Ihmettelen suurperheiden

kotiäitejä!

Mitä elämänsisältöä teillä on sitten kun suurperheen lapset on muuttaneet pois kotoa? Monilla teistä ei ole edes koulutusta ja vaikka olisikin, monta vuotta olette nyhjänneet vaan kotona lasten kanssa. Mitäs sitten, kun niitä lapsia ei enää kotona ole? Ei todellakaan käy kateeksi.

Ja muutenkin, vuositolkulla olla vaan kotona, taloudellisesti riippuvainen ukosta/yhteiskunnasta ilman mielekästä työtä ja sen mukana saatuja kontakteja...ei todellakaan käy kateeksi! Miten ihmeessä saatte päivänne edes vuodesta toiseen kulumaan? Vai riittääkö pyykinpesu, siivous ja ruuanlaitto mielekkääseen elämään, en usko!

12

3554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamaliini

      Kuka arvostaa millaistakin elämää. Onhan niitä ihmisiä, joilla ei ole lapsia tai on muutama ja muuttavat johonkin esim. saaristoon. Siellä tekevät töitä tai eivät, omassa rauhassaan. Toisten ammatitkin ovat yksin puurtamista esim. kalastajat, metsurit, maanviljelijät, yms.
      Tuttaviini kuuluvat suurperheelliset äidit ovat kyllä lasten kasvettua töitä löytäneet esim. perhepäivähoitajana, kaupassa, tai mikä ammatti kenelläkin.
      Tänä päivänä voi vanhemmallakin iällä kouluttautua, oppia ikä kaikki.
      Minusta tuntuu, että monilapsisten perheiden vanhemmat on todellisia organisaattoreita ja tunnollisia joten siksikin töitä saa.
      Ihmisiä on erilaisia kaikkissa luokissa.
      Itse olen pyörittänyt omaa yritysta viimeiset viisi vuotta ja sitä ennen 8 lapsen arkipäivää.
      Viihdyin todella kotona ja kyllä minulla oli paljon kontakteja toisiin aikuisiin kerhojen , harrastusten yms. lomassa. Viihdyn edelleenkin kotona ja minulla on aina mieleistä puuhaa, kotitöistä nautin ja lasten kanssa olemisesta.
      Kyllä minäkin ihmettelen välillä miten elävät ihmiset joilla ei ole lapsia tai on vain pari. Kuinka saavat aikansa kulumaan, voisinhan syyttää itsekeskeisyydestä, helposta elämästä tai muusta, mitä kliseitä nyt onkaan.
      Minä olen valinnut tälläisen elämän joku toinen toisenlaisen. Siitä vaan tänne mahdutaan.

    • minäkin_

      Monet monituiset kakkarannut on suurperheen kotiäiti siivotuttanut muitten kustannuksella peruskoulun saniteettitilojen vessanpyttyjen seinämistä muitten kustannuksella, mutta silti hän väittää tehneensä kaiken itse ja tällä tavoin talloo jalkoihinsa työtätekevien naisten suuren työn.

      Väkiluku vain jatkaa kasvuaan korkean elintason maassa, jossa jopa suurperheen penskojen kakkarannut siivotaan yhteiskunnan toimesta.

      Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Suomen väkiluku oli vuoden 2008 syyskuun lopussa 5 319 953. Maamme väkiluku kasvoi tammi-syyskuussa 19 450 henkilöllä, mikä on 1 800 enemmän kuin vastaavan ajanjakson mukaan vuosi sitten.

      Vuoden 2008 syyskuun loppuun mennessä syntyi 45 350 lasta eli 700 enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Kuolleiden määrä oli 36 800, mikä on 250 henkilöä vähemmän kuin tammi-syyskuussa 2007.

      • kylläpä huvitti

        Itse kyllä ihmettelen naapurien itsekkäitä kahden lapsen vanhempia, jotka etenevät urallaaan, harrastavat ja mitäs lapset-istuvat läheisessä kebab-paikassa syömässä kun äiti ei ole tehnyt ruokaa, kun se on niin tärkeä, ettei se kerkiä. Lapset viihtyvät erittäin hyvin kun saavat tuijottaa tv;tä, pelata teitokoneella koko illan. Tuntuu enemmänkin, etä vanhemmat luulevat lapsen täytettyä 7v. hänen pärjäävän ilman aikuisia. Joskus viikonloppuisin on annettu sitten laatuaikaa. Toisin erään naapurin suurperheessä vanhemmat tuntuvat olevan lasten kanssa jatkuvasti, puuhailevat ulkona ja muutenkin elämä on ihan toisenlaista. En halua yleistää, mutta NÄIN meidän naapurissa.


    • jotka sitä oikeasti työkseen tekevät.
      Se vaatii paljon fyysisesti, mutta ennen kaikkea henkisesti. Käsittääkseni siihen pystyy kovin harva. Itse taidan tuntea vain yhden, joka oikeasti sitä työkseen tehnyt. Heillä on lapsia 13 kappaletta ja vasta nuorimmaisen aloitettua esikoulun, perheen äiti vaihtoi uraa.

      Olen myös huomannut että yhden elämäntyön kotiäitinä tehneet ovat haluttua materiaalia työmarkkinoilla mikäli ensimmäisen uransa päätteeksi sinne palaavat.

      Tämäkin rouva, johon edellä viittasin on nyt johtavissa tehtävissä keskisuuressa yrityksessä. Ne ominaisuudet, joita ensimmäisen uransa ajan harjoitti valmistivat työhön paremmin kuin monikaan koulutus. Vapaa-aikansa taitaa kulua aika pitkälle kunnallispolitiikassa ja erilaisissa tukiyhdistyksissä.

      Tuosta tulikin mieleeni, että olisi kiva nähdä jokin tutkimus asiasta. Minulla on käsitys, että suurperheelliset ovat keskimäärin aktiivisempia hyvätekeväisyys, talkoo- ja muissa yhteiseen hyvään tähtäävissä töissä. Mahtaneeko olla oikea käsitys?

      • moneksi

        kyllä Äidit tekevät yhteiskunnallista työtä kotona lapsia hoitaessaan.Ja luulen että se on heille tietoinen valinta.Ei siihen ole kaikista,ja jotkut suurperheitten äideistäkin käy työssä kodin ulkopuolella.Meitä on myös sellaisiä äitejä jotka eivät jaksa hoitaa edes yhtä lasta.Kaikilla on oma arvonsa.


      • äiti 5:lle
        moneksi kirjoitti:

        kyllä Äidit tekevät yhteiskunnallista työtä kotona lapsia hoitaessaan.Ja luulen että se on heille tietoinen valinta.Ei siihen ole kaikista,ja jotkut suurperheitten äideistäkin käy työssä kodin ulkopuolella.Meitä on myös sellaisiä äitejä jotka eivät jaksa hoitaa edes yhtä lasta.Kaikilla on oma arvonsa.

        Olin kotiäitinä 12 vuotta 4 vanhimman lapseni kanssa, tuona aikana jatko-opiskelin kätilöksi ja silloin nuorimmaisen täytettyä 4 lähdin itsekkin takaisin työelämään.
        Työelämässä olin muutaman vuoden ja halusimme vielä sen yhden lapsen iltatähtemme, hänen kanssaan olin kotona 2.5 vuotta ja palasin takaisin työhöni jolloin iltatähtemmekin aloitti päiväkotiuransa.
        Päivääkään en kadu noita kotona lasteni kanssa vietettyjä vuosia, päinvastoin. Olen vasta 37 vuotias ja vanhimmat lapseni ovat jo teini-ikäisiä, itselläni on edessä työvuosia vielä ainakin 20 mikäli terveyteni kestää.
        Tämä oli minun ja mieheni valinta, halusimme lapsemme nuorena ja nyt on sitten enemmän aikaa itselle, parisuhteelle ja työlle.


    • suurperheen kotiäiti

      Ensimmäisten lasteni jälkeen kiiruhdin töihin. Mutta vanhuus ja viisaus. Nyt ymmärrän miten tärkeää tuo aika lasten kanssa kotona on. Siis erityisesti se on tärkeää lapsille! Nyt olen kotona, onneksi se meillä on taloudellisesti mahdollista, sillä mies tosiaan tienaa hyvin!

      Niin , mitäköhän elämänsisältöä sitä sitten on kun lapset ovat lähteneet kotoa... En tiedä, aika näyttää. Mutta olisikohan lastenlapset, matkustelu, oma työ (minulla hyvä koulutus), seurakuntatoiminta, liikunta... mitä silloin kunto antaa myöten. Mutta sehän on hieno tilanne ettei sinun tarvitse meitä onnettomia kadehtia :D. Eikö olisi ikävää jos kademieli vaivaisi kun ajattelisit mammaa lapsilaumansa keskellä puurtamassa :D.

      Kontakteista: minulla on kontakteja perhekerhosta, vanhempainyhdistyksestä, entisestä työstä, seurakunnasta, sukulaisista... Meillä on todella sosiaalinen elämä. Harva se päivä käymme kylässä ja meillä vieraillaan. Viikko sitten oli yhden lapsen synttärit ja vieraita oli tupa täys, yli 30 henkeä. Maanantaina tulee ystävätär lapsineen päiväkahville. Ai niin, ja huomenna menen entisen työkaverini luo kyläilemään. Ei käy suurperhemamman aika pitkäksi, ei.

      Ja kyllä se pyykinpesu, siivous ja ruuanlaittokin on ihan mielekästä ouuhaa, kaikki on kiinni omasta asenteesta ja onnihan löytyy ihmisen korvienvälistä, jos on löytyäkseen. Mutta en kyllä tiedä miksi sinulla on käsitys, että me monen lapsen äidit emme tee muuta kuin kyhjötämme kotona... Minulla on ainakin kalenteri niin täynnä, että välillä on väkisin karsittava menoja kun alkaa hirvittää :D.

      • vanhempainyhdistyksen

        toimintaan lähtiessäni, että siellä useimmat ovat monilapsisen perheen äitejä. Yhdistyksen opettajajäsenen mukaan ne vanhemmat osallistuvat, jotka lapsistaan välittävät.

        Mulla myös on hyvä koulutus, eiköhän tuota jotakin työtä saa kun sitä oikeasti haluaa. Kieltämättä haluaisin välillä _tehdä jotakin,kuten Opiskella lisää;-D. Meillä vaan sattuu olemaan erityislapsia niin paljon perheessä, ettei aikaa ole samalla tavalla kuten ehkä perheessä, jossa on omatoimisia "normilapsia".


      • tekstisi...

        että harva päivä käyt kylässä ja teilä vieraillaan... ei töissä käyvät naiset kyllä ehtisi tai edes jaksaisi.


      • pienperheellinen

        tuntuvat olevan lapsi painotteisia, kyllä kai aikuinen tarvitsee aikuisen seuraa.
        Kalenterisi täynnä? Kuulostaa pätemisen tarpeelta,ehkä sinulla on lapsia liikaa kun kalenterikin on täynnä. Milloinkahan vietät lastesi kanssa aikaa kotona, onko kyläily ja vieraiden kutsuminen pakokeino normaalista arjesta? Onhan se raskasta kun on monta lasta, ei aina jaksa olla vaan lasten kanssa. Silloinhan voi tosiaan pyytää vieraita ja vierailla muilla, ei tarvitse kotona kahveja keitellä ja tarjoomisia ajatella. Olethan huolehtinut eläkemaksusi, jotta on sitten eläkepäivinä vähän turvaa.


    • ihmettelen sitä

      että asetat vastakkain vain kotiäitiyden ja mielekkään työn.
      Entä ne monet tylsää, raskasta ja huonosti palkattua työtä raatavat äidit, jotka haluaisivat mielellään hoitaa itse lapsiaan, mutta joilla ei ole siihen varaa? Taitaa joukossa olla suurperheidenkin äitejä.
      Työn mielekkyys on useinkin vain siitä saatu palkka, ja kontaktitkin vähemmän miellyttäviä.
      Kun suret sitä, mitä suurperheen äidit tekevät lasten lähdettyä kotoa, niin tässä jokunen ehdotus: pitävät yhteyttä lastenlapsiinsa, menevät ansiotyöhön, opiskelevat, harrastavat, matkustavat maailman ympäri tms. Itselläni on vain kolme lasta, joita hoidin kotona vajaat 10 vuotta. Sen jälkeen menin töihin, suoritin työn ohessa akateemisen lopputukinnon, hankin uuden työpaikan, menin mukaan politiikkaan, aloitin pari uutta harrastusta jne. Tekemistä on niin paljon, ettei ehdi eläkkeelle. Ja kunhan lastenlapsia tulee, niin sitten vasta vilske alkaakin.
      Entä mitä arvelet sellaisen ihmisen tekevän eläkkeelle jäätyään, jonka ainoa elämänsisältö on ollut työ, vaikka kuinkakin mielekäs?

    • ihmettelen hölmöjä...

      ... kysymyksiä ja niiden kysyjiä.

      minulla on takana pitkä koulutus, oma firma, neljä lasta (olen kai suurperheellinen vai?), suht onnellinen avioliitto ja varmasti keksin tekemistä vielä kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Tällä samalla tulotasolla meillä jää monta tonnia käytettäväksi / vuosi, vaikka matkailuun useamman kerran.

      Mitäs itse ajattelit vanhuksena tehdä? Saatko silloinkin vielä tyydytystä kyselemällä hölmöjä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe