Alipalkattu??

Maisa,

Hei!
Olen 21-vuotias nuori nainen ja olen valmistunut merkonomiksi vuonna 2006. Sain vakituisen työpaikan tämän vuoden alussa kunnalliselta puolelta. Työskentelen sihteerinä ja työ on siis suhteellisen normaalia toimistotyötä.

Peruspalkka tässä työssä on 1960€ kuukaudessa. "Ikälisät" kertyvät sitten kokemuksen myötä ja ovat sitten joskus noin 15% peruspalkasta. Työhöni olen ollut suhteellisen tyytyväinen ja olen siinä viihtynyt.

Nyt olen kuitenkin alkanut pohtimaan haluanko pysyä tässä työssä lopun ikääni. Erityisesti tuo palkka mietityttää. Yksityisellä puolella palkka olisi takuulla suurempi. Välissä mieleen hiipii epäily että olenko ehkä pahastikkin alipalkattu? Monet tutut kehuvat että heidän palkkansa on vähintäänkin 2500€ kuukaudessa (siis juuri yksityisellä puolella). Alan vaihto on siis välissä käynyt mielessä. Toisaalta välissä tulee mieleen että voiko sitä merkonomin koulutuksella kovin paljon parempaa palkka saada juuri muuallakaan.

Kertokaa mitä mieltä olette. Olenko siis pahasti alipalkattu? Pitäisikö minun alkaa kiireesti katsomaan jotain muuta työtä? Kertokaa myös paljonko saatte palkkaa työstänne, millaista toimistotyötä teette ja minkä alan työnantaja teillä on. Jonkinlainen pieni palkkavertailu ei olisi tässä tilanteessa ollenkaan pahitteeksi. Se ehkä antaisi edes jonkinlaista kuvaa mitä muualla maksetaan.

13

5352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja löpönlöpön

Maailma on täynnä kuulopuheita ja huhujuttuja. Kahden tonnin palkkasi on sihteerin työstä aivan normaali palkka, kunnalliselle puolelle jopa hyväkin. Valtionhallinnosta nimittäin löytyy sihteereitä jopa puolentoista tonnin kuukausipalkalla ja HE ovat alipalkattuja. Sinulla on aivan tavanomainen palkka. Itse en ole eläessäni saanut edes vaativista assistentin töitä kahta ja puolta tuhatta. Aikamoinen onnenkantamoinen tuollainen on, ei todellakaan mikään sihteerin peruspalkka.

• Kunnalla töissä

Ei taida olla kunnalla työtahti ihan samanlainen kuin yksityisellä. Mulla ainakin aikaa surffata mielin määrin. Mielestäni palkkasi on kohdillaan.
      Itse saan kunnalla perustoimistotyöstä 2000€ ja risat (9 v. työkokemusta).

• Auli-

Sanoisin että suhteellisen tyytyväinen voit olla nykyiseen palkkaasi. Jos sinulla olisi jo kaikki ikälisät kerättynä niin palkkasi olisi jo noin 2350€. Eikä tuo ole mitenkään huonosti perustoimistotyöstä. Kun ottaa vielä huomioon että olet hyvin nuorena saanut vakituisen viran, niin voit kyllä hyvällä syyllä olla omaan tilanteeseesi tyytyväinen.

Kunnat ovat lisäksi turvallisia työnantajia ja työtahti on yleensä hyvin kohtuullinen.

Koulutukseesi ja ikääsi suhteutettuna palkkasi on siis ihan OK. Ei mikään huippupalkka, mutta ei myöskään mitenkään huono. Täytyy muistuttaa että on myös olemassa todella täysin alipalkattuja ihmisiä. Etkä sinä kyllä siihen porukkaan ainakaan kuulu.

Toivotan kovasti onnea ja menestystä urallasi.

• Neuvo

Heips!
      Itse olen jo yli 50-vuotias toimistotyöntekijä. Palkkani on yksityisellä 1950e/kk. Eli palkkasi näyttää olevan kohdallaan. Ja jos sinulla on hyvä työympäristö sekä työkaverit, niin en lähtisi vaihtamaan.
      Jostakin erikoisosaamisesta voi saada yksityisellä puolella ehkä vähän parempaa palkkaa, mutta yksityispuolella on jatkuva epävarmuus sekä tosi kiireinen työtahti.

• Neuvo

Tavallisissa toimistotöissä tarjotaan taulukkopalkkoja, jotka ovat alhaisemmat kuin kunnallisella puolella(tietääkseni). Lähtö n. 1500e/kk. Itselläni sen vuoksi edes tuon verran, koska olan useita kymmeniä vuosia ollut samalla alalla. Nykyisin kunnat/valtio maksavat paremmat palkat ainakin rivitoimistotyöntekijälle.

• ole alipalkattu

Mielestäni palkkasi on hyvä etenkin kun ottaa huomioon, että olet julkisella puolella. Tiedän monia nuoria, jotka saavat selvästi huonompaa palkkaa vaikka tekevät kahta vuoroa. Ei ne yksityisen puolenkaan palkat kyllä aina kovin kummoisia ole. Tärkeää on tietysti myös se, että viihdyt työssäsi.

Itse olen 23 v., valmistunut ammattikoulusta -04. Aloitin sihteerin hommissa julkisella puolella päälle 1600 e palkoista ja vasta nyt sain työn, jossa aloituspalkka 2000 e. Työ on yksityisellä ja työnkuvaan kuuluu mm. osto- ja myyntireskontran tukitoimet ja laskutus. Itse olen ihan tyytyväinen palkkaan, mutta tietysti odotan palkankorotusta jos kaikki menee hyvin.

• Heta75

Mielestäni sinun tulee olla tyytyväinen että noin nuorena olet saanut vakipaikan eikä palkkakaan ole huono. Itse asiassa palkkasi on lähes sama kuin minulla yli 10 vuoden työkokemuksen jälkeen.

Huomioi myös, että kunnalla on lyhyemmät työajat ja pidemmät lomat (ainakin sitten joskus 15 vuoden työkokemuksella) ja kyllä nekin täytyy huomioida isona plussana.

• Limpskari

saa noin hyvää palkka alkupalkkana? Toimistovirkailijan peeruspalkka täällä Pirkanmaalla on n.1530e

• riippuu vähän

uskoisin että ne sun 2500 tienaavat kaverit ovat myyntityössä, jossa provikalla on suuri merkitys palkkioon. Jos pidät myyntityöstä vaihda ihmeessä, myyjänä saa yleensä paremmin palkkaa kuin hallintorottana (en nyt tarkoita mitään perinteistä k-raudan myyjää, kaupan ala sinänsä on alipalkattua..). Monet sanovat että yksityisellä sektorilla on kovempi tohina, joka minusta on vain hyvä asia, sillä tavalla oppii paremmin kun tapahtuu paljon, eikä ehdi tylsistyä.

• suhdanteet..

kannattaa tosiaan miettiä suhdanteita myös, edessä on laskusuhdanne, jolloin yksityisellä sektorilla saattaa helpommin saada potkut. "Varma" työpaikka voi olla hiukan mielekkäämpi asia näin laman tai ainakin taantuman kynnyksellä.

• ykxvaan

Pelästyin jo, että olenko itse tämän kirjoittanut. Kuulosti niin tutulta tekstiltä tuo aloitus :D Paitsi palkka on n 100e pienempi ja olen todella tyytyväinen. Saihan sitä kauan tehdäkin töitä OIKEASTI alipalkattuna.

• Olisinpa kunnallisella puol...

Toimistosihteerinä yksityisellä puolella, töitä takana vajaa 5 vuotta, liksa 1850 ja joskus aika kiireistä ja stressaavaa ja lomaa vain 4 1 viikkoa vuodessa.

• on hyvä

Olet siis saanut vuoden 2008 alusta vakituisen työpaikan kunnalliselta puolelta, vilpittömästi onnea!

Palkkasi 1960 euroa on hyvä, jos teet perustoimistotöitä. Olen itse työskennellyt kunnallisella puolella 3 vuotta, olen tradenomikoulutukseltani, ja toimistotöitä teen, mutta myös haasteellisempia tehtäviä. Palkkani on kuitenkin 100 euroa pienempi kuin sinulla. Olen matalapalkkaisin organisaatiossamme. Palkkani ei ole noussut 3 vuoden aikana, kuin kerran..jos yleiskorotuksia ei huomoida. Opiskelen tällä hetkellä, jotta saisin palkkaani nostettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe