Hei, löytyisikö euroopan kaupunkilomilla käyneitä?
Tekisi mieli jonnekin, 3-5pv matkalle, mutta...
Olen lähinnä noilla aurinkolomilla käynyt, ne ei enää kiinnosta.
Eli vinkkejä, vinkkejä kaipailisin.
Kerro kohteesta mihin kannattaisi suunnata. Olen toki käynyt matkailusivuilla, vaan haluaisin nimenomaan omalta ikäryhmältäni näitä tietoja, noilla matkailusivuilla tuntuu nuoriso ennemminkin kirjoittelevan.
Kaupunkiloma vinkkejä
21
1581
Vastaukset
- 1943
ystävä. Erityisesti pidän Lontoosta, missä olen käynyt eläkeläisenä usein. Myös Prahaa ja Budapestiä voin suositella. Olen omatoimimatkailija eli valitsen edulliset lennot ja hotellit netistä. Melko hyvin ovat valinnat onnistuneet, vaikka olen melko myöhään varannut, Budapestin hotellinkin lähtöpäivää edellisenä iltana. Edinburghiin ja laajemmalti Skotlantiin haluaisin myös mennä uudelleen, olin vajaa vuosi sitten pari yötä.
- potretti
Itse tykästyin viime käynnilläni Berliiniin. Oli paljon mielenkiintoista nähtävää niin historiaa kuin nykyaikaa ja myös kulttuuria. Samoin perinteiset Pariisi ja Rooma ovat antoisia kohteita.
Mikä kiinnostaa?
- historia
- arkkitehturi
- näyttämötaide
- muu viihde-elämä
- joku muu tai noiden yhdistelmiä
Oma kielitaito myös vaikuttaa saatavaan antiin.
Turha kuvitella että jokapaikassa, Manner-Euroopassa sitä iänikuista lontoota heitetään ilmaan.
Tuossa on lueteltu joukko tutustumisen arvoisia eurooppalaisia kaupunkeja.
Olemme kahdesti käyneet Berliinin joulumarkkinoilla, toisella käynnillä katsomssa 3-musketööriä, elukkatarhassa (kylmä aika ei ole hyvä) ja muutenkin tutustumassa paikkaan ja tapahtumiin.
Näitä lueteltuja suurkaupunkeja on vaikea kommentoida koska ei tiedä kysyjän intressejä.
Kaikissa monessa muussa olemme käyneet.
Ateena oli pettymys.
Samoin Dublin.
Istanbul kaoottinen ja muslimikulttuurin leimaama.
Budapestissä olemme käyneet usein.
Sieltä ja Munchenistä käsin on kätevä kierrellä Unkaria ja Itävältaa.
Wien on epäonnistunut (mielestäni) sekoitus vanhaa ja uutta.
Budapestin ohella Praha on mielenkiintoinen.
Lontoossa on erinomainen musikaalitarjonta. Liput saattavat olla tiukassa.
Veronan sijainti on otollinen.
Milano ja Venetsia lähellä.
Oopperajuhlien aikaan Venetsia on "täynnä".
Barcelonalla on omat kannattajansa.
Palermo on mielenkiintoinen.
Melkeinpä joka paikasta, pienemmistäkin, löytyy hyvät puolensa.
Itävallassa olemme useamman kerran majoittuneet Langenloisiin ja sieltä käsin ajelleet mm. Wienissä.
Nyt 02.12. olemme lähdössä viikoksi Dusseldorfiin.
Miksi? Se on harvoja suurempia Saksan kaupunkeja missä emme ole käyneet.
Tuo on joulumarkkinoiden aikaa ja ennen kaikkea, lennot maksavat veroineen 86E/hlö.
Edellinen litania perustuu pelkästään Lento hotsku netistä tai lento/auto/majoitus paikan päältä.
Saksan kohtuullinen osaaminen ja sen ESTOTON käyttö antaa kummasti sisältöä suuressa osassa Keski-Eurooppaa.- potretti
Yleensä Saksa ja keski-Eurooppa ovat mielenkiintoisia kohteita monellakin lailla. Sanotaan, että raja kulkee Alpeilla, mitä asioitten toimivuuteen tulee.
- paljon, sinulle
Anteeksiantamatonta tosiaan, etten mitään kertonut, vain kyselin ylipäätään.
Sinä kerroit paljon, kiitokset.
Olen löhölomillakin kyllä käynyt paljon retkillä, eli Algarvesta Lissabonissa.
Malagasta Madridissa.
Gardalta Venetsiassa.
Lissabonissa viikon loma.
Ja yleensä näissä lahes kaikissa välimeren kohteissa, mihin ns, seuramatkoja tehdään.
käyn kirkoissa, museoissa, pidän vanhasta kaupungista. Nautin hyvästä ruuasta.
Koskaan en ole ollut selkeällä kaupunkilomalla, sitä 3-5pv.
No, jos ei lasketa Tukholmaa, Tallinnaa. Ne olen kolunnut jopa viikon parin lomilla, ja päiväreissulla usein.
Nuo joulumarkkinat tuntui mukavilta, mutta,, saksaa en puhu :(
Eikö siellä pärjää enkulla?
Espanjaa puhun myös.
entäs tuo Braha, onko siellä joulumarkkinoita, ja millä kielellä siellä pärjää?
Pidän teatterista, mutta en haluaisi liian tiivistä ohjelmaa, jos päivän kiertelee, niin luulen vuoteen houkuttelevan enempi iltamenoja.
kiitos kaikille jotka vastaa, kertokaa omia kokemuksia, niinkuin Laiska-Lassekin, eli mikä paikka, missä kannattaisi vierailla, näiden muutaman päivän aikana, ko paikassa. Avoimin mielin odottelen ! paljon, sinulle kirjoitti:
Malagasta Madridissa.
Gardalta Venetsiassa.
Ja yleensä näissä lahes kaikissa välimeren kohteissa, mihin ns, seuramatkoja tehdään.
No, jos ei lasketa Tukholmaa, Tallinnaa. Ne olen kolunnut jopa viikon parin lomilla, ja päiväreissulla usein.
Espanjaa puhun myös.
Pidän teatterista, mutta en haluaisi liian tiivistä ohjelmaa, jos päivän kiertelee, niin luulen vuoteen houkuttelevan enempi iltamenoja.
kiitos kaikille jotka vastaa, kertokaa omia kokemuksia, niinkuin Laiska-Lassekin, eli mikä paikka, missä kannattaisi vierailla, näiden muutaman päivän aikana, ko paikassa. Avoimin mielin odottelen !Kyllä enkulla pärjää mutta Kielin kanavan eteläpuolella mantereen meidän ikäisestä porukasta enkkua puhuvat enemmälti vain hollantilaiset.
Kaavailemasi ajan puitteissa syvällisempi kanssakäyminen alkuasukkaiden kanssa jää väkisinkin melko vähäiseksi.
Budapest on mielestäni tuossa suhteessa hyvä paikka.
Siellä törmää helposti anglosaksimaista tulleisiin paluumuuttajiin.
Suomen kieleenkin saattaa törmätä.
Ketskemetissä opetettiin vuosikymmenet suomea.
Ovat vaan arkoja puhumaan.
Jatkosta en nyt tiedä.
Opettajana toiminut, Kalevalan kääntänyt pappi, Istvan Salanki, kuoli jokunen vuosi sitten mutta paljon oppilaita on hengissä.
Kyllä minulakin englanti ja saksa ovat sen verran hikkoja etten puheteatterista saa kaikkea irti.
Musikaalit ovat eri asia.
Ja librettosta tutut oopperat.
Prahan markkinoista ei ole kokemusta.
Siellä kuten muuallakin, nuoret puhuvat enkkua, midän ikäluokan yleisin viers kieli on toistaiseksi saksa.
Turistipaikat ja "tähtihotellit" ovat luku sinänsä.- 1943
paljon, sinulle kirjoitti:
Malagasta Madridissa.
Gardalta Venetsiassa.
Espanjaa puhun myös.
kiitos kaikille jotka vastaa, kertokaa omia kokemuksia, niinkuin Laiska-Lassekin, eli mikä paikka, missä kannattaisi vierailla, näiden muutaman päivän aikana, ko paikassa. Avoimin mielin odottelen !kulunut kiertelemiseen ensin aluksi,itse olen kävellyt paljon. Kannattaa tutustua erilaisiin opaskirjoihin. Lontoossa tyttäreni ovat olleet kiinnostuneita taidemuseoista ja niissä olemme käyneet samoin British Museumissa. Musikaaliliput ovat järjestyneet, kun olemme halunneet. Budapestissa kannattaa tutustua mm. kylpylöihin ja luoliin. Vesibussiajeluja on Lontoossa, Budapestissa ja Prahassa. Petrinin kukkulalta Prahassa on hyvät näköalat.Perheemme matkoihin kuuluu oleellisena osana ruoka, olemme tutustuneet erilaisiin paikkoihin.
- Kallen mummo
1943 kirjoitti:
kulunut kiertelemiseen ensin aluksi,itse olen kävellyt paljon. Kannattaa tutustua erilaisiin opaskirjoihin. Lontoossa tyttäreni ovat olleet kiinnostuneita taidemuseoista ja niissä olemme käyneet samoin British Museumissa. Musikaaliliput ovat järjestyneet, kun olemme halunneet. Budapestissa kannattaa tutustua mm. kylpylöihin ja luoliin. Vesibussiajeluja on Lontoossa, Budapestissa ja Prahassa. Petrinin kukkulalta Prahassa on hyvät näköalat.Perheemme matkoihin kuuluu oleellisena osana ruoka, olemme tutustuneet erilaisiin paikkoihin.
Kesällä olin reissun päällä Euroopassa ja jäi kaksi kaupunkia joissa haluaisin käydä vielä Varsova ja Krakova, jotenkin hyvin viihtyisiä ja mielenkiintoisia kohteita.
- Sinulle, vastaaja
Kallen mummo kirjoitti:
Kesällä olin reissun päällä Euroopassa ja jäi kaksi kaupunkia joissa haluaisin käydä vielä Varsova ja Krakova, jotenkin hyvin viihtyisiä ja mielenkiintoisia kohteita.
Kertoisitko noista paikoista hieman.
Miksi haluaisit uudelleen, millaista ruokaa, mikä niissä paikoissa nimenomaan saa sinut sinne haluamaan uudelleen?
Käynyt tosiaan eri matkasivuilla, vaan kun kaipailisin näitä samanikäisten kuulumisia. kiitos jos kerrot. - koska Prahassa
1943 kirjoitti:
kulunut kiertelemiseen ensin aluksi,itse olen kävellyt paljon. Kannattaa tutustua erilaisiin opaskirjoihin. Lontoossa tyttäreni ovat olleet kiinnostuneita taidemuseoista ja niissä olemme käyneet samoin British Museumissa. Musikaaliliput ovat järjestyneet, kun olemme halunneet. Budapestissa kannattaa tutustua mm. kylpylöihin ja luoliin. Vesibussiajeluja on Lontoossa, Budapestissa ja Prahassa. Petrinin kukkulalta Prahassa on hyvät näköalat.Perheemme matkoihin kuuluu oleellisena osana ruoka, olemme tutustuneet erilaisiin paikkoihin.
Eli olitko kesällä, vai talvi, (nyt syksy)
Olen saanut niin ristiriitaista tietoa, olen siis lukenut noista mainitsemistasi, netistä. Viestisi jälkeen.
Lontoossa olen käynyt josku -64, muistaakseni, minihameet muotia, ja lontoohan oli muodin mekka silloin. En silloinkaan ollut kuin 4vrk.
Meitä oli silloin iloisia nuoria naisia, useampi. Jäi museot ja muut nähtävyydet katsomatta, vaatteet veivät pääosan, ja bailaus ;)
Siksi en sitä oikeastaan kaupunkilomaksi oikein mieltänytkään, ja vuosiahan on jo paljon välissä jääk...44v.
mihin se aika menee, ja aina vain nopeammin. - Kallen mummo
koska Prahassa kirjoitti:
Olen saanut niin ristiriitaista tietoa, olen siis lukenut noista mainitsemistasi, netistä. Viestisi jälkeen.
Lontoossa olen käynyt josku -64, muistaakseni, minihameet muotia, ja lontoohan oli muodin mekka silloin. En silloinkaan ollut kuin 4vrk.
Meitä oli silloin iloisia nuoria naisia, useampi. Jäi museot ja muut nähtävyydet katsomatta, vaatteet veivät pääosan, ja bailaus ;)
Siksi en sitä oikeastaan kaupunkilomaksi oikein mieltänytkään, ja vuosiahan on jo paljon välissä jääk...44v.
mihin se aika menee, ja aina vain nopeammin.Molemmat ovat vanhoja kulttuurikaupunkeja sitä riittä arkkitehtuurissa ennen ja nyt, siisti yleiskuva.
Ruoka todella maistuvaa ja no en tiedä onko sen kenen mukaan edullista kenen ei mutta kauniisti esillä ja mausteet...hhhhm.
Ihmiset ystävällisiä osa osa ei, vejän ajoilta kai se totisuus, mutta on englannin taitoisia.
Kai sekin teki minuun vaikutuksen kun siellä ei turisteihin törmää jokapaikassa. Sinulle, vastaaja kirjoitti:
Kertoisitko noista paikoista hieman.
Miksi haluaisit uudelleen, millaista ruokaa, mikä niissä paikoissa nimenomaan saa sinut sinne haluamaan uudelleen?
Käynyt tosiaan eri matkasivuilla, vaan kun kaipailisin näitä samanikäisten kuulumisia. kiitos jos kerrot.Varsovan uudelleen rakennettu vanha kaupunki ja Krakovan vastaava lienevät yleisimpiä mielenkiinnon kohteita.
Krakovan vanha kunkun linna, Wavel, muiden kaltaistensa kera, ovat kiinnostavia.
Sakujen räjäytyssuunnitelmien jäljet jätetty näkyviin.
Täällä lyöttaydyimme erinomaista englantia puhuvan japanilaisryhmän oppaan porukoihin.
Jotkut käyvät keskitysleirissä.
Meistä kohde oli ajatuksena ahdistava.
Suolakaivoksessa hupenee helposti puoli päivää.
Eri kieliset oppaat päivystävät ilman eri maksua.
Polakkien sapuskoista on jäänyt mieleen niiden kansallisruoka, hapankaalia, suikaloitua lehmän pötsiä ja juureksia.
Nimeä en muista ja minulle hapankaalin ystävänä maistui kyllä.
Varsovassa olen käynyt kerran, viikon työmatkalla ja kahdesti automatkan yhteydessä.
Krakovassa kahdesti autolla.
Ihme hinkua ei ole kumpaankaan.
Gdanskissa saattaisin piipahtaa Turusta lähtevillä (vieläkö lentää) halpislennoilla.
Nyt tämä suupaltti lähtee valmistelemaan lounasta.koska Prahassa kirjoitti:
mihin se aika menee, ja aina vain nopeammin.käydä Laterna Magika -teatterissa ja mielellään myös jossain katsomassa "Mustan teatterin" esitys, jossa ei kielen ymmärtämättämyyskään muodostu ongelmaksi. Samanlaisia esityksiä ei taida vieläkään olla nähtävissä missään muualla. Suosittelen lämpimästi.
- 1943
koska Prahassa kirjoitti:
mihin se aika menee, ja aina vain nopeammin.2008 elokuun alussa. Silloin ei ollut paras turistisesonki ja oli väljempää, hotellit edullisia. Varmaan sielläkin ennen joulua tapahtuu yhtä sun toista. Vuodenajasta riippumatta on varmaan nähtävää ja koettavaa. Lontoossa olen viettänyt esim. yhden joulun, ollut ennen joulua, keskellä kesää ja ensi kerran syyskuussa 1979. Siellä on aina nähtävää. Ravintoloissa katetaan pöytä myös yhdelle hengelle ja moni vietti jouluaattoa yksin pubissa, kun kävimme syömässä.
voi varmaan lähteä melkein mihin tahansa kaupunkiin, missä ei ole ennen käynyt. Jokaisesta löytyy varmaan jokaiselle jotain mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Ehdotan, että käyt katsomassa eri maitten ja kaupunkien omia nettisivuja. Samoin hakukoneitten avulla saa paljon tietoa myös suomen kielellä melkein mistä tahansa eurooppalaisesta matkakohteesta. Nykyään myös vanhan itäblokin alueella saa ihan kohtuullista palvelua ja jopa kohtuullisen hyvää ruokaa. (Parhaat ja siisteimmät saniteettitilat löytyvät McDonaldsin hampurilaisravintoloista, jos hätä yllättää.)
Itse pidin Krakovasta enemmän kuin Varsovasta. Suosittelen sieltä retkeä Wieliczkan suolakaivokseen. Se on upein näkemäni ja taitaa suurine suolaveistoksineen kuulua maailmanperintökohteisiin.
Myös Gdansk on viehättävä vanha hansakaupunki. (Löysimme Gdanskissa turisti-infon kautta lähes luksustason perhemajoituksen, kun hotellit olivat täysiä. Sen jälkeen olen aina välillä käyttänyt B B majoitusta.)
Jos on aikaa, usein suurkaupunkien lähiympäristön kylissä ja pienemmissä kaupungeissa voi kokea mieleen jääviä "seikkailuja", jos lähtee ennakkoluulottomasti tutustumaan paikallisten suosittelemiin kohteisiin tai hyppää bussin kyytiin.
Budapestistä teimme junamatkan ravintolavaunussa hyvästä palvelusta nautiskellen ja maisemia ihaillen Pécs'iin, viehättävään pikkukaupunkiin, (jossa on muuten Hackmannin tehdas ja muitakin suomalaisia yrityksiä).
Sofiasta jäi positiivisena asiana mieleen Vitoshan vuoristoretki, joka käynnistyi spontaanisti paikallisbussin päätepysäkiltä. Siellä on talviurheilukeskus ja kesällä viimeinen etappi ennen vuorenhuippua hiihtohissin istuinkorissa saattaa olla vatsahermoja kutkuttava kokemus – erityisesti paluumatkalla korkealla kivivirran yläpuolella yksin tai kaksin keinuessa.
Kohtuullisen lämpimänä vuodenaikana vesibussi- tai laivaretket Tonavalla, Reinillä, Seinellä tai eri kaupunkien kanavilla on minusta erinomainen tapa katsella lähiympäristön maisemia tai matkustaa Euroopassa vaikka maasta toiseen. Tiesitkö muuten, että Amsterdamista pääsee laivalla jopa Sveitsiin?
Istanbulissa on todella paljon mielenkiintoista nähtävää: moskeijoita, palatseja, eurooppalaisen ja aasialaisen kulttuurin sekä uuden ja vanhan kiehtova rinnakkain elo, säännöllisesti kaikuvat rukouskutsut minareeteista, ylelliset muoti- ja koruliikkeet, miksei vilkas ja monipuolinen yöelämätarjontakin – jos siihen haluaisi tutustua. Erityisesti basaareissa ja vanhan kaupungin puolella kaupustelijoitten väsymätön turistien ahdisteleminen ja taksien huikeat turistitaksat saattavat välillä hermostuttaa. Kaikesta huolimatta sielläkin kannattaa mielestäni vähintään kerran käydä, vaikka vaan historian ja rakennustaiteen vuoksi. Sieltä voi siirtyä nopeasti vesibussilla Euroopasta Aasiaan tai lähteä retkelle lähisaareen (nimi kateissa) ja tehdä siellä tutustumiskierroksen hevonkärryillä.
Joku ei pitänyt Wienistä, mutta minulle se on niistä kaupungeista, johon olen aina valmis lähtemään uudelleen. Siellä on paljon nähtävää. Voi nauttia kulttuurista, historiasta, kauniista puistoista, kahviloista ja niiden herkuista, pysähtyä johonkin monista kirkoista lepuuttamaan jalkojaan ja illalla lähteä viettämään Heurigen-iltaa ja kuunnella Schrammel-musiikkia Grinzingissä tai jossain paikallisten suosimassa lähiössä, ellei ole tilannut lippuja johonkin monista operettiteattereista tai vaikka (uudenvuoden konserteistaan tutun) Musikverein'in konserttiin. Salzburg on myös viehättävä kaupunki, mutta musiikkijuhlien aikaan majoitus kannattaa varata hyvissä ajoin.
Myös Dubliniin voisin palata mielelläni, vaikka pelkästään kaupungin moni-ilmeisyyden ja mukavien ihmisten vuoksi. ”Pub Crowl” kirjailijaoppaiden kanssa Dublinissa on elämys, jota mielellään suosittelen. Irlannissa ja Skotlannissa on monia kivoja kaupunkeja. (Toivottavasti valuuttakurssit tekisivät Irlannissa matkustelemisen meille edullisemmaksi.) Viskitehtailla voi pistäytyä tutustumiskäynnillä ottamassa selvää, mikä on skottilaisen ja irlantilaisen viskin ero.
Düsseldorf on keväällä kiva kaupunki, jossa on monenlaista nähtävää ja viehättävä vanha kaupunki terasseineen, olutravintoloineen ja monine pikkupanimoineen. Sieltä voi helposti poiketa Kölnissä tai lähteä vaikka keväällä tulppaaniaikaan päivän bussiretkelle Keukenhofiin Hollannin puolelle.
Joku matkustaa mielellään Müncheniin Octoberfestin aikana ja nauttii tunnelmasta, itse lähtisin sinne varmaan mieluiten maalis-toukokuussa. Saksassa voi matkustaa junalla Reinin rantoja seurailevaa rataa vaikka Mannheimista Düsseldorfiin ja tehdä pysähdyksiä matkan varrella. Keski-Euroopassa kaikki paikat tuntuvat olevan lähellä.
Praha, Barcelona, Pariisi, Amsterdam, Portugalissa Lissabon ja Porto ovat myös sellaisia kohteita, joihin lähden mielelläni uudelleen.
Esim. Helsinki, Turku, Tampere, Tukholma, Kööpenhamina, Pärnu, Tartto ja Kuresaari ovat myös kivoja kesäkaupunkeja, joissa riittää aina jotain uutta nähtävää ja koettavaa.
Kerrothan sitten meille matkakokemuksistasi, kun valinnan vaikeuksista selvittyäsi pääset matkalle. ;))
Itse aion lähteä seuraavaksi Berliiniin, joka on toistaiseksi jäänyt näkemättä. Jotkut saksalaiset ovat suositelleet, että kannattaakin vähän odottaa, koska kaupunki paranee kaiken aikaa.
Hyvää matkaa sinulle!- VAUTSI !
Hupsista, olipa mukavia, mukaansa tempaavia kokemuksia, ja värikkäästi kerrottuna.
Olet kiertänyt koko euroopan!
Oikein paljon kiitoksia.
Nuo matkat ovat yleensä sen 3-5vrk, mitä on myynnissä, valmiina.
En oikein itsekseni halua ottaa riskiä, tilaamalla lentoja ja majoitusta netistä erikseen. Ehkäpä siihenkin vielä joskus ryhdyn, nyt en vielä rohkene.
On niin simppeliä mennä näillä valmismatkoilla.
Nyt onkin ilta-puhdetta, katsella noita paikkoja, ja matkatston anteja.
Kiitos myös Lasselle, 1943lle, ja vielä oli eräs, "nyt hukkui tuo Nimimerkki :(
kiitos kaikille. - O - Orvokki
VAUTSI ! kirjoitti:
Hupsista, olipa mukavia, mukaansa tempaavia kokemuksia, ja värikkäästi kerrottuna.
Olet kiertänyt koko euroopan!
Oikein paljon kiitoksia.
Nuo matkat ovat yleensä sen 3-5vrk, mitä on myynnissä, valmiina.
En oikein itsekseni halua ottaa riskiä, tilaamalla lentoja ja majoitusta netistä erikseen. Ehkäpä siihenkin vielä joskus ryhdyn, nyt en vielä rohkene.
On niin simppeliä mennä näillä valmismatkoilla.
Nyt onkin ilta-puhdetta, katsella noita paikkoja, ja matkatston anteja.
Kiitos myös Lasselle, 1943lle, ja vielä oli eräs, "nyt hukkui tuo Nimimerkki :(
kiitos kaikille.hoitamalla itse varaukset internetin kautta ja puhelimella, joskus joutuu maksamaan enemmän ellei pidä varaansa. Halpalentoyhtiöt lentävät joskus hankalien matkojen ja huonojen yhteyksien päässä oleville kentille. Taksimatka lentokentältä voi nykyään tulla monessa paikassa muutenkin tosi kalliiksi, kun taksien puoliviralliset turistien "ryöstöluvat" yleistyvät.
Esim. Prahassa kävin samana vuonna samassa hotellissa kaksi kertaa. Ensin omatoimimatkalla, jolloin maksoimme pelkästä asumisesta jotakuinkin saman, minkä koko muutaman päivän matka maksoi, kun osallistuin yhden järjestön luottamushenkilöille järjestämälle "kokousmatkalle".
Matkatoimistoilla on niin edullisia sopimuksia, että moniin paikkoihin on edullisempaa käyttää hyväkseen pakettipalveluita.
Suosittelen poikkeamaan paikalliseen turisti-infoon. Sellaisista saa yleensä hyvää palvelua ja kivoja ideoita.
Joko olet keksinyt, minne aiot lähteä? O - Orvokki kirjoitti:
hoitamalla itse varaukset internetin kautta ja puhelimella, joskus joutuu maksamaan enemmän ellei pidä varaansa. Halpalentoyhtiöt lentävät joskus hankalien matkojen ja huonojen yhteyksien päässä oleville kentille. Taksimatka lentokentältä voi nykyään tulla monessa paikassa muutenkin tosi kalliiksi, kun taksien puoliviralliset turistien "ryöstöluvat" yleistyvät.
Esim. Prahassa kävin samana vuonna samassa hotellissa kaksi kertaa. Ensin omatoimimatkalla, jolloin maksoimme pelkästä asumisesta jotakuinkin saman, minkä koko muutaman päivän matka maksoi, kun osallistuin yhden järjestön luottamushenkilöille järjestämälle "kokousmatkalle".
Matkatoimistoilla on niin edullisia sopimuksia, että moniin paikkoihin on edullisempaa käyttää hyväkseen pakettipalveluita.
Suosittelen poikkeamaan paikalliseen turisti-infoon. Sellaisista saa yleensä hyvää palvelua ja kivoja ideoita.
Joko olet keksinyt, minne aiot lähteä?Omat varaukset olen hoitanut netin kautta.
Olen tarkistanut ko. kaupungin omien sivujen hotskutarjonnan lisäksi lentoyhtiön tarjoamat vaihtoehdot sekä parin välittäjän.
Näidenkin kesken saattaa olla useiden kymmenien prosenttien eroja.
Valmispaketin käyttö on meillä harvinaista.
Joskus se on perusteltua.
Euroopan ulkopuoliset matkat teemme useimmiten "paketteina".
Etupäässä kiertomatkat.
Hotellin sijainti ydinkeskustassa, mieluimmin kävelyalueella, on meille tärkeä.
EMME OLE LIIKUNTARAJOITTEISIA mutta on mukava olla elämän keskellä.
Kentiltä on yleensä hyvät julkisen liikenteen yhteydet kaupunkiin.
Useimmiten suorat. Monessa paikassa hyvin nopeat kiskoyhteydet kaupungin keskustaan.Budapestissa tosin joutuu vaihtamaan bussista maanalaiseen.
Vaivatonta kuitenkin.
Lentoyhtiöistä irkun aikataulut ja vaihdot aiheuttavat, kohteesta riippuen, usein kenttäyöpymisiä.
Samoin irkun kentät ovat kaukana "nimelliskaupungeista".
Halpiksista olemme Euroopassa käyttäneet mm.Blue1 ja Airberlin.
Nyt joulukuun Dusseldorf 86E/hö.
Matkabonusten kertyminen ohjaa aika-ajoin valintoja.- O - Orvokki
laiska-lasse kirjoitti:
Omat varaukset olen hoitanut netin kautta.
Olen tarkistanut ko. kaupungin omien sivujen hotskutarjonnan lisäksi lentoyhtiön tarjoamat vaihtoehdot sekä parin välittäjän.
Näidenkin kesken saattaa olla useiden kymmenien prosenttien eroja.
Valmispaketin käyttö on meillä harvinaista.
Joskus se on perusteltua.
Euroopan ulkopuoliset matkat teemme useimmiten "paketteina".
Etupäässä kiertomatkat.
Hotellin sijainti ydinkeskustassa, mieluimmin kävelyalueella, on meille tärkeä.
EMME OLE LIIKUNTARAJOITTEISIA mutta on mukava olla elämän keskellä.
Kentiltä on yleensä hyvät julkisen liikenteen yhteydet kaupunkiin.
Useimmiten suorat. Monessa paikassa hyvin nopeat kiskoyhteydet kaupungin keskustaan.Budapestissa tosin joutuu vaihtamaan bussista maanalaiseen.
Vaivatonta kuitenkin.
Lentoyhtiöistä irkun aikataulut ja vaihdot aiheuttavat, kohteesta riippuen, usein kenttäyöpymisiä.
Samoin irkun kentät ovat kaukana "nimelliskaupungeista".
Halpiksista olemme Euroopassa käyttäneet mm.Blue1 ja Airberlin.
Nyt joulukuun Dusseldorf 86E/hö.
Matkabonusten kertyminen ohjaa aika-ajoin valintoja.Millä yhtiöllä lennätte?
Muutama vuosi sitten Düsseldorfiin lähtiessä olisin joutunut halpalennolla jonnekin, mistä ei ollut julkisen liikenteen yhteyttä Ddorfiin enää iltapäivällä laskeutumisajan jälkeen. Onneksi huomasin ajoissa. (Kävin siellä aikaisemmin usein työmatkalla, ja mieluiten asuin kivassa pikkuhotellissa vanhassa kaupungissa uskomattoman hiljaisessa ympäristössä.)
Joskus vapaa-ajan matkapäätös syntyy niin nopeasti, ettei ehdi tutkia asioita vaan lähtee sinne, minne saa liput. Olemme yleensä olleet onnekkaita ja selviytyneet ihan mukavasti, vaikka joskus olemme kyselleet majoitusta vasta lentokentällä. Ihan minne tahansa en kuitenkaan niin lähtisi.
Kertoisitko lisää kokemuksistasi Euroopan ja lähialueiden halpalennoista. - Jos mukavasti ja halvalla pääsee, voisi olla kiva piipahtaa useammin vaikka viikonlopuksi jonnekin. O - Orvokki kirjoitti:
Millä yhtiöllä lennätte?
Muutama vuosi sitten Düsseldorfiin lähtiessä olisin joutunut halpalennolla jonnekin, mistä ei ollut julkisen liikenteen yhteyttä Ddorfiin enää iltapäivällä laskeutumisajan jälkeen. Onneksi huomasin ajoissa. (Kävin siellä aikaisemmin usein työmatkalla, ja mieluiten asuin kivassa pikkuhotellissa vanhassa kaupungissa uskomattoman hiljaisessa ympäristössä.)
Joskus vapaa-ajan matkapäätös syntyy niin nopeasti, ettei ehdi tutkia asioita vaan lähtee sinne, minne saa liput. Olemme yleensä olleet onnekkaita ja selviytyneet ihan mukavasti, vaikka joskus olemme kyselleet majoitusta vasta lentokentällä. Ihan minne tahansa en kuitenkaan niin lähtisi.
Kertoisitko lisää kokemuksistasi Euroopan ja lähialueiden halpalennoista. - Jos mukavasti ja halvalla pääsee, voisi olla kiva piipahtaa useammin vaikka viikonlopuksi jonnekin.Viimeiset 12-vuotta olemme hyvissä ajoin suunnitelleet menemisemme.
Rajaton vapaus ajankäytön suhteen mahdollistaa sen.
Ei tarvitse neuvotella ajankohdasta eikä poissaolon kestosta kenenkään kanssa.
Voi poimia rusinat pullasta, ajoissa.
Ajoittan meillä on kolmet varaukset hyllyssä.
Finairin ja SASin bonuskortit on.
Mitään lemppariyhtiötä ei ole.
Riippuu aina tilanteesta.
Halpiksista olemme eniten käyttäneet Blue1:a ja Air-Berliiniä.
Selkeä, yksinkertainen varausjärjestelmä, päivälennot ja meille sopivat reitit.
Välittäjien lentoja etsin aikani mutta on turhan työlästä ja tuloksetonta.
Samoin Air-Finlandin Alicante alkaen 149E saa minut nykyään lähinnä nauramaan.
Aika-ajoin tosin käytämme ko. yhtiötä.
Mahtipontinen mesuamiseni on saattanut johtaa harhaan.
Eniten käyttämämme kentät ovat Berliini, Munchen, Budapestja Barcelona.
Satunnaisesti joku muu.
Esimerkiksi Milano > Gardan alueelle.
Itävallassa, Unkarissa ja varsinkin Espanjassa menee enemmän aikaa.
Nyt joulukuun 2:na 6pv piipahdus Dusseldorfiin on melko tyypillinen kaupunkikäynti.
Yleensä haarukassa 5 - 10 vrk.
Näissä varaan hotskun kaupungin ydinkeskustasta.
Rupeamilla 10pv ja enemmän varaan, lenoajoista riippuen majapaikan joko ensimmäiseksi tai viimeiseksi yöksi.
Auton varaan valmiiksi.
Vuokraamon valintaan vaikuttaa ajoittain se että ajokin voi, kohtuullisin kustannuksin jättää muualle kuin vuokrauspaikkaan.
Pitemmillä lomilla saatan ottaa auton vain 3:ksi päiväksi ja jättää sen 600 - 800km:n päähän.
Kahden laiskistuneen, joutilaan ihmisen matkustelu on aika epämääräistä.
Ryhtiä siihen tuo ainostaan kiertomatkat ja risteilyt.
Ps. Viikonloppulennot näyttävät usein olevan melko hinnakkaita.- "mahtipontinen" ?
laiska-lasse kirjoitti:
Viimeiset 12-vuotta olemme hyvissä ajoin suunnitelleet menemisemme.
Rajaton vapaus ajankäytön suhteen mahdollistaa sen.
Ei tarvitse neuvotella ajankohdasta eikä poissaolon kestosta kenenkään kanssa.
Voi poimia rusinat pullasta, ajoissa.
Ajoittan meillä on kolmet varaukset hyllyssä.
Finairin ja SASin bonuskortit on.
Mitään lemppariyhtiötä ei ole.
Riippuu aina tilanteesta.
Halpiksista olemme eniten käyttäneet Blue1:a ja Air-Berliiniä.
Selkeä, yksinkertainen varausjärjestelmä, päivälennot ja meille sopivat reitit.
Välittäjien lentoja etsin aikani mutta on turhan työlästä ja tuloksetonta.
Samoin Air-Finlandin Alicante alkaen 149E saa minut nykyään lähinnä nauramaan.
Aika-ajoin tosin käytämme ko. yhtiötä.
Mahtipontinen mesuamiseni on saattanut johtaa harhaan.
Eniten käyttämämme kentät ovat Berliini, Munchen, Budapestja Barcelona.
Satunnaisesti joku muu.
Esimerkiksi Milano > Gardan alueelle.
Itävallassa, Unkarissa ja varsinkin Espanjassa menee enemmän aikaa.
Nyt joulukuun 2:na 6pv piipahdus Dusseldorfiin on melko tyypillinen kaupunkikäynti.
Yleensä haarukassa 5 - 10 vrk.
Näissä varaan hotskun kaupungin ydinkeskustasta.
Rupeamilla 10pv ja enemmän varaan, lenoajoista riippuen majapaikan joko ensimmäiseksi tai viimeiseksi yöksi.
Auton varaan valmiiksi.
Vuokraamon valintaan vaikuttaa ajoittain se että ajokin voi, kohtuullisin kustannuksin jättää muualle kuin vuokrauspaikkaan.
Pitemmillä lomilla saatan ottaa auton vain 3:ksi päiväksi ja jättää sen 600 - 800km:n päähän.
Kahden laiskistuneen, joutilaan ihmisen matkustelu on aika epämääräistä.
Ryhtiä siihen tuo ainostaan kiertomatkat ja risteilyt.
Ps. Viikonloppulennot näyttävät usein olevan melko hinnakkaita.Kiitoksia taas, sinultahan saa kullanarvoisia vinkkejä, mitähän maksaisi hankkia noita joltain "konsultilta"?
Varmaan moni muukin ikäryhmästämme on vilkaissut keskustelua, vaikkei kirjoitakaan.
Moni varmaan myös hyödyntää kertomaasi, uskoisin.
Itsellä vielä tutkimatta tarkemmin noita paikkoja, (ohjelman muutos) mutta ehtiihän tässä.
Sitten vain tilaamaan, kun on saanut kohteen selväksi.
aloittajalta isot kiitokset, kaikille vinkkaajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849