roskista tyhjentää vaan pelkästään tietty käyttäja tai root voi tämän tehdä?
myös tiedostojen suora poisto pitäisi saada haltuun eli kaiken tulisi kulkea roskiksen kautta.

10

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytr

      Laita roskishakemistolle chattr:llä append only flagi (ext3 käytössä?).

      • PROdyykkari

        suoran poiston mahdollisuuden? e.g. shift delete. totteleeko rm tuota nappulayhdistelmää vai jokin muu?


      • poiquwer

        Jaa... Tiedostojen suora poistaminenkin. En tiedä. Taitaa mennä virittelyksi. Periaatteessa voisit pistää koko kotihakemiston append onlyksi, mut sillon ei pystyis pistään roskia roskikseen. Erillinen suid ohjelma, jolla saa siirtää roskia roskikseen muttei poistaa? :D http://lokams.blogspot.com/2008/03/about-suid-sgid-and-sticky-bit.html

        Samoin taitaa mennä virittelyksi jos käytät jotain muuta kuin ext3 tiedostojärjestelmää... ehkä. Kenties distros tarjoo kerneleitä tai sitten sisältää jo tarvittavat patchit.


      • PROdyykkari kirjoitti:

        suoran poiston mahdollisuuden? e.g. shift delete. totteleeko rm tuota nappulayhdistelmää vai jokin muu?

        rm komennolle, että tekeekin mv komennon haluamaasi paikkaan... Asiaan perehtymätön ei tuota hoksaa, eli taitaa riittää sulle!?


      • PROdyykkari
        djmosse kirjoitti:

        rm komennolle, että tekeekin mv komennon haluamaasi paikkaan... Asiaan perehtymätön ei tuota hoksaa, eli taitaa riittää sulle!?

        toimii.. naksuttelenko nyt jokaiselle käyttäjälle ton erikseen? noeeen.. ja sit se pitäis saada vielä silleen että useri ei voi muuttaa noita aliaksia.


      • PROdyykkari
        PROdyykkari kirjoitti:

        toimii.. naksuttelenko nyt jokaiselle käyttäjälle ton erikseen? noeeen.. ja sit se pitäis saada vielä silleen että useri ei voi muuttaa noita aliaksia.

        unohda koko asia.. selivisi jo..


      • PROdyykkari
        poiquwer kirjoitti:

        Jaa... Tiedostojen suora poistaminenkin. En tiedä. Taitaa mennä virittelyksi. Periaatteessa voisit pistää koko kotihakemiston append onlyksi, mut sillon ei pystyis pistään roskia roskikseen. Erillinen suid ohjelma, jolla saa siirtää roskia roskikseen muttei poistaa? :D http://lokams.blogspot.com/2008/03/about-suid-sgid-and-sticky-bit.html

        Samoin taitaa mennä virittelyksi jos käytät jotain muuta kuin ext3 tiedostojärjestelmää... ehkä. Kenties distros tarjoo kerneleitä tai sitten sisältää jo tarvittavat patchit.

        tuon ext3:en tarpeellisuutta/tarkoitusta tässä asiassa :S
        täytyy sanoa että: en ymmärtänyt.. selitätkö?


      • PROdyykkari
        PROdyykkari kirjoitti:

        unohda koko asia.. selivisi jo..

        shift delete KDE:ssä ei näköjään tottele vaikka nuo jutut muutinkin.. mitähän se komentaa tuo nappiyhdistelmä(ei ainakaan rm ole se tai sit jotenkin ohittaa tuon aliaksen)?

        eli konsolissa toimii niinkuin pitää, mutta KDE shift delete ei toimi vaan tiedostot lentää huitsin perseeseen ja niitä on turha ettiä takas :) ..
        eli EI HYVÄ!

        nyt alkaa jo hermo mennä.. taidan ottaa unta luukappaleeseen..se helpottaa..


      • löytyä jopa

      • löakjsdf
        PROdyykkari kirjoitti:

        tuon ext3:en tarpeellisuutta/tarkoitusta tässä asiassa :S
        täytyy sanoa että: en ymmärtänyt.. selitätkö?

        Taisin olla väärässä. Joskus rukannut ja pitänyt säätää oliko se nyt xfs:n vai minkälie kanssa oli. Jos saat toimiin, niin mikäs siinä :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe