Suurperheelliset tuhoavat luonnon. Tekonne on sama asia täysin riippumatta siitä, asutteko Suomessa vai Norsunluurannikolla.
Norsunluurannikon simpanssien määrä on pudonnut 90 prosenttia verrattuna 18 vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin ne viimeksi laskettiin. Jäljellä olevat simpanssit elävät pieninä erillisinä ryhminä ja esimerkiksi Tain kansallispuistosta löytyi vain yksi toimiva simpanssiyhteisö. Simpanssien katoon on syynä ihmisten määrän nopea lisääntyminen.
Tutkijat vaativat että Länsi-Afrikan simpanssit tulee määritellä kriittisesti uhanalaiseksi lajiksi.
Vielä 40 vuotta sitten, 1960-luvulla Norsunluurannikolla eli noin 100 000 simpanssia. 1980-luvun lopulla tehtiin ensimmäinen koko valtion kattava simpanssien laskeva ja silloin simpansseja löytyi noin 10 000. Vaikka niiden määrä oli pudonnut kymmenesosaan, nämä simpanssit olivat noin puolet kaikista Länsi-Afrikan simpansseista.
Vuoden 2007 loppupuoliskolla tehdyssä laskennassa simpanssin pesien määrä oli pudonnut noin kymmenesosaan 80-luvun tilanteeseen verrattuna. Yhdeksällä alueella tutkituista 11 alueesta pesiä oli erittäin vähän. Tain kansallispuistossa on tehty intensiivistä suojelutyötä simpanssien pelastamiseksi. Suojelusta huolimatta sieltä löytyi vajaat 500 simpanssia ja vain yksi toimiva simpanssiyhteisö.
Simpanssien tuhon syynä on väestönkasvu ja maankäytön lisääntyminen. Norsunluurannikon väestö on kasvanut noin 50 prosenttia viimeisten 18 vuoden aikana. Simpansseja salametsästetään ja niiden asuinalueet tuhoutuvat metsiä raivattaessa. Tuhoa on kasvattanut vuonna 2002 alkanut sisällissota. Sen seurauksena suojelualueita ei enää valvota.
Rikkaiden maiden rahoituksella toimiva Tain kansallispuiston suojeluohjelma on päättymässä vuonna 2010. Tutkijat pitävät ohjelman jatkamista välttämättömänä, jotta Norsunluurannikon simpanssit eivät häviä kokonaan.
Tuhoatte serkut
3
754
Vastaukset
- ...
...suojelu on erittäin tärkeää, samoin väestönkasvun hillitseminen siellä, missä se on ryöstäytynyt käsistä. Tällä palstalla näihin jatkuviin provoihin vaan alkaa jo kyllästyä. Tärkeä aihe joutuu taas kerran huonoon valoon, kun sitä käytetään täysin turhaan provosoinnin välikappaleena. Jos todella olet huolissasi simpansseista, mitä tekstisi perusteella epäilen, käytät vastedes aikasi ja energiasi tehokkaammin aivan muualla! Monella muulla palstalla saisit paljon enemmän lukijoita, ainakin jos tiedostat olevasi itse yhtä syyllinen maailman tilaan kuin muutkin.
- Ajelet autolla/bussilla/len...
sulle tulee kuusi TURHAA puhelinluetteloa, lehtiä joita et ehdi ikinä lukemaan, tv, radio, tietsikka aina valmiustilassa, vesihana vuotaa, lamput palaa yötäpäivää, syöt SAKSASTA lentokoeella!!tuotua patonkia ja espanjalaisia riistotomaatteja ja....vieläkö jatkan!
- maailman pelastus
eliminoi itsesi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 684286
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺684136Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363552Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163123Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342792En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142562Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102324IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm211446Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571272Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli741049