Allergikoille sopivia koirarotuja????

Vähän allerginen..

Hei kaikille.

Koiran ottamista olen harkitsemassa, mutta vähän pistää mietityttämään kun allergiatesteissä (ihotestit) on todettu allergiaa. Kovasti haluaisin jonkunlaisen karvaturrin. Onkohan olemassa mitään ns. allergiavapaita rotuja? Eli sellaisia joiden hilse ei allergisoi niin paljon? Olen joskus kuullut että Bichon frise voisi olla tälläinen? Kuinka paljon siinä on perää?

55

6940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • en tajunnut

lisätä: ei siis oireita sheltistämme

• täälläkin on

Minulle lääkäri sanoi, että on viisampaa välttää koirakontateja, kun allergiatesteissä reagoin kuulemma erityisen paljon koiraan. No kuinkas ollakkaan, taloudessa häärii nyt pari collieta ja yötkin menee samassa sängyssä. Ei minkäänlaista reaktiota, itseasiassa henki kulkee paljon paremmin kuin ennen. Tuttujen yms. koirista ei mitään oireita ole koskaan tullut. Sinuna ottaisin vaikka jonkun tutun koiran hoitoon/kylään tms. ja katsoisin kuinka käy. Siskoni mies oli kovasti allerginen koirille(silmät tulivat punaisiksi, nenä meni tukkoon ym. oireita koirien seurassa), mutta "siedätyshoidolla" oireet katosivat lähes kokonaan. Mitä nyt hieman viellä nenä tuhisee herralla koirien seurassa. Mutta kuitenkin suosittelen ensin testaamaan ilmeneekö mitään oireita, varsinkin roduilla jotka vaikuttavat mielenkiintoisille hankintamielessä.

• Vähän allerginen..

Millainen oli alkuprosessi kun tiesit että olet allerginen? Otitko vaan kylmästi riskin vai kävitkö jossain colliekodissa nukkumassa koiran kanssa?

• kokemusta on!!

"Sinuna ottaisin vaikka jonkun tutun koiran hoitoon/kylään tms. ja katsoisin kuinka käy."

Allergiaa ei todellakaan saa selville ottamalla koiraa hoitoon tai menemmällä kylään paikkaan, jossa on koiria. Vaikka olisit allerginen oireet voivat tulla vasta vuoden jälkeen siitä, kun olet ottanut oman koiran. Tietysti joillain ihmisillä oireet näkyvät heti...

Koirat, joilla on vain vähän aluskarvaa tai joilta se puuttuu kokonaan saattaa olla hyvä vaihtoehto allergiselle. Tälläisiä rotuja ovat mm. bichon frise, havannankoira ja villakoira. Allergia saattaa myös olla rotukohtaista, eli olet allerginen vain jollekkin/joillekin roduille. Joskus on myös mahdollista, että olet vain tietylle/tietyille koirayksilöille allerginen. Karvaton koira allergisoi ihan yhtä paljon kuin karvainenkin koira...

• puuuuudeli

koiraa , josta ei lähde karvaa tai joka on karvaton! Joisakin perheissä käydessä menen ihan tukkoon , ku kaikkialla leijuu karvaa. Auttaa myös , kun pesee koiraa usein, ei päästä makuuhuoneisiin ja siivoa kotia paljon.

• NIITÄ OIREITA

AIHEUTA VAAN HILSE!!!! On se kumma kun vielä tälläkin vuosituhannella ihmiset kuvittelee että karva aiheuttaa ne allergiaoireet!

• ei karva

vaan hilse! Jotkut luulee että se on karva, jos sitä leijuu jokapaikassa. EI, se on karvoihin tarttunut hilse!

• ogkrckp.lkuhg
        NIITÄ OIREITA kirjoitti:

AIHEUTA VAAN HILSE!!!! On se kumma kun vielä tälläkin vuosituhannella ihmiset kuvittelee että karva aiheuttaa ne allergiaoireet!

hilsettä

• villikset
        NIITÄ OIREITA kirjoitti:

mutta koiralla kun lähtee karvaa, irtoaa mukana hilsettä, aluskarvattomat trimmattavat rodut kuten villakoira eivät tiputa karvoja ja sen mukana hilsettä, vaan hilse irtoaa lähinnä pesu- ja trimmaustilanteissa...
        Bichon frise on juurikin tälläinen aluskarvaton, kuten myös villakoirat, meillä kaksi kääpiövillakoiraa, eikä itsellä mitään oireita vaikka olen allerginen...

"AIHEUTA VAAN HILSE!!!! On se kumma kun vielä tälläkin vuosituhannella ihmiset kuvittelee että karva aiheuttaa ne allergiaoireet! "

• tälleen

Minulla on pienenpänä ollut koira-allergiaa sen verran, että mäyräkoira jouduttiin pois antamaan. Joskus kun olin 10v otettiin Bichoni ja siitä ei tullut mitään oireita, myöhemmin otettiin myös Cairni ja Chihu eikä kummastakaan ole tullut mitään. Se voi olla siis hyvinkin tapauskohtaista. Onhan se aika kurjaa jos sitten allergian takia joutuukin luopumaan.

• Omppu2

Moi!
      Mulla on myös todettu allergiatesteissä paha koira-allergia. Mutta näinhän on, että ihminen ei voi olla joka koirarodulle allerginen!
      Jokin on pakko käydä. Saattaa vaatia kärsivällisyyttä sen etsimisessä mutta mulla on käynyt hyvin. Meille tulee nyt 3viikon päästä coton de tulear :) Oon käyny kenneleissä ja ollu koirien kanssa tekemisissä eikä ole tullut mitään oireita (yleensä silmät alkaa vuotaa ja nenä tukossa 10min päästä) ja kuola on ollut sellanen että jos nuolaisee niin tulee hirveät ihottumat... mutta coton de tulear on rotu mikä käy mulle ja sitä kannattaa testata sinunkin :)

Vieläpä se on niin todella hyvä luonteinenkin ja ihana karvapallo!

Coton käy monelle sen takia, koska cottonilla ei ole pohjavillaa, eli se ei hilseile. (mutta tottakai se nyt hilseilee jos ei pese koskaan) tarvii se pesun kerran viikkoon tai sit vain tarvittaessa.

Bichon frise on myös rotu mikä minulle käy allergian puolesta, mutta tämän rodun turkin hoito vaatii paljon enemmän kuin cottonin siksi päädyin cottoniin. ja muutenkin cottonin rotu on minulle parempi vaihtoehto :)

toiv. tästä nyt oli jtn apua.

• aiheuttaa

ihon kuivumista ja siten hilseilyä. Eli älä missään nimessä pese koiraa muuten kuin tarvittaessa!!

• VÄÄRIN!
        aiheuttaa kirjoitti:

ihon kuivumista ja siten hilseilyä. Eli älä missään nimessä pese koiraa muuten kuin tarvittaessa!!

Esimerkiksi villakoirilla hilse kerääntyy tiiviin turkin pohjalle. Jos sitä ei sieltä säännöllisesti pese pois, turkki "täyttyy" pikkuhiljaa hilseestä ja sitten sitä onkin enemmän ilmassa. Ja monet turkkirodut pitää muutenkin jo ihan trimmaamisen vuoksi pestä säännöllisin väliajoin.

• on yksilöllistä!

Eli joku voi hyvinkin olla allerginen kaikille koiraroduille! Joku taas ei ole allerginen omalle koiralleen, mutta kaikille muille koirille on, vaikka ne olisivat samanrotuisia kuin oma koira. Joku voi olla allerginen vain yhdelle koiralle(varmaan aika harvinaista :D) tai koirarodulle. Joku voi olla allerginen kaikille muille roduille, paitsi yhdelle. Eli joku voi hyvinkin olla allerginen jollekkin "ei-allergisoivalle rodulle", ja taas ei allerginen jollekkin "enemmän allergisoivalle" rodulle. :)

Joskus koira-allergiset "siedättyvät" omalle koiralleen. Mutta joskus taas eivät.

• pestäväkö?
        VÄÄRIN! kirjoitti:

Esimerkiksi villakoirilla hilse kerääntyy tiiviin turkin pohjalle. Jos sitä ei sieltä säännöllisesti pese pois, turkki "täyttyy" pikkuhiljaa hilseestä ja sitten sitä onkin enemmän ilmassa. Ja monet turkkirodut pitää muutenkin jo ihan trimmaamisen vuoksi pestä säännöllisin väliajoin.

Miksi trimmattavat pitää pestä niin usein? siksikö, ettei sakset mene pilalle? Että olisivat edustuskunnossa kokoajan? Koira on eläin eikä mikään esine, jota trimmataan ja pestään vain ihmisen mieliksi.

• Koira rakas
        on yksilöllistä! kirjoitti:

Eli joku voi hyvinkin olla allerginen kaikille koiraroduille! Joku taas ei ole allerginen omalle koiralleen, mutta kaikille muille koirille on, vaikka ne olisivat samanrotuisia kuin oma koira. Joku voi olla allerginen vain yhdelle koiralle(varmaan aika harvinaista :D) tai koirarodulle. Joku voi olla allerginen kaikille muille roduille, paitsi yhdelle. Eli joku voi hyvinkin olla allerginen jollekkin "ei-allergisoivalle rodulle", ja taas ei allerginen jollekkin "enemmän allergisoivalle" rodulle. :)

Joskus koira-allergiset "siedättyvät" omalle koiralleen. Mutta joskus taas eivät.

Mulla esim mun tädilläni on ollut Nico(bicon Fice) ja en olle ollut sille alerginen ja sama asia on ollut toisen tädin koiran Leevi(Chihu) niin siitäkään ei tule mitään alerkiaa

• testausta

Ei auta vaikka kuinka kävisit katsomassa koiria. Vasta kun koira on asunut kaksi viikkoa samassa asunnossa näkee oletko allerginen!

• hmhm

Riippuu vähän ihmisestä.
        Minä ainakin reagoin lähes heti.
        Varsinkin kuolaan. jos nuolaisee niin 2min niin hirveät patit ihossa.

• koiran kanssa

ei riitä testiksi tuleeko koirasta allergiaa. Allergia saattaa puhjeta vasta vuoden tai parin jälkeen, kun on ollut koiran kanssa yhteiselossa. Itse olin ennen allerginen koirille, mutta nyt asuttuani lähes 4 vuotta villakoiran kanssa, allergia on hävinnyt lähes kokonaan. Myös allergikko-ystävälläni on koira, mutta se ei ole mikään ns. "allergiavapaa" rotu. Allergiavapaata rotua ei siis ainakaan kokonaan ole ja kuten minunkin tapauksessani allergikko on siedättynyt omalle koiralleen.

• eläinrakas<3
        koiran kanssa kirjoitti:

ei riitä testiksi tuleeko koirasta allergiaa. Allergia saattaa puhjeta vasta vuoden tai parin jälkeen, kun on ollut koiran kanssa yhteiselossa. Itse olin ennen allerginen koirille, mutta nyt asuttuani lähes 4 vuotta villakoiran kanssa, allergia on hävinnyt lähes kokonaan. Myös allergikko-ystävälläni on koira, mutta se ei ole mikään ns. "allergiavapaa" rotu. Allergiavapaata rotua ei siis ainakaan kokonaan ole ja kuten minunkin tapauksessani allergikko on siedättynyt omalle koiralleen.

allergiat on yksilöllisiä. tietenkin se riippuu koirarodusta. jos koira nuolee allergikon naamaa se voi punottaa tai jopa paisua, joillakin taas ei.ja se riippuu koiran hilseilystäkin.olen kuullut monia juttuja tuasta tietystä rodusta joka on ollut sopiva monelle allergiselle ja jopa astmaatikolle. mutta ei se kaikille sovi! en suoraa suosittele

• tattis-
        koiran kanssa kirjoitti:

noi kaks mun "edeltäjä" kirjottajaa puhuu totta. en itekkää suosittele suoraa, mut kannattaa puhuu vanhempien ja vanhempien kans (:

ite saan varmaa kesällä mopsin (:

• emmmidaa

olen kanssa kuullut tollaasta. monet astmaatikot on kertonu et ne olis sellasen koiran ottanu, ilman oireita ja joillaki ne myös parantu!

• Haluun koiran<3

Kertokaa semmosii rotuja jotka käy jos on koira-allergia!!!! PLZ

• Thå DogsFan

Hei! :)
      Olen ainakin jostain kuullut, että vesikoirat, esim. Espanjanvesikoira on hyvä rotu, jos perheestä löytyy allergiaa! ;)

• us-ko-ma-ton-ta

että joku ei tätäkään vielä tiedä! älä VAIN mene ottamaan suoraa päätä jotain rotua jonka olet kuullut sopivan allergikoille!!!!!! KOSKA: JOKA IKINEN rotu aiheuttaa jollekin ihmiselle allergiaa, etkä voi koskaan olla varma, auheuttaako se sitä juuri sinulle! ja sitten joutuu taas koira kärsimään, jos saatkin siitä allergiaa! jos siis joku rotu kiinnostaa, ota vaikka tutun sen rotuinen koira hoitoon viikoksi ja kokeile tuleeko oireita! mutta älä MISSÄÄN NIMESSÄ MENE OTTAMAAN KOIRAA VAIN, KOSKA OLET KUULLUT, ETTÄ JOLLEKIN EI OLE TULLUT KYSEISESTÄ RODUSTA ALLERGIAOIREITA!!!!!!!!

• koiraallerginen
        us-ko-ma-ton-ta kirjoitti:

että joku ei tätäkään vielä tiedä! älä VAIN mene ottamaan suoraa päätä jotain rotua jonka olet kuullut sopivan allergikoille!!!!!! KOSKA: JOKA IKINEN rotu aiheuttaa jollekin ihmiselle allergiaa, etkä voi koskaan olla varma, auheuttaako se sitä juuri sinulle! ja sitten joutuu taas koira kärsimään, jos saatkin siitä allergiaa! jos siis joku rotu kiinnostaa, ota vaikka tutun sen rotuinen koira hoitoon viikoksi ja kokeile tuleeko oireita! mutta älä MISSÄÄN NIMESSÄ MENE OTTAMAAN KOIRAA VAIN, KOSKA OLET KUULLUT, ETTÄ JOLLEKIN EI OLE TULLUT KYSEISESTÄ RODUSTA ALLERGIAOIREITA!!!!!!!!

ne ihmiset jotka eivät ole allergisia eivät ymmrrä kuinka kamalaa se on kun ei voi melkein koko elämän aikana ottaa koiraa tai mitään allergisoivaa eläintä, minäkin haluaisin niin kamalasti löytää jonkin koiran josta ei tulisi minulle allergiaa, mutta koskaan ei voi olla varma että tuleeko allergiaa, koska se ei välttämättä riipu edes rodusta vaan yksilöstä että kuinka paljon siitä tulee allergiaa. Minulla on ollut lemmikkinä pieniä jyrsijöitä, ja niistäkin tuli alussa allergiaa, mutta kun ne oli ollu mulla 3 viikkoa niin allergiaa ei enää tullut, eli mä siedätyin sille. Aion kokeilla siedätyshoitoa ja katsoa auttaako sen koira allergiaan

• lady_mimi

mieheni on äärimmäisen allerginen koirille ja kissoille. sen huomaakin kun mennään vierailemaan sukulaisten luona jossa eläimiä (silmät vuotaa, tulee punaisia laikkuja ja näppylöitä).
      ihmeellisintä kuitenkin on, että meillä on kaksi coton de tulearia ja valkoinen länsiylämaanterrieri eikä mitään ole tullut (vanhin koira nyt 3v ja pennusta asti kaikki olleet). koirani ovat minulle erittäin rakkaita joten voitte uskoa miten huojentunut olen ollut kun juuri nämä rodut eivät teetä mitään oireita miehelleni. :)
      sehän siinä kuitenkin on, että ihmisten allergiat ovat niin yksilöllisiä; toisille tekee hilse, joillekin "kuola" jne. joten vaikea sanoa mikä voisi olla juuri sinulle sopiva rotu.
      suosittelisin katsomaan rotuja jotka kiinnostavat sinua ja sopimaan kasvattajien kanssa jotta voisitko käydä välillä vierailemassa ja katsomassa tuleeko oireita (tottakai vierailuja jossa olet tekemisissä läheisesti koirien kanssa) ennen kuin otat koiraa. ilman "testailuja" on suuri riski jotta joutuu luopumaan koirasta ja se se vasta rankkaa on niin sinulle kuin koirallekin. ihka ensimmäinen ns. oma koirani aikuisiällä oli sekarotuinen pentu josta jouduin luopumaan mieheni allergian takia ja meni pitkään ennen kuin uskalsin edes harkita toisen koiran ottoa. :( nyt meillä on kolme aivan ihanaa mussukkaa, joista yksi tiinenä ja kaikki hyvin.

• neopatti

Itse olen koira-allerginen. Olin kuullut että havannalaiset sopisivat allergisille ja kävinkin kennelissä kokeilemassa alkureaktioita. Pentuja oli paljon eikä niistä tullut mitään, joten rohkenin varata pennun. Nyt olen asunut pennun kánssa 8 viikkoa ja nukkuu meidän makuuhuoneessakin, eikä minkäänlaista oiretta ole tullut. Ja yksi ihana piirre näissä on myös se, ettei niistä todellakaan lähde karvaa kuin harjatessa. Aivan mainio hauska pentu, erittäin seurallinen.

• kannattaa kysyä sijoitukseen

ELi, ota yhteyttä haluamasi rotuisen koiran kasvattajaan. Kysy kasvattajalta, josko sopisi "lainata" koiraa joksikin aikaa, jotta pääset selville, sopiiko rotu sinulle alkuunkaan. Ja tietysti kannattaa sitten sopia, että koiran voi tuoda takaisin vaikka vuoden päästä, jos ei lyhytaikainen (muutaman viikon) testaus tuo mitään oireita ja päätät koiran ottaa "omaksesi".

• gfmgfmgfmg
        kannattaa kysyä sijoitukseen kirjoitti:

ELi, ota yhteyttä haluamasi rotuisen koiran kasvattajaan. Kysy kasvattajalta, josko sopisi "lainata" koiraa joksikin aikaa, jotta pääset selville, sopiiko rotu sinulle alkuunkaan. Ja tietysti kannattaa sitten sopia, että koiran voi tuoda takaisin vaikka vuoden päästä, jos ei lyhytaikainen (muutaman viikon) testaus tuo mitään oireita ja päätät koiran ottaa "omaksesi".

Mielenkiintoista on, että tutullani oli kissaan ja lintuihin kamala allergia (silmätulehdukset ym..)
        Kun ne otti koiran joka niillä on ollut jo monta vuotta niin ei mitään allergiaa. Sanoi että nykyään pystyy oleilemaan jopa sen naisystävän luona jolla on kissa. : )

Itselleni lääkäri sanoi kymmenvuotiaana kokeiden jälkeen että saan astman jos otan eläimen . Toisin kävi ja nyt minulla on ollut kymmenisen vuotta koira eikä mikään astma ole puhjennut tai muita allergisia oireita ollut. Välillä pelottaa että käykö tuo toteen tuo astmaennustus. Tuskin. Siivousta harrastetaan usein, kun tuntuu olevan jonkinlainen herkkyys pölyyn tai sit se on vaan psykologista : )

Itse olen niin eläinrakas, että jos olisin tosi allerginen niin kyllä se riipaisisi syvältä jos ei saisi koiraa pitää. Ymmärrän kyllä miltä se tuntuu. En usko että todella allergisille löytyy mystisesti jotain koirarotua. Eikö se yleensä ole hilse mille ollaan allerginen, joten rodulla tai karvan lajilla ei hirveesti oo merkitystä. Suosittelisin juuri tuota koiran hoitoon ottamista siksi aikaa että selviäisi oletko herkkä koirille. Muista myös että oireet saattavat ilmetä vasta pitempiaikaisen altistuksenkin jälkeen. Itse pelasin vähän riskirajoilla ottaessani koiran, mutta toisaalta itse en ollut huomannut mitään oireita usempiin vuosiin. Jos otat koiran mieti miltä tuntuu antaa se pois.

• olli43
        gfmgfmgfmg kirjoitti:

Mielenkiintoista on, että tutullani oli kissaan ja lintuihin kamala allergia (silmätulehdukset ym..)
        Kun ne otti koiran joka niillä on ollut jo monta vuotta niin ei mitään allergiaa. Sanoi että nykyään pystyy oleilemaan jopa sen naisystävän luona jolla on kissa. : )

Itselleni lääkäri sanoi kymmenvuotiaana kokeiden jälkeen että saan astman jos otan eläimen . Toisin kävi ja nyt minulla on ollut kymmenisen vuotta koira eikä mikään astma ole puhjennut tai muita allergisia oireita ollut. Välillä pelottaa että käykö tuo toteen tuo astmaennustus. Tuskin. Siivousta harrastetaan usein, kun tuntuu olevan jonkinlainen herkkyys pölyyn tai sit se on vaan psykologista : )

Itse olen niin eläinrakas, että jos olisin tosi allerginen niin kyllä se riipaisisi syvältä jos ei saisi koiraa pitää. Ymmärrän kyllä miltä se tuntuu. En usko että todella allergisille löytyy mystisesti jotain koirarotua. Eikö se yleensä ole hilse mille ollaan allerginen, joten rodulla tai karvan lajilla ei hirveesti oo merkitystä. Suosittelisin juuri tuota koiran hoitoon ottamista siksi aikaa että selviäisi oletko herkkä koirille. Muista myös että oireet saattavat ilmetä vasta pitempiaikaisen altistuksenkin jälkeen. Itse pelasin vähän riskirajoilla ottaessani koiran, mutta toisaalta itse en ollut huomannut mitään oireita usempiin vuosiin. Jos otat koiran mieti miltä tuntuu antaa se pois.

Itse olen perskeleen allerginen kissoille,mutta kotona oma karvakasa eli suomenlapinkoira ja en ole sille ollut ikinä allerginen.Jos kissalle allerginen ei sano jotta on koiralle.Ja jos vanhemmat niin päättää jottei allergiselle lapselle koiraa nin se on siinä.Koiran voi hankkia kun oma kämppä ja monesti tuo allergia ei ole edes suurin syy,kun vanhemmat ei halua koiraa kotiinsa.

• on olemassa. Älä kuuntele kaikkia

ja jotkui muutkin niin ku bichon frise

• bichon !!

itselläni ollut koko elämän ajan allergiaa kissoihin että koiriin. Koira rakkaana ihmisenä kuitenkin oman pennun halusin ja nyt pari päivää ollut bichon frise kotona.
      pennusta ei ole mitään allergia oireita tullut ! välillä iho saattaa kutista, johtuneeko sitten ilman kylmyydestä (talvella meinaan iho aina ollut kuiva) vai koirasta. who knows.
      silti olen ollut onnelinen valintaani (:

• poppi

kävi juuri allergia testeissä ja selvisi että on lähes kaikelle ainakin vähän allerginen. hän kysyi sitten pitääkö antaa kissa pois niin lääkäri oli sanonut että nykypäivänä ei. allerginen voi elää eläimen kanssa joka aiheuttaa allergiaa, se on siedätyshoitoa :) eli jos ei kovin paha allergia ole niin kai sitä pärjää ja oireet voi vissiin helpottaa siedätyshoidolla. tietysti jos allergia on paha niin ei kannata riskeeraa ettei mee astmaks. kannattaa kysyä tk:sta, mitä mieltä lääkärit on just sun tapauksessas...

• epskula

täysin allergiavapaata rotua ei ole, mutta kaikki eivät allergisoi, esim vehnäterrieristä, villakoirista, bichon frisestä bichon havanaisista, ja cottonista, unohdin, et nakusta kiinanharjakoirastakaan, kaikki eivät allergisoi. puuterihuiskusta en tiedä. testiks ei kannata ostaa, et ei puhkee sit, ku on ollu koira kauan, ja on kiintyny siihen. toinen mahis ois pihakoira. siinä ne taitaa sitte olla....

• epskula
        epskula kirjoitti:

täysin allergiavapaata rotua ei ole, mutta kaikki eivät allergisoi, esim vehnäterrieristä, villakoirista, bichon frisestä bichon havanaisista, ja cottonista, unohdin, et nakusta kiinanharjakoirastakaan, kaikki eivät allergisoi. puuterihuiskusta en tiedä. testiks ei kannata ostaa, et ei puhkee sit, ku on ollu koira kauan, ja on kiintyny siihen. toinen mahis ois pihakoira. siinä ne taitaa sitte olla....

joo, ja joku sanoki, et espanjanvesikoira.

• useinkin.

Usein omaan eläimeen siedättyy ajan kanssa. Eläimen tullessa voi tulla voimakkaat oireet, jotka sitten vähitellen vähenevät ja ehkä häviävät kokonaan. Kuitenkin muiden samanrotuisista eläimistä voi tulla oireita.

• Tassuttaa

Älkää aina uskoko kun joku sanoo että bichonit ei allergisoi, eikä puudelit eikä tämä eikä tämä. ihan yksilöllistä se on. Mulle kävi niin, että olin kyllä pienenä allerginen, etenkin kuola aiheutti kovat rekatiot, mutta siedätyksellä hävisi lähes kokonaan. Vuosi sitten hankin koikkeripennun, enkä ole saanut mitään reaktioita missään tilanteessa. Ja koikkeria ei koskaan muuten mainita näissä "ei allergisoi koskaan"- listoissa. Silloinen avomiehenikin pärjäsi ilman mitään ongelmia, vaikka olikin astmaatikko. Eli siedimme ja minä siedän edelleen koiraa, joka on ollut minulla pennusta saakka.

Muutin jokunen kuukausi sitten kotiin jossa on samanikäinen koira kuin omani. Tämä toinen koira aiheuttaa minulle allergiaa, ja taas kuola on se kaikkein pahin. (Kova on pusuttelemaan). Eli ei se välttämättä ole aina rodusta kiinni, minulla se oli selkeästi siitä, että toinen on ollut kanssani pennusta, eikä allergisoi, toisen kanssa puoli vuotta=allergisoi.

Menipä sekavaksi, toivottavasti jotain selkoa saa :)

• tytsikobu

Mun iskällä on kokkeri 1vee tyksi ja siitä mulla tulee ihan hirveesti alerkiaa ja astma kohtauksi

• chihumamma

Mun mies on lähes kaikelle mahdolliselle enemmän tai vähemmän allerginen (mukaanlukien koirat) ja mulla oli aina ollut hirveä koirakuume, koska asuin lapsuuteni koirakodissa, tuntui että ilman koiraa elämästä puuttui jotain. Vanhemmillani on sakemanni, mistä mieheni ei alunperinkään saanut mitään oireita ja tästä rohkaistuneina aloimme miettiä koiran ottamista. Meille tuli hoitoon chihuahua, monen sattuman summana ja ihastuimme täsin rotuun. Mieheni ei saanut chihusta mitään oireita ja päätimme sopivan pennun löydyttyä hankkia chihun. Löysimme pennun ja olimme jo miettineet valmiiksi sille uuden kodin tuttavapiiristä jos mieheni ei olisikaan voinut asua koiran kanssa. Koira on ollut meillä nyt yli puoli vuotta ja allergia ilmenee ainoastaan jos koira nuolee paljon esim. käsivarsia, silloin niihin saattaa tulla pientä punotusta. Kaikilla ei käy yhtä hyvin kuin meillä ja voihan tämä vielä tästä muuttua.

Ymmärrän hyvin miten paljon moni toivoo ja haluaa koiraa, mutta kannattaa miettiä mitä jos siitä maailman suloisemmasta pallerosta joutuukin luopumaan. Se on kamalaa. Yrittäkää päästä riittävään kontaktiin koiran/koirien kanssa ennen koiran hankintaa. Käykää sellaisissa paikoissa missä on koiria ja pyytäkää vaikka hoitoon jos mahdollista. Täysin allergiavapaata koiraa ei ole olemassa, mutta toivottavasti on olemassa sellainen jonka kanssa pystyy elämään :).

• epskula

no villakoirat, bichon frise, bichon havanais, coton de tulear, espanjanvesikoira, ja bedlingtonin terrieri.
        nämä ovat sellaisia rotuja, jotka eivät kaikille ihmisille aiheuta allergiaa, koska niillä ei ole pohjavillaa, koirista sanotaan, että kaikki hilseilee, mutta ei hilseile, jos syöttää vehnätöntä ruokaa...

nämät rodut eivät kaikille astmaatikoille/allergigoille aiheuta allergiaa, pohjavillattomuuden takia, mutta esim, niiden sylki/kuola ja ulosteet sisältävät allergisia bakteereita.
        niin muuten, myös kiinanharjakoira nakut liittyvät tuohon listaan.

kannattaa ottaa joku noista vaihtoehdoista vaikkapa testille päiväksi, tai pariksi, että tuleeko oireita, tosin joillekki tulee oireita vasta sitten ku koira on ollut n. 1 vuoden ajan. tiedän pari tapausta, joilla on esim. kääpiövillakoira, ja pahimman luokan astma, ja on ollut pari vuotta ilman astma lääkkeitä, ja ei oireita. tämä on kyllä vähän riippuvainen siitä, että minkälainen tai tyyppinen astma on, että tuleeko oireita.

ei kuitenkaan kannata ottaa koiraa tuosta vaan, koska se on elävä eläin, ei lelu, ja jos siitä joutuukin luopumaan. myös meillä on kääpiövillis, ja astmaa eikä ole tullut oireita. mutta EI kannata unohtaa koko koiran ostoa sillä syyllä, että on astma, kannattaa testata, että tuleeko oireita, vaikka jonku lähellä asuvan kasvattajan koiran ottaa yöksi, testaten tuleeko oireita.

kannattaa harkita asiaa! älkää aina kuunnelko pessimistejä, et - teillä on allergiaa teille tulee oireita, ei kannata hommata joudutte luopumaan siitä kuitenki typerä, ku aattelet ees ostoa.
        -- ei nuin! kannattaa harkita, ja testata, mulle ainakin koirat on henki, ja veri, enkä pystys olemaan ilman niitä, ja meillä ei mitään oireita. mieti viellä ajan kanssa. äläkä ota tuosta vaan, kuten jo sanottu, kannattaa testata toisen hundilla!:)

mä en ainakaan kuuntele pessimistejä tässä asiassa, jos toisen koirasta allergisoi, niin sitten ei ota, mutta ei kannata heti luovuttaa, kannattaa katsoa, tuleeko oireita vai ei. ei kuitenkaan heti suunapäänä ostamaan, .- et- hei, nää rodut ei allergisoi, ostetaan näistä joku!

kyllä ne joillekkin allergisoi.

• rotikka64

Hei, itse suosittelisin sinulle kokemuksesta käyntiä homeopaatilla, koska allergiat puhkaisee elimistön sisäinen epätasapaino "stressi". Tuttavapiirissä monia hyviä kokemuksia tästä eli kissa tai koira on voitu ottaa hoidon jälkeen, vaikka lääkäri tuominnut loppuelämän lääkkeiden varaan eli paha astma, mutta parani ´kummasti homeopaatin hyvässä hoidossa. Myös lemmikkien allergioihin löytyy apu samasta paikasta **:) ONNEA MATKAAN

• b.b.m

ottaa kaverin koira kokeiltavaksi tai mennä asumaan koiraperheeseen. Muuten sitä ei oikein näe voiko allergiasta/astmasta huolimatta ottaa koiraa. Siedätyshoitoa saa ja lääkkeitä voi ottaa enemmän kuin normaalisti. Silti koiran hankinta on vakava asia erityisesti allergiseen/astmaattiseen perheeseen, koska todennäköisesti koirasta joutuu luopumaan oireiden takia.

Jos kuitenkin päädyt ottamaan koiran niin pidä huoli siitä, että kodissasi on yksi nukkumahuone, joka on täysin allergiavapaa eli et päästä eläimiä siihen huoneeseen ollenkaan. Näin voit varmistaa rauhalliset yöunet ja toipumisen päivän aikana saaduista hiukkasista ja allergeeneista. Tuntuu toimivan, ja jos päivät on töissä tai muutenkaan ei ole kotona kuin aamut ja yöt niin ehkä se voi toimia kun on yksi paikka kotonakin, jossa ei oireita tule.

• tappajapuudeli

"Miksi trimmattavat pitää pestä niin usein?
        siksikö, ettei sakset mene pilalle?
        Että olisivat edustuskunnossa kokoajan?
        Koira on eläin eikä mikään esine,
        jota trimmataan ja pestään vain ihmisen mieliksi. "

Itselliäni pari hienostopuudelia jotka aika aivan lyhyeksi trimmattuja koska en itse
        ole näyttelyihmisiä ja tahdon että koirillani on mahdollisimman mukava ja helppo olla.
        Helpoksi en koe sitä, että ulkoa kannetaan turkissa sisälle risut, lumi yms!
        Minulla on myös sekarotuinen jolla kaksinkertainen karvapeite.

Tämän seropin karva pysyy "itsestään puhtaana".
        Kun se esim sotkee itsensä kuraan, jätän koiran joko pihalle taikka kylppäriin
        kuivumaan jonka jlk kura tippuu turkista pois.

Samoin ei ole villojen kanssa.
        Villan turkki on nykypäivänä eri laatuista kuin ennen muinoin kun se oli vielä aito vesikoira.
        Nykyasussaan villan turkkia joutuu hoitamaan aivan erilailla kuin ennen, oli turkki sitten lyhyt tai pitkä.

Villan karvankasvu on nopeaa, ja omilta fifeiltäni ajan turkin koneella alas 1-2kk välein.
        Ennen pesua tapahtuu pesu ja turkin kuivaus (ja harjaus, muttei takkujen selvittämiseksi kun
        turkit niin lyhyet etteivät takkuunnu), jottei trimmerin terää tarvitse vaihtaa joka trimmauksen jlk.

Eli omat koirani trimmaan vain koirien hyvinvointia ajatellen, en "ihmisten mieliksi".
        Olen siinä erittäin samaa mieltä, että koira ei ole mikään esine.
        Enkä pidä siitä että koiria esineen näköisiksi trimmataan.
        Näyttelyissä se turkin muoto on kovin tärkeässä osassa vaikka
        paljon tärkeämpää olisi katsoa koiran rakennetta, terveyttä ja luonnetta.
        Mitä kukaan tekee näyttelymeriiteillä jos koiran päässä napsuu tai se on sairas?

• tappajapuudeli
        tappajapuudeli kirjoitti:

"Miksi trimmattavat pitää pestä niin usein?
        siksikö, ettei sakset mene pilalle?
        Että olisivat edustuskunnossa kokoajan?
        Koira on eläin eikä mikään esine,
        jota trimmataan ja pestään vain ihmisen mieliksi. "

Itselliäni pari hienostopuudelia jotka aika aivan lyhyeksi trimmattuja koska en itse
        ole näyttelyihmisiä ja tahdon että koirillani on mahdollisimman mukava ja helppo olla.
        Helpoksi en koe sitä, että ulkoa kannetaan turkissa sisälle risut, lumi yms!
        Minulla on myös sekarotuinen jolla kaksinkertainen karvapeite.

Tämän seropin karva pysyy "itsestään puhtaana".
        Kun se esim sotkee itsensä kuraan, jätän koiran joko pihalle taikka kylppäriin
        kuivumaan jonka jlk kura tippuu turkista pois.

Samoin ei ole villojen kanssa.
        Villan turkki on nykypäivänä eri laatuista kuin ennen muinoin kun se oli vielä aito vesikoira.
        Nykyasussaan villan turkkia joutuu hoitamaan aivan erilailla kuin ennen, oli turkki sitten lyhyt tai pitkä.

Villan karvankasvu on nopeaa, ja omilta fifeiltäni ajan turkin koneella alas 1-2kk välein.
        Ennen pesua tapahtuu pesu ja turkin kuivaus (ja harjaus, muttei takkujen selvittämiseksi kun
        turkit niin lyhyet etteivät takkuunnu), jottei trimmerin terää tarvitse vaihtaa joka trimmauksen jlk.

Eli omat koirani trimmaan vain koirien hyvinvointia ajatellen, en "ihmisten mieliksi".
        Olen siinä erittäin samaa mieltä, että koira ei ole mikään esine.
        Enkä pidä siitä että koiria esineen näköisiksi trimmataan.
        Näyttelyissä se turkin muoto on kovin tärkeässä osassa vaikka
        paljon tärkeämpää olisi katsoa koiran rakennetta, terveyttä ja luonnetta.
        Mitä kukaan tekee näyttelymeriiteillä jos koiran päässä napsuu tai se on sairas?

"Ennen pesua tapahtuu pesu ja turkin kuivaus "

Eli tokikin tarkoitin että ennen TRIMMAUSTA*
        aivotnarikkaan.com ;D

• hetfö

Siis. Nykyisin on ihmisten allergioissa hoitotavat muuttuneet, ihan täyskäännös on tehty. Enää ei kehoteta välttämään kaikkea, kun on huomattu, että siinä vain allergiat lisääntyi. Tehtiin mullekin aikanaan allergiatestit ja paukamia tuli vaikka mistä. Koko aikuisikäni olen elänyt eläinten kanssa, hevosia, kissoja, koiria. Omille eläimilleen siedättyy nopeasti, ja oireilu uusiin eläimiin lievenee kerta kerralta. Lievä astmani pysyy oireettomana lääkityksellä. Olen iloinen, etten ikinä lähtenytkään sille välttelylinjalle, koska olen hyvin eläinrakas. Rodulla ei ole mitään merkitystä, ei karvoilla eikä hilseillä. Voit elää ihan normaalisti koirasi kanssa, alkuun ehkä tarvitset enempi allergialääkitystä oireilun takia, mutta se jää pois.

• tyttö13 XD

Moi!

Me ollaan ajateltu ottaa bison frisee, mutta ongelma on vain se et tuleeko mun sisko allergiseks enkä mistään hinnasta haluis luopuu siitä. Me asutaan omakotitalossa maalla joten olisi tosi mukava paikka koiralle. Olen 13.v tyttö ja asun äitilläni viikot jossa minulla on kaksi omaa kultaistanoutajaa 3.v ja toinen on kohta 1.v ja isälläni joka toinen viikkonloppu ja isäni ei tällä hetkellä ole töissä ,joten pentu saisi isältäni kyllä huomioo. Isäni joutui v. 2005 antamaan meidän sileäkarvaisennoutajan, koska siskoni oli allerginen koirille. Me ollaan ajateltu monia koira rotuja, mutta ei olla keksitty muita kuin se bison frise joten jos voisitte auttaa.
      :) :) :) :) :) :)

• Entäs meille?

Mä en oo allergien milekkään mut mun iskä on heinälle ja sen lääkäri on varottanu sitä että se voi tulla allergiseks eläimille. Mä haluisin kovasti koiraa ni voikohan meille ottaa...

• joooottttt

Mulla pk collie, ja allergiatesteissä koira

Ei mitään oireita ole tullut sinä aikana (1v) kun koira meillä ollut. Joistain koirista tiedän 5min jälkeen että olen allerginen. Koira saa miellä tulla sänkyynkin ja joskus huomaan kun on mennyt muutama viikko (ups) imuroimatta ja lakanat on olleet kauan sängyssä että aamulla silmät oudon tuntuiset. Helpottaa kuitenkin heti kun imuroi ja vaihtaa lakanat. Ja tältäkin välttyisi kun pitäisi siivouksen inhimillisissä rajoissa, mutta kun on niin laiska... :DD
      Mutta kyllä minä ainakin nunnutan koiraani mielinmäärin vaikka olenkin allerginen, ei minulla ainakaan näy/tunnu missään.
      Riskihän se toki on. Mutta suosittelen ottamaan koiran hoitoon. Ei riitä että käyt tunnin jossain koirakodissa. Otat koiran hoitoon vaikka viikoksi, ja olet siellä talossa koiran hilseen ja karvojen seassa. Tutkimuksia :) ei kananta koirahaaveita kokonaan pois heittää.
      Meillä tietenkin myös varauduttiin siihen että allergiani takia koira ei olisi voinut meille jäädä. Meillä se kuitenkin olisi hoitunut niin että koira olisi muuttanut vanhempieni luokse, joka on tuttu paikka sille muutenkin :)

• hissulihei

villakoira! se on sellainen jonka kuka vaan voi ottaa!

• Lagotto Romagnolo, Espanjanvesikoira, Portugalinvesikoira ovat mainioita rotuja niille jotka ovat vähän allergisia koirille. Noita rotujahan sanotaan allergia ystävälliseksi roduksi. Itelläni on 2 lagottoa, ja hyvin pystyy kumpikin olemaan serkkuni kanssa joka on allerginen koirille ja sen lisäksi hänellä on astma. Eikä ole mitään ongelmaa ollut. Toki silloin kun on allerginen koiralle, niin kannattaa huolehtia siitä että koira ei pääse nuolemaan ainakaan naamaa.

• hgrthjyukud

minulla 4 saksanpaimenkoiraa ja melko paha allergia/astma.
      omista/tutuista koirista ei tule mitään oireita mutta jos uuteen koiraan tutustuu niin allergia reaktiota pukkaa.lapsi kun olin niin allergia testeissä koira/kissa olivat täydet. nyt muutama vuosi sitten käytyäni oli tippunut hiukan mutta silti olen allerginen.
      että siedätyshoitoa vain, sanon minä :) kaikilla tosin tämä ei onnistu mutta onneksi itselläni sillä ikinä en voisi luopua noista neljästä karvaturristani :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe