Mitä bensaa

TSI:lle?

Onko miten eroa 95:lla ja 98:lla ajomukavuuteen liittyen ja vaikuttaako eri vaihteistoihin miten?

Luin toiselta palstalta, että 98 olisi parasta automaatin kanssa?

23

8826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      aluksi käytin 95€:tä. Auto on Golf variant 2008 1.4 103Kw TSI DSG 6-vaihteinen. Jo muutaman tankin jälkeen siirryin käyttämään 98E:tä koska:

      - Moni huoltoneuvoja totesi ympäri Suomen että voimakkaasti ahdettu, pienikuutiotilavuuksinen ja tuon luontoinen moottori kuin TSI on, pelaa parhaiten 98E:llä

      - Huomasin että 98E:tä käyttämällä reagointi kaasunpainallukseen on viiveettömämpää kuin 95E:llä.

      Myös taipumus nykimiseen, nyökkimiseen ja hyökkimiseen väheni vaihtamalla 98E:hen!

      Auton kulutus on tippunut hieman 98E:tä käyttämällä. Toki ei se 95E:kään mitään älyttömyyksiä vienyt.

      Jotenkin tuntuu että auto/auton moottori myös lämpiää paljon nopeammin nyt kun sillä on juottanut 98E:tä.

      Suosittelen ja moni VW huoltoneuvojakin suosíttelee käytettäväksi 98E:tä vaikka se hieman enemmän maksaakin. Mutta pelaa niin paljon paremmin 98E:tä tai V-poweria käyttämällä.

      • täälläkin....

        1,4 TSI (103kw) DSG Kolopallo ja ihan samat kokemukset. Itse lurittelen tankkiin V-Poweria, kun satun saamaan tolppahinnasta sen verran pois että vastaa muiden asemien 98 hintaa.

        Hyvin on toiminut, ei mitään valittamista.


      • 95 vai 98
        täälläkin.... kirjoitti:

        1,4 TSI (103kw) DSG Kolopallo ja ihan samat kokemukset. Itse lurittelen tankkiin V-Poweria, kun satun saamaan tolppahinnasta sen verran pois että vastaa muiden asemien 98 hintaa.

        Hyvin on toiminut, ei mitään valittamista.

        Päteekö samat kommentit myös tuohon kevyemmin
        viritettyyn koneeseen?


      • Mä vaan
        95 vai 98 kirjoitti:

        Päteekö samat kommentit myös tuohon kevyemmin
        viritettyyn koneeseen?

        siihenkin 98E!!! Samantyyppinen moottori kuin isommat vastaavat vaikka ei olekaan kaksoisahdettu!

        Pohjautuu FSI teknologiaan nuo TSI koneet ja edelleen niissä FSI-koneissakin mini suosittelee etupäässä 98E:tä. Kun pelaa paremmin niin pelaa...


      • mitään eroa
        Mä vaan kirjoitti:

        siihenkin 98E!!! Samantyyppinen moottori kuin isommat vastaavat vaikka ei olekaan kaksoisahdettu!

        Pohjautuu FSI teknologiaan nuo TSI koneet ja edelleen niissä FSI-koneissakin mini suosittelee etupäässä 98E:tä. Kun pelaa paremmin niin pelaa...

        Elektroniikka pitää huolen nakutuksesta, eikä kevään softapäivityksen jälkeen ole ollut voimattomuutta tai nykimistä ja sitä teki kummallakin oktaaniluvulla satunnaisesti jokusen kerran.

        Mielestäni puhutaan samasta asiasta kuin hifipuolella, eli kuuleeko kaiutinjohtojen eron;)


      • pystyy
        mitään eroa kirjoitti:

        Elektroniikka pitää huolen nakutuksesta, eikä kevään softapäivityksen jälkeen ole ollut voimattomuutta tai nykimistä ja sitä teki kummallakin oktaaniluvulla satunnaisesti jokusen kerran.

        Mielestäni puhutaan samasta asiasta kuin hifipuolella, eli kuuleeko kaiutinjohtojen eron;)

        mittaaman!
        En tarkoita mitään teho- enkä kiihtyvyysmittausta vaan polttoaineen kulutusmittausta.


      • mitään....
        mitään eroa kirjoitti:

        Elektroniikka pitää huolen nakutuksesta, eikä kevään softapäivityksen jälkeen ole ollut voimattomuutta tai nykimistä ja sitä teki kummallakin oktaaniluvulla satunnaisesti jokusen kerran.

        Mielestäni puhutaan samasta asiasta kuin hifipuolella, eli kuuleeko kaiutinjohtojen eron;)

        Kyllä sulla on kehnot hoksottimet jos et eroa huomaa 95 vs 98. Oma kokemus nyt kolmelta täystankilliselta 95:sta 103 kW tsi:ssä on että ehdottomasti jatkossa taas 98:a tankkiin. 95:lla viive kaasuun on häiritsevä, kylmänä veto onnetonta ja kulutus 0,5 litraa satkulle enemmän. Kaikki faktat siis puhuu 98:n puolesta. Jo kulutusero kuittaa litrahinnan kulun. Ja meno myös täyskiihdytyksissä ripeämpää, selkeästi.


      • kertoisi?

        >Moni huoltoneuvoja totesi ympäri Suomen että
        >voimakkaasti ahdettu, pienikuutiotilavuuksinen
        >ja tuon luontoinen moottori kuin TSI on, pelaa
        >parhaiten 98E:llä.

        Ostin äskettäin TSI-moottorisen (118 kW) Golfin Volkswagen Centeristä ja kysyin myyjältä, kumpaa bensaa minun kannattaisi käyttää. Suoralta kädeltä hän oli itse 95E:n kannalla.

        Sittemmin myyjä soitti vielä perään ja sanoi kysyneensä asiaa huoltoneuvojalta. Tämä oli ollut sitä mieltä, että on parempi pitäytyä vain 95E:ssä.

        Ketä tässä asiassa oikein pitäisi uskoa?

        Itse olen ollut aina siinä käsityksessä, ettei oktaanisuositusta korkeamman oktaaniluvun käyttämisestä ole moottorille mitään varsinaista haittaakaan eli haitta olisi pelkästään kukkaron puolella (hintaerosta johtuen).

        En ole vielä ehtinyt kokeilla 98E:tä. Auto on ollut ihan pirteä 95E:lläkin.

        Jos kone todella käy vieläkin nätimmin 98-oktaanisella ja syö vähemmän, niin mitä ihmeen haittaa korkeammasta oktaaniluvusta voisi teoriassa olla?


      • Mä vaan
        kertoisi? kirjoitti:

        >Moni huoltoneuvoja totesi ympäri Suomen että
        >voimakkaasti ahdettu, pienikuutiotilavuuksinen
        >ja tuon luontoinen moottori kuin TSI on, pelaa
        >parhaiten 98E:llä.

        Ostin äskettäin TSI-moottorisen (118 kW) Golfin Volkswagen Centeristä ja kysyin myyjältä, kumpaa bensaa minun kannattaisi käyttää. Suoralta kädeltä hän oli itse 95E:n kannalla.

        Sittemmin myyjä soitti vielä perään ja sanoi kysyneensä asiaa huoltoneuvojalta. Tämä oli ollut sitä mieltä, että on parempi pitäytyä vain 95E:ssä.

        Ketä tässä asiassa oikein pitäisi uskoa?

        Itse olen ollut aina siinä käsityksessä, ettei oktaanisuositusta korkeamman oktaaniluvun käyttämisestä ole moottorille mitään varsinaista haittaakaan eli haitta olisi pelkästään kukkaron puolella (hintaerosta johtuen).

        En ole vielä ehtinyt kokeilla 98E:tä. Auto on ollut ihan pirteä 95E:lläkin.

        Jos kone todella käy vieläkin nätimmin 98-oktaanisella ja syö vähemmän, niin mitä ihmeen haittaa korkeammasta oktaaniluvusta voisi teoriassa olla?

        ehdottamasti mieluummin 98E:tä tankkkin vaikka bensaluukussa lukee että 95E:kin käy. Sama homma kun kysin asiaa Mikkelin Savilahden Autosta sekä Auto-Berneriltä Kouvolasta niin paremmin pelaa kuulemma 98E:llä...

        Mulla on muutama tuttava joilla on TSI ja FSI moottorisia autoja ja kuulemma alusta asti ovat katsoneet viisaammaksi käyttää 98E:tä.

        Osasssa noista, esim. 170HV GT TSI:ssä ei koskaan suositeltu muuta kuin 98E:tä.


      • kuvittelulla ero
        mitään.... kirjoitti:

        Kyllä sulla on kehnot hoksottimet jos et eroa huomaa 95 vs 98. Oma kokemus nyt kolmelta täystankilliselta 95:sta 103 kW tsi:ssä on että ehdottomasti jatkossa taas 98:a tankkiin. 95:lla viive kaasuun on häiritsevä, kylmänä veto onnetonta ja kulutus 0,5 litraa satkulle enemmän. Kaikki faktat siis puhuu 98:n puolesta. Jo kulutusero kuittaa litrahinnan kulun. Ja meno myös täyskiihdytyksissä ripeämpää, selkeästi.

        Kun en ole huomannut eroa niin en ole huomannut. Mielestäni olen realisti ja huomaan kyllä jos tehossa tai reagoinnissa eroa. Kulutuksessa saattaa olla eroa mutta so vahat, säästät kulutuksessa mutta maksat litralta enemmän.

        Top gearissa joitain autoja (Subaru turbo? pari muuta?) mitattiin eri oktaanein jopa erikoisbensiineitä. Erot olivat olemattomat, erikoisbensiini (ratakäyttö) saavutettiin jotain . Hurmoshenkisten löpinöitä.


      • sille auto optimoitu
        Mä vaan kirjoitti:

        ehdottamasti mieluummin 98E:tä tankkkin vaikka bensaluukussa lukee että 95E:kin käy. Sama homma kun kysin asiaa Mikkelin Savilahden Autosta sekä Auto-Berneriltä Kouvolasta niin paremmin pelaa kuulemma 98E:llä...

        Mulla on muutama tuttava joilla on TSI ja FSI moottorisia autoja ja kuulemma alusta asti ovat katsoneet viisaammaksi käyttää 98E:tä.

        Osasssa noista, esim. 170HV GT TSI:ssä ei koskaan suositeltu muuta kuin 98E:tä.

        ei niitä huvikseen kirjoitella.


      • Mä vaan
        sille auto optimoitu kirjoitti:

        ei niitä huvikseen kirjoitella.

        ainakin joskus luki niin että tankissa lukee 95E ja ohjekirjassapa lukee 98E. En nyt muista onko itellä TSI:ssä noin. J0kapaikassapa on sanottu noin että mieluummin 98E ja kun oon kertonut jostain oikutteluista huoltoneuvojille että moottori tekee sitä ja tätä ja on sellainen ja tälläinen niin ekaksi on aina ehdotettu että kokeillaan uutta softaa tai kysytty että käytätkö 98E:tä ja kun sanon että joo käytän niin on sanottu että hyvä ja että kannattaa mieluummin käyttää sitä vaikka suositus oliski 95E.


      • idea autolehdille
        Mä vaan kirjoitti:

        ainakin joskus luki niin että tankissa lukee 95E ja ohjekirjassapa lukee 98E. En nyt muista onko itellä TSI:ssä noin. J0kapaikassapa on sanottu noin että mieluummin 98E ja kun oon kertonut jostain oikutteluista huoltoneuvojille että moottori tekee sitä ja tätä ja on sellainen ja tälläinen niin ekaksi on aina ehdotettu että kokeillaan uutta softaa tai kysytty että käytätkö 98E:tä ja kun sanon että joo käytän niin on sanottu että hyvä ja että kannattaa mieluummin käyttää sitä vaikka suositus oliski 95E.

        jos vaikka testaisivat.


    • Mikedis

      Kaveri tankkas vw golf mk2 puolet etanolia ja puolet 98E10 ja toimi ihan hyvin. Ei tosin siinä kyllä mitään järkeä ollut mutta testi mielessä. Itse omistan mk2 jetan johon tankkaan vain 98E5 :)

      • Hhhhuguhg

        Kyllä etanolilla vähän säästää, ainakin jos ei joudu vaihtamaan öljyjä tai muita huoltaja useammin.

        98:n ja 95:n ero on pieni, mutta kyllä kai 98 joka autossa aavistuksen paremmin toimii. Eri asia, että kannattaako lisähintaa maksaa?


    • Ei_litkuja

      Tankkaan 98 E bensaa. En siksi että autoni sitä välttämättä tarvitsisi vaan siksi etten pidä 10% biolitkuosuudesta. Ulkomailla on vielä joissakin paikoissa 95-oktaanista jossa ei ole seassa kuin olemattoman vähän alkoholia. Enkä tarkoita tällä mitään Venäjää vaan paria Eu-valtiota.

    • Persdyno

      Nämä yksikään tankkaajat on melko varmoja sitä että kalliimpi on parempaa ja liika ei ole liikaa. Tällaisia hoidetaan joskus sairaaloissa murkytyksistä kun ne on melkein varmoja että vitamiinien yliannostus kannattaa, rokotteet taas ei. Jo poikasina niiden erehtymätön persdyno kertoi että kakstahtimopo käy parhaiten sataoktaanisella ja ilman änäriä.

      Muut sitten osaa lukea käyttöohjeita.

      • Fgjvdsdjhvc

        Oktaaneistahan tässä ei ole kyse kuin harvoissa poikkeuksissa, vaan siitä, että bensa vie pidemmälle kuin etanoli.
        Ja asia on kyllä monesti tutkittu virallisemmillakin tahoilla, persdynolla marginaalista eroa olisikin vaikea huomata.


    • TyöPasilassa

      Polttoainekustannukset IHAN SAMAT 95 tai Power 98. Ajan viikottain 5 kertaa Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta välin.

    • suomen.nopein.kuski

      Teboil myy 99:ä, on muuten riittoisaa bensaa, bensankulutus laski heti koska hyötysuhde on niin paljon parempi, on selvästi parempaa kuin se shellin kura, eron huomaa selvästi kun on sporttiauto joka imasee kympin satasella vaikka vain hipasee kaasua...ja kun ajaa pidempää työmatkaa niin selvä ero jopa talvirenkailla pienempi syönti kuin vielä kesällä

      parempi on parempaa, halvempi 95 on pitkässä juoksussa kalliimpaa ainakin tällä autolla, ei oo volkkari mutta saksalainen premium on

    • Näin_täällä

      Ajelin lähemmäs 7 vuotta tupla-ahdetulla VW:llä (TSI 1,4 l, 160 hv). Nyt on kolmatta vuotta alla ahdettu M-B C 180 (1,6 l, 156 hv).

      Kummallekin riittää valmistajan mukaan 95E10. Samapa sille, olen ajanut kummallakin periaatteessa koko ajan 98E5:llä, koska bensan parempi energiasisältö etanoliin nähden johtaa pienempään kulutukseen ja täten kompensoi p-ainelaatujen hintaeron tehokkaasti. Suorituskykyeronkin pitäisi periaatteessa olla mitattavissa.

      Jos eteen sattuneella tankkauspaikalla ei ole ollut 98-bensaa tarjolla, olen toki tyytynyt 95:een, ilman selkeästi havaittavia haittoja. Moottorinohjaus tunnistaa p-ainelaadun ja säätää parametreja (sytytyksen ajoitusta jne.) sen mukaisesti, joten vahingollista nakutusilmiötä ei pääse syntymään.

      Kukin ajakoon millä lystää. Minä juon mieluummin etanolin itse kuin juotan sitä autolleni. Etanolin ylimääräinen lisäys 95-bensaan on poliittista typeryyttä, jolle ei ole teknisiä hyötyperusteita.

    • Anonyymi

      Ajattelin golf plus -95 tankata 98/95 vuorotellen,silleen että alussa 95tostsa tankkiin,ja sen jälkeen 98ia. Muutaman kerran ku ajaa tankin tyhjäksi,voi tehdä omat johtopäätökset. Tankin korkissani lukee molemmat oktaanit mahdollisiksi.

    • Anonyymi

      Korjaan 2005 vm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe