Aukiolotutkimus?

Ovis-plussa

Heippa,

parin päivän päästä on edessä munatorvien aukiolotutkimus. Jännittää. Kuinka kivuliasta se on? Toimenpide tehdään aamulla, pystynköhän menemään töihin loppupäiväksi? Tutkimus piti tehdä n. kp 10, mutta saimme ajan poliklinikalle vasta kp 14. Jos tällä kierrolla olisikin muuten tärpännyt niin nyt ei sitten varmasti, kun "putkistot" huuhdellaan? Sain selvän ovis-plussan tänään (kp 12).

13

4638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

kipuherkkänä tyyppinä itsekin sitä ennakkoon jännitin tosi paljon, mutta tutkimus oli ihan kivuton vaikka kovakourainen lääkäri olikin. pientä nipistystä, ei sen kummempaa. Otin kaksi buranaa reilu puoli tuntia ennen. Älä hätäile. Yrität olla vain niin rentona kuin pystyt. toimenpiteen jälkeen koski käteen ja mahaan?! lääkäri sanoi sen ärsyttävän palleahermoa. Tsemiä tsemiä.

• ........

juuri tulin tänään sieltä,minulla ei tuntunut missään ihan kuin papa koetta otettas ei siis missään todellakin voi mennä töihin,toimenpide kesti hetken..mutta tämä kipu kai yksilöllistä..
      se pitäisi tehdä oviksen jälkeen tai heti menkkojen loputtua sun hedelmöitys hetki kyl nyt luultavasti menee..

• ...

...että kuinka kivulias se mielestäsi on. Minusta se ei sattunut lainkaan, tuntui vain hiukan epämukavalta, ja kyllä ainakin itse olin ihan kykeneväinen takaisin töihin menemään, mutta ota kunnon side mukaan, vuodat sitä liuosta vielä hyvän tovin sen jälkeen.. Ei ollut lainkaan paha tutkimus, älä turhaan pelkää :)

• Jäämyrsky

jos on taipumusta kohdun kovaan supisteluun esimerkiksi kuukautisten yhteydessä tai jos vähäisellä nestemäärällä ei näy virtausta, jolloin sitä on laitettava lisää > kohtu pyrkii eroon ylimääräisestä nesteestä ja alkaa supistella reippaasti.

Näin kävi minulle kipulääkityksestä huolimatta, ja syynä olivat molemmat edellä mainitut seikat. Alkuun munatorvet näyttivät olevan tukossa, mutta gynekologi ei suostunut luovuttamaan. Toivottavasti sinulla on helpompaa. :)

Kipu onneksi loppui heti tutkimuksen jälkeen. Jälkioireena voi olla pistoksentunne toisessa hartiassa. Todennäköisesti olet siis työkykyinen. Muista laittaa side housuihin!

Jos olet tullut raskaaksi, tutkimuksesta seuraa erittäin todennäköisesti se, että munasolu huuhtoutuu pois. Jos gynekologi ei näe, että sinulla on munasolu kypsymässä ja irtoamassa, hän melko varmasti kysyy sinulta, oletko varma, että haluat ottaa tämän riskin.

• Anonyymi

Minulla aikalailla samoin kävi. Ei meinannut nestettä virrata munanjohtimiin ja siksi kohtu ja peräsuoli kramppaili. Pidettiin pieniä taukoja samalla ja yritettiin uudestaan. Krampit tuntuivat kipeiltä, mutta taukojen avulla pystyi jatkamaan. Onneksi sinnillä jatkettiin ja lääkäri kokeili vielö putken siirtämistä kohdusta kohdunsuulle, ja sen seurauksena alkoi virrata munanjohtimiin. Putken päässä on jokin pallo. Kramppaaminen johtui varmaan kohdun herkkyydestä, kun letku oli siellä ja paineesta minkä vesi ja ilmakuplat aiheuttivat kun eivät ensin päässeet munanjohtimiin. Minulla on kohtu taaksepäin kallistunut,joten sen vuoksi peräsuolessa tuntui myös krampit. Oli ikävä toimenpide, mutta mieluummin tuo kuin juurihoito. :D

• näin täällä

ollut kivulias. Hetken aikaa tuntui menkkamaista kipua, mutta se meni nopeasti ohi (putket oli auki). En saanut edes kipulääkettä tai mitään ja hyvin selvisin. Loppupäiväksi menin takaisin töihin. Tsemppiä!

• minä80

Itse olen kuullut, että jos on menossa aukiolotutkimukseen niin ei saisi missään nimessä olla raskaus aluillaan: toisin sanoen nyt jättää seksi väliin ennen sitä. Syynä se, että tutkimuksessa hedelmöittynyt munasolu voi kulkeutua ihan väärään paikkaan ja kiinnittyä sinne - jolloin seurauksena kohdun ulkopuolinen raskaus.
      Tämä saattaa tietysti olla vain urbaanilegenda, mutta mielestäni kuulostaa ihan loogiselta. Suosittelisin ainakin kysymään asiaa lääkäriltä.

• tehdä

Aukiolotutkimuksessa ruiskutetaan liuosta kohtuonteloon ja ultralla katsotaan kulkeutuuko se munanjohtimiin. Jos sulla on ovulaatio ja munasolu siis on jo matkalla munanjohtimessa, se todellakin huuhtoutuu pois ja raskaus ei ole tässä kierrossa mahdollinen.

Jos munasolu on jo ehtinyt hedelmöittyä, voi se varmaankin kulkeutua väärään paikkaan ja kiinnittyä ties minne.

Kohdun limakalvo paksunee kierron edetessä pidemmälle. Jos tutkimus tehdään liian myöhään ja kohdun limakalvo on jo paksumpi kuin mitä pitäisi, voi tutkimuksesssa limakalvoa joutua sellaisiin paikkoihin, missä sitä ei kuuluisi olla.

Näistä syistä aukiolotutkimus tuleekin tehdä alkukierrossa. Toinen suositus on kp 10-12.

Lääkäri sanoi minulle että aukiolotutkimus tehdään vuodon loputtua mutta viimeistään 11. kiertopäivänä hyvissä ajoin ennen ovista. Jos se tehdään oviksen aikaan, ei missään nimessä saa harrastaa seksiä siinä kierrossa koska hedelmöittynyt munasolu tosiaan voi huuhtoutua munatorveen takaisin ja kiinnittyä sinne.. tai huuhtoutua vaikka vatsaonteloon asti ja kiinnittyä sinne...

• yhtään missään

Papakoe tuntui pahemmalta

• 123

Olin ottanut reilusti särkylääkettä ennen toimenpidettä, mutta siitä huolimatta kohtu supisteli voimakkaasti (myös kuukautiskivut kovia)ja tämä tuntui kovana kipuna tutkimuksen ajan. Lääkäri kertoi, että supistukset ovat usein voimakkaampia kuin itse synnytyksessä..en halua pelotella ketään, mutta toivottavasti tämä tutkimus oli minun kohdallani ensimmäinen ja viimeinen..

• kajjs

Minulla tehtiin kp 14, joka on viimeinen mahdollinen tutkimuspäivä, Särkylääkettä annettiin ennen tutkimusta, mutta kyllä se sattui silti. Verta vuoti loppupäivän. Munatorvet olivat auki. Lääkäri sanoi, että jos olisi tukoksia, olisi sattunut enemmän.

• saman kokenut....

Hei,

Myös minä pelkäsi tosissaan tuota tutkimusta, ja olin kuullut ystäviltäkin kauhu-juttuja, yks jopa sanoi pahemmaksi kuin myöhemmän synnytyksensä. Mutta ei todellakaan tuntunut miltään, sekunnin verran menkkakivun tyyppistä. Mutta minullekin lääkäri mainitsi, että jos putket ovat tukossa, on kivuliaampaa, mut ei kai silloinkaan nyt kovin ihmeellistä. Eli kyllä aika paljon tästä liikkuu urbaani-legendaa. Oikeasti! tiedän kyllä että silti pelottaa, mut ota raúhallisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      27
      3165
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3050
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2906
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      443
      2597
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      162
      1907
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1848
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      25
      1445
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1251
    9. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      32
      1230
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      75
      1154
    Aihe