Olen siis alta kaksikymppinen transmies. En ole vielä voinut hakeutua korjaushoitoihin elämäntilanteeni takia. Ulkonäöllisesti, juuri ja juuri saatan ulkopuolisestakin näyttää mieheltä, mutta suuni avatessani fyysinen sukupuoleni paljastuu lähes aina. Omat keinot ovat lopussa ja tarvitsen apua. Miten voisin saada madallettua ääntäni ilman varsinaista transhoitoa? Tilannen alkaa olla sietämättömän ahdistava.
Auttakaa.. miten ääni matalaksi?
36
5251
Vastaukset
- kiekujatarr
Ihmisen ääni koetaan todella tunnistamisessa ykköseksi. Vaikka olisi muuten miten läpimenevä, se kaikki karisee ja muuttuu valepuvuksi, jos ääni "paljastaa". Eli jos ulkonäkö ja ääni on ristiriidassa, ääni voittaa aina: "Ai toi olikin nainen, tai ahaa, toi onkin siis mies".
Jos ulkonäkö on muuten vakuuttava, riittää molemmille sukupuolille neutraali ääni. Tunnen monia miehiä, joiden ääni menisi koska vaan naisen äänestä ja myös muutaman naisen, joilla ei olisi vaikeuksia esittää miestä myös äänen puolesta. Mutta pitää muistaa, että kyse ei ole vain äänestä sinänsä, vaan siitä miten sitä käytetään. Miehet ja naiset puhuu eri tavalla ja ilmaisee saman asian eri tavoin. - kaljabasso
Viskiä vaan naamariin ja välissä paksu sikari. Kyllä se siitä...
- PetrusB
Valitettavasti on totta, että runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi madaltavat selvästi ääntä.
Mutta mieti tarkkaan, kannattaako terveyttään niillä raunioittaa? - Goh
PetrusB kirjoitti:
Valitettavasti on totta, että runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi madaltavat selvästi ääntä.
Mutta mieti tarkkaan, kannattaako terveyttään niillä raunioittaa?Tupakka ja alkoholi ovat molemmat tosiaan aika radikaaleja. Ovathan ne mielessä käyneet, mutta en ole siihen ryhtynyt juuri terveyssyistä. Jos päätyisin ketjupolttajaksi varmistaisiko se äänen madaltumisen/ käheytymisen? Kaikkilla, kun ketjutupakointi ei merkittävästi ääneen vaikuta. Terveys vain kärsii.
Toinen tapa, minkä olen kuullut vaikuttavan on kehonrakentaminen. Kun tapaa kehonrakentajanaisia, usein heidän äänensä vie huomioni. Se on useimmiten matala.
Tässäkin on ongelma: Vaikka lihaksiston kehittäminen kiinnostaa minua melkoisesti, ei varsinainen kehonrakennus tiukkoine ruokavalioineen ja päivärutiineineen ole minun juttuni.
...mutta ehkä se voisi olla, jos ei muita keinoja löydy.. - voi harrastaa
Goh kirjoitti:
Tupakka ja alkoholi ovat molemmat tosiaan aika radikaaleja. Ovathan ne mielessä käyneet, mutta en ole siihen ryhtynyt juuri terveyssyistä. Jos päätyisin ketjupolttajaksi varmistaisiko se äänen madaltumisen/ käheytymisen? Kaikkilla, kun ketjutupakointi ei merkittävästi ääneen vaikuta. Terveys vain kärsii.
Toinen tapa, minkä olen kuullut vaikuttavan on kehonrakentaminen. Kun tapaa kehonrakentajanaisia, usein heidän äänensä vie huomioni. Se on useimmiten matala.
Tässäkin on ongelma: Vaikka lihaksiston kehittäminen kiinnostaa minua melkoisesti, ei varsinainen kehonrakennus tiukkoine ruokavalioineen ja päivärutiineineen ole minun juttuni.
...mutta ehkä se voisi olla, jos ei muita keinoja löydy..ilman tiukkaa ruokavaliotakin, mutta mulle tulee lähinnä mieleen, että ne kehonrakentajanaiset on ehkä vetäneet jotain, jos niitten ääni on ollut matala...
- ärjymirri
voi harrastaa kirjoitti:
ilman tiukkaa ruokavaliotakin, mutta mulle tulee lähinnä mieleen, että ne kehonrakentajanaiset on ehkä vetäneet jotain, jos niitten ääni on ollut matala...
Juu ja jos ne ajaa partaa pukuhuoneessa niin on tullut nappailtuu tabuja.
- -Eliö-
voi harrastaa kirjoitti:
ilman tiukkaa ruokavaliotakin, mutta mulle tulee lähinnä mieleen, että ne kehonrakentajanaiset on ehkä vetäneet jotain, jos niitten ääni on ollut matala...
Kannattaa ottaa huomioon, että luontaisesti testoja voidaan nostaa tiukalla ruokavalion noudattamisella. Bodarinaisten tiukka vuosia jatkunut proteiinipitoinen ruokavalio luultavasti myös osiltaan vaikuttaa heidän kehonsa muuttumiseen miesmäisemmäksi. (Tietenkään ei voi poissulkea myöskään hormonikuurittelua.)
- totta.
-Eliö- kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon, että luontaisesti testoja voidaan nostaa tiukalla ruokavalion noudattamisella. Bodarinaisten tiukka vuosia jatkunut proteiinipitoinen ruokavalio luultavasti myös osiltaan vaikuttaa heidän kehonsa muuttumiseen miesmäisemmäksi. (Tietenkään ei voi poissulkea myöskään hormonikuurittelua.)
Bodaava nainen pääsee aika lähelle miehen lihasvoimaa ja -kokoa, mutta proteiineista huolimatta selvää eroakin näkyy. Ilman testoja naisen treenatut lihakset ovat pienemmät, estrogeenit vaikuttavat tähän. Transnaisenkin lihakset muuttuvat naisellisiksi estrogeenihoidon tuloksena. Tavallisen naisen testoteronituotanto on ruokavaliosta ja treenauksesta huolimatta sittenkin niin pientä ettei se suuremmin vaikuta lihasten kasvuun.
- taida auttaa.
Tai sitten yrität harjoitella äänesi muokkaamista. Jos sulla on vaikka mikki ja nauhoitusohjelma koneella voisit nauhoittaa ääntäsi ja kokeilla eri äänialoja, ja miten ne lähtee ja miltä kuulostaa.
Mutta toivottavasti elämäntilanteesi sallii hoitoihin lähdön, sillä ei sitä tiedä kuinka pitkään meistä kukin täällä oleskelee. Voi tulla lähtö millon vain, ja itte toivon että vielä saisin elää sen verran että ehdin nauttimaan miehen elämää täysillä.
Onnea matkaan kuitenkin!- gnooooomi
Edellisestä tulee mieleeni, että ajatus siitä että kuolisin näennäissukupuolessani oli niin kammottava, että se oli yksi käynnistävä tekijä muiden joukossa, jotka potkaisivat minut liikeelle tutkimuksiin ja korjausmyllyyn.
- Goh
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. Yritän kehitellä jotain
- Goh
Goh kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. Yritän kehitellä jotain
Turha tätä on varmaan edes tilittääkkään, miten vaikeaa on aloittaa korjausprosessi. Oma aloite, sukulaisten ja tuttujen reagointi, uuden elämän rakentaminen, työympäristö jne.
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia? - ärjymirri
Goh kirjoitti:
Turha tätä on varmaan edes tilittääkkään, miten vaikeaa on aloittaa korjausprosessi. Oma aloite, sukulaisten ja tuttujen reagointi, uuden elämän rakentaminen, työympäristö jne.
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia?Tulet saamaan tähän tukuttain vastauksia, mutta sanon tiivistetysti tässä, että prosessi ei vaadi suuria kuluja tai säästöpottia. Työtön tai opiskelija selviää siitä ihan hyvin.
Ja toiseksi, etukäteen pelkää niitä ulostuloja sukulaisille, ystäville ja työkavereille aivan ylimitoitetusti. Jälkeenpäin ainakin minä ajattelen, että tulipa pelättyä turhan takia. - kannattaa tutustua
Goh kirjoitti:
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia?Kannattaa ottaa yhteyttä transtukipisteeseen:
http://www.transtukipiste.fi/
ja vaikka lukaista asiasta. - itse olisin
Goh kirjoitti:
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia?ollut muuten henkisesti valmis prosessiin jo 15-vuotiaana, jos se olis ollut mahdollista, mutta ainoa, mikä tökki oli sukulaiset. Niille kertominen tuntui nololta. En mä pelännyt edes hylätyksi tuloa, mutta ajatus siitä, että kertoisin niille todella intiimin ja kipeän asian itsestäni, tuntui sen ikäisenä mahdottomalta. Ja luokkakavereille ja opettajille en olis pystynyt sanomaan mitään. Sääli sinänsä, koska jälkeenpäin olen keskustellut niitten kanssa, eikä se olis niille ollut mikään ongelma.
Itselläni ei ollut tuloja prosessin aikana ja asuin kotona, että ei siihen ainakaan ftm:nä hirveitä summia uppoa. Tietysti on helpompaa, jos asuu Helsingissä tai Tampereella tai niitten lähellä, mutta Kela avustaa matkakustannuksissa. - kanssa.
Goh kirjoitti:
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia?Laiha lohtu, mutta jos tosiaan on varma niin tulee myös olemaan valmis. Kestää nähdä vaivan kun tietää mikä on lopputulos.
Olen opiskelija, ja olen rahoittanut tähän mennessä kaiken itse. Ja tulen myös jatkossakin rahoittamaan tietysti.
Riippuen mistä päin Suomea olet lähdössä tutkimuksiin, mutta junalippu VR:n opiskelijakortilla ei maksa niin paljon. Sen lisäksi rahoituksen siihen pahan paikan tullen saa sossusta. Mutta Kela kyllä korvaa yleensä jälkikäteen siitä suurimman osan (joku osaa ehkä summia kertoa).
VR:n sivuilta voit käydä arvioimassa etukäteen junalipun hinnan.
HYKSiin kutsu on käynyt kerran kuussa, mutta TAYSissa kuulemma voi edetä hitaamminkin. Eli puoli vuotta on se maksimi tutkimusaika. Siinä ajassa maksettavaksi tulee junaliput tms. matkakustannukset ja naisten hormooniklinikan poliklinikka maksu 22e. Tai jotain 20e.
Muistaakseni sitä psykologin(??) lausuntoa ei tarvinnut maksaa tai muuta. Sori että olen näin epätarkka, mutta siitä on jo aikaa.
Hormoonit, ainakin piikkinä se vakio sustanon, joka kannattaa valita nebidon sijasta näin ensialkuun hintansa puolesta, maksaa 3kk satsina Kelan korvattaessa osan, n.18euroa.
Kun on puoli vuotta kulunut testojen käytöstä on taas hormoniklinikalla käynti (ja käyntimaksu se sama), jolloin resepti uusitaan ja seuraavalla kerralla puolen vuoden päästä saa kai erityiskorvauksen testoille, eli se ei enää kai käytönnössä maksa mitään itelleen. Senttejä? Yliopistonapteekin sivuilta voi käydä katsomassa.
Ja rintojenpoisto-leikkaus maksaa kuulemma muutamissa kympeissä (koska kela korvaa), mutta arpirasvoista ainakin yksi lääkärin suosittelema maksaa suhteellisen paljon. Kaipa kannattaa varata ainakin pari sataa euroa niitä arpirasvoja varten.
Valitettavasti tässä on kaikki mitä tiedän. Tuossa vaiheessa olen vasta menossa, mutta jos haluat tietää lisää ja kaiken prosessista, suosittelen rekisteröitymään transäijien omalle forumille, josta itsekin olen löytänyt tietoa ja apua kysymyksiin:http://www.ftmforum.org/ - että puoli
kanssa. kirjoitti:
Laiha lohtu, mutta jos tosiaan on varma niin tulee myös olemaan valmis. Kestää nähdä vaivan kun tietää mikä on lopputulos.
Olen opiskelija, ja olen rahoittanut tähän mennessä kaiken itse. Ja tulen myös jatkossakin rahoittamaan tietysti.
Riippuen mistä päin Suomea olet lähdössä tutkimuksiin, mutta junalippu VR:n opiskelijakortilla ei maksa niin paljon. Sen lisäksi rahoituksen siihen pahan paikan tullen saa sossusta. Mutta Kela kyllä korvaa yleensä jälkikäteen siitä suurimman osan (joku osaa ehkä summia kertoa).
VR:n sivuilta voit käydä arvioimassa etukäteen junalipun hinnan.
HYKSiin kutsu on käynyt kerran kuussa, mutta TAYSissa kuulemma voi edetä hitaamminkin. Eli puoli vuotta on se maksimi tutkimusaika. Siinä ajassa maksettavaksi tulee junaliput tms. matkakustannukset ja naisten hormooniklinikan poliklinikka maksu 22e. Tai jotain 20e.
Muistaakseni sitä psykologin(??) lausuntoa ei tarvinnut maksaa tai muuta. Sori että olen näin epätarkka, mutta siitä on jo aikaa.
Hormoonit, ainakin piikkinä se vakio sustanon, joka kannattaa valita nebidon sijasta näin ensialkuun hintansa puolesta, maksaa 3kk satsina Kelan korvattaessa osan, n.18euroa.
Kun on puoli vuotta kulunut testojen käytöstä on taas hormoniklinikalla käynti (ja käyntimaksu se sama), jolloin resepti uusitaan ja seuraavalla kerralla puolen vuoden päästä saa kai erityiskorvauksen testoille, eli se ei enää kai käytönnössä maksa mitään itelleen. Senttejä? Yliopistonapteekin sivuilta voi käydä katsomassa.
Ja rintojenpoisto-leikkaus maksaa kuulemma muutamissa kympeissä (koska kela korvaa), mutta arpirasvoista ainakin yksi lääkärin suosittelema maksaa suhteellisen paljon. Kaipa kannattaa varata ainakin pari sataa euroa niitä arpirasvoja varten.
Valitettavasti tässä on kaikki mitä tiedän. Tuossa vaiheessa olen vasta menossa, mutta jos haluat tietää lisää ja kaiken prosessista, suosittelen rekisteröitymään transäijien omalle forumille, josta itsekin olen löytänyt tietoa ja apua kysymyksiin:http://www.ftmforum.org/vuotta on minimi tutkimusaika eikä maksimi? Hmm, en ole koskaan kuullutkaan mistään arpirasvoista... Mulle jäi hirveet arvet, olisin voinut niitä rasvatakin, jos olisin tiennyt sellasia olevan...
- sorsitaaan
että puoli kirjoitti:
vuotta on minimi tutkimusaika eikä maksimi? Hmm, en ole koskaan kuullutkaan mistään arpirasvoista... Mulle jäi hirveet arvet, olisin voinut niitä rasvatakin, jos olisin tiennyt sellasia olevan...
Taas naisia sorsitaan. Siinä kun transkundit saa tissinsä pois sopuhintaan pitää transgimmojen maksaa tuhansia euroja epitaatiosta, siis pahimmillaan. Sitä kun ei kela korvaa, kun naisilla kelan mukaan voi olla parta.
- muutama epilaatiokerta
sorsitaaan kirjoitti:
Taas naisia sorsitaan. Siinä kun transkundit saa tissinsä pois sopuhintaan pitää transgimmojen maksaa tuhansia euroja epitaatiosta, siis pahimmillaan. Sitä kun ei kela korvaa, kun naisilla kelan mukaan voi olla parta.
korvata? Mä olen itse siinä tilanteessa, että alkaisin jo olla valmis maksamaan, että mulla kasvais kunnon parta, mutta onhan se totta, että parraton mies ei herätä huomiota samalla tavalla kuin parrakas nainen.
- ei aina riitä
muutama epilaatiokerta kirjoitti:
korvata? Mä olen itse siinä tilanteessa, että alkaisin jo olla valmis maksamaan, että mulla kasvais kunnon parta, mutta onhan se totta, että parraton mies ei herätä huomiota samalla tavalla kuin parrakas nainen.
Muutama kerta ei aina riitä. Itse olen käynyt epilaatiossa (kaikki eri versiot) parin viikon välein kuutisen vuotta eikä homma ole vieläkään lopussa.
- tunteja
ei aina riitä kirjoitti:
Muutama kerta ei aina riitä. Itse olen käynyt epilaatiossa (kaikki eri versiot) parin viikon välein kuutisen vuotta eikä homma ole vieläkään lopussa.
Se tekee noin 150 epilaatiotuntia ja jos tunnin hinta on vaikkapa 50 euroa, mikä olisi todella edullinen, niin hinnaksi tulee tähän mennessä 7500 euroa.
- niitä
tunteja kirjoitti:
Se tekee noin 150 epilaatiotuntia ja jos tunnin hinta on vaikkapa 50 euroa, mikä olisi todella edullinen, niin hinnaksi tulee tähän mennessä 7500 euroa.
parran laserepilointeja hoitojen kauttakin maksimissaan seitsemän kertaa, 22€/kerta 2x9,25€ matkoista jos tulee kaukaa Helsinkiin Töölön sairaalaan. Aika hyvin tuolla määrällä lähti ja loput neulaepilaatiolla ehkäpä kymmenkunnalla kerralla (muutaman kympin kerralta). Mutta jos käyttää epäpätevää kosmetologia ja huonoa tekniikkaa, niin käyntikertoja tulee paljon (turhaan).
- lipsahti.
että puoli kirjoitti:
vuotta on minimi tutkimusaika eikä maksimi? Hmm, en ole koskaan kuullutkaan mistään arpirasvoista... Mulle jäi hirveet arvet, olisin voinut niitä rasvatakin, jos olisin tiennyt sellasia olevan...
No kuulemma nuo leikkaavat lääkärit neuvoo ja antaa jotain rasvaehdotuksia arville. Bepanthen taitaa olla yksi ihan ookoo aine niille.
- kselljdaljd
lipsahti. kirjoitti:
No kuulemma nuo leikkaavat lääkärit neuvoo ja antaa jotain rasvaehdotuksia arville. Bepanthen taitaa olla yksi ihan ookoo aine niille.
Kelocote-silikonivoide on hyvä, mutta Mepiform-silikonisidokset ehdottomasti parhaita. Mepiformit ovat vaan hemmetin kalliita ja niitä on käytettävä kuukausia, mutta niillä arvet pysyvät hyvännäköisinä. Ite olen käyttänyt.
- nimi hukassa.
kselljdaljd kirjoitti:
Kelocote-silikonivoide on hyvä, mutta Mepiform-silikonisidokset ehdottomasti parhaita. Mepiformit ovat vaan hemmetin kalliita ja niitä on käytettävä kuukausia, mutta niillä arvet pysyvät hyvännäköisinä. Ite olen käyttänyt.
Mut tuo ja kelocote oli ne kaksi jotka tiedän ainakin näin kuulopuheiden perusteella hyviksi aineiksi. Kyllä se bepantheniakin on kehuttu :)
- curiosp
Goh kirjoitti:
Mutta entäs taloudelliset seikat? Toki korjausmylly maksaa, mutta minkälaiselta taloudelliselta pohjalta uskaltaa lähteä prosessiin? Tuleeko varoja olla entuudestaan järkyttäviä summia?Suomen kansalaisena et tarvitse muuta rahaa kuin poliklinjikkamaksuihin. Aikaa koko prosessi vie ja kärsivällisyyttä, mutta lopula tulos lienee tyydyttävä.
- roolissa elävälle
testosteroni on ainoa mahdollisuus. Tunnen yhden yli kolmekymppisen ftm:n(ei testoilla), joka menee kyllä äänensä ja ulkonäkönsä puolesta läpi, mutta tasantarkkaan siks, että hän on viimeiset 20 vuotta esittänyt 13-vuotiasta. Ja 13-vuotiasta ei voi esittää ikuisesti. Jos aikuinen yrittää väkisin saada ääntään matalammaks, se kuulostaa todella teennäiseltä.
- matala ääni
Väkisin ei kannata ruveta puhumaan matalalla äänellä, koska on suuri vaara, että se kuulostaa todella typerältä. Omaa ääntään on vaikea kuulla samalla tavoin kuin muut sen kuulevat...
Uskoisin, että ihmiset hämmästelevät enemmän tyyppiä, joka yrittää ölistä matalalta, kuin jos puhuisi vaan omalla äänellään, mutta sillain miehekkään eleettömästi. - ärjymirri
matala ääni kirjoitti:
Väkisin ei kannata ruveta puhumaan matalalla äänellä, koska on suuri vaara, että se kuulostaa todella typerältä. Omaa ääntään on vaikea kuulla samalla tavoin kuin muut sen kuulevat...
Uskoisin, että ihmiset hämmästelevät enemmän tyyppiä, joka yrittää ölistä matalalta, kuin jos puhuisi vaan omalla äänellään, mutta sillain miehekkään eleettömästi.Siis mä kitisen 9 kuukauden ääniterapian opeilla ja ihmettelen kauhiasti että menen läpi joka paikassa, myös puhelimessa. Oiskohan se niin, ku joku fiksu oppinut sanoi, että mies saa kyllä treenillä aikaan luonnollisen naisäänen muttei toisinpäin.
- ärjymirri
ärjymirri kirjoitti:
Siis mä kitisen 9 kuukauden ääniterapian opeilla ja ihmettelen kauhiasti että menen läpi joka paikassa, myös puhelimessa. Oiskohan se niin, ku joku fiksu oppinut sanoi, että mies saa kyllä treenillä aikaan luonnollisen naisäänen muttei toisinpäin.
Miehellä tarkoitan tässä myös testosteronin vaikutuksesta äänenmurroksen läpikäynyttä transnaista.
- ymmärtäneet...
ärjymirri kirjoitti:
Miehellä tarkoitan tässä myös testosteronin vaikutuksesta äänenmurroksen läpikäynyttä transnaista.
.. sen noin. Ite ainakin tajusin kyllä :)
- Puliuukonen
Näin on ääni tulee saatanan möreäksi. Kyllä toi kuukauden kaljakuurillakin onnistaa.. Mikä kurkkua ärsyttää ja mahaa, niin möreys lisääntyy.. Möreä mies..
- kimeä ääni
äänen muuttaminen ei helppo juttu ainakaan naiselle ,koska naisella toimmi kaiku pohjana enimmäkseen jos äänihuulet on ylhäällä pään alaosa,eli siis kitalaen yläosa,miehillä taas on hankalaa saada naisen ääntä ,ellei äänihuulet ole normaalia ylempänä. Itse olen kirkas ääninen juuri siksi .mutta puhu ääntä madaltaen ja varo innostumasta ,meille kirkasäänisille tyypillistä kun innostuu ääni on kimittävä ja pitkälle kuuluva
- opiskelemaan
kimeä ääni kirjoitti:
äänen muuttaminen ei helppo juttu ainakaan naiselle ,koska naisella toimmi kaiku pohjana enimmäkseen jos äänihuulet on ylhäällä pään alaosa,eli siis kitalaen yläosa,miehillä taas on hankalaa saada naisen ääntä ,ellei äänihuulet ole normaalia ylempänä. Itse olen kirkas ääninen juuri siksi .mutta puhu ääntä madaltaen ja varo innostumasta ,meille kirkasäänisille tyypillistä kun innostuu ääni on kimittävä ja pitkälle kuuluva
Äänihuulet ovat molemmilla sukupuolilla samalla korkeudella. Kurkunpään mitat ja äänihuulten rakenne on erilainen miehillä ja naisilla. Jos miehellä on pienikokoinen kurkunpää, ääni on todennäköisesti korkea. Äänenmurros myös paksuntaa äänihuulia, siksi transmiehillä ääni mataloituu testosteroneilla vaikka kurkunpään koko ei kasvakaan.
Naisen ääni resonoi päässä, miehen rinnassa. Tähän perustuu transnaisten opiskelu naiselliseen ääneen. Transmies voi myös opetella puhumaan rinta-äänellä, jolloin se kuulostaa miehiseltä. - ärjymirri
opiskelemaan kirjoitti:
Äänihuulet ovat molemmilla sukupuolilla samalla korkeudella. Kurkunpään mitat ja äänihuulten rakenne on erilainen miehillä ja naisilla. Jos miehellä on pienikokoinen kurkunpää, ääni on todennäköisesti korkea. Äänenmurros myös paksuntaa äänihuulia, siksi transmiehillä ääni mataloituu testosteroneilla vaikka kurkunpään koko ei kasvakaan.
Naisen ääni resonoi päässä, miehen rinnassa. Tähän perustuu transnaisten opiskelu naiselliseen ääneen. Transmies voi myös opetella puhumaan rinta-äänellä, jolloin se kuulostaa miehiseltä.Just tätä se Anja jankutti Meilahdessa. Naisen ääni kaikuu pääkopassa, ei rintakehässä. Ja oppiihan sen, jollei ole ihan toivoton.
- AnonyymiUUSI
Aloita Testosteronin käyttö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323857- 851905
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151771Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1291313Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi381298VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981274- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1111014