mites on kannattaako moottoriin yamaha 60 vaihtaa teräs potkuri, vene kulkee n. 40s ja moottori kiertää 5700. nykyinen potkuri on 13*19 alu. tarttis lisää nopeutta.
teräspotkuri
35
11142
Vastaukset
- minulla on nimi
Tyhmä kysymys "kannattaako", jos tahtoo lisää nopeutta. Kaikki kannattaa, jos se lisää nopeutta.
Jammun vakiopotkurit on ihan hyviä, mutta oikealla teräksellä saa aina lisänopeutta.
Sitten pitää vielä miettiä mikä on tärkeintä; Hyvä plaaniin nousu, kuormankesto vai huippunopeus. Jos vain yhtä mainituista optimoi, kärsivät kaksi muuta.- nimetön5
paketti on bella arrow ja 60 yamaha, osaisitko sanoa minkä kokoinen teräs olis maksimi nopeuden kannalta paras?
- nimi
nimetön5 kirjoitti:
paketti on bella arrow ja 60 yamaha, osaisitko sanoa minkä kokoinen teräs olis maksimi nopeuden kannalta paras?
Riippuu paljon potkurista, mutta perusteräs voi olla yleensä 1-2 tuumaa jyrkempi.
Jos haluat vieläkin enemmän nopeutta, niin kannattaa harkita hissiä moottorille. - teräsmiäs
nimi kirjoitti:
Riippuu paljon potkurista, mutta perusteräs voi olla yleensä 1-2 tuumaa jyrkempi.
Jos haluat vieläkin enemmän nopeutta, niin kannattaa harkita hissiä moottorille.Yleensä teräksen pito on parempi kuin alun. Jos teräs mitoitetaan liian pitkäksi, päästään jopa sellaiseen tilanteeseen, että vene ei nouse plaaniin. Tämä siksi, että kiihdytysvaiheessa moottori ei jaksa kiertää kunnollisen tehon alueelle saakka.
Jos alulla kierrokset nousevat HIEMAN korkeiksi, hommaisin samoilla numeroilla olevan perusteräksen. Kierrokset putoavat ja vauhti kasvaa hieman.
Ei teräspotkuri ole mikään ihmelaite, mutta saattaa sillä saada marginaalisesti lisää nopeutta ja moottorin pitää tietenkin olla niin ylhäällä kuin suinkin ennen kuin vesi lakkaa kiertämästä. - rosterimies
teräsmiäs kirjoitti:
Yleensä teräksen pito on parempi kuin alun. Jos teräs mitoitetaan liian pitkäksi, päästään jopa sellaiseen tilanteeseen, että vene ei nouse plaaniin. Tämä siksi, että kiihdytysvaiheessa moottori ei jaksa kiertää kunnollisen tehon alueelle saakka.
Jos alulla kierrokset nousevat HIEMAN korkeiksi, hommaisin samoilla numeroilla olevan perusteräksen. Kierrokset putoavat ja vauhti kasvaa hieman.
Ei teräspotkuri ole mikään ihmelaite, mutta saattaa sillä saada marginaalisesti lisää nopeutta ja moottorin pitää tietenkin olla niin ylhäällä kuin suinkin ennen kuin vesi lakkaa kiertämästä.Perus teräspotkuri voi todellakin olla 1-2 tuumaa jyrkempi kuin alumiini, jos haetaan huippuja. Tällöin plaaniinlähtö pysyy vielä hallinnassa. Nopeutta saadaan todennäköisesti vieläkin lisää, jos lapakulmaa vähän vielä kasvatetaan, mutta moottori ei todennäköisesti saavuta määriteltyjä max rundeja ja liikkeelle ei tahdota enää päästä.
Teräksen parempi pito ja teho perustuu ohuemmista lavoista johtuvaan hyötysuhteen paranemiseen.
Tavallisella teräksellä moottorin hissaaminen ylöspäin pienentää vaihteiston vedenvastusta. Normaalisti vedenotto ei kärsi, sillä potkuri alkaa kavitoimaan paljon ennen kuin vedenotto häiriintyy. Jos oikein haluaa harrastaa, pitää hankkia superkavitoiva potkuri, joka alkaa toimia vasta kun kone on niin ylhäällä, että potkuri periaatteessa on melkein kokonaan veden pinnalla. Tällöin peruskoneen vaihteistokotelo on liian massiivinen ja häiritsee virtausta liikaa. Vaihteitona käytetään tällöin erittäin virtaviivaisia kisaperiä, joissa ei ole vedenottoja ym. lainkaan. - Joakim
nimetön5 kirjoitti:
paketti on bella arrow ja 60 yamaha, osaisitko sanoa minkä kokoinen teräs olis maksimi nopeuden kannalta paras?
Siis Bella Arrow 60 hv eikä kulje kuin 40 kn???? Ja vielä kierroksetkin 5700 eli potkuri varmaankin nousultaan sopiva ko. vauhtiin (rajoitin 6000 rpm:ssä?)
Jotain on pahasti pielessä, jos näin on. Kyllä pitäisi mennä paljon kovempaa alumiinipotkurillakin!
Sopivalla kisapotkurilla pitäisi sitten päästä pitkälti yli 50 kn. - nimetön21
Joakim kirjoitti:
Siis Bella Arrow 60 hv eikä kulje kuin 40 kn???? Ja vielä kierroksetkin 5700 eli potkuri varmaankin nousultaan sopiva ko. vauhtiin (rajoitin 6000 rpm:ssä?)
Jotain on pahasti pielessä, jos näin on. Kyllä pitäisi mennä paljon kovempaa alumiinipotkurillakin!
Sopivalla kisapotkurilla pitäisi sitten päästä pitkälti yli 50 kn.joo, ei vaan mee kun 40kn, ajattelin tuota teräs potkuria, jos sillä sais vauhtia lisää. nykyinen potkuri on turning point 13*19
- kalle...
rosterimies kirjoitti:
Perus teräspotkuri voi todellakin olla 1-2 tuumaa jyrkempi kuin alumiini, jos haetaan huippuja. Tällöin plaaniinlähtö pysyy vielä hallinnassa. Nopeutta saadaan todennäköisesti vieläkin lisää, jos lapakulmaa vähän vielä kasvatetaan, mutta moottori ei todennäköisesti saavuta määriteltyjä max rundeja ja liikkeelle ei tahdota enää päästä.
Teräksen parempi pito ja teho perustuu ohuemmista lavoista johtuvaan hyötysuhteen paranemiseen.
Tavallisella teräksellä moottorin hissaaminen ylöspäin pienentää vaihteiston vedenvastusta. Normaalisti vedenotto ei kärsi, sillä potkuri alkaa kavitoimaan paljon ennen kuin vedenotto häiriintyy. Jos oikein haluaa harrastaa, pitää hankkia superkavitoiva potkuri, joka alkaa toimia vasta kun kone on niin ylhäällä, että potkuri periaatteessa on melkein kokonaan veden pinnalla. Tällöin peruskoneen vaihteistokotelo on liian massiivinen ja häiritsee virtausta liikaa. Vaihteitona käytetään tällöin erittäin virtaviivaisia kisaperiä, joissa ei ole vedenottoja ym. lainkaan.Onkos sulla hiukan hakusessa toi mihin suuntaan
voita jyrkkyyksiä voi muutella.
Teräspotkurilla ei saa käytännössä yhtään vauhtia lisää jos on alle 23" nousu ja vene alle 2t. Sen olen itse todennut ja näyttää noi testit osoittavan saman jos viititte katsoa niitä.
Jyrkän alumiinpotkurin tilalle kun laittaa RST:tä niin saa käytännössä hiukan jyrkemmän potkurin koska rst ei jousta ja rst on hiukan paremmin muotoiltu. Plaaniin nousu saattaa hiukan hidastua jos ei oo voimaa.
Jos joku on saanut selkeästi perusvehkeissä nopeutta lisää RST:llä niin tänne vaan kertomaan. En tiedä mitä ajattelis kun isännät ostaa pieniin perämoottoreihin teräs rusetteja... - SipeR
nimetön21 kirjoitti:
joo, ei vaan mee kun 40kn, ajattelin tuota teräs potkuria, jos sillä sais vauhtia lisää. nykyinen potkuri on turning point 13*19
jos sulla 19" nousulla oelva alupotkuri ja vauhtia 40kn. ON OIKEASTI HYVÄ.
siitä saa sitten alkaa seuraavia solmuja sitten raapia oikein urakalla..
eli vaikenee aivan tajuttomasti...
Vielä jos orkkis Arrow, niin 40kn:n jälkeen alkaa ajettavuudessa HELVETTI - Joakim
kalle... kirjoitti:
Onkos sulla hiukan hakusessa toi mihin suuntaan
voita jyrkkyyksiä voi muutella.
Teräspotkurilla ei saa käytännössä yhtään vauhtia lisää jos on alle 23" nousu ja vene alle 2t. Sen olen itse todennut ja näyttää noi testit osoittavan saman jos viititte katsoa niitä.
Jyrkän alumiinpotkurin tilalle kun laittaa RST:tä niin saa käytännössä hiukan jyrkemmän potkurin koska rst ei jousta ja rst on hiukan paremmin muotoiltu. Plaaniin nousu saattaa hiukan hidastua jos ei oo voimaa.
Jos joku on saanut selkeästi perusvehkeissä nopeutta lisää RST:llä niin tänne vaan kertomaan. En tiedä mitä ajattelis kun isännät ostaa pieniin perämoottoreihin teräs rusetteja...En tiedä mitä tarkoitat perusvehkeellä ja onko Arrow mielestäsi sellainen. Arrowin tapaisessa kevyessä V-pohjaisessa veneessä saa todella paljon etua siitä, että moottorin voi nostaa ylös jarruttamasta, mikä taas onnistuu vain sellaisella potkurilla, joka on siihen suunniteltu. Omassa vähän vastaavassa projektissa cleaverillä sai n. 6 kn lisää vauhtia oikeankokoiseen aluun nähden. Lisääkin olisi varmasti saanut, sillä ko. cleaveri ei ollut paras mahdollinen ko. yhdistelmälle. Cleavereitä on toki pronssisinakin (ehkä alumiinisinakin?). Materiaali ei ole ratkaiseva, vaan muoto. Alumiinilla tietysti lujuus ei välttämättä riitä optimaaliseen muotoon.
Alupotkurin nousu oli 17" ja veneen paino koneineen ilman kuskia alle 150 kg, joten kumpikaan ehdoistasi ei toteutunut.
Siitä olen samaa mieltä, että mihinkään perus pulpetti/tuulilasi/HT tms. veneeseen ei ole mitään iloa teräspotkurista. Sitten kun halutaan ollaan tuolla 40 kn paikkeilla tilanne on toinen. - hålk
nimetön21 kirjoitti:
joo, ei vaan mee kun 40kn, ajattelin tuota teräs potkuria, jos sillä sais vauhtia lisää. nykyinen potkuri on turning point 13*19
Ongelma on tuo potkuri, itselläni oli samanlainen potkuri mustang xr3 nissan 90 paketissa, jaksoi ehkä kulkea 40 solmua just. 22" yamaha small hub potkurilla pystyi sitten korottamaan konetta helposti 15 senttiä ja kulki 47 solmua. Silloin veneen välipohja oli täynnä vettynyttä uretaania eli painoa oli aika paljon ylimääräistä. Tässä linkki http://www.norfolkmarine.com/eshopprod_cat_7217-10414_product_1117338.Small_Hub_High_Performance_Pro.htm
- Evari..
Ekaks. Yamaha alkuperäiset ropellit alu/teräs ei ole todellakaan kovin hyviä potkureita.
Kaikki potkurit on kavitoivia. Yleisimmät alumiini ja teräs potkurit on osakavitoivia. Nopeat kisa potkurit on superkavitoivia.
5700 rpm 2.0 prä 10% luisto 19" nousu tekee 40,1 solmun nopeuden. Tosin sinun 19" luistaa varmasti enemmän joten nopeus tippuu...
Etsi jostain esim. Ballisticin 19" tai 21" potkuri. Kestää normaalia korkeamman kone asennuksen ja saata haluamaasi vauhtia lisää. Yamahalla on myös PRO SERIES Propellit ja ne on nopeaan ajoon tehtyjä huiskia. Jossain kohtaahan se arrowin nopeus on tapissaan, joten kannattaa varautua muutenkin....
Vaihda saittia Moottorine.infoon, niin saat varmaan järkeviä vastauksia ym muuta tietoo...Rusetti.comikin avautunee joskus...
Täällä on enemmän hölynpölyä jutut....- Joakim
2T koneessa, josta toivottavasti on kyse, väitys on 12:28 eli 40 kn 19" potkurilla ottaa yli 6000 rpm eli varmaankin rajoittajaan. Tässäkö on syy huonoon vauhtiin? Näyttääkö kierroslukumittari väärin? Jos ei ota rajoittajaan, on koneessa oltava jotain vikaa! Tai sitten kone on aivan liian syvällä ja/tai trimmi väärin.
Katso täältä sivu 55 http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2002_tcm36-34329.pdf
Huomaa, että ottaa 19" potkurilla 5600 rpm jo 34 kn vauhdissa! Kevyemmällä veneellä luisto on pienempi, mutta 40 kn 5700 rpm ei ole mahdollista ko. välityksellä.
Suurempinousuisella vakioalumiinilla (23-24") pitäsi päästä helposti yli 45 kn.
En tiedä haluatko oikeasti juuri tuon kovempaa Bellallasi mennä, mutta konetta nostamalla ja sen sallivalla ~26" potkurilla voi sitten mennä paljon kovempaa. Todennäköisesti Bella on todella levoton ajettava viimeistään 50 kn kohdalla. - Evari..
Joakim kirjoitti:
2T koneessa, josta toivottavasti on kyse, väitys on 12:28 eli 40 kn 19" potkurilla ottaa yli 6000 rpm eli varmaankin rajoittajaan. Tässäkö on syy huonoon vauhtiin? Näyttääkö kierroslukumittari väärin? Jos ei ota rajoittajaan, on koneessa oltava jotain vikaa! Tai sitten kone on aivan liian syvällä ja/tai trimmi väärin.
Katso täältä sivu 55 http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2002_tcm36-34329.pdf
Huomaa, että ottaa 19" potkurilla 5600 rpm jo 34 kn vauhdissa! Kevyemmällä veneellä luisto on pienempi, mutta 40 kn 5700 rpm ei ole mahdollista ko. välityksellä.
Suurempinousuisella vakioalumiinilla (23-24") pitäsi päästä helposti yli 45 kn.
En tiedä haluatko oikeasti juuri tuon kovempaa Bellallasi mennä, mutta konetta nostamalla ja sen sallivalla ~26" potkurilla voi sitten mennä paljon kovempaa. Todennäköisesti Bella on todella levoton ajettava viimeistään 50 kn kohdalla.Aivan oikein. Perän välitys on 60F Yammussa 2,33 joten 40 solmuun ei pääse ikinä...Kannattaa topicin kirjoittajan muistaa että vesipaine mittarit voi heittää todella paljon... näyttää 40 solmua, mutta todellisuus on esim. 35
Gepsi kauppaan vaan.... - Joakim
Evari.. kirjoitti:
Aivan oikein. Perän välitys on 60F Yammussa 2,33 joten 40 solmuun ei pääse ikinä...Kannattaa topicin kirjoittajan muistaa että vesipaine mittarit voi heittää todella paljon... näyttää 40 solmua, mutta todellisuus on esim. 35
Gepsi kauppaan vaan....Kun muistaa, että Arrowin pitäisi kulkea 35 kn 20 hv koneella ja joku on saanut sen kulkemaan 50 kn 50 hv koneella:
http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.veneet/browse_frm/thread/885d03e46491226e/26b2529a171df7ce?hl=fi&lnk=st&q=#26b2529a171df7ce
on selvää, että koneen pitäisi helposti kiertää rajoittimeen tuolla yhdistelmällä. Jos tosiaan kiertää vain 5700 rpm, on syy jossain muualla kuin potkurissa. - korkeus
Joakim kirjoitti:
Kun muistaa, että Arrowin pitäisi kulkea 35 kn 20 hv koneella ja joku on saanut sen kulkemaan 50 kn 50 hv koneella:
http://groups.google.fi/group/sfnet.harrastus.veneet/browse_frm/thread/885d03e46491226e/26b2529a171df7ce?hl=fi&lnk=st&q=#26b2529a171df7ce
on selvää, että koneen pitäisi helposti kiertää rajoittimeen tuolla yhdistelmällä. Jos tosiaan kiertää vain 5700 rpm, on syy jossain muualla kuin potkurissa.Olisko nakattu pitkä 60 kone suoraan perälaudalle. Sillon ei varmaan kulje, mutta silti noita aina välillä näkee. Lyhyet 60 alkaa olla aika harvinaisia. Jos on 3-pyttynen eli isolla perällä niin johan se peräkin jarruttaa.
Viimeset solmut on kyllä tosi vaikeita hankkia, kun mennään yli 40 solmun, niin kaikki pikku jutut vaikuttaa tosi paljon ja mistään potkurista ei voi tietää ennen kun kokeilee. Turnig poin ei ole mikään kovin hyvä potkuri. Vähän parannellulla Yamahan omalla alulla saa varmasti sen verran vauhtia irti, mitä jollakin halvalla teräspotkurillakin. - nimetöm23
korkeus kirjoitti:
Olisko nakattu pitkä 60 kone suoraan perälaudalle. Sillon ei varmaan kulje, mutta silti noita aina välillä näkee. Lyhyet 60 alkaa olla aika harvinaisia. Jos on 3-pyttynen eli isolla perällä niin johan se peräkin jarruttaa.
Viimeset solmut on kyllä tosi vaikeita hankkia, kun mennään yli 40 solmun, niin kaikki pikku jutut vaikuttaa tosi paljon ja mistään potkurista ei voi tietää ennen kun kokeilee. Turnig poin ei ole mikään kovin hyvä potkuri. Vähän parannellulla Yamahan omalla alulla saa varmasti sen verran vauhtia irti, mitä jollakin halvalla teräspotkurillakin.Kone on pitkärikinen ja veneessä on hissi, kone niin korkealla ku mahdollista, jos vielä nostaa ei saa jäähdytys vettä. olen kokeillu 21*13 solas alua, kiepit putos 5300rpm ei kulkenu ku 40solmua. nopeus on mitattu gps:llä
- Evari..
nimetöm23 kirjoitti:
Kone on pitkärikinen ja veneessä on hissi, kone niin korkealla ku mahdollista, jos vielä nostaa ei saa jäähdytys vettä. olen kokeillu 21*13 solas alua, kiepit putos 5300rpm ei kulkenu ku 40solmua. nopeus on mitattu gps:llä
Hyvin on mennyt...
21" alu
2,33 perä
5300 rpm
Tekee siis luisto prosentiksi (miinus)-1,76
Eli tää nimetöm23 kaveri puhuu täyttä paskaa.... - Evari..
nimetöm23 kirjoitti:
Kone on pitkärikinen ja veneessä on hissi, kone niin korkealla ku mahdollista, jos vielä nostaa ei saa jäähdytys vettä. olen kokeillu 21*13 solas alua, kiepit putos 5300rpm ei kulkenu ku 40solmua. nopeus on mitattu gps:llä
Jos sun gepsi näyttääkin maileja ja luulet että ne on solmuja niin luisto on noilla specseillä 11,54 joka vois olla sinne päin...
Eli tekee 64,36 km/h
Eli 34,75 solmua - teräspotkuri
Evari.. kirjoitti:
Jos sun gepsi näyttääkin maileja ja luulet että ne on solmuja niin luisto on noilla specseillä 11,54 joka vois olla sinne päin...
Eli tekee 64,36 km/h
Eli 34,75 solmuase gps näyttää km/h. suurinpiirtein 72- 75 kmh. riipuen vähä kelistä. kieppi mittari on yamahan oma.
Eikä noissa halpa potkureissa noi nousut ole just sitä mitä niissä lukee voi vipata tuuman eteen tai taakse. ajattelin vaan jos kellään ois antaa apuja ku ei kule tarpeeks. liian tehoton kone ehkä. - Joakim
nimetöm23 kirjoitti:
Kone on pitkärikinen ja veneessä on hissi, kone niin korkealla ku mahdollista, jos vielä nostaa ei saa jäähdytys vettä. olen kokeillu 21*13 solas alua, kiepit putos 5300rpm ei kulkenu ku 40solmua. nopeus on mitattu gps:llä
Siis hissi on tehty lyhytrikiselle? Tuskin on pitkärikiselle. Jos sulla on perusalupotkuri, se menettää pitonsa PALJON ennen kuin jäähdytysveden tulo loppuu. Kavitaatiolely pitää olla hiukan ylempänä kuin pohjan alin kohta. Ajossa ei kavitaatiolevyn päälle saa tulla vettä (apuri voi kurkata). Jarruttaa todella paljon 40 kn vauhdissa, jos kone on liian syvällä.
Sitten kun ostat ko. veneeseen sopivan teräspotkurin, pitää konetta nostaa vielä ~10 cm. Kunnon kisapotkurilla potkuriakseli on lähellä pohjan alimman kohdan tasoa. eli vaihteiston päälle ei juuri vettä tule. Tällöin tarvitaan tietysti jo erillinen vedenotto, jonka voi kytkeä huuhteluplugiin.
Toinen tärkeä juttu on koneen asento (trimmi). Se pitää olla niin ylhäällä kuin on mahdollista, jotta saadaan vene kulkemaan mahdollisimman lyhyellä vesilinjalla. 40 kn vauhdissa alle metri veneen perästä vedessä, kuten näissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Dgzb7MOqWMI
http://www.youtube.com/watch?v=wrq2i1P3CqM&NR=1
Ei missään tapauksessa näin:
http://video.aol.com/video-detail/bella-arrow-70hp-shakedown-cruise-33/1761856093
Jos ei ole trimmiä, saattaa joutua laittamaan koneen niin ylös, että se laukkaa (rajustikin) kunnes vauhtia on tarpeeksi.
Lisäksi painopiste pitää saada riittävän taakse. Arrowissa penkki on aika edessä. - Arvuuttelija
teräspotkuri kirjoitti:
se gps näyttää km/h. suurinpiirtein 72- 75 kmh. riipuen vähä kelistä. kieppi mittari on yamahan oma.
Eikä noissa halpa potkureissa noi nousut ole just sitä mitä niissä lukee voi vipata tuuman eteen tai taakse. ajattelin vaan jos kellään ois antaa apuja ku ei kule tarpeeks. liian tehoton kone ehkä.nousun mittaukseen ei taida eri valmistajilla olla mitään yhteistä standardia, joten potkurilaskureiden prosentteihinkaan ei kannata liian lujasti takertua... Esim kupatut potkurit on usein todelliselta nousultaan ilmoitettua suurempia ja jos sulla on turningpointin hustleri, niin kupattuhan sekin on...
Nopeuksista kun puhutaan, niin aina löytyy kavereita jotka ovat ajaneet saatanallisen kovaa kaikuluotaimen nopeusanturilla mitattuna tai luoja tietää mihin lokin lentoon sitä omaa nopeutta on verrattu, mutta nykyisen gps-aikakauden nopeudet on aina vähän eri juttuja. En tunne arrowia mitenkään hyvin, mutta 75km/h ei mun mielestä kuulosta mitenkään katastrofaalisen huonolta tuolla setupilla.
Niinkuin tuolla jo taisi joku sanoakkin, niin isoperäinen ja isohalkaisijaisella rusetilla oleva kone ei ole paras valinta kevyeen ja nopeaan kiuluun. Pintapotkureilla ei ehkä niin haitanne, mutta normipotkurilla lisäänytynyt vastus kyllä tuntuu. Pikkuperäisellä viiskymppisellä huiput tuskin tippuisi kovin paljoa ja saattaisi olla muutenkin järkevämpi kone arrowiin...
Kuinka korkealla se sun konees ventilaatiolevy suhteessa köliin nyt sitten on? Tuli vaan mieleen, että koneen raju nostokaan ei ole aina hyväksi, trimmattavuus kärsii ja venettä ei saa kulkemaan lyhyellä vesilinjalla. Jotkut kiulut vaatii enemmän trimmiä kulkeakseen parhaiten, tämän takia ei cleaverikaan ole aina paras ratkaisu, siinä kun ei paljon liftipitoa ole... Mutta en tunne arrowia, joten pelkkää arvailuahan tämä on. Joku asiantuntija voinee kommentoida tarkemmin.
Ja tietysti jos kone on vanha voi hevosetkin olla jo hiukan väsähtäneet, muita syitä oletettuun vauhdin puutteeseen en nyt oikein jaksa keksiä. - Arvuuttelija
Joakim kirjoitti:
Siis hissi on tehty lyhytrikiselle? Tuskin on pitkärikiselle. Jos sulla on perusalupotkuri, se menettää pitonsa PALJON ennen kuin jäähdytysveden tulo loppuu. Kavitaatiolely pitää olla hiukan ylempänä kuin pohjan alin kohta. Ajossa ei kavitaatiolevyn päälle saa tulla vettä (apuri voi kurkata). Jarruttaa todella paljon 40 kn vauhdissa, jos kone on liian syvällä.
Sitten kun ostat ko. veneeseen sopivan teräspotkurin, pitää konetta nostaa vielä ~10 cm. Kunnon kisapotkurilla potkuriakseli on lähellä pohjan alimman kohdan tasoa. eli vaihteiston päälle ei juuri vettä tule. Tällöin tarvitaan tietysti jo erillinen vedenotto, jonka voi kytkeä huuhteluplugiin.
Toinen tärkeä juttu on koneen asento (trimmi). Se pitää olla niin ylhäällä kuin on mahdollista, jotta saadaan vene kulkemaan mahdollisimman lyhyellä vesilinjalla. 40 kn vauhdissa alle metri veneen perästä vedessä, kuten näissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Dgzb7MOqWMI
http://www.youtube.com/watch?v=wrq2i1P3CqM&NR=1
Ei missään tapauksessa näin:
http://video.aol.com/video-detail/bella-arrow-70hp-shakedown-cruise-33/1761856093
Jos ei ole trimmiä, saattaa joutua laittamaan koneen niin ylös, että se laukkaa (rajustikin) kunnes vauhtia on tarpeeksi.
Lisäksi painopiste pitää saada riittävän taakse. Arrowissa penkki on aika edessä.tätä viestiä en lukenut ennekuin omani kirjoitin, taisi tulla aikapaljon samoja asioita...
- Joakim
Arvuuttelija kirjoitti:
nousun mittaukseen ei taida eri valmistajilla olla mitään yhteistä standardia, joten potkurilaskureiden prosentteihinkaan ei kannata liian lujasti takertua... Esim kupatut potkurit on usein todelliselta nousultaan ilmoitettua suurempia ja jos sulla on turningpointin hustleri, niin kupattuhan sekin on...
Nopeuksista kun puhutaan, niin aina löytyy kavereita jotka ovat ajaneet saatanallisen kovaa kaikuluotaimen nopeusanturilla mitattuna tai luoja tietää mihin lokin lentoon sitä omaa nopeutta on verrattu, mutta nykyisen gps-aikakauden nopeudet on aina vähän eri juttuja. En tunne arrowia mitenkään hyvin, mutta 75km/h ei mun mielestä kuulosta mitenkään katastrofaalisen huonolta tuolla setupilla.
Niinkuin tuolla jo taisi joku sanoakkin, niin isoperäinen ja isohalkaisijaisella rusetilla oleva kone ei ole paras valinta kevyeen ja nopeaan kiuluun. Pintapotkureilla ei ehkä niin haitanne, mutta normipotkurilla lisäänytynyt vastus kyllä tuntuu. Pikkuperäisellä viiskymppisellä huiput tuskin tippuisi kovin paljoa ja saattaisi olla muutenkin järkevämpi kone arrowiin...
Kuinka korkealla se sun konees ventilaatiolevy suhteessa köliin nyt sitten on? Tuli vaan mieleen, että koneen raju nostokaan ei ole aina hyväksi, trimmattavuus kärsii ja venettä ei saa kulkemaan lyhyellä vesilinjalla. Jotkut kiulut vaatii enemmän trimmiä kulkeakseen parhaiten, tämän takia ei cleaverikaan ole aina paras ratkaisu, siinä kun ei paljon liftipitoa ole... Mutta en tunne arrowia, joten pelkkää arvailuahan tämä on. Joku asiantuntija voinee kommentoida tarkemmin.
Ja tietysti jos kone on vanha voi hevosetkin olla jo hiukan väsähtäneet, muita syitä oletettuun vauhdin puutteeseen en nyt oikein jaksa keksiä.Bella Arrow on 140 kg painava suoraan 70-luvun menestyksekkääseen ja nopeusennätyksiä tehneeseen Mosquito kilpaveneeseen pohjautuva (sama runko) vene. Pitäisi siis kulkea ellei Bella ole täysin pilannut painojakaumaa tms.
Omaa kokemusta Arrowista ei ole, mutta 60 hv Yamahalla saa monen pulpettiveneenkin kulkemaan 40 kn ja Arrowia isommat Argo 16/17 pitäisi kulkea ~50 kn tuolla. Oma 80-luvun lelu kulki vakio 40 hv Yamahalla selkeästi yli 40 kn Yamahan vakioalumiinipotkurilla (valikoiman suurin eli 17" nousu). 12x22 cleaverillä vauhtia oli sitten 48 kn. Puolitutulla oli vene, joka meni viritetyllä Yamaha 25:llä yli 50 kn.
Kyllä 80-luvulla nopeuksia osattiin riittävän tarkasti mitata suoralla kellottamalla tai kunnollisella painemittarilla. Jälkeenpäin olen kokeillut mitata (eri yhdistelmä) samalla kertaa sekä vanhalla mittaussuorallani ja GPS:llä eikä eroa ollut.
Kaikki ei tietysti osaa vieläkään nopeuksia mitata... - nime
Joakim kirjoitti:
Siis hissi on tehty lyhytrikiselle? Tuskin on pitkärikiselle. Jos sulla on perusalupotkuri, se menettää pitonsa PALJON ennen kuin jäähdytysveden tulo loppuu. Kavitaatiolely pitää olla hiukan ylempänä kuin pohjan alin kohta. Ajossa ei kavitaatiolevyn päälle saa tulla vettä (apuri voi kurkata). Jarruttaa todella paljon 40 kn vauhdissa, jos kone on liian syvällä.
Sitten kun ostat ko. veneeseen sopivan teräspotkurin, pitää konetta nostaa vielä ~10 cm. Kunnon kisapotkurilla potkuriakseli on lähellä pohjan alimman kohdan tasoa. eli vaihteiston päälle ei juuri vettä tule. Tällöin tarvitaan tietysti jo erillinen vedenotto, jonka voi kytkeä huuhteluplugiin.
Toinen tärkeä juttu on koneen asento (trimmi). Se pitää olla niin ylhäällä kuin on mahdollista, jotta saadaan vene kulkemaan mahdollisimman lyhyellä vesilinjalla. 40 kn vauhdissa alle metri veneen perästä vedessä, kuten näissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Dgzb7MOqWMI
http://www.youtube.com/watch?v=wrq2i1P3CqM&NR=1
Ei missään tapauksessa näin:
http://video.aol.com/video-detail/bella-arrow-70hp-shakedown-cruise-33/1761856093
Jos ei ole trimmiä, saattaa joutua laittamaan koneen niin ylös, että se laukkaa (rajustikin) kunnes vauhtia on tarpeeksi.
Lisäksi painopiste pitää saada riittävän taakse. Arrowissa penkki on aika edessä.hissi on cmc ml 65. levy on noin 5cm pohjan yläpuolella. pitänee hommata se teräspropelli ja nostaa konetta lisää.
- mullakin
nime kirjoitti:
hissi on cmc ml 65. levy on noin 5cm pohjan yläpuolella. pitänee hommata se teräspropelli ja nostaa konetta lisää.
mulla oli bella arrow 60 yamahalla muistaakseni vm92. lyhytrikinen se oli. alumiinipotkureilla luisti törkeästi varsinkin mutkissa joten osti propulse 4lapaisen mikälie hiilikuitupotkurin (säätönousulla) ni johan tuli pitoa. todella hyvä mutta ei varmaan voita teräspotkuria. nousut sai säädettyä muistaakseni 16-20 mutta oli siellä vielä pykälät että sai 21nousua mutta asteikossa sitä ei näkynyt. pidin 21nousua aina mutta kone ei enää kiertänyt ihan huippuja ja liukuunlähtö oli jonkinverran vaikeaa mutta tuntui menevä mukavasti (itsellä kun ei ollut huippunopeus niin tärkeä). en koskaan saanut arrowiani kulkemaan yli 34knotsin (gps) ja tolla nopeudella ei veteen koskenut kuin hieman perä veneestä joka on v-pohjainen (lukuunottamatta n.20cm tasaista kohtaa) ja arrow rupesi laukkaamaan sivuttain puolelta toiselle niin että hirvitti.
- ja vauhtia lisää...
nime kirjoitti:
hissi on cmc ml 65. levy on noin 5cm pohjan yläpuolella. pitänee hommata se teräspropelli ja nostaa konetta lisää.
http://www.moottorivene.info/keskustelu/projektit/bella-mosquito-'perheveneeksi'/0/
- Arvuuttelija
Joakim kirjoitti:
Bella Arrow on 140 kg painava suoraan 70-luvun menestyksekkääseen ja nopeusennätyksiä tehneeseen Mosquito kilpaveneeseen pohjautuva (sama runko) vene. Pitäisi siis kulkea ellei Bella ole täysin pilannut painojakaumaa tms.
Omaa kokemusta Arrowista ei ole, mutta 60 hv Yamahalla saa monen pulpettiveneenkin kulkemaan 40 kn ja Arrowia isommat Argo 16/17 pitäisi kulkea ~50 kn tuolla. Oma 80-luvun lelu kulki vakio 40 hv Yamahalla selkeästi yli 40 kn Yamahan vakioalumiinipotkurilla (valikoiman suurin eli 17" nousu). 12x22 cleaverillä vauhtia oli sitten 48 kn. Puolitutulla oli vene, joka meni viritetyllä Yamaha 25:llä yli 50 kn.
Kyllä 80-luvulla nopeuksia osattiin riittävän tarkasti mitata suoralla kellottamalla tai kunnollisella painemittarilla. Jälkeenpäin olen kokeillut mitata (eri yhdistelmä) samalla kertaa sekä vanhalla mittaussuorallani ja GPS:llä eikä eroa ollut.
Kaikki ei tietysti osaa vieläkään nopeuksia mitata...että argo kulkisi 50 solmua normi alupotkurilla? Se on kyllä pelkkää haaveilua. Cleaverilla ja hyvillä säädöillä voi mennä, ehkä.
Kuuskymppisellä 40 solmua kulkevat pulpettiveneetkin taitaa olla aika harvassa, vanhempia ja kevyitä kiuluja löytyy jotka kulkee, mutta uusista ei varmasti kovin montaa löydy.
Sen olen vain huomannut, että kun aikansa kuuntelee essonbaarijuttuja ja lukee tarinoita netistä saattaa se oman veneen vauhti tuntua pettymykseltä. Aiheen aloittajan arrowissakaan ei kuitenkaan tunnu mitään niin perustavanlaatuista vikaa olevan, että vauhtia voisi olettaa saavan vielä kovinkaan reilusti lisää. Muutamia solmuja ehkä jos löytää hyvän potkurin ja kaikki säädöt optimiksi. - Joakim
Arvuuttelija kirjoitti:
että argo kulkisi 50 solmua normi alupotkurilla? Se on kyllä pelkkää haaveilua. Cleaverilla ja hyvillä säädöillä voi mennä, ehkä.
Kuuskymppisellä 40 solmua kulkevat pulpettiveneetkin taitaa olla aika harvassa, vanhempia ja kevyitä kiuluja löytyy jotka kulkee, mutta uusista ei varmasti kovin montaa löydy.
Sen olen vain huomannut, että kun aikansa kuuntelee essonbaarijuttuja ja lukee tarinoita netistä saattaa se oman veneen vauhti tuntua pettymykseltä. Aiheen aloittajan arrowissakaan ei kuitenkaan tunnu mitään niin perustavanlaatuista vikaa olevan, että vauhtia voisi olettaa saavan vielä kovinkaan reilusti lisää. Muutamia solmuja ehkä jos löytää hyvän potkurin ja kaikki säädöt optimiksi.Ei se Argokaan vakioalulla 50 kn kulje, mutta yli 40 kyllä, ehkä 45. Kisakunnossa Argo 16 60 hv Volvo-Penta kulkivat jo 70-luvulla 50 kn ja tuossa VP:ssä taisi tehoa olla paljon vähemmän kuin Yammussa ja onhan potkuritkin meenneet eteenpäin.
Nykyiset pulpettiveneet eivät tosiaan kulje mihinkään pienillä koneilla. N. 40 kn 60 hv koneella vaikkapa seuraavilla 80-luvun veneillä:
Yamarin 430 R (luvattu 40 kn 50 hv koneella)
Yamrin 460R (luvattu 39 kn 60 hv koneella)
Yamarin 435R/S (luvattu 38 kn/2H 60 hv)
Vator 15R (luvattu 36 kn 50 hv koneella)
Yamrinin lupaukset pätevät yleensä todella hyvin ja muistan yhden 430R 4Y0 kulkeneen 36 kn. Silloinen oma Pellinki 460 R Y40 tuntui hitaalta 33-34 kn vauhdillaan.
Sitten enemmän Arrowin sarjaan kuuluville luvataan paljon enemmän, esim. TG-Marin 5000 46 kn 50 hv.
Veneen kuin veneen saa helposti hitaaksi monella tavalla. Oli tuossa yksi linkki jo Arrow 90 hv, joka kulki ekana kesänä vain 34 kn ja myöhemmin 45 kn ja silloinkin puolikaasulla.
- vähän kulkee
Jos vene kulkee n. 40s =40 sekuntia niin ei pitkälle pääse vaikka olis millainen potkuri. Korjaa ensin moottorisi !
- mitä teet täällä?
Jos olet aikeissa hankkia veneesi nopeutta, niin se vastaus ei löydy täältä. Sulla on muutenkin ihan halusessa koko homma joten mieti mitä kirjoitat. Jos kaipaat lisää vauhtia kerro tarkat specsit veneestä ja koneesta tai hanki isompi kone.
Kukaan ei osaa neuvoo sua jos sanot että mulla on vene ja se kulkee 40 solmua 19" alulla ja pitäskö hnakkia teräs potkuri.
Kysymys kuuluu että kuka kokeilee huippuja alumiini potkurilla.
No amaatööri tiestysti..
ja sit ne pro pulsen säätölavat voi kans unohtaa sman tien. Ne on huonompia vielä kun alu huiskat...
Jos et ymmärrä mitään vene, kone, painopiste, ropelli asioista, niin älä ainakaan aloita tällä saitilla kyselyä...
täällä juttelee amatöörit ja perus tavikset joille riittää corolla 1.6 koneella, tuulipuku ja 30 vuotta vanha pulpettivene vähän ajetulla koneella..- nime
ihan huvikseni hulluilta kyselen. heh.
- nimetön 55
näkyyhän tuolla noi tiedot venhosta, mutta laitetaan uudestaan vene bella arrow kone yamaha 60 fetol. kone painaa 97kg vene noin 120-140kg. veneessä on hissi. kuski painaa noin 95kg. olen testannu 3 alupotkuria, 13*17, 13*19 13*21. tulokset 6000 rpm ja 64kmh, 5700 rpm ja 74kmh ja 5400rpm ja 74kmh.
- sWaltsu
nimetön 55 kirjoitti:
näkyyhän tuolla noi tiedot venhosta, mutta laitetaan uudestaan vene bella arrow kone yamaha 60 fetol. kone painaa 97kg vene noin 120-140kg. veneessä on hissi. kuski painaa noin 95kg. olen testannu 3 alupotkuria, 13*17, 13*19 13*21. tulokset 6000 rpm ja 64kmh, 5700 rpm ja 74kmh ja 5400rpm ja 74kmh.
Nuo nopeudet kuulsotaa ihan ok.
Ja se mitä potkurilaskimiin tulee... niin itsellä ne näyttää monissa tapauksissa luistossa "pakkasta" (miinusarvoa) => eli potkurihan ei ole symmetrinen "ruuvi" vaan nousua on erikohdissa potkuria eri määrä... joten ilmoitus taitaa olla ~keskiarvo?
itsellä on 24" nousulla Ballistikki ja se 43.5kn saatiin revittyä vauhtia viime kesänä.
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Finspeed2008
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Mssa#
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Kes2008#
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Veneprojekti2042008#
laita postia
oh(kaks)hse (at) gmail.com jos kiinostaa lisää turinoida. => olen saanut muutamalta arrow omistajalta hyviä vinkkejä kulkupuoleen. joita voisin jakaa mysö muille. Tämä foorumi ei vaan ole se missä kehtaa mitään esittää.
www.moottorivene.info => siellä myös juttua arroweista - nimetön 56
sWaltsu kirjoitti:
Nuo nopeudet kuulsotaa ihan ok.
Ja se mitä potkurilaskimiin tulee... niin itsellä ne näyttää monissa tapauksissa luistossa "pakkasta" (miinusarvoa) => eli potkurihan ei ole symmetrinen "ruuvi" vaan nousua on erikohdissa potkuria eri määrä... joten ilmoitus taitaa olla ~keskiarvo?
itsellä on 24" nousulla Ballistikki ja se 43.5kn saatiin revittyä vauhtia viime kesänä.
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Finspeed2008
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Mssa#
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Kes2008#
http://picasaweb.google.fi/oh2hse/Veneprojekti2042008#
laita postia
oh(kaks)hse (at) gmail.com jos kiinostaa lisää turinoida. => olen saanut muutamalta arrow omistajalta hyviä vinkkejä kulkupuoleen. joita voisin jakaa mysö muille. Tämä foorumi ei vaan ole se missä kehtaa mitään esittää.
www.moottorivene.info => siellä myös juttua arroweistajoo, pitää siirtyä tonne moottorivene infon puolelle, en oikeen hokannu tota sähköposti osoitetta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549