paalien pilaantuminen

ongelmana

Ei ole mun ongelma, mutta kuulin tuossa yhden isännän valittelevan, että paalit homehtuvat. Normi 6xmuovi, agronikin kombilla paalattu ja paalit kerätty samanpäivän aikana pellonreunaan riviin, ja on käytetty perinteistä happoa. perinteisellä konstilla, eli elhon 1010 erillisenä kääriänä, ei ollut ongelmia. Onko agronicin muovinkiristimissä jotain hämärää..? ideoita? Paalin on pystyssä, ja pilaantuminen alkaa paalin yläpäästä.

Itse teen ilman happoja, säilönnällinen laatu 7 tasoo, rehun hukka %0.1 tasolla. Ja tuo säilönnällinen laatu taitaa olla yhtätyhjän kanssa, eihän siihen vaikuta kuin PH? Muut säilönnällistä laatua kuvaavat arvot ovat selkeästi alle viitearvojen. Koneketjuna NH.n paalain ja 1520 elho..

9

2746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen...

näkee silmälläkin muovittaako normaalisti vaiko päin peetä. Ilmaahan sinne pääsee, jos ei reikiä tai muuta näkyvää syytä ole.
      Ite paalaan kans ilman happoo eikä säilyvyydessä mitään ongelmia ja muovia 6 kierrosta.

• paalit..

pudotetaan pellolle niitettyyn sänkeen on muovi täynnä pieniä reikiä eikä säily vaikka olis miten paljon muovia..Itse huomasin tuon syyksi paalien säilymättömyyteen,sen jälkeen olen pudottanut paalit vain leikkaamattomaan heinikkoon tai hiekalle tms paikkaan missä ei ole mitään piikkejä maassa.

• P.Ölvästi

karho?, liian pieni esikiristys?, huonolaatuinen muovi (liima)?, tai puristettu pihdillä paalia liian voimakkaasti kun siirretty pinkaan?

tuossa nyt ensimmäiseksi mieleen tulleita mahdollisuuksia...

• peltoa..

sänkeen pudotetut paalit ei tuu säilymään koskaan,koko paalainkäärijä yhdistelmä on suuri vitsi.

• Paalinpyörittäjä

Paalainkäärintä on ainoa järkevä menetelmä jos työvoimaa on vähän. Voittaa muuten tehokkuudessa tarkkuussilppuriketjunkin ainakin koneyksikköä kohti laskettuna.
        Jos paalit rikkuu sängelle pudotettaessa, niin yleensä syynä rikkakasvit tai liian myöhäinen korjuu, myös paalin tiiviys, muoto ja ajotekniikka vaikuttaa!
        Minulla on paalaimeen pystyynkääntäjä, joka yleensä kiinnitetään juhannuksen jälkeen kun heinä alkaa korsiintua ja olisi vaara rikkoutumisiin. Pystyyn paalin voi pudottaa aika karheaankin sänkeen vaurioitta!
        Paalusmenetelmä on myös kustannustehokas, jos muovin hinnan jättää huomioitta samoin kuin siilomiehet "unohtaa" siilon rakennuskustannukset.

• kiinteäkammoisilla

vehkeillä.. Paalaatkaa poijaat muuttuva kammioisella joka puristaa paalia ytimestä lähtien, menee 2 agroniccisen paalia samaan tilavuuteen ja varmasti säilyy! 10 rehua meillä ja jopa kuivaheinä paalitkin painaa kun on tavaraa 700kg..

• P.Ölvästi

kiinteäkammioisen jäljiltä on punnittu meillä jopa 1200 kilon paaleja...... Ja niistä muuttuvakammioisista ei vielä ainutkaan kone tahdo oikein pitkässä juoksussa kestää. Paalaimen täytyy kestää vähintään 30 000 paalia, ja kun se kerran peruskunnostetaan niin 60 000 paalia pitää mennä rikki. Ja sittenkin vielä kone täytyy olla myyntikunnossa seuraavalle omistajalle! Ei taida onnistua miltään muuttuvakammioiselta. Orkelin ja Mc-Halen koneet pääseevät samoihin lukemiin.

Ja kyllä se paalin keskusta puristuu tiukkaan kiinteäkammioisellakin, kunhan puristuspainetta vain on riittävästi. Kaikissa sitä ei ole, ja puristuspaine vaatii vetovoiman tarvetta.

Väitänkin satojen tuhansien paalien kokemuksella, että kaikilla paalaimilla ja käärimillä saa täysin kelvollista ja laadukasta rehua. Se tekijä mikä homman onnistumisen määrää on ratin ja penkin välissä. Jos paalit toistuvasti pilaantuu, voi paalaillessa sitten seuraavana vuonna vaikka työn henkeen mukavasti osuen lauleskella: "mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. Onko niin ettei niittää voi sieltä".... jne.

• uskovaiset pääsi
        P.Ölvästi kirjoitti:

kiinteäkammioisen jäljiltä on punnittu meillä jopa 1200 kilon paaleja...... Ja niistä muuttuvakammioisista ei vielä ainutkaan kone tahdo oikein pitkässä juoksussa kestää. Paalaimen täytyy kestää vähintään 30 000 paalia, ja kun se kerran peruskunnostetaan niin 60 000 paalia pitää mennä rikki. Ja sittenkin vielä kone täytyy olla myyntikunnossa seuraavalle omistajalle! Ei taida onnistua miltään muuttuvakammioiselta. Orkelin ja Mc-Halen koneet pääseevät samoihin lukemiin.

Ja kyllä se paalin keskusta puristuu tiukkaan kiinteäkammioisellakin, kunhan puristuspainetta vain on riittävästi. Kaikissa sitä ei ole, ja puristuspaine vaatii vetovoiman tarvetta.

Väitänkin satojen tuhansien paalien kokemuksella, että kaikilla paalaimilla ja käärimillä saa täysin kelvollista ja laadukasta rehua. Se tekijä mikä homman onnistumisen määrää on ratin ja penkin välissä. Jos paalit toistuvasti pilaantuu, voi paalaillessa sitten seuraavana vuonna vaikka työn henkeen mukavasti osuen lauleskella: "mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. Onko niin ettei niittää voi sieltä".... jne.

taas vauhtiin parhaasta paalaimesta!

• ei oo
        uskovaiset pääsi kirjoitti:

taas vauhtiin parhaasta paalaimesta!

ei meil oo koskaan muoveihin tullu reikiä vaikka kaikki paalit kääritään pellolle levällees kyljelles ja korjuuaste on aika vanhana eli sänki on piikikästä
        siitä sit ajetaan kotti pinoon paalit
        ei käytetä säilöntäaineita ja muovia 6 kerrosta

ja niistä paalaimista kiinteäkammioisel ei koskaan päästä siihen työtehoon mitä muuttuvakammioisilla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe