Miten sitä tulisi viettää?
Halloween
2
287
Vastaukset
- Aries
Näillä sivuilla on menossa eräänlainen persoonallisuustesti, missä tutut kirjoittajat kirjoittavat toistensa nimillä yrittäen samaistua kohdehenkilöön, tosin viimeaikoina se on aika lailla hyytynyt. Kokeen pitäisi kestää kuun loppuun.
Tulevat halloween/kekrit ja niiden suunnittelu on kuitenkin rauhoitettu alue, joten siitä aiheesta keskustellaan vakituisilla ja oikeilla nimimerkeillä.
Viettotavat ovat perusperiaatteiltaan samat ainakin kelteillä ja germaaneilla, ja siis myös meillä. Vanhan uskomuksen mukaan kuolleet liikkuvat silloin ihmisten ilmoilla, ja niiden pelotteluksi on tehty erilaisia esineitä, kuten kauhean näköisiä maskeja, ja irvisteleviä kurpitsapäitä. Tuo kurpitsa lienee kelttiläistä alkuperää. Myös lapset ovat täällä kuten muuallakin käyneet ihmisten ovien takana kinuamassa jotain hyvää itselleen kujeiden uhalla -karkki tai kepponen- mikä on vieläkin yleinen tapa muualla missä halloweenia vietetään.
Perusperinne on siis sama kuin länsimaissakin, mutta jotkut yrittävät etsiä meillä jotain omintakeista, jotain mikä erottaisi suomalaisen kekrin anglo-saxisesta halloweenista. Itse en näe siihen mitään syytä, sillä halloween eroaa meidän manner-eurooppalaisten tavoista vain pinnallisesti, enkä tahdo oikein uskoakaan, että voisimme vaikuttaa asioiden kulkuun enää, halloween on tullut jäädäkseen. Ihmiset eivät nykypäivänä tietenkään usko esi-isien kummitteluihin, vaan juhlalla on tarkoitus ainoastaan tuoda pimeään syksyyn iloa ja riehakasta toimintaa.
Kysymykseen kuinka halloweenia tulisi viettää, ei kai voine vastata kuin, että ne ovat "naamioiden yö". Lapset käyvät ovien takana, hieman vanhemmat kokoontuvat porukoihin joissa syödään, ryypätään, kuleksitaan ehkä paikasta toiseen ihmisten ilmoilla, ja kun suomalaisia ollaan, niin kaiken päätteeksi tietysti saunotaan, kuinkas muuten.- ogelilainen
Itse vältän halloween-sanaa, koska se tuo mieleen jenkkien kaupallistetun "karkki vai kepponen"-tapahtuman. Mieluummin voitaisiin puhua samhain-juhlasta, joka on kelttien muinainen juhla, ja ilmeisesti heiltä on peräisin pohjoisten kansojen tavat juhlia uutta vuotta, samalla satokauden päättymistä, jolloin kunnioitettiin myös suvun vainajia.
Suomessa tämä juhla tunnetaan kekrinä. Kekriä vietettiin pitkälti samalla lailla kuin joulua nykyisin: syötiin ja juotiin paljon. Vainajat kutsuttiin mukaan juhlan viettoon, sitten heidät ohjattiin ulos talosta häiritsemästä normaalia menoa.
Kirkko otti tämänkin juhlan omakseen muokaten siitä pyhimysten päivän. Pakanat voisivat meilläkin ryhtyä palauttamaan kekrijuhlaa alkuperäisiin puitteisiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821319Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä651105Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021098Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1631033Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121019Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103973Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68886Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119801Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121744- 77735