Itseäni muuten kalskahtaa palstan nimi "sekarotuiset". Nykyään käytetään ennemmin monirotuinen koira. Sekarotuinen kuulostaa rakilta ja sitähän monirotuiset eivät ole!
Mitä mieltä olette?
Monirotuinen
8
791
Vastaukset
- Xisca-akka
mutta minun pieni rakas koiruuteni ei ole mikään monirotuinen, cocktail tms. eikä missään nimessä seropi (nimi jota inhoan)! Hän on sekarotuinen! Hän on myös piski ja rakki! :) Ihan hyviä perinteisiä nimiä joita "rotumuunnos"-koirista on aina käytetty. Minulle ne eivät ole haukkumanimiä, ja soriiii jos ne sitä jollekin on, mutta niitä käytän HYVÄSSÄ mielessä! Sanon minäkin miestäni ukoksi ja minä olen milloin eukko tai akka. Samoin kissani ovat kolleja, katteja..milloin mitäkin.
Ei se nimi miestä pahenna! Pääasia on että miten, missä yhteydesä ja millä sävyllä sen sanoo.- monirotuinen.
Itse käytän monirotuista. Se on nykyaikaisempi kuin sekarotuinen tai sitten tosiaan tuo kaikkein kauhein seropi! Koirapiireissä puhutaan monirotuisista ja sieltä se on kai tarttunut omaankin puheeseeni. Oman monirotuiseni kanssa kun kisaillaan.
Kukin tyylillään.
Terv. monirotuisen tytön onnellinen omistaja - iduli
monirotuinen. kirjoitti:
Itse käytän monirotuista. Se on nykyaikaisempi kuin sekarotuinen tai sitten tosiaan tuo kaikkein kauhein seropi! Koirapiireissä puhutaan monirotuisista ja sieltä se on kai tarttunut omaankin puheeseeni. Oman monirotuiseni kanssa kun kisaillaan.
Kukin tyylillään.
Terv. monirotuisen tytön onnellinen omistajaMun korvia särkee ja silmiä kirvelee sana monirotuinen. Seropi on myös kaamea sana, mutta se on paljon parempi kuin monirotuinen.
Miksi suomenkieltä pitäisi modernisoida? Eikö sekarotuinen ole ihan tarpeeksi hyvä ja selkeä sana kuvaamaan koiraa, jolla on hiukan ainutlaatuisempi geeniperimä kuin "taviksilla".
Eli jos on ihan hyvä suomenkielinen sana niin miksi pitäisi keksiä uusi ja nykyaikaisempi sana, kun käytössä on loistava sana "sekarotuinen."
- Vennieetu
Meillä on monirotuisia koiria, niissä on useampaa kuin kahta rotua...Nyt vanhemmassa koirassamme on n. 4 ja tulokkaassamme ainakin 8 rotua..
Mielestäni sekarotuiseen riittää 2:kin rotua... - Vennieetu
On se parempi kuin Bastardit tai seropit, Piskit menettelisi
- iiris*
siis no onsekin nyt ihan okei mut sekarotuinen on kyl parempi nimi!!! rakiks sanon koiriani jos ne on tehnyt jotain tuhmaa tai vastaavaa.
- muori
Meidän koira on sekarotuinen, se on kahden rodun sekoitus. Monirotuinen se olisi, jos siinä olis useampaa kun kahta rotua. Myös seropia käytän, jos haluan puhua/kirjoittaa lyhyemmin. Rakkia en omasta koirastani käytä, minusta rakki on sellainen räksyttävä ja ärsyttävä otus. Sen sijaan piskiä meillä käytetään hellittelynimenä (mitäs mamin pikku piski...)
En miellä tuota sekarotuinen (tai seropi)-sanaa mitenkään pahaksi sanaksi, kuten minusta ei ole asianakaan paha, että koirassa on useampaa kun yhtä rotua. Maailmaan mahtuu, niin yksi kun useampirotuisia koiria (ihan samoin kun ihmisiäkin). Tärkeintä ei ole rotu/rodut vaan se että koira on hyvin kasvatettu, sosiaalinen, onnellinen, omana itsenään rakastettu ja arvostettu perheenjäsen. - en ole
Aikaisemmin en olekkaan tullut ajatelleeksi tätä asiaa.. Tosiian tuo "sekarotuinen" kuulostaa hieman ala-arvoiselta nimeltä, mutta en näe siinä mitään ongelmaa, ainakin tulee selväksi, että koira ei ole puhdas rotuinen.. Mielipidekysymys..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291