prolaktiini koholla

äidiksi82

Ollaan yritetty 8 kk lasta, mutta ei ole tärpännyt. Mulla on skitsofreniaan lääkityksenä Leponex 400mg ja kuukausi sitten lopetettiin masennuslääke sertalin orion 50mg.

Mulla on epäsäännölliset menkat (28-43pvää kierto). Lisäksi rinnoista tulee maitomaista nestettä muutama tippa puristeltaessa (välillä valkosta, välillä kirkasta). Löysin netistä tietoa, että tällaiset oireet liittyisivät prolaktiinin kohonneeseen arvoon eli se on hormooni, joka aiheuttaa sen , ettei munasolu irtoa tai jos irtoaa niin se ei pysty hedelmöittymään. Eli lapsettomuuteen löytyi siis syy!!?

Nyt viikon päästä aika terveydenhoitajalle. Näinköhän terveydenhoitaja pystyy määräämään labrakokeisiin? Vai pitääkö varata aika lääkärille?

Olen lukenut, että jos prolaktiini on koholla, siihen on tehokas lääke ja sitten voi tulla raskaaksi. =) Onko muilla kokemuksia prolaktiinin kohonneista arvoista?

Entäs onko muilla lääkitys vaikuttanut arvoihin? Luin, että mm. Zoloft (vaikuttava aine sertraliini)on aiheuttanut prolaktiinin kohoamista. Entäs onko Leponex tai Sertralin Orion aiheuttanut kohoamista?

Nyt on positiivinen olo, josko lapsettomuuteen nyt löytyisi syy ja hoito!!

Muita samassa tilanteessa olleita tai olevia?! Vastatkaa! =)

7

1791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maitoa..

mullakin tulee maitoa tai maitomaista nestettä rinnoista. Aluks epäiltiin prolaktiinia, muttei ollut koholla, sit epäiltiin rintasyöpää ja otettiin näyte "maidosta", muttei siinäkään löytyny mitään , ei ollut kuulemma maitoa kuitenkaan, joten mysteeriksi jäi tää outo maito juttu??

• äidiksi82

Onko sulla myös ongelmia raskaaksi tulemisessa? Toivottavasti selviäis syy maidon tuloon! Itse toivon että kyse olisi prolaktiinista. Mutta voihan siihen olla muitakin syitä. =(

• maitoa...
        äidiksi82 kirjoitti:

Onko sulla myös ongelmia raskaaksi tulemisessa? Toivottavasti selviäis syy maidon tuloon! Itse toivon että kyse olisi prolaktiinista. Mutta voihan siihen olla muitakin syitä. =(

on ongelmia, hoidot menossa.
        jos prolaktiini arvot on koholla, kyse voi olla aivokasvaimesta, joten toivottavasti siitä ei ole kyse.

• äidiksi82
        maitoa... kirjoitti:

on ongelmia, hoidot menossa.
        jos prolaktiini arvot on koholla, kyse voi olla aivokasvaimesta, joten toivottavasti siitä ei ole kyse.

Mulla on vuonna 2006 magneettikuvattu pää skitsofrenian takia. Silloin aivoissa ei mitään muutoksia. Ja toivottavasti ei oo nytkään aivokasvainta..

Onnee lapsen yritykseen!
        =)

• K900J

Hei!
      Mene ihmeessä lääkäriin, mikäli rinnoista vuotaa jotain eritettä. Se vaatii laaja-alaisia tutkimuksia mm. aivolisäkkeestä , röntgen, mangeetti yms. Lisäksi tehtään erilaisia labratestejä, mm. prolaktiiniarvon selvittämiseksi. Mikäli pro on vain jostain syystä koholla, oireeseen on tehokas lääke, ainakin ennen Parlodel-valmiste. Lääkitys kestää kuukausia ellei vuosia, vain erikoislääkäri tietää nämä jutut ei mikään yleislääkäri.

• äidiksi82

Kiitos tiedosta. Meillä kotikunnassa sellainen tapa, että ensin mennään terveydenhoitajalle ja se voi sitten määrätä yleislääkärille ja esim. gynekologia ei oo ollenkaan eli sitä varten on mentävä yksityiselle. Ensiksi haluisin silti tarkistuttaa prolaktiini arvon, koska se on kuiteskin helppo labrakokein selvittää.

Tarkoititko, että mentävä gynekologille? vai mille erikoislääkärille?

• äidiksi82

Lopetin 1,5kk sitten masennuslääkkeen nimeltä Sertralin orion (vaikuttava aine sertraliini) ja psykiatri arveli sen aiheuttaneen prolaktiinin nousun. Mutta nyt oli rinnat arat ja huono olo, joka lähti syömällä, joten tein testin ja positiivista näytti!! Olen aivan tajuttoman onnellinen.

Onnea muillekin yrittäjille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe