AVH potilaan omaisia

lotta80213

Mun äiti (50 vuotta) sai aivoverenvuodon viime kesäkuussa. Sen jälkeen tuli aivospasmi, joka teki vkon kuluessa paljon tuhoa. Hoidot lopetettiin aivovaurion takia ja äiti julistettiin vihannekseksi. Me oltiin koko ajan sitä mieltä, että äiti ymmärtää meitä ja katselee. 2 kk sitten hän kommunikoi jo upeasti silmillänsä, nyt hän on jo yli kuukauden ajan jutellut :) Motoriikassa on paljon ongelmia vielä, mutta noin 2 vkoa sitten tuli puristuvoimat molempiin käsiin !!!
Aikamoista tappelua ollut lääkäreiden ja hoitajien kanssa....Kunpa olisikin rahaa saada äiti ykstyiselle puolelle ja kunnolliseen paikkaan...Hänen kohdalla on käynyt harmittavan paljon hoitovirheitä..Ymmärrän toki myös sen, että hoitaja sekä lääkäripula on suuri. Mutta mulla on iso huoli äidistäni.
Mutta siis mun pointti oli, että ois ihana tutustua muihin omaisiin. Oma jaksaminen ei ole aina helppoa, ja pelottaa isin terveys.
Itse olen siis 28 vuotta. Ottakaa yhteyttä :) Ja olisi ihana myös kuulla kuntoutustarinoita !! Ja mitä vaan AVH-potilaisiin liittyvää :)

18

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen sinullekin AVH-palstaa jonka osoite on
      http://www.avh.palaios.com

      Itse olen potilas mutta olen toipunut kohtalaisen hyvin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä mutta ajatus kulkee ja pystyn liikkumaan. Tuolla AVH-palstalla on ihan oma osionsa omaiset. Voi olla että äitisi motoriikka ei palaa läheskään ennalleen jos vuoto ollut laaja ja hoitovirheitä tapahtunut mutta toivotaan että edistystä tapahtuu vielä. Itse olin 44 kun minulle tuli tämä aivoverenvuoto ja tyttäreni oli 12. Nyt on kolme vuotta kulunut ja toivon että näen tyttäreni täysi-ikäisenä. Onhan hänellä isäkin mutta olen jo huomannut että maailmassa on joskus epämiellyttäviä yllätyksiä.Terveisin MLL

      • ketjun aloitt.

        heippa :)
        Kiitos tiedosta ja vastauksesta :)
        Olen todella onnellinen puolestasi, että olet toipunut hyvin!! Mahtavaa!!
        Luin juuri artikkelin, jossa puhuttiin siitä, että kuinka paljon paremmin ne potilaat toipuvat, joidenka omaiset ovat aktiivisesti läsnä :)
        Me yritetään viedä päivittäin uusia virikkeitä äidille ja kuntouttaa häntä parhaamme mukaan. Olen itse ollut sairaanhoitajana neurolla, joten tiedän jotakin ja me luetaan paljon isin kanssa asiasta.
        Eilen äiti lauloi pienen pätkän ensimmäistä kertaa, toissapäivänä hän oppi viheltämään :) Isoja juttuja!! Muistan kuin eilisen kun hän sai kielen työnnettyä ulos ensimmäisen kerran tai kun hän sanoi ensimm.sanansa !!!
        Me halutaan uskoa täydelliseen paranemiseen!! Rakkaus auttaa ja rukous :)
        Kaikkea hyvää sulle ja kiitos vielä kerran !!
        Pidän sut ja perheesi rukouksissani :)


    • Mukana elänyt

      Teillä on ollut varmasti todella rankat viime kuukaudet, mutta onneksi parempaan suuntaan on menty! Voimia teille kaikille, muistakaa huolehtia omasta jaksamisestannekin.

      Siskoni sai viime vuonna aivoverenvuodon, josta onneksi toipui hyvin. Mutta kaikenlaista komplikaatiota oli ensimmäisinä kuukausina, kuten aivospasmi... Se oli todella rankkaa aikaa, alkaa vieläkin väsyttää ja itkettää jos alkaa liikaa muistelemaan. Vaikka sisko toipui lopulta hyvin, tuntuu itsestä ettei oma elämä ole palautunut ennalleen.

      Sairaala-aikana tajusin yhtäkkiä, että oli mennyt viikkoja eikä oltu puhuttu perheen kanssa mistään muusta kuin siskon voinnista. Tavattiin sairaalan ulkopuolella, mentiin katsomaan siskoa ja taas sairaalan ulkopuolella juteltiin hetki siskon voinnista ja lähdettiin kukin tahollemme. Puhelimessa puhuttiin jatkuvasti, siskon voinnista. Otin asian sitten ihan puheeksi ja aloimme taas huolehtia myös omasta ja toistemme jaksamisesta. On hyvä välillä irrottautuakin hetkeksi sairaala-rumbasta, vaikka tuntuukin vaikealta.

      Mutta voimia teille kaikille, jaksamista ja toivottavasti edelleen mennään parempaan suuntaan äitisi kunnon kanssa! !

      • aloittaja

        Miten han toipui aivospasmista? Olisi itseasiassa ihana kijoitella sun tai sun siskon kanssa...


      • Mukana elänyt
        aloittaja kirjoitti:

        Miten han toipui aivospasmista? Olisi itseasiassa ihana kijoitella sun tai sun siskon kanssa...

        Laita sähköpostiosoitteesi niin kirjoitan sinulle. Vertaistuki on aina hyväksi ja omasta kokemuksesta tiedän että kaikenlaiset kokemukset aiheeseen liittyen kiinnostavat suuresti.


    • avh_omainen

      Hei,

      hienoa, että äitisi on toipunut niin hyvin! On varmasti ollut vaikeaa teille kaikille.

      Oma äitini sai laajan aivoinfarktin vuosi sitten ja on alun vaikeasta tilanteesta huolimatta toipunut kohtalaisen hyvin.

      Sen olen huomannut, että hoitoja, terapioita ja kuntoutusta ei saa, jos ei vaadi. Toisaalta on pitänyt yrittää olla nöyränä hoitohenkilökunnan ja Kelan viranomaisten kanssa, koska he kuitenkin asioista päättävät. Ja ottaa itse selvää oikeuksistaan, koska aina joku unohtaa kertoa avustuksista ym.

      Onko äitisi jo siinä kunnossa, että voisitte hakea paikkaa Kelan kuntoutukseen? Sitä kannattaa muutenkin hakea ajoissa ja kysellä Kelasta aika ajoin, että lopulta kyllästyvät ja antavat paikan. Isäsikin saisi siten pienen loman. Oletko tavannut sairaalan sosiaalityöntekijän, joka kertoo kaikista mahdollisista avustuksista, joita voi saada? Käsittääkseni teillä on oikeus mm. vammaistukeen. Kai teillä on ollut hoitoneuvottelu?

      Lopulta asiat kuitenkin järjestyvät, niin se vain näyttää olevan. Omaisten osallistuminen on avh-potilaiden parantumisen kannalta tavattoman tärkeää.

      Valitettavasti haluaisin myös varoittaa sinua siitä, että jossain vaiheessa toipumista saattaa valitettavasti tulla potilaalle paha masennus. Itse toivon, että olisimme huomanneet merkit vähän aikaisemmin niin että sitä olisi alettu hoitaa välittömästi. Olisi ehkä vältetty pahin kausi sillä tavalla. Nämä viimeiset kuukaudet ovatkin olleet melkeinpä vaikeampia kuin sairauden alku. Tuntuu oudolta soittaa äidille ja kuunnella itkua. Eihän sen näin päin pitänyt olla. Mutta siihenkin tottuu.

      Myönteinen asenne on ollut kantava voima. Olen vuoden ajan rukoillut joka ilta "Kiitos, että äiti paranee." Turha pyytää mitään vaan uskoa, että asiat ovat jo paremmin.

      Ja totta on myös se, mitä terapeutit ja lääkärit sanovat: mene kävelylle. Välillä on pakko muutenkin tuulettaa ja käyvä vaikka ystävien luona viikonloppukylässä tai ravintolakierroksella, ei tällaista muuten jaksa. Varsinkin kun huomasin aika heti myös sen, että monet ystävät, joilta olisi odottanut tukea, eivät tuntuneet lainkaan ymmärtävän tilannetta. Kyllä tämä on ollut hirveä vuosi, mutta ehkä tässä on tullut vahvemmaksi samalla.

      Lopuksi vielä yksi pikkuseikka: onko äidilläsi sairaalassa peili? Se on naisihmisille hyvin tärkeä ja edistää kuntoutumista, kun näkee itsensä ja alkaa huolehtia ulkonäöstään.

      Jaksa!

      • aloitin taman ketjun

        [email protected] Olisi ihana kirjoitella teidan kanssa enemmankin :)

        Mun aidilla on taustalla masennusta. Hanelle EI ole aloitettu masennuslaakitysta, koska laakarili sita mielta, ettei se kay yhteen Klexanen kanssa. hoitokokousta meilla ei ole ollut, koska laakari ei suostu tapaamaan meita.. Me ollaan tosi pattitilanteessa. Tiedan, et ko laaakari tekee kahden laakrin duunit ja on todella kiireinen, mutta ma haluan hyvan hoidon aidilleni myos!!!
        Peilin kanssa me ollaan opittu paljon :) mm. avaamaan suu, tyontamaan kieli ulos yms :) Kynnet lakataan ja tehdaan kasvohoitoa. Olen siis yrittanyt pitaa aidin mukana kauneusjutuissa :)
        Han ei ole viela niin hyvassa kunnossa, et pystyisi menemaan Kelan kuntoutukseen, ei ainakaan laakarin mielesta...Laakari on vahvasti sita mielta, ettei aiti ikina tule nousemaan pedista.. Mutta laakarien mukaan hanen piti kuolla jo monta kertaa ja olla vihannes yms, joten en kauheasti anna arvoa heidan mielipiteille...

        Olisi ihana, jos joku ottais yhteytta :)


      • läheinen
        aloitin taman ketjun kirjoitti:

        [email protected] Olisi ihana kirjoitella teidan kanssa enemmankin :)

        Mun aidilla on taustalla masennusta. Hanelle EI ole aloitettu masennuslaakitysta, koska laakarili sita mielta, ettei se kay yhteen Klexanen kanssa. hoitokokousta meilla ei ole ollut, koska laakari ei suostu tapaamaan meita.. Me ollaan tosi pattitilanteessa. Tiedan, et ko laaakari tekee kahden laakrin duunit ja on todella kiireinen, mutta ma haluan hyvan hoidon aidilleni myos!!!
        Peilin kanssa me ollaan opittu paljon :) mm. avaamaan suu, tyontamaan kieli ulos yms :) Kynnet lakataan ja tehdaan kasvohoitoa. Olen siis yrittanyt pitaa aidin mukana kauneusjutuissa :)
        Han ei ole viela niin hyvassa kunnossa, et pystyisi menemaan Kelan kuntoutukseen, ei ainakaan laakarin mielesta...Laakari on vahvasti sita mielta, ettei aiti ikina tule nousemaan pedista.. Mutta laakarien mukaan hanen piti kuolla jo monta kertaa ja olla vihannes yms, joten en kauheasti anna arvoa heidan mielipiteille...

        Olisi ihana, jos joku ottais yhteytta :)

        Kumppanini sai kohtauksen, kaatui ja löi päänsä. Seuraus: laaja-alainen aivoverenvuoto. Makasi 2 vrk kotona viruen, ennenkuin hänet löydettiin, olin matkoilla.

        Nyt maannut sairaalassa, tilanne oli aivan toivoton aluksi. CT:stä tuli heti vastaus: ei leikata. Kun oli kulunut 4 pv, niin 5. pnä väkisin nostettiin pyörätuoliin monen hoitajan voimin, valui lattialle ja taas nostettiin isokokoinen mies. Haluttiin PUNNITA. Omaiset saimme raivarin ja soitto lääkärille. Samoin kysymys: miksi jumpataan tuolilla, kun ei edes pysy siinä. Nyt sen jälkeen hoito ollut inhimillisepää. Kysynkin vaan, yritettiinkö mies tappaa väkisin, ettei tule kuluja vai...

        Nyt on kulunut 12 pv, mies puhuu lyhyitä lauseita, 2-3 sanaa, laskee vieraiden lukumäärän sängyn ympäriltä, syö hyvin, nukkuu, nukkuu ja nukkuu.

        Käyn joka pv katsomassa, silitän, paijaan, hivelen väsynyttä selkää kylkiasennossa, rukoilen hiljaa korvan vieressä ja itse näyttää, että tiedostaa meidät.

        Minun e-mail on: [email protected]

        Miten toisilla asia etenee, mitä on aivopasmi, entä jos ei leikata, onko se merkki vaarallisesta tilasta jne.

        Mies on ed. ihan lihasvoimiltaan nolla. Jokainen pv on uusi, mutta uskon, että rohkeasti tuoda asia rukouksessa, niin saamme jokainen voimia. Voimia jokaiselle. Hyvää alkavaa joulun odotusta.


      • lotta (ketjun aloittaja)
        läheinen kirjoitti:

        Kumppanini sai kohtauksen, kaatui ja löi päänsä. Seuraus: laaja-alainen aivoverenvuoto. Makasi 2 vrk kotona viruen, ennenkuin hänet löydettiin, olin matkoilla.

        Nyt maannut sairaalassa, tilanne oli aivan toivoton aluksi. CT:stä tuli heti vastaus: ei leikata. Kun oli kulunut 4 pv, niin 5. pnä väkisin nostettiin pyörätuoliin monen hoitajan voimin, valui lattialle ja taas nostettiin isokokoinen mies. Haluttiin PUNNITA. Omaiset saimme raivarin ja soitto lääkärille. Samoin kysymys: miksi jumpataan tuolilla, kun ei edes pysy siinä. Nyt sen jälkeen hoito ollut inhimillisepää. Kysynkin vaan, yritettiinkö mies tappaa väkisin, ettei tule kuluja vai...

        Nyt on kulunut 12 pv, mies puhuu lyhyitä lauseita, 2-3 sanaa, laskee vieraiden lukumäärän sängyn ympäriltä, syö hyvin, nukkuu, nukkuu ja nukkuu.

        Käyn joka pv katsomassa, silitän, paijaan, hivelen väsynyttä selkää kylkiasennossa, rukoilen hiljaa korvan vieressä ja itse näyttää, että tiedostaa meidät.

        Minun e-mail on: [email protected]

        Miten toisilla asia etenee, mitä on aivopasmi, entä jos ei leikata, onko se merkki vaarallisesta tilasta jne.

        Mies on ed. ihan lihasvoimiltaan nolla. Jokainen pv on uusi, mutta uskon, että rohkeasti tuoda asia rukouksessa, niin saamme jokainen voimia. Voimia jokaiselle. Hyvää alkavaa joulun odotusta.

        Äiti on tullut viikoksi kotilomalle!! Hänen puhe ja mieli ovat selvästi parantuneet täällä ollessa :)
        Juttelin osastonhoitajan kanssa viime vkolla, ja hän yrittää saada hoitokokouksen aikaseksi, jossa aion pyytää lääkäriä kirjoittamaan mahdoll. lähetteen kuntoutukseen...Maksusitoumuksia on kuulemma vaikea saada..mutta katotaan nyt! Nyt vaan rukoilemaan, että ovet aukenisivat oikeaan paikkaan :)
        Läheinen, anna aikaa miehellesi. Ole itse aktiivisesti mukana.
        Aivospasmi tarkoittaa sitä, kun aivojen verisuonet menevät itsestänsä puristuksiin, jolloin verta ei pääse sinne..Pahin aivoverenvuodon komplikaatio.
        Mun äitiä ei leikattu, koska itse vuotokohtaa ei löydetty - oli pieni vuoto. Komplikaatiot tässä olleetkin sitten ne pahimmat!!!
        Miten mies nyt voi?


      • surullinen tytär
        lotta (ketjun aloittaja) kirjoitti:

        Äiti on tullut viikoksi kotilomalle!! Hänen puhe ja mieli ovat selvästi parantuneet täällä ollessa :)
        Juttelin osastonhoitajan kanssa viime vkolla, ja hän yrittää saada hoitokokouksen aikaseksi, jossa aion pyytää lääkäriä kirjoittamaan mahdoll. lähetteen kuntoutukseen...Maksusitoumuksia on kuulemma vaikea saada..mutta katotaan nyt! Nyt vaan rukoilemaan, että ovet aukenisivat oikeaan paikkaan :)
        Läheinen, anna aikaa miehellesi. Ole itse aktiivisesti mukana.
        Aivospasmi tarkoittaa sitä, kun aivojen verisuonet menevät itsestänsä puristuksiin, jolloin verta ei pääse sinne..Pahin aivoverenvuodon komplikaatio.
        Mun äitiä ei leikattu, koska itse vuotokohtaa ei löydetty - oli pieni vuoto. Komplikaatiot tässä olleetkin sitten ne pahimmat!!!
        Miten mies nyt voi?

        Voimia sinulle ja teidän koko perheelle. Äidilleni tuli aivoverenvuoto n. 1 kk sitten, me ollaan vasta alussa, mutta raskasta on ollut. Hoidot ovat olleet vähän mitä sattuu ym. Olisiko sinulle sähköpostiosoitetta, olisi kiva kirjoitella ja kuulla teidän kuulumisia.


    • linkki toisaalle täällä
    • perheenäiti

      Voimia sinulle. Tuo omaisten huomioiminen on kummastuttanut minua. Mieheni sai aivoinfarktin noin vuosi sitten. Olen koettanut löytää vertaistukea perheellemme mutta en ole löytänyt. Pääkaupunkiseudun kerhot ovat suunnattu sairastuneille kun omaiset eivät kuulemma ole osallistuneet riittävän aktiivisesti virkistystoimintaan, että kannattaisi heille mitään erityistä täällä järjestää. Itse olen työsssäkäyvä perheenäiti ja kaikki toiminta on järjestetty niin, että lapset ovat koulussa tai itse työssä. En ole vertaistukea saanut, ainoastaan kelan sopeutumisvalmennuskurssilla. Sekin on nt käyty ja mukava porukka oli mutta ympäri Suomea. Kaipaisin kyllä edes nettiin omaisten keskusteluryhmää jos sitä ei muuten saada kasaan kasvotusten. Millaisia kokemuksia muilla omaisilla on?

    • 50+

      Minäkin olen etsinyt kunnollista vertaistukifoorumia omaisille. Miehen aivoinfarkti tapahtui matkoilla ulkomailla helmikuussa. Suomeen tultua jonotettiin kuukausi neurologille. Hän kirjoitti lähetteen muistitestiin ja verikokeisiin, joihin pitää jonottaa 1-2 kk. Olin paikalla vastaanotolla, mutta omaisen asioista ei puhuttu mitään. Uusittiin vain reseptit, jotka oli ulkomailla tehty. Hitaasti tuntuu asiat etenevän, vaikka eikös uuden infarktin riski ole aika suuri sen jo kerran saaneella.

      • perheenäiti

        Kyllä tutulta vaikuttaa. Jopa inr arvot ja lääkitys ovat jouduttu korjamaan kahteen otteeseen. Tarkkana saa olla, en laittaisi tällaisia tk:n virheitä resurssipulan tai kiireen piikkiin. Mitä omaisfoorumin tai ryhmän toimintaan tulee sitä ei ole pääkaupunkiseudulla. Syksyn tiedotteissa ei edes mainittu omaisia. Kaikki toiminta oli tarkoitettu aivoinfarktiin sairastuneille. Kritisoin hieman tiedotusta ja toimintaa. Sain sellaisen ryöpyn silmilleni ja luurin korvilleni, että en usko, että perheemme (omaiset) ovat enää missään tekemisissä ko yhdistyksen kanssa. Jopa 10-vuotias poikani luki silmät pyöreänä eräältä uuden jäsenen lähettämää "kesäviestiä". Kerrassaan uskomatonta. Pääkaupunkiseudun yhdistys ei halua olla missään tekemisissä omaisten kanssa se tuli meille seväksi.Omaishoitajien kanssa on pakko olla. Mielestäni todella valitettavaa. Mutta näin täällä kuinkahan asiat ovat muualla päin Suomea. Olisi kiinnostavaa tietää.


    • Enkeleitä toivon

      Olin 35-vuotias, kun sain useita aivoverenvuotoja ja siihen liittyen infarkteja. Olin lähellä kuolemaa, mutta toivuin hyvin ja pystyin palaamaan työelämään. Helppoa ei ole ollut. Elämäni rankin asia ehdottomasti. Niin fyysisesti kuin henkisestikin.
      Omaisen ja rakkaan kuolema on iso juttu ja aivan toisella tapaa rankkaa kuin avh:sta toipuminen.
      Minun puolellani oli aika. Olin nuori, elämän janoinen ja onnekseni läheiseni ymmärsivät miten parhaiten auttaa - ymmärsivät, tai meillä oli hyvä tuuri ;) kuka tietää..
      Vuotoja ja infarkteja oli molemilla puolin päätä. Olin osittain halvaantunut, mutta minua ei leikattu, koska vuodot olivat tapahtuneet jo lähes viikko aikaisemmin kun viimein pääsin sairaalaan.
      Toivuin nopeasti ja pääsin takaisin entiseen työhöni. Nyt kun miten, niin aivan liian nopeasti. Olen edelleen, vaikka tapahtuneesta on lähes 10 v, edelleen hyvin väsynyt, väsynyn nopeasti, ja vaikka tapahtunutta ei näe ulospäin, niin sen vaikutukset tunnen kropassani.
      Masennuskin tuli/tulee koettua, joskin kuvittelin ettei se minuun iske kun olen ollut koko ajan niin positiivinen... Sille ei vain näköjään voi mitään :(
      Toivon sydämestäni, että läheisenne, ja kaikki muutkin sairastuneet toipuisivat hyvin. Rankkaa se voi olla. Mutta kaikkien tarina on erilainen.

    • perheenäiti

      Totta, rankkaahan sairastaminen on sekä itselle, että läheisille. Onnekkaita ovat varmasti he, joilla on hyvä tukiverkosto, sukulaiset, perhe, ystävät. Vertaistuki voi auttaa mutta siitä saattaa tulla myös todellinen rasite jos se rajataan ja perhe jätetään ulkopuolelle. Saattaa myös antaa lisäpuhtia ja oikeuttaa kovin impulsiiviselle käyttäytymiselle, jota sitten kotona ihmetellään ja kaikki pitäisi niellä sairauden nimissä. Mielestäni tuollainen ryhmätoiminta on hyvin kyseenalaista. Onneksi olet toipunut ilmeisesti positiivisen luonteesi ja läheistesi avulla. Silloinhan "sisäpiiririihiä" ei tarvita.

    • Mistä ihmeestä saa vertaistukea? Oletko kokenut avh:n? Olisin vielä työikäinen nainen, mutta sain aivoinfarktin tammikuussa 2012 ja oikean puolen halvaatumisen. Kuntoutumista tapahtuu, mutta verkkaisesti. Ei tulisi ihan heti kuitenkaan mieleen lähteä kuin pyörätuolilla Itäkeskukseen, vaikka pystyssä pysynkin. Jaetaan ajatuksia arjesta, kuntoutumisesta, tilanteen hyväksymisestä, pyörätuoliperspektiivistä jne.
      [email protected]

    • Kissaenkeli

      Oma äiti sai joulukuun alussa aivoverenvuodon. Vuoto oli melko suuri ja pelättiin siinä pahinta ja toivottiin parasta. Lääkärit oli aika skeptisiä ekan kuukauden aikana, varsinkin alkuvaiheessa. Äiti sai tuolloin jatkuvia epilepsiakohtauksia johtuen jonkinlaisesta veriklimpistä. Hyytynyttä verta leikattiin pois ja tehtiin liuotushoitoa.. Viikko-pari siinä meni ja vihdoin epilepsiakohtaukset loppuivat.

      Nyt on kulunut toista kuukautta ja vihdoin äiti on hereillä ja kuntoutusosastolla. Ollaan tosi onnellisia siitä, kun alku oli niin raju ja vaarallinen. Äiti on itse hirveän reippaalla mielellä, vaikka ei vielä kykene itse mm. istumaan, vasen puoli on heikko ja kovin halvaantunut. Oikealla kädellä äiti saa hiukan tehtyä juttuja, jumpattiinkin osastolla oikeaa kättä, äiti koitti tehdä palloa semmoisesta siteestä. :) Laulettiin vähän yhdessä, äiti puhuu paljon ja mielellään ja vaikka eri kielillä, mutta hiukan on hankaluuksia muistissa.

      Hienoa että rakas äiti on päässyt jo pahimman yli ja kuntoutumaan. Hän on rakas meille sellaisena kuin hän on. Vaikka onkin nyt aika lailla erilainen kuin mitä ennen kohtausta..niin paljon voi yksi yö muuttaa asioita.

      Huolettaakin nyt kaikki mahdolliset tukiasiat. Mitä kaikkea on mahdollista saada tueksi ja kuntoutukseksi. Ei ole tietoa, kuntoutuuko äiti työkykyiseksi. Ehkä, ehkä ei. Nykyinen osasto vaikuttaa pirteältä paikalta ja äitikin on silmin nähden piristynyt. Mutta mitenkäs sitten kun pääsee sairaalasta..muutto on takuulla edessä jne, ei äiti pystyisi esim pyörätuolilla liikkumaan asunnossaan tai sieltä ulos. Kiviportaat on esteenä ja kapeat väylät. Muuttoonkin pitäisi jotain tukea tai apua saada. Äiti pitäisi todennäköisesti saada asuntoon, jossa on leveät väylät pyörätuolia varten ja helppo tie ulos.

      Kaikenlaista tässä miettii. Minulle ja meille on ihan sama että toipuuko äiti esim työkykyiseksi, kunhan vaan olisi onnellinen ja turvallisessa ympäristössä sitten kun kotiutuu. Kaikki on toki mahdollista ja vielä ollaan ihan alussa kuntoutuksessa. Hyvä että hengissä säilyi äiti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe