Kuinka moni tietää mitä on aivohalvaus?

Minä omaisena tiedän mitä se on.. Minulla on konkreettisia kokemuksia tilanteesta jossa oon seurannut suomalaisen yhteiskuntaa.. aivohalvauspotilaiden hoidossa..

Monet näistä aivohalvauspotilaista ovat aikoinaan olleet täysin terveitä työtä tekeviä ihmisiä.. Tuo sairaus.. aivohalvaus tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta.. se särkee tuon ihmisen kaikki unelmat ja haaveet.. se vie hetkessä.. silmän räpäyksessä mennessä liikuntakyvyn.. Minä toivon että suomalainen yhteiskunta oppii hoitamaan myös sairaat ja vanhukset.. Minä toivon että suomalainen yhteiskunta oppii ymmärtämään että yhteiskunnassa elää yhä ihmisiä.. joilla tuo unelma on särkynyt.. Hekin on ihmisiä.. joidenka pitää vielä ehkä vuosikymmeniäkin pystyä elämään tässä yhteiskunnassa.. saamistaan vammoista huolimatta.. Yhteiskunnan on se heille järjestettävä tavalla tahi toisella.. että hekin voivat.. elää.. matkustaa.. hekin voivat vielä osallistua erilaisiin juttuihin.. Noita sairastuneita on eri ikäryhmissä.. se ei katso myöskään sukupuolta.. näin se vain on..

8

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteiskunta

      ei muka ymmärrä? Minun kokemukseni mukaan Suomi on muiden pohjoismaiden kanssa niitä harvoja maita, jossa aivotapahtuman jälkeen nimenomaan pärjää ja saa apua. Myös omaisia tuetaan ihan eri tavalal kuin Keski-Euroopassa esim.

      • Mietin tuossa kun yllä oleva kirjoittaja kertoo sitä että Suomi on pohjoismaiden kanssa niitä harvoja maita, joissa aivotapahtuman jälkeen pärjää ja saa apua.. ja tuossa yllä olevassa kirjoituksessa vielä sanotaan.. että omaisiakin tuetaan.. Mitä tukea minä oon saanut.. en oo kyllä sellaista huomannut saaneeni.. Pottumaankin sain keväällä kääntää yksin.. kun kukaan ei tullut kaveriksi.. Ennen mun mies oli mulla kaverina.. silloin kun oli vielä kävelevä mies.. yhdessä me tehtiin kaikenlaista.. käytiin marjassa.. laitettiin perunaa.. ja paljon muuta.. Mitenkähän nyt jatkossa.. kuka tukee minua.. Entä sitten kun lähtee esim. lääkärissä käymään.. niin olen huomannut että niissä lääkärin papereissa on sellainen kohta kun omaisen osallistuminen.. Minkä takia vaikka mä oon ollut mukana mieheni reissuilla.. niin minkä takia meidän kohdalla sitä ei oo ruksattu.. vaan se on vedetty ylitse.. Vaikka mä olen mukana ollut.. Miksi hoitajat niin on tehneet.. Sillä miten toispuoli halvaantunut ilman saattajaa voi mihkään mennä yksin kun tarvii mukaan ihmisen joka työntää pyörätuolia kun oma kunta ei oo ainakaan vielä laittanut sähköistä tuolia jolla mieheni pääsis itsekseen liikkumaan.. Yhdenkin kerran meillä oli sellainen käynti että taksi mies lähti pois.. ja jätti mut ja mun miehen kahdestaan.. jos minä en olis ollut mukana ja lykkäämässä tuolia.. niin kuka sitten.. Miten potilas olis päässyt paikasta a paikkaan b..

        Ja sitten vielä kysymys.. pääseekö joka paikkaan pyörätuolilla.. Pitäskö rakennusten omistajien esim. julkisia tiloja ajatellen tehdä kulkupaikat sellaisiksi että myös eri tavoin pyörätuoliin joutuneet voi ao. paikoissa kulkea..


      • taksi??
        pirre-tyttö kirjoitti:

        Mietin tuossa kun yllä oleva kirjoittaja kertoo sitä että Suomi on pohjoismaiden kanssa niitä harvoja maita, joissa aivotapahtuman jälkeen pärjää ja saa apua.. ja tuossa yllä olevassa kirjoituksessa vielä sanotaan.. että omaisiakin tuetaan.. Mitä tukea minä oon saanut.. en oo kyllä sellaista huomannut saaneeni.. Pottumaankin sain keväällä kääntää yksin.. kun kukaan ei tullut kaveriksi.. Ennen mun mies oli mulla kaverina.. silloin kun oli vielä kävelevä mies.. yhdessä me tehtiin kaikenlaista.. käytiin marjassa.. laitettiin perunaa.. ja paljon muuta.. Mitenkähän nyt jatkossa.. kuka tukee minua.. Entä sitten kun lähtee esim. lääkärissä käymään.. niin olen huomannut että niissä lääkärin papereissa on sellainen kohta kun omaisen osallistuminen.. Minkä takia vaikka mä oon ollut mukana mieheni reissuilla.. niin minkä takia meidän kohdalla sitä ei oo ruksattu.. vaan se on vedetty ylitse.. Vaikka mä olen mukana ollut.. Miksi hoitajat niin on tehneet.. Sillä miten toispuoli halvaantunut ilman saattajaa voi mihkään mennä yksin kun tarvii mukaan ihmisen joka työntää pyörätuolia kun oma kunta ei oo ainakaan vielä laittanut sähköistä tuolia jolla mieheni pääsis itsekseen liikkumaan.. Yhdenkin kerran meillä oli sellainen käynti että taksi mies lähti pois.. ja jätti mut ja mun miehen kahdestaan.. jos minä en olis ollut mukana ja lykkäämässä tuolia.. niin kuka sitten.. Miten potilas olis päässyt paikasta a paikkaan b..

        Ja sitten vielä kysymys.. pääseekö joka paikkaan pyörätuolilla.. Pitäskö rakennusten omistajien esim. julkisia tiloja ajatellen tehdä kulkupaikat sellaisiksi että myös eri tavoin pyörätuoliin joutuneet voi ao. paikoissa kulkea..

        taksi lähti pois, varmaan seuraava keikka jo odotti.


      • LL...
        pirre-tyttö kirjoitti:

        Mietin tuossa kun yllä oleva kirjoittaja kertoo sitä että Suomi on pohjoismaiden kanssa niitä harvoja maita, joissa aivotapahtuman jälkeen pärjää ja saa apua.. ja tuossa yllä olevassa kirjoituksessa vielä sanotaan.. että omaisiakin tuetaan.. Mitä tukea minä oon saanut.. en oo kyllä sellaista huomannut saaneeni.. Pottumaankin sain keväällä kääntää yksin.. kun kukaan ei tullut kaveriksi.. Ennen mun mies oli mulla kaverina.. silloin kun oli vielä kävelevä mies.. yhdessä me tehtiin kaikenlaista.. käytiin marjassa.. laitettiin perunaa.. ja paljon muuta.. Mitenkähän nyt jatkossa.. kuka tukee minua.. Entä sitten kun lähtee esim. lääkärissä käymään.. niin olen huomannut että niissä lääkärin papereissa on sellainen kohta kun omaisen osallistuminen.. Minkä takia vaikka mä oon ollut mukana mieheni reissuilla.. niin minkä takia meidän kohdalla sitä ei oo ruksattu.. vaan se on vedetty ylitse.. Vaikka mä olen mukana ollut.. Miksi hoitajat niin on tehneet.. Sillä miten toispuoli halvaantunut ilman saattajaa voi mihkään mennä yksin kun tarvii mukaan ihmisen joka työntää pyörätuolia kun oma kunta ei oo ainakaan vielä laittanut sähköistä tuolia jolla mieheni pääsis itsekseen liikkumaan.. Yhdenkin kerran meillä oli sellainen käynti että taksi mies lähti pois.. ja jätti mut ja mun miehen kahdestaan.. jos minä en olis ollut mukana ja lykkäämässä tuolia.. niin kuka sitten.. Miten potilas olis päässyt paikasta a paikkaan b..

        Ja sitten vielä kysymys.. pääseekö joka paikkaan pyörätuolilla.. Pitäskö rakennusten omistajien esim. julkisia tiloja ajatellen tehdä kulkupaikat sellaisiksi että myös eri tavoin pyörätuoliin joutuneet voi ao. paikoissa kulkea..

        vai laitoksessa? Oletko hänen omaishoitajansa? Olet kysellyt usein sitä että miten se halvaus parannetaan ja kun sinulle on kerrottu ettei läheskään kaikki halvauksen kokeneet palaudu ennalleen niin et ole sitä ymmärtänyt tai et ole sitä suostunut ymmärtämään vaan vika on mielestäsi terveydenhoidossa vaikka asia ei niin olekaan.


        Se tuki nyt on lähinnä henkistä, ymmärrät varmasti ettei kukaan mistään saada puolisollesi "korviketta", eli ei kukaan voi tulla sitä pottumaatasi kanssasi kääntämään ym. Sitten pitää luopua sellaisesta, en tiedä asutko esim. omakotitalossa mutta jos asut ja et jaksa enää yksin asioita hoitaa niin sitten muutto kerrostaloon/rivitaloon.

        Ei, ei valitettavasti ole joka paikassa ramppeja. Ja taksi ei muuten voi millään jäädä odottamaan ketään esim. lääkärissäkäynnin ajaksi, uutta keikkaa kun lykkää varmasti. Eri asia jos sovitte että odotuksesta sitten maksetaan se taksa mikä odotuksesta mittarissa juoksee. sitä en tiedä miten esim. KELA sitten sellaiseen suostuu, tuskin maksaa odottelua, mutta senhän voi sitten maksaa omasta pussista.

        Nämä kaikki asiat joista kyselet näillä palstoilla, se on se miestäsi hoitava neurologi se paras infon antaja, ei kukaan ulkopuolinen joka ei tiedä kokonaistilannettanne.

        Ota ja juttele sen hoitavan neurologin kanssa ja tilaa vaikka sitten sosiaalityöntekijälle aika, selvittelet hänen kanssaan tilannettanne.


      • LL... kirjoitti:

        vai laitoksessa? Oletko hänen omaishoitajansa? Olet kysellyt usein sitä että miten se halvaus parannetaan ja kun sinulle on kerrottu ettei läheskään kaikki halvauksen kokeneet palaudu ennalleen niin et ole sitä ymmärtänyt tai et ole sitä suostunut ymmärtämään vaan vika on mielestäsi terveydenhoidossa vaikka asia ei niin olekaan.


        Se tuki nyt on lähinnä henkistä, ymmärrät varmasti ettei kukaan mistään saada puolisollesi "korviketta", eli ei kukaan voi tulla sitä pottumaatasi kanssasi kääntämään ym. Sitten pitää luopua sellaisesta, en tiedä asutko esim. omakotitalossa mutta jos asut ja et jaksa enää yksin asioita hoitaa niin sitten muutto kerrostaloon/rivitaloon.

        Ei, ei valitettavasti ole joka paikassa ramppeja. Ja taksi ei muuten voi millään jäädä odottamaan ketään esim. lääkärissäkäynnin ajaksi, uutta keikkaa kun lykkää varmasti. Eri asia jos sovitte että odotuksesta sitten maksetaan se taksa mikä odotuksesta mittarissa juoksee. sitä en tiedä miten esim. KELA sitten sellaiseen suostuu, tuskin maksaa odottelua, mutta senhän voi sitten maksaa omasta pussista.

        Nämä kaikki asiat joista kyselet näillä palstoilla, se on se miestäsi hoitava neurologi se paras infon antaja, ei kukaan ulkopuolinen joka ei tiedä kokonaistilannettanne.

        Ota ja juttele sen hoitavan neurologin kanssa ja tilaa vaikka sitten sosiaalityöntekijälle aika, selvittelet hänen kanssaan tilannettanne.

        joihin kaikkiin pitäisi rakentaa eri tavoin pyörätuolissa liikkuville ihmisille rampit.. Ja sitten tuohon perunamaan kääntämiseen.. Ennen vanhaan ihmiset auttoi toisiaan.. Ne saattoi tulla ihan noin vain kylään ja kysyä tarvitko apua.. Se oli sitä lähimmäisen rakkautta toista ihmistä kohtaan.. Ja kun puhut noista takseista.. niin taksit voi odottaa.. silloinkin kun miestäni käytin siellä niin siellä oli yksi toinen potilas.. joka sanoi.. että hänen taksinkuljettaja odottaa niin kauan kun hän on käynyt lääkärissä.. Jos tk antaa taksilapun.. jossa lukee että edes takainen matka.. Niin sillon taksi mies saa siitä odotusajastakin korvauksen.. Tuo odotusaika vain ei saa olla sen pitempi kun mitä matka sairaalaan kestää yhteen suuntaan.. Ajallisesti se ei saa olla yhtään pitempi.. Jos on niin silloin lääkäreitä on kiirehdittävä toimimaan ripeämmin.. Tai sitten silloin taksi pitää laittaa pois ja ottaa uusi taksi.. Aina uusia on saatavilla ja mieli hyvin he palvelee.. jos kerran aiempi kuski ei kerran jaksa palvella asiakasta..

        Olen kysynyt todella aiemminkin sitä että miten aivohalvaus parannetaan.. se on totta.. sillä tämä tilanne on meille uusi.. ja kaikki tieto on sikäli tarpeen.. Minä ihmettelen monia jotka asuu maalla yksin.. että jos heitä ei kukaan auttaisi niin miten kävis.. Moni ihminen kuule käy toista auttamassa ihan pyyteettä.. ja näin pitää tehdä.. Ei ihminen saa muuttua niin tekniseksi ettei muista sitä.. että toinenkin on ihminen.. joka tuntee kivun, säryn ym. ihan samalla lailla kun se toinenkin ihminen..


    • Pirre-tyttö?!

      onko flunssa jo parantunut?

      • tiedän mistä puhun...

        Kyllähän sitä apua varmasti saa jos pyytää,välttämättä kaikki eivät tiedä että apua tarvitsisit jos sitä et pyydä...Taksit eivät odottele ellet erikseen niin sovi taksikuskien kanssa.Jotkut paranee aivohalvauksesta täysin kokonaan,toiset eivät ollenkaan...Kukaan ei varmasti voi noin vain tulla miehesi paikale hoitamaan miehesi hommia,nämä asiat ovat niitä sellaisia jotka muuttavat ihmisten elämiä,sekä sairastuneen että heidän läheistensä.Oletko miettinyt että ehkä miehesi ei voi enään koskaan auttaa sinua koti askareissa ym.Kuulostaa karulta mutta on totta...


      • tiedän mistä puhun... kirjoitti:

        Kyllähän sitä apua varmasti saa jos pyytää,välttämättä kaikki eivät tiedä että apua tarvitsisit jos sitä et pyydä...Taksit eivät odottele ellet erikseen niin sovi taksikuskien kanssa.Jotkut paranee aivohalvauksesta täysin kokonaan,toiset eivät ollenkaan...Kukaan ei varmasti voi noin vain tulla miehesi paikale hoitamaan miehesi hommia,nämä asiat ovat niitä sellaisia jotka muuttavat ihmisten elämiä,sekä sairastuneen että heidän läheistensä.Oletko miettinyt että ehkä miehesi ei voi enään koskaan auttaa sinua koti askareissa ym.Kuulostaa karulta mutta on totta...

        Tuolle taksille minä hankin taksilapun jossa oli meno-paluumatka.. Sitten kun tuolla yllä jossain kirjoituksessa oli maininta että toista ihmistä ei auteta.. niin minä ajattelin että onpa kylmiä ihmisiä.. Mitenkähän käy heille itselleen jos he jossain vaiheessa tarvis apua.. ja heitä ei autettaisi..
        Hekin on ihmisiä.. muistettakoon se..

        Minä oon auttanut aina ihmisiä.. tavalla tahi toisella.. Minä en oo koskaan ollut kylmä.. päinvastoin..Väsynyt toki olen ollut.. mutta se mulle suotakoon.. Minusta tästä yhteiskunnasta on kadonnut lähimmäisen rakkaus.. asia jota ainakin minä kaipaan paljon takaisin yhteiskuntaan.. Välittämistä.. sellaista mitä ennen aikaan oli.. Naapuri saattoi tulla kylään .. ihan vain kysymään vointia.. jos ihmistä ei näy raitilla.. Lähimmäisenrakkaus on toisen ihmisen huomioon ottamista ja kunnioittamista. Se on myöskin tärkeä osa kristillisen kirkon opetusta ja toimintaa.

        Mutta minä kiitän kaikkia tälle palstalle vastanneita.. Toivotan hyvää syksyä ja jumalan siunausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe