Kiinnostaa minkälaisella rahalla ihmiset tulee toimeen äitiys/vanhempainvapaan ajan. Itse olen kohta hakemassa em tukia joten ei haisuakaan minkä verran niitä ropsahtaa mutta vähän hirvittää, on jo tullut mietittyä erinäisiä selviytymiskeinoja vapaiden yli. On se ihan mahdotonta että pitäisi nauttia näistä ajoista mutta siinäpä se temppu on kun pitäisi toimeenkin tulla...
paljonko saatte
16
4614
Vastaukset
- ja vanhempainrahaa
saan puhtaana käteen 421€ kuussa. Olin työttömänä ennen äitiysloman alkua. Hyvin on pärjätty, mieskin suurimman osan ajasta ollut työmarkkinatuella.
Minimi äippäraha on muuten 15,2€/pv miinus verot, eli 304€/kk. Että sen verran tulee jos olet ollut esim. opiskelijana..- ........
Miten tuollaisella rahalla voi tulla toimeen? Saamasi raha riittäisi juuri puoleen vuokrastani. Jos itse saan noin vähän niin joudun kyllä palaamaan heti puolen vuoden jälkeen töihin. Työntantajani maksaa kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta palkan, mutta sitten ei paljon olekaan tietoa, että kuinka paljon rahaa loppuajasta tulee. Onko ennakonpidätys äitiysrahasta kuinka paljon?
- fgjkdgk
........ kirjoitti:
Miten tuollaisella rahalla voi tulla toimeen? Saamasi raha riittäisi juuri puoleen vuokrastani. Jos itse saan noin vähän niin joudun kyllä palaamaan heti puolen vuoden jälkeen töihin. Työntantajani maksaa kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta palkan, mutta sitten ei paljon olekaan tietoa, että kuinka paljon rahaa loppuajasta tulee. Onko ennakonpidätys äitiysrahasta kuinka paljon?
mitä järkyttävää tuossa on?itse saan sen 304e kk vanhempainrahaa ja mies tienaa noin 1800kk nettona.plus tietysti lapsilisät 210e ja tosi hyvin tullaan toimeen.pakolliset menot on meillä n 1400kk ellei enemmänkin.
- .fdklhg
fgjkdgk kirjoitti:
mitä järkyttävää tuossa on?itse saan sen 304e kk vanhempainrahaa ja mies tienaa noin 1800kk nettona.plus tietysti lapsilisät 210e ja tosi hyvin tullaan toimeen.pakolliset menot on meillä n 1400kk ellei enemmänkin.
Täytyy sanoo et oon kyl vähän järkyttyny. Olin jotenkin olettanu et minimi äippäraha olis edes pikkasen enemmän, tyyliin jotain 500e/kk.
Nyt on aika ilkee tilanne et oon määräaikasessa työsuhteessa ja oon tottunu nykysiin tuloihin, joudun kuitenki irtisanomaan itteni ku muutetaan toiselle paikkakunnalle, joten tuun saamaan äippärahaa edellisen verovuoden mukaan ja sillon olin vielä opiskelija. et aika pieneks jää äippäraha :(
no, mut kai tässä pärjätään :) ei pie masentuu.. - ........
fgjkdgk kirjoitti:
En edes uskalla laskea, että paljon itse tulen saamaan äippärahaa. Saan nyt nettona reilut 2300 euroa ja se riittää juuri kuluihini, viime vähän vähemmän. Mieheni on yrittäjä, joten hänen tulonsa vaihtelevat, en edes tiedä paljonko hän ansaitsee, emme edes laske tulojamme yhteen. Silti hirvittää, että kun tulot jää nykyisen alle, että miten kestän taas "köyhyyden", joka on niin tuttua opiskeluajoilta.
- Matemaaticco
Äitiysraha nousee tammikuussa työmarkkinatuen tasolle. Eli 1.1 lähtinen 21,5*työmarkkinatuki/pv = sama kuin 25*äitiysraha/pv.
Tätä ei vasemmisto saanut koskaan aikaiseksi. Köyhien ystävät siis... - .kxdjfhg
........ kirjoitti:
En edes uskalla laskea, että paljon itse tulen saamaan äippärahaa. Saan nyt nettona reilut 2300 euroa ja se riittää juuri kuluihini, viime vähän vähemmän. Mieheni on yrittäjä, joten hänen tulonsa vaihtelevat, en edes tiedä paljonko hän ansaitsee, emme edes laske tulojamme yhteen. Silti hirvittää, että kun tulot jää nykyisen alle, että miten kestän taas "köyhyyden", joka on niin tuttua opiskeluajoilta.
jos tollasia summia vetelee nettona käteen niin eihän se äippäraha sillon oo vähän, palkan mukaanhan se lasketaan. mut jos on ollu opiskelija niin jaa sen minimin mitä nyt olikaan jotain 340e/kk. ja silläkin ihmiset pärjää! meidän taloudessa ei yhteenlasketut nettotulotkaan oo ku "vaan" 2300e ja olo on suhteellisen rikas..vielä.
- sammakkoprinsessa06
on jos oikein muistan niin 75 prosenttia palkasta -verot. Veroja siitä menee samalla tavalla kuin palkastakin.
Minä esim. saan ä-loman jälkeen vanhempainrahaa n. 850€/kk käteen. - Ä-vapaalla vielä
Hain äitiysrahan tulojen mukaan, olin aiemmin 8kk määräaikaisissa työsuhteissa ja sain 6kk täyteen jonka mukaan sitten tuo äitiysraha laskettiin ja saan 1000-1100/kk
- kippo2
paljos sul sitte on kk ansiot ku saat noin paljo? Itte en kelan sivuist ymmärrä oikeen:P.
- kuuden äiti
kippo2 kirjoitti:
paljos sul sitte on kk ansiot ku saat noin paljo? Itte en kelan sivuist ymmärrä oikeen:P.
Muistelen, että tuo äitiys-/vanhempainpäivärahan määrä vaihtelee, aluksi saa enemmän mutta sitten pienenee.
Mulla tällä hetkellä brutto n. 1600e ja netto 1250e/kk. Laskettu 28000e vuosituloista. - mippe1
kuuden äiti kirjoitti:
Muistelen, että tuo äitiys-/vanhempainpäivärahan määrä vaihtelee, aluksi saa enemmän mutta sitten pienenee.
Mulla tällä hetkellä brutto n. 1600e ja netto 1250e/kk. Laskettu 28000e vuosituloista.Saatko äitiysrahaa useammasta kuin yhdestä lapsesta? Tarkoititko että äippärahoja saisit 1600 ja verojen jälkeen 1250? vai onko kyseessä vain palkka?
mäkään en ymmärrä kelan sivuilta:( - kuuden äiti
mippe1 kirjoitti:
Saatko äitiysrahaa useammasta kuin yhdestä lapsesta? Tarkoititko että äippärahoja saisit 1600 ja verojen jälkeen 1250? vai onko kyseessä vain palkka?
mäkään en ymmärrä kelan sivuilta:(Siis tuo summa on minun äitiys-/vanhempainpäiväraha. Ja se olisi sama vaikka olisin saanut kaksoset. Mikäli lapsia tulee useampi kerralla, määrä on sama mutta vanhempainrahakausi pitenee.
Kotihoidontukeen vaikuttaa sitten alle kouluikäisten lapsien lukumäärä, sisaruksista saa pienen lisän. - ansiot
kippo2 kirjoitti:
kuukaudessa ollut jotain n.1200 - 1300e, riippuen mitä vuoroja ollut. Päivältä raha on 50-60e joka tulee kelalta
- kelan laskurilla
kokeile! Niin osaat varautua.
http://asiakas.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication - MangoMi
Minimiä saan, eli n 300e käteen lapsilisä. Eipä oo paljon ja ei pelkästään sillä toimeen tulekaan. Nettotulot tässä perheessä on noin 1600 e vuokralla ja autolaina. Koko ajan joudutaan käyttämään säästöjä jotka ovat aika vähissä. Mutta kun alkaa rahat vähetä, aletaan vähän vähentää ostoksia. Eipä sen kummempaa. Senttejä ei jouduta laskemaan, kuten siihen aikaan kun molemmat oli opiskelijoita (netto kuukaudessa yhteensä 700e.) Siinä mielessä tää on luksusta :) Lapsia tehtiin, koska meille oli paljon tärkeämpää perhe kuin molemmille työpaikka etukäteen. Hyvin me pärjätään kun osattiin kerätä vähän säästöjä talteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667