Kuivaraksut

millye

Kissani on melko nirso näiden hyytelöruokien perään. Ei nimittäin meinaa maistua millään. Ruoka odottaa kupissa ja kissa pyörii jaloissa pyytämässä kuivaraksuja, mitä kyllä sitten syö oikein kunnon ruokahalulla. Olisiko täysin järkyttävän typerää siirtää kisu pelkästään kuivanappuloille? Kärsiikö turkin kiilto? Muita kokemuksia?

12

1885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissa siitä

kuivaruuasta kärsi kunhan se on laadukasta,lihapitoista,suht rasvaista(n.20%)ja kissa juo tarpeeksi. Markettien vehnänappulat on ehdoton nou nou,osta kuivaruuat eläinkaupasta tai netistä ja valitse sellainen merkki jossa mahdollisimman paljon lihaa ja vain vähän tai ei ollenkaan viljaa(ei lainkaan vehnää).
      Itse annan kissoilleni orijen merkkistä kuivaruokaa ja lisäksi pävittäin raakaa lihaa sekä laadukkaita purkkiruokia(animonda,porta21,almo nature,applaws).Pari kertaa vuodessa rasvahappokuuri.

Voithan kokeilla sekoittaa sitä kuivaruokaa sen märkäruuan sekaan.

• on huonoa

ruokaa. Vaikka olisi kuinka mukamas laadukasta se on aina kuivaa, mikä ei ole kissalle hyväksi. Kissa on huono juomaan, se on tottunut luonossa saamaan nesteen ruuastaan. Kuivanappuloilla elävän kissan pitäisi juoda valtavia määriä, että saisi riittävästi nestettä, raksut kun kuivattaa kissaa entisestään. Moni raksukissa kärsiikin kroonisesta nestehukasta, josta helposti seuraa virtsa- ja munuaisvaivoja.

Mitä jos jättäisit kuivaruuan kokonaan pois? Kyllä se kisu pikkuhiljaa alkaa syömän paremmin muita ruokia, kun unohtuu raksuhuume.

• popi53

Omat kissani eivät syö muuta kuin kuivaruokaa, mikään märkäruoka ei kelpaa. Pojat juovat vettä kiitettävästi ja ruoka on laadukasta eläinkaupan ruokaa. Eläinlääkärillä jossa käymme on itsellään toistakymmentä kissaa, hänkin syöttää pelkkiä raksuja, hän oli sitä mieltä, että raksuja voi syöttää pääasialisena ruokana jos kerran muu ei kelpaa.

• suloinen karvapallo

Eläinlääkärit ovat minulle sellaista tietoa antaneet, että kuivamuonaa kissalle syytä antaa kohtuullinen annos päivässä senkin takia koska se on kuivaa ja sitä pitää pureksia, on hyväksi kissan hampaille. Pehmyt liharuoka kuitenkin pääasallinen ruoka. Pelkkä kuivamuona voi aiheuttaa munuaisvaivaa.

Tälläista tietoa sain käydessäni lääkärillä karvapalloni kanssa. Kissani söi aiemmin pehmeän ruuan ohessa eri valmistajien kuivamuonaa, mutta ostettuani Purinan kanariisi-raksuja ei sen jälkeen muu kuivamuona ole kelvannut. Joudun pitämään silloin tällöin parin päivän raksuttoman jakson, jotta pehmyt ruoka tulisi kunnolla syötyä. Yhtä juhlaahan se sitten on kun raksunsa taas saa. Semmoista rouskutusta!

• ...
        suloinen karvapallo kirjoitti:

Eläinlääkärit ovat minulle sellaista tietoa antaneet, että kuivamuonaa kissalle syytä antaa kohtuullinen annos päivässä senkin takia koska se on kuivaa ja sitä pitää pureksia, on hyväksi kissan hampaille. Pehmyt liharuoka kuitenkin pääasallinen ruoka. Pelkkä kuivamuona voi aiheuttaa munuaisvaivaa.

Tälläista tietoa sain käydessäni lääkärillä karvapalloni kanssa. Kissani söi aiemmin pehmeän ruuan ohessa eri valmistajien kuivamuonaa, mutta ostettuani Purinan kanariisi-raksuja ei sen jälkeen muu kuivamuona ole kelvannut. Joudun pitämään silloin tällöin parin päivän raksuttoman jakson, jotta pehmyt ruoka tulisi kunnolla syötyä. Yhtä juhlaahan se sitten on kun raksunsa taas saa. Semmoista rouskutusta!

Valitettavasti harva eläinlääkäri on perehtynyt kissan ruokintaan.

Onneksi löytyy niitäkin ja useimpien ohje on että raksut pannaan ja mielellään kaikki teollinen ruoka!

Raksut ei ole toimiva ruoka hampaiden huoltoon. Päinvastoin, ne helposti aiheuttavat hammaskiveä. Raksut on kissan piparkakku, se hajoaa puraisusta murusiksi. Useat kissat nielevät kokonaisina. Raaka, sitkeä liha puhdistaa hampaita. Kissa tekee koko kalustollaan työta lihaa syödessään, hampaat uppoaa koko matkaltaan lihaan ja samalla putsaavat hampaan pintaa.

• suloinen karvapallo
        ... kirjoitti:

Valitettavasti harva eläinlääkäri on perehtynyt kissan ruokintaan.

Onneksi löytyy niitäkin ja useimpien ohje on että raksut pannaan ja mielellään kaikki teollinen ruoka!

Raksut ei ole toimiva ruoka hampaiden huoltoon. Päinvastoin, ne helposti aiheuttavat hammaskiveä. Raksut on kissan piparkakku, se hajoaa puraisusta murusiksi. Useat kissat nielevät kokonaisina. Raaka, sitkeä liha puhdistaa hampaita. Kissa tekee koko kalustollaan työta lihaa syödessään, hampaat uppoaa koko matkaltaan lihaan ja samalla putsaavat hampaan pintaa.

nimittäin, että raaka liha on parasta. Karvapalloni muutti luokseni pienenä viime vuoden heinäkuussa. Alusta asti olen neitoselle tarjonnut kunnon lihaa raakana, MUTTA EI KELPAA. Käy kyllä haistelemassa ja "peittelemässä", mutta ei syö. Ranttu on muutenkin valmisruokienkin suhteen. Tietyt merkit ja ruuan koostumus pitää olla. Takapihalla kyllä kaikenmaailman öttiäiset maistuu.

Olen yrittänyt lihaa tyrkyttää sitenkin, että en päivän aikana muuta ruokaa ole tarjonnut, mutta ei! Niinpä annan sitä mikä kelpaa. Tärkeintä on, että kissa on tyytyväinen ja kunnossa.

• vain tuoretta kissalle
        suloinen karvapallo kirjoitti:

nimittäin, että raaka liha on parasta. Karvapalloni muutti luokseni pienenä viime vuoden heinäkuussa. Alusta asti olen neitoselle tarjonnut kunnon lihaa raakana, MUTTA EI KELPAA. Käy kyllä haistelemassa ja "peittelemässä", mutta ei syö. Ranttu on muutenkin valmisruokienkin suhteen. Tietyt merkit ja ruuan koostumus pitää olla. Takapihalla kyllä kaikenmaailman öttiäiset maistuu.

Olen yrittänyt lihaa tyrkyttää sitenkin, että en päivän aikana muuta ruokaa ole tarjonnut, mutta ei! Niinpä annan sitä mikä kelpaa. Tärkeintä on, että kissa on tyytyväinen ja kunnossa.

Olen toisissaan ihmetellyt, miksi toisinaan kissa ikäänkuin peittää tarjotun ruuan?

Koira hautaa ja syö luonnostaa pilaantunutta mätää ruokaa, mutta ei kissa. Mitä siis tarkoittaa tämä sisäkissan käyttäytyminen?

• suloinen karvapallo
        vain tuoretta kissalle kirjoitti:

Olen toisissaan ihmetellyt, miksi toisinaan kissa ikäänkuin peittää tarjotun ruuan?

Koira hautaa ja syö luonnostaa pilaantunutta mätää ruokaa, mutta ei kissa. Mitä siis tarkoittaa tämä sisäkissan käyttäytyminen?

Olen taatusti tuoretta hyvää lihaa tarjoillut ja karvapalloni "peittelee" oikealla etutassullaan kaapimalla lattiaa niinkuin tekee hiekkalaatikossa tarpeitaan peitellessään.

On myös tiettyjä tunnettuja tuotemerkkejä, joiden kohdalla sama tilanne. Parasta ennen päiväyksen mukaan tuoretta tavaraa ja tuoksuukin hyvälle, mutta ei vaan kelpaa.

Tietyt valmisruuat ja raksut pitää olla, myös broilerin koipiliha maistuu. Syynä ei ainakaan ole se, että olisin itse totuttanut näihin valmisteisiin. Olen tarjoillut kaikkea.

Kyllä tämä karvapalloni on kuitenkin nii-iiiin nätti, suloinen, kiltti, viisas, leikkisä...jne, että anan sitä mikä maistuu ja hellin ja lellittelen. Hän on omanlaisensa persoona.

• suloinen karvapallo
        vain tuoretta kissalle kirjoitti:

viimeksi käydessäni tästä ilmiöstä, mutta ei osannut siihen vastausta antaa. Olisihan tuo kiva tietää syy, vaikka ei tämä mikään ongelma olekaan. Tosin hieman rahaa on hukkaan mennyt näitten kokeilujen kanssa.

• fluffy f

Minun mielestäni ei pitäisi syöttää pelkkiä raksuja. Eikö se syö sydäntä, kanaa tms.?

Meidän kolli on nyt jo 20v. mutta on ollut pahoja sairauksia, ensin kiteitä virtsassa ja sitten paha diabetes. Molemmat ovat parantuneet hyvällä hoidolla ja ruokavaliolla.

Raksuruokavalio voi (vanhemmilla) kissoilla edistää kiteiden tai virtsakivien muodostumista, koska raksuissa ei ole nestettä eivätkä kissat yleensä juo paljoa. Kissan pitäisi saada suurin osa nesteestä ruuasta (hiiret yms. ovat nestepitoisia).

Diabeteksen kanssa pantiin koko kissan elämäntavat remonttiin. Ateriat olivat 2 x pvä ennen insuliinin antamista, välissä kevyt välipala joka saattoi olla dieettiraksuja. Suurin osa aterioista oli tuoretta ruokaa, joko raakaa lihaa, kanaa tai sydäntä, joskus ihan vähän keitettyä vihannesta tai kaurahiutaleita eläinlääkäriltä ostetun dieettipurkkiruuan joukossa. Ruokavalio laadittiin eläinlääkärin kanssa ja ideana oli, että kissa syö mahdollisimman luomusti - ei kissa hiiriäkään keittäisi eikä paistaisi.

Dieetti toimi hyvin ja sitä sovelletaan osittain vieläkin, vaikka diabetes parani jo viisi vuotta sitten. Nyt on vähän munuaisten vajaatoimintaa ja raakaa lihaa annetaan vähemmän, sen sijaan munuaispotilaan vähäproteiinista purkkiruokaa.

Jos minulla nyt olisi nuori kissa niin kaikki raksut ja tavalliset kaupan purkkiruuat olisivat poikkeusruokaa. Antaisin enimmäkseen raakaa lihaa ja vähän viljaa tai vihannesta väliin. Kissa on peto ja lihansyöjä, paljon enemmän kuin koira.

• mutta..

korjaan hieman: raksuruokavalio on yhtälailla pahasta nuorelle kissalle. Itseasiassa FUS alkaa usein jo nuorella iällä.

• ............
        mutta.. kirjoitti:

korjaan hieman: raksuruokavalio on yhtälailla pahasta nuorelle kissalle. Itseasiassa FUS alkaa usein jo nuorella iällä.

Virtsakivet ovat juuri eniten nuorten kissojen vaiva.

Yleensä kaikissa markettiraksuissa ja monissa eläinkaupparaksuissakin on liikaa magnesiumia, fosforia ja kalsiumia, jotka kiteytyessään aiheuttavat virtsakiviä. Toiset kiteet syntyvät liian emäksisessä ja toiset liian happamassa virtsassa.

http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_28.html
        http://www.eukanuba-eu.com/Suomi/cxflutd.htm
        http://www.kolumbus.fi/karvatassut/index-page19.html
        http://www.kolumbus.fi/karvatassut/index-page20.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe