Kassaeron maksaminen

mitä helvettiä

Onkos kenellekään tullut tällaista:

Minulle ja muutamalle muulle on tullut silloin tällöin pieniä kassaeroja (tyyliin pari kertaa kuussa joku 50 senttiä tai pari euroa) miinusta. Nyt sitten yhtäkkiä monilla meillä töissä on alkanut tulla sellaisia hmm.. arveluttavia kassaeroja. 10 euroa ja 20 euroa yms. isoja tasasummia joita ei aikaisemmin ole ollut. Yhdelläkin oli 2x peräkkäin saman suuruinen kassaero, vaikkei normaalisti ole kassaeroa ollenkaan suuntaan tai toiseen.

Kumma juttu tässä on se, että nyt on tullut mukamas uusi sääntö, jonka mukaan jos minulla olisi vaikka viime kuussa päivänä x ollut 20 euron kassaero, niin kun saan tiedon tästä kassaerosta, niin minun pitää laittaa se puuttuva summa sen päivän pohjakassaan, omasta pussista. Siis jo se, että meillä on tullut selittämättömiä kassaeroja, on outoa, mutta tämä kassaerojen maksaminen on vielä oudompaa.

Miettikää nyt, minulla on ollut esim. 10.9. kassaeroa 20 euroa, ja minulle ilmoitetaan siitä esim. 2.10, niin minun pitää laittaa sinä päivänä omasta rahapussistani se 20 euroa kassaan, joka on työvälineeni??

1) entä jos minulla ei ole käteistä ollenkaan? (ei kai pomoni voi vaatia että minun pitää nostaa rahaa, eikä pomoni kai voi olettaa että minulla on välttämättä penniäkään rahaa, voihan olla että tilini on nollilla seuraavaan tilipäivään asti)

2) entä jos minulla on tullut juuri sinä päivänä uusi 20 euron vaje kassaan, mistä kukaan tietää että olen laittanut sen 20 euroa omasta pussistani kassaan? no ei mistään.

Siis tämä on nyt muka jokin "uusi systeemi" että rahat laitetaan kassaan, mutta minusta se ei ole oikein. Pidättäköön sitten vaikka suoraan palkasta, mutta mitä helvettiä että laittaisin omaa rahaa työvälineeseni??

Kertokaa toki kokemuksia.

t: epäilee omaa väkeä

P.s. me emme laske omia kassojamme päivän päätteeksi itse, joten emme koskaan tiedä onko kassaeroissa todenperäisyyttä.

46

15107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K. Assa

      Meillä on käytäntö, että viisi euroa tai suuremmat kassaerot on maksettava omasta pussista. Ylimääräisiä rahoja taas ei tietenkään saa pitää -- ne otetaan "salaiseen tasoituskassaan". Laskemme kassat itse iltaisin/vuoron päätyttyä ja pääkassa tarkistaa aamutiliyksen yhteydessä.

      • mutta mutta

        Mihin te ne erot maksatte? suoraan kassaanko? naurettavaa, jos ei voi edes itse laskea kassaa :(


      • näkemystä...
        mutta mutta kirjoitti:

        Mihin te ne erot maksatte? suoraan kassaanko? naurettavaa, jos ei voi edes itse laskea kassaa :(

        Eli minä - työnantajana, pidän outona ettei kassaa saa laskea itse. Ilman muuta jos on velvollinen maksamaan puuttuvat rahat, pitää saada laskea kassa aina ensin itse. Jos joku tarkistaa tilityksen sen jälkeen on ja rahat edelleen puuttuu, on asia selvä. Onko teillä koko vuoron läpi omat kassat?


      • koko vuoron ajan
        näkemystä... kirjoitti:

        Eli minä - työnantajana, pidän outona ettei kassaa saa laskea itse. Ilman muuta jos on velvollinen maksamaan puuttuvat rahat, pitää saada laskea kassa aina ensin itse. Jos joku tarkistaa tilityksen sen jälkeen on ja rahat edelleen puuttuu, on asia selvä. Onko teillä koko vuoron läpi omat kassat?

        Me vaan heitetään rahat tilityspusseihin, joku muu laskee ne. Eikä me edes tiedetä kuinka paljon kassassa pitäisi olla käteistä. (vinkkejä mistä sen edes saisi tietää? s-ryhmässä kun olen niin kassajärjestelmä on joku fujitsu ..)


      • silloin tällöin myyjä

        ammattiliittoon. Tämä ei ole oikeaa toimintaa. Teen joskus kakkosduunia eräässä liikkeessä. Siellä on paljon esim. veikkauksen pelejä ja päivittäin pitää tehdä ns. porukkaosuuksia vaikka pa Kenosta. Alussa minulle kerrottiin että myyjän on maksettava jos näitä osuuksia jäi sulkemisen jälkeen. Kerroin asian liitossa ja vastaus oli ehdoton ei. Niinpä jos joku vielä yrittää saada minua maksamaan, sanon, että olen ottanut liitosta selvää ja se on vastoin lakia. Ja hyvin on tepsinyt.


      • kassal duunis
        näkemystä... kirjoitti:

        Eli minä - työnantajana, pidän outona ettei kassaa saa laskea itse. Ilman muuta jos on velvollinen maksamaan puuttuvat rahat, pitää saada laskea kassa aina ensin itse. Jos joku tarkistaa tilityksen sen jälkeen on ja rahat edelleen puuttuu, on asia selvä. Onko teillä koko vuoron läpi omat kassat?

        meillä ei edes ole omia kassoja koko vuoron ajan, vaan kirjoitetaan kuitin pätkälle oma nimi ja jos joku menee möhlimään kassalle jtn ja ei kirjoita "vuorolappua" koska ottaa vaan yhden asiakkaan tms. niin menee sitten muiden piikkiin...


    • --ei mitään järkee--

      Miksi ihmeessä nuoret suostuvat tuollaiseen kohteluun?! Vaihtakaa duunipaikkaa, niin se teidänkin pomo saa miettiä mistä uudet työntekijät löytää. Miksi ihmeeessä suostutte tuollaiseen kohteluun? Ei muuta kuin muualle vain töihin.

      • ollaan pian

        kolmekymppisiä me tästä kohtelusta kärsivät... toki otamme liittoon yhteyttä, mutta ihmetyttää vaan tällänen


      • nuoria :)
        ollaan pian kirjoitti:

        kolmekymppisiä me tästä kohtelusta kärsivät... toki otamme liittoon yhteyttä, mutta ihmetyttää vaan tällänen

        Ja pitäkää nyt puolenne tässä asiassa! t, täti yli 30-v. :)


    • Outoa

      Hei!
      Kylläpä taas tuntuu ihmeelliseltä toiminnalta. Eikö teillä ole luottamusmiestä? Kannattaisi kuulua liittoon.
      Ei teidän kuulu maksaa mitään kassavajeita. Mikäli kassassa on jotain puutteita, niin työnantaja hoitaa ne. Jollei voi osoittaa, että olet varastanut rahat.Silloin varmasti seuraisi potkut.
      Teidän tulee itse laskea kassanne päivän päätteeksi. Ja tietysti siinä ei saa olla jonkun toisen tekemiä juttuja välissä.
      Sen jälkeen tarkastatte esimiehen kanssa kassan?
      Mutta älkää ihmeessä suostuko moiseen!
      Mielestäni työnantajanne on rikollinen? Jos ottaa maksun siitä, että olette heillä töissä.

      • tyyppi88

        Kyllä tuo kassaeron maksu on kirjattu kaupan tessiin. Sillä edellytyksellä, että kassa todellakin on henkilökohtainen. Mutta tuo rahojen laitto pohjakassaan kuulostaa todella kummalliselta.


      • Neuvo
        tyyppi88 kirjoitti:

        Kyllä tuo kassaeron maksu on kirjattu kaupan tessiin. Sillä edellytyksellä, että kassa todellakin on henkilökohtainen. Mutta tuo rahojen laitto pohjakassaan kuulostaa todella kummalliselta.

        Hei!
        Missä työehtosopimuksessa lukee, että työntekijän tulee se korvata? Kyllä riskit on oltava firmalla, eikä työntekijällä. Ei se työntekijän palkka niin suuri ole.
        Ainahan virheitä sattuu. Puolin ja toisin. Silloin se kuuluisi mennä myös niin, että mikäli kassassa on liikaa rahaa, niin työntekijä saa sen pitää.


      • tyyppi88
        Neuvo kirjoitti:

        Hei!
        Missä työehtosopimuksessa lukee, että työntekijän tulee se korvata? Kyllä riskit on oltava firmalla, eikä työntekijällä. Ei se työntekijän palkka niin suuri ole.
        Ainahan virheitä sattuu. Puolin ja toisin. Silloin se kuuluisi mennä myös niin, että mikäli kassassa on liikaa rahaa, niin työntekijä saa sen pitää.

        Niinhän sen pitäisikin olla, mutta munaton liitto ei saa näitä asioita hoidettua.
        En nyt muista missä kohtaa se lukee, enkä jaksa etsiä, mutta muistan sen kuitenkin lukeneeni.


    • Duunarina

      Tee työsi kunnolla, niin ei tarvita korjauksia siihen. Kenkää sinulle pitäisi antaa, koska olet vastuuton.

    • pulju tollasta

      tekeee. laki sanoo että työntekijä ei maksa kassaeroja. tietty potkut saa antaa jos varastaa. sitä paisti kassat kuuluu laskea itse ja esimies tarkistaa. jos et ole läsnä kassasi laskemisessa niin sinua ei voida syyttää kassaeroista,olispa ne plussaa tai miinusta. jos kassassa on ylijäämä , se tilitetään erikseen kassaerona, eikälaiteta mihinkäänn salaiseen kahvirahastoon.ottakaa selvääoikeuksistanne vain tyhmät antaa kusetaa itseään

      • kassistentti

        Jos mun työnantaja tulisi vaatimaan puuttuvia senttejään niin vetäisin päähän sitä ja vaihtaisin työpaikkaa.

        KOSKAANhan ei voi varmasti tietää mistä kassaheitto johtuu. Se voi johtua pienestä laskuvirheestä mutta yhtä hyvin se voi johtua siitä, että pohjakassa on väärin laskettu. Itse ainakin lasken pohjakassan jos saan eteeni uuden kassan, että siellä ei ainakaan ole suurempia heittoja. Muutaman kerran on sattunut, että pohja onkin ollut joku tyyliin tasan 20e miinusta.

        Sitäpaitsi kassat eivät ole vastuussa kassoistaan siinä mielessä, että tollaiset heitot maksettaisiin omasta pussista.


    • Vaatemyyjä

      Olen itsekin töissä S-ryhmässä. Jos meille tulee /-20€ kassaeroilmoitus tietyltä päivältä, tarkastamme tarkkailunauhalta sen päivän kaikki kassatapahtumat sen kassakoneen osalta jossa ero on ollut. 99% ero löytyy ja voidaan korjata, esimerkiksi on unohdettu mitätöidä kuitti yms.

      Alle 20e eroista ei kassoille ilmoiteta, joten en tiedä kuinka usein sellaisia on. Missään tapauksessa työntekijät eivät maksa kassaeroja, koska päivän aikana samaa kassaa käyttää 5-8 myyjää.

      Jos tekisin yksin työtä yhdellä kassalla, laskisin pohjakassan ja loppukassan ja pitäisin niistä kirjaa. Mahdollisten kassaerojen tapahtuessa virhe löytyisi juuri tarkkailunauhalta tai olisi muuten itse tehty laskuvirhe. Suosittelen että otat yhteyttä liittoon ja kysyt heidän kantansa tähän. Itse kuitenkin näkisin, että jos et saa laskea pohja/loppukassaa, et ole korvausvelvollinen erojen sattuessa.

      Todennäköisintä on että joku työkaverisi varastaa kassasta.

    • ----

      Itse myös työskentelen s-ryhmässä ja meilläkin rahat lasketaan muualla. Ei meillä moisia heittoja useinkaan ole (yleensä parista sentistä pariin euroon, jos isompia (yli 20€) heittoja tulee niistä tehdään selvitys sisäiselle tarkastajalle ja samalla tarkastetaan ettei mahdollisesti ole jossain vaiheessa käynyt jotain virhettä...esim. vaihdettu toisen kassan kanssa rahaa, jolloin toisella kassalla on siis saman verran heittoa toiseen suuntaan!

      Näytetäänkö teille nuo rahanlaskijan raportit, missä näkyy kaikkien kyseisenä päivänä töissä olleiden kassaheitot. Jos ei, pyytäkää saada nähdä ne!

      Onko satavarma ettei kukaan pääse aukomaan pussia johon laitatte rahat ennen rahanlaskua? Kirjoitatteko omat pussinumeronne itse kuittauslistaan? Onko lista varmasti sama lähtiessään teiltä? Pussinhan kuuluu olla täysin ehjä teiltä lähtiessään ja kiinni!

      Meillä ei siis joudu eroja kukaan itse maksamaan, koska yleensä erolle löytyy syy! Ja vaikka ei löydykään, niin siltikään ei maksamaan joudu... Tottakai tarkkaillaan päivittäin eroja, jos yhdellä ihmisellä niitä jatkuvasti olisi niihin puututtaisiin nopeasti.

      Oudolta tosiaan kuulostaa että joudutte nuo puuttuvat maksamaan itse, ettehän saa ylimääräisiäkään rahoja itsellenne!!! Onko tuosta maksuvelvollisuudesta jossain mustaa valkoisella?

      • kassalla

        Olen Opteamin kautta keikkatyössä S-ryhmän kaupoissa ja kyllä meillä vaan nuo yli 20 € arvoiset kassaerot pulitetaan omasta pussista. :0 Yllättävää ettei S-ryhmän itsensä sisällä tällaista käytäntöä ole. Oli -70 euron heitto tokassa vuorossani, mutta koska olin aloittelija en joutunut maksamaan. Tänään rupes pelottaa,että tuli kassaeroa, koska muistan yhden epämääräisen mokan sattuneen jota ei voitu enää korjata :P


    • ölsdnblkdnbälkn

      joo... mää en tollaseen suostuis sitten kuuna päivänä. vaatisin että niin kassanluovutuksessa ja laskussa on mikä lie kassa vastaava paikalla että yhdessä sitten lasketaan ja todetaan asia, jos kerta pitää itse maksaa mahdollinen puuttuva summa Ei helvetti sentään!! ja tietenkin kassanlasku työaikana!

      En kyllä ole kaupanalalla, mutta ravintola alalla kylläkin... vain yhdessä työpaikassa vaadittiin maksamaan jos pohjakassa oli miinuksella. No... arvatekin pari kertaa makselin tipeistä ja kiroilin ja sitten tein niin että suosiolla jätin illan aikana muutaman limpparin bongaamatta, ja merkkasin parit kaljat hukkiin ettei vaan tartte maksaa. Työntäköön sitten ahne paska intialainen paikanomistaja ylimääräiset rahat ihan sinne minne itse haluaa. Tietty ei toimi sun tapauksessa.

    • XXXXXXX

      Kassaeroja ei tarvitse maksaa omasta pussista!
      Työnantaja saa sitten tehdä rikosilmoiuksen jos epäilee varkauksia. Virkavalata on oikea apu jos todella joku varastaa rahaa!

      Ota ihmeessä yhteyttä ammattiliittoon. Tuo 20 € suuntaan tai toiseen ei ole valtava ero ja menee hävikin piikkiin.

      Näin valitettavasti nuoria ja kokemattomia kohdellaan työmarkkinoilla:(

      • .Myyjä.

        Miten varmaa tietoa on, ettei kassaeroa tarvitse maksaa? Onko tästä jokin virallinen säädös jossain? Meillä nimittäin on käytössä se, että yli viiden euron erot on maksettava ja vaikken ole itse koskaan (onneksi) joutunut maksamaan, käytäntö on aina ollut mielestäni hiukan kyseenalainen. Varsinkin, kun ylimääräiset rahat menevät "kaupan hyväksi" -- samalla logiikallahan kassan pitäisi saada pitää ylimääräiset, jos joutuu maksamaan miinukset. Olen aina ajatellut, että kumpiakaan eroja ei pitäisi käsitellä muualla kuin pääkassan eroissa.


      • tessissä
        .Myyjä. kirjoitti:

        Miten varmaa tietoa on, ettei kassaeroa tarvitse maksaa? Onko tästä jokin virallinen säädös jossain? Meillä nimittäin on käytössä se, että yli viiden euron erot on maksettava ja vaikken ole itse koskaan (onneksi) joutunut maksamaan, käytäntö on aina ollut mielestäni hiukan kyseenalainen. Varsinkin, kun ylimääräiset rahat menevät "kaupan hyväksi" -- samalla logiikallahan kassan pitäisi saada pitää ylimääräiset, jos joutuu maksamaan miinukset. Olen aina ajatellut, että kumpiakaan eroja ei pitäisi käsitellä muualla kuin pääkassan eroissa.

        Työnantaja ja työntekijä selvittävät kassavajeen syntymiseen liittyvät tekijät ennen mahdollisen vahingonkorvauksen perimistä.
        Asian jäädessä erimieliseksi noudatetaan työehtosopimuksen neuvottelujärjestystä.


    • Hyvä neuvo

      Sillä asia tulee selväksi.

    • ........

      Ei meillä ainakaan (eikä edellisessä paikassa) kukaan työntekijä korvaa jos kassassa on vajetta, sillä se voi olla inhimillinen vahinko joka tulee helposti rahoja käsiteltäessä. Ei kyllä usein olekaan mitään isoja heittoja.

      Kuulostaa todellakin laittomalle puuhalle vaatia maksamaan jotain mistä ei ole todisteita että juuri sinä sen olisit ottanut?

      Ja kassan laskeminen on edellytys.

      • toisen alan mies

        minäkin joskus nuorena kävin kauppakoulun ja työharjoittelujaksolla jo kävi ilmi että tämä ala ei ole meikäläisen. Paitsi että suomalaiset asiakkaina ovat täysiä paskiaisia, myös esimiehet ovat mulkkuja ja syyttävät virheistä harjoittelijaa tutkimatta ensin yhtään tarkemmin, esim. itseäni syytettiin jostain kassavirheestä ja itse huomasin jo heti ensimmäiseksi kuittinauhan myyjänumeron perusteella että itse en edes ollut kassalla virheen sattuessa!!

        Vai pitäisi vielä maksaa kassaerot siitä pienestä palkasta mitä alalla maksetaan, minä sanon kaupan alalle vain että pyyhkikää vaikka perseenne niillä kassanauhoilla, minä en tule ikinä moiselle roistojen ja varkaiden hallitsemalle alalle töihin!


    • Näin on

      Kassaeron voi joutua maksamaan, jos voidaan todistaa, että kyse on kassan huolimattomuudesta. Tällainen huolimattomuus voi tarkoittaa sitä, että kassa
      -jättää kassalaatikon auki
      -vaihtaa asiakkaalle rahaa, muttei tarkista, että summa on oikein (eli vaihtaja on huijari)
      -ryöstön sattuessa ei ole laittanut tarpeeksi rahaa aikaviiveeseen vaan ryöstäjä saa sen vuoksi suuremman saaliin eli myyjä on toiminut vastoin ohjeita

      • Kyl näi o !

        Höpöti-höpöti-höpö... Työssä voi tapahtua huolimattomuutta, mutta ei sitä työntekijän kukkarosta viedä. Tuolla logiikalla huolimattoman kokin pitäisi maksaa sellaiset ruoka-annokset, jotka eivät asiakkaille kelvanneet. Tai huolimattoman ja väärän diagnoosin tehnyt lääkäri olisi henkilökohtaisessa korvausvelvoitteessa jatkohoidosta.

        Kassatyttöjä ja -poikia pelotellaan, koska työnantaja tietää ettei työntekijät tiedä oikeuksiaan. Se on tietenkin väärin! Korvausvelvoite syntyy ainoastaan tuottamuksellisesta ja tahallisesta teosta. Jos varastat, jäät kiinni, maksat puuttuvat rahat sakot ja saat potkut.

        Ensi kerran kun joku vähentää palkasta jotain kassaeroja, niin samantien soitto PAM:in juristille. Valtion palkkaturva maksaa puuttuvan palkan pakkotilanteessa ja perii sen väkisin työnantajalta... tai pistää lapun luukulle.


      • Näin on
        Kyl näi o ! kirjoitti:

        Höpöti-höpöti-höpö... Työssä voi tapahtua huolimattomuutta, mutta ei sitä työntekijän kukkarosta viedä. Tuolla logiikalla huolimattoman kokin pitäisi maksaa sellaiset ruoka-annokset, jotka eivät asiakkaille kelvanneet. Tai huolimattoman ja väärän diagnoosin tehnyt lääkäri olisi henkilökohtaisessa korvausvelvoitteessa jatkohoidosta.

        Kassatyttöjä ja -poikia pelotellaan, koska työnantaja tietää ettei työntekijät tiedä oikeuksiaan. Se on tietenkin väärin! Korvausvelvoite syntyy ainoastaan tuottamuksellisesta ja tahallisesta teosta. Jos varastat, jäät kiinni, maksat puuttuvat rahat sakot ja saat potkut.

        Ensi kerran kun joku vähentää palkasta jotain kassaeroja, niin samantien soitto PAM:in juristille. Valtion palkkaturva maksaa puuttuvan palkan pakkotilanteessa ja perii sen väkisin työnantajalta... tai pistää lapun luukulle.

        Sinulla ei ole nyt luetun ymmärtäminen huippua. Kaupalla on oikeus ohjeistaa työntekijää toimimaan siten, että rahat pysyvät tallessa. Jos siis työntekijä ei ole toiminut, kuten työnantaja edellyttää, se on peruste periä kassaero huolimattomuuden vuoksi. Ja voit lukea ihan itse PAM-lehdestä, että näin on myös toimittu silloin, kun on ollut yllämainitun kaltainen tapaus kyseessä.


      • Kyl näi o !
        Näin on kirjoitti:

        Sinulla ei ole nyt luetun ymmärtäminen huippua. Kaupalla on oikeus ohjeistaa työntekijää toimimaan siten, että rahat pysyvät tallessa. Jos siis työntekijä ei ole toiminut, kuten työnantaja edellyttää, se on peruste periä kassaero huolimattomuuden vuoksi. Ja voit lukea ihan itse PAM-lehdestä, että näin on myös toimittu silloin, kun on ollut yllämainitun kaltainen tapaus kyseessä.

        Höpsistä taas kerran... pami ei muutenkaan päätä suomen laista. Tessissä sanotaan että kassaeroista keskustellaan, mutta ei sielläkään määrätä että ne saa ottaa työntekijältä. Ota pää poisperseestä ja ajattele nyt itsekin. Varastetut rahat tietenkin saa periä, mutta virheitä ei saa maksattaa työntekijällä... missään työssä tässä maassa.


    • kassatäti

      Jos ei ole henkilökohtaista kassaa, ei ole ns. kassavastuullinen. Eli - heittoja EI tarvitse maksaa KENENKÄÄN omasta pussista!!!
      Älkää nyt helvetissä suostuko ihan mihin tahansa! Teitä kusetetaan mennen tullen!
      Etenkin - jos kassavuoro vaihtuu eikä tehdä välitilityksiä yms., ei voi osoittaa kuka ja missä virhe on tullut.



      Ja miten on - jos kassa on plussalla, saatteko ottaa ylimääräiset rahat pois omaan pussiin???? Miettikääpä sitä!
      Seuraavan kerran kun on kassaheitto plussalla, niin kysykää että minä päivänä voitte ottaa sen plus-erotuksen omaan pussiin??????!!!!!!!

      Jos joku muu laskee rahat, virhe voi tulla siinä vaiheessa. Pankissakin tulee rahojen laskussa virhetä - pari seteliä tarttunut toisiinsa ja kone ei niitä erittele, joten näyttää, että rahaa on liian vähän. Virhe voi siis tulla ihan missä vaiheessa tahansa!

      Jos joku kämmää rahoja, ennemmin tai myöhemmin hän jää kiinni!

    • lalaioio

      Itsekin olen s-ryhmällä vuokratyöntekijänä. Olen joutunut kerran maksamaan omasta pussista eron, käsittääkseni joutuu maksamaan jos on yli 5 euron ero. Tämä tapahtui paikassa jossa oli pankkiautomaatti vieressä ja ihmiset maksoivat koko ajan 20 seteleillä ja siinähän loppui kolikot. Koko ajan piti säätää ja miettiä muun työn lomassa että miten kolikot riittävät, niin siinä ei ollut keskittymiskyky parhaimmillaan ja annoin varmaankin rahasta väärin takaisin jollekin.

      7 vuoden aikana tällaista on onneksi tapahtunut vain kerran.

      Kun olin vakityöntekijänä, ei noita joutunut makselemaan itse.

      Vuokratyöntekijä joutuu myös maksamaan jos joutuu huijatuksi, eli kassasta huijataan rahaa, sekä jos joku varastaa jotain. Niin että kuitit esille, minkään tuotteen kanssa älkää yrittäkö kassan ohi vaikka se olisi ostettu viereisestä kaupasta. Vartijat katsoo kamerasta koko ajan. Kerran eräs emäntä loukkaantui verisesti kun kysyin kuittia kun marssi kassan ohi tuote kädessään.

    • jepuuuuuu

      Setelit saattavat kyllä liimaantua toisiinsa,mutta kyllä rahat tarkistetaan pankissakin (tai missä liekään) niin moneen kertaan, että jokin setelikone varmasti "bongaa" tämän virheen.
      Käsin seteleitä plaratessa on itsellekin monesti käynyt niin, että olen laskenut kaksi seteliä yhtenä ja siitä tulee kassaero - tosin asia korjaantuu seuraavan päivän tilityksessä.

    • kaka1223

      Hei apua. Olen lukenut tätä keskustelua nyt paljon..
      En ole s-ryhmässä töissä, mutta kaupan alla kumminkin.
      Mitä jos kassaerossa puhutaan useammasta satasesta? Tiedän, että summa on suuri, mutta olin tänään ekaa päivää paikassa, jossa oli uusi kassajärjestelmä. Olin myöskin ekaa kertaa vuorossa yksin, koska olen vasta aloittanut.
      Noh, toisaalta tämä uusi kassajärjestelmä ei suoraan kerro, onko se miinusta vai plussaa se kassaero. Mietin, että pitäisiköhän minun varautua nyt siihen, että minut irtisanotaan vai mitä? Vai viedäänkö se summa minun pienestä palkastani?

      Ajattelin kyllä huomenna soittaa sen paikan esimiehelle ja kysyä asiasta mutta...pelottaa :D

    • häh?

      miten niin kassajärjestelmä ei kerro. Lasket ensin pohjakassan ja sitten kassasi tuoton. vertaat tietoihin niin tiedät onko se plussaa vai miinusta. Miten muuten kävi?

    • Ex-työntekijä

      Ainakin eräässä liikenneasemaketjussa (ei Abc) oli sellainen tyyli, että vuoromyyjä oli vastuussa kassoista, joita käytti kaikki samassa vuorossa olevat myyjät - yleensä omalla myyjänumerollaan. Mikäli kassa ei täsmää, eikä seuraavassakaan vuorossa mahdollinen erotus korjaannu, on vuoromyyjä vastuussa siitä henkilökohtaisesti. Toisin sanottuna joutuu maksamaan.

      Samaisessa puljussa (ei edelleenkään Abc) oli myös sellainen ukaasi, että jos paikalta menee jonku myyjän huolimattomuuden takia anniskeluluvat, joutuu kyseinen myyjä vastaamaan lupien menetyksen aiheuttamasta tappiosta henkilökohtaisesti! Yöllä vuorossa oli usein yksin sellaisia myyjiä, joilla ei ollut edes anniskelupassia...

      Myyjä oli vastuussa henkilökohtaisesti myös siitä, jos vaikkapa kaljalavoja juomavarastoon roudatessa lava kaatuu ja pullot menee rikki (ovessa oli muuten kynnys), tai jos yövuoron aikana yksin ollessa käyt wc:ssä ja sillä aikana joku tankkaa maksamatta, tms.

      Kassavirheisiin palatakseni:
      Mikäli kassat sattui olemaan plussalla, ne tietenkin siirrettiin virkistysrahastoon (= tyttöjen saunailta), samoten päiväys-siiderit meni samaiseen käyttöön, oluet sen sijaan kaadettiin pois, ilmeisesti ne ei tytöille maistuneet...

    • myyjä

      1. Jos kassa ei ole henkilökohtainen, ei KOSKAAN joudu maksamaan kassavajetta, sillä ei voida riittävän tarkasti osoittaa kuka on 'vastuussa' eron syntymisestä.

      2. Jos henkilökohtaisessa kassassasi on vaje, eikä kassaa ole kukaan muu käyttänyt, voi työnantaja vaatia vajeen maksamista silloin kun kyseessä on TÖRKEÄ HUOLIMATTOMUUS. Muutaman euron ja kympin summat eivät tähän määritelmään mahdu.

      Aivan järkyttävää lukea kuinka ahne kapitalisti maksattaa lain ja TESsin vastaisesti muutaman euronkin erot työntekijöillä. Kassaero on yrittäjän riski. No, melkeimpä järkyttävämpää on se että jengi suostuu tähän mukisematta.

      Ylirahoja ei myöskään laiteta mihinkään 'saunakassoihin', vaan ne tilitetään normaalisti pankkiin ja niistä tulee samat kirjanpidolliset selvitykset kuin vajeistakin.

      Huhhuh, ottakaa nyt selvää hyvät ihmiset asioista, liittykää liittoon ja olkaa aktiivisia ajamaan omaa asiaanne. Vaikka se 30v puljussa työskennellyt henkilö leikkisi kaikkitietävää jeesusta, ei kenenkään puheita pidä niellä purematta, varsinkaan siinä vaiheessa kun on joutumassa maksumieheksi.

      • Ex-työntekijä

        Näinhän sen pitäisi mennä.... mutta pätkäläisenä ja varsinkin vielä koeajalla (joka siis voi hyvinkin olla 4kk), ei ole varaa alkaa ryttyilemään, jos meinaa tienestinsä säilyttää. Kyseisen paikan ilmapiiri nyt on niin ja näin muutenkin, joten harva siellä huvikseen töissä on, mutta eipä ole vaihtoehtojakaan... jostain on leipänsä ansaittava.


    • lidliläinen

      Kummallista, itse olen Lidlissä töissä ja tänään oli kassaheittoa -6,85€ eikä siitä joudu muuta tekemään kuin kirjoittamaan kirjallisen selityksen miksi (toisinsanoen kirjoitin paperiin "vaihtovirhe") ja se siitä. Ei kukaan meillä ole ikinä joutunut maksamaan eroja omasta pussistaan!

      Meillä jokaisella myyjällä on oma lipas joka lasketaan aina vuoroa aloittaessa ja vuoron loppuessa (vuorovastaava laskee koneella ja itse seisotaa tai istutaan vieressä ja "hyväksytään" tämä laskutoimitus.)

      Yleensä kassa heittää n. 5 senttiä plussaa tai miinusta / päivä mutta joinakin päivinä on ihan käsittämättömiä heittoja kuten itselläni noin 2 viikkoa sitten oli 10€ plussaa vaikka asiakkaita palvelin n. kymmentä ja kukaan ei maksanut yli 50€ setelillä.. No kai kyseinen asiakas ei sitten jäänyt kaipaamaan puuttunutta kymppiään.

      Ja meillä plussat lasketaan ihan normaalisti kassakaappiin muiden rahojen mukana, sillä tietokonejärjestelmä kirjaa ne mukaan.

      Toki jos heittoa on jatkuvasti paljon saattaa myymäläpäälikkö ottaa kyseisen henkilön ja keskustella hänen kanssaan asiasta kahden kesken jolloin he voivat keksiä yhdessä keinoja joilla epätarkkuutta vähentää tms.

      Minusta idea, että myyjä joutuisi maksamaan heiton omasta pussistaan on absurdi.

    • 8 vuotta kassalla

      Mulla on poikkeuksetta kassa aina /-0, joskus muutamia harvoja kertoja on heittänyt joitakin senttejä, jos asiakas on jättänyt tai kolikko tipahtanut lattialle (ja senkin olen sitten hakenut, kun olen muistanut, että ai niin kolikko tipahti)... Eli ei muuta kuin osatkaa antaa rahaa oikein takaisin. Ei tässä rakettitieteestä ole kyse.

      Itse myöskin lasken pikku kätösilläni lippaa sekä vuoron alussa että lopussa.

    • risetyttö90

      Kuulostaa kieltämättä todella oudolta ja jos ei kerta edes selvitetä sitä mistä erot johtuvat.

      Itsekin olin kassatyttönä erään vuoden S-ympyrällä ja kertaakaan ei jouduttu omasta pussista kassaeroja maksamaan. Jos heitot menivät yli 50euron, niin silloin esimies tuli aina henkilökohtaisesti kertomaan asian ja kyselemään mistä se voisi johtua ja onko minulla mitään muistikuvaa tuon päivän vuorosta.

      Kerran minulla oli kassa miinuksilla -500euroa ja tulihan siinä pieni paniikki mitä on tapahtunut, mutta kun lähdettiin selvittelemään asiaa kuittinauhasta, niin sieltähän se selvisi, että asiakas oli varannut itselleen polkupyörän(500euroa), jonka olin sitten rahastanut, vaikka asiakas ei vielä maksanutkaan mitään(pyöräkin jäi vielä kauppaan) - olisi pitänyt mitätöidä kuitti, vaikka löin sen ulos:-) No eniveis, erehdyksiä sattuu ja joskus asiakas maksaa useiden satojen, ellei tuhansien eurojen ostokset käteisellä, niin silloin kassa saa olla todellakin tarkkana ja virheitä sattuu helposti. Asiakas osti 4000euron tuotteen käteisellä, paljon 50e,100e ja 500euron seteleitä ja esimerkiksi tuona päivänä kassaeroni oli 50euroa...laskuvirhe!

      Meillä aina palkittiin kerran kuukaudessa henkilöt, joilla oli ollut vähiten kassaeroa mikä tavallaan tsemppasi pysyttelemään tarkkana:-)

    • Kaupassa töissä

      "Erot
      Meillä on käytäntö, että viisi euroa tai suuremmat kassaerot on maksettava omasta pussista. Ylimääräisiä rahoja taas ei tietenkään saa pitää -- ne otetaan "salaiseen tasoituskassaan". Laskemme kassat itse iltaisin/vuoron päätyttyä ja pääkassa tarkistaa aamutiliyksen yhteydessä. "

      Työntekijällä ei ole velvollisuutta maksaa kassaeroa. Työnantaja ei voi vaatia erotusta työntekijältä. Esimerkiksi: Tavaratalossa työskentelee kassa XX. Hänellä on 9 tunnin työvuoronsa aikana 2 * 15 minuutin taukoa ja 1 * ½ tunnin palkaton ruokatunti. Tauottaja - ja mahdollisesti 2 eri tauottajaa - tekee 2 * 15 minuutin tauot. Mahdollisesti vielä kolmas henkilö työskentelee XX:n kassalla ½ tunnin palkattoman ruokatunnin ajan.

      Jos XX:n työvuorolta kertyy kassaeroa, ei voida varmuudella tietää, kuka kassalla työskennelleistä henkilöistä on virheen tehnyt. Jos työnantajasi vaatii Sinua maksamaan kassaeron, ota hyvä ihminen yhteyttä luottamusmieheen ja ammattiliittoon! Mikäli siis ammattiliittoon kuulut.

      On asia erikseen, jos työntekijä on käyttäytynyt torkeän huolimattomasti rahaa käsitellessään. Esim. ei laske pohjakassaa työvuoronsa aluksi. Lähtee tauolle / ruokatunnille ja jättää kassansa auki. Vaihtaa rahaa huijariasiakkaalle, vaikka kaupan turvaohjeet kieltävät rahanvaihdon. Säilyttää isoja seteleitä = 100 €, 200 € ja 500 € kassalippaassa, vaikka isot setelit pitää lähettää pois kassalippaasta kassakaappiin .

    • mitä silloin, jos
      edel.illan kassakaapin ero on n.-10euroa ja seuraavalla päivällä saan kuulla, että se on ollut MP erehdys, että rahat olit puuttu (ihmettelin todela paljon)---10 oli miinuksella ja siis yhtäkkiä takas? MP pahoitteli,mutta ihmetten, mihin se 10 jäi ja siis yhäkkiä oli taas kaapissa
      myös pari pv sitten sama juttu, mutta pienempi summa...MP sanoi että oli kassakaapissa? en tiedä,miksi.
      Jos kyselen jotain,niin hyvä ettei tuu huutoa ja saarnoja.
      kerran kun MP kyseli 10 lainaksi työkaverila, sen tytön toinen kympi puuttui :( ihme tapauksia ja aina samalla hetkellä,kun MP on mukaana.
      en tiedä,mitä ajattella, kun onhan toinen ollut firmassa jo vuosia vuosia...
      olen itse työturval.vastaava :( miten tässä voi mennä eeenpäin, ilman että MP suuttuis ai huutais :(
      vaikka tekisin valituksen,niin minähän joudun vaihtamaan työpaikkaani ja MP on toki oikeassa :(
      apua

      • Anonyymi

        Miten tämä on ratkaistu? Kassakaapin vajeesta ja seuraava aamuna taas täsmää??


    • Älä maksa!

      Älä maksa vaan ota heti yhteyttä ammattiliittoon. Ja jos et ole jäsen, niin liity!

      Kassaeron maksattaminen työntekijällä lienee laitonta. Etenkin, jos samalla kassalla on työskennellyt vuoron aikana useita työntekijöitä. Eri asia on, jos voidaan osoittaa, että on kysymys työntekijän törkeästä huolimattomuudesta tai jopa varkaudesta.

      • kassaero

        Olen melkein 10 vuotta ollut kaupassa töissä.Ensimmäistä kertaa tuli kassaero.Puuttui x summa kassasta.Soitin ammattiliittoon ja toimin sen mukaan mitä sieltä neuvottiin.Sanoin että en maksa.Siitä syystä jouduin "helvettiin".Ainakin yksi asia tuli selväksi,että tavalla tai toisella joudut maksamaan.Siihen löytyy konstit,jos haluat jatkaa samassa paikassa työntekoa.Vaikka liitosta sanottaan,että älä maksa,kukaan ei kerro mitä siitä seuraa.Tämä on raaka ja julma toiminta.Ainakin tiedän,että työpanostani ei arvosta kukaan ja erehdyksestä työpaineen ja kiireen takia pakotetaan maksamaan "vapaaehtoisesti".Mielestäni se on niin väärin.Suuhun täytyy laittaa teippi ja jatkaa työntekoa.Oliko se neuvo sen arvoista?Vakavasti mietin työpaikan vaihtoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe