Tietääkö kukaan milloin dalmatialainen lopettaa kukkapurkkien kaatamisen lattialle, mullan levittelyn. Lankakerien sekoittamisen jos vahingossa jää näkyville, paperin repimisen jne.. Onko kellään kokemusta? Kun olemme yhdessä kotona hän nukkuu tai leikkii kiltisti, mutta annas olla kun jää yksin niin tapahtuu...
Dalmatialainen 8 kk pahanteko mielessä...
15
1157
Vastaukset
- -kärsivällisyyttä ja kolikoita
joskin ehkä laihaa sellaista. Ensimmäinen koirani, nyt 5v., lopetti pahanteon n. 3 vuotiaana, mutta aina silloin tällöin jotain pientä tapahtuu.
Nyt tämän riiviön tittelin on vienyt narttuni pentu, 11kk. Sohva meni juuri eilen ja huom. istuin saman katon alla työhuoneessani!!! Verhot vedellään alas, takin taskut tyhjennetään nameista, siinä sivussa menee taskutkin, kengät on suurinta herkkua ja tämä lista on loputon! Eikä tarvitse kun käydä kaupassa kuin 20 min. niin kosto on "kaamea".
Eli eipä kai siinä ikää kysytä, kärsivällisyyttä ja lompakon levitystä. Kyllä se jossain vaiheessa pitäisi mennä ohi. Tietenkin rankka liikunta vie ylimääräisiä "mehuja", mutta mutta. Ja näitä aktivoimisleluja olen myös kokeillut sillä seurauksella, että koira "aktivoituu" tuhoamaan kaikkea muutakin kivaa, mitä eteen sattuu.
"Hoitokeinoina" voit tietenkin kokeilla chilipippuria kukkien varsiin tai kynsilakanpoistoainetta tavaroihin, jotka sen kestävät, mutta kaikkea ei kuitenkaan voi suojella. Verhoja on vähän paha "pippuroida" ja jemmata ja kämpän pitäisi olla kuin autiotalo ja sittenkin jää seinät, joita voi napostella
Täytyy myöntää, että kalliiksi on koirat käyneet, mutta ovat ne kaiken sen arvoisia. Ja toisen koiran kohdalla pinna ei pala läheskään niin helposti. Kokemus kai opettaa, että kaikki se on VAAN tavaraa... - kiisu
Meillä tuota ongelmaa ei päässyt edes tapahtumaan,koska keksimme ostaa koiralle häkin. opetimme sen pennusta asti siihen, että häkki on sen turvapaikka, ei mikään koppi,jolla se eristetään muista! Eli nannaa kun koira meni häkkiin ja patja sinne. Koirani nukkui häkissä yöt ja päivät,eli siis aina,kun se tahtoi olla rauhassa. kun tuli yksinjäämisen aika,koira häkkiin ja tavarat säästyivät. Häkki oli sen turvapaikka,sen yksityinen koti. Tottakai koira voi ruveta ulisemaan häkissä,kun se ei pääse sieltä pois,mutta todennäköisesti se huutaisi ilman häkkiäkin.
Muista kuitenkin tarpeeksi tilava häkki,liian pienessä ei pysty leikkimään leluilla ja onhan siellä kiva mahtua kääntymäänkin! Jos koira ei aikuisenakaan lopeta tuhoamista, aina on tuttu ja turvallinen koiran oma "koti".
Koiran ollessa yksin ei enää tarvitse pelätä sohvan menettämistä.
Itse en voisi koskaan kuvitella hankkivani pentua ilman häkkiä!Nyt koirani (2v.) ei syö mitään,joten häkkiä ei tarvita.
muuten toivotan sinulle oikein piiiiitkää pinnaa ja muista että tavara on tavara,koira on "pikku piru" =)- mä!
Dalmantilainen häkissä vai..?!
Muuten hyvä idea,mut en kuitenkaa usko ton kokosesta koirasta!
Suosittelen pentu saneerausta eli laita pentu vaikka vaan yhteen huoneeseen kun häippäät ja tietty siihen huoneeseen jonka oot ekax siivonnu sellasilta tavaroilta joita et haluu sen syövä j si vaan puruluu ja aktiivipallo, ni johan alka asiat sujua!!!=) - kiisu
mä! kirjoitti:
Dalmantilainen häkissä vai..?!
Muuten hyvä idea,mut en kuitenkaa usko ton kokosesta koirasta!
Suosittelen pentu saneerausta eli laita pentu vaikka vaan yhteen huoneeseen kun häippäät ja tietty siihen huoneeseen jonka oot ekax siivonnu sellasilta tavaroilta joita et haluu sen syövä j si vaan puruluu ja aktiivipallo, ni johan alka asiat sujua!!!=)kyllä kuule dalmiskin mahtuu, kun mun iso sakemanni uroskin mahtu! Kyl me aika kauan saatiin isoa häkkiä metsästää,mut ku sellanen löytys,ni sinne olis mahtunu vaiks kaks!
- Sari
kiisu kirjoitti:
kyllä kuule dalmiskin mahtuu, kun mun iso sakemanni uroskin mahtu! Kyl me aika kauan saatiin isoa häkkiä metsästää,mut ku sellanen löytys,ni sinne olis mahtunu vaiks kaks!
a) 8kk:n elämään kuuluu riehuminen.
b) jos ei ole tekemistä ja joutuu oleen liian pitkään, monia tunteja yksin, keksii se sen itse
c) tietysti se nukkuu teidän kanssa, kun on juuri riehunut itse
d) ehkä kannattaisi riehua sen kanssa niin se nukkuisi,kun olette poissa - Kallis investointi mutta sen a
kiisu kirjoitti:
kyllä kuule dalmiskin mahtuu, kun mun iso sakemanni uroskin mahtu! Kyl me aika kauan saatiin isoa häkkiä metsästää,mut ku sellanen löytys,ni sinne olis mahtunu vaiks kaks!
Häkin on tietysti oltava tarpeeksi suuri, mutta niitähän on kaiken kokoisille. Pikkupennusta asti on meillä ollut käytössä, myös vanhempi koira tottuu siihen nopeasti. Häkki on koiran ikioma pesä, ei mikään julma kidutus- tai eristämisväline. Häkin voi ostaa kalliilla tai miesväki voi tehdä itse, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä.
- mimosa
Kallis investointi mutta sen a kirjoitti:
Häkin on tietysti oltava tarpeeksi suuri, mutta niitähän on kaiken kokoisille. Pikkupennusta asti on meillä ollut käytössä, myös vanhempi koira tottuu siihen nopeasti. Häkki on koiran ikioma pesä, ei mikään julma kidutus- tai eristämisväline. Häkin voi ostaa kalliilla tai miesväki voi tehdä itse, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Häkin kanssa voi tulla ongelmia, jos aloittaa n. 8 kk pennun kanssa. Ainakin oma koirani huusi kuin syötävä koko ajan siellä, jos ovi on kiinni. Muuten se kyllä nukkuu siellä ihan mielellään.
Suosittelen koiralle paljon toimintaa yhdessäoloaikana. Esim. aamuisin kunnon ulkoilu, mikä tekee hyvää myös omistajalle... Kannattaa myös pohtia kuinka paljon koira joutuu olemaan yksin ja kuinka paljon sitä aktivoidaan.
Yksin ollessa jotain, minkä voi tuhota esim. erilaisia paketteja, mistä löytyy namia sisältä. Ja jo mainittu liikkumisen rajoitus, niin ei ainakaan koko kämppä mene remonttiin. Tietysti, jos se oppii avaamaan ovet, voi tulla ongelmia.
Muuten jos koiralla on suosikkikohteita, kuten kaappien kulmat, niihin voi laittaa jotain tököttiä. Koirankarkoite karkotti ainakin meidän hauvelin ei-toivotuista kohteista. Usein kertakäsittely riitti. Eikä se sitä paitsi sotkenut ympäristöä. Riiviöaika menee aina jossain vaiheessa ohitse. - eips
Kallis investointi mutta sen a kirjoitti:
Hui teitä hurjia!
Kuinkahan monta tuntia päivässä pidätte koirianne häkissä??? Eläinsuojelulaki kieltää koirien häkissä pidon. Häkissä koiraa saa pitää VAIN tilapäisesti/hetkellisesti esim. matkan ajan.
- karvoja nurkassa
mulla on kaksi terrieriä: kettuterrieri joka on todella kova tuhoamaan. sohvaa kaivettu, muoviroskis tuhottu, kaiutin piuhat sekä telkkari piuhat purtu poikki ja lattiamattoon reikiä. ja sitä paskan ja kusen määrää kun terrieri neiti ei tajua pyytää ulos. nyt se on oppinut tavoille, kesti vain 7kk.
rahallista menetystä ei kannata edes ajatella... - nykyinen jyrsijäfani
Voisit rakentaa pihallesi (jos asut omakotitalossa) semmosen piha-aitauksen jonne voisi laittaa myös jonkin näköisen kopin jossa koira voi nukkua ja olla piilossa vaikka sateelta. Jos asut kerrostalossa voit laittaa koirasi johonkin huoneeseen siksi ajaksi kun olet poissa. Minun koirani osasi avata ovet, mutta sitä aiuttoi kun käänsi kahvat niin että ne aukeavat ylöspäin.= )
- Pilkkuneiti
Oma pilkkuni on nyt 2 v, edelleenkin kovin riehukas neiti. Myös meillä pentuna oli neiti melko riiviö. Tunnetustihan dallut ovat kovinkin energisiä ja keksivät tekemistä itse, jos sitä ei muuten järjestetä.
Neuvoni sinulle on: siivoa kotisi tyhjäksi. Muutaman kerran päätäni seinään hakattuani poistin kaiken irtaimen (kukat, korit, irtotavarat pöydiltä ja hyllyiltä). Vähitellen sitten iän myötä lisäsin tavaroita huoneisiin, jotenkin kummasti neiti aina huomasi hyllyille tuleet tavarat, ja taas vaan pois:) Tuhoja meilläkin on sattunut, mutta huonekalut, seinät, lattiat ym. ovat saaneet olla rauhassa.
Minä käytin paljon tyhjiä maito- ja mehupurkkeja, wc-paperirullia ja namia. Aamuisin jemmasin asuntoon eri puolille näitä herkkupötköjä ja edelleenkin aina lähtiessäni koirani tulee eteiseen odottamaan, että annan sille namin ja rapsuttelen.
Kunnon lenkit, mutta muistathan, että energisenä koirana dalmis ei remmilenkeistä väsy, vaan vaatii aivotyöskentelyä ja nenätyöskentelyä väsytykseen.
Tsemppiä! - @nu
Ei koirallasi ole pahanteko mielessä, se kärsii ikävästä, ja mitä luultavimmin purkaa pahaa oloa "näpertelyyn"/tutkimiseen.Tämän huomaa juuri esim. siitä että kun olette kotona se on erittäin tyytyväinen koira. Koira on laumaeläin eikä se halua jäädä(eikä sitä saa jättää) pitkäksi aikaa yksin.
Tässä ehdotus ongelmaan:Lavasta tilanne jossa olet menossa ulos normaaliin tapaan (kaikki normaalit asiat mukana)mene seisomaan pihalle hiljaa n.viideksi minuutiksi tai aja autosi pois pihasta ja taas takaisin. Kun tulet takaisin sisälle (namit taskussa)koirasi ei ole ehtinyt tehdä tuhoja. Kiittele tätä siitä ja anna makupala heti ovenraosta. Jatkakaa saman toistoa ja pidentäkää aikaa hissukseen, mutta ei samana päivänä.Koirasi oppii tietämään että"kun mä täs nyt ootan äiskää/iskää niin ne tykkää ja sit mä saan namin".
Koiraa ei saisi jättää yksin 5 tuntia pidemmäksi aikaa eikä pentua varsinkaan niin pitkäksi aikaa.
Toivottavasti onnistuu!=) - nebulis
Koiras on viellä pentu ja pennut yleensä repii kaikkea mahdollista.Mutta voi syy olla
muuallakin esim.Kuinka pitkiä lenkkejä teet koirasi kanssa ja onko sillä tarpeeksi virikkeitä
.Katos kun mulle tuli koira niin se repi ja hajotti kaiken hajalle.Mut kun mäaloin mennä joka
lenkillä noin 4km lenkkejä no eikös rauhoittunut,Eli ota selvää et miksi se tekee niin? - nebulis
Koiras on viellä pentu ja pennut yleensä repii kaikkea mahdollista.Mutta voi syy olla
muuallakin esim.Kuinka pitkiä lenkkejä teet koirasi kanssa ja onko sillä tarpeeksi virikkeitä
.Katos kun mulle tuli koira niin se repi ja hajotti kaiken hajalle.Mut kun mäaloin mennä joka
lenkillä noin 4km lenkkejä no eikös rauhoittunut,Eli ota selvää et miksi se tekee niin? - Jaana
Aion hankkia dalmatialaisen. Voisitko kirjoittaa
minulle dalmatialaisten hinnoista, hoidosta,
paheista yms!!! Ja voitaisiin muutenkin
kirjoitella!!!Osoitteeni on [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1942725Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1512444Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061142- 1011028
- 64931
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait244837Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20830Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka290801Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies91796Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22728