Järkkäriä ollaan hiljaisesti haaveiltu vähän pidempääkin, mutta perheen kanssa ruvettiin puhumaan jospa jouluksi semmoinen hankittaisiin.
Olemme miettineet tuota nikonin edullista d80 18-55mm pakettia joka maksaa net.anttilassa ulkoisen salaman kanssa 615e.
Sehän on jo aika hyvä tarjous.
Lisäksi d80 on se automaattitarkennus rungossa, kun isänisällä on joitakin "hyviä ja valovoimaisia" optiikoita nikoniin, vanhoja kylläkin.
Kuvauskohteita on varmaan aika paljon mutta pääasiassa: ihmiset, luonto, ehkä maisematkin, eläimet.
Tietenkään en ole vielä kokeillut tuota nikonia käteen, mutta onko siinä joitain hyviä puuttuvia ominaisuuksia, joita pidemmän päälle jäisi kaipaamaan. Eikös siinä ainakin ole tuo pentaprisma etsin ja terävyysalueentarkistus nappi?.
Niin että onhan toki nikon d80 ollut jo markkinoilla parisen vuotta, että vieläkö siitä saisi hyvän kaverin ehkä vähintään 5 vuodeksi.
Mutta minun näkemykseni perusteella siinä on kaikki samt ominaisuudet kuin muissakin uudemmissa järkkäreissä lukuunottamatta pölynpuhdistustärinäsysteemiä, mutta jotenkin tuntuu etten semmoisiin luota, jos pöly tulee niin voihan sen itsekkin poistaa niillä puhaltimilla.
Nikon d80
5
3549
Vastaukset
- mika2
... osta pois kuleksimasta ihan hyvä se on. Se taitaa olla viimeisiä kameroita jossa koko kenno käytetään siihen kuvaan kun näissä uusissa elektrosulkimet, liveviivit sunmuut vie osan siitä kennon pinta-alasta. Jos harrastat valokuvausta, niin kevyesti tuo menee sen viisi vuotta. Kameraharrastus taas johtaa helposti sellaiseen ostomaniaan ettei sillä meinaa kolmea kuukautta pärjätä;-)
Noi vanhat optiikat käypi siihen kyllä, mutta vanhemman manuaali obiskat vaativat ulkoisen valotusmittarin käyttöä tai valotuksen arviointia muilla keinoin (esim sunny16). Ne siis toimii vain täysin manuaalisessa tilassa eikä valotuksen mittaus onnistu kamerasta. Sanovat ettei tuokaan kamalan vaikeaa ole. Toinen vaihtoehto on ostaa käytetty D200 joka maksaa suunnilleen saman verran, mutta siinä pelittää ne vanhat kakkulat valon mittauksineen.
Se mukaan tuleva obiska ei ole kauhean kaksinen, mutta kyllä sillä ihan hyvin pärjää ja kattelet sitten rauhassa itse,minkälaista laatua tarvitset ja mimmoisia objektiiveja siihen sitten hankit. Se on kyllä muutoin oikein erinomainen kamera jolla varmasti pärjää vähän vaativaisemmassakin käytössä ja nyt kun liikkeet tyhjentää varastoja niin niitä saa niin pilkkahinnalla ettei muuta kuin kaupoille vain ennen kuin tavara loppuu.- hiphei
Voisitko selittää mitä tuo automaattinen valon mittaus oikein tarkoittaa, entä se terävysalueen tarkistus, kun en ole oikein varma =).
Vielä kysymys tässä muistikorteista, että mitä eroa käytännössä on sd:llä ja sdhc:lla.
Ja sitten kun on vaikka minkä nopeuksisia, niin onko sillä kauheasti merkitystä.
Nikon d80:stä jäi vielä mietityttämään tämä arvostelu http://www.digi-kuva.fi/show.asp?ID=976
Melkein kaikki nettiarvostelut kehuvat ja ylistävät d80 mutta entäs tuo :/ - mika2
hiphei kirjoitti:
Voisitko selittää mitä tuo automaattinen valon mittaus oikein tarkoittaa, entä se terävysalueen tarkistus, kun en ole oikein varma =).
Vielä kysymys tässä muistikorteista, että mitä eroa käytännössä on sd:llä ja sdhc:lla.
Ja sitten kun on vaikka minkä nopeuksisia, niin onko sillä kauheasti merkitystä.
Nikon d80:stä jäi vielä mietityttämään tämä arvostelu http://www.digi-kuva.fi/show.asp?ID=976
Melkein kaikki nettiarvostelut kehuvat ja ylistävät d80 mutta entäs tuo :/.... arvosta tuota digikuvalehteä joten olen yleensä ohittanut heidän "arvostelunsa". Noi lehtien arvostelut ja testit ja vertailut on yleensä sen verran kyseenalaisia ettei niitä ihan purematta pidä muutenkaan niellä. Tuo linkkaamasi video arvosteluhan ei sanonut oikeastaan yhtään mitään. Tuo viittaus värien siirtymiseen on yleensä objektiivin eikä kameran ominaisuus.
Automaattinen valonmittaus tarkoittaa sitä, että nykyisissä kameroissa on itsessään valotusmittari, joka kertoo joko kuvaajalle tai kameran tietokoneelle, minälaista aika-aukkoyhdistelmää tulee käyttää. D80 kamera ei suostu kertomaan valotusta silloin kun käytetään vanhoja manuaaliobjektiiveja, mutta kamera kuitenkin toimii "M" tilassa joten sillä voi ottaa kuvia kunhan itse päättelee oikean valotuksen joko ulkoisen valotusmittarin avulla tai sitten ihan päättelemällä se sunny16 säännön avulla (on meinaan yllättävän toimiva tapa sekin).
Terävyysalueen tarkistus tarkoittaa sitä että yleensä objektiivi toimii täydellä aukolla jolloin tarkennus toimii paremmin ja etsinkuva on kirkkaampi ja valittu aukko tulee käyttöön vasta kun suljinta painaa. D80 kamerassa on nappi josta objektiivi himmennetään valitulle aukolle jolloin voi silmämääräisesti nähdä mikä alue näkyy terävänä sillä valitulla aukolla. Vanhemmissa objektiiveissa oli asteikko joka näytti tarkennuskehältä valitun aukon terävän alueen metreinä ja jalkoina, mutta nykyisissä ei enää sellaista ole (siksi koska nykykameroissa ei käytetä himmenninrengasta).
Noista muistikorteista en tiedä mitään, kun itse olen käyttänyt aina CF kortteja ja käytän edelleen. Kuitenkin sen voi sanoa, että kuni nopeampi kortti sen parempi. Ihan kauheaa merkitystä sillä kortin nopeudella ei ole jos ei käytä sarjakuvausta, koska kamera puskuroi aika pitkälle eikä hidaskaan kortti näy yksittäiskuvia kuvatessa.
Jätä ne kamera-arvostelut omaan arvoonsa sillä tuo D80 on oivallinen kamera. - hiphei
mika2 kirjoitti:
.... arvosta tuota digikuvalehteä joten olen yleensä ohittanut heidän "arvostelunsa". Noi lehtien arvostelut ja testit ja vertailut on yleensä sen verran kyseenalaisia ettei niitä ihan purematta pidä muutenkaan niellä. Tuo linkkaamasi video arvosteluhan ei sanonut oikeastaan yhtään mitään. Tuo viittaus värien siirtymiseen on yleensä objektiivin eikä kameran ominaisuus.
Automaattinen valonmittaus tarkoittaa sitä, että nykyisissä kameroissa on itsessään valotusmittari, joka kertoo joko kuvaajalle tai kameran tietokoneelle, minälaista aika-aukkoyhdistelmää tulee käyttää. D80 kamera ei suostu kertomaan valotusta silloin kun käytetään vanhoja manuaaliobjektiiveja, mutta kamera kuitenkin toimii "M" tilassa joten sillä voi ottaa kuvia kunhan itse päättelee oikean valotuksen joko ulkoisen valotusmittarin avulla tai sitten ihan päättelemällä se sunny16 säännön avulla (on meinaan yllättävän toimiva tapa sekin).
Terävyysalueen tarkistus tarkoittaa sitä että yleensä objektiivi toimii täydellä aukolla jolloin tarkennus toimii paremmin ja etsinkuva on kirkkaampi ja valittu aukko tulee käyttöön vasta kun suljinta painaa. D80 kamerassa on nappi josta objektiivi himmennetään valitulle aukolle jolloin voi silmämääräisesti nähdä mikä alue näkyy terävänä sillä valitulla aukolla. Vanhemmissa objektiiveissa oli asteikko joka näytti tarkennuskehältä valitun aukon terävän alueen metreinä ja jalkoina, mutta nykyisissä ei enää sellaista ole (siksi koska nykykameroissa ei käytetä himmenninrengasta).
Noista muistikorteista en tiedä mitään, kun itse olen käyttänyt aina CF kortteja ja käytän edelleen. Kuitenkin sen voi sanoa, että kuni nopeampi kortti sen parempi. Ihan kauheaa merkitystä sillä kortin nopeudella ei ole jos ei käytä sarjakuvausta, koska kamera puskuroi aika pitkälle eikä hidaskaan kortti näy yksittäiskuvia kuvatessa.
Jätä ne kamera-arvostelut omaan arvoonsa sillä tuo D80 on oivallinen kamera.Kiitos vastauksista. Valoitti paljon.
Itsekin olen oikeastaan kuullut huonoa tuosta digi-kuva lehdestä.
- Nikon jo syntyessään
Hyvä peli. Lienet jo hankkinut? Ellet, huomaa Nikonin pakettitarjous D80 optiikka. Myös Rajala-camerassa hyviä tarjouksia käytettyjä (mm. D200). Panosta optiikan laatuun ylimääräiset rahat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161