Kokemuksia polven rustovauriosta?

Tähystetty

Polveni tähystettiin noin kolme viikkoa sitten. Tähystyksen yhteydessä polvi "puhdistettiin", eli vaurioitunutta reisiluunpään rustoa hiottiin, patellan takaista rustovauriota hiottiin ja lopuksi nivel huuhdottiin.
Kuntoutuminen on edennyt omalla painollaan: kepit heitin nurkkaan 4 päivän kuluttua tähystyksestä ja nyt kävelykin alkaa näyttää kävelyltä - ainakin melkein. Nyt kyselenkin kokemuksia tuosta kuntoutumisesta: kuinka kauan teillä meni siihen, että polvi oli käyttökelpoinen, kävittekö fysioterapeutilla ym. Oma maltti alkaa hiljalleen olla käytetty.

Ja sen lisäksi, että tietysti nuo operoidut alueet ovat kipeät, on nyt myös polven ulkosyrjän nivelraon tuntumaan (hieman tähystimen sisäänvientiaukon vieressä) tullut samanlaisia oireita kuin ennen oli tuolla sisäsivulla (pistää niin että jalat on lähteä alta, vihloo, rutisee, paukkuu ym). Onko kokemuksia / normaalia? Sitä kun ei millään tavalla operoitu. Huuliveikot tosin ovat sanoneet, että kyllähän sinne nyt aina yhdet "pihdit" kuuluu jäädä... Vaan kurjalta tuntuu, kun tuo polvi muutenkin on juuri nyt vähän hankala...

Ensi viikolla loppuu sairausloma, mutta taitaa nuo poliisin työt vielä hetken odottaa tekijäänsä...

31

26493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla on rustovikaa ja nivelrikko molemmissa polvissa,vasen tähystetty kerran ja auttoi tosin siinä on sama alkava vika kuin oikeassa.
      oikea polvi tähystetiin 2 krt ei auttanut,kolmanella kerralla avattiin sitten kokonaan ja tehtiin mosaikkiplastia eli sieltä oli rustoa hävinnyt ja ns.tyhjä paikka mikä aihetti kipuja,siihen laitettiin tervettä rustoa joka oteiin samasta polvesta,6 vk kepeillä ja siihen jalkaan ei saanut varata että se ns.istutus onnistuisi,sairaslomaa n.3 kk,se auttoi,pärjään jalan kanssa ihan hyvin tosin jotkut asennot ei onnistu kun ei taitu ihan niin paljon kuin toinen,kuntoutus siitä oli kova urakka muta kannatti,olen kokki ja keittiö työ on erit raskasta,pitäisi vaihtaa alaa,että sellaista,kerron mielellään lisää asiasta.

      • minäkin....

        Minulla polvi on vaivannut yli puolivuotta, ei ole operoitu. Polven sisäsivulla lonksaa ja kun polvi "pasahtaa" niin lonksaminen loppuu siihen, joskus saattaa hieman olla kipeä ja vihlontaa olla. Tämä vaiva tuli siitä kun talvella ulkoilessani liukastuin kaatua. Ihmetyttää tämä polvi, kun ei ennen tuota liukastumista polvessa ollut näitä "lonksamisia". Joskus vihlontaa oli myös polvilumpion ylä ja alapuolella. Liekkö kenties polven nivelkierukka mennyt...? Rutinaa tuntuu polvea heilutellessa. Olisiko syytä mennä lääkäriin?


      • minäkin.... kirjoitti:

        Minulla polvi on vaivannut yli puolivuotta, ei ole operoitu. Polven sisäsivulla lonksaa ja kun polvi "pasahtaa" niin lonksaminen loppuu siihen, joskus saattaa hieman olla kipeä ja vihlontaa olla. Tämä vaiva tuli siitä kun talvella ulkoilessani liukastuin kaatua. Ihmetyttää tämä polvi, kun ei ennen tuota liukastumista polvessa ollut näitä "lonksamisia". Joskus vihlontaa oli myös polvilumpion ylä ja alapuolella. Liekkö kenties polven nivelkierukka mennyt...? Rutinaa tuntuu polvea heilutellessa. Olisiko syytä mennä lääkäriin?

        En ole lääkäri mutta mielestäni kannattaisi mennä näyttämään polvea lääkärille.Itsellä vaiva alkoi kun en päässyt liikkeelle kipu oli niin kova ja kun vähän hellitti niin se meni pois alta ja kuvissa näkyi että polvesta oli irronnut aika iso ruston pala.Yksi näitä oireita on kun polvi natisee,rutisee,rappusia ei pääse kunolla ylös ja alas,polven sisä sivu on kipeä.


      • minäkin....
        elli68 kirjoitti:

        En ole lääkäri mutta mielestäni kannattaisi mennä näyttämään polvea lääkärille.Itsellä vaiva alkoi kun en päässyt liikkeelle kipu oli niin kova ja kun vähän hellitti niin se meni pois alta ja kuvissa näkyi että polvesta oli irronnut aika iso ruston pala.Yksi näitä oireita on kun polvi natisee,rutisee,rappusia ei pääse kunolla ylös ja alas,polven sisä sivu on kipeä.

        Kiitos vastauksestasi, mutta kun minua niin arvelluttaa se jos menen lääkäriin ja kun minulla niitä kipuja ei niinkään kovin paljoa ole...kun lääkäri varmasti kysyy onko polvi kipeä ja kun sanon että suurimmaksi osaksi ei niin tuntuu että mitä minä suotta lääkärin vast.otolla teen kun ei kipujakaan ole....minulla juuri paukkaa polvi sisäsivulta. Silloin kun polvi lonksaa niin sisäsivulla kyllä tuntuu kuin jokin olisi irti ja sitten kin kova äänisesti pasahtaa niin tunne loppuu siihen. Outoa!


      • minäkin.... kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, mutta kun minua niin arvelluttaa se jos menen lääkäriin ja kun minulla niitä kipuja ei niinkään kovin paljoa ole...kun lääkäri varmasti kysyy onko polvi kipeä ja kun sanon että suurimmaksi osaksi ei niin tuntuu että mitä minä suotta lääkärin vast.otolla teen kun ei kipujakaan ole....minulla juuri paukkaa polvi sisäsivulta. Silloin kun polvi lonksaa niin sisäsivulla kyllä tuntuu kuin jokin olisi irti ja sitten kin kova äänisesti pasahtaa niin tunne loppuu siihen. Outoa!

        Paas mennen lääkärille,se kannattaa usko pois ja jos lähettävät kuviin niin siitä näkee jos jotai irronnu ja ei kannata kovin kauaa pitkittää,pare hoitaa ajois


      • Tähystetty
        minäkin.... kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, mutta kun minua niin arvelluttaa se jos menen lääkäriin ja kun minulla niitä kipuja ei niinkään kovin paljoa ole...kun lääkäri varmasti kysyy onko polvi kipeä ja kun sanon että suurimmaksi osaksi ei niin tuntuu että mitä minä suotta lääkärin vast.otolla teen kun ei kipujakaan ole....minulla juuri paukkaa polvi sisäsivulta. Silloin kun polvi lonksaa niin sisäsivulla kyllä tuntuu kuin jokin olisi irti ja sitten kin kova äänisesti pasahtaa niin tunne loppuu siihen. Outoa!

        Meikäläisen polviongelma alkoi jo muutama vuosi takaperin, kun pesäpallo-ottelussa päätin uhmata fysiikan lakeja palloa kiinniottaessa. Kiertojen ja vääntöjen seurauksena polvesta kuului melkoinen napsahdus, polvi turposi ja liike lakkasi. Paluumatkalla kun oltiin muutama tunti autossa istuttu, meinasi lähteä taju, kun nousin seisomaan. Silloinen lääkäri ei havainnut polvessa mitään vikaa.

        Polvi oli välillä hyvä, välillä huono. Oireina oli mm. se, että pitkään istuminen aiheutti kipua lumpion takana, polvi paukkui ja naksui, kiertoliikkeet aiheuttivat vihlontaa ja kipua, aitajuoksija-asennon venytystä en pystynyt kivun vuoksi tekemään juuri lainkaan ja rappusten kävely ylös tai alas aiheutti vihlontaa. Ja välillä noita ongelmia ei ollut lainkaan. Sepä se suurin ongelma polvijutuissa onkin - kun ei satu, ei tarvita lääkäriä. Mutta kyllä se kipu vain on merkki siitä, että jotain on vialla. Joten rohkeasti vain lääkäriin. Minullakin se vei turhan pitkään.

        Kilpaurheilijataustan vuoksi polveni päätettiin kuvata alkuvuodesta. Kuvissa näkyi rustovauriot lumpion takana ja reisiluun päässä vastinpinnalla (6-7mm). Yhdessä ortopedin kanssa tultiin siihen tulokseen, että polvi operoidaan kesän jälkeen.

        Nyt polvi on korjattu. Ja ongelmia tuntuu vielä riittävän. Onneksi tuo kipualue tuntuu nyt myös siellä, missä sen terveellä järjellä kuvittelisinkin tuntuvan. Tuo toisen puolen kipualue on ongelmallinen ja outo ja se aiheuttaa tällä hetkellä sellaiset ongelmat, että kävely, kun se muutenkin on hankalaa, on vielä astetta hankalampaa...


      • Tähystetty

        Kuulostaa siltä, että urakkaa on siis edessä. Vaikka tuo polven puhdistusleikkaus kuulemma on kierukan korjaamisen jälkeen helpoin polvitoimenpide, tuntuu, että kohtuullisesti siellä polven sisällä joka tapauksessa myllättiin.

        Magneetissa minulla todettiin reisiluun päässä vastinpinnalla 6-7mm rustovaurioalue, samoin kuin lumpion takana Mecedes-tyyppinen rustovaurio. Reisiluunpään rustovaurio todettiin tähystyksessä ensin 1x2cm alueeksi. Kun se vielä oli reunoiltaan huono, sen kooksi tuli lopulta 2x2 cm. Ko. kohdassa on rustopintaa jäljellä noin 1/4. Mietinpä vaan, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Urheilu-ura jatkuu ja tietysti tuo polvi on nyt vähän "heikoilla". Ei varmaan tarvitse kovin kummoista vääntöä, kun taas paukkuu... Ja nyt arveluttaa tosiaan tuo ulkosyrjän kipuilu. Ihan on sellainen tunne, että joku jää tuonne nivelpintojen väliin. Lumpsuu ja paukkuu siihen malliin...

        Tähystykseen päädyttiin mm. sen vuoksi, että tuo rustorikko on nivelrikon esiaste ja samalla pyritään sitten vähän sitäkin hillitsemään. Nimimerkkisi perusteella olen sinua noin 8 vuotta nuorempi, joten tekonivelet eivät tässä vaiheessa kuulosta miellyttävältä vaihtoehdolta :o)


      • Tähystetty kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että urakkaa on siis edessä. Vaikka tuo polven puhdistusleikkaus kuulemma on kierukan korjaamisen jälkeen helpoin polvitoimenpide, tuntuu, että kohtuullisesti siellä polven sisällä joka tapauksessa myllättiin.

        Magneetissa minulla todettiin reisiluun päässä vastinpinnalla 6-7mm rustovaurioalue, samoin kuin lumpion takana Mecedes-tyyppinen rustovaurio. Reisiluunpään rustovaurio todettiin tähystyksessä ensin 1x2cm alueeksi. Kun se vielä oli reunoiltaan huono, sen kooksi tuli lopulta 2x2 cm. Ko. kohdassa on rustopintaa jäljellä noin 1/4. Mietinpä vaan, että mitä tapahtuu seuraavaksi. Urheilu-ura jatkuu ja tietysti tuo polvi on nyt vähän "heikoilla". Ei varmaan tarvitse kovin kummoista vääntöä, kun taas paukkuu... Ja nyt arveluttaa tosiaan tuo ulkosyrjän kipuilu. Ihan on sellainen tunne, että joku jää tuonne nivelpintojen väliin. Lumpsuu ja paukkuu siihen malliin...

        Tähystykseen päädyttiin mm. sen vuoksi, että tuo rustorikko on nivelrikon esiaste ja samalla pyritään sitten vähän sitäkin hillitsemään. Nimimerkkisi perusteella olen sinua noin 8 vuotta nuorempi, joten tekonivelet eivät tässä vaiheessa kuulosta miellyttävältä vaihtoehdolta :o)

        Oot sitte iha mukula,juu ei tekoniveliä vielä täs vaihees.Mulle joudutaan laittaa jos rupee polvi uudelleen vaivaan,se on nyt kestäny n.7v.Tietty se täs vaivaamaan rupee ku mul o ny selkä/pakara vaiva,se on vissii tää vanhuus joka ei tuu yksin...


      • Tähystetty
        elli68 kirjoitti:

        Oot sitte iha mukula,juu ei tekoniveliä vielä täs vaihees.Mulle joudutaan laittaa jos rupee polvi uudelleen vaivaan,se on nyt kestäny n.7v.Tietty se täs vaivaamaan rupee ku mul o ny selkä/pakara vaiva,se on vissii tää vanhuus joka ei tuu yksin...

        Noh, en nyt sentään ihan mukula enään ole. Tai tietysti tekonivelen saajaksi ikää tietysti on niukalti...
        Mutta totta puhuakseni, turhauttavaa tämä kyllä on. Alkaa kaivata jo työkavereita ja kunnon "vääntöä". Toki ymmärrän, ettei tällä polvella juuri nyt rosvoja kiinni juosta - juuri ja juuri voisin ehkä kelvata kahvinkeittäjäksi...

        Ei tuo selkä sitten remppaa juuri noiden polvien takia? Kollegalla kävi niin... löytyi vielä loppujen lopuksi kaksi välilevynpullistumaa... Kaverilla taisi mennä vuosi erilaisessa sairauslomakierteessä...


      • minäkin....
        elli68 kirjoitti:

        Oot sitte iha mukula,juu ei tekoniveliä vielä täs vaihees.Mulle joudutaan laittaa jos rupee polvi uudelleen vaivaan,se on nyt kestäny n.7v.Tietty se täs vaivaamaan rupee ku mul o ny selkä/pakara vaiva,se on vissii tää vanhuus joka ei tuu yksin...

        Kuulin tänään tuttavaltani ( ei ole lääkäri ) että jos polvessa on kierukka vaurio niin polven pitäisi kuulema reagoida silloin kiertoliikkeisiin....? Tuttavani oli tämän kuullut joskus jostakin. Kokeilin varovasti jalkaa liikutella niin että tuli näitä kiertoliikkeitä ja ei liikkeiden aikana polvessa tuntunut mitään, mutta liikkeiden jälkeen polvea hieman kolotti ja tuntui vähän kipua ja tämänjälkeen polvi rusahti ja paukahti. Minulla on ns.lääkäri kammo ja mielelläni en lääkäriin menisi, siksipä emmin mennäkkö vai jäädäkkö menemättä..
        Sormilla painelin ja tunnustelin polvea ja painellessani polvilumpion ja sisäsivun väliltä niin aika arka kohta on tuossa välillä.


      • Wolfie76
        minäkin.... kirjoitti:

        Kuulin tänään tuttavaltani ( ei ole lääkäri ) että jos polvessa on kierukka vaurio niin polven pitäisi kuulema reagoida silloin kiertoliikkeisiin....? Tuttavani oli tämän kuullut joskus jostakin. Kokeilin varovasti jalkaa liikutella niin että tuli näitä kiertoliikkeitä ja ei liikkeiden aikana polvessa tuntunut mitään, mutta liikkeiden jälkeen polvea hieman kolotti ja tuntui vähän kipua ja tämänjälkeen polvi rusahti ja paukahti. Minulla on ns.lääkäri kammo ja mielelläni en lääkäriin menisi, siksipä emmin mennäkkö vai jäädäkkö menemättä..
        Sormilla painelin ja tunnustelin polvea ja painellessani polvilumpion ja sisäsivun väliltä niin aika arka kohta on tuossa välillä.

        Moi! Sama juttu minulla. Meni useampi vuosi ennen kuin uskalsin asian ottaa esille ja mennä lääkäriin. Tai siis minulla oli tuttu ortopedi, jolleka asiaani esitin. Tietysti tuo tuttuus oli tärkeä juttu sitten loppupeleissä. Ja asiahan eteni asiallisesti ja täysin minun haluamassani aikataulussa.

        Itse leikkauskin oli ok. kokemus. Kävin yksityisellä puolella. Koko operaation ajan aina klinikalle saapumisesta sieltä poistumiseen asti minusta tuntui, että olen "oman asiani herra". Kaikki operaatioon osallistuneet hoitajat ym. henkilökunta esittäytyivät ja kertoivat roolinsa leikkurissa. Jotenkin se vain tuntui aika helpottavalta. Tämä oli ehkä merkittävin asia tässä minun jutussa. Ja ehkä jatkossa uskallan jo mennä vähän aikaisemmin lääkärin juttusille.

        Mutta samalla tavalla itse tein diagnoosia polvestani: mikä teki kipeää ja mikä ei. Ja pahinta oli se, kun tuli niitä kivuttomia aikojakin. Silloin ajattelin, että eihän siinä nyt mitään vikaa ole, ja mitä lääkärikin sanoo, kun siellä turhaan ramppaan... Sanoisin niin, että magneetin jälkeen helpotti, kun tiesin, etteivät oireet olleet pelkkää kuvittelua...

        Mutta jos kiinnostaa jakaa kokemuksia, niin laita toki mailia seuraavaan osoitteeseen [email protected]

        Minulla oli ainakin ennen tuota omaa juttuani melkoinen tarve saada jakaa ajatuksia muiden kanssa. Harmi, että löysin tämän palstan vasta nyt jälkeenpäin. Täällä kun tuntuu olevan ihan asiallista keskustelua...


      • Tähystetty kirjoitti:

        Noh, en nyt sentään ihan mukula enään ole. Tai tietysti tekonivelen saajaksi ikää tietysti on niukalti...
        Mutta totta puhuakseni, turhauttavaa tämä kyllä on. Alkaa kaivata jo työkavereita ja kunnon "vääntöä". Toki ymmärrän, ettei tällä polvella juuri nyt rosvoja kiinni juosta - juuri ja juuri voisin ehkä kelvata kahvinkeittäjäksi...

        Ei tuo selkä sitten remppaa juuri noiden polvien takia? Kollegalla kävi niin... löytyi vielä loppujen lopuksi kaksi välilevynpullistumaa... Kaverilla taisi mennä vuosi erilaisessa sairauslomakierteessä...

        Mää taidan olla sairaslomakierteessä,yksi paikka tulee kuntoon niin seuraava reistailee,eläkkeelle taitais olla pare jäädä,vaik vanha oonki ni ikä ei silti taida riittää siihen.
        Tylsää tämä on olla kotona pääsemättä mihinkään.
        Voisit antaa meili os nii vois keskustella paremmin,täs mun os [email protected] jos kiinnostaa laittaa postia


      • lääkärikammoa
        Wolfie76 kirjoitti:

        Moi! Sama juttu minulla. Meni useampi vuosi ennen kuin uskalsin asian ottaa esille ja mennä lääkäriin. Tai siis minulla oli tuttu ortopedi, jolleka asiaani esitin. Tietysti tuo tuttuus oli tärkeä juttu sitten loppupeleissä. Ja asiahan eteni asiallisesti ja täysin minun haluamassani aikataulussa.

        Itse leikkauskin oli ok. kokemus. Kävin yksityisellä puolella. Koko operaation ajan aina klinikalle saapumisesta sieltä poistumiseen asti minusta tuntui, että olen "oman asiani herra". Kaikki operaatioon osallistuneet hoitajat ym. henkilökunta esittäytyivät ja kertoivat roolinsa leikkurissa. Jotenkin se vain tuntui aika helpottavalta. Tämä oli ehkä merkittävin asia tässä minun jutussa. Ja ehkä jatkossa uskallan jo mennä vähän aikaisemmin lääkärin juttusille.

        Mutta samalla tavalla itse tein diagnoosia polvestani: mikä teki kipeää ja mikä ei. Ja pahinta oli se, kun tuli niitä kivuttomia aikojakin. Silloin ajattelin, että eihän siinä nyt mitään vikaa ole, ja mitä lääkärikin sanoo, kun siellä turhaan ramppaan... Sanoisin niin, että magneetin jälkeen helpotti, kun tiesin, etteivät oireet olleet pelkkää kuvittelua...

        Mutta jos kiinnostaa jakaa kokemuksia, niin laita toki mailia seuraavaan osoitteeseen [email protected]

        Minulla oli ainakin ennen tuota omaa juttuani melkoinen tarve saada jakaa ajatuksia muiden kanssa. Harmi, että löysin tämän palstan vasta nyt jälkeenpäin. Täällä kun tuntuu olevan ihan asiallista keskustelua...

        Minulla ei ole lääkärikammoa, kunhan saisi vain paikat kuntoon. Tiedän että minulla on geeniperimästä johtuva nivelrikko mutta terveyskeskuslääkäri ei ottanut tätä alkuvaihetta todesta. Sanoi vain että pistetään sitten ortopedille kun tarvitaan tekoniveltä. Yksityispuolen ortopedi selvitti magneetikuvien perusteella että sisempi nivelpinta on jo ilman nivelpintaa ja ulompikin kulumassa loppuun hyvää vauhtia. Lisälöydöksenä löytyi nivelkierukasta irronnut pala joka lukitsee ajoittain polven kivuliaasti. Rahinoita ja napsahduksia on, joten se osoittaa että polvi on jo mielestäni loppu. Koska minulla ei ole varaa yksityispuolen leikkaukseen, lähete meni julkiselle puolelle. Puolen vuoden kuluttua kutsuttiin sairaalaan ja valmistuin jo tähystysleikkaukseen mitä ortopedi oli kertonut tarvittavan. Mutta julkisen puolen ortopedi vain tutki ja pisti uusiin röntgenkuviin. Vähätteli vielä tähystysleikkausta ja sanoi että mietitään sitten kuvauksen jälkeen mitä tehdään. Nyt sitten odottelen päätöksiä särkylääkkeitä syöden että pystyn edes kohtuullisesti kävelemään. Paino vain nousee kun ei pysty enää harrastamaan riittävästi liikuntaa ja painon noustessa polvet kuluvat taas lisää. Terveyskeskuslääkäri totesi ettei enää kehota liikkumaan enempää kipujen takia. Juoksu on kielletty jo vuosia sitten ja kävelyäkin enää kohtuullisesti. Kun saisi tekonivelen, niin pääsisi taas liikkumaan vapaasti.


      • Tähystetty
        elli68 kirjoitti:

        Oot sitte iha mukula,juu ei tekoniveliä vielä täs vaihees.Mulle joudutaan laittaa jos rupee polvi uudelleen vaivaan,se on nyt kestäny n.7v.Tietty se täs vaivaamaan rupee ku mul o ny selkä/pakara vaiva,se on vissii tää vanhuus joka ei tuu yksin...

        Jos mä oli mukula tuolloin, niin sä olet jo kuollu!


    • Milja-Liina

      Hei,

      Minulle tehtiin samanlainen leikkaus 2006.On vaatinut hermoja pitkään sen jälkeen, kun oireili ihan entiseen malliin.Nyt, kun leikkauksesta on kulunut kaksi vuotta, on polvi parantunut ihan ennalleen.Lääkäri kyllä tästä pitkästä toipumisajasta varoittelikin.
      Juoksemista ei polvi kestänyt, vaan nykyään sauvakävelen eli liikunta on tärkeä hoitomuoto myös tähän vaivaan.Jos polvi tulehtuu liialla rasittamisella, syö tulehduskipulääkkeistä kuuri, se auttaa.Jouduin käymään fysioterapiassa ja hän antoi myös siihen akupunktiohoitoa.Söin myös lääkärin määräämää nivelten "voiteluainetta" eli glukosamiinia, mutta minulla se ei auttanut vuoden aikana, ehkä sekin on yksilöllistä.
      Nyt osaan olla TOSI onnellinen, kun polvi on terve.Tsemppiä vaan
      Tv.Milja-Liina

      • Tähystetty

        Nyt on kulunut kaksi viikkoa ja pää on hajalla... että sitten kaksi vuotta? Lääkäri ei juuri toipumisajasta puhunut, mutta kevennettyä liikuntaa pitäisi malttaa tehdä 2 kuukautta ja sitten voisi alkaa taas treenaamaan. Täytyy vain toivoa, että menisi tuo kuntoutuminen hieman nopeampaan tahtiin...

        Mutta onnittelut sinulle, että tilanne on nyt parempi...


      • kärsitään
        Tähystetty kirjoitti:

        Nyt on kulunut kaksi viikkoa ja pää on hajalla... että sitten kaksi vuotta? Lääkäri ei juuri toipumisajasta puhunut, mutta kevennettyä liikuntaa pitäisi malttaa tehdä 2 kuukautta ja sitten voisi alkaa taas treenaamaan. Täytyy vain toivoa, että menisi tuo kuntoutuminen hieman nopeampaan tahtiin...

        Mutta onnittelut sinulle, että tilanne on nyt parempi...

        Mulla tähystettiin oikea polvi lokakuun alussa. Viikko meni keppien kans köpötellessä. Ja nyt kolme viikkoa leikkauksesta tuntuu että polvi on lähes yhtä hankala kuin ennen tähystystä vaikkakin eri tavalla. Polvi on jäykkä; ilman kipua taipuu noin 105 asteen kulmaan. Portaita ei voi kulkea normaalisti kun polvessa tuntuu kipu vaihdellen joko sisäsyrjässä tai patellan alla. Muutenkin polvi tuntuu holtittomalle, aivan kuin muljahtelisi miten sattuu jos ei muista joka askeleella keskittyä pitämään jalkaterää suorassa. Turvotusta tulee puolesta reidestä pohkeeseen kun tekee fysioterapeutin antamat jumpat 2 kertaa päivässä. Kylmää on pidettävä ennen ja jälkeen jumpan. Treenejä (punttisali) voi kuulemma alkaa kevyesti harjoittelemaan kun saadaan reisilihakseen vähän voimaa lisää. Kuntopyörä ja vesijuoksu on turvallisia kuntoutuslajeja. Leikannut kirurgi eikä polven jälkeenpäin tarkastanut ortopedi kumpikaan osannut arvioida voiko enää juosta...


      • tähystetty
        kärsitään kirjoitti:

        Mulla tähystettiin oikea polvi lokakuun alussa. Viikko meni keppien kans köpötellessä. Ja nyt kolme viikkoa leikkauksesta tuntuu että polvi on lähes yhtä hankala kuin ennen tähystystä vaikkakin eri tavalla. Polvi on jäykkä; ilman kipua taipuu noin 105 asteen kulmaan. Portaita ei voi kulkea normaalisti kun polvessa tuntuu kipu vaihdellen joko sisäsyrjässä tai patellan alla. Muutenkin polvi tuntuu holtittomalle, aivan kuin muljahtelisi miten sattuu jos ei muista joka askeleella keskittyä pitämään jalkaterää suorassa. Turvotusta tulee puolesta reidestä pohkeeseen kun tekee fysioterapeutin antamat jumpat 2 kertaa päivässä. Kylmää on pidettävä ennen ja jälkeen jumpan. Treenejä (punttisali) voi kuulemma alkaa kevyesti harjoittelemaan kun saadaan reisilihakseen vähän voimaa lisää. Kuntopyörä ja vesijuoksu on turvallisia kuntoutuslajeja. Leikannut kirurgi eikä polven jälkeenpäin tarkastanut ortopedi kumpikaan osannut arvioida voiko enää juosta...

        juu, kovinpa kuulostaa tutulta. Vaikka hermoja välillä koetellaankin, olen yrittänyt pitää huumoria yllä ja sanonut, että ei minua tarvitse nähdä, polven naksumisesta voi kyllä päätellä missä mennään. Tuo naksuminen sinänsä ei haittaa, kun useimmiten se ei kuitenkaan tee kipeää.

        Eilen illalla taivuttelin polvea annettujen ohjeiden mukaan. Yöllä alkoi särky ja aamulla jalka oli kuin tukki. Ensimmäistä kertaa tähystyksen jälkeen se oli todella huonona. Nyt alkaa jo vähän helpottaa.

        Ja mitä tulee tuohon kävelyyn: tosiaan, jokaisen askeleen joutuu tarkkaan miettimään ja katsomaan, ettei astu johonkin kuoppaan. Ja välittömästi tulee muistutus, jos astuu huonosti. Minulla ongelmat olivat polven sisäsyrjällä ja patellan takana, nyt tuntuu kipua myös ulkosyrjällä. Ulkosyrjällä on koko ajan paineen tunnetta, mutta olettaisin, että se johtuu tuosta vielä olevasta turvotuksesta.

        Itse olen, tai ainakin vielä kuvittelen olevani, kilpaurheilija... juoksu ei tulisi tällä hetkellä mieleenikään. Saikku loppuu sunnuntaina ja sitten pitäisi katsoa, pystyykö tuota poliisin työtä tekemään... Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tarvitsisi jonkun tuen, jotta tuo holtittomuus saataisiin kuriin...Olen hiljalleen tehnyt erilaisia taivuttelujuttuja ja polvi menee nyt kohtuu helposti 90 asteen kulmaan (tosin lumpio kiristää). Jumppaohjeita ei annettu kuin tuon reiden reenaamiseen.

        Mutta näillä pitäisi mennä eteenpäin. Olen kyllä valmis tekemään töitä sen eteen, että tuo tulisi kuntoon mahdollisimman nopeasti.


      • kohtalotovereita..
        tähystetty kirjoitti:

        juu, kovinpa kuulostaa tutulta. Vaikka hermoja välillä koetellaankin, olen yrittänyt pitää huumoria yllä ja sanonut, että ei minua tarvitse nähdä, polven naksumisesta voi kyllä päätellä missä mennään. Tuo naksuminen sinänsä ei haittaa, kun useimmiten se ei kuitenkaan tee kipeää.

        Eilen illalla taivuttelin polvea annettujen ohjeiden mukaan. Yöllä alkoi särky ja aamulla jalka oli kuin tukki. Ensimmäistä kertaa tähystyksen jälkeen se oli todella huonona. Nyt alkaa jo vähän helpottaa.

        Ja mitä tulee tuohon kävelyyn: tosiaan, jokaisen askeleen joutuu tarkkaan miettimään ja katsomaan, ettei astu johonkin kuoppaan. Ja välittömästi tulee muistutus, jos astuu huonosti. Minulla ongelmat olivat polven sisäsyrjällä ja patellan takana, nyt tuntuu kipua myös ulkosyrjällä. Ulkosyrjällä on koko ajan paineen tunnetta, mutta olettaisin, että se johtuu tuosta vielä olevasta turvotuksesta.

        Itse olen, tai ainakin vielä kuvittelen olevani, kilpaurheilija... juoksu ei tulisi tällä hetkellä mieleenikään. Saikku loppuu sunnuntaina ja sitten pitäisi katsoa, pystyykö tuota poliisin työtä tekemään... Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tarvitsisi jonkun tuen, jotta tuo holtittomuus saataisiin kuriin...Olen hiljalleen tehnyt erilaisia taivuttelujuttuja ja polvi menee nyt kohtuu helposti 90 asteen kulmaan (tosin lumpio kiristää). Jumppaohjeita ei annettu kuin tuon reiden reenaamiseen.

        Mutta näillä pitäisi mennä eteenpäin. Olen kyllä valmis tekemään töitä sen eteen, että tuo tulisi kuntoon mahdollisimman nopeasti.

        kaikki sympatiat, polvivaivat on kamalia etenkin kun leikkaukset lisää tuskia..

        itse 24v ja pienen ikäni kärsiny vähän kaikkea mahdollista mikä polviin voi iskeä. ja en edes ole vammautunut missään, ehkä olis helpompi jos vois ees jossitella miks kaatu lasketelles tai miks
        sattukin kolariin, mut ei. ihmettelen vaan miks niskaani oon kaiken tän saanu. paljon on elämää
        menny suoraan toiletista alas. kai tässä on hullu kun ei oo seonnut!.....


      • Tähystetty
        kohtalotovereita.. kirjoitti:

        kaikki sympatiat, polvivaivat on kamalia etenkin kun leikkaukset lisää tuskia..

        itse 24v ja pienen ikäni kärsiny vähän kaikkea mahdollista mikä polviin voi iskeä. ja en edes ole vammautunut missään, ehkä olis helpompi jos vois ees jossitella miks kaatu lasketelles tai miks
        sattukin kolariin, mut ei. ihmettelen vaan miks niskaani oon kaiken tän saanu. paljon on elämää
        menny suoraan toiletista alas. kai tässä on hullu kun ei oo seonnut!.....

        Moi!
        Kaikki nuo rempat ovat tietenkin aina kurjempia, mitä nuorempana niitä tulee. Toisaalta nuorepana niistä luulisi toipuvan vähän paremmin. Vaan ainahan ei ole niin...
        Itselläni kysymyksessä on oikeastaan ensimmäinen sellainen vamma, tässä tapauksessa urheiluvamma, jota on jouduttu korjaamaan. Ainahan kolhuja sattuu, mutta onneksi niitä ei ole tarvinnut leikellä. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän huomaa kuinka ajattelematon tuolla liikkuessa aina on. Heittolajeja harrastaneena todennäköisesti oikea käsikin olisi remppakunnossa, mutta kun sen kanssa nyt vielä pärjää, niin antaa olla. Varsinkin kun polven kanssa tässä painitaan eteenpäin.
        Tsemppiä nyt kaikesta huolimatta. Vaikka ei se aina siitäkään niin kiinni ole, kun hatuttaa, niin hatuttaa... Tekstistä päätelleen olet kuitenkin aikamoisen "jaakobin painit" käynyt pääsi kanssa. Olen kuullut sanottavan jotain siihen suuntaan, että sairaudet tuppaavat kerääntymään tietyille, vahvoille ihmisille, jotka jaksavat kantaa ne...
        Minulla vähän helpottaa,kun pääsen edes kokeilemaan työntekoa ylihuomenna. Voi olla, ettei vieläkään tuo polvi kestä, mutta minulle se kokeilu on niin tärkeä juttu, että haluan sen tehdä ja katsoa missä mennään...


    • Tähystetty

      Noniin. Nyt on kulunut viisi ja puoli viikkoa leikkauksesta. Polvessa on edelleen liikevajausta niin suoristamisen kuin koukistamisenkin osalta. Hermot ovat kireällä, kun homma ei toimi. Ja kun jumppaa, niin voi olla varma, että ensin tulee huomattava turvotus ja sitten särky.

      Ortopedin mukaan tilanne on juuri niin kinkkinen kuin se tuntuukin olevan. Rustovauriosta toipuminen sujuu siis siten kuin sujuu. Tänään sain sitten kolmen kuukauden kuurin Arthrylia. Nyt katsotaan olisiko siitä apua.

      Fysioterapiaa ei ole suunniteltu, mutta tutun fysioterapeutin mukaan ultraa olisi hyvä ehkä koittaa. tämänhetkinen liikevajavuus saattaa johtua vielä leikkauksesta, mutta kohta vajavuudesta saattaa tulla isompi ongelma. Lisäksi hän suositteli tasapainolaudan kanssa treenaamista. Koitetaan nyt vaikka näilläkin eväillä sitten.

      Mutta tsemppiä vain kaikille muillekin saman ongelman kanssa painiville... eiköhän täältä vielä voittajina tulla...

    • hiljaa hyvä tulee

      Mulla polvi tähystetty kolmesta kohtaa. Nyt olen ollu jo 3kk sairaslomalla ja to. meen lekuriin hakemaan lisää saikkuu.
      Mulla meni polvi rikki sulkapallossa viime syksynä, kipu tuli ja meni, mutta sitte keväällä rasituksesta jäi kipu päälle niin pitä lähtee tutkimaan.
      Teen varastotyötä ja en uskalla mennä vielä töihin, koska polvesta puuttuu stapiliteetti. En pysty vielä antamaan tarpeeksi tukea polvelleni, jotta se kestäisi ja pelkään että jos meen liian aikaisin töihin niin polvi hajoaa taas ja sitten tuleekin pitempi sairasloma. Itselläni reisilihas surkastui niinä 3vko:na kun en sillä mitään treeniä tehnyt, koska mulle ei annettu ollenkaan kotiohjeita.( Kannattaa kysyä ). Teen päivittäin treeniä, mutta turhautuminen on jo käsillä koska ei pysty normaalisti toimimaan. Fysiot: sanoi että reisilihan palatuu todella hitaasti, mutta kyllä se sieltä tulee kunhan jaksaa ja jaksaa. Tseppiä kaikille polven tähystys operaation käynneille, koittakaa jaksaa.

    • Tähystetty

      No niin. Kuntoutuminen siis jatkuu ja jatkuu. Välillä menee hyvin ja välillä hyvin huonosti. Viimeisimmän tiedon mukaan mennee vuoden vaihteen tuolle puolen, ennen kuin polvelle pystyy täysin varaamaan. Ja sekin on vain arvio. Pelaaminen onnistuu jo toivottavasti toukokuussa, kun sarjat alkaa...

      Taas lävähti märkä rätti naamalle, kun asian kuulin. Seitsemään viikkoon en ole juoksuaskeltakaan ottanut - saati että se edes olisi tullut mieleeni. Treeneissä olen käynyt pitämässä päätä kunnossa. Töissä on mennyt kohtalaisesti, mutta päädyin lopulta tuen pitämiseen, jos sattuu jotain yllättäviä tilanteita tulemaan, on ollut vähän Robocopmainen fiilis.

      Mutta kyllä vähän syö naista juuri tällä hetkellä. Kurjaa tällainen epävarmuudessa eläminen. Se tasapainolauta on osoittautunut oivaksi apuvälineeksi silloin kun sitä pystyy tekemään - suosittelen!

      Mutta tästä on mentävä eteenpäin - rustot rutisten! Tsemiä kaikille saman ongelman kanssa painiville...

      • Tähystetty

        Nyt ovat ongelmat siirtyneet vasemmalle puolelle: lonkka, nivunen, alaselkä.

        yksi korjattiin ja monta tuli tilalle sen yhdenkään vielä kokonaan parantumatta... Nyt tarvitaan jo huumoriakin


    • Juha_h

      Moi,

      Polven rustovauriot pitäisi korjata mahdollisimman nopeasti, ennen kuin rustovaurio etenee. Rustovaurioita voi korjata eri tekniikoilla, muun muassa rustosolusiirteellä. Kirjoittelin tänne aiheesta jos kiinnostaa -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1289898664 .

      Tähystyksellä ei sinänsä ole apua varsinaiseen rustovaurion korjaamiseen, koska tähystämällä ainoastaan puhdistetaan hajonnutta rustosolua pois. Varsinainen ongelma, eli rustovaurio jää hoitamatta, eikä rusto osaa korjata itseään kuntoon.

    • Nbk

      Juha hoo puhuu paskaa

      • valde

        Vasemmasta polvesta kuului rusahdus nostaessani tukista tehtyä mänty hirttä. Rönkeniin diaknoosi kuluma, polvi jäykistyi ja alkoi kova särky jota kesti 30 päivää. Sitten pääsin mangneetti kuvaukseen jossa todettiin rustopala irronnut. Lääkäri totesi tähystys leikkaus jossa sittemmin otettiin pois irtopala. Nyt särky on pois mutta kyykkyyn en vielä pääse kävely onnistuu. Mutta pitkään kävellessä jalka väsyy pitää huilata. Onneksi ei säre polvea. Voimistella pitää kovasti ja katsoa mitä huominen tuo tullessaan. Näin tässä sanoisin kaikille jotka ootte kokenut samaa jumpatkaa älkää antako periksi.


    • Rustovammainen

      Onko kellään tietoa kuinka pitkä on sairausloma mikrofraktuura-menetelmällä tehdyllä tähystysleikkauksella?

    • PolvenPoikanen
      • Olen_skeptinen

        Tuohan pitäisi asentaa niveleen jo ennen kuin rustovaurio on liian paha. Nyt kun tähystyksistäkin on luovuttu niin epäilen vaan ettei "tervettä" niveltä aleta availemaan tuollaisen lappusen laittamiseksi.


    • Patella1

      Tuohan tulisi kokeiluun eläimille. Tuskin ihmisille. Lappusen muovi tuskin häviää elimistöstä itsestään alle sadassa vuodessa. Bisnestä vain tuo. Ei jatkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2306
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1939
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      41
      1429
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      2
      1191
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe